**Helmikuussa 2011 syntyneet**

No hei vaan!

Syöttöväleistä ja öistä: Kyllähän ne ajat aikalailla vielä vaihtelee. Välillä menee 4 tuntiakin unta, mutta välillä sitten syödään useammin, kun maitoa tilaillaan. Eilen oli tilailupäivä ihan selvästi ja tänään on sitten tissit valuneet maitoa melkein koko päivän...Herra tilasi ilmeisesti hieman liikaa :) Minä myös nukahtelen imettäessä varsinkin yöllä, näin on ollut kaikista. Mä laitankin aina meidän paksun petarin alle illalla sellaisen makkaratyynyn, että jos syötän sillä puolella ja nukahdan, niin vauva ei varmasti pääse tippumaan lattialle.

Kuinka kauan teillä jatkui jälkisupistukset? Mulle tulee niitä imettäessä ja välillä muutenkin vieläkin, alkaa hiukan ärsyttää...Eihän ne kovia ole, mutta epämukavia kummenkin. Olen ymmärtänyt, että ne on kovempia ja jatkuu pidempään, mitä useampi synnytys on takana, mutta kyllä 2 viikkoa on musta aika pitkä aika. Jälkivuoto mulla kuitenkin loppui jo reilu viikko sitten, joten supistukset tuntuu melko turhilta tässä vaiheessa.

D-vitskut käydään ostamassa huomenna, kun tulee se kahden viikon raja tulee täyteen. Terkka kehui niitä uusia, joissa on gefilus samassa, joten ostetaan luultavasti niitä.

Ristiäiset tuottaa meille hieman päänvaivaa, kun me ei kerta kaikkiaan keksitä tai päästä yhteisymmärrykseen kummeista. Meillä on isommilla tosi aktiiviset kummit meidän parhaista kavereista. Asuvat kaikki muilla paikkakunnilla, mutta nähdään kuitenkin useamman kerran vuodessa ja käydään puolin ja toisin yökylässä toistemme luona. He myös soittelevat/kirjoittelevat lapsille ja muistavat tarkkaan tärkeitä asioita (myös muut kuin synttärit). Nyt jäljellä olisi enää sellaisia ystäviä, joita nähdään ehkä kerran vuodessa kahvittelun merkeissä ja minusta on kurjaa, jos yhden lapsen kummit on selvästi etäisempiä kuin toisten. Siksi haluaisin mieluummin käyttää ainakin osittain samoja kummeja, mutta miehen mielestä se ei ole seopivaa. Joten tätä pähkäillessä joutuu niitä ristiäisasioita lykkäämään...

Meillä myös takana eka neuvolakäynti tiistailta. Painoa oli tullut 500 g vähän yli viikossa ja terkka oli ihmeissään, miten jäntevä jätkä on. Nostaa jo päätään masullaan, tosin ollaan paljon masullaan oltukin mahavaivojen välttämiseksi. Minun asioita siellä ei paljon käsitelty, meni vauvaa ihastellessa koko reissu :) Jälkitarkastus on sitten maaliskuun loppupuolella, sitten pääsee taas pitkäksi aikaa eroon gynekäynneistä, jee!

Meillä on edessä ensimmäinen perhereissu nyt viikonloppuna, lähdetään mummolaan 80 kilometrin päähän. Kiva päästä kodin seinistä hetkeksi eroon :) Mua ei sinällään haittaa nää pakkaset, kun en ole mikään ulkoilmaihminen, enkä sinällään sinne ulos itse kaipaa. Mutta lasten kannalta ois kyllä kiva, että paukkupakkaset loppuisi. Kaupassa ollaan autolla käyty pari kertaa ja kirjastossa eilen, siinäpä on ollut kaikki mun ja vauvan aktiviteetit nyt kahden viikon ajalta. Mies on käyttänyt noita isompia uimassa, kerhossa ja vähän ulkona.

Jaahas, tissit huutaa hoosiannaa ja jätkä vaan nukkuu. Pitänee taas pumppailla...

Commander ja Nooa huomenna 2 vkoa (tänään LA)
 
Tänään käytiin neuvolassa taasen seuraamassa painoa kun poitsu on kova puklaamaan niin kuin olen tuolla kerhon puolella kirjoitellutkin.
No puklailu ei vaikuta ainakaan painoon. Viime viikolla oli painoa 3780g ja tänään 4005g. Pituutta oli tullut sentti lisää eli nyt 52cm.
Kohta onkin jo poitsulla ikää 1 kk (ensi viikon tiistaina :) )

Jälkivuotoa on meikäläisellä jatkunut tähän saakka eli kohta se kuukaus myöskin, kyllä rupee ottaa jo aivoon...

Minnis ja Dude
 
Viimeksi muokattu:
Menee hermo noihin pakkasiin...ei päästä ikinä ton ipanan kans vaunuileen. Kaupassa ja kirjastossa ollaan käyty autolla,mut siinäpä se....
Haluisin kunnon lenkille: /

Ristiäistarjoilut meinasin tehä kaikki ite,oon himo leipuri ja oon nytkin tekemässä äidin miesystävän äidin hautajaisiin kakut..saa nähä vaan miten siinä ohessa sit viel'ä siivoon yms... no meilläkään ei oo isot juhlat kyseessä:)

Koliikkia pelkään minäkin ja etin kokoajan kaikkia oireita...esikolla alko kyllä heti laitokselta mut olikin yliaikanen,et tiedä onko vaikutusta asiaan. Se olis kyl painajainen jos taas joutuu siihen... mut toistaseks ei moisia oireita onneks.

Yöllä syödään noin 2,5-4h välein,yleensä noin 3h... mut sit neljältä aamuyöstä..noin..alkaa noi refluksioireilut ja nukkus vaan sylissä ihan pystyssä,muuten on sellasta tunnin pätkää maksimissaan....Mennään siis jo ysin pintaan nukkuun et saisin mahd.paljon unta. Nukkuu vieressä ja nukahan useesti imettäessä,näin oli esikoisenkin kanssa...

Esikoinen on ihan mahottomana...vaan ja ainoastaan äiti kelpais ja nyt terrorisoi yölläkin:( Haluu huomiota joskus puolen yön aikoihin ja itkee ja meltuaa ja just kun vauva nukkus,sit taas herääkin vauva jne... sit kun aamulla sais hetken nukkuu kun on joutunu vauvaa sylittään tunnin päivät niin toi ipana herääkin jo lopullisesti... oon aikas lopussa ja väsynyt mut tiiän et kaikkeen tottuu,valvomiseenkin. Ehkä tuo pian asettuu...

