**Helmikuussa 2011 syntyneet**

Mä olen nyt kevyempi kuin ennen raskautta. Vatsan kodalla on vähän pömppöä. Pitäs kai tehdä jotain nuille vatsalihaksille. Ja hiukset tippu, ne on alkanut lähteä nyt ihan tukoittain. Muita sulkasatoisia? Johtunee imetyksestä, tuntuu vaan että lähtis enemmän kuin mitä esikoisen jälkeen. Pelkään ettei kohta ole päässä karvan karvaa.
 
Morjens taas!

Mulla paino jumittaa. Raskauskiloja tuli 16 ja 6 olis jäljellä vielä(kin). Alkuun tuntui lihat sulavan nopeesti, mutta nyt peilistä katsoo vastaan mamma, jonka luulisi kohta saavan Juholle kaverin. Ja kilot tosiaan jumittaa - syöt sitten tai olit syömättä. Liikuntaa harrastan kärryilyn merkeissä lähes joka päivä, nytkin helteillä. Kai se on tää ikä, kun muutenkin tuo painon alassaanti on niin julmetun kiven alla :|

Ja vaikka en imetä, niin täällä ilmoittautuu myös yksi sulkasatoinen. Mä juttelin kampaajani kanssa huhtikuussa, että kas kun vielä ei hiukset putoile, niin se sanoi, että se alkaa varmaan vähän myöhemmin, nyt kun maito tuleekin pullosta. Mutta on tästä pehkosta vara vähän irrota näin kuumalla. Toivottavasti ei kuitenkaan minusta tee kaljua...

Sitten pitää vähän päästä hehkuttamaan!
Tilasin äitikorun lasteni nimillä koristettuna ja se tuli postissa tänään - JES!!!!
Löysin netistä yhden Seinäjokelaisen korujen tekijän ja hänen kanssaan tätä korua on suunniteltu ja toteutus oli juurikin sellainen kuin toivoinkin. Aivan mahtavaa =)

Mutta nyt Juho kutsuu - ja haisee tänne asti...pitää lähteä peffapyykille...

Ylli ja Juho 3½kk
 
Moi ja huh hellettä!

käytiin tuossa kääntymässä risteillen tukholmassa, oikein mukava reissu! Vaikka olen totuttanut pojan nukkumaan äänissä ja melun keskellä mutta jotenkin laivan / reissun hälinä teki pojasta hiukan rauhattoman, no onneksi ollaan kotona ja arki palautuu. varmaan se ihan maiseman vaihdos aiheutti rauhattomuutta pienessä ja esikoinen oli ihan innoissaan pallomeressä ja muumeista laivalla! kyllä oli muuten paljon lapsiperheitä laivalla!!! Onko teillä mitä kesäloma suunnitelmia?

Oma paino taitaa olla pari kiloa vähemmän kun raskautuessa mutta imetän ja syön ihan kunnolla ja kovalla ruokahalulla. Ylimääräistä oli ennen raskautumista joten ei haittaakaan että painoa lähtenyt. suurempi homma onkin sitten saada pidetty ne pari kiloa poissa kun lopettaa imettämisen...ja siitä tulikin mieleen todellakin hiukset lähtee päästä suihkussa kun käy niin viemäri tukkeutuu :D niin oli edellisessäkin imetyksessä.

Pään kannattalusta ja nostamisesta niin meille tosiaan tuli kans sapiskaa 3kk neuvolassa kun ei kovinkaan nosta päätään ja saatiin lähete fysioterapeutille. käytiin siellä ja antoi vinkkejä miten käsitellä ym ettei tosiaan liikaa tue päätä ja pikkasen arkiaskareissa jumpata niskaa. ja fysioterapeutti sanoi että heillä otetaan kuukauden ennenaikaisuus huomioon. mennään uudestaan vielä parin viikon päästä.

mistäköhän muusta olette jutelleen, en nyt muista, palataan taas!

tiinis ja poika 3,5kk
 
Meillä on kesäks muutama reissu mietittynä... Muumimaailmaan mennään nyt kuun vaihteessa ja sit heinäkuun ja elokuun vaihteessa pitäs lähteä keskisuomeen katsomaan isän muistolaattaa uurnalehtoon vai mikä se on ja samalla morjestamaan pikkuserkun perhettä. Sit jos vielä elokuun lopulla tehtäs helsinkiin sukuloimisreissu:)

Mulla on hiuksia irronnut aina ja paljon...en tiä miks. No kalju en oo,en ees lähellä:D

Tänään jos jaksais ton vauvelin kanssa painaa yhden vauvajumpan... on kyllä niin perusteellisen kuuma...
Nuhat alkaa onneks taittumaan ja Aksu nukkuu hyvin yönsä. On täs eilisen ja tämänpäivää kiljahdellu ja höpöttäynyt oikein urakalla...jotain äänentestailua:D

Repa ja Aksel 4kk ja reipas viikko päälle:)
 
Hups! Meillä jäänyt vähän kirjoittelu unholaan, suurin syy on se että neiti ei nuku, Päivällä nukkuu silloin tällöin 15min-30min torkkuja ja öisin herää 2h välein ja valvoo 30min-1h.. Vähän väsy meinaa iskeä tälle äidille. Maanantaina otan neuvolassa puheeksi tämän valvomisen ja toivon että saisin edes jotain apua tähän mein ongelmaan.

