**Helmikuussa 2011 syntyneet**

Commander,harmi että leikattavaks menee mut jospa olis viimonen kerta sitten...

Kilulle onnittelut!!!

Mulla ei onneks ole vauvakuumetta,olen varsin onnellinen ja tyytyväinen näihin kahteen. Tarpeeksi hommaa tässäkin:D Vaikka Aksel on helppo vauva ja kaikin puolin ihana,en taida silti lukeutua niihin ihmisiin ketkä toivoisivat vauva ajan olevan pidempi....

Muumit käytiin tsekkaamassa mahottomassa helteessä. Automatkat oli kidutusta kaikille,kun ei oo ilmastointiakaan...yllättävän hyvin meni olosuhteisiin nähden,enempi esikoisen kanssa oli vääntöä. Ukkoskuurojen uhka oli pe ilmassa ja jo aamulla kerettiin hetki miettiä lähetäänkö ylipäänsä koko muumimaailmaan mut loppujenlopuiks ei tullu sit pisarsaakaan,aurinko helotti täydellä teholla... muuten oli kiva ja onnistunut matka,lämpöä olis voinut olla pikkasen hintsummin:)

>Neuvola olis tiistaina,joku sijaistäti tais olla kyseessä. Soseita ei vielä oo aloteetu,jos ens viikolla sitte makustelis...

Repa ja Aksel 5kk
 
Missäs vaiheessa muut täysimettäjät ovat antaneet vauvalle vettä helteillä? Vai oletteko pelkällä tissillä selvinneet? Helmille annoin vettä, kun tyttö oli tissillä puolen tunnin välein, vaikka koitin vähän väliä tyttöä suihkutella viileämmäksi. Lääkeruisku oli ainoa tapa, jolla tyttö osasi vettä ottaa, ei käynyt pullo, hörpyytys eikä lusikka.

Ja miten karstanpoistoon käytetyn öljyn saa pois vauvan hiuksista!? Helmillä siis kun tuo hius on tuollaista 6-8 senttistä ja sitä on melko runsaasti. Tällä hetkellä tyttö näyttää lähinnä peseytymiskammoiselle teinille rasvatukassaan.

Onneksi vaikuttaisi helteet helpottavan. Seuraavilla helteillä meidän oloa helpottaa jo ilmalämpöpumppu, eilen se kiipesi seinälle, kylmäaineet enää puuttuu.
 
Kysyin neuvolasta tuota vedenantojuttua, meidän terkka oli sitä mieltä ettei vettä tarvitse antaa jos vauva on tissillä ja imee kunnolla. Itse kyllä mietin, että pitääkö antaa kun kuumina öinä ollaan tissitelty kerran tuntiin.
 
Mulla ei ole vedet käyny mielessäkään:whistle:....tissillä on oltu hiukka ahkerammin,mut ei mitään jatkuvaa kuitenkaan. Vastikään tuttavalta kuulin että heidän nla tätinsä oli sanonut että sitä vedenjuottamista kannattas välttää ettei se olis rintamaidosta pois...mut tuskin pienistä määristä nyt haittaa on,jos sitte kauheesti hyötyäkään...
Ajattelin nyt soseiden tullessa kuvioon,pikkuhiljaa totuttaa nokkamukiin ja sitä myöten veteen...näin menin esikoisenkin kanssa ja oppikin tosi nopeesti hörppimään nokkiksesta.
Tillukas,Se pumppu on kyllä ihan loistoratkasu:) Meillä on se ollut siitä lähtien kun 3vuotta sitten muutettiin tänne omakotitaloon ja vaikkei just kesäsin oo käytettykään,niin talvisin sitäkin tarpeellisempi vehje. Niin ja se öljy hiuksista ei kyl taida lähtee kun ajan kanssa...esikoiselle kertaalleen taisin laittaa ja sen jälkeen oon suosiolla pannut ihan perusvoidetta...
 
