**Helmikuussa 2011 syntyneet**

Tervehdys!

Meillä ollaan vaan sairasteltu, onneksi tosin vauva on pysynyt terveiden kirjoissa. Ensin sain rintatulehduksen oikeaan rintaan ja siihen antibioottikuurin. Kummaa kyllä, se tulehdus uusi muutaman päivän päästä vaikka antibiootit oli koko ajan päällä. Niistä antibiooteista sai tyttö tietenkin vatsavaivoja joten muutama päivä oli sitten sellaista itkuista, mutta kun otin relatipat käyttöön niin vatsavaivat helpotti. Sitten viime perjantaina mies sairastu mahatautiin, ei ole siitä oikein vieläkään toipunut ja minä alotin eilen rylläämisen. :x Voi elämä, en muistanutkaan että toi oksentelu on noin rankkaa puuhaa.

Viime yönä meillä mies hoiti tyttöä kun olin niin heikossa hapessa, tosin tyttö oli sitä mieltä että isin kanssa on paljon hauskempaa seurustella kuin nukkua. Lopulta annoin kuumehoureissani tytsylle tissiä niin saatiin neiti viimein nukkumaan. Kyllä sen näköjään huomaa kun rutiini muuttuu että vauva siihen reagoi.

Huomenna olisi neuvolalääkäri, saas nähä miten neiti on kasvanu. Pituutta on ainakin tullut kun alkaa olemaan aika paljon noita pieniä vaatteita.

Minäkin mallailin ristiäisiin vaatteita, ehkä mulla joku vanha kolttu käypi tuolta kaapista. Ristiäismekkona meillä on minun suvun vanha mekko jolla on ikää huimat 60v! Sitä piti käyttää vähän korjattavana kun saumat alkaa syöpyä, mutta muuten se on ihan hyväkuntoinen. Mitä sitten tytölle laitetaan päälle kun juhlallisuudet on ohi, sitä en vielä oo ees kerinny miettiä. Lisäks mun pitäs pikkuhiljaa alkaa tekemään niitä ristiäsivalmisteluja, eihän niihin ole enää kuin muutama viikko...

Amos ja pissamarsu
 
Meillä on ristiäiset myös 16.4. niinkuin oli jollain muullakin :) Kummit saatiin loppujen lopuksi keksittyä, vaikka vaikeeta se olikin! Musta oli jotenkin tosi noloa edes kysyä, kun ensimmäisenä sai tingata että kuulutko kirkkoon :headwall: Kotona pidetään kaste, olisko reilu 20 vierasta tulossa, kutsut lähtee tälle päivälle postiin mutta mitään muuta en ole ehtinyt suunnittelemaan.

Onko muilla n. kuukauden ikäisillä rytmi vielä ihan hakusessa? Meillä ei nimittäin ole vielä mitään järkeä näissä päivissä, yöt on onneksi nukuttu alusta asti mutta nämä päivät.. Poika ei ole nukkunut kertaakaan kunnollisia päiväunia, nukkuisi mielellään tississä roikkuen mun kainalossa ja heti kun itse siirryn pois niin herää poikakin. Kyllä kai siinä vois maatakin, mutta kun se ei käytännössä ole mahdollista kun kotona on muitakin hoidettavia ja huollettavia! Muutenkin tuntuu että poju nukkuu tosi vähän, juurikin tuon tosi rikkonaisen päivän vuoksi..

Omat vaatteet ei inahdakaan päälle, ristiäisiinkin siis vaatekaupan kautta : / Aivan kauhea olo muutenkin näiden läskien alla, jotain tarttis tehdä ja äkkiä! Onko kenelläkään kotona crosstraineria, onko sellaisesta mihinkään?

Poika on alkanut ihanasti hymyilemään ja ottamaan kontaktia, reilun tunnin päästä saadaan tuoreet 1kk mitat kun mennään neuvolaan. Onpa muuten ihan huippu keksintö tuo telakallinen turvakaukalo, en tulisi toimeen ilman sitä =)

Meidän tiedot puuttuu edelleen tuolta etusivulta, vaikka yksäriäkin laitoin joku aika sitten.. Yritetäänpä uudelleen:

neitiniisku poika 23.2. 3590g 49,5cm (rv 41+1)

neitiniisku ja "poo" 1kk
 
meillä on 7viikkoinen poika ja ei meillä ole mitään rytmiä,mutta yritän mennä pv kerrallaan.Yöt menee vaihtelevasti 1-2 tissittelyllä ja päivisin nukkuu vaan parit 1h päikkärit,välillä vaunuissa,välillä mun sylissä.Jos ei nuku niin illalla kostautuu, ei nukahtais milllään, vaan raivoaa väsymystään:(
illalla simahtaa 20-21,joskus jopa 19.
 
Amos: Pikaista paranemista! Meillä lapset oli oksennustaudissa ja siinäkin oli jo ihan liikaa, joten toivottavasti paranet itse pian.