meillä neiti alkanut nyt kääntymään viikon verran selältä mahalteen ja sitä kautta alkanut tulemaan "vaaran paikkoja", kerrankin meni kokonaan ympäri (selältä masulleen ja uudestaan selälleen), niin että vauhdissa moksattu nenän lattiaan, huuti kun hyeena ja kun syliin otin, niin tuli nenästä verta. Onneksi ei kuitenkaan käynyt mitään sen kummallisempaa, ei esim. lyönyt päätänsä.

meidän täytyy myös maanantaina ottaa neuvolassa puheeksi neidin iho, että onko allerginen jollekkin vaiko johtuuko kuumuudesta, neidillä nimittäin nilkat koko ajan ihan kuivat ja halkeilleet (öljyän 3xpäivä) ja masu/rintakehä on täynnä punertavia länttejä. Mies kylläkin epäili että tää kuumuus voi tehdä sen, koska hänellä lapsena hiki "polttanut" ihottumaa kyynär- ja polvitaipeisiin.

Täällä kanssa hiuksia lähtee ihan julmettomia määriä päästä (siis minun päästä), mut se johtunee varmaan hormooneista (olen jostain niin lukenut), mut silti syön sinkkiä, jospa se vähän vähentäisi karvanlähtöä. Sinkki kun kuulemma tekee hyvää hiuksille ja kynsille.

Että näin meillä täällä!
Devilii ja Alexandra 4kk (+1päivä)
 
Moi!

Meillä suunnitelmissa kesälomareissuja ainakin Helsinkiin, Kotkaan ja Tampereelle, sekä useampia mummoloihin/heidän mökeilleen. Eli reissattua tulee. Ensimmäinen on juhannuksen seutuun ja siitä sitten parin viikon välein aina jonnekin :) Tuota Tamperetta odotan ehkä eniten, koska ollaan kerrankin hotellissa yötä, eli asa heittäytyä passattavaksi oikein kunnolla! Yleensä me ollaan aina kavereiden tai sukulaisten luona yötä reissuilla. Ja varattiin vielä kaiken lisäksi saunallinen sviitti, joten jospa sais parisuhdeaikaakin järjestymään reissun aikana.

Mulla taas hiukset on tosi paksut ja kiiltävät, oli sekä raskausaikana että nyt imettäessä. Kiva näin :)

Jaahas, joku näkee painajasia, pitää mennä lohduttamaan!

Commander ja Nopsku 4 kk
 
Moi kaikille!

Enpä ole täällä aikoihin käynyt, meillä tempaisi vauva-arki niin täydellisesti alussa mukaansa ettei netissä surffailuun vaan ollut aikaa. Ja kun elämä rupesi palaamaan takaisin raiteilleen uuden tulokkaan kanssa, löysinkin naapurista ihanan äitikaverin jolla on myös samanikäinen poika, joten olen saanut nauttia vertaistuesta ihan livenä :)

Minut voinee poistaa sieltä kerhon puolelta, luulen että minun kirjoittelut tänne ovat jatkossakin yhtä harvassa, tekemistä on niin paljon että ei vaan kaikkeen repeä. Kiitos teille kaikille tämän mielenkiintoisen matkan kulkemisesta kanssani aina plussatestistä tähän päivään, ja kaikkea hyvää jokaiselle äidille vauvoineen! Hyvää kesää,

neitiniisku ja Nino
 
Käytiin tänään sitten neuvolassa. Allu painaa 6260g (4925g), on 62cm(57,2cm) pitkä ja päänympärys on 41cm(39.3cm). Noottia tuli siitä että syödään jo liian monipuolisesti ja neidin nilkkoja tarkkailaan (th:n mukaan iho vain kuivaa, mutta lääkäri sanoi että ihottumaa).. Muuten tyttö kehittyy hyvin ja näytti taas kaikki temput mitä jo osaa.. Th sanoi mein uniongelmiin että saattaa johtua valoisuudesta ja uuden oppimisesta, että se helpottaa jos itsekkin menen samaan aikaan tytön kanssa nukkumaan, se voi kyllä olla haaste kun yleensä syön vasta kun neiti yöunilla ja muutenkin saan unta vasta lähempänä puoltayötä..

Oli kyllä niin inhottava se lääkäri, et mie en halua mennä hänen luokseen enään kertaakaan.. tiuski asiat miulle päin naamaa ja muutenkin oli ynseän oloinen. Ihmisiä hekin ovat ja saattaa olla huono päivä, mutta ei se silti oikeuta minusta tiuskimaan asiakkaille, ei siinä mitään ongelmaa olisi jos hän olisi kauniisti kertonut asiat minulle, mut..

Devilii ja Allu 4kk
 
Moikka!

On tässä pitänyt teiltä kysyä jo aiemmin, että kun teillä oli raskausaikana ällötystä jostain tietystä ruuasta tms, niin onko kenelläkään jatkunut tämmöinen vielä?
Tyhmä kysymys, tiedän, mutta kun mulla oli erikoinen pahanolon lähde koko raskausajan ja edelleen se aiheuttaa pientä ärsytystä, jos sattuu korviin...
Eli mulla teki pahaa se Kymppilinjan "Minä"-biisi ("...täältä tulee hauki..."). Ja vieläkin, jos sen kuulen radiosta, niin pitää kanavaa vaihtaa tai laittaa koko toosa kiinni :x
Mä luulen, että mulla tää ellotus johtuu vaan psyykestä, koska biisi soi silloin, kun paha olo oli pahimmillaan :LOL:
Äidillä teki jotkut värit aikanaan pahaa, kun se odotti mua, joten ollaan koko suvun naiset vähän erikoisia näiden huonoa oloa tuottavien asioiden kanssa.