Öljyiset hiukset Karstan poiston jälkeen oon pessy vauvan hiukset liberon vauvan shampoolla, ettei jää öljyiseksi :)
Itsellä kanssa helmivauva ja odotuspuolelta asti seurannut, mutten vaan ole saanut aikaiseksi kirjoittaa :) Mut nyt tuli semmonen kysymys, et pakko oli vastata miten meillä ;D
 
Viimeksi muokattu:
Mä kokeilin pariin otteeseen antaa pullosta vettä, kun edellisen kerran oli ne helteet. Ei oikein Nuutille vesi maistunut ja en sit jaksanut keitellä niin jäi sekin. Tissillä ollaan meilläkin helteillä enemmän, mutta ei niin usein että se häiritsisi. Meidän neukkutäti sanoi veden juonnista, että saa antaa jos haluu mutta pelkkä maitokin riittää janoon kun vaan tarpeeksi usein saa. Missäs vaiheessa vauvalle tarjottavaa vettä ei tarvi enää keittää? Mietiskelin samaa kun repa ton nokkamukiasian kanssa. Jos hyvin menee (ja rokotuksista ei tuu mitään) niin meillä alotetaan perunan maistelu torstaina (huomena on neuvola niin sen jälkeen sit).
 
Kiitos N-U-P-P-U! '

nelli Kun alkaa antamaan kiinteitä (vaikka vain velliäkin), ei tartte enää keittää. Jouduin tosiaan Helmille vettä antamaan, kun tyttö oli helteillä ärtyisä ja hamusi tissin perään puolentunnin-tunnin välein ympäri vuorokauden ulkoisesta viilennyksestä huolimatta. Kun välillä antoi tipoittain 10 milliä vettä isosiskon lääkeruiskulla, kitinä väheni olennaisesti ja tissiäkin huhuiltiin inhimillisesti 2-3 tunnin välein.
 
Viimeksi muokattu:
Meillä se öljy ei lähteny edes shampoolla kunnolla,tosin liberon vauva shampoota en oo kokeillu,liekö sitten stydimpää kamaa....

Neuvolassa
käyty,pituutta 65cm ja paino 7565g,pituutta tullut nyt hiukka enempi. Kysäsin myös kääntymisestä ja ei ollut mitenkään huolissaan sen puuttumisen suhteen,totes et kääntyy kyllä jossain kohtaa,mut ryömimisen opettelu on nyt mielenkiintosempaa... oli sitämieltä et parempi niinpäin kun että kääntyilystä tulee se pääasiallinen liikkumismuoto ja ryömiminen jää pois. Ja jos kuulema kylellä viihtyy niin se on jo sit ihan selvä että se kääntyminen on tulossa sieltä,meillähän ei vielä killuta edes kylellään. Selältään kyllä koittaa nostaa ittensä...
Kaikki hyvin muuten,topakaksi taas kehuttiin... piikit itketti,mut vetäs siihen heti unoset niin painajainen unohtui:) Nyt vaan sit soseita kehiin...kun jaksas;)

Repa ja Aksel 5kk
 
Bom
Hei taas! Nyt on ollut niin pitkä tauko, että pakko tulla kirjoittelemaan. Pääsin kaksplussan sivuille viimeksi noin kuukausi sitten ja luin kaikki kirjoitukset. Nyt on mieheni lomalla ja esikoisen kanssa puistossa. Käytän hetkeä kirjoitteluun siihen asti, kun vauva herää.

Tuntuu, että omaa aikaa ei enää ole. Toinen nukkuu ja toinen on hereillä. Välillä he nukkuvat yhtä aikaa. Välillä taas esikoinen (2,5 v) jättää päikkärit pois ja sitten pitäisi viihdetoimisto olla pyörimässä. Vauvalla oli hieno päivärytmi hallussaan jo kuukauden ikäisenä, mutta sitten huhtikuun alusta on päiväunet ollut vähän hankalat äidille, kun ne on pätkissä. Toiset päikkärit on siinä klo 14.00-17.00 välissä. Suurimmaksi osaksi ne kuluu parvekkeella (äiti seisoskelee ja työntelee vaunuja melkein jatkuvasti). Kolmen kuukauden ikäisenä kokeilin uudestaan tuttia ja yllätyin, kun se pysyikin suussa. Nyt sitten päiväunille käy tutin kanssa ja sylkäise sen itse pois. Helpotusta on myös tuonut se, että neiti haluaa aika usein nukahtaa itsekseen. Välillä pidän kättä rinnan päällä, usein riittää tutti + harso. Esikoinen oppi nukahtamaan itsekseen vasta vähän alle 2v. En tietenkään usko, että nyt sen pikkuprinsessan kanssa ei tulisi vielä nukutamisrumbaa. Olen ihan varautunut siihen.