Meillä on nyt d-tippaa mennyt yks per päivä ja kummempia vaikutuksia ei tunnu olevan...

Mitäpä muuta...mietin et koska kärsis lähtee kerhoileen... niissähän on aina se infektio vaara suuri ja nyt on tautista aikaa...mieli tekis jo esikonkin takia,mut ainakin sinne kk ikään meinasin odottaa.

Nyt pitää mennä voikaahan hyvin!!

Repa ja säynävä 2 viikkoa 3päivää
 
Nyt tuli sitten ekat itkut täällä imetyksen suhteen. Eilen poika olis ollut tissillä koko ajan ja lopulta annoin 50ml maitoa pakkasestakin, kun tuntui ettei vaan ole tyytyväinen. Tänään on ollut vähemmän tissillä, mutta jotenkin oli semmonen olo että maitoa ei tule tarpeeksi. Pumppailin sitten noin 3h pojan syömmisen jälkeen ja 120ml sain tiristettyä yhteensä molemmista tisseistä. Ei siis taida tissit tuottaa riittävästi maitoa ja itkuhan siitä sitten tuli, kun en voi edes omaa lastani ruokkia. Olisko siis jotain vippaskonsteja, millä sitä maidon tuotantoa voisi lisätä?

Jälkivuotoa tuli parisen viikkoa (vähän alle), nyt on ollut vielä varuiksi side ja aina välillä sinne jotain tuleekin. Ei kuitenkaan enää edes päivittäin.

nelli & mytty 2vko 5pvä
 
heips vaan

Meillä oli tänään ensimmäinen täysipitkä päivä neidin kanssa kaksin, kun mies oli 8h koulussa. Hyvin meni siis päivä, voi hyvillä mielin päästää miehen opiskelemaan ensi viikolla täysillä.

Jos aamu ja päivä meni hyvin, niin ilta sitten olikin aika moinen, meillä oli ensimmäiset ilmavaivat. Neiti ei suostunut sängyssä nukkumaan kuin hetken, sitten oli hirmuisia itku kohtauksia ja masu turvoksissa. Onneksi hetki sitten neiti nukahti sämkyyn. Saatiin siis olo helpottamaan ja taisi olla jo yliväsymyksen puolella. Mutta kyllä peppu lauloikin, kun ilmoja päästeltiin ulos. Noh, katsoo nyt mitä yö tuo tullessaan.

Meillä vielä pelataan herätyskellon kanssa, kun syöttöväli saa olla max.4h (pienen koon takia vielä tiistaihin asti mennään tähän tapaan, vaikka n.300g olikin painoa tullut viikossa lisää) ja tyttöhän nukkuisi jos saisi, saa yöllä herättää syömään.

Devilii ja Limppu 9pv
 
Bom
Hei mammat! Kiva lukea teidän kuulumisia. Mekin päästiin koneelle.

Rokotukset - me otetaan kaikki. Tutkimuksiin en enää lähde mukaan. Esikoisen kanssa oltiin ja kävi sääliksi huudattaa lasta.

Jälkisupistuksia tunsin vielä eilen. Alussa olivat tosi kipeitä. Jälkivuotoa tulee edelleen.

Varattiin jo sairaalassa kirkko kastejuhlaa varten - 27.3. TalvenTaika, kiitokset, sain sinulta innostusta suunnitella juhlatilaisuutta.

Onko kellään ollut epäillystä, että maitoa ei tulee riittävästi? Missä tilanteessa olet antanut lisämaitoa / korviketta? Olen viime päivinä ollut niin huolissani ja stressannut imetystä. Imetys takkuilee välillä ja välillä menee hienosti. En tiedä, johtuuko se vauvan vatsan vääntelystä tai siitä ettei maitoa heruu tarpeeksi. Pikkuneiti ahmii ilmaa, huudahtelee väliin ja riehuu tissillä. Aika usein noin tunnin päästä tilanne helpottuu ja vaippaan saapuu toimitus. Sen actionin aikana mun pitää kävellä ja hytkytellä häntä rinnalla. Olen itse niin väsynyt, että itkut tulee herkästi. Yöllä makuuasennossa imetys ei meidän prinsessalle kelpa. Taistelen kovasti, että en nukahtaisi, kun imetän "keinutellen" istualtaan. Pari yötä kävin sen jälkeen, kun vauva oli nukahtanut, pumppaamassa. Nyt en ole enää jaksanut, vaan yrittänyt itsekin saada unen päästä kiinni. Esikoisen kanssa oli kans rankkaa, mutta silloin annettiin rinnan lisäksi korviketta päälle. Itselläni vain ei hermot kestää, kun haluaisin tarjota lapselleni äidinmaitoa.

Muuten kyllä kaikki on hyvin ja meillä on ihana vauva. Huomenna tulee 2 vk täyteen. Aika on mennyt hyvin nopeasti.

Bom ja ex-masukki 13 vrk
 
Viimeksi muokattu:
Tissien hyytymisestä... Mulla hyyty tissit päivä sen jälkeen ku vauva saapui sairaalasta kotiin. Vauva oli itkuinen ja kärttyinen, kärsi vatsavaivoista ja ihmettelin että mitä ihmettä teen väärin. Sit huomasin, että tissithän on ihan lätykät ja pumppasin. Sain vaivaset vajaa 30ml kummastakin tissistä siinä ajassa missä ennen olisin pumpannut ainakin tuplasti sen määrän. Juokaa juokaa ja juokaa, sain maidon nousemaan seuraavaksi aamuksi kun en muuta tehnyt kun litkinyt juomisia pitkin päivää ja syönyt hyvin!! Riittävä juominen ja ravinto pitää maidon tisseissä ;) Erityisesti maitoa kannattaa juoda.

Muita kuulumisia en jaksa nyt kirjotella, pitää saada inspiraatio :D Mutta hyvin on lähtenyt vauvan kanssa menemään ja eilisessä neuvolassakin pituutta tullut 3,5cm!!!! :O Paino ei ihan niin vauhilla ollut kohentunut, varmaan johtuen just tuosta tissien hyytymisestä.