Juho saavutti taas eilen yhden etapin. Herra kääntyi aikansa ährättyään selältä mahalleen ja sai vihdoin vedettyä myös alla olevan kädenkin oikeaan asentoon mahalla ollessaan. Eli ettei enää jäänyt kyljen alle linttaan vaan oli nyt sit ihan sivulle kunnolla. Kyllä saatiin hyvät naurut taas sitä seuratessa :D
Mutta mahalla ollessaan ei edelleenkään pidä päätään pystyssä. Sylissä pää kyllä pysyy ihan terhakasti. Kai tää poika on kehityksessä vaan niin erilainen kuin veljensä. Ei sais vertailla... Mutta seuraavan kerran neuvolassa tulee varmaan taas sanomista.

Nyt pitää lähteä ruuanlaittoon.

Ylli ja Juho
 
Tervehdys!

Meillä aloitettiin viime viikolla soseiden maistelu, aika vinkeitä ilmeitä ja tekniikkakin on hieman hakusessa, mutta hyvin tuntuu maistuvan. =) Ollaanko muilla jo aloitettu maistelut? Meillä on yösyötön väli lyhentynyt reilusti, ollaan taas kahden syötön taktiikalla liikkeellä.
Käytiin myös neuvolassa viime viikolla ja saatiin noottia kun Fanny ei vieläkään ole kiinnostunut kääntymisestä. Onko teillä vinkkejä siihen miten vauvaa saa aktivoitua kääntymiseen? En tosin tuosta hirveän huolissani ole, yöllä unissaan kääntyy kuitenkin mahalleen ja tekee sitä myös lattialla ollessaan joskus, mutta ei mitenkään aktiivisesti.
Mittoja neuvolasta: 7730g ja 65cm, eli kyllä jaksaa kasvaa.
Kävimme viime vkl reissussa eteläsuomessa ja meni ihan ok vaikka nuo kelit oli kyllä aika ei-vauvaystävälliset. Automatkalla nukkui 1,5-2,5h, sen jälkeen syötiin ja hengailtiin noin tunti huoltiksella ja matka jatkui pikku-akan unilla. Loppumatkasta pysähdyttiin sitten useammin kun ei pienellä enää meinannut matkanteko oikein maistua. Yhteensä tuota reissailua tuli reilu 6h suuntaansa.
Fanny on myös alkanut vierastaa, toiset ihmiset saa aikaan hirveen huudon ja toisista ei ole moineskaan.

Nyt ruuanlaittoon ja samalla aktivoimaan tuot pentusta nuihin kääntymisharjoitteluihin...

Amos ja Fanny 4kk
 
Amos,Ei meilläkään oo juur kääntyilty,enempi mahalta selälleen kun toisinpäin...eikä siitä ole neuvolassa edes kysytty kertaakaan. Muistaakseni isoveljensä ei kääntyillyt hänkään erityisemmin ja muuten on kuitenkin edennyt liikkumaanlähdössä ihan oppikirjan mukaisesti. Akselillakin mielenkiinto on lähinnä ryömimisen opettelussa..pääsee välillä eteenpäinkin puolivahingossa,joten en oo huolissani:) Mutta yks hyvä aktivoimisvinkki on itse auttaa vauvaa kyljen kautta kääntymään,eli vähän "pyllää" sieltä selästä...

Soseet pitäs alotella ton ruokavälin takia,mut saamaton kun olen niin en oo vielä edennyt suunnitelmaa pidemmälle...en muista yhtään mihin tahtiin niissä piti edetä sitten kun maistelu on edennyt,mut aikaahan on siihen vielä. Korviketta aloin nyt "maistattamaan",jos isänsä sais annettua kun oon asioilla tms.

Raskausajan inhokeista kahvi on edelleen poissa,niin oli esikoisen aikaankin pitkään...

Neitiniiskulle hyvät jatkot:wave:en tiiä miten mulla aina riittää hetki koneelle...;)

Aksu on alkanut huutelemaan ihan kokopäiväsesti,siis kijahtelee riemusta ja ns.keskustelee kovaäänisesti:D Ryömiminen on niin hilkulla,mut ei...turhautuminen tapahtuu herkästi. Päikyt nukkuu edelleen lyhkäsinä,autoreissuilla pidempään...tosin tänään huijasin tutilla jatkamaan hiukan unta vaunuissa,vaikkei siis edelleen sitä syö. Yöt menee nykysin niin että nukahtaa noin 19.30,tankkaa maito 22-00 välisenä aikana ja sit nukutaan usein sinne 4 pintaan,minkä jälkeen sit nukkuu vielä tunnista kahteen hyvin ja sit loppu on torkuskelua vaihtelevasti...välillä herätään jo kello 6 välillä vasta 8.00. Vaihteluakin on...

Repa ja Aksel 4,5kk
 
Heippa!