Laitoin kalenteriin ylös merkkipäivän 23.4., kun päästiin mieheni kanssa tunnistamaan vauvamme ensimmäiset ääneen räkätykset. Muutamat sävelet olivat jo aikasemmin tulleet, mutta kunnon konsertti oli silloin ekaa kertaa. Tyttö oli hoitoalustalla vaipanvaihdossa ja mies puhalsi hänelle ilmaa. Siitä alkoi sellainen 10 min pituinen räkätys. Se oli niin hauskaa, että nauroin ihan vedet silmissä. Nykyään prinsessa hymyile melkein koko ajan, kun hän on hereillä. Parhaat naurut saa aikaiseksi esikoinen.

Toinen merkkipäivä on tänään, kun tein meidän vauvalle perunasosetta. Huusin mieheni paikalle kameroineen, että nyt kuvaa niitä ilmeitä, kun toinen saa ekaa kertaa pottua. Sehän olikin vauvan mielestä hauskaa ja lusikka vedettiin jo heti äidin kädestä omaan käteen ja sieltä oikeaoppisesti suuhuun. Näköjään maistui. Olin totutellut hänet lusikkaan jo pikkuvauvasta, niin että sehän olikin tuttu.

Muita merkkipaaluja ei vielä ole. Hän ei vielä kääntyile. Tykkää vain muuten jumppailla ja lelujen kanssa leikkiä.
commander77, mittarimatotekniikka on just hyvin sanottu. Meillä on samaa.

Eilen oli neuvola ja neiti sai 3 rokotetta. Ei noussut kuumetta, mutta oli aamulla hyvin kiukkunen.

Mittoja:
8850 g (4 kk: 8050 g, 3 kk: 6900 g, 2 kk: 5630 g)
68,5 cm (4 kk: 66 cm, 3 kk: 63,5 cm, 2 kk: 59,5 cm)

Nyt täytyy lähteä. Linnunpoikainen vaatii huomiota. :)

Bom ja Lily (tänään 5 kuukautta)
 
Viimeksi muokattu:
wilma87
Heippa! Vieläkös tänne mahtuu jutskailemaan? Olen seuraillut juttujanne jo raskausajasta alkaen, mutta nyt vasta "uskaltauduin" tänne kirjoittamaan.

Elikkäs olen ihan kohta 24 v, esikoispoikamme syntyi helmikuun lopulla sektiolla. Poika ei halunnut kääntyä oikein päin, joten siksi sektio. Leikkauksesta toivuin tosi hyvin ja melko nopeastikin.
Tänään käytiin 4 kk neuvolalääkärissä (poika kylläkin jo 4,5 kk), pituutta jo 65 cm ja painoa 6,4 kg. (syntyessään 49,5 cm ja 3360 g)
Meillä mennään täysimetyksellä ja hyvin on maito riittänyt. Vähän ajan päästä aloitetaan perunan maistelu.
Meillä kääntyillään mahalleen, välillä toisin saattaa mennä vielä päiviä, ettei käänny. Täällä ollaan kovia kiljumaan riemusta Tänään neuvolassa oli hyvä testata omaa ääntä kun kaikui niin mukavasti! Lisäksi täällä nauretaan tosi paljon, isin tarvitsee sanoa vain böö, niin jo alkaa nauru raikua :saint:

Me ollaan helteillä otettu hiukan vettä pullosta ja välillä mukista hörppyyttäämällä. Aikas harvoin kuitenkin vettä annetaan, kun tosiaan rintamaitoa saa.

Wilma87
 
kilulle paljon onnea uudesta raskaudesta! :) Täälläkin jo ollut silloin tällöin mielessä, milloin se seuraava laitetaan alulle... ;) Mutta ei nyt ihan vielä, nautitaan nyt tästä esikoisesta. :)

Täälläkin mennään vielä täysimetyksellä, ja poika kohta 5 kk. Päätin, että aloitan perunasoseella kun tulee tuo 5 kk täyteen eli ens viikon perjantaina. :) Samana päivänä on myös 5 kk neuvola, toivottavasti rokotuksista ei tule mitään oireita, viimeksi tuli. Tällanen kysymys tuli mieleen: Kuinka nopeasti mä saan nyt sitten lisätä ruoka-aineita ja ruokailukertoja pojalle sen jälkeen kun olen aloittanut esim. perunalla lounasaikaan? Tarkoitan, että koska saan kokeilla porkkanaa, bataattia yms. ja koska esim. puuroja saa alkaa antamaan. Entä mitä mieltä olette velleistä?! Onko joku antanut velliä vauvalle iltaisin? Mä pohdin, miten saisin "rauhoitettua" meidän illat ja yöunille nukahtamisen. Tähän asti olen nukuttanut pojan tissille viereeni ja siirtänyt siitä omaan sänkyyn. Nyt tuo nukahtaminen iltaisin on ollut vaikeaa ja tosi levotonta. Menen n. klo 20-20.30 aikaan nukuttamaan poikaa ja usein nukahtaa vasta ennen klo 22. Mietin, jos viimeisen imetyskerran jälkeen tuikkaisin vellipullon suuhun... (jep, minä joka olen vannonut niin täysimetyksen nimeen, ei tuttipulloa jne, hehhee...) Millaisia teidän muiden iltarutiinit on? Onko vinkkejä miten saisin vauvan nukahtamaan "helpommin?" Toivoisin, että saisin pojan nopeampaa unille ja ennen kaikkea aikaisemmin... tuo nukutus vie hirveästi omaa aikaa ja kärsivällisyyttä. Tänään poitsu nukahti poikkeuksellisesti klo 21.