Murunmami ja pikkulintu 11pv :)
 
Maidon riittävyydestä...Yksin pumppaamalla ei voi tietää riittäkö vai ei,miä en oo juur herunu pumpulle koskaan mut maitoo tulee kun saavista kun poika imee!!! Ja näin oon kuullu monelta muultakin. Mulla kans tissit oli tyhjä'n oloset melkein heti maidon nousun jälkeen,mut annoin pojan imee tissiä niin paljon kun halus mikä tarkotti yhtenä päivänä puolta vurokautta lähestulkoon. Mut siitä se maito sitten taas nousi...niin ne sitä tilaa jos sitä lisää tarvivat... toki tiedän itsekkin kahden lapsen äitinä,ettei siinä sohvannurkassa aina olis aikaa istuu koko päivää vaan imettämässä,mut jos pystyy... Miä oon siihen uskoon päässy et jos ei mitään kummempia tapahu ja lapsi saa halutessaan imeä,niin maito ei voi vaan yhtäkkiä loppua rinnoista. Mut kasvu ja vauvan tyytyväisyys,pissat vaipassa sen kertoo,saako tarpeeks nestettä:)
Bom,Mun esikoinen oli tosi vatsavaivanen ja imetys oli juurikin tuota välillä mitä kuvailit edellä... joskus ei pystynyt ottamaan tissiä suuhun lainkaan vatsaväänteiltä. Mut helpotti sit ajan kanssa,eikä lisämaitoa tarvinnut koskaan.

Tutti,Siis miks mun lapsoset ei honaa sitä?? Onks muilla imettävillä äideillä tätä ongelmaa ja keinoja sen ratkasemiseen? Kun esikoinen ei juur tuttia syönyt,opetin opettamalla vaikka kuinka kauan pikkuvauvana ja sit sain syömään auttavasti kunnes hylkäs sen sit ihan itellään ennen kuin 10kk t'ytti ja siis siihen mennessä olin yrittäny sitä yöunilla lähinnä tarjota loppupeleissä. Tää uusin on samaa maata,ei millään ottas ja sit kun honaa lupsuttaa,mut heti kun se tippuu ei taas muista miten sitä tuttia syötiinkään. Muuten en tarjois koko kapistusta mutta kun jatkuva tisseily pahentaa tota refluksivaivaa iltasella ja koitan hiukan pitää väliä syötöillä ton tutin kanssa... isomman pojan kans oli sama homma,et mahan takia oli pakko tarjota välillä muuta lupsutettavaa...kun lohdukseen söisvät...

Viime yö meni aika hyvin. Isompi jätkäkin nukku nyt yön eikä riehunu missään kohtaa. Vauva vetäs noin 5h pätkän heti alkuun ja sit 2h ja 1h kunnes sattu se ikävämpi episodi,vetäs taas limapuklut henkeen tai jotain,ja oli tukehtua taas siihen kamaan... Liekö tommonen normaalia? On siis kahdesti nyt sattunu et ihan haukkoo henkensä eestä eikä saa sitä limaa tulemaan ulos... ja nytkin syömisestä oli siis jo 1h ja heräs siihen. Puklu ei ilmeisesti tule ulos asti vaan jää sinne kurkunpäähän ja kun on limasta vielä... liittynee tuohon refluksioireiluun. Muuten ei kuitenkaan vaikuta niin vaivaselta....

Oon itekseni vauvan kanssa...esikoinen on mummolla ja vaarilla ja mies studiolla yötä. Hiljaista....vauvakin nukkuu...

Repa ja säynävä 2viikko ja 4 päivää
 
Viimeksi muokattu:
heips.

Meillä neiti on tänään halunnut olla tunnin välein tissillä.. muutama imasu ja nukahtaa. Jos laskee sylistä sänkyyn niin kohta heittää tuttia suusta, huutaa ja raivoaa kuin mikäkin, ainoa missä saa rauhottumaan on laskea pieni neiti meidän suurelle jenkkisängylle tai sitten pitä sylissä. Taitaa olla joku läheisyyden tarve vaihe menossa. Sisko kävi tänään opettamassa miten kapaloidaan, mutta meidän neiti se saa kädet kapalon sisältäkin kaivettua esille, mitä ilmeisemmin ei ole taito ihan kunnossa vielä.

Viime yönä nukuttiin ensin 3h ja sitten piti päästä 2h välein syömään.. Äiti kyl aika hyytynyt, mut jotenkin sitä vaan jaksaa.

korvikkeista: me syödään ensin kumpikin rinta niin tyhjäksi kuin mahdollista ja jos näyttää nälkäiseltä sen jälkeen, niin tarjotaan 30ml korviketta alkuun ja tarvittaessa lisää.

Devilii ja Limppu 10pv
 
Bom
Kiitos Murunmami ja Repa kannustuksesta ja maidontuotannon ylläpitovinkeistä! :) Olen yrittänyt tänään reilusti juoda. Juon paljon vettä ja teetä maidon kera. Onko kukaan kokeillut imetysteetä?

Devilii, meilläkin neiti viihtyy sylissä tai meidän sängyssä kainalossa. Nytkin hän vetää iltaunia mun rinnalla, kantoliinassa. Hän viettää ehkä tunnin vuorokaudessa ilman minua.

Bom ja ex-masukki 2 vk
 
Meillä esikoinen oli kans sylivauva täysin. Ei nukkunut omassa sängyssään vasta kun vuoden ikäsenä,ei koskaan päikkyjä kuin vaunuissa...aluks niiden piti liikkua kokoajan,isompana riitti et kävi heijaamassa jos sattu jotain huutelemaan kesken unien. Toinen nukkumapaikka oli syli. Auta armias jos vaakaan koitti laskea. Yöunille rauhottu koliikki-itkun jälkeen meidän sänkyyn.
Tää uusin on toistaseks nukkunut päikyt hyvin tossa sitterissä tai äippälaatikon pakkauksessa,yöunille oon nyt laittanu kahesti omaan sänkyyn niin et oon virittänyt sen pääpuolen tosi ylös ja nyt on siis kaks yötä nukkunu kapaloituna omassa sängyssä,mikä on kiinni meidän sängyssä:) Mun kapalo on vähän sitä ja tätä,kädet tulee ulos kans,mut onpahan lämpimässä eikä havahdu kun sylistä lasketaan sänkyyn yöllä imetyksen jälkeen.

Väsymys,Siihen kuulkaa tottuu kummasti jos sitä alusta asti joutuu valvomaan... Meikällä tässä kohta 3 vuotta valvomista takana niin ei tunnu kovin pahalta:p Vanhempi poitsu alko oikeestaan vasta nyt nukkumaan öitään ja edelleen herkästi herättelee jos on jotain.... on levoton nukkuja,näkee kauheesti unia ja elää öisin niitä. Olin alkuun tosi koomanen mut nykyään herään itekseenkin aikasin vaikkei olis kukaan herättämässä. Esikoisella oli joskus 8kk vanhana vaihe et heräili tunnin välein,joten en valita 2h unipätkästäkään:)

Jälkivuoto,kohta synnytyksestä 3 viikkoa ja alusta asti ollu aika vähästä. Nyt menee sillä kaavalla et voi olla päivä kaks ettei tuu mitään ja sit jotain pientä tai vähän isompi hulahdus ja taas loppuu....

Jälkisupistuksia en juur tuntenu ollenkaan,mut enhää miä tuntenu niitä oikeitakaan ennenkuin lopun eellä,että....paljon mahollista että on ollu,en vaan oikeen rekisteröi:)

Mulla tuntuu nyt olevan aikaa täs koneella roikkua:p...olis paljonkin tekemistä,mut täs vaan jumitan ja nautin hiljasuudesta.
 
Heis taas!

Se olisi meillä arki nyt. Mies palasi täysipäiväisesti kouluun ja mie jäin tytön ja koirien kanssa pitämään taloutta yllä.

Meillä olisi huomenna neuvola, huh, jännittää. Ensimäinen virallinen neuvola. Menemme vaunujen kanssa bussilla sinne, kun tuo auto sanoi TAAS työsopimuksen ierti, toivottavasti ei ole hirmu pakkasia tulossa huomiselle, kun muutenkin miettinyt pää punaisena että mitä ihmettä tuolle kirpulle laittaa päälle, kun kaikki vaatteet niin isoja. Pää täynnä kysymyksiä sille lastenlääkärille.

Muuten meille ei ihmeellistä kummallista, likalla taas joku tunnin välein ruokaa ja heti- vaihe menossa..

Devilii ja Limppu 12pv
 
No niin...nyt ehdin minäkin pikaisesti kirjoittamaan ja ilmoittamaan meidät tälle puolelle :D Meillä on alku lähteny ihan rauhallisesti käyntiin sairaalasta päästyä. Yöt menee parilla syötöllä ja neiti nukkuu pari kertaa vuorokaudessa n. 4h pätkiä ja muuten 1-2h pätkiä. Tällä kertaa päätin heti alussa, etten halua korviketta, kun kahden aiemman kanssa imetys ei onnistunut niiden kanssa ja toistaiseksi kaikki on hyvin ja maitoa tulee riittävästi. Mulle ainakin sairaalassa sanottiin, että on tärkeää muistaa juoda koko ajan ja syödä säännöllisesti niin pysyy maidontuotanto käynnissä...
Sairaalassa ensimmäinen vuorokausi oli vaikea, kun neiti oli nielaissut vihreää lapsivettä ja oksenteli/oli kiukkuinen ja itkuinen sen takia. Mutta kun sen yli päästiin ja maito nousi niin sitten kaikki lähtikin sujumaan ihan hyvin :)

Siskot on ylpeitä uudesta tulokkaasta ja mielellään auttavat hoidossa; välillä ehkä liiankin ;) Mies on myös todella hyvin mukava auttamassa lastenhoidossa ja kotitöissä, joten en olisi voinut toivoa parempaa alkua synnytyksen jälkeen...

Mulla jälkisupistukset tuli todella kovina ja jatkuu edelleen, panadolia tulee otettua vähän väliä, että kestää olla. Vuoto on jo vähän hellittänyt.

Ristiäiset saatiin tänään varattua; ne tullaan pitämään anopin luona ja pappina on sama, joka on kastanut koko miehen suvun ja meidän lapset :) Ajattelin, että itse leipoisi herkut, mutta en ota siitä ressiävaan katson miten jaksan. Anoppi varmaan leipoo voileipäkakun kuten yleensä...

Keskiviikkona on eka neuvola ja sinne suunnataan sitten koko porukalla :)

Sori tää omanapailu; palaan myöhemmin sitten ottamaan osaa keskusteluihin enemmän.
 
Kiitos myös mun puolesta murunmamille ja repalle imetysvinkeistä. Ainakin tällä hetkellä taas tuntuis oma maito onneksi riittävän.

Bom mä kävin toissapäivänä sitä imetysteetä ostamassa ja pari kuppia päivässä nyt sitä juonut. En tiiä johtuuko siitä vai veden juonnista ja tarkkailusta oman syomisen suhteen niin nyt ei oo lisämaitoa taas tarvittu.

Tänään käytiin lonkkaulrassa ja niinhän siinä kävi, että von rosen lonkkalastaan poika joutui. Harmittaa, itkettää ja surettaa mutta ainakin tällä hetkellä näyttäis olevan kovempi paikka mulle kun pojalle. Neuvolassakin käytiin ja kaikki oli ok (3370g/51,5cm, oli siis kasvanut 4cm!) ja täti kehui terhakaksi pojaksi. Meidän elämä on nyt sitten melkosta ravaamista kun lastan takia sairaalassa pitää käydä viikon-parin välein ja lisäksi neovolakäynnit päälle. No mutta, mentävähän se on.

nelli & mytty 3vko 1pvä
 
Sainpas päivitettyä itseeni tämänki ketjun ennenku se ehti kasvaa niin pitkäks ettei kykene lukemaan.:)

Talventaika: Oletteko te jo aloitelleet vellejä tai soseita? Me aloitettiin ne silloin viikkoa vajaa 3kk iässä. Maaliskuusta pitäis aloittaa lihat. Mä oon jotenki tosi ahdistunut tän ruokailun suhteen, ku se hoitsu ku käy kotona (sanotaan vaikka perhehoitaja, en nyt muista sen virallista titteliä) sanoi, että pitäisi saada soseiden määrää nostettua, ja luonnollisesti maidon määrää pienennettyä. Olin siis tähän asti antanut ensin maitoa ainaki 60ml ja sit soseita ja sit maitoa jos se haluaa, mut perhehoitaja neuvoi, että ensin soseita ja sit maitoa. Niinku teen, jää maidon määrä 30-40ml ja olen sit hirveen huolissani et saako vauva riittävästi nestettä. Velliä menee kerralla 100-120ml x 3 ja sitten premilon korviketta se 30-40ml x 3 eli yhteensähän se olis about 400ml vähintään, ja lääkärin "määräys" olis 500-600ml/vrk. Sit mietin että olis varmaan tärkeämpää syödä enemmän premilonia kuin velliä, ku siinä kerran kaikki vitskut protskut yms on, päätinki vaihtaa sitten yhden vellin ja maidon paikkaa niin, että saa sosetta ja velliä ja sit yhden maidon yksinään. Oikeesti ei ole kovin helppoa pitkän sairaalajakson jälkeen toteuttaa ravitsemusjuttuja ku on tavallaan yksin vastuussa ku tähän mennessä se on ollut hoitajien ja lääkärin päänsärky. Sairaalassa nimenomaan huolestuttiin siitä, ku se soseiden kans alko jättää maitoa, joten alettiin antaa maito ensin. En tiedä taas niin. Keskiviikkona neuvola ja punnitus ni näkee että onko paino noussut ihan ok. Syöttämisestä on tullut jotenki ahdistava tilanne ku aina mietin että saako se tarpeeks ja toinen on täynnä ku joulupossu. :( Jos sanotaa, että lapsi saa syödä omaan tahtiin ja omia määriä ni miksi sit kuitenki pitää antaa määriä niin että äitiä ahdistaa?

Meillä nukutaan about 4-5h putkeen, ähistelee välillä mut ei herää kuitenkaan. Aamulla ja illalla saattaa olla hereillä 1-3h ja välillä sitten lyhyempiä pätkiä. Päivällä oikeastaan syö lähinnä 4h välein ja yöllä väli saattaa sit olla 5kin tuntia. Sairaalan rytmi täälläki, mikä on ihan ok. Kellon ajat saattaa välillä vähän heitellä jos on tullutki lyhyempi tai pidempi tauko mut kutakuinki sama rytmi.

Tyttö tarkkailee hereillä maailmaa kovasti ja on välillä tosi hyväntuulisen näköinen ja pitää sellaisia "gääÄÄ!" kiljaisuja, mutta ei hymyile vielä. Välillä mulla on ihan hulluja ajatuksia, niinkuin että ehkä mun vauva ei tykkää musta ja sairaalassaki ihmettelin miten se yks äiti oli jotenkin niin varma että vauva kaipasi ja rakasti häntä. En tiedä onko tää lähtöisin siitä, että vauva on pitkään ollut olemassa ilman kunnollisia vuorovaikutustaitoja, kun normaalistihan vauva pyrkii kohti toista ihmistä (äitiä) monin keinoin ja keskosella taas menee aikaa niiden taitojen oppimiseen. Kyllähän se nyt pyrkii lähelle, itkee jos on hereillä ja yksin sängyssä tms, katsoo kasvoja syödessä ja kiljahtelee hyväntuulisesti. Silti on vaikea ajatella että se tajuais et mä oon äiti tai ehkä et mä tajuaisin et mä oon äiti ja se tarvii mua. Ja rakastaa. No joo, kotona on oltu nyt siis viidettä päivää, että ehkä se tästä alkaa kehittymään oma ymmärrys ja yhteinen vuorovaikutus..

Tämmösiä meillä mietitään.:D Mut hei, pääasiassa meillä on kivaa ja viihdytään hienosti. Oma pää vaan tekee tepposiaan välillä.:) Mies osallistuu erittäin kiitettävästi lapsen hoitoon niin että saan tehtyä kotityöt (toki se osallistuu yleisen järjestyksen ylläpitoon, mut niinku imuroinnit yms, ku ei se "osaa", ainakaa mun mielestä;) ). Nyt se on vielä isyyslomalla mut ens viikolla kouluun sitte.
Viikonloppusin on töissä joten todellaki saadaan viettää aikaa tytön kanssa..

Me käytiin eilen kaupassa lyhyesti ku on tossa parin minuutin päässä ja pakkasta oli "vain" -9. Meillä on vielä apneahälytin joka kuulostaa aikalailla palohälyttimeltä ja se hälytti pari kertaa matkan aikana, luultavasti väärät hälytykset ku tuli niin monen vaatteen alta se letku, mut kyllä oli mummojen ilmeet hassut ku ne mietti mikä piipittää ja sit ku ne tajus.:) Kone on nyt kotona olo aikana piipittänyt ehkä kaks kertaa todellisen hälytyksen, toinen tutin kanssa. Sen näkee aika selvästi koska huulet sinertää jo jos neiti on sen vaadittavat 20s hengittämättä. Havahtuu kyllä jo tuohon laitteeseenki, paitsi silloin sen tutin kanssa. Muuten se on piipitellyt välillä huvikseen jos se lätkä on löysällä tai tulee huonosti vaatteiden välistä niin että letku taittuu, yks yö se piipitti ehkä 5krt ja kyllä meinas hermo mennä ku en viittiny herättää tyttöä et olisin laittanut lätkän paremmin. Ku väärään suuntaan se ei vääriä hälytyksiä anna (siis että ei huomaisi sitä että on hengittämättä vaikka lätkä oliski löysällä). Toivottavasti jää piipittelyt pian pois ni päästäis laitteesta irti.:) Vaikka seonki päällä vaan nukkuessa.
 
Sinizii Meillä aloitettiin vellit eilen ja niilläkään ei kuulemma ole kiire kun ei ole ravinto arvollista merkitystä. Meille sanottiin. että soseita ei tarvi aloittaa kuin vasta 4kk iässä ja sitten suoraan lihasoseella. Mietin kyllä, että aloittas hieman aikasemmin "harjoittelun" jollain hedelmäsoseella. Mulla ei oo tietoa minkä laisia soseita lihasta saa? Meneekö se muka ihan tasaiseksi? entiiä.
Kuinkas kauan teillä jatkuu premilon? Meillä 3,5-4kg asti. Kolme kiloo pitäis olla täynnä, huomenna neuvola niin saa varmistuksen. Aattelin siis mennä pääpainoisesti premilonilla tuonne 3,5kg asti vain iltaisin velliä, että saadaan pitemmät yö unet. Jos vain tyydytään päivällä maitoon. Tuo paino on luultavasti saavutettu 2-3 viikon sisällä. Onneksemme meille ei ole mitään minimi rajoja määrätty ja oonkin pyrkinyt olemaan ajattelematta määriä. Helpommin sanottu kuin tehty kun ollaan ekat kolme kuukautta mietitty, että jes! tänään sai jo 8ml kerralla, 15ml jne. Mä oon ainakin yrittänyt aatella niin, että kun poika on iloinen (ei itke ns. ylimääräisiä) , kakkaa ja pissaa tulee ja näyttää terveeltä vauvalta niin se saa tarpeeksi ruokaa. Meille perhetyöntekijä sanoi, että jos syö ja juo eikä puklaile ja oksenna niin kyllä se paino nousee! Tosiaan meillä ei onneksi ole nuita minimi rajoja.. Onko tuohon lääkärin määräykseen (500-600ml) määrätty kumpaa ja mitenkä paljon? Mitä jos vähentäis reilusti vellin määrää, niin sais nostettua maidon määrää ja tuo mitta tulisi täyteen? Meille on tosiaan monta kertaa sanottu, että velliä ei sinällään ole tärkeää alottaa kun siinä ei ole tärkeitä ravintoarvoja. Vellejen alotustakin oltaisiin saatu odotuttaa vielä pitempään mutta itsekkäänä äitinä tarvin yöllä hieman pitemmän pätkän unta varsinkin alkuyöstä!

Meidän Poika hamuaa käsillä jo kohti tuttipulloa, tuttia ym. Hymy ei vielä tule, on siinä jossain lähellä :). Niskaa kannatellaan mahallaan jo aika tomerasti varsinkin jos mahasta vääntää. Ei oikeastaan muuten ääntele kuin itkee/kurisee mahaansa. Tosinaan murisee nukkuessaan. Kuin pienikalhu :heart: =). Yrittä varmaan pelotella äitiään (karhufobia liiasta hopeanuolien katselusta pienenä...) :).

Mä niin jaan sun sinizii tuntemukset. En tiiä olisko tää ollut helpompaa jos keskoseks olisi syntynyt toinen lapsi? Olisi ollut lapsen ja äidin vuorovaikutuksesta jotain kokemusta. Mutta kyllä me pärjätään. Positiivinen ajattelu on perseestä mutta ei se muukaan auta :D. Kovasti tsemppiä sulle nuiden asioiden kanssa painiessa. :heart:

Täällä odottelen kovasti pakkasten lauhtumista, että päästäisiin aloittamaan ulkoilut! Viikonloppuna ehkä jo!

Talventaika ja Mees 2pvä (3kk)
 
Moikka moi!

Meillä oli sitten tänään neuvola ja eikös tyttö hurmannut neuvolatädinkin ihan tyystin :whistle:

Noh, hyvin meni matka ja tyttö tarkeni hyvin, vaikka vähän murehdinkin sitä et mitä pukea päälle. Kummankin bussimatkan tyttö nukkui ja heti neuvolaan päästessä iski hirveä nälkä :) Mut hyvin oli tyttö kasvanut, painoa nyt 2960g, pituutta 47,6cm ja pään ympärys 35.3cm. Eli loppuviikosta päästään luvallisesti jopa harjoittelemaan ulkona olemista. Jo alkaa riittämään tämä sisällä oleminen. Sitten saatiin nuo (hirvittävät ja kammottavat miun mielestä) d-vitamiini tipat. En ole yhtään lämmennyt noille vitamineeille, vaikka syytä olisi, mutta niin monesta paikasta lukenut ja kuullut että aiheuttaa vatsavaivoja, et hirvittää ihan antaa noita. Ihmettelen vaan et kuin kummassa sitä on silloin vuonna kivi ja kirves pärjätty kun ei ole ollut mitään d-tippoja, eikä kyllä niin paljoa sairauksiakaan.

olipas taas oikein tirinä viesti :ashamed:

Devilii ja Limppu 13vrk
 
Hei!

Paljon onnea kaikille pienistä nyyteistä! =) Kävin innokkaasti lukemassa teidän kommenttejani jo odotuspuolella ja nyt liityin pinoon. Kiitos.

Synnytys: Pieni poikani syntyi 10.2 viikoilla 41+0 ja strategiset mitat oli 54cm ja 3734g. Synnytys oli rankempi kokemus kuin ensimmäinen kun se yllättäen pitkittyi kun istukka ei syntynytkään helposti. Tämä aiheutti aikamoista verenvuotoa ja kipua kun puudutuksetkaan ei enää vaikuttanut. Pojalla oli onneksi aika helppo synnytys kun ponnistusvaihe ei kestänyt kuin 10min ja hän seurustelikin samantien. Loppu hyvin kaikki hyvin. Palkinto oli kyllä sen arvoinen =)

Kotiutuminen: Hyvin lähtenyt hommat käyntii. Esikoinen 1v 2kk on vain vähän ihmeissään kun ei saa enää yhtä paljon huomiota kuin aikaisemmin. Eiköhän hän pian totu. Kovin kiinnostunut on kyllä vauvasta. Haluaa silitellä ja halailla. Onko muilla lapsia pienellä ikäerolla?

Ruokailut: Imetys tuottaa harmaita hiuksia kuten esikoisen kanssa. Rintakudos on todennäköisesti niin tiukkaa että se aiheuttaa herumisongelmia. Ollaan käyty kätilöopistolla imetystukikäynneillä ja ollaan saatu sieltä kyllä hyviä vinkkejä. Paljon menee vain aikaa ruokailuihin kun tarjoan aina molempia rintoja vaihdellen puolia ja siihen päälle vielä lypsyä/ korviketta. Ruokailuvälit on meillä 1-2h jopa yöllä. Ei paljon muuta kerkiä. Olis kuitenkin hienoa jos rintamaito pysyisi kuvioissa vielä vähän aikaa. Esikoisen kanssa kävi niin että hän alkoi kieltäytyä rinnasta aika nopeasti. Se surutti silloin kovasti.: / Ei auta kun tehdä parhaansa. Onko muilla ollut vastaavanlaisia kokemuksia?

Ulkoiluista: Muutama olikin jo aloittanut. Olis tarkoitus aloitella viikonloppuna kun pakkaset lauhtuu. Kivaa kun pääsee taas pihalle. Rytmittää mukavasti päivää.

On tää niin luksusta kun mies on vielä kotona. On ollut kyllä suureksi avuksi. Jännittää vähän miten pärjään kahden "vauvan" kanssa kolmestaan. Eiköhn se siitä. :p

Paljon jaksamisia kaikille!!

Tiara80 & Noel
 
Devilii,Ei ne mahavaivat vältsist siitä d-vitskusta lisäänny,meil ainakaan tosi mahavaivasen esikoisen kohalla...ja tais se lapsikuolleisuus ja sairastaminen olla aikamoista vuonna kivi ja miekka;) Mut ymmärrän kyllä ton pointin,mun ei kans tehny mieli aikoinaan yhtään pelata noiden tippojen kans: /

Täällä pojan mahavaivat on lisääntyneet,tunnistan ne nyt ilmavaivoiks kyllä kun aluks mietin et onko tolla refluksioireilulla osuutta asiaan. Tosin enhän miä tiiä varmaks vieläkään mut kun ei muuten kipuile niin otaksun näin. Nyt just ähisee masullaan ilmaa ulos.
Yöt on kyllä aikamoisia nyt. Ähinää kokoajan ja aika vähiin jää nukkuminen. Vaikka pierua tulee kiitettävästi,tuntuu et silti vaan ähinä jatkuu loputtomiin. Paljon ilmaa voi mahtuu pieneen mahaan? No ei tää silti oo mitään verrattuna esikoisen vaivoihin...vielä.
Keksis vaan jonku taijan nöihin öihin....
 
Tänään käytiin eka ekassa neuvolareissussa ja hienosti meni :) Meillä ei mitattu pituutta eikä päätä ollenkaan vaan vasta kuukauden iässä, mutta paino oli noussut hienosti ja oli jo 5grammaa vailla lähtöpainon.

Meillä kanssa puhuttiin D-vitskuista ja niitä pitäis aloitella viikon päästä. Mitä merkkejä ootte nyt käyttänyt? Itse en todellakaan haluaisi ottaa niitä käyttöön, koska aiemmin niistä on tullut ilmavaivoja ja vatsanpuruja entistä enemmän kahden aiemman tytön kanssa :/

Meillä isosiskot on menossa viikonlopuksi mummolaan ja ovat siitä ihan innoissaan. Minä oon vaan ihan ihmeissäni, että mitä me sitten tehdään miehen kanssa, kun kotona onkin vain pieni vauva :D Vanhemmat tytöt on saanut jostain hirveän flunssan ja raukkana tällä hetkellä niiskuttelevat kotona. Toivottavasti en sitä itse saa...

Ihana lukea, että meidän ekoilla "helmivauvoilla" on asiat hyvin ja ihmeissäni luen, kuinka teillä ruvetaan jo kiinteitä syömään :) Tyttöni sanoi eilen, etten ole kovin reilu syöttäessäni pelkkää maitoa vauvalle. Se on kuulema todella törkeätä, että herkut jätetään antamatta :D

Mami ja Nasu 6vrk
 
Heips vaan!

Meillä neiti sit jostain saanut lenssun :| Yskii, aivastelee ja nenä raukalla ihan tukossa. Äsken istuttiin puoli tuntia suihkuhuoneessa hengittämässä höyryä, helpotti nenän tukkoisuus niin paljon että aivastaessa sain "madon" kiinni, neiti sai syötyä ja nyt nukkuu koppan pääty kohotettuna. Pitää toivoa että näistä koti konsteista olisi apua, ettei tarvitsisi päivystykseen lähteä.

Meille saapui eilen kutsu lonkkakuvauksiin, hieman pelottaa et mitä sieltä sit tulee tuomioksi. Noh, sen näkee sitten ensikuun lopulla, murehditaan nyt ensin tämä lenssu pois.

Devilii ja Limppu 2vk
 
Tytöt me saatiin neuvolasta d3-merkkisiä tippoja, mutta lonkkalastan myötä mahavaivat lisääntyi ja neuvolantäti suositteli hakemaan apteekista rela-tippoja joissa on mukana tota d3-vitamiinia. Näin siis toimimme, nyt toinen päivä relatippojen kanssa ja toivotaan, että ei niin paljoa kävis pienen masuun kun ei saa edes ilmaa potkittua raukka pihalle. Noissa tipoissa on siis mukana maitohappobakteeria ja sen pitäisi tasata mahavaivoja.

Toivottavasti deviliin tytön lonkissa ei ole sanomista, on nimittäin ainakin aluksi tosi kova paikka toi lonkkalastaan joutuminen. Kai siihen ajan kanssa tottuu (nyt ollut maanantaista ja lapsen käsittely alkaa sujua, mutta silmät kostuu kyllä mulla yhä tosi helposti kun ajattelemalla ajattelen asiaa, että poika on tommoseen härveliin joutunut), mutta ei sen asian kanssa varmaan ainakaan minä kokonaan "sinuiksi" pääse.

Mulla kanssa hyppäsi silmille, kuinka talventaian ja siniziin pienet syövät jo velliä ja soseita yms. Siitä on siis jo kamalan pitkä aika kun teidän pikkuset syntyivät ja todella ihanaa että kaikki on kunnossa ja molemmat ovat päässeet kotiin.

Meillä on alkanut imetys sujua ilman rintakumia, veikkaan että poika oli alussa niin pieni ettei siitä syystä saanut kunnon imuotetta. Ainoa tilanne, kun rintakumi on yhä käytössä, on yöllä makuultaan syöttäessä vasemmasta rinnasta. Siinä rinnanpää on jotenkin vielä matalampi kun oikeassa ja makuuasento yhdistettynä lonkkalastaan (ei siis voi poika olla lainkaan kylellään) ei edesauta imuotteen saamista. Muutenkin maitoa tuntuis nyt tulevan ihan kivasti, taitaa olla nyt lohdunhakua/läheisyydenkaipuuta/maidon tilaamista kun pari viime päivää potsu on päiväsaikaan viihtynyt tissillä noin 1,5h välein lukuun ottamatta yhtiä-kahtia pidempiä unia. Mutta ei se haittaa, pääasia että pojalla on hyvä olla!

Topivottavasti lauhtuu, että pääsee ulkoilemaan kunnolla!!!

nelli & mytty 3vko 4pvä
 
Heippa kaikille!

Elo sujuu täällä edelleen rattoisasti, mies viettää vielä viimeistä lomaviikkoaan ja vauva on edelleen aika helppo tapaus. Nellille ja muille vauvan vaivojen kanssa kampaileville tsemppiä; koittakaa muistaa, että lonkkalastat, masuvaivat yms. on kuitenkin onneksi vain väliaikaisia juttuja, vaikka varmasti ne harmittaakin.

Maidon määrästä ja imettämisestä: Jotkut jo siitä laittoikin, että todellakaan lypsetyn maidon määrä ei kerro todellista maidonmäärää. Joskus herutus onnistuu vaan vauvalta. Pissan määrä ja painon nousu on ne selvemmät mittarit maidon riittävyyteen. Mulla ongelma on enemmän päinvastainen, kun maidossa on ylituotantoa ja nyt vauvalle on alkanut tulla rintaraivareita maidon suihkuamisen takia. Neuvolantäti kehotti imettämään osan imetyksistä selällään (siis minä selällään ja vauva masullaan rinnan päällä), mutta se tuntuu musta niin vaikealta, että en oikein uskalla. Jotenkin näyttää, että vauva tukehtuu tuohon tissiin siinä asennossa...Imettääkö kukaan muu selällään?

Masuvaivoista: Minä olen taas ollut tottelematon äiti ja nukuttanut osan päiväunista vauvaa mahallaan. Nooa nukkuu niin todella paljon rauhallisemmin ja pidempään, pieru kiertää ja on sitten hereilläkin tyytyväisempi. Voipi olla, että siirrytään piakkoin nukkumaan myös yöunet mahallaan, kuten on tehty kahden vanhemmankin kanssa. Uni kyljellään on vaan niin rauhatonta ja lyhyempää.

Vitskuista: Meillä käytössä Gefilus +D3 -tipat. Oli kyllä aika kalliit, mutta ei ole ainakaan masuvaivoja lisänneet. Niissä on lisäksi todella huono puoli se, että ne säilyy avaamisen jälkeen vain 4 viikkoa (huomasin sen vasta kotona). Eihän niitä millään mene kuukaudessa vauvalle niin paljon. Annetaan nyt niitä siis vanhemmillekin lapsille, että eivät ehdi pilaantua. Luultavasti vaihdetaan tuon takia siis vitskut ens kussa johonkin toisiin.

Tutista: Tutti pysyy välillä pitkiäkin aikoja suussa, välillä ei kelpaa ollenkaan. Harjoitteluahan sen käyttö vielä vaatii. Meillä auttaa se, että tuttia vasten laitetaan riepu (eli harso), jolloin tutti ei niin helposti pääse tippumaan.

Kerhoilusta: Meillä isommat on käyneet omassa kerhossaan synnytyksen jälkeen ihan normaalisti ja iskä on käyttänyt heitä avoimessa päiväkodissakin. Ensi viikolla, kun ikää vauvalla on se kuukausi, lähden varmastikin sitten jo vauvankin kanssa avoimeen, kun isä on jo töissä, eikä pääse isompia valvomaan.

Ensi viikolla meillä tosiaan alkaa se oikea arki, kun iskä palaa töihin. Toivottavasti pakkaset jo lauhtuisi, niin ois helpompi järjestää lasten ulkoilut, kerhomatkat yms. kun pääsisi vauvakin jo vähän ulos. Itse olen kyllä nauttinut tästä sisälläoloajasta, koska oikeasti inhoan talviulkoilua :ashamed: voisin olla sisällä koko talven, jos olisi mahdollista...Tänään käytiin shoppailemassa ja mäccärillä syömässä, se oli kyllä kivaa vaihtelua kotona olemiseen. Tuolla kauppakeskuksissa on niin helppo pyöriä vauvankin kanssa pakkasista huolimatta, kun ei ulos paljon tarvitse nenäänsä pistää.

Edelleen pähkäillään kummiasiaa, ei etene suunnitelmat sen suhteen nyt ollenkaan...Ärsyttävää!

Commander ja Nooa melkein 3 vkoa
 
Viimeksi muokattu:
Bom
Talventaika ja sinizii, kiva lukea teidän kuulumisia. Olen niin iloinen teidän puolesta. Teidän pikkuiset ovat tosi reippaita. =) Hyvä tarina oli se siniziin kauppareissu - positiivista, jos osaat ottaa asioita huumorilla. Näin pääsee monista vaikeuksista helpommin ja rennommin. Tai siis ainakin helpottaa elämää, kun ei tarvi joka asiasta stressata. Mietin omaa asennetta uusiin juttuihin ja muutoksiin ja miten aina niitä stressaan, vaikka asiat menekin hyvin. Kiitos teille , että jaatte kuulumisia! Ihan mitättömältä tuntuu nyt oma väsymys, hartia-selkäkivut, oman vauvan mahan vääntelyt sekä muut "mikä häntä nyt vaivaa".

nelli-86, toivottavasti imetys rupee lonkkalastasta huolimatta sujumaan.

Viikon alussa kävimme 2vk neuvolassa. Mitat: pään ympärys 36 cm (syntymämitta oli 35 cm), paino 3690 g (syntymäpaino oli 3670 g), pituus 55,5 cm (syntymäpituus 51 cm). Terkkari ja myös minä oltiin sitä mieltä, että pituus oli jo laitoksella mitattu väärin. Sen mukaan menisi käyrä ihan päin metsää. Tyttö on siis laihtunut - paino suhteessa pituuteen. Kehotettiin antamaan lisämaitoa, jos mahdollista niin rintamaitoa. Kielijänne oli terveydenhoitajan mielestä kireä, mikä estää saamasta hyvää imuotetta. Hän laittoi merkinnän lääkärille ja 7.3. lääkäri katsoo sitten, että onko vai ei ole. Mun miehellä oli vauvana kans kireä kielijänne, mutta se ei ilmeisesti mitään leikkausta vaatinut. Peikkotyttö on tähän asti ollut melkein 24/7 tissillä. Mieheni oli monta kertaa ehdottanut, että annetaan nyt pullosta lisämaitoa. Hänen mielestä on meidän neiti liian laiha. Minä yritin taistella luomuruokinnan puolesta. Nyt tuli tavallaan helpotus siiheen pakkomielisyyteen. Ollaan annettu vauvalle pullosta lypsymaitoa. Määriä on vaikea arvioita, paljonko pitäisi antaa. Aloitettiin 50 ml. Eilen meni 90 ml kerralla, mutta sen jälkeen neiti puklasikin osaa maitoa omalle hienolle silkkineuleelle. Tänään loppui pakkasesta maitovarat ja nyt annettiin eka satsi korviketta. Harmittaa, mutta mitäs sinne voi.

D-vitamiinit - aloitetiin varovaisesti 2 tippaa/pv -> tänään jo 5 tippaa. Meillekin suositeltiin neuvolassa Gefilus+D3 tippoja. Esikoinen on aina saanut Jekovit -tippoja. En muista, lisäsivätkö ne alussa vatsavaivoja. Oli niitä muutenkin tarpeeksi.

commander77 - luulen, että kokeilen teidä mahallaan nukutamista meidän neidilläkin. Puolet päivästä kuluu ähisemiseen ja murisemiseen, toinen puolet hän nukkuu tissillä.

Tuttia kokeilin neuvolanreissulla. Kotona tutti ei ole kelvannut. Täytyy ilmeisesti harjoitella. Esikoinen ei tuttia huolinut.

Onko teidän lapsilla hikkaa? Meillä tulee monta kertaa päivässä. Syömisen jälkeen menee vähän aikaa ja sitten alkaa ja sitten hän rauhoittuu vain tissille ja sitten taas ähisee.

Bom ja ex-masukkki 2 vk ja 5 pv
 
Täällä myös hikotellaan useemman kerran päivässä. Lähes poikkeuksetta itkemisen jälkeen tulee hikka ja välillä muutenkin. Mutta eipä se hikkailu tunnu poikaa häiritsevän onneksi.

Pakko kehuskella, kun meillä nukuttiin viime yönä 22-03, 03.30-06 ja 06.30-09 ilman väliähinöitä. Eli mäkin sain tosi hyvät yöunet ja aivan tosi hyvä ja "normaali" olo ollut tänään! :)

Huomena sitten kova leipomosoperaatio sunnuntain nimiäisiin, onneksi mies luvannut auttaa!

nelli & mytty 3vko 5pvä
 

Yhteistyössä