Meilläkään ei käännytä vieläkään selältä mahalle, mutta kyljeltä jos mahalleen kääntyy osaa ottaa käden hyvin alta pois joten tuskin pitkään menee :)

Hyvää kesää Neitiniisku :wave:

Onkin jääny tänne kirjoittelu hieman taka-alalle kun kerhon puolella enemän kirjoittelen :)

Repa meillä kiljahdellaan myös ja testaillaan ääntä. Poika taitaa haluta olla huomion keskipiste aina, koska jos yritän jonkun muun kanssa jutella poika vaan korottaa ja korottaa ääntäsä, että mäkin olen täällä. :)

Amos ei olla vielä meillä soseita aloteltu, mutta tässä loppuviikosta varmaan aloitellaan. Kuinka moni meinaa tehdä soseita itse?? Itse ajattelin kaikki muut paitsi hedelmä soseet... tai ainakin aluksi.
Olisiko hyvä idea laittaa sose-galluppi pystyyn? Että tällainen ekakertalanenkin osaisi tehdä maittavia soseita. :)

Devilii toivottavasti ens kerralla ois parempi lääkäri :)
 
Mä ajattelin tehdä nuo kasvissoseet itse, aloiteltiin bataatilla ja lisäks annettiin luumusosetta kun maha ei meinannu toimia oikein. Kunhan nuo loppuu, meinasin tehdä porkkanaa ja sitten porkkana-perunaa. Neuvolasta sain sellasen lappusen jossa oli ohjeena peruna-kukkakaali-kesäkurpitsa, peruna-porkkana-parsakaali ja peruna-porkkana-palsternakka.

Meilläkin testaillaan tuota ääntä, välillä kiljutaan niin että meinaa korvat haljeta. =) Muuten jorinat on enemmänkin sellaisia hentoja, naisellisia jokelluksia. :D
 
happynow Tein esikoisen aikana niin, että keittelin aina uuden ruoka-aineen, pakastin jääpalalokerikoissa sen ja sitten palat pussiin. Keitin aina uuden perunan (perunan rakenne menee kaameaksi pakastimessa), laitoin sekaan 1-2 kasvista kuution-kaksi ja yhden liha-/kalapakastekuution. Sipulia pakastin tosi pieniä kikkareita. Ja haarukkaa kummempaa soseutinta en käyttänyt. Sitten kun aloin mausteita (=yrttejä ja pippuria) käyttää, laitoin niitä joukkoon, kun olin saanut aineet sekaisin, mutta ennen lopullista lämmitystä. Nesteenä käytin rintamaitoa tai vettä. Oli helppo saada vaihtelevia soseita. Kun lähdimme liikkeelle, laitoin pakastekuutiot rasiaan ja perunan pussiin. Kypsensin perunan sitten siellä missä syötiin, kuutiot sekaan, vettä joukkoon ja lämmitin syötäväksi.

Sen perunan voi muuten keittää mikrossakin: pistele reikiä kuoreen (laita tilkka vettä kulhoon ja peruna siihen) ja mikroon 2-3 minuuttia.
 
Ylli: Mulla tekee se sama biisi kans tosi huonoa yhä edelleen. :D Samoten "vaatteen haju", siis sellai ku vaate on jonku aikaa ollu vaan kaapissa, ne shampoot mitä käytin silloin ja tossa hetki sitten myös sää ja jotkut tilanteet (grillattii eka kertaa) sai aikaan niin aidon ällötyksen että oli pakko tehdä raskaustesti. :D negaa näytti. ;) Kaipa se on haju ja tunnemuisti joka siellä meitä ilahduttaa. Kyllähän uuden koulurepun hajuki tuo vielä muistoja mieleen ja jännitys nippasee masua. :)

Meillä menee noin muuten ihan hyvin. Kaipaisin kovasti ystävää jolla olisi saman ikäinen napero ja halua myös lähteä liikkeelle, yks kaveri on mut se on jotenki juuttunut kotiinsa ja sit on pari sairaalasta tuttua äitiä mut niiden kanssa pitää kalenterista kattoo aika jos haluu nähdä. ;) Oon yrittänyt kattoo jos tässä ihan lähellä olis joku mut ei oo näkyny. Ehkä ku alkaa olee sitä ikää että on jotain älyä hiekkikselläki olla ni löytys joku toveri.

Painokäyrä on nyt ollu laskeva (-10%) ja sitähän tässä ihmetellään. Pituutta on hienosti kasvettu joten en ole mitenkään huolissani. Hoitaja (lastenklinikalta) sanoi että vois laittaa juoksevaa margariinia ruoan sekaan. Tein nyt ensin muita muutoksia jolla sain ruokaa enemmän neitiin mahtumaan ja katon miten se on auttanut, ja jos ei auta ni sit sitä margariinia. Mulle riittää että paino tasoittuu, eikä käyrä laske ku lehmän häntä, koska en tosiaan halua alkaa lihottamaan vauvaa jollain rasvalla. :)

Ihanaa ku viileni! :)
 
Heippa pitkästä aikaa!

