**Helmikuussa 2011 syntyneet**

Kiitos tuesta! tillukas,jane ja repa:heart:
Meillä oli syntymämitatju sen 2765g ja 49 cm niin mitenköhän pirussa vois ton kokosesta lapsesta tulla sitte 6kk neuvolaa mennessä joku 8 kiloinen? Oon monesti miettinyt että pitäiskö vaihtaa. Sanonu monta kertaa että joo rasvaa ruokaan 2 ruokalusikallista,jonka jälkeen ruoka on sellasta vettä. En oo laittanu. Kasvaa tasaisesti kokoaika,mutta noi käyrät kun on tehty vähän pulleampien mukaan. Hirveen paineen vaan aiheuttaa...:( Anteeksi kun oon ollut vähän omanapainen...
 
Nimenomaan bb, pitäisi se syntymäkokokin huomioida. Millaisenkohan hepulin teidän terkka saisi meidän tytöstä, joka oli sentään sen 3,5 kiloa syntyessään... Meillä (todella nuori) terkkari ja (todella nuori) lääkäri vaan toteavat, että Helmi on pieni, mutta kasvaa käyrällään ja kiinteisiin ei ole mitään hoputusta ollut. Tällä viikolla Helmin ruokamäärä on vasta alkanut muuttua merkitykselliseksi, kun kiinteitä menee reipas puoli purkkia yhteensä päivän mittaan. Eli tästä se painokäyrä kääntyy - alaspäin ;) (Varsinkin kun kakan määrä on uskomaton aiempaan verrattuna, jo se hidastaa painonnousua.)
 
Huoh,öljylisä... meidän esikoiselle määrättiin 2tl öljyä ruokaan kun oli hoikka ja on edelleen. Pituutta sit taas oli enempikin...mutta koska se seikka just veti painokäyrän miinuksille niin piti ruveta öljylle. Hauskinta mun mielestä oli että siihen aikaan sai jo antaa maitotuotteita ja ne olis sit pitän olla rasvattomia|O No,ei me kauaa jaksettu sit öljyy laitella,maito oli ja on kevyttä rasvattoman sijaan ja muutkin tuotteet normi rasvasia... hyvin on kasvanut.
Täysin käsittämätöntä toi bb:n neukkutädin touhu...lapsihan kasvaa,eikai kaikki voi samaa painaa??? Pistää oikein vihaks:kieh:

Meillä on paripäivää menny nyt soseet tosi hyvin...aamu ja iltapuurot on nyt kuviossa,tosin riisipuuroa vasta kun ei satu kauraa olemaan. Määrät ei oo suuria mut hyvän kokosia annoksia kuitenkin,noin puolisen purkkia pikkusesta pilttipurkista tai hiukka enempi. Määrällisesti omia soseita menee saman verran. Pääasia on et syö hyvällä ruokahalulla:) Yöt on taas kiehnätty...nukahtaa hienosti aikansa kitistyään ja nukkuu muutaman tunnin,sit alkaa vaihtelevasti joko heti se kähnäys tai sitten aamuyöstä. Herää kyllä tyytyväisenä aamulla noin 6.30 mut sit onkin jo useesti ennen puolta yhdeksää valmis päikkäreille...nukkuu vaihtelevasti 40min-2h,useesti 1,5h. Alkavia kerhoja aatellen nää aikaset unet on ihan jees,onpahan sit just heränneenä virkeänä kerhoilemassa:) Maanantaina alotetaan kerhoilut ja muskarit yms...
 
Eilen kirjoittelin pitkät pätkät, mutta teksti hävisi bittiavaruuteen...Mutta laitellaas uudestaan.