Veden antamisesta; Minäkin olen kuullut, ettei täysimetetylle vauvalle tarvitse antaa vettä, oma maito pitäisi riittää. Ajattelin ruveta antamaan vettä sitten kun aloitan kiinteät. Silloin kesäkuun alussa kun oli helteet, kokeilin antaa vettä pullosta, mutta poika ei oikein huolinut, sylkäisi vain pihalle suusta.

Jospa tästä menis itse syömään jotain ja sitten kans unten maille... Tuntuu, että ois niin paljon asiaa ja kaikkea. :)

- Merve ja pikkumies 4 kk 3 vkoa
 
Tervetuloa Wilma!

Meillä ei ollut mitään "miedompaa" shampoota (esikoisen hiuksiin ei ole vielä kertaakaan laitettu pesuainetta), mutta LV:n shampoo poisti öljyn ja tyttö näyttää taas itseltään.

Esikoiselle lisäsin ruoka-aineita alussa noin viiden päivän välein, isompana kolme päivää riitti. Ensiksi perunaa, sitten porkkanaa, luumu, herukat (kun paras marja-aika oli, niin suoraan pensaasta murskasin suuhun), kaura (aamupala kuvioihin), kesäkurpitsa (iltapuuro kuvioihin ja yöpalvelu päättyi ekaan iltapuuroannokseen), broileri... Koitin lisäillä tasaisesti eri ruoka-aineryhmistä vuorotellen.

"Äiti, tuwe antamaan muwwe heekkuweipää!" Äiti osti eilen perunalimppua ja tyttö on hulluna siihen. Äitin tyttö!
 
Viimeksi muokattu:
Heippa!
Onnea kilu!=)
Meille ei oikeastaan kuulu mitään erikoista, ei meilläkään vielä kääntyillä. Kyljellään oleilee lattialla ja joskus aiemmin on kääntynyt pariin kertaan vaunussa ja sängyssä mahalleen kun on kyljellään nukutettu ja on alkanut hamuamaan tuttia. Itse ei oikein, tosin on palvelukin ollut liian hyvää kun on melkein aina ollut lelut käden ulottuvilla.

Kiinteiden syömiseen tuli meillä pieni tauko kun ei oikein saatu ideasta kiinni, ensiviikolla uudestaan sitten aloitetaan niin jospa kiinnostusta löytyis nyt jo enemmän.

Toista vauvaa tai lasta on täälläkin mietitty, mutta kun sektio takana niin se on vasta kauempana tulevaisuudessa ajankohtaista. Tosin kun kävin jälkitarkastuksessa, lääkäri sanoi että lokakuussa olis jo mahdollista yrittää uutta raskautta, mietin että taitaa olla liian pian kun normaalisti se taitaa olla vuosi mikä pitäis odottaa. Pelottaa että kestääkö haava niin pian, varmaan meillä sinne ensi vuoden alkuun odotellaan. En pode vauvakuumetta, vaikka meillä on niin ihana vauva, mutta tuntuu että olisi kiva jos olisi useampi lapsi. Ja tuo esikoinen on niin helppo tapaus että toinenkin menisi siinä varmaan (toivottavasti) hyvin.

Te jotka käytitte niitä kantoreppuja, joillakin taisi olla manduca? Meillä on ihan tukeva kantoreppu(en muista merkkiä) mutta ärsyttää kun yhdet remmit tulee juuri tissien päältä ja painaa niitä tietenkin niin en ole sitä käyttänyt. Jostain kuvasta olin katsovinani että niin olisi tuossa manducassakin?