Imetys on meillä jo lopuillaan, tai aada on päättänyt ettei tisuttelu enää kiinnosta. Alussahan mellä asuttiin tissillä, 2-4h kerralla kesti meidän tisuttelut varmaan sen pari kuukautta. Kuukauden ikäisestä sai pari kertaa päivässä pulloa kun tuli rs-virus eikä jaksanut imeä tissistä tukkoisella nenällä maitoa. Kova nuha kesti kuukauden jonka jälkeen olis voinu siirtyä pelkästään tissille mutta sitten maitoa ei tullut tarpeeksi ja pidettiin se n200ml/pv korvikesyöttö. Pullo ei silloin kelvannut pelkästään vaan pullosyötön jälkeen piti päästä vielä tissille.
Nyt kuukauden päivät meillä on syöty vaan enemmän ja enemmän korviketta, tissi kelpaa aluksi vaan pari minuuttia ja sitten tarvii väh. 120ml lisäksi maitoa joka syötöllä.
Ei meillä nyt enää syödä kun aamulla ja illalla tissiä se pari minuuttia, vaivoin sekin. Joten taitaa olla siinä, toivotaan ettei mahdollisen seuraavan vauvan kanssa tule mitään sotkemaan imetystä.

Neuvolassa tietysti sanoivat että mieluummin sosetta turvaamaan imetystä, mutta ei ongelma mikään maidon riittämättömyys ole, syöminen vaan ei kiinnosta. Eipä voi pakottaakkaan, vaikka taukoa pitää ja yrittää uudelleen niin kääntää vaan päätä ja huutaakin. Olen aina syöttänyt melkein heti heräämisen jälkeen että väsynytkään ei ole ollut. On vaan tykästynyt pulloon kun saa nopeammin siitä maidon. Yritin aluksi pumpata, mutta en ole enää pitkiin aikoihin saanut pumpattua, en silloinkaan kun vielä syötiin enemmän tissiä. Joskus alussa se onnistui jos olivat ihan täynnä.

Soseista täällä oli jo puhuttukkin, meillä varmaan tässä kuussa aloitetaan maistelu. Itse olen ajatellut suurimman osan tehdä, varmaan kaupankin soseita jonkin verran käytetään mutta jos vain onnistuu niin itse haluaisin niitä tehdä. Pitääkö kaikkia maustaa vai riittääkö aluksi pelkkä kasvis ja nestettä?

Yösyömisestä, syödäänkö teillä vielä öisin? Neuvolassa ihmeteltiin kun kyselivät eikö yölläkään kelpaa tissi ja sanoin ettei meillä ole pitkään aikaan syöty yöllä, nykyisinkin nukkuu klo22-23-->07-09 ennenkuin syö yhtään kertaa. Päivisin sitten tankkaa, 2-4h välein. Maitoa syö 700-850ml /pv mikä tuntuu vähältä, toisaalta ei voi tietää minkä verran vielä tissiltä saa.

Oma kunto on huono, olen vaan kävellyt kun imetin ja vaikka söin reilusti niin paino ei tippunut mutta heikotti aina iltaisin lenkin jälkeen. Pidin liikunnan ihan keveänä kun jostain syystä energia ei tuntunut riittävän. Nyt kun imetys on ihan lopuillaan, alan pyöräillä ja syksyllä vasta uimaan ja kuntosalille.
Mullahan paino tippui heti synnytyksen jälkeen pari kiloa alemmas kuin ennen raskautta, mutta näytän kyllä paljon lihavammalta. Mullahan oli sf-mittakin sen 40cm eli maha oli iso ja paljon on vielä ihoa löysänä, osaksi iso maha johtuu varmaan siitä.

Eipä tältä erää enempää, kova peukun maiskuttelu kuuluu jo lattialta, minne viltille nukahti niin pitänee kirjoitella myöhemmin jos ehtii.

Hyvää kesää!

saraheinä & aada 4kk+1vk
 
Yösyötöt ovat meillä se, jolla tyttö kasvaa. Päivällä tyttö ottaa rinnan suuhunsa kyllä 2-4 tunnin välein - huutaakseen sille. Ja kun kerran päiväaikaan tissi vain huudattaa, yöllä pitää sitten syödä 2-3 tunnin välein, yöllä tissi ei suututa. Vinkkejä rintaraivareihin?

Nukuttaminen on myös ongelma, joka alkaa viedä voimia. Helmi ei siis nukahda sänkyyn, vain syliin. Tyttö pitää saada umpiuneen ennenkuin sänkyyn laskemista voi ajatellakaan. Jos laitan tytön väsyneenä, mutta hereillä olevana tai juuri nukahtaneena sänkyyn, seurauksena on virkistyminen ja hillitön huuto. Ei auta tassu, ei silitys, ei laulu, ei soittorasia. Syliin ja varttitunti hyssyttelyä, niin itku loppuu ja kaiken voi aloittaa alusta... Eli kukas oli saanutkaan niitä nukuttamisvinkkejä? Nyt olisi hyvät keinot kalliit! Iltarutiinit on muuten selkeät.

Tuliko jollekin toiselle paljon luomia raskausaikana esim. kaulalle? Kokeilepa kuorintavoidetta! Sain sillä kadotettua kymmeniä pieniä luomia. Seuraavaksi mies käsittelee selkäni kuorintavoiteella XD Kuulun siis niihin ihmisiin, joilla on ilman raskauksiakin ihan tajuton määrä luomia.
 
änkeen tuolta maaliskuisten pinosta tänne...
tillukas kokeile niin että laitan Helmin sänkyyn kyljelleen ja otat olkapäästä hellästi kiinni ja heijaat siinä sängyssä takas uneen. Meillä tyttö kanssa nukahtaa syliin ja valpastuu kun laskee sänkyyn. Meillä toi sängyssä heijaaminen auttaa.
 