BB- tervetuloa takaisin, sua täällä joskus kaipailtiinkin :)

Minä kotiuduin eilen sairaalasta torstaisen selkäleikkauksen jäljiltä, ja nyt makoilen toipilaana kotona. 6 viikkoa on tuo toipumisaika, josta 3 viikkoa nosto- ja kumartelukieltoa. Tosi helppoa vauvan kanssa...Mutta onneksi äitini ja tarvittaessa anoppini on viikot meillä ja mies hoitaa viikonloput, joten eiköhän tällä pärjätä. Ihanaa on se, että vaikka leikkausalue on kipeä, niin hermosäryt ja jalkakivut jäi leikkauspöydälle. Ja vaikka pari päivää olinkin sairaalassa (tosin tulin leikkausta edeltäväksi yöksi kotilomalle), ei imetys katkennut vaan jatkuu edelleen! JEEE! Kyllä oli pieni poika onnellinen kun pääsi eilen tissille, oikein hyrisi syödessään :heart:

Nooa oppi nyt "lopullisesti" konttaamaan sairaalassaollessani, aiemmin on kaikki muut raajat kontanneet, mutta vasen käsi ei ole vielä lähtenyt mukaan. Sen siis oppi tällä viikolla ja nyt on vauhti entistä hurjempi. Nousee myös toisen käden varaan istumaan ja leikkii siinä jo pitkiäkin aikoja. Jokellukseen on tullut tosi paljon lisää äänteitä, ja useimmiten käytetty "sana" kuulostaa ihan samalta kuin "äiti". Eihän se sitä oikeasti tarkoita, mutta ihanalta se silti kuulostaa :)

Tästä se elämä toivottavasti lähtee helpottumaan ja kohta olen entistä ehompi itseni ja ennenkaikkea äiti, joka pystyy touhuamaan ja leikkimään lastensa kanssa!
 
Hienoa commender, että kivut jäivät. Vaikka nyt toipumisaika tuntuu haastavalta, niin pidemmän päälle se on ihan varmasti sen arvoista :D

Tervetuloa takasin bb!

Meillä oli 5kk-6kk neuvoloiden välillä tullut painoa alle 200g ja neuvolantädillä ei ollut mitään ongelmaa sen kanssa. Sanoi vaan, että hienosti kasvaa poika käyrällään. Ja me kuitenkinkin alotettiin 5kk neuvolan jälkeen heti kiinteet ja tossa vaiheessa meni varmaan 4x päuvässä kiinteitä. Nyt menee jo 5 ateriaa ja tissit päälle. Se ruokamäärä, mitä Nuutti syö on aivan jäätävä. Syö aamulla ja illalla noin 1,5dl puuroa. Lisäksi pari purkkia vihannes/lihasosetta ja purkin hedelmäsosetta.

Jaahas. Kai se on taas kiidettävä. Semmosta pintaliitoa on aamusta iltaan, että huh huh...
 
Hienoa commander! Nyt koitat vielä jaksaa toipilasajan, niin kaikki on taaksejäänyttä, paitsi se imetys :)

Repa Miten teet sen riisipuuron, keität vain riisin veteen, vai? Vai onko se jotain kaupan puuroa? Meillä lie kohta eka vilja edessä (jos maissia ei lasketa) ja kauran ja riisin välillä arvon. Vai onko riisi jo testattu, kun jossain kaupan marjasoseessa oli riisitärkkelystä?

Helmi syö aamupalalla n. 1½rkl luumusosetta, välipalalla saman verran marjoja tai marjasosetta, lämpimällä aterialla menee jääpalan verran porkkanaa ja pari tl maissisosetta sekoitettuna 1 tl tissimaitoa ja iltapalalla n. 1½ rkl marjasosetta. Tissiä joka aterian edellä tai perässä, yksi puhdas tissiateria viiden maissa ja yöllä tissiä muutama kerta. Enempää ruokaa Helmi ei jaksa syödä, usein pikkutipaus jää syömättä. Ja kakkaa tulee yli vauvanruokapurkillinen päivässä. Huolestuttavaa.

tillukas ja Helmi tänään 6kk
 
Meillä on maisteltu kaura-, riisi-kaura- ja manna-kaurapuuroja. Hyvin maistuu kun lisää nannia ja jotain marjaa/hedelmää. Mutta Nuutti kaipaa, että puurot keitetään vähän ylikypsiksi ja ajetaan sauvasekottimella.
 
Et usko BB sen neukkutätis höpinöitä!! :D On kyllä sattunu niin surkee täti! :(

Commander hienoa että selkäkivut jäi leikkaussaliin!! Toivottavasti ei palaakkaan koskaan! :) Voimia toipilasaikaan, nopeesti se menee! :)

Meillä menee aamusin puuroa n. 1,5-2dl, joskus enempikin! 11-12 aikoihin syödään Pieni piltti purkillinen ruokaa, välipalalla hiukan marjaa/hedelmää ja toinen ruoka on välillä n.4-5 välillä ei ihan joka pv kuitenkaan vielä sit taas iltapuuro. Maitoa menee päivässä n. 500ml-1000ml vaihdellen aikas paljon.. Jos ollaan kotona niin menee enempi jos ollaan liikenteessä niin vähempi kun Leo on hyvin viihtyväinen jos jotain touhuillaan! :)

Mä oon kerrankin saanu jtn aikaseks tänään!! :D Vihdoinkin tehtiin Leon käsistä ja jalkaphohjista sellaseen tauluun saveen jäljet. Sit sain varattua matkaa varten rokotuksiin ajat & reseptit, tehtyä mun liittoon hakemuksen et saan pienemmän liittomaksun, kopioitua & tulostettua kaikenmaailman kuitteja työkaluista yms et pysyy tallessa! :D ja mitäköhän muuta kaikkee en ees muista enää, Mut tollasia mitkä on pyöriny pitkään aikaa niin sain vihdoin hoidettua!! :)

Ja ihanaa vihdoin meidän vanhaa autoo tullaan katsomaan :) toivottavasti vie mennessään.. Jos ei niin lauantaina käydään katsastaan jos vaikka sit kelpais helpommin! :)
Meiän auto on kyllä sellanen nuorten suosikki tosi tehokas ja rakenneltu aika hieno. mut hinta ei monia miellytä ;) 5000€ siitä saadaan mutta saadaamphan matka maksettua niillä rahoilla. ja miehen opintolainan jäämät loppuun!! :) Alkaa kaikki kääntyyn parhain päin:)

Sit mulla ois kauheet himot omaan asuntoon!! Oon kauheesti seuraillu kaikki rivareita täältä meiän läheltä.. Meilläpin sattuu vaan oleen hiukan kallista! kolmio rivarit halvimmillaan
165 000€ :D Pitäis ensin maksaa kai pois toi 20 000 euron autolaina ja sit vasta ottaa asuntolaina, mut ei jaksa oottaaaa!!! Toivottavasti voitan ton 7000000 lotossa lauantaina :D
 
Onkos muut huomanneet sellaista ongelmaa, että kun lapselle antaa kiinteitä vähänkin, se on heti pois tissittelyistä? Olen koittanut antaa kiinteät ennen tissiä, jälkeen tissin, tissien välissä... Ja aina sama lopputulos: seuraava tissipyyntö siirtyy ainakin tunnilla! Tämän käytöksen laukaisemiseksi riittää jo vajaat 2 tl marjasosetta. Helmi söi eilen huippusuuren annoksen, kun kasvissosetta meni ½dl, eli ruokamääristä ei pitäisi olla asia kiinni, on vaan niin törkeän pieniruokainen lapsi. Eihän tässä muuten mitään, mutta kun tuo tyttö on niin pikkuruinen, että se tarvisi kyllä joka maitopisaran!
 
Commander,Hyvää toipumisaikaa ja ihanaa jos vaivat nyt on historiaa...Nooalle onnea tutkimusmatkoille,on niin aikanen että toivottavasti ei havereita satu:D

Tillukas,Juu,Nallen riisihiutalepuuroa veteen+tissimaitoa mitä ihan brutaalisti lypsän käsin siihen päälle:D Se voipi olla vatsaystäv'llisempää siinä mielessä et jos kakkaa tulee muutenkin reippaasti,niin kaura kaikkine kuituineen voi lisätä sitä entisestään...
Aksukaan ei ota tissiä ruokailun jälkeen,ennen en viiti antaa kun sit ei mee liiemmin soseita...joten meillä rintaa syödään päikkäreiden eellä+päivällisaikaan kun vielä ei oo viides ruoka kuvioissa. Elikkäs kun nukkuu 3 päikyt+toi yksi tissitys ja sitten nukkumaanmeno maito,niin siitä tulee jo 5 imetystä ja yömaidot päälle. Sitten on toki niitä päiviä kun ei oo nukuttu hyvin tms. ja otetaan lohtutissiä....

Oltiin eilen ekassa perhekerhossa ja Aksel oli aivan pähkinöinä...hihkui onnesta kun katseli lapsia juoksentelemassa yms... tykkää kyllä kun on elämää ympärillä:) Aikamoista vaan tää kahden pienen kanssa raijaaminen...

Yllättävän paljon noista pojista on seuraa toisillee.ikäeroa on vajaa 3v., mut niin vaan leikkivät jo keskenään:D Aksel on ollut kahvilanpitäjä ja silta ja ties mikä esikoisen leikeissä ja pikkuveikka nauttii suuresti isomman huomiosta ja saattavat viihtyä keskenään pidemmänkin aikaa.... no,tyyntä myrskyn edellä...kohta alkaa se nujakointi sitten....

Repa ja Aksu ihan kohta 7kk...JO?!!!!
 
Meillä syödään jo viisi ateriaa päivässä.
8-8.30 aamupuuro
10.30-11.30 lounas
13-14 välipala
15.30-16.30 päivällinen
19-19.30 iltapuuro

Tissittelyt on kovasti vähentyneet kiinteiden mukaan tultua ja aluksi se harmitti tosi paljon. Nyt oon kuitenkin päässyt sinuiksi asian kanssa, ihan jo kun järjellä ajattelee niin eihän sitä maitoa enää sinne mahaan paljoa mahdu kun Nuutillaki annoskoot on jo melkosen suuria. Mutta tissiä syödään siis yöllä ja usein aamulla joku 30-60min ennen ylösnousua. Sit sitkeesti noiden ruokien välissä aina tajoan tissiä, en siis heti ruuan perään vaan joku puol tuntia-tunti syömisestä. Eihän se paljoa jaksa tissiä ottaa, mutta ottaa kuitenkin. Meillä on nyt ruuan yhteydessä harjoteltu nokkamukin (tai se on semmonen pehmeänokkainen, olisko ensimuki...) käyttöä ja veden juontia.

nelli & Nuutti 7kk (tänään!)
 
Jane Espoosta en edes ajattele omaa asuntoa kun kolmiot kerrostalossa tältä alueelta on reilu 200-300 tonnia.... ja mä en muuta kerrostaloon.
CommanderOnnea imetyksen jatkumiseen! :)
Nelli Onnea NUUTTI!:heart: Olivia täytti lauantaina 7kk :)
Repa Meillä on ikäeroa muksuilla 3päivää vajaa 1,5v ja Viola 2v1kk on kovin tarkka kun sisko möngertää sen leluihin. Se on heti "EI SAA ISKO KOSKEE!" :D
tillukas paha sanoo kun meillä imetys loppui olosuhteiden pakosta 3 kuisena... :( Mutta olen huomannut sen että kun on täyspäiväsenä kiinteitä syöny niin maitoa ei tunnu menevän melkee ollenkaa,paitsi iltasella ennen nukkuu menoa...

Omanapaa! Olivia oppinut meneen konttausasentoon!! Menee siihen ja veivaa eestaas! ei osaa edes istua,mutta kontilleen menee! Oon ihan tohkeissani! Paitsi se konttiminen on tullu kyllä uniinki ja viimeyönä silmät kiinni huus ja veivas kontillaan tuolla sängyssä... :/

BB &Olivia 7kk :)
 
Kiitos vastauksista! Meillä siis on aikamoinen ongelma tuo tissin väheneminen, kun annoskoot ovat tosiaan 1-2 rkl ja ne venyttävät tissipyynnöt normi kolmesta tunnista 4-5 tuntiin. Ja kun tuo tyttö on niin pieni! Jotenkin vaan järki sanoo, että tytön tarvisi syödä tissiä sen mitä ennenkin ja kiinteät (ne vähät edes) siihen päälle, mutta kun tuntuu, että vähäkin ruoka vie maidolta tilaa. Ja kun kuitenkin se tissimaito nostaa painoa enemmän kuin kiinteät... Esimerkiksi tänään Helmi söi yöllä viimeisimmän kerran viideltä, aamulla sai soseen (1,5rkl meni tällä kertaa) kahdeksalta esikoisen aamupalan aikaan ja tissiä kaivattiin vasta ysiltä. Yhdentoista jälkeen tungin vaan raa'asti tissin suuhun, kun alkoi silmät lupsumaan ja viitsi pimu sitä kolme minuuttia imeä. :headwall:

Repa Nämä kolmivuotiaat isosisarukset lie mestareita keksimään leikkejä vauvan kanssa. Mietin vaan, miten esikoinen reagoi siihen, kun Helmi ihan tosissaan lähtee liikkeelle ja tulee mukaan leikkeihin toisesta huoneesta saakka.

Helmiä ollaan siirtämässä yksiin uniin ja powernapeihin. Jos tyttö saa nukkua kahdet unet haluamansa pituisena, menee ilta ihan liian myöhään. Jos taas koitan hiisata rytmiä tuntia aiemmaksi ja siis muun perheen rytmiin sopivaksi, pääpäiväunet olisivat 9-11. Ei toimi se. Ahkeraa kerhoilua siis, niin saan aamupäivätorkut jäämään pois ja tyttö uuvahtaa vasta puoli 12:n jälkeen.
 
bb Olen onneksi(?) jo esikoisen kanssa saanut tutustua kanssa operaatioon vauvan herätys. Eilen Helmi nukkui kerhon avulla vasta 12-13.30 (hiukan lyhyet unet) ja 16.55-17.10 (herätys) ja sain tytön petiin kohta kasin jälkeen, aamu koitti äsken seiskan jälkeen. Me like. Esikoinen nukkuu 20-07, joka päivä ja ilman päikkyjä, aikuiset menevät unille ysin jälkeen (mies herää viideltä töihin).
 
Viimeksi muokattu:
tillukas meillä toi 2v herää aamu 6-7 ja nukkumaan sitä ei saa kirveelläkää ennen yhdeksää,ELLEI se jätä päikkäreitä pois... ja yötä ei nuku putkee edelleenkää
Jane Ne onki sitte vanhoja taloja tai sitte ne o jossai syrjemmällä tai rupusemmalla asuinseudulla yleensä... :/
 
aa, okei :( on kyllä harmillista kun jostain paikoista saa 4 huoneen omakotitaloja isoilla tonteilla suunnilleen 150 000 euroon ja jostain ei saa ees kerrostalo kaksioo tolla hinnalla! :D
Pieksämäeltä missä mun isä ja isänpuolen suku asuu niin saa ihan uskomattoman halvalla kämppiä, ihan ilmasia suorastaan!! :D
 
Unista...Esikoinen jätti päikkyjä jo 1v4kk iässä ja meni niinä päivinä jo kello 18 yöunille...muistan tehneeni vaikka mitä temppuja saadakseni rytmiä muutettua mut aina se kosahti jotenkin omille nilkoille...nykyään nukkuu noin 19.30-6.30-7...
Akselille en oo vielä kaavaillut mitään rytminmuutoskoulua...tuntuu että on vielä niin pieni.Katellaan josko itellään tuosta muokkaantuu... mut se kyllä hiukan nyppii et nukkuu nyt levottomasti aamuyöt ja sit nukkuu makeesti päikkyjä päivällä. 8.30-10,12-14 ja sit puolituntiset tirsat vielä ilatpäivällä...nukkumaan noin 19.30-20 ja 6-7 välillä ylös. Toki noi ajat hiukka vaihtelee päivän mukaan ja miten on herätty. Jos nukkuu lyhyemmät päikkärit,yö on yleensä rauhallisempi...
 
Ehtoota!

Tulin vaan kertomaan et meillä odotellaan pikkukakkosta syntyväksi huhti-toukokuun vaihteessa :) Toivottavasti sintti pysyy loppuun asti menossa mukana. Ikäeroa sisaruksille tulee 1v 3kk :)

Wendy ja Noora 7kk + sintti 5+2
 
Hienoa Wendy!

JA terkkuja neuvolasta! 6kk= 6420g ja 65 cm. Yösyönneistä ei saa opettaa pois, jos ei itse hylkää, joka ruokagramma on tarpeen. Tyttö nousee itse istumaan lattialta, selkä on aivan valmis, tyttö seisoo käsistä kiinni pitäessä ja pyrkii konttaamaan. KAikki siis ok :)
 
tillukas mä alan epäilee meijän neuvolan tädin pätevyyttä jo. Olivia paino 5400g 5kk tarkastuksessa ja neukkutäti sanoi että 5 kertaa päivässä soseita ja jos yösyötöt jättäis pois että alkais nukkua ja sanoin että annan yöllä pulloa niin sano että "jospa tarjoisitki tuttia" ja sitte valittaa painosta? siis mitä PIIIP!!! Mutta onnea teille hyvistä neukku kuulumisista! :) Meillä ei sieso käsistä pidettäessä,eikä kyllä istukkaa vielä :D
 
Todellakin bb! Helmi syö tällä hetkellä vielä aamupuuron, iltapäivällä kasvissoseen ja illalla marjasoseen, jälkimmäinen muuttuu vielä tällä viikolla puuroksi. Enempiä aterioita ei ennen tarjota, kun maito alkaa kelvata nopeammin kiinteiden jälkeen ja kiinteiden annoskoko on selvästi kasvanut. Uudet hedelmät ja marjat siis yhytetään puuron seuralaisiksi. Ja kun se maidonsyönti kärsii niin voimakkaasti syömisestä, lihakuntaan ei ole kiirettä.

Mutta voihan syynä aivan erilaisiin ohjeisiin olla tissi- vs. korvikevauva? Ja siitä terkkarin pätevyydestä, meidän terkka lie niukin yli 25 v. Mutta eipähän ainakaan ole mikään nipo. Kun lomien aikaan puhelimessa juttelin jonkun varttuneemman terkan kanssa, hän kyllä oli kovin huolissaan Helmin koosta.

Yösyötöistä olisin itse aivan valmis luopumaan. Tämä mamma alkaa olla aika rikki, kun yhtenäinen unimaksimi on alle 2 h. Eli tyttö todellakin tankkaa yöllä, päivisin ruokaväli on reilusti yli 3h. Väitän, että kun saamme jotain järkeä noihin annoskokoihin ja päivätisutteluihin, niin yösyötöt jäävät pois. En vaan enää jaksa kauaa. Olen ihan töttöröö koko ajan.
 
Tillukas,Meillä Aksu tykkää kans roikkua etenkin aamuyöstä tissillä...ei kyl aina varsinaisesti syö,lupsii vaan...syynä noi liikkumaanoppimis levottomuudet. Esikoinen heräili 8kk iässä jopa tunnin välein,toivottavasti ei mee siihen. Meillä ei esikoisen kohalla yösyönnin lopetus 11kk iässä heräilyä lopettanut,joten en pidä kiirettä akselinkaan kanssa vaikka syö 4 krt päivässä ihan hyvin. Lopettelen sit alta vuoden iässä jossei siihen mennessä ite lopeta...luultavasti sit on enää se aamuyön maito ja se voi olla viimenen imetyskerta:) Jaksamista sulle,tiedän tunteen kun on ihan töttöröö... Hienoa että Helmi osaa itse jo mennä istumaan! Aksel istuu kyllä jos pannannaan istumaan mut ei vielä kiirettä itse kapuamaan... Ei voi plikalla pienestä koosta huolimata asiat kovin huonosti olla kun kehitys on hyvin ajan tasalla:)
 

Yhteistyössä