Meillä ei herätty kuumillakaan ilmoilla yöllä syömään vaikka toivoinkin että olisi herännyt. En kuitenkaan herättänyt kun itkee aika kauan jos herättää kesken unien ja ajattelin että varmaan itse tietää milloin on nälkä/jano. Meillä ei syödä muutenkaan korviketta kuin noin 750ml/pv vaikka määrähän olisi 700-1200ml/pv. Mutta syö ihan hyvällä ruokahalulla ja nukkuu yöt siitä 23-08 ihan tyytyväisenä niin kaipa saa tarpeeksi. 4kk mitat oli kyllä pienehköt, pituus alle 60cm ja paino 6,3kg ja vähän pullukka on neiti niin ei ole ainakaan laihtunut.
Vettä kokeilin aiemmin keitettynä antaa mutta ei kelvannut.

saraheinä&aada 4kk3vk
 
Tervetuloa Wilma!!!

Kiinteistä.... Miä sain esikoisen aikana sellasen taulukon missä ikä ja mitä millonkin voi antaa,ns,ateriaehdotuksia. Nyt sitä ei tarjottu mut pyysin,koska vaikka suurinpiirtein tiiän jo miten kuvio menee,on siitä kiva ottaa osviittaa.
Periaatteessa kuitenkin niin et ensin tutustutaan makuihin,sit aletaan vasta ns.syömään...eli lusikka kaks kerrallaan,muutama kerta yhtämakua ja sit lisätään. Puurot sai iän puolesta alottaa 5kk vanhana,mut riippuen siitä millon kiinteet yleensäkkin alotetaan..hetki kannattaa mennä kasvis ja marja/hedelmäsoseilla.
Velleissähän ei juur enempää ravintosisältöä ole,kaupan omissa ainakaan,sen ihmeemmin kun maidossakaan...mut ehkä se enempi täyttäs,en tiä. Esikoisella en käyttänyt vellejä...ei kyl kovin paljoo iltasella syöny puuroakaan ja yösöi kyllä ihan hamaaseen loppuun,kerran aamuyöstä,kunnes sit 11kk vanhana selitin et nyt lopetetaan:)Mut meillä ne yöt olikin tosi vaikeita ja se oli mun ainoo helpotus et tissillä sai unet jatkuun...
Olenkohan miä ainoo kuka ei alota perunalla? Itseasiassa herra sai mustikkaa maistaa tossa eilen,tykkäs ilmeisesti...se oli eka kosketus kiinteisiin. Kesäkurpitsaa ajattelin antaa vihannessoseena ensin. Se on hiukka vatsaystävällisempää kuin moni muu. Esikoisen kohdalla alottelin sillä:) Eiköhän me mustikat ja vatut maistella ja muut marjat puskista kun niitä kerran nyt tuoreena saa kohta:)

Iltarutiinit on meillä seuraavanlaiset,iltapesut ja vaipan vaihdot,yökkärit..sit iltasatu isoveikalle ja sänkyyn pötkölle imettämään. Sit käännän herran mahalleen ja hakee siinä hetken unta. Joskus on niitä iltoja et tissillä käydään useampi kerta ennenkuin unenpäästä saadaan kiinni ja nukahetaan siihen,mutta yhä useammin nukahtaa ihan itellään.
Mervelle tsemppiä,vanhemman pojan kanssa oli aina kauhee iltasou vauvana... nää on niin erialisia,mikä toimii toiselle ei toimi toiselle... mites päikyt ynnä muu päivärytmi,voisko sen rukkaaminen auttaa?

Meillä on nyt ruvettu läpsimään käsillä ja heitteleen tavaroita...kaikkea pitää nuijia ja hakata:D
Rokotteista ei onneks tälläkertaa tullut oireita:)
 