Tillukas,Meillä on hiukan samaa...lähinnä päiväunilla. Ei tahdo saada sylistä nukkumaan vaunuihin tms jos havahtuu... turvakaukaloon kyllä jää,sit kun se heti otetaan käteen,eli liike alkaa. Ja joskus kun vaunuja hiukan heijaa,mut useesti sekään ei auta. Miä sit vaan sitkeesti otan ylös,rauhotan ja lasken taas alas niin kauan kunnes jää. Yöllä nukkuu vieressä ja annan makuulta iltatissityksen,mut käännään mahalleen sen jälkeen ja havahtuu kyllä siinä hiukan mutta useimmiten jatkaa siitä huolimatta unia. Tiedän että meillä tosta tissille nukahtamisesta tulee vielä ongelma,mut murehditaan sitä sitten viimeistään 1v kun toiselle voi jo selittää et nyt ei oteta:D oon hyvin laiska ns.kouluttamaan tavoille kun tiedän et aikanaan ne tavat jää pois itelläänkin...ennemmin tai myöhemmin.

Yösyönti,Meillä nukutaan yöllä 12-13h yhteensä,joten syö kyllä. Useesti hörppäsee 22-00 välisenä aikana kertaalleen maitoa ja sit nukutaan jonnekkin 4-6 väliin ja sit taas hörpyt ja riippuen kellonajasta nukahtaa joko uudelleen tunniks tai kahdeks,jonka jälkeen vielä tainnutan maidolla torkahtamaan tai sit valvoo hetken ja tissitainnutan takasin uneen ja nukutaan se tunti tai kaks. Joskus on levottomampaa ja saattaa herätä useamminkin,mut onneks aika harvoin. Miä en aina tajuu edes syöttäneeni,aamulla vaan huomaan et poitsu on kylelläään vaikka siis normisti laitan mahalleen:D
 
Joo kyllä meilläkin siis vielä nukutaan enemmänkin yöunia, menee noin klo 22-23 nukkumaan ja herää ensimmäisen kerran syömään nykyään 07-08 aamulla ja on hereillä 1-2h ja menee nukkumaan noin 2h. Sitten on taas päivän hereillä noin 2h kerrallaan (illasta saattaa olla 2-4h yhden pätkän) ja nukkuu vielä yhdet noin 2-3h unet ja muut unet on noin 1/2h torkkuja. Välillä ei nuku päivällä pitkiä unia vaan 1/2-1h unia jos nukkuu yöllä pitemmän pätkän eli klo22-23 noin klo 8:30 asti.
No meillä ei muuten mitään selkeää rytmiä ole päivällä unien suhteen kuin että jaksaa olla max sen 2h hereillä. Mutta ei sitä ole edes yritetty kun ainokainen on ja ei yleensä mitään menoja paljon ole minkä mukaan pitäis unia rytmittää. Tuntuu että toisinaan nukkuu tuon päivän huonosti mutta varmaan pitkät yöunet verottaa niitä päiväunia sitten. Ihanaa tietysti että meillä on saatu nauttia aika alusta asti noista yöunista, koska itsellä on sellaiset tosi isot ja pinkeät tissit joita täytyy aina painaa littanaksi että vauva saa syötyä niistä eikä tukahdu niihin, niin en ole koskaan pystynyt samalla nukkumaan vaan on ollut pakko olla tosi hereillä, koska heti kun ote itsellä herpaantuu niin vauva ei pysty syömään ja ei saa henkeäkään. Vielä nykyäänkin vaikkei tissit ole edes täynnä kun ei enää juurikaan tissitellä, ne vaan on jotenkin pinkeät. Joskus toivoisin että olisivat löysemmät että olis ollut tissin syönti helpompaa mutta ehkä muuten parempi näin päin=)

Kiinteitä on meilläkin jo maisteltu täällä nyt, ihan hyvin on tehnyt pari teelusikallista kerrallaan peruna-porkkanasosetta kauppansa, ei sylkenyt juurikaan pois vaan meni jopa massuunkin:D
Kasvun takia ei varmaan tarvis mutta ajattelin nyt vähän maistatella kun ollaan melkein kokonaan tuohon korvikkeeseen siirrytty. Vauvan tahdon mukaan mennään, aletaan varmaan syömään enemmänkin jos vauvalle kelpaa tai maistellaan vaan.

Tuntuu että kasvaa nuo vauvat niin nopeaa, esineisiin jo tartutaan ja viedään kaikkea mahdollista suuhun, jutellaan vauvakieltä kovasti, hymyillään ja naureskellaan (varsinkin jos esim. kainaloista kutitetaan) ja meillä nuo kiinteät on jo maistatuksessa ja vauva "kasvanut" tissistä ulos. Täytyy sanoa että se oli kyllä järkytys, vaikka meilläkin on niitä rintaraivareita ollut jo kuukauden ikäisestä kokoajan kasvavassa määrin niin että joka päiväkyllä mietin imettämisen lopettamista, niin raskaalta tuntui. Sitkeästi jatkettiin kunnes vauva vaan kieltäytyi tissistä yhä enemmissä määrin ja varmaan sitten annoin periksi kun ajattelin että ei voi pakottaakkaan. Vaikea sanoa mikä niihin auttaa, meillä ne jäi pois kun annoin vauvalle periksi ja lopetin imettämisen aina siihen ja annoin pullosta. Tämä siis vasta sitten kun oltiin pari kuukautta vaan yritetty uudestaan ja uudestaan. Silloin vauva kuitenkin hetken tauon jälkeen suostui syömään, enää ei. Varmaan se vaikuttaa suuresti, että sai pullosta jo pari annosta päivässä niin osasi odottaa nopeammin saatavaa syömistä.
Enää ei kyllä niin huono omatunto ole, kun vauva varmaan kasvaa ja pärjää korvikkeellakin ja tiedän kuitenkin että on yritetty itkunkin kanssa (vauvan ja äidin) ja nyt varmaan molemmat meidän tapauksessa tyytyväisempiä:)

