**Helmikuussa 2011 syntyneet**

Wndylle onnes masuasukista:) Toivottavasti kaikki menee hyvin!!

Musta ei olis kyllä kakkosen tekijäks vielä :D mä olen aatellut että sit kun Leo on joku 4-5v ni sit vois ehkä alkaa harkitseen kakkosta! alle kolmenkympin halua kyllä se toisen tehdä!!

Meilläkään Leo ei vielä itse istu tai yritä päästä istumaan, istuu syöttiksessä vaunuissa yms hienosti mutta itse ei yritä nousta istumaan.. Ryömii vauhdilla ja kontilleen menee kädet kyynerpäiden varaan..

Meillä ei oo kyl hetkeen heräilty öisin.. Joskus saattaa herää kun me itse mennään nukkuun(esim eilen kun meille tuli pientä kinaa! ;D) niin sit syötin vähän että meni takasin nukkumaan, olis siis ehtiny nukkuun jonkun 2,5h. Mut muuten menee yöt läpeensä n. 21.00-7.30-8.30 sit yleensä parin tunnin päästä on päikkäriaika! :)
 
wendy Onnea kakkosesta! Mä muistan itte kuinka paniikki se oli ku Viola oli 9kk ja Olivia ilmoitti tulostaan,hengissä selvittiin. :) Pieni ikäero on hyvä. :) Harmi vaan että raskausajasta ei ehdi nauttia juuri ollenkaan... :( Meille ei kyllä kolmatta tuu. :D
 
Wendylle onnea! Olis kyllä itsekin toiveissa toinen, mutta oon ajatellu että 2-3 vuotta on meille sopiva ikäero. Mikäli sitä toista nyt siis ikinä tulee, on vähän semmosta ja tämmöstä tää homma nyt...

Nuutti istuu itse syöttötuolissa jar rattaissa. Lattiallakin hetkiä, mutta koko ajan pitää olla valmiina ottamaan koppia. Sit könöttää sillee kyljelleen ja nostaa yläruumista kädellä ilmaan, kai se siitä jossain vaiheessa sit ponnaa istumaan saakka.
 
Minä voin myöntää olevani kyllä Wendylle kade. Julmeton vauvakuume on ollut about synnytyksestä saakka, mutta mies epäilee, että hänen lapsilukunsa olisi täynnä. Tosi inhaa kärvistellä, kun toinen pitää löysässä hirressä, varmaksi hän ei osaa asiaa sanoa. Ja minä olisin valmis vaikka heti (jos siis olisi kuukautiset ;) ). Mutta jos ukkokulta päätyy kahteen, siihen on sitten minunkin tyytyminen. Mies kyllä tietää, että kova halu olisi vielä yhteen (ja sitten veilä muutamaan, mutta olen luvannut lopettaa kinuamisen, kun tavallisen auton takapenkki täyttyy).
 
Jos jotain lastensaannista olen oppinut, niin sen, että asiaa ei voi suunnitella. Tyttöjen välillä on vuosi, johon mahtuu viisi keskenmenoa ja Helmikin oli monteen kertaan tulossa ulos ennen aikojaan. Lopulta ikäeroahan tuli piirun päälle kolme vuotta. Lisäsisaruksissa minulla on vielä reilusti aikaa, mutta mies alkaa olla 40 ja häntä (ymmärrettävästi) ahdistaa ajatus, että kotona olisi vielä elätettävä hänen eläköityessään.
 
Onnea paljon Wendy!!!

Meillä lapsiluku on todellakin tässä. Tuntuu että just nyt vielä huomiota pystyy jakamaan kahdelle ja omalla kohdalla tää vajaa kolmevuotta on ollu just passeli ikäero kun esikoinen oli aksun syntyessä niin omatoiminen ja kuivaksi oppinut yms... vaikka tuskin olisin ikäeroa surkutellut jos olis käynyt niinkuin meinas käydä kun luultiin saavamme kakkonen vuosi ennen aksun syntymää...se oli ylläriraskaus ja päätty tuulimunan toteamiseen:( Mut hyvä näin... Jos lapsia vielä tekis,haluis taas sitä ikäeroo himpun verran,ja sit taas ikää alkas oleen mun makuun liikaa. Siihenkään leikkiin ei viitis lähtee että tyttöä yrittäis,voi olla kohta poikia tupa täys:LOL: Ja tää kaks on vaan niin kompakti luku tälläselle lyhytpinnaselle:D
 
Moikka
Uutena ilmoittaudun mukaan :)
Meillä ois tyttö -02 ja tyttö -11 ja nyt olis sit kolmas tulossa huhtikuussa -12 eli ei tuu kun vähän reilu vuosi ikä eroa kakkoselle ja kolmoselle. Siihen meidän lapsiluku tulee jäämään.
 
Kiitoksia kaikille onnitteluista :)

Tää raskaus on yhtä oireeton ku Nooraaki odotellessa, joten pienoinen epävarmuus leijuu koko ajan yllä. Neuvolaan on vielä kolme viikkoa aikaa.

Me kumpikin olimme heti alusta lähtien sitä mieltä, että toinen saa tulla jos on tullakseen. Ikää meillä kummallakin on jo yli kolmenkymmenen & Nooraakin me saimme odottaa lähes vuoden ennen kuin neiti antoi kuulla itsestään. Emme halunneet ottaa riskiä et ekana odottaisimme ja sitten ku haluaisimme lisää lapsia, niitä ei sitten siunaantuisikaan. Mie välillä epäröittin et miten tuun pärjäämään kahden niin pienen kanssa ja toisaalta sitä et Noora saa olla niin vähän aikaa ainokainen. Mun miehellä on 1v4kk ikäeroa pikkusiskonsa kanssa ja vakuutti et siitä on ollu hänelle vaan hyviä kokemuksia. Mulla taas on isoveljiin ikäeroa 10 ja 12 vuotta joten mie oon taas ollu tavallaan ainokainen.

Noora kasvaa ja voi hyvin. Tiitterä tyttö. Ruoka maistuu hyvin, toki on päiviä jolloin tökkii ja jää joku ateria kokonaan syömättä. Tissiä ottaa mielestäni hyvin. Päivän aikana 2-3 kertaa ja sitten nukkumaan mennessä. Yöllä käy 1-2 kertaa rinnalla & aamuyö menee sitten vieressä tissisuussa :) Pitääköhän mun alkaa ens keväänä harrastamaan tandemimetystä toinen lapsi toisella rinnalla ja toinen toisella:LOL:

Meillä neiti ei vielä konttaa. Meidän sängyssä kyllä vörmii eteen päin pylly pystyssä. Lattialla pyörii napansa ympäri tosi ketterästi. Istumaan ei vielä pyri itse, mutta syöttötuolissa istuu ja viime viikolla aloitettiinkin ruokailut pöydän ääressä. Kovasti Noora haluaisi seisoa ja tykkää pomppia ku joku vaan jaksaisi aina seisotta. Huomaa et jalat ovat kovasti vahvistuneet ja tasapaino parantunut.

Meillä otetaan edelleen kolmet päiväunet, jotka kestävät 40min -1h. Nyt tosin ku ilmat ovat viilentyneet, ovat iltapäivä unet välillä olleet 2h. aamulla herätään 06.30, ollaan hereillä pari tuntia, sitten ekat päikkärit ih-1.5h riippuen millaine yö. taas hereillä pari tuntia. Päikkärit klo 12 aikaan yleensä noin 40 min. Taas muutama tunti hereillä ja vikat päikkärit klo 16 aikaan noin 40 min. Yöunille mennään klo 19.30-20.30. Y´öllä herätään pari kertaa noin 10min ja sit aamusella joskus viiden aikaan mie otan neidin viereen tissille, jolloin saan lisäaikaa nukkua.

Hyvää syksyä teille kaikille :)

Wendy + Noora rapiat 7kk ja Sintti 6+0
 
Onnea Wendylle uudesta vaavista! :)

Taallakin on havaittavissa vahan vauvakuumetta, mutta joudutaan odottamaan viela jonkin aikaa kun rahatilanne ei ole nyt mita parhain, miehella ei ole toita ja pitaisi loytaa isompi asuntokin... katsellaan rauhassa ja nautitaan nyt tuosta esikoisesta. :)

Meidan perhe on parhaillaan ulkomailla reissussa, miehen kotimaassa. :) Siksi puuttuu pisteet a:n ja o:n paalta. :) Taalla on kuuma, sellaset 35 astetta, mutta kaikki on mennyt hyvin, poika on jaksanut hyvin. :) Jonkin sortin syomislakko iskenyt taalla, hedelmasose ja tissi vain maistuu. Toivottavasti sitten viimeistaan kun palataan takas Suomeen, alkaisi taas syoda kiinteita paremmin. Rytmit muutenkin ihan pain mantya, mutta kotona korjaillaan niita sitten... Meilla syodaan muuten aamupuuro, lounas (kasvis-liha- tai kana), hedelmasose valipalaksi ja iltapuuro. Mutta tosiaan, ainoastaan uppoaa toi hedelmasose... Yolla nukutaan meilla vaihteeksi tosi huonosti, herataan syomaan tissia kertaa miljoona. Joku vaihe taas. :)

Poika ryomii ja menee konttausasentoon. :) Ei osaa viela istua, ei edes tuettuna istu hyvin. Neuvolantati sanoi 6 kk neuvolassa, ettei viela kannata istuttaa edes syottotuolissa kun ei istu hyvin. Koskahan tuo alkaa sit istumaan... ens viikolla tulee 7 kk tayteen. On jo jotenkin niin ''ison pojan'' oloinen. :heart: Tuumasin yks paiva miehelle, etta kasvot alkaa olla enemman lapsen kasvot, ei enaa vauvan, jos ymmarratte mita meinaan. :) Ja omaa tahtoa on ihan kauheasti ja aanikin muuttunut, osaa olla todella vihainen ja kiukkuava tarvittaessa! :D

- Merve ja pikkumies 6 kk 3 vko
 
Asunnon koko on niin suhteellista. Meillä on tässä lopullisessa kodissamme 2 pientä makuuhuonetta ja tällä aiomme pärjätä. Paikka on niin täydellinen, ettemme seinien vuoksi ala vaihtamaan ;)

Helmi taas vähentää syömisiään. Kolme kiinteää ateriaa (puuro+kasvissose+puuro) saa aikaan sen, että päivän aikana syöttöjä jää kaksi pois. Aamupuuroa menee ruokalusikallinen maks., samoin päivällä kasvissosetta, iltapuuroa menee puolisen desiä, tissiä 4 kertaa. Yöllä syödään 3-4 kertaa. Koska nämäkin kiinteät saavat näin suuren muutoksen aikaan päivätisseihin, ei ateriakertoja lisätä eikä lihoja aloiteta vielä, sanoi terkkari. Ensin pitää saada nälkä kasvamaan. On tämä sitten helppoa. Tekisi mieli heivata koko kiinteät huut-helkuttiin ja antaa pelkkää rintaa, melkein helpommalla pääsisi.
 
Jos mäkin olisin nyt 30 kympin hujakoilla niin silloin varmasti tekisin kakkosen tähän heti perään! :) Mut oon vasta 24 niin haluan ensin hannkia uuden vakkarityön / koulutuksen tai jtn muuta. Mutta mulla on rajapyykkinä se 30v koska haluan joskus vielä tehdä muutakin kun olla noiden muksujen kanssa.. kosksá jos toinen tulee kun oon 29 niin silloinkin heillä on jo ikäeroa reilu 5v!! :)

Mitä turvaistuimia ootte muuten aatellu tai onko tiellä jo jotain istuimia? :) mä painin kaikkien vaihtoehtojen välillä.. ainoot kriteerit istuimelle on isofix & 5-pistevyöt! :)
 
Wendy,Hienosti se tulee menemään kahden pienen kanssa... aina se on alkuun rutiinien oppimista uudestaan ja kahden kanssa pärjäämistä,oli se ikäero mikä tahansa. Oon sitämieltä et kaikissa ikäeroissa on omat miinuksensa ja plussansa,jossain iässä joku toinen asia on helpompaa ja sit taas joku toinen vaikeempaa ja toisinpäin:)

Turvaistuin,Britaxin multi-tech siirtyy isoveikalta Akselille jahka se aika koittaa...

Meil on nuhasena molemmat pojat,Aksulle tuli eilen ja yö oli aikamoista hyssyttelyä mut nyt on kuitenkin ihan reipas ja ruokakin toistaseks maittaa. Harmi et noista suolatipoista tai suihkeena meillä sitä on,ei oo mitään iloa pidemmän päälle:/ Näin se kerhokausi on korkattu.... Niin ja lääkärineuvola siirrettiin ja se on vasta 18.10,johan aksu on melkein 9kk sitte....

Repa ja Aksel 7,5kk melkein...
 
Turvaistuin minun autossani Brio Zento siirtyy aikanaan (=kevät-kesällä tällä kasvuvauhdilla) isosiskolta Helmille ja siskolle ostetaan uusi isojentyttöjenistuin (turvavyöistuin varmaankin?). Miehen auton turvaistuinasiat ovat vielä ihan auki, isosiskolla on siellä Britaxin Evolva eli se ei ainakaan siirry seuraavalle. Turvaistuinasioihin vaikuttaa miehen autossa sekin, onko lapsiluku tässä. Tällä hetkellä molemmissa autoissa on telakka kiinni ja kaukalo lähtee aina sisältä siihen autoon, jolla lähdetään liikkeelle.
 
Viimeksi muokattu:
tillukas: Meilla on pieni kaksio ja niin paljon tavaraa, etta pursuaa kohta ikkunoista ja ovista pihalle... :D Etta kylla ma kaksi makuuhuonetta haluaisin ennen kuin toinen lapsi ilmoittaa tulostaan. :) Mutta siina oon kanssasi kylla samaa mielta, ettei tarvitse olla omakotitaloa, 6 huonetta ja keittio, autotalli, iso piha jne. etta voisi olla onnellinen perhe. :) Kyllahan sita ennen vanhaankin elettiin yhden makuuhuoneen kodeissa ja perheessa oli vaika kuinka monta lasta. Nykyaan se on vaan niin etta kaikilla lapsilla muka pitaisi olla omat huoneet. Itse kannatan yhteisollisyytta (jota Suomessa ei valitettavasti kovin paljon enaa ole) verrattuna esim. tanne mun miehen kotimaahan Etela-Eurooppaan!

Turvaistuimesta: Makaan en osaa sanoa koska meilla tulee aiheelliseksi hankkia isompi istuin, meidan poika myos on aika pienikokoinen, pitka ja hoikka. (6 kk nla 70 cm & 7450 g) Mahtuu ihan hyvin viela vanhaan istuimeensa. :) Meilla on nyt Britax Baby-safe plus joten ehka sitten paadytaan johonkin Britaxin malliin... Isofixia meilla ei ole.

- Merve ja pikkumies kohta 7 kk
 
Voi Wendy, just meinasin tulla onnitteluja laittamaan, kun en eilen ehtinyt. Tosi kurjaa, mutta jospa teillä tärppää pian uudestaan. Halit!

Istuimesta: Nooalle siirtyy isosiskon vanha Brion Zento, josta en hirveästi tykkää, koska siinä on niin huonot pääntuet että nukkuessa lapsen pää retkuaa sinne tänne. Mutta se laitetaankin mun autoon, jolla tehdään vaan kauppareissuja ja muita lyhyitä ajoja. Pitkät matkat me tehdään aina meidän ykkösautolla, sinne pitäisi ostaa joku istuin. Tyytyväisin meidän istuimista olen ollut Britaxin istuimiin, eli Multi-Techiin luultavasti päädytään. Meillä otetaan tuo Zento käyttöön tiistaina, kun apujoukot lähtee kotiin, ja mun pitää alkaa pärjätä yksin lasten kanssa. En voi nostaa vauvaa + turvakaukaloa vielä pariin viikkoon, joten pakko tehdä tällainen ratkaisu.

Nooan kehitys jatkaa harppomistaan. Nyt hän nousee tukea vasten seisomaan, istuu polvillaan leikkimässä ja yrittää kiipeillä portaisiin yms. Turvaportin ostoon olen menossa huomenna, kun möin alakerran portin kaverille aiemmin. Yläkerrassa meillä on ollut portti paikallaan koko ajan, kun isommat lapset harhailee unenpöpperössä vessaan yms. Ja Repa: mustelmia tulee nyt lähes päivittäin, koska noin pieni ei osaa vielä yhtään varoa. Ja tänään on yrittänyt päästää seisoessaan irti tuesta, vaikka ei vielä yhtään pysy pystyssä. Ja kun itse en pysty tekemään äkkiliikkeitä, niin en todellakaan aina saa kiinni ennen kuin kopsahtaa. Onneksi sohvan vieressä on superpehmeä matto...

Leikeistä: Meillä Nooa on aikalailla mukana leikeissä, koska osaa liikkua ja on tietysti mielellään toisten lasten kanssa. Hän on usein koirana tai vauvana isompien leikeissä :) Välillä kuuluu tietysti, että "Nooa sotkee leikit", mutta haen silloin pois, että saa isommat välillä leikkiä rauhassa. Vaikeinta meillä on ehkä se, että kun leikeissä on jo pikkulegoja ym. pieniä osia sisältäviä juttuja, niin on aikamoinen vahtiminen, että Nooa ei laita niitä suuhunsa. Alakerrassa meillä on vaan isoja leluja, yläkerrassa saa onneksi lastenhuoneiden ovet kiinni, jos on pikkulelut levällään.

Jaahas, pitäisi painua nukkumaan, huomenna ois miljoona asiaa tehtävänä. Mukavaa viikkoa kaikille!

Commander
 
Viimeksi muokattu:
Voi Wendy! Been there.

Turvaistuin Tosiaan niissä ensimmäisissä Brion Zentoissa on se vika, että pää pääsee retkahtamaan nukahtaessa. Nykyäänhän siinäkin on päänpaikka. Vaikka samaan malliin esikoisen pää kyllä roikkuu Britaxissakin, aika vähän on apua pääntuista, jos pää noikahtaa eteenpäin. Eli useimmiten roikkuu.

Isompien lasten lelut Päädyimme siihen, että asuinkerroksesta häviää lastenhuoneesta kaikki pikkusälä ja teemme esikoiselle rappujen alle ikioman sopen. Portin meinasimme laittaa "oveksi", ettei pikkusisko vahingossakaan pääse pienten lelujen luo.
 
Useamman viikon Helmi on noussut itse ylös maasta, mutta kädet ovat jääneet lattialle. Mutta eilen illalla vihdoin ahkera harjoittelu palkittiin, kädet irtosivat lattiasta ja kasvoille tuli voitonriemuinen ilme: minä istun!
 
Aksulta tuli alahammas vihdoin läpi eilen!!

Pikkulelut on vähän hankala juttu meillä... kasperin huone ei oo edes vielä muutettu lastenhuoneeks kun on yläkerrassa eikä aikasemmin oo voinut sielä yksinään leikkiä ja lelut on alakerrassa... tarkotus olis nyt se huone tehdä,mutta kun tuntuu ettei tätä aikaa pisaa millään niin suureen operaatioon. Ei esikoisella onneks oo mitään pikkuleegoja tms vielä,mut muutama kyseenalainen leikkikalu kyllä.

Kerhoilut ja päikkäriaikataulu tekee harmaita hiuksia edelleen... Aksun päikkärit siirtyy kokoajan myöhäsemmäks mut toistaseks se luonnollinen uniaika on just kerhoaikaan... oon onnistunut kikkaileen toistaseks että nukahtaa hetkeks ennen kerhon alkua,mut hankalemmaks vaan menee. No sit tietty helpottaa kun ne päikyt saa tarpeeks myöhäseks.

Repa ja Aksel 7,5kk
 

Yhteistyössä