Mekin käytiin maanantaina neuvoloimassa, hyvin oli ukko kasvanut painoa oli 8400g, pituutta 64.6cm ja pipo oli 43cm. Täysimetyksellä mennään eikä maidon luovuttaminenkaan ole vaikuttanut kasvuun, pulauttelu on kyllä pikku hiljaa vähentynyt. Ei vissiinkään tule maito enää niin suihkuna vaan vähän maltillisemmin.
iltarytmeistä kyseli Merve, meillä on ihan alusta asti löytynyt yllättävän helposti, Tonsku tissittelee n. 1h ja samalla luen isoveikalle iltasadun, joskus Tonsku nukahtaa tissille, joskus sadun "kuunteluun". Meillä pojat menee nukkumaan klo. 20-20.30. Jos vaavi on joskus ollut yliväsynyt on jouduttu ottaan vaunut käyttöön--> rauhoittuminen ensin vaunuihin siitä sänkyyn ja tissille ja Nukkumatin luo. Muutman kerran on käynyt niinkin hassusti, että olen lähtenyt lenkille klo. 18 ja ollut tarkoitus, että poika nukahtaa pikkunokoset vaunuissa, mutta onkin nukahtanut jo niin aikaisin yöunille=) Olen vain siirtänyt nukkuvan vauvelin sänkyyn jatkamaan unia.
Nyt on muutaman yö/päivä mennyt lisätilauksilla, viime yönä poika heräsi 4 kertaa syömään (meillä on tosi kuuma yöllä) ja tänään tankattiin 2 tuntia ja nukuttiin siihen päälle 15 minsaa...Epäilen, että osittain voi olla myös kyse "eroahdistuksesta", äidin pitäisi olla päikkäritkin ihan liki (Tonsku nukkuu perhepedissä). Toisaalta näin sai äitikin "vahingossa" päikkärit:whistle:
Mutta nyt nukkumaan!
 
saraheinä Tarkoitatko, että kantorepun remmi menee rinnan päältä selässä kannettaessa? Manducassa siis on se remeli, joka estää olkaimia lähtemästä valumaan ja joka selässä kantaessa kulkee rinnalta, mutta sitä voi siirtää niin, ettei se ole rintojen päällä vaan rintojen ja kaulan välissä pelkän rintakehän päällä. Edessä kantaessa rintojen päällä ei ole mitään remmiä.

On nuo lasten koot sitten huvittavia. Helmi lie liki samanpituinen seuraavassa neuvolassa (5kk) kuin Auneliinin poika, mutta kuusi kiloakaan ei tule menemään rikki XD Minkä tyttö koossa häviää, sen äiti kannettavuudessa voittaa. Älä saraheinä siis stressaa tyttösi koosta! Esikoinen (tyttö) oli nelikuisena 60,5 cm ja 6,1 kiloa, Helmi oli samanpituinen ja 5,3 kiloa (molemmat syntyessä 50 cm ja 3520g). Molemmilla ateriaväli tässä iässä on ollut 3-4 tuntia, yöllä 1-4 syöttöä. Esikoinen oli pienehkö ja Helmi on pieni, mutta kun kerran syö hyvin, nukkuu hyvin (tai siis omaksi persoonakseen hyvin) ja kehittyy hyvin, ei neuvolasta ole alettu kiinteitä tuputtamaan. Esikoinen otti muuten ikätoverit kiinni koossaan 1-1½ -vuotiaana. Niin kauan kun tissi kelpasi, tyttö oli lyhyehkö.

Huolimatta siitä, että Helmi ei tullut likikään helpolla, vauvakuume nostelee päätään. Jos yksi vielä... Mies ei vaan asialle lämpene. Ainakaan vielä.

Uniongelmia? Kokeilkaas napakkaa kapaloa, meillä se auttoi öihin hurjasti!
 
Viimeksi muokattu:
Onneksi muutkin pähkäilee kiinteiden kanssa. Tuntuu, että oon ihan pihalla...:) Me ollaan nyt kolmena päivänä syötyy lusikallinen-pari perunaa. Soseutin sen ihan vaan haarukalla ja nesteeksi mun maitoa. Ajattelin vielä viikonlopun maistattaa perunaa, kun selkeesti ei oo kovin hyvää Nuutin mielestä ja sitten maanantaina otetaan porkkanaa (jos muistan käydä ostamassa, jos en niin kukkakaalia kun sitä löytyy kaapista). Mä ajattelin maistattaa 4-5 päivää aina yhtä makua (kesäkurpitsa, kukkakaali, porkkana, maissi) ja sitten alan sekotella paria kasvista keskenään ja antaa isompia annoksia. Kun niiden syöminen sujuu niin otetaan lihat kuvioihin. Mitkä lihat olisi parhaita alkaa maistattaminen? Varmaan marinoimattomat filepihvit, josta voi sitten soseuttaa pienen annoksen. Ootteko paistanut vai keittänyt lihat? Entäs kala, mitä kalaa? Hedemäsoseita aletaan sit maistelemaan kunhan kasvisten maistelu on saatu hyvin hanskaan. Paitsi luumua on maistettu vähän jo.