Minkälaista kesävaatetusta teillä muilla käytetään? Meillä on kuumimilla ilmoilla joku hamonen ja muuten housut ja paita. Tuntuu että yhdistelmä body+potkuhousut on liian kuuma yhdistelmä kun tulee osittain kaksinkerroin vaatetusta.

saraheinä&aada reilu 4kk
 
Moikka pitkästä aikaa!

Soseista: Meillä Luka on syönyt soseita sen refluksin takia 3kk lähtien. Itse olen soseuttanut porkkanaa, bataattia sekä perunaa. Ja näitä kaikkia olen myös pakastanut. Peruna muuttuu kokkareiseksi ja sen soseutan uudelleen jos sitä tarjoan, sekoitan sen myös aina esim. porkkanan joukkoon sekä lisään Nannia.

Nukkumisesta: Poika syö iltapuuron 20-21 aikaan ja herää seuraavan kerran syömään Nannia 02-03 aikaan, ennätys taitaa olla 03.30 mihin poika on yhtäjaksoisesti nukkunut. Sen jälkeen syödäänkin kolmen tunnin välein. Päikkäreitä nukutaan vaihtelevasti, välillä ei ollenkaan ja välillä otetaan 1-2 tunnin unet.

Meillä on ruvennut alhaalla pilkistämään pikkiriikkisen verran 2 hammasta. Kauan ovat tehneet tuloaan. Poika tunkee nyrkkiä suuhun, leluja, kaikkea mahdollista ja kuolaa. Saa nähdä koska puhkeavat kunnolla.
Onko teillä merkkejä siitä, että vauva pelkää jäävänsä yksin? Alkaa itkemään kun ei ole kumpikaan vanhemmista näköetäisyydellä? Meillä tuntuu, että pojalla alkaisi sellaista "oireilua" olemaan. Jos ei näe jompaa kumpaa niin sitten tulee itku ja huuto :(

Minnis ja Luka ensi viikon la 5kk :heart:
 
Heippa täältäkin pitkästä aikaa! :)

Hurjan nopeasti on aika kulunut ja nyt tuntuu oikeasti siltä, että elämässä on joku "rytmi" ja arki lähtenyt sujumaan kunnolla. :) Tai no, rytmiä ei meidän pojalla oikein ole päivisin, ehkä sekin joskus sit vielä tulee... Mutta näin muuten. :)

Poika täytti 4 kk viime viikolla ja on kasvanut hirmuisesti ja oppinut uusia juttuja - on jo niin kovasti seurallinen ja haluaa olla mukana kaikessa. 4 kk neuvola+lääkäri oli viime viikolla ja poika painaa nyt 6340 g ja on 66 cm pitkä. Hoikka ja pitkä poika. :) Täysimetys on jatkunut ja rintaraivarit loppuneet itsestään, ja pojan paino on noussut 1 kg 40 g siitä viime 3 kk neuvolakäynnistä, jossa todettiin ettei paino ollut noussut yhtään kuukauden aikana. :D Kaikki johtui siis rintakumista, josta nyt siis ollaan päästy jo eroon. Soseita ei olla vielä aloiteltu, ajattelin odottaa vielä vähän aikaa, jos sit vaikka ens kuussa... Ja soseita ajattelin kans tehdä itse. :) Kovasti on poika jo kiinnostunut meidän isojen ruuista, silmä tarkkana seuraa kun syön itse jotain ruokaa! :D

Nukkumisesta: Päivisin poika nukkuu tosi huonosti, jaksaa olla sen 2 h hereillä ja sit tarvii laittaa unten maille, mutta nukkuu n. 30 min - 1 h kerrallaan. Päivällä saattaa siis nukkua sen 6 x 30 min tms... Harmittaa, kun itse ei sit kerkeä tekemään juuri mitään eikä ole mitään "omaa aikaa". Päivisin syö n. 2 h välein. Yöllä herää syömään tavallisesti n. 3-4 h välein. Yöllä nukkuu tosi hyvin näin muuten, omassa sängyssään. :) Poika nukahtaa aina n. klo 22 ja herää ekan kerran syömään klo 1, sit klo 4-5 aikaan ja sit klo 7 aikaan, yleensä silloin sit noustaan ylös, joskus jatketaan vielä unia klo 9 asti...

Noin kaksi viikkoa sitten oppi poitsu kääntymään selältä mahalleen ja toisinpäin kääntyy kans aina silloin tällöin, mutta joskus näyttää että ois enemmän vahinko. :) On niin kauhea touhuamaan ja liikkumaan, lattialla pyörii 360 astetta eikä ole ikinä samassa paikassa minne on jättänyt... Kohta lähtee varmaan liikkeelle, kun masulla ollessaan niin kovasti nostelee pyllyä ja potkii jaloillaan ja vetää käsillään! :D Kova on juttelemaan ja kiljumaan, on oikea ilopilleri, aurinkoinen ja hymyilevä pikkuvesseli. :heart: Kaikki mikä osuu tielle, pitää saada käteen ja laittaa suuhun, erityisesti kaikki kankaat (vaatteet, vaipat, harsot yms) kiinnostaa.

Kesälomareissusta; ollaan kesän lopussa lähdössä kuukaudeksi reissuun miehen kotimaahan näyttämään poikaa isän puolen sukulaisille. :) Vähän jänskättää jo reissu, varsinkin lentomatkat, mutta eiköhän kaikki mene hyvin. :)

Mammakavereista: Meillä on neuvolan kautta järjestetty tällainen mamma-vauvaryhmä, meitä on 6 mammaa ja vauvaa ja nähdään kerran viikossa. :) Ensin tavattiin ohjatuissa tapaamisissa, mutta nyt ollaan nähty ihan omin päin aina jonkun luona. :)

Merve ja pikkumies 4 kk 1 vko
 
Kesävaatetus on meillä tosi kuumalla kelillä pelkkä body tai joku sortsipuku ja lierihattu... mut jos suinkin pystyy pistän vaaleen pitkähihasen bodyn ja valkoset ohkaset puolipotkarit niin voi auringossakin hetken olla.

Minnis,Tuo kuuluu ihan normaaliin kehitykseen että tässä iässä pitäs vauvan nähdä kokoajan vanhemmat tai joku...muutens tulee tylsyys:) Meillä siis kanssa tuota...

Mammakavereita on tullut perhekerhoista esikoisen aikaan jo,muutaman kanssa pidetään yhteyttä ihan viikottain...
 
Meillä on tarkotus reissata Turkuun Muumimaailmaan ja sit Ahvenanmaan risteilylle. Tosiaan jännittää matkustaminen pojun kanssa. Matkaa tulee yhteen suuntaan yli 600 kilometriä ja meillä on osa automatkoista silkkaa huutoa. Matkan teko sujuu siis todella lasten tahtiin =)

Mulla on jäänyt jo esikoisen odotusajalta tiettyjä ällötyksiä eli neljän vuoden takaa. Alkaa esimerkiksi oksettaa jos edes kuulen jonkun toisen oksentavan tai yskivän oikein syvästi. Eli kyllä nämä ällötykset taitaa olla niin naulittuja sen hetkisiin tunnetiloihin että ne voi jäädä syvällekkin selkärankaan.

Meillä on maisteltu nyt perunaa ja porkkanaa. Ajattelin alkaa antamaan iltaisin peruna-porkkanavelliä. Aluksi meni sose vähän nihkeästi mutta koko ajan paremmin ja paremmin. Eikä ole vielä tarkotus sitä mahaa soseella täyttää vaan kunhan saa harjoitella ja makustella. Ja aion tehdä soseet itse, niin tein esikoisellekkin, siirryttiin kaupan soseisiin siinä 8kk iässä kun piti alkaa olemaan jo pieniä paloja joukossa kun en oikein keksinyt että miten sinne ois saanu joukkoon tarpeeksi pikkusia paloja.

Meillä poika menee illalla nukkumaan 20-21 aikaan, herää syömään yleensä kaksi kertaa yössä, joskus kolmekin.

Olisiko muuten kellään vinkkejä miten vauvan saisi opetettua tuttipullosta juomisen? Meillä ei huolita pulloa, kerra on mies saanut siitä juotettua ja vettä kyllä yritän päivittäin tarjota ja se menee joten kuten, luulen että kuitenki enemmän vahingossa se vesi sieltä suuhun menee koska se tulee sit suupielestä ulos. On tosi ongelmallista ettei suostu syömään pullosta koska en sillon itse voi poistua kovin kauaksi kotoa.

Meillä on myös edelleen nukuttamisongelmia. Saan kyllä yleensä pojan nukahtamaan sänkyyn kun peittelen ja laitan soittorasian soimaan. Joskus käyn pari kierrosta kantamassa. Mutta iltaisin tämä kikka ei toimi. Eikä myöskään kun mies on kotona. Ihan niinkuin herra tietäisi että isi on kotona ja se kyllä kantelee ;) Vaihtelevasti meillä on toiminut nukutuskeinona myös sitteri josta olen kantanut sänkyyn kun silmät on alkaneet luppasemaan. Tai kyljelleen laittaminen sänkyyn jossa olen sitten taputellut pepulle ja suhissut. Yöllä nukahtaa itsekseen sänkyyn syötön jälkeen.

Anteeksi pitkä teksti, ehdin kirjottamaan niin harvoin että näköjään sit karkaa vähän mopo käsistä :ashamed:
 
Onko äiti silloin väsynyt, jos se herää yöllä puoli kolmen aikaan syöttämään ja toteaa, että vauva on siirtynyt sängystään (=äitiyskoppa) kainalooni ja vesilasista on tyhjentynyt puolet. Olen siis syöttänyt yön ekan syötön unissani?
 

Yhteistyössä