Neitiniisku: Meillä on crossari kotona ja se on mun lempilelu, joka odottaa, et otan sen taas käyttöön :D En ole vielä arvannut jumpata sillä vaan olen kohottanut kuntoa ulkona liikkumalla, mutta kohta ajattelin taas hikoilla sillä. Ennen raskautta kilot vain karisi kun sillä jumppasi samalla, kun telkkaria katseli. Suosittelen!!
Niin ja nyt sain sut lisättyä listoille...:)

Meillä neiti hymyilee jo perheenjäsenille ja sille "neuvolanaamalle". Seurailee myös tarkkaan liikkeitä ja ottaa kontaktia. En muistanutkaan kuinka nopeasti nämä vauvat kasvaa <3
 
Heippa pitkästä aikaa!

En ole tänne päässyt aikoihin lukemaan & kirjoittelemaan. Tuon pienen vesselin kanssa on ollut aika raskasta, koska hän ei nuku juuri ollenkaan... Öisin vähän paremmin kuin päivisin, mutta aika toivotonta on tuo nukkuminen kuitenkin. Nyt on nukkunut jo 2½ h ja tämä on todella harvinaista näin päiväsaikaan, tuntuu ihan oudolta että tähän aikaan on ns. vapaat kädet. Yleensä käydään nukkumaan siinä klo 21-23 aikaan, ja alkuyöstä poika nukkuu pidemmän pätkän, jotain 2-4 h, ja sit loppuyö menee tissillä ja pienemmissä pätkissä nukkuessa. Olen yrittänyt nyt poikaa nukuttaa omassa sängyssään ja sen alkuyön pätkän siellä yleensä nukkuukin, mut sit kun herää, otan viereeni sänkyyn. Ja mies nukkuu edelleen siellä sohvalla... Aamulla noustaan ylös ja tehdään aamutoimet siinä klo 7-9 aikaan. Vaunuissa ja turvakaukalossa poika nukkuu hyvin, eli siis kun on liikettä. Mutta heti jos vaunut pysähtyvät tai kaukalon laskee maahan, poika herää itkemään. Tuttia ei huoli ollenkaan, vaan tissi pitäis saada heti suuhun kun herää, vaikka siitä syömisestä ei edes ois kovin kauaa. Maitoa kuitenkin tulee runsain mitoin, pissaa _paljon_ ja paino nousee, eli nälkä ei voi olla, kunhan muuten vaan kitisee tyytymättömyyttään tai haluaa vain olla lähellä. Välillä vaan mietityttää, kuinka 5-viikkoinen vauva pärjää näin vähillä unilla, huoh. Ja myös tietysti äiti on hyvin hyvin väsynyt...

Muuten on alkanut ihanasti tapahtumaan kehitystä; poika on paljon hereillä ja silmät auki, katselee ympärilleen, hymyilee ja "juttelee". Viihtyy lattialla joskus vähän pidempiäkin aikoja esim. sen aikaa että saan itse syötyä tai esim. tiskattua ja laitettua pyykkejä kuivumaan. :)

Oisko teillä muilla vinkkejä noihin nukuttamis-ja nukahtamissysteemeihin? Oisin todella kiitollinen kaikista vinkeistä. Poika siis nukahtaa aina syliin tai tissille, ihan toivotonta että sais nukahdettua yksin sänkyyn tai vaunuihin jos ne on paikallaan. Mut kun siirtää sylistä pois, herää heti. Öisin nukahtaa tissi suussa mun viereen sänkyyn. Viime yönä nukahti omaan sänkyyn, kun olin lämmittänyt sen kauratyynyllä lämpimäksi. :) Toisen vinkin sain, että nukuttaisin aina päivällä vaunuihin...

No niin, nyt poika taisi herätä, anteeksi omanapainen viesti, palaan taas myöhemmin lukemaan teidän kuulumisia - kun vaan koneelle kerkeän!

Aurinkoista kevättä kaikille! :heart:

~ Merve ja pikkumies 5 vkoa ja 1 pvä
 
Amokselle myös täältä toivotellaan paranemisia.

Meillä myös hymyillään ja myös jutellaan aika paljonkin. Nuutti vaan on ollut pikkasen valikoiva ollut noiden hymyjen suhteen. Ekat hymyt sain minä, sen jälkeen onkin sitten hymyilty sille neuvolasta saadulle kuvalle, lampulle, seinällä olevalle tiikeritaululle ja jopa kummisedälle. Vihdoin ja viimein myös isi sai eilen illalla ensimmäiset hymyt ja voi sitä isin riemua :) Ja ekat hymyt mä sain pojalta jo joskus muutama viikko sitten, eli pikkasen otti aikaa että isille viitti nymyillä.

Ootko Merve koittanut kapaloida poikaa ennen syöttämistä? Siitä vois olla apua siinä sirtämisessä, kun ei se lämpötila muutu sitten niin paljoa. Kapalossa vauva on muutenkin tukevampi pakkaus. Jos ei kapalointi auta tai oot sitä kokeillut jo niin sitten en osaa kyllä muuta ehdottaa.

Me käytiin eilen taas kontrollissa siitä lonkkalastasta. Ens viikon ke on ultra ja jos sillon on kaikki kunnossa niin saadaan lasta pois. Eilen lääkäri käsikopelolla koitti lonkkaa ja sanoi, että hyvältä tuntuu ja todennäkösempää on että lastan saa pois kun että joutuisi vielä olemaan. Tosin siihenkin tietty kannattaa varautua, että lasta laitetaan takasin ettei tuu sitten ihan vasten kasvoja. Huomena sitten mennään taas neuvolaan kun Nuutilla ei se napavarsi vaan ota surkastuakseen. Siihen on nyt 2 kertaa laitettu laapista ja sinä päivänä katoaakin melkein kokonaan, mutta seuraavana päivänä alkaa taas kasvaa ja pari pävää myöhemmin on yhtä iso kun ennen laapiksen laittamista.

nelli & Nuutti 7,5vko
 
Moikka pitkästä aikaa täältäkin suunnasta!

Tänään oli pojalla neuvolalääkäri ja tuloksena lähete maitoaltistuskokeeseen. Painoa oli tullut kuukaudessa vain 180g. Eli en ole ihan turhaan ollut huolissani äärettömästä pulauttelusta. Nyt on tullut myös itkuraivarit päivisin sekä iltaisin 18-21. Poika huutaa suoraa huutoa ja jäykistää kroppansa ihan täysin, välillä tuntuu että unohtaa hengittää siinä välissä. Pulautusta tulee heti ruuan jälkeen ja siitä eteenpäin jopa 3 tunnin kuluttua syömisestä, kun pitäisi alkaa syöttää uudelleen.
On kokeiltu eri korvikkeiden kanssa sekä maidon sakeuttajan mutta mikään ei tunnu auttavan. Nyt on annettu pelkkää Nannia ja Cuplatonia. Toivottavasti saadaan pian selvyyttä tähän ja pojan paino nousuun, että päästään taas käyrälle tai yläpuolelle. Nyt mennään miinuksella :(

Minnis ja poitsu

p.s. Jotain hyvääkin, viime lauantaina oli pojan ristiäiset ja samalla meidän häät :heart:
 
Minnikselle hurjasti onnea! :heart:

Meillä oli tänään neuvolalääkäri ja neidin mitat oli 5860g ja 60cm.
Tuo pituus kyllä vähän kummastuttaa, muka 4cm olisi kasvanu kahdessa viikossa... Taisi edellinen mittaus olla vähän alakanttiin.
Hymyjä meillä tulee seinille ja kuville, muttei vielä ihmisille. Sillon kun kutittaa poskesta, hymyilyttää mutta hymyileviin kasvoihin ei osaa vielä reagoida. Hauskaa on kuunnella kun neiti on viihdekeskuksessaan ja hihkuu ja naureksii siellä itsekseen, lie kovinkin mukavia ne lelut jotka sieltä roikkuu. =)
Nyt oon alkanu jo parantua, tänään on ruoka pysynyt sisällä. Mies on edelleen aika heikolla hapella, toivotaan että sekin alkais pikkuhiljaa parantua.

Amos ja pissamarsu 6 viikkoa ja risat
 
heips kukkuu!

Ihana lukea noista hymyistä, meillä neiti kovasti on ympärilleen katsellut jo pitkään, mutta nyt vasta alkaa tulla hymyntapaista.. Tuossa eilisaamuna neiti oli aivan mahtava, käytin 7 aikaan koiruudet pihalla kun miehen herätyskello soi ja lenkin jälkeen menin neidin viereen takaisin nukkumaan.. 9 aikaan vierestä kuului ÄÄÄ, avasin silmäni, niin neiti katsoa tillitteli mua, antoi hymyntapaista ja saman tien kova juttelu päällä. Eli kova on tyttö höpöttämään ja naamaansa muuten vääntelemään, mutta hymyä ei vielä tule, muutakuin silloin kun pieru kiertää väärään suuntaan.

Meillä ne hillittömät puklaamiset loppui, kun en ole lahopäänä muistanut antaa ällöpylly (edelleenkin ne d-vitskut) tippoja, eli mitä ilmeisemmin nuo gefiluksen tipat ei sovi meille..

Taidan taas kuulumisia kirjoittaa paremmalla ajalla, kun tissikärpänen on vallannut toisen käden.

Devilii ja Limppu
 
Onnea minnikselle häiden johdosta :) ja tietty pikkaselle nimen annosta:heart:

Moni puhu kun vauvelit puklailee paljon. Meilläkin jostain syystä pukluttelee nyt enemmän kun ennen. Mutta ei läheskään joka kerta. Kaippa herra hotkii tai ylensyö koska yleensä tulee sillähetkellä kun yritän nostaa olalle ja röyhtäyttää :D

ihanaa meilläkin olis vihdoin ensviikon sunnuntaina ne ristiäiset :) ihanaa kun saa pojulle nimen.
Kastemekkona meillä on kampavillasta mun mummoni itse kutoma mekko 1966, siinä on kastettu mut ja mun äiti :) se on aivan ihan yksinkertainen ja luonnonvaalea.. En ikinä olis uskonu että on itse tehty kun näyttää että olis vaan ommeltu palat yhteen valmis kankaista. Näppärä mummu:)

Meillä poju on jonkun aikaa antanut pieniä hymyjä :) mutta ei myöskään vastaa vielä hymyyn vaan hymyilee kun ittestä siltä tuntuu..
Meillä on aika hyvä rytmi jo. Ei kyllä ihan tasanen täälläkään vielä. Yöt menee tosi kivasti 1 heräämisellä. 10 aikaan nukahtaa ja herää 4 jälkeen yleensä. Viime yönä ei herättykkään ollenkaan vaan vedeltiin 9,5h putkeen :D *näitä lisää* :p päivät nukutaan pikku pätkiä ellei sit olla vaunuilemassa. Ja yleensä aamusin menee syönnin jälkeen pari tuntia unilla ellei kauemminkin :) ja poju on kyllä edelleenkin maailman helpoin ja tyytyväisin tapaus. Ilmavaivojakaan ei oo ollut yhtään sen jälkeen kun mun antibiootti loppu. Hienosti töräyttelee paukut ite pois :)
Poika viihtyy myös hyvin lattialla. Meillä on siinä leikkimatto ja se "lelukaari" mistä roikkuu leluja mutta yleensä tuijottaa telkkaria mieluummin :D Eilenkin kiltisti ootteli kun kävin suihkussa pikaseen.. Itkuhälyttimen otin tietty mukaan mutta eipä poju muutankun jutellu vaan :D hermot ei menny kertaakaan..

Nyt aamupalan laittoon ja sit saankin ystävän ekaa kertaa kylään kattoon kirppua :)
Ihanaa kevättä kaikille:flower:

Jane & Kirppu 5vk 4pv:heart:
 
Unen määrä on meilläkin aikas naftia,yöllä nukkuu pari pidempää pätkää ja aamupäivästä vaihtelevasti 2-4h(,harvemmin neljää tuntia enää) vaunuissa tai kaukalossa jos ollaan liikenteessä,mut sit loput onkin torkkumista ihan ehdoton max on puolituntia sitterissä iltapäivästä...
Merve,ei meillä esikoinen nukahtanut koskaan ns.itekseen vaikka mitä tehtiin(eikä tääkään nukahtas,en kyllä oo yrittänytkään)... mut toi kapalointi on ihan kokeilemisen arvoinen juttu:) Vauvat,pienet sellaiset,aika harvoin taitaa itekseen ilman apua nukahtaa... toi unimääräkin vaikuttaa ihan normilta vaikka tiedän että tuntuu vähältä. Meidän esikoinen ei myöskään nukkunut kun liikkuvissa vaunuissa tai sylissä päikkyjä,heti heräs kun liike pysähty. Mut sit vanhempana vauvana saatto olla vaunut paikallaankin,sisällä ei oppinut nukkumaan koskaan. Jaksamista:)

Minnikselle onnittelut ja jaksamista altistukseen... vanhemman pojan kanssa koettu sama ruljanssi:hug:

Amos,On se vissiin ihan mahollista se 4cm kasvu kun meillä esikoinen kasvo kanssa ihan mahottomasti ekaan neuvolaan ja nyt aksukin viimeks 3-4cm 2 viikossa...Kiva jos teillä aletaan olla paranemaan päin:)

Hymyä ja juttelua täälä paljonkin...alko joskus 3 viikkosena väl'äytteleen hymyjä,mut harvakseltaan... nyt on hymyilly päivittäin jo jonkin aikaa:)

Nyt pitää ruveta aamutoimiin...herätty on jo aikapäivää sitten,mut kerrankin hidas aamu kun mies kotosalla...

Repa ja Aksel vajaat 8 viikkoa
 
Minnikselle onnittelut :D

Meillä unen määrä taitaa sitten olla aika suuri joihinkin muihin verrattuna. Nyt on monena päivänä ollut niin, että Nuutti nukkuu yöunet noin klo 21-8/9. Sitten jaksetaan syödä ja hetki seurustella ja viimeistään 10-10.30 käydään vaunuihin nukkumaan ulos ja sit sitä unta riittääkin noin 3h. Tosin sitten ollaankin pitkään hereillä ja varsinaisia unia ei oteta enää ennen yöunia paitsi jos autolla lähdetään johonkin. Jonkinmoisia torkkuja nukkuu pitkin päivää (noin 30 min) ja yhdet ehkä tunnin-1,5h unet tossa 4-6 maissa.

Nuutilla on ollut nyt masuvaivoja jonkun aikaa, itkee alkuillasta mahaansa 1-4h ja vetää oikein jäykäksi koko jätkä. Välillä loppuu pieruihin ja välillä ilman pieruja, mutta useimmiten on mennyt ohi tossa 8 mennessä. Eilen kävin apteekista ostamassa cuplatonia, kokeillaan antaa sitä muutaman kerran päivässä josko auttais.

nelli & Nuutti 8vko
 
Täällä on ollut ilmassa orastavaa rintatulehdusta ja oon kaksi päivää ollut sohvan pohjalla lepäilemässä, kuume nousi lauantaina aika korkeallekin, nyt on enää lämpöä mutta vähän on vielä vetämätön olo... Onneksi tajusin heti mistä voisi olla kyse ja annoin vauvan tyhjentää kipeää rintaa kunnolla, joten imetys ei enää tee kipeää vaikka rintoja edelleen kuumotteleekin. Mietinkin tässä, että onko sillä väliä mitä kaalinlehtiä käyttää kotihoidossa? Järki sanoisi että sama kai se on mitä kaalia käyttää mutta en mä tiedä mistään mitään :D Lähetin miehen kauppaan viikonloppuna ja se toi kiinankaalia kun ei kuulemma ollut keräkaalia saatavilla...

Kellojen siirron ansiosta täällä nukuttiin tänään lähes kahdeksaan! Tosin aamuyöstä valvottiin hetki kun vauva pinnisteli pieruja ulos... Parina yönä on taas nukuttu ensimmäinen pätkä neljä tuntia, loppuyö normaaliin 2-3 tunnin unilla. Neljän aikaan yleensä ähistään pierujen kanssa puolisen tuntia - tunti. Mutta nyt saa jo äitikin nukuttua paremmin kun ei heräillä tunnin välein aamuyöstä syömään :)

Minnikselle onnittelut täältäkin :flower:

Meillä on neuvola tänään iltapäivällä, kiva nähdä paljonko poikanen on kasvanut :)

Nyt alkoi ähinä, joten ei kun meijeröimään!

pokemoni & myttynen 1kk
 
Pokemoni,meillä on tasan tota samaa...neljän viiden pintaan aletaan ähiseen ja päkistämään urakalla pieruja sama aika kun teilläkin ja sit jatketaan hetki unia. Ja myös alkuyön unipätkä on noin 4h vaihtelee kyllä välillä 3h-6h... loput sitä 1,5-3h pätkää:)
En tiä kaalinlehdistä,mulla lämpim'n/kuuman veden suihkuttelu rintaan autto ja tietty se imeminen...ei kyl oo tulehukseen asti päässy mut oireillu siihen suuntaan...

Meillä on nyt nukuttu ihmeen hyvin ulkona päikkyjä (4h),mut sit taas vastaavasti jos ollaan autolla liikenteessä niin kaukalossa ei oikeen pitkään enää nuku sen jälkeen...

Refluksi on helpottanut selkeesti,onneks:)
 
Rytmistä: Meilläkin on nukkuvasorttinen poika nyt kun iltakitinöistä on päästy melko hyvin eroon. Syykin kai selvisi: Gefilus D-tipat. Kun jätettiin ne pois ja lisäksi ollaan tarkkana, että poika ei valvo puolentoista tunnin pätkää pidempään (eli ei ehdi yliväsyä), niin nukuttamiseen menee max. tunti ja sekin ilman itkuja. Aamuyöstä alkaa meilläkin ähräys, mutta se loppuu kun käännetään mahalleen (pieraisee silloin yleensä muutaman kerran). Hän kun tuppaa jäämään kyljelleen yösyötöistä, kun äiti himmuu kesken kaiken : / Mutta rytmi meillä tällä hetkel suht tasainen eli yöunta tällä kesäajalla 22-7, sitten päivä mennään noin tunnin valvoen ja välit nukkuen 2-3 (joskus 4) tuntia. Unet nukutaan pääosin sitterissä tai vaunuissa, koska niitä on molepia helppo välillä vähän keikuttaa jos uni meinaa katketa kesken. Ja jos ollaan asioilla, niin sitten nukkuu turvakaukalossa helposti ainakin sen 3 h.

Repa: siitä tutista. Meillä yökkäilee poika sekä pienistä että isoista tuteista silloin tällöin, jos tutin asento on huono tms. Mutta ote ei siis riitä pitämään sitä pikkututtia suussa, iso pysyy huomattavasti paremmin.

Meillä oli viime viikolla neuvola ja 6 vko mitat olivat 5 840 g jka 57,5 cm. Eli tosi iso alkaa tämä meidän kaveri olla, 68 bodeihin ollaan jo pääosin siirrytty. Neuvolantäti oli ihmeissään kehitystasosta, poitsu kun kannatteli päätään koko mahallaan olo ajan, hymyili ja jokelteli neuvolantädille. Ryömimisyritystä on hirveästi, välillä liikahtaa vahingossa kun niin kauheasti puskee jaloillaan. Luulen, että tämä on samanlainen ikiliikkuja kuin veljensä, joka lähti konttaamaan 6 kk:n iässä. Hymyjä tulee siis jo vuorovaikutteisesti, erityisesti iskä ja isoveli naurattaa.

Jaahas, nyt tuli tissintarvetta :)

Commander ja Nooa 7 vkoa
 
Mä oon nyt ihan hämmentynyt, anoppi tuossa eilen loihe lausumaan että mieheni veli ei voi ruveta kummiksi meidän pojalle, koska on jo esikoisemme kummi, SIIS MITÄ? Miksi muka sama tyyppi ei voisi olla kummina saman perheen muille lapsille? Ainakaan netistä en tämmöistä "määräystä" mistään löytänyt, sanokaa nyt että anoppi höpöttää omiaan... : /
 
Yleensähän lapsilla on Neitiniisku erit kummit, mutta ei sille mitään estettä ole, etteikö vois olla samat. Joten jos sun miehen veli suostuu, niin mikä ettei.

Minnis onnea =).

Unirytmistä
: meilläki nukutaan päivisin aika lyhyissä pätkissä. Öisin mennään 2-3 syötöllä. Harmillisesti pisin nukkumapätkä on illalla. Alkaa n. klo 19 ja loppuu puoliltaöin. Ei ite viittis mennä nukkumaan niin aikasin.

Meillä on tyttö nukahtanut vaunuihin (nukkuu sisällä vaunuissa) parhaiten niin, että pidetään kädestä kiinni ja silitellään päätä. Sekin nukkuis mieluiten sylissä ja nukahtais mieluiten tissille.

Täällä aloitettiin soseet omenasoseella (keskosilla kun pitää aloittaa kiinteät jo 3 kk iässä). Hyvin on näyttänyt kelpaavan, vaikka alussa yritti nuolemalla syödä sen sijaan, että olis suunsa avannut :LOL:

Happis ja Minttu 3kk n. 4860g
 
Viimeksi muokattu:
Commander,ostin erilaisen tutin,mut ihan sama sou...tosin en tiä onks sekään nyt isompi...ehkä pitäs sit viel kokeilla... en vaan tiä onko ongelma siinä kun välillä,oikean imuotteen ottaessa syö ihan hyvin sitä pientä mut päästää siitä irti ihan tarkotuksella niinkuin rinnastakin välillä ja sit alkaa alusta se imuotteen opettelu kun avaa siis suuta isoksi...

Meidän lapsi on sit kans hyvin kehittyny kun jaksaa kans kannatella kauan päätä mahallaan ja sylissä,hymyilee ja juttelee ns.vastailee... mut muistelisin et esikoinenkin kyllä tässä iässä teki jo samaa.. tätä on jo varmaan 2 viikkoa tapahtunut,viksui lapsii:D

Poitsu vetäs sitte reilu 5h päikkyjä vaunuissa...enkka!

Repa ja Aksu 8 viikkoa t'änään:)
 
Huomenta!

Meidän tytsy on unohtanu miten päikkärit nukutaan ja tuloksena on ihan helkkarin kiukkunen lapsi jolle mikään ei oikein ole mieleen. Tissillä huudetaan kuin viimeistä päivää kun nukuttaa niin pirusti, mutta kun laitat nukkumaan, se on max 15 min. unta. Yöt menee ihan ok, paitsi mua alkaa rassaamaan nuo iltasyötöt kun tissillä notkutaan illasta 4 tuntia putkeen. Taas takkuaa tuo syöminen kun neitiä nukuttaa ja olis nälkäkin, nukahtaa sitten tissille ja kun nostan pois niin alkaa armoton huutokonsertti.

Vaan nyt pitää yrittää taas tuota syöttöä...
 
Heippa!

Toivottavasti poksu rintatulehdus on jo helpottanut, mutta sanompa kuitenkin, että mulle neuvottiin vaan keräkaalia sen takia, kun se on niin hyvän muotoista ja pysyy paikallaan. Siihen kun tekee niitä viiltoja niin sieltä pääsee sitä hoitavaa tököttiä. :D

Commanderin poika on kyllä hyvin kasvanut. :)

Neitiniisku empä ole minäkään mitään virallista kuullut etteikö voisi sama ihminen olla kummi. Moni vaan haluaa omasta tahdostaan eri kummit.

Amos kuulostaa kyllä melko rankalta jos joka ilta on tuollaista :/ Ootkos koittanu jos illalla antaisitkin pullosta korviketta? Kaveri sanoi, että heillä auttaa nukahtamaan pidemmäksi aikaa ja jos pullosta saisi nopeammin syötyä? En tiedä toimiiko...

Meillä poika jaksaa kanssa päätä pitää pystyssä enemmän sylissä ollessa, mutta matolla ei kauaa. Viihtyykö teidän lapset lattialla ollenkaan? Tai kuin kauan? Meillä ei viihdytä kun pari minuuttia ja sit tulee kiukku. :(

Meidän rytmi on hahmottunut niin, että noin 8-8.30 herätään (vauvan tahdosta, äippä nukkuis vielä muutaman tunnin :D ) Ekoille päikyille mennään 11-12 aikaan ja jaksaa pari tuntia nukkua. Sitte taas kukutaan johonkin 4-5 asti ja taas parin tunnin päikyt. Joskus 6-7 aikaan taas poika herää ja illalla 9 aikoihin nukkumaan. Sitte yöllä herää syömään 1-2 aikaan ja aamulla 5-6 aikaan kunnes kaikki alkaa alusta. =)
Mutta aikalailla näin mennään joka päivä.

Happynow ja muru 1kk 6pv. :kiss:
 
Aamos,Meillä ei kans nukuta muualla kuin vaunulenkin päätteeks pidemmät päikyt...jos jostain syystä ei päästä vaunuileen ja ollaan sisällä voi hyvinkin olla ettei nuku kunnon päikkyjä lainkaan. Mut jokatapauksessa nukkuu vaan yhet pidemmät ja ilta on sitten tota kuvailemaasi...eli tissiä ja max vartin nokosia eikä oikein missään viihytä kun kuitenkin kokoajan väsyttää. Mutta meillä se ei ainakaan oo nälästä kiinni,ei taida vaan saada unen päästä kiinni... nukahtaa sit yöunille viimoseltaan pidemmäks pätkäks. Missäs neito nukkuu päikyt,jos vaunuissa,ootko kokeillu jatkaisko unia heijaamalla? Meillä on näitä päiviä niinkuin tänään et saa juosta vähän väliliä veivaamassa et unet jatkuis:/

Lattialla viihytään jos vaan on muuten kaikki tarpeet tyydytetty...mahallaankin jaksaa tosi kauan vaikka heiluu pää ylhäällä kokoajan...mut just illalla kun alkaa oleen väsy,sit ei kovin kauaa jaksais olla itsekseen.

Miksköhää meidän aamuyön ähinään ei tehoo vaikka saa pierutkin ulos...no jatkaa kyl unia siitä tovin pääsä kun rauhottuu,mut kohta äheltää taas..ilmassa piisaa..

Huomena lääkärineuvola,ihan jänskättää paino_Oman vaakan mukaan sitä olis tullu yli kilo edelliseen verrattuna:)
 
happynow meillä ei paljoa olla lattialla viihdytty, osasyy varmasti tuo lonkkalasta. Ja kun se vauva on niin ihana siinä sylissä niin häpeäkseni täytyy myöntää, että melkoisen laiska oon ollu lattialle laittamaankaan.

Tänään käytiin neuvolassa. Pituutta oli tullut 5 viikon aikana vaan 3cm. Painoa sit taas oli tullut kahdessa viikossa 475g, eli ihan kivasti Nuutti kasvaa. 2kk mitat ovat siis 4390g/54,5cm (2920g/47,5cm syntyessään). Ja sitten käytiin kontrollissa lonkasta ja saatiin lasta poi. Voi tät onnea ja iloa!!! :D

nelli & Nuutti 2kk
 
Moikka!

Rytmi: Olen alkanut "tehdä" pojalle rytmiä, kun tosiaan tässä viikko pari sitten tuntui ettei nukkumisesta ym. tule yhtään mitään. Aamuisin herätään nyt samaan aikaan, tehdään aamutoimet ja ollaan tissillä, poika viihtyy lattialla sen aikaa että saan itse puettua ja syyötyä aamupalan. Sitten siinä klo 11-12 aikaan lähdetään vaunuilla ulos ja tehdään 1-2 h lenkki, jonka jälkeen poika jatkaa unia vaunuissa ulkona ja nukkuukin sitten jopa 4-5 h putkeen. :) Iltaisin ei sit enää nuku, paitsi jos esim. autolla lähdetään jonnekin niin turvakaukalossa nukkuu. Klo 22-23 aikaan nukahtaa yöunille, joskus kestää tuo nukahtaminen kauemmin ja joskus taas nukahtaa helpommin. Mut syliin/tissille tosiaan nukahtaa illalla ja siitä siirretään omaan sänkyyn. Jos herää, niin joko uudestaan tissille tai sit sylissä nukutetaan ja taas uudestaan omaan sänkyyn. Sit nukkuu sellaset 3-4 h ja aamuyöstä kun herää syömään, otan viereen ja nukutaan sit yhdessä siihen saakka kun noustaan. En tiedä voiko tätä nyt vielä rytmiksi sanoa, mutta n. viikon verran jo ollut näin että ehkä tämä tästä pikku hiljaa. :)

Nyt on jotenkin sellainen olo, että arki on lähtenyt rullaamaan eikä ole enää niin "sekava" olo kuin vielä pari viikkoa sitten. :D Omaa aikaakin on kun poika nukkuu niin pitkiä päikkäreitä, niin siinä ajassa ehtii itse vaikka laittaa ruuan ja istua koneella, nukkua itsekin tms. Onneks mies hoitaa muut kotityöt (siivoaa, tiskaa yms) niin ei itse tarvi. ;)

Lattialla poju tosiaan viihtyy välillä ihan mukavan pitkiä aikoja, varsinkin jos on massu täynnä ja jotain virikettä esim. että joku juttelee tms. :) Ostin sellaisen leikki/puuhamaton pojalle niin saa siinä sitten leluja ja värejä katsella. Tosin ehkä ei vielä niistä paljon ymmärrä...

Meilläkin noi vauvan hymyt ja jutustelut on aika valikoivia, ei se kenelle tahansa hymyile eikä läheskään aina. Mun ja mun äidin eli mumminsa hymyyn on vastannut omalla hymyllään, mutta ei esim. isille vielä. Ja joskus itsekseen lattialla ja hoitopöydällä saattaa hymyillä.

pokemonille pikaista paranemista rintatulehduksesta! Itsekin kärsin siitä kun poika oli 2 viikon ikäinen, yks ilta nousi 39 asteen kuume ja toinen rinta oli kipeä, suihkuttelin sitä kuumalla vedellä ja lämmitin kauratyynyä, otin Panadolia ja pumppasin rintaa tyhjäksi pumpulla. Seuraavana aamuna oli vielä aika heikko olo, mut sit se helpotti eikä tarvinnu mitään antibiootteja syödä.

Minnis; tsemppiä, toivotaan että pojan paino lähtee nousuun pian, ja onnea myös naimisiinmenon johdosta :)

Oi kunpa noi lumet sulais ja tulis vielä vähän enemmän keväistä... :) Muuten, millaisilla kevätvaatteilla meinaatte vauvan kanssa mennä esim. huhti-toukokuun, siis meinaan vauvan vaatteita, onko joku välikausihaalari tms? Itse mietin, pitäisikö ostaa joku haalari tms. kun 56cm fleecehaalari alkaa olla kohta pieni ja toppahaalari liian kuuma. Meillä on pitkä poika. :) Mietin tässä vain, millainen haalari kannattaisi hommata. Jos esim. manducassakin kanniskelen poikaa ulkona, niin millainen haalari sinne sopisi.

~ Merve ja pikkumies 6 vkoa 1 päivä :heart:
 
Hui hai.. Ei oo tullu käytyä täällä.. Pika selailin teiän juttuja..:) Täällä ois perjantaina 2kk neuvola.. :) Toissa viikolla piti käydä Oysissa mutka kaiken maailman testeissä.. Meiän tytöllä on kuulema liian lyhyet jalat.. Onneksi aivoista yms ei löytyny mitään eli kaikki on muuten hyvin. Lääkäreiden mielestä vaan liian lyhyet jalat.. Pituutta oli kuitenni sillon jo vajaa 51cm..(7cm kuukaudessa pituutta tullu) paino 4,340 kg ..
Ristiäiset ois ens sunnuntaina :)

Täällä neidillä on aikalailla jo jonkun sortin rytmi.. syö viimisen kerran n. klo 21 ja seuraava syönti/herääminen on sitte klo 3-4.. Ja sitte vähä ennen miehen herätyskelloa syönti, ennen kahaksee.. :D
Illasta vaa tuntuu menevän hermot itellä.. Mies tulee töistä ja neiti alkaa vaan huutamaan ja hakkaamaan.. Toinen yrittää vaa että anna tissiä tissiä tissiä.. Mutta kun sillon ei tissi kelpaa.. vähä aikaa siinä ollaan ja sitte karjutaan ku syötävää...:( Onko sitte niin väsyny siihe aikaa että ei jaksais tissistä syyä... ja olla mitenkää päin.. Ja jotenki välillä ottaa päähä ku mies tulee töistä niin MINä ite oon tärkeysjärjestyksen hännillä.. ensin mies syö, sitte mulla pitää yrittää syöttää neitiä ja sitte minä saan syyä ja toinen "luikkii" suihkuun ja ite joskus iltamyöhään saan mahhollisuuden siihen...
Välillä vaan niin *ttaa ku pitäs pittää kämppä kondiksessa ja pitäs yrittää itellä jossai välissä syyä ja sitte oon kuitenni kaikessa se top 5..:headwall:
Jekovittiä en oo enään antanu kun pääteltii että ne pisti kiukkuseksi.. nyt on toista päivää kokeilussa Gefiluksen maitohappo/d3-vitamiini..
Sitten illasta tykkää että roikutetaan kainaloista ja "seisoskelee". Päätä kans kovasti jo pietään ylhäällä ja sen kans saaki varovana olla ku välillä retkahtelee.. kovasti hymyilläään ja tarkkaillaan sekä raataillaan.. :) =)
Lattialla en oo pitäny kertaakaa :S Sängyllä/sitterissa vain :eek:

Vanilja ja "pikkupeikko" 8vkoa
 
Viimeksi muokattu:

Yhteistyössä