Tänään ostin kaupasta peruna-porkkanavelliä ja riisivelliä, niitä aattelin antaa kunhan soseita on syöty vähän aikaa. Ootteko tehnyt puurot ite esim 4-viljan hiutaleista vai ostaneet niitä lasten makupuuroja?

Luoja mä oon pihalla...
 
tillukas meidän kantorepussa ne remmit tulee rinnan päältä kun vauvaa kantaa edessä. Tosin en sitten tiedä voiko se ollakkin selkäreppu?? Mutta en ainakaan edessä pysty vauvaa kantamaan sillä. Mutta en siis tuota manducaa ole kokeillut, sitä mietin.
Ja en minä stressaa koosta, mietin vaan syömistä kun syö juuri ja juuri sen minimimäärän mutta varmaan ei tarve ole isompi kun on kuitenkin sen verran pieni. Pieni olen ollut itsekin, 1v ikäisenä olin 10cm muita ikätovereita pienempi. Eikä meidän suvussa kummallakaan puolella kovin pitkiä naisia ole, varsinkin minun suvussa naiset on aika lyhyitä.

saraheinä+aada pian 5kk
 
Nelli,Lihan voi kypsentää uunissa tai keittämällä...hyvin pieni määrä riittäää. Puuroista voit kokeilla esim kaurapuuroa joka on jo valmiiks sellasta mujua ja pikakaurapuuroa pystyy murskaamaan käsillä,siis niitä hiutaleita et tulee hienompaa...jos ei tykkää syyä niitä kokkareita,niin sit voi antaa niit valmispuurojakin,mut kannattaa katella vähän niitä sisältöjä,että paljon sokeria yms.ehdottomasti kannattaa kokeilla ensin normipuuroja koska ne valmiit maksaa....
Kauden vihanneksia ja marjoja kannattaa nyt antaa,kun tuoreena saa ja kotimaisina:)
 
Iltaa! :)

Mä pähkäilen kanssa vähän noiden kiinteiden alotusten kanssa. Aloitan porkkanalla joko torstaina tai perjantaina, perjantaina poika tulee 5 kk. :) Ajattelin tehdä samoin kuin Nelli, eli ensin totutan eri kasviksiin (varmaan just muutaman päivän yhtä ja sitten lisään toisen) ja sit vasta kun kasvikset sujuu, aloitan lihat ja viljat. Ja hedelmät siinä jossain välissä. Mutta mites on noi vellit, koska niitä voi antaa? Meinaan, että haluaisin antaa pojalle iltavelliä ennen kuin aloitan puurot, voinko aika pian sitten kasvissoseiden ohella alkaa antaa velliä iltaisin, siis esim. lounaalla kasvissosetta ja illalla velliä. Pitää neuvolasta kysellä, vaikka ne ei varmaan vellejä suosittelekaan. Mutta mietin, jos saatais vellillä meidän illat ja yöt vähän rauhoitettua, ja puuroja en halua aloittaa heti kun mennään eka rauhassa noilla kasvis-ja muilla soseilla. Kiitos vinkeistä jo etukäteen! :)
 
Kiinteät tuntuvat olevan monella pohdinnan alla. Meillä varmaan aloitetaan marjoilla tällä kertaa, Helmi kun on syntynyt pari viikkoa siskoaan myöhemmin ja nuo puskamarjat vaan olisivat niin ihania antaa pienelle kaikkine vitamiineineen. Marjojen maistelun jälkeen sitten aloitetaan syöminen. Vielä ei kyllä tyttö osoita mitään kiinnostusta meidän syömistämme kohtaan ja syöntivälitkin on ihan jees (2-4h), että kiirettä hänellä ei ole. Paitsi ehkä neuvolantädin mielestä, kun pimu on niin hento ;)
 
wilma87
Moikka! Meillä aloitettiin perunan maistelu lauantaina, olihan se ensimmäinen maistelukerta melkoinen näky :) Naama vääntyi ties kuinka monelle mutkalle.

Itsekkin kovasti miettinyt, milloin voi syödä velliä tai puuroa. No löysinkin yhdestä Nestle Bonan kirjasta ohjeita lapsen ruokailusta (Nestle Bona, ruokaa lapselleni. Käsikirja pienten lasten vanhemmille). Siinä oli laitettu 5kk vauvan vuorokausi ruokailuun tällä tavoin :
Ensimmäinen ateria: äidinmaito
Toinen ateria: Äidinmaito, lisäksi vaihdellen: peruna- tai kasvissosetta sekä lihaa, kanaa, kalaa tai munaa.
Kolmas ateria: Äidinmaito
Neljäs ateria: Äidinmaito, lisäksi vaihdellen: marja- tai hedelmäsosetta, velliä , puuroa tai lasten jogurtti- tai rahkasosetta
Viides ateria: Äidinmaitoa

Viime yö sai tämän mamman hämilleen. Eevert meni nukkumaan 20.30 ja ensimmäisen kerran herättiinkin vasta 5.45 :) Oli kyllä ihan tervetullut yö, eilinen ilta meni kovan pääkivun merkeissä. Nyt jaksaa taas touhuta :)

Mutta nyt täytyy mennä, pikkuherra heräilee aamu nokosiltaan :)

Wilma ja poitsu
 
Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
moikka!

Ruokailusta Meillä aloitettu kiinteiden maistelu 3kk 1vko, koska poitsu oli rinnalla tunnin välein. Aloitettiin perunalla, sitten porkkana,luumu, päärynä, parsakaali, kuningatarsose, kesäkurpitsa,omena-banaanisose, maissi, mango. Noita lisäilin noin 2 uutta ainetta/vko.
neljän kuukauden ikään asti annoin yhden ruuan klo11-12. ja klo16-17 hedelmää,, 4kk lääkäri neuvoi että annettaisiin kaksi lämmintä ruokaa ja jälkiruuaksi marjaa/hedelmää, että lapsi oppii ensin syömään ja sitten saamaan makean! :)
Eli nyt meillä on kuukauden verran syöty klo11-12 peruna ja porkkana tai maissi tai kesäkurpitsa ja jälkkäriks luumusosetta ja klo 16-17 peruna ja porkkana tai maissi tai kesäkurpitsa ja jälkkäriks heldelmä tai marjasosetta. muutoin meilllä ollaan vielä imetyksellä, joita on vaihteleva määrä päivässä ja yössä. Seuraavaksi pitäisi aloittaa iltapuuro! :)
nipsutiina ja poitsu 4kk 3vko.
 
Viimeksi muokattu:
Kiinteät ne jaksaa mietityttää edelleen kolmannenkin kanssa :) Meillä on niitä syöty nyt reilu kuukausi ja tällä hetkellä syödään lounaalla liha/kana+kasvissoseita, päivällisellä kasvissosetta ja illalla puuro ollut mukana kuvioissa reilun viikon. Mua mietityttää eniten määrät, kun jätkä tuntuu syövän ihan hulluna kokoonsa nähden. Puoli purkillista syö nyt "pääruokaa" ja 1/3 purkillista jälkkäriä eli marjaa tai hedelmää. Imetän aina ennen kiinteiden syöntiä, ettei maitomäärät jää liian pieneksi, mutta silti menee noin paljon.

Puurosta: annan ihan tavallista kaurapuuroa, jonka soseutan vähän hienommaksi haarukalla. Lisään siihen vähän rintamaitoa tai NANnia, riippuen onko tullut lypsettyä. Samalla puuro jäähtyy nopsemmin. Nuo vauvojen valmispuurot on kyllä niin älyttömän hintaisia, että niihin en viitsi rahojani laittaa.

5 kk neuvola oli viime viikolla, mitat oli 7900 g ja 66 cm. 68 vaatteet alkaa olla jo auttamattoman pieniä muutamaa poikkeusta lukuunottamatta, 74 cm on jo siirrytty.

Näilläpä mennään, leikkausaikaa edelleen odottelen. Tänään sain toisen lääkärin mielipiteen ja leikkaus on hänenkin mielestään ainut vaihtoehto. Se ois edessä noin kahden kuukauden päästä. Voi että ahdistaa jo nyt olla erossa Nooasta se sairaalassaoloaika...Ja imetyskatkokin mietityttää. Toivottavasti lastenhoitajat (iskä + isovanhemmat) jaksais käyttää Nooaa sairaalassa rinnalla, että sais imetyksen jatkumaan...Ja tietysti pitää vielä selvittää lääkitys leikkauksessa ja sen jälkeen. Toivottavasti selviäis sellaisilla, että pääsis korkeintaan parin päivän katkolla imettämään taas.

Onneksi kelit vähän viileni. Vaikka itse nautin noista helteistä, niin onhan nämä vauvalle vähän armeliaampia lämpötiloja. Päiväunetkin maistui jo paljon paremmin, eikä tarvinnut olla koko ajan tyrkkimässä vaunuja.

Commander ja Nooa 5 kk
 

Yhteistyössä