** HELMIKUUN HURMAAJAT ** marraskuussa

sokeriarvoista mä soittelin niitä tossa alkuviikosta ja paasto oli: 4.3 1h:6.3 2h:7.9 ja joo neuvolatäti ihmetteli tota 2 tunnin arvoa ku pitäis olla alempi ku tunnin arvo mut kuulemma mussa makea viihtyy :D

hb oli taas vaan 101, ja multa loppuu konstit sen nostattamiseen....

Nemu ja tytteli 27+4 :heart:
 
Neuvolakäynneistä sen verran, että mulla on ollut pääsääntöisesti 4 viikon välein. Hyvä niin, koska lääkäriä ei tosiaan ole ollut. En tiedä, milloin käyntejä ruvetaan tihentämään, ei ole vielä ollut puhetta asiasta.

Tänään kävin äitipolilla kokoseurannassa diabeteksen vuoksi. Kasvu oli tasoittunut hyvin, vaikka sokerit ei insuliinista huolimatta ole täysin hyvät olleet. Vastasi nyt viikkoja ja meni kokolailla keskikäyrillä. Seuraava kontrolli on 3 viikon päästä, kun nyt alkaa nopean kasvun viikot. Toivottavasti ei rupea keräämään kovasti rasvaa vyötärölle. Insuliinia vaihdettiin juuri vielä kerran, jospa sekin vähän auttaisi. Niin ja poika on tulossa edelleen, ei mitään erehtymisen mahdollisuutta :).

kanella ja verkku 26+6
 
Vauvan vaatteista: Silitin ja järjestin tänään tämänhetkiset vauvanvaatteemme ja huomasin erään seikan: meillä ei ole kuin yksi alle 60 cm:n asu, nimittäin 56 cm:n potkupuku. Minkä kokoisia vaatteita ja kuinka paljon pitää oikein hankkia???!!!

Mulle iski aivan jo paniikki, tokihan mä voin mennä vaikka huomena ostamaan kaapin täyteen vaatetta, mutta kun mulla ei ole hajuakaan mitä kaikkea tarvitaan :)

Nemu: toivottavasti saat vielä ton hb:n nousemaan, edes hieman. Onko sulla olo ollut kuitenkin ihan ok vai ootko ollut kovinkin väsynyt?
 
Tervehdys!

Neuvolalääkärissä käyty viikko sitten, kaikki oli ihan ok. Vaikka pieneltä vauva kuulemma vaikutti. Paino oli noussu 5kg lähtöpainosta. Eli ei onneksi paljon. Ja toivottavasti ei tuu näinä viimisinä kuukausina sitä 12kg niinku esikoiselta. Verenpaineet oli hyvät, ja niitä seurataanki nyt tarkemmin, ku ekalta ne nousi puolen välin jälkeen raskausmyrkytykseksi. Lääkäri sano, et korkea verenpaine vaikuttaa lapsen kokoon ja kasvuun. Tullee kuulemma pieni vauva ja siksi monesti joudutaan käynnistämään. Toivotaan kuitenki ettei paineet nouse. Vauva oli kääntyny jo pää alaspäin.
Muuten on olo ollu ihan ok, närästystä ja lonkat vähä reistailee.
onko teillä muilla ollu semmosta jännää kipua vatta nahassa? Tuntuu aivanko se vauva painais pyllyllä niin voimakkaasti, että mennee nahka kipiäksi. Sittekö kädellä sivelee tai painaa kevyesti kipeästä kohasta se helpottaa juuri siksi ajaksi. Ja tuo tunne taitaa tulla sillon ku on pitkään ollu pysty asennossa.

Vauvan vaatteista meillä meni ne ihan pienimmät 50-56cm vaatteet neljä ekaa kuukautta. Kun esikoinen synty, niitä ei ollu yhtään, mutta kirppikseltä sitte ostin ja tutut toi vauvalahjaksi. On se mukavampi käsitellä vauvaa sopivissa vaatteissa. Mutta meän poika olikin pulauttelija ja kasvo tosi huonosti, 4kk ikäsenä paino 5300g eli sen verran ku monet painaa jo viimestää kolmen viikon neuvolassa!! On niitä hyvä kuitenki olla muutamia jemmassa.

Äpyli + Poika kai 27+3
 
Joulukulkue käyty katsomassa ja markkinoilla käyty - selkä ei tykännyt yhtään :headwall: Todella ärsyttävää, kun tämä supistelu-selkävaiva alkaa vaivata niin paljon, että pitää kahteen kertaan miettiä mihin mennä ja mihin ei. Mitähän tämä on kuukaudenpäästä? Ja miten teen jouluostokset? :eek: :eek:

Tytölle löytyi kirpputorilta käytännössä uudet nuken yhdistelmävaunut 14 eurolla :D Muovitkin oli vielä osassa runkoa kiinni... Tyttö on ihan onnensa kukkuloilla ja työntelee tuossa nukkeja vuorotellen :heart:

nimbe noista vaatteista sen verran, että yleisesti kai parhaiten käytännössä toimii ihan bodyt ja potkarit/trikoohousut&sukat - ainakin alkuun. Paidat tuppaa nousemaan kainaloihin :/ Mä olen ostanut suurimmalta osin just noita bodeja ja potkareita ja joitain mm. samettihousuja ja farkkuja, jotka tosin on sitten jo 62 cm eli menee vasta myöhemmin. Yövaatteeksi paras on haalarimallinen yöpuku, jossa on vetoketju ylhäältä alas toiseen lahkeeseen. Siinä on helpoin vaihtaa vaippa yöllä, jos on tarvis. Lisäksi ne on helppo pukea pienen päälle.
Itselle takaa kiinnitettävät potkupuvut ja paidat oli ihan järkyttäviä käytössä vastasyntyneellä, mutta toki makuja on monia... :whistle:


Develly ja Potkuttelija 29+4 :heart: :heart:

Muoks. Masukuvapäivitys tältä päivältä (tytön ottama kuva, joten ei huipputasoa ;))

 
Täälläkin käyty tänään joulumarkkinoille. Kolme tuntia olin jalkojen päällä ja käveleskelin rauhallista tahtia, ja nyt on selkä ja pakarat taas kammottavassa kunnossa. :kieh: Täälläkään ei voi lähteä enää oikeastaan minnekään pidemmälle ostosreissulle ilman, että sen jälkeen on loppupäivän taas ihan pois pelistä. Töihin paluu kuulostaa lähinnä naurettavalta ajatukselta, kun siellä pitäisi oikeasti pystyä nostelemaan ja kyykkimään ja olemaan 8h jalkojen päällä ja kävelemään ympäri osastoa. Jotenkin ei usko riitä siihen, että sitä päivää tullaan enää näkemään...

Ja nimbevalita vaan, sitä vartenhan tää palsta on olemassa. :hug: Ja täällä on kohtalotovereita kaikenlaisten kipujen kanssa.

Devellyllä ihana mahakuva, täytyy itsekin ottaa päivitystä joku hetki.

Piipi Pöppiäinen minkälaista työtä teet? Suosittelen hakemaan lisää sairaslomaa, jos ei selkä kestä. Ei siellä töissä kannata oman terveytensä kustannuksella olla.

Illalla on kaverin synttärijuhlat, joten täytynee tästä mennä makuuasentoon lepuuttamaan paikkoja muutamaksi tunniksi, ettei tarvitse kahvikesteillä pyytää makuupaikkaa. :D Tänään saankin laittaa sen pikkujouluvaatteeksi ostamani paidan ekaa kertaa päälle.
 
Tänne kuuluu hyvää, aikaisemmin kerroin että myytiin juuri meidän rivitalokaksio,ja ollaan nyt sit etitty isompaa vuokra-asuntoa, ja nyt löydettiin rivitalokolmio kivalta alueelta :D ihanaa kun saa lisää tilaa ja tytölle vihdoinkin oman huoneen!!mä oon niin onnellinen! ei enää lelukasaa olkkarin nurkassa! :LOL:pitää varoa ettei rehki liikaa muutossa...
Omaan oloon: olo alkaa olla tosi valasmainen, ahistaa ja puhistaa, ja töissä tuntuu jo raskaalta(on fyysinen työ)mutta eihän mammaloman alkuun enää pitkä (19.1)ja joulukin tulossa :xmas:

Nanna ja potkija 27+4 :heart:
 
Lauantai iltoja :wave:

Täällä vietetty murjotus päivää miehen eilisten pikkujoulujen takia..tarkoitus kun oli tänään aamusella lähteä ostoksille ja tuplarattaita katselemaan,niin eipäs ollut miehestä lähtijäksi :kieh: vaikka niiiiin lupasi,että on ajoissa kotona jne jne..paskat! Kyllä meni päivä niin piloilla kuin vain voi :(
No,josko kohta saunassa kävis ja sitten kattois harpers islandin vikan jakson niin jos vaikka piristyis :)

Teille vielä kysymys,joilla raskausdiabetes on,että kuinka tarkaa ruokavaliota noudatatte? Kun tässä joulu tulee jne..niin eihän sitä ilman herkkuja voi olla :ashamed:
Neuvolassa terkkari ei kyllä kieltänyt varsinaisesti syömästä mitään..sanoi vaan että täytyy hieman tarkkailla syömisiä ja kohtuudella syödä. ja kun mulla tosiaan oli vaan se paastoarvo koholla,niin en oikein tiedä kuinka tarkkaan täytyy syömisiä vahtia?
Kova stressi tästä ainakin on jo mulle tullut,että kohta varmaan paineet heittelee ties missä :/

Mutta mukavaa viikonlopun jatkoa kaikille :)
 
Ikuisuus: oon sellasessa pienessä ruokakaupassa töissä,ja suurinosa yksintyöskentelyä niin selkä joutuu koville liha ja maitolaatikoita nostellessa,plus että paikat on tosi ahtaat ja pienet siellä niin asennotkaan ei oo kovin hyviä nostellessa.

mua harmittaan kun alussa jaksoin hienosti noudattaa ruokavaliota ton raskausdiabeteksen takia ja olokin oli tosi pirteä,nyt mulla on tän kuun aikana jotenki motivaatio laskenu ku lehmän häntä,oon syöny vähän miten sattuu,herkutellu omasta mielestä ihan liikaa..ja oikeestaan jaksanu tsempata enää mittauspäivinä eli 2 kertaa viikossa :/ no nyt sen kyllä huomaa sitten,arvot ei meinaa pysyä kurissa ollenkaan,varsinkin aamupalan jälkeinen arvo meinaa pompsahtaa liian ylös.miks sitä pitää olla näin huono itsekuri vaikka kyseessä on myös toisenkin ihmisen terveys :ashamed: :'( maanantaina tosiaan kävin neuvolalääkärissä ja vauvan paino on vielä ainakin pysynyt normaalissa ja omakin paino on noussu koko aikana 2kg.no täytyy jutella neuvolassa 9.päivä tästä ja kertoa rehellisesti että ei oo oikeen menny hyvin,saa nähä miten tässä vielä käy.

piipi ja papu 26+6
 
Vaateasiaa vielä kommentoin ;)

Meillä meni ne 56 cm ensimmäiset 3 vko ja sitten siirryttiin jo isompaan kokoon :D Tyttö oli syntyessään alle 4 ja pituuskin se normaali 51 cm. Mutta oli armottoman kova syömään :p
Itse koin parhaaksi yöpuvuksi sellasen pussin ( esim. Lindexillä ) jossa on narut siellä jaloissa. Kun piti useasti yöllä vaihtaa vaippaa oli se pussi kätevä :)
Minusta huonoimmat vaatteet on ollu just niitä missä on pari nappia niskassa ja se pitäisi vetää pään yli :| Ei sovi vastasyntyneen kanssa. Mutta toki joku voi pitääkin??!
Ja sellaset housut/haalarit missä on jaloissa napit on käteviä, koska ei tarvi kaikkia vaatteita riisua jos vaihtaa vaipan :kieh:
Löysin tytön vauvaikana paljon ihania asuja, mutta niissä oli käytännöllisyys kaukana. Ja ainakin itse pidän sitä tärkeänä!

Nyt odotellaan pitkän harkinnan jälkeen äitiyspakkausta! Ilmoitus saapuu postista minäpäivänä hyvänsä :heart:
Saa vaan nähdä "varastaako" esikoinen niistä puolet, kun välillä on vahvasti sitä mieltä, että hän mahtuu niihin kyllä :LOL: :LOL:

Nanna1980 onnittelut asunnon löytymisestä!!

Fi0na
 
nimbe olo on aika väsynyt koko ajan ja nukunkin aika paljon, mut toivotaan et nyt ku otan tota litkuu enemmän ku normisti ni eiköhän se ees hiukan nousis... Esikoisesta toi hb oli kans tosi alhanen ja sain tolla litkulla sitä nostettua.

vaateasiaa esikoisesta käytettiin tosi pitkään 56cm vaatetta oisko ollu johonkin 5kk asti toki oli sillon jo 62cm käytössä myös.. epäkäytännöllisimmiksi todettiin paidat! ne vaan nousee ruttuun ku vauva on sylissä ja koko ajan saa laittaa paremmin, ja toisaalta myös hupparit oli hankalia.. mut kyllä mulla tuolla muutama hupparikin odottelee, mut neuleita olen enemmän ostellut päällipaidoiksi... Hankalaa muuten kun on tulossa talvivauva kun esikoinen synty kesällä ja sen vois pukee melkeen pelkkään bodyyn, mut tässä saa kaiken maailman villahaalarit sun muut ettiä, ja yhtä asiaa ihmettelen! olen etsinyt vauvalle toppapipoa ja missään ei ole mitään semmosta minkä päänympärys olis 38/40 vaan kaikki isompia, no toivottavasti jostain löytyy :)

Nemu ja tyttö 27+6 jee huomenna poks!
 
Nostelen tassa, kun oli tiputtu jo toiselle sivulle...

Tanne ei kummempia. Eilen koko paivan jouluostoksilla ja tanaan jatkuu. Ihanaa! Ostin ensimmaiset vauvan vaatteetkin. Yksi body kokoa 56cm ja body ja potkupuku kokoa 62cm. Seka sukat. En oikein tieda minka kokoista pitaisi ostaa, mutta onhan sitten edes jotakin kun syntyy. Ostellaan sitten lisaa. Itse olen ollut 55cm ja 4550 g syntyessa ja mies 55cm ja 3500g. Vaikka eihan noilla taida niin paljon merkitysta olla...

Sarina ja Sisu 28+3
 
Se olis sitten viimeinen päivä marraskuuta ja huomenna jäljellä tasan 10 viikkoa :eek: :heart:
Aika menee todella nopeasti - välillä tuntuu, että liiankin nopeasti :whistle: :whistle:
Hirveästi asioita vielä hankkimatta ja tuntuu, että aina tulee jotain uutta mitä puuttuu...

Keskiviikkona olis taas neuvola... Mulla on kyllä ollut aika usein noita neuvoloita?! Aluksi oli vaan 4 viikon välein, mutta nyt on 3 kertaa ollut 2 viikon välein. Kai se sitten vähän riippuu myös siitä miten äiti voi ja miten paljon on vaivoja :kieh: :kieh: Mulla on ollut kummassakin raskaudessa vaikea raskausmyrkytys eli myös siksi pitää tilannetta tarkkailla vähän useimmin...


Develly ja Potkuttelija 29+6 :heart: :heart: :heart:
 
Marraskuun loppua kaikille! Soittelin neuvolaan sokerirasituskokeen tuloksista ja arvot oli 4.6/7.2/5.1 eli ilmeisesti aika hyvät? En muista mitkä ne rajat ovat? Samalla tuli soitettua myös toisen neuvolaan eli varasin kerrankin ajoissa tytölle 5 v. neuvolan tammikuulle.

Mies havahtui viikonloppuna ihan kunnolla, että meillehän tulee vauva pian... taisin mainita että 10 viikon päästä on jo täysiaikainen ja sitten hän sen hoksasi :) No onneksi on nyt tullut jo tehtyä jotain valmistelujakin ja hankinnat etenee. Meillä on jo turvakaukalo, pinnasänky makkarin nurkassa ja sitteri hankittiin eilen huuto.netistä. Sänkyä en vielä ole pedannut vaikka mieli tekisi, sehän ehtii moneen kertaan vielä pölyyntyäkin ennen helmikuuta...

Vaatteita on uutena tullut vähän hankittua ja kaivelin myös esikoisen vauvavaatteista pojalle sopivat esille. Pitäisi vaan pestä ne kaikki ja katsoa mikä on kokonaissaldo. Äitiyspakkaus tulee kaiketi ensi viikolla kun päätös oli tehty. Lisäksi heitin 5 v. vanhat imetysliivit roskiin ja tilasin netistä kähdet uudet :)

Poika potkii ja myllertää ja muuten olo on vaihtelevia liitoskipuja lukuunottamatta hyvä.

Mini77 ja Pompidou 28+3
 
MOikka!

Vaateasiaa Minä myös huutelen kovasti kietaisupaitojen ja miksi ei kietaisubodienkin perään. Ovat vastasyntyneen kanssa ehottomasti parhaimmat. Sitten kun vähän kasvaa ja käsittelyyn tottuu pään yli vedettävät on kivampi ottaa käyttöön, ja varsinkin ekaa odottaessa kun on itsekin hiukan epävarma. Ja tosiaan se koko on niiiiin hankalaa määritellä etukäteen. meille kaikki myös sanoi, että 56cm vaatteitakaan ei kannata juuri ostaa, kun ovat niin nopesti pieniä. No esikoinen oli 2,5kiloinen syntyessään, että meni niihin kyllä todella kauan ja heti syntymän jälkeen hukkui niihin meidän pienimpiin vaatteisiin. Mutta niitä kyllä sitten saa hankittua tarpeen mukaan!! Ei ole kivaa jos taas jää ostokset vallan käyttämättä, kun maailmaan syntyykin 4,5kiloinen... :$

kohdunkaulasta oli tuolla aikaisemmin paljon juttua. Kommentoisin vaan, että loppuraskaudessa on suositeltavaakin, että kohdunkaula pehmenee ja lyhenee. Varsinkin ensiodottajilla, joilla keskimäärin synnytys on pitkä. Hyvin "kypsynyt" kohdunkaula nopeuttaa avautumisvaihetta ja lyhentää synnytyksen kestoa. Varmasti meistä jokainen toivoo pääsevänsä siltä mahd. nopeasti!!! Uudelleen synnyttäjillä voi ilmeisesti viimeisessä lääkäritarkistukasessa olla kohdunkaula jopa hiukan auki ilman että siitä on mitään vaaraa. Todennäköisesti se vaan tietää nopeaa (ja kivuttomampaa) synnytystä. Mutta mistä alkaa loppuraskaus?? Itselläni on alkaneet harjoitussupistukset ja olen vain onnellinen, mikäli tällä kertaa ei tarvitsisi olla 20 tuntia synnytysalissa....

(.) sokerirasituksesta kieltäydyin kohteliaasti. Hoitaja onneksi ymmärsi hyvin eikä siitä seurannut sen kummempia. Onneksi. Olo on ollut ihan hyvä. Vatsa alkaa kyllä olla hiukan tiellä ja hidastaa toimintaa. Kiva kun pitäisi olla esikoista paimentamassa pois sieltä ja täältä ja tuolta, kun ei vielä ymmärrä oikein mitään ja loukkaantumisriski kasvaa joka sekunti, niin meikäläinen puhkuu ja puhaltaa kun ei pääse ylös sohvalta!!! Loppuraskaus taitaakin mennä mukavasti seisosellen esikoisen vieressä.....

Titta ja JJ 29+
 
Hei!

Mies oli taas melkein 4 vkoa reissussa, oli la ja su kotona, ja lähti aamulla ainakin kahdeksi viikoksi taas. :ashamed: Kyllä olis kiva jos kotona saisin pitää. Toivottavasti nyt sitten ennen joulua kotiutuu niin ettei tartte lähteä enää.

Eilen mätettiin polttopuita 6 kuutiota paikasta A, paikkaan C, paikan B kautta. Selkä huusi kipua kun unohdin sen tukivyön, tietenkin. Mutta aamusella pääsin sängystä ylös ihan normaalisti :) . Vauva riehui koko yön, tai ainakin aina kun olin hereillä. Miten se kykeneekin sellaiseen sarjatuleen??? :D

Huomenna matkustan kaupunkiin ja kirppiskierrokselle löytöjä tekemään (budjetti
20 ?.. :LOL: )

Ai niin, painoa tullut lähtötilanteesta kolmisen kiloa.
Tehilla ja E 28 kait
 
Olihan tuottoisa kirpputorikierros: muovipussillinen vauvanvaatteita (56 cm suurin osa) 7 euroa ja toiselta kirpputorilta tytölle 4 vaatetta 3 euroa :D
Olen saanut miehenkin houkuteltua mukaan, kun hän on alkanut ostelemaan kirjoja ;) Jotenkin henkisesti helpompaa mennä jonkun kanssa, kun yksin :ashamed:

Nyt alkaa olemaan tuo 56 cm vaatteiden kiintiö täynnä - onneksi B) Enkä muutenkaan enää juuri aio noita vaatteita ostaa ennen Vauvan syntymää. Niitä ehtii sitten hommata lisää :D
 
heippa!!
Olen taustaillut enimmäkseen täällä!!
mulla oli laskettu aika 20.02.2010 jospa sen saa lisättyä pinoon!!!

Tänään jäin sairaslomalle supistelujen, sekä kohdunsuun vihlonnan ja painon tunteen vuoksi.. viime viikolla minulla todettiin streptokokki, eikä lääkekuuri ole rauhoittanut supistuksia! No voipi olla, että tässä ollaan sitte äitiysloman alkuun asti saikulla!

painoa on tullut 6 kiloa ja en ole vielä siirtynyt mammahousuihin... omat matalavyötäröiset farkut menee vielä : )

vauvalle ollaan hankittu turvakaukalo.. sai saksasta tilaamalla huomattavasti edullisemmin joten kannatti.. tämä on toinen lapsi ja edellinen on vasta vähän yli vuoden joten vaatteita ja tarvikkeita löytyy yllin kyllin...

rv 28+ 2
 
Mä en ensikertalaisena ole varmaan osannut yhtään ajatella vaatteiden käytännöllisyyttä esim. vaipanvaihdon yhteydessä, vaan olen ostellut kaikenlaista omasta mielestäni suloista. :D Mutta nyt kun katselin saalistani läpi, näyttää siltä, että suurin osa on onneksi ihan kelvollisia. Pitäisikin joku päivä taas lähteä kirpparille tekemään löytöjä, kun esimerkiksi pinnasängyn lakanoita puuttuu vielä, ja olen niitä löytänyt todella edullisesti käytettynä.

Sain lauantaina taas kuulla monen ihmisen suusta, kuinka pieni maha mulla on. :kieh: Ärsyttää, kun lääkäristä lähtien ihmiset kommentoi mahani kokoa, vaikka sf-mitan perusteella maha kasvaa aivan keskikäyrillä. Jotenkin tulee itselle mieleen, että jos olen muutenkin melko pienikokoinen ja olen itse syntynyt juuri ja juuri kolmekiloisena, niin tuskin mulle mitään maailman jättimäisintä mahaa on edes tulossa.

Tehtiin tuossa pientä muuttosiivousta ja siirreltiin miehen kanssa huonekaluja. Ei oikein selkä tykännyt tästä projektista, mutta onneksi ei tämän kerran lisäksi tarvitse mitään nostellakaan muuton yhteydessä. Ihan hurjaa ajatella, että kolmen viikon kuluttua mulla on jo eka käynti uudessa neuvolassa ja uusi koti laitettavana. Tuntuu, että vauvan syntymäkin on jo ihan nurkan takana, kun olen tätä muuttoa ja joulua niin kovasti odottanut ja ajatellut, että sitten alkaa jo loppusuora.

Oikea ylävatsa ihan hellänä, kun tyttö on työntänyt kantapäätä kylkiluiden väliin lauantaista saakka.

Tässä vielä masupäivitystä tältä päivältä:



Ikuisuus ja Kerttu 28+4 :heart:
 
Ikuisuus: Ei tuo maha kyllä minusta kovin pieneltä näytä.. :D

Mulle yks tuttu sano, et mulla tulee olemaan tukalaa loppuvaiheessa ku mulla on jo nyt tämän kokonen maha.. Hmm.. Mun mielestä mulla ei kovin iso maha ole.. :| Sais olla isompi :D

 

Yhteistyössä