Helmimasut 2009 ~Elokuussa~

päänsärlyyn kokeilkaapa päänahan hierontaa silloin kun pää ei särje. Parasta tietenkin että joku muu tekisis sen mutta itsekin voi hieroa. Mulla auttaa erityisesti niskasta otsalle tehtävät liikkeet ja hiustupsujen hellä tukistelu.

riittäkö yksi lapsi - riittää. Mekin oltiin pitkään sitä mieltä että yksi on hyvä. Sitten kun mieli muuttui, saatiin onneksi tämä toinen alulle. Onneksi meillä on mahdollisuus muuttaa mieltämme, eikös se ole sitä perhesuunnittelua?!

Veriseulasta tuli tuloset ettei Downia olisi odotettavissa. En edes muistanut odottaa sellaista postia. Tuntui jotenkin hölmöltä, ei se olisi muuttanut suunnitelmia tässä vaiheessa.

M. 13+4
 
Labello minähän se pelottelin ettei matalilla paineilla
veri kierrä kunnolla istukassa.. kun niin se terkka mulle sanoi
viime raskauden aikana. :eek: Tosin mainitsi asiasta vasta
sitten kun paineet oli hivenen niistä pohjalukemista nousseet.

Mulla tulee matkaa synnärille n. 11km, sen hurauttaa
kymmenessä minuutissa.

Painosta- mulla kasvaa vyötärön ympärys läski - ei vauvamaha.
Painoa ei kuitenkaan ole lisää tullut. Vielä. Sama homma
oli viimeksikin. Kyllä mä sitten nautin kun lopulta oli kiinteä
pallomaha tuossa edessä ja kaikki löllöt pois.. :whistle:
Että sitäpä odotellessa.

Vauva- tyttötunne on, oli edellisestäkin ja tyttöhän
sieltä tulikin. Aika jännää kun meille tosiaan se IVF tehtiin eli
maljalla munasolun päälle laitettiin siittiöt ja ne
ittekseen hoiti hommat että sen mukaan pitäs tulla poika
kun ne oli niitä nopeita.. ei tarvinut odotella.
No, tämä nähdään sitten helmikuussa. :D

Oma olo on melkein normaalihko.
Pahoinvointi on poissa, eikä muitakaan oireita ole.
Ihan kun ei olis raskaana ollenkaan. Onneks
ens viikolla on se nt-ultra niin päästään pientä
tiirailemaan.

iitukka ja helmi rv11+0 :D
 
Eilen oli kaikkien aikojen kamalin ilta. Olisko johtunut siitä, että juhlittiin esikon syntsyjä ja tuli syötyä kauheesti makeeta. En joutunut kumartamaan posliinille, mutta harkitsin kyllä pari kertaa, että helpottais. Meni melkein kahteen asti yöllä ennenkuin sain nukehdettua. :x
Tänään juhlat jatkuu, mutta eipä tee enää mieli kakkuja.

Kukaan ei eilen huomannu, ettei kahvi maistu. Lorautin vähän kokista kuppiin ja hörpin sitä. :)

Joku kysyi äippälomasta;
Työpaikallani on ilmassa kaikenlaisia liuottimia ym. myrkkyjä, jonkin verran esim. pakokaasuja ja syöpävaarallisia aineita. Meille kyllä vakuutellaan, etteivät raja-arvot ylity. Raskausaikana rajat on paljon tiukemmat, siksi työterveyslääkäri suositteli töistä pois jäämistä. Pomo olis keksinut ehkä muutamaksi viikoksi jotain höpöhöpö-hommia muista eristyksissä, mutta sovittiin lopulta, että jään heti lomalle.
Postitin lomahakemukset vasta viimeviikolla sairaskassaan, enkä siis ole vielä päätöstä saanut. Lääkäri oli sitä mieltä, että lomaperusteet on selkeät. Toivottavasti homma hoituu ilman ongelmia.

Sikäli osuu sopivaan rakoon loma, että esikko aloittaa koulun. Ei tarvi raasun olla yksin kotona ja säästetään ip-kerhomaksu.

Meillä on sairaalaan matkaa reilu 40km.

Meillä ei ole montakaan vauvanvaatetta jäljellä. Kaikki vauvaromut olen myynyt tai antanut pois. Vielä vuosi sitten oltiin sitä mieltä, että kaksi lasta saa riittää. Niin sitä mieli muuttuu. :D

Sikälikin hyvä tää mun pitkä loma, että ehdin ompelemaan ja kiertelemään kirppareita. Kunhan ällötys ja väsymys helpottaa.

Nyt eikun tekeen taas uutta kakkua. Vieraita tulee muutaman tunnin kuluttua. Imuria pitäis vähän heiluttaa, yksi vieraista on juuri oppinut konttaamaan. Taas pitää opetella miten vauvaperheessa tavarat jätetään; ei veitsiä ihan pöydän reunalle, paistinpannun kahvat seinään päin, pistorasiat piiloon, kirjat ylähyllyille...
 
tuosta prillin kirjoituksesta tuli mieleen, että me olimme jo päättäneet hankkia lapsen (jos melle siis sellainen suodaan) joskus maaliskuussa. Huhtikuussa kuitenkin myin/ annoin kaiken pois, rattaita myöten, itkuhälyttimet ja rintapumput.... Sitä en tiedä miks niistä eroon piti päästä, mutta kyllä niitä sit kerkee hankkimaan. Kai mä vaan ajattelin, että tärppäis nopeammin kun antaa kaiken pois :D

TYTTÖ-tunteesta: Eikös se mene niin, että tyttö siittiöt elää pidempään kun poikasiittiöt??? Meillä nääs vauva on saanut alkunsa 5-6 päivää ennen ovulaatiota, senkin puolesta olen ihan tyttökannalla. Tai sit mun ovulaatio on ollut ihan sekaisin. No kai se on pääasia, et joku sieltä tulee :heart:

Oma olo on ollut kumman hyvä koko aamun. Ei yökkäilyjä ym... *KOPKOP*

Taidan alkaa imuroimaan kun kerran siihen on oiva tilaisuus.

-kyrsä ja nappula 11+2
 
Lapsimäärästä: Mä olen varmaan 15vuotiaasta asti toivonut joskus saavani 2lasta,toinen sitten ku eka on 3v...ja nyt siis esikko on helmikuussa 2v10kk :D Mulla itelä ei ole sisaruksia (tai on puolikkaita joita en edes oikeen tunne) ja olen kai nyt aikuisiällä sisaruksia kaivannut,en lapsena osannut asiaa ajatella. Kavereita mulla ei kyllä lapsena ollut :( Mutta että kyllä se yksikin "riittää" Jotenkin hassua ajtella edes että miksi yksi lapsi ei olisi ihan yhä hyvä kun kymmenen.
:D

*kopkopkop* mulla ei särkenyt eilen päätä,eikä vielä ole tänäänkään alkanut,yleensä se alkaa heti kun sängystä nousee.
Mukavan näkönen ilma olis taas, pitänee ulos lähteä pojan kanssa. Hitsi muuten harmittaa ku täällä meilläpäin ei ole noita Hoploppeja tms :( Olis kylä kiva käydä joskus pojan kanssa.

Labello ja mytty 13+0 :heart:
 
Labello ja tietysti muutkin: Mitä mieltä olsitte jos tuohon listaan laittais aina linkit aiemmista keskustelupinoista. Olisi sit joskus loppuvuodesta hauska lukea niitä alkupään juttuja ilman, että joutuu kaivelemaan niitä hirmuisen kaukaa. =)
 
Olipas pitkä uni, heräsin kunnolla vasta jälkeen 11. Taisi se Tsekki-reissu väsyttää sit kuitenkin aika lailla.
Eli sushia en olisi saanut syödä, no minkäs sille enää mahtaa... :snotty:

Kyrsä Mä olen syönyt B-vitamiinia, eli siinä on sitä foolihappoa. Syön myös maitohappobakteereja, sanovat sen vähentävän sitten aikanaan pienokaisen allergioita ja koliikkia, onko muilla kokemuksia?
Tuo linkki -idea on varmasti hyvä juttu.

Jossain oli myöskin listoja mitä vauvalle pitää hankkia, meille esikoisen odottajille tämäkin linkki on varmasti hyvä sitten kun hankintoja ruvetaan tosissaan tekemään :)
http://kaksplus.fi/keskustelu/t842837

iitukka Mullakin kasvaa vartalonympärysläski. Se alkaa jo tosta tisiien alta ja housut kuin housut, niin röllykkä jää tuohon kuin uimarengas, karseeta :eek:

Poika kait se meille olisi tulollaan kun mies sitä niin toivoo ja olen jo vuosikaudet ajatellut että eka lapsi jonka saan on poika. Toisaalta siskoni ja ystäväni veikkasivat heti tyttöä. Toisaalta me ei olla ronkeleita ollenkaan :)

Sairaalaan matkaa n. 15 km.

Nyt tää lähtee sauvakävelylenkille niin en huku tähän uimarenkaaseeni :p

13+3

..ai niin tänään pitäisi taas filmatakin tuo makkara, no kunhan mies tulee mökiltä, se kun on mun valokuvaaja.
 
Heips!

Kovasti on aina tullut uutta luettavaa kun muutamaan päivään ei käy palstailemassa. Kiva juttu, musta ainakin on ihana lukea muidenkin tuntoja ja tapahtumia. =)

Synnärille on meillä lähes 100km, kun tältä paikkakunnalta synnäri lopetettiin jo 10v sitten.

KYRSÄ:Foolihaposta mulle mainitsi ekan kerran torstaina terkka kun ultraan olin menossa ja manasin pahoinvointiani. Pitäisi kuulemma siihenkin auttaa!! sanoi kyllä myös että sitä ois pitänyt alkaa syömään jo raskautta yrittäessä jotta vaikutus kehittyvään alkioon (estää esim.suulakihalkiota)olisi tehokas. Ja syöminen pitää lopettaa rv 16 tienoilla.En kyllä huomannut kysyä miksi.. :eek:

Kerrottin sitten lapsille vauvasta sillon torstaina ultran jälkeen, ja reaktiot oli täysin päinvastaiset! miehen tyttö (10v) oli onnesta soikeena,kun on aina sisarusta toivonut =)
Mun poikani (10v) taas...Huhhuhh mitä tekstiä tuli: Ei, Ei ikinä, toivottavasti syntyy kuolleena, miks piti tollasta tehdä, kaikki on ihan surkeeta, mä en halua että siitä tulee mulle mitään sukua jne. Osasin kyllä odottaa ettei poika varmaan riemusta kilju,mutta tuo reaktio sai kyllä palan kurkkuun! Juteltiin asiasta sit varmaan ainakin kolme tuntia ja ehkä hän siitä vähän tokeni, kun seuraavana päivänä kun kysyin että mikä mieli, niin tyytyi vaan näyttämään peukkua alaspäin... Vkonlopun on nyt ollut isällään, saas nähdä mikä on tilanne kun kotiin tulee... Onhan tuo toki ainokaiselle iso uutinen ihan puskasta tulleena, kun on tottunut olemaan se huomion keskipiste jne. tuntee varmaan reppana asemansa uhatuksi, vaikka yritinkin vakuuttaa että yhtä tärkeä ja rakas hän on edelleenkin. Ja se rakas koirakin 2vkoa sitten kuoli, sekin voi vaikuttaa vielä... Sellasta... Millaisia reaktioita muut ovat lapsiltaan saaneet? Onko muita joille lapsille tulee näinkin iso ikäero?

Vinkkejä kaipaisin mistä löytyis hyviä mammavaatteita,etenkin housuja(farkkuja ainakin)? H&M:llä kävin kun ajattelin että sieltä nyt ainakin, mutta kuudesta sovittamastani farkuista ainoostaan yhdet istu edes sen verran että harkita vois jos mistään ei parempia löydy... :kieh:

Entäs onko kukaan vielä laskenut millä viikolla tulee täyteen se 157 raskauspäivää(vai paljonko se olikaan) jolloin raskaustodisuksen saa ja vois jo äitiyspakkausta hakea??? :/
Laiskuuttani kai en jaksa alkaa räknäämään vaan kysyn viisaammilta... :D

tatuka+väiski 11+5
 
Glow
tatuka olen katsonut koska se 154 vrk täyttyy. tuolta voi kätevästi katsoa; http://www.oys.fi/index.php?option=com_wrapper&Itemid=111

Mulla lokakussa, juuri kun ollaan 3viikkoa pois Suomesta. Tuleeko mulle kiire sitten heti marraskuun alussa laittaa äitiysraha yms. hakemus kelaan, kun aion alottaa lomani joulukuussa jo. Tietty töissä kerron ennen reissua että jään lomalle joulukuun puolessa välissä.

Mae Ootko sä mistäpäin?

Juuri kun luin eilen täältä näitä päänsärky asioita ja huokailin et onneks ei oo päätä särkeny. Niin voi hyvänenaika!! kun se eilen illalla alkoi. Aivan järkyttävää. hiljaa hiipi ja paheni. En meinannut saada unta millään. Tuli huono olo muutenkin :/
Joko se johtui istumesta koneen ääressä (töissä pakko) tai hiusväristä=värinpoistoaine. Ei mulle ikinä ole hiusväreistä mitään tullu ennen. Sain sitten päähäni että otanpa itse tummanruskeen värin pois (eilen, lähti muuten tosi hyvin, yllätyin) ja laitan tänään vaaleemman värin. Tuuletin kyllä kämppää....

sehän taitais olla sitten 12+0 (tai+2) :D
 
Mae
Mymmeliina mä oon täältä kotkasta...

ON: mä oon siis ihan kuollu näistä yövuoroista *valivalivali* ja vielä olis yksi edessä.
Sitten huomen aamulla töistä suoraan siihen nt-ultraan :) Luulen kyllä että joudutaan (siis päästään) uudestaankin sinne kun nuo viikot on mitä on...
Mua on käyny ärsyttämään, kun ukko pistää kaikki väsyt ja kiukut ja pahat mielet ym. raskauden piikkiin. Oon sille miljoonasti sanonu, et "hei, voi olla väsy ja kiukkuinen ilman niitä hormoonejakin".
Sitten se vielä tänään kehtas sanoo mulle "sä luulet voivas sanoo ja tehdä mitä vaan kun voit vedota hormooneihin".... Siis wtf? Mä oon ollu kun viilipytty koko raskauden, vähän ehkä enempi itkuinen, mutta en todellakaan kärttyinen. Taitaa olla siirtyny mun miehelle ne kaikki hormoonit, se kun on kiukkuinen kun ampiainen.
Kiitos ja anteeksi purkaus.

Mae rv10+2 tai 11+0 tai 12+2 (kylläpä on pää sekaisin noista viikoista, ihan joutui tosissaan miettimään että missä mennään, vielä kun mulla on 3 arviota ;) )
 
Päänsärky: Mullakin on ollut päänsärkyä raskauden aikana useammin kuin normaalisti. Ja jos se tulee, se kestää helposti pari päivää putkeen.

En tiedä, oonko ainoa, mutta musta tuo hankintalista pitää sisällään kyllä aikamoisen kasan kaikkea turhaa, tai ainakin sellaista, jonka ehtii hankkia sitten synnytyksen jälkeen, jos tulee tarvis. Tietty varsinkin jos ekaa odottaa, voi tuntua turvallisemmalta, että on kaikki releet vaavia odottamassa. Oli meilläkin esikoiselle sänky valmiina, mutta kakkoselle ei sitten enää. ;) Kolmannelle en ole ajatellut hankkia mitään, yhtä vaippapakettia lukuun ottamatta. Vauvan vaatteet on tallessa, ja jos sattuiskin tulemaan poika, niin joutuu sitten näyttämään tytöltä vähän aikaa. :p Bepanthenia, vanhat harsot ja kestoliivinsuojat löytyvät kaapista, ja vielä kun osaisin paikantaa mihin olen piilottanut imetysliivini, niin olisin tyytyväinen.

Lisäys: Siinä mielessä tuo lista on hyvä näin monen vuoden jälkeen uudelleen synnyttävälle, että sen avulla voi ruveta etsimään kaikkia kamoja, mitä on joskus tullut hankittua, mutta joiden sijainnista ei nyt ole mitään hajua. :LOL: Muistin, että mullahan tosiaan on maidonkerääjät, rintapumppu ja imetystyynykin. :whistle: Ja kaveri lupasi palauttaa 5 vuotta lainassa olleen kantoliinan. Sitä ei kyllä varmaan mun tule kovasti käytettyä, mutta onneksi kaveri on tehnyt lainausajallaan 3 muksua, ei mennyt sekään 80 euroa hukkaan. :D

Äitiysrahan hakemisesta. Muistaako kukaan, miten paperisota menee silloin, jos haluaa hakea edeltävän 6 kk:n mukaan? Siis niin, että se 6 kk lasketaan päättyen äitiysloman ensimmäiseen päivään. Haluaisin kesäkuussa saamani palkankorotuksen mukaan laskentaan, ja kun jään äippälomalle joulukuun loppupuolella, niin siitä tulee juuri se 6 kk. Esikoisen kanssa kikkailin jotain, ja onnistuin jopa saamaan kesätyöansioni mukaan niihin kuuden kuukauden tuloihin, vaikka olin virallisesti vielä opiskelija tuolloin. En vaan muista hakuprosessista enää mitään. :whistle:

Kössikenguru 13+ (Toi Tekayn laskuri antoi viikoiksi jo 14+0, olen ihan sekaisin näissä viikoissa)
 
Mae: Mullakin on ehtinyt tässä matkan varrella olla kolme laskettua aikaa, kyllä se sekoittaa aika tehokkaasti. Nyt sitten menen oman pääni mukaan noissa viikoissa, kun nt-ultra antoi lasketuksi ajaksi niin aikaisen lukeman, että varmaan ei vaavi synny silloin, ja rupean vaan hermoilemaan turhaan sitten tammi-helmikuun vaihteessa. :LOL:

Kössi
 
päänsärystä: mainitsin jo aiemmin, että mullakin tosi riesa. Joskus auttaa reilu juominen ja liikunta, toisinaan ei mikään... Onneksi kuitenkaan "oikeita" migreenikohtauksia ei ole ollut kuin yksi ihan alkurakaudessa (kopuuttaa puuta)

Tänään ollut ihan kummallinen olo. Väsyttänyt ihan älyttömästi, vaikka olen nukkunut tosi hyvät yöunet jo monta viikkoa (kesäloma). Piti oottaa pienet päikkärit: nukuin 2 tuntia :eek:

Kyrsä: ois kyllä tosi kivat ne linkit täällä, itse olen säilyttänyt jutut suosikkikansiossa, mutta siis löytyis mukavasti kun ois täällä...

Sairaalamatkastakin ollut puhetta: meiltä noin 5 kilometriä lähimpään, mutta jos ongelmia pitää mennä keskussairaalaan, jonne noin 80 kilometriä. Mulla ei varmaan tekis tiukkaa ehtiä kauemmaksikin; lyhinkin synnytys on kestänyt 8 tuntia...

Tatuka: kyselit muiden sisarusten suhtautumisesta ja ikäerosta. Meillä siis kolme vanhempaa sisarusta, joista nuorinkin on lähes yhdeksän, kun vauva syntyy. Kaikki siis tyttöjä. Ottivat tiedon ilolla vastaan. Murkkuikäiset ehkä vähän hillitymmin näyttävät sitä, mutta tämän hetken kuopus oli ja on ihan mielissään ja näyttääkin sen. Mutta siis onhan poikasi reaktio ihan ymmärrettävä ja eiköhän aika tee siinäkin tehtävänsä ja kun hän huomaa, että ei vauva vie hänen paikkaa minnekään...

Onko muilla ollut ummetusongelmaa? mulla toimii maha normaalisti vähintään kerran päivässä, mutta nyt siis ihan kummallinen: en edes muista milloin edellisen kerran ennen eilistä, jolloin alkoikin kunnon tyhjennys... huh huh :/ tänä aamuna sitten piti käydä kaksi kertaa vaakalla ennen kuin uskoin, että paino oli tippunut 3 kiloa!!! siis muutaman päivän takaiseen punnitukseen verrattuna... (tänään on kyllä sitten taas ruoka maistunut, että eiköhän tuo pudotus ole kohta kiritty kiinni :LOL: )

Nyt pitäs saada itsensä liikkeelle, juoksuharrastus ei ole raskaana ollessa nyt onnistunut - ei vaan kulje, mutta jos vaikka kävelyttäs sauvoja jonkun aikaa...

Ja huomenna neuvolaan ja aloittelemaan töitä kesäloman jälkeen.

lillip jotain 13+ (huomenna terkan mukaan 14)
 
Moikkelis!

lapsimäärä; mulle henk.koht.oli selvää että toivon ns. ison perheen, mutta tiedän monta jotka ei toivo kuin yhden ja ainoan.mutta onneksi mielipiteitä voi muuttaa
:whistle:
Moni yhden lapsen saanut on jälkeen päin vain sanonut että olisi ollut helpompaa kun olisi sisarus jakamassa ja riitelemässä, eli opettamassa ettei maailma pyöri yhden lapsen ympärillä.Sitten on monta jotka nauttivat kun on vaan yksi.joskus olen kysynyt kavereiltani jotka ovat ainoita, miltä tuntui, niin sanoivat olleensa lapsena mustiksia niille joilla oli sisaruksia joiden kanssa tirskua iltaisin peittojen alla, naruttamassa vanhempia yhtä köyttä vetämällä ja oli aina kaveri jos muut kamut oli tiellä tietymättömillä.
Mutta kun ne lapset ei kaikille niin vaan synny..Voi olla lottovoittoa suurempi onni saada edes se ainoa aikaiseksi.Tiedän myös monta jotka ei eka saanut moneen vuoteen lasta toinen lapsi tulikin vähän niinkuin yllätyksenä heti perään, vaikka lääkärit olivat sanoneet ihan mahdottomaksi luonnollisen alun raskaudelle.
Mutta jokainen olemme oman elämämme kulkioita ja jokainen tekee omat valinnat mm. siitä millaisen perheen haluaa jos on mahdollista saada edes lapsia.Ja se on rikkaus ja on taito osata kunnioittaa jokaisen omia päätöksiä, sillä mehän ei tiedetä kaikkien perimmäisiä syitä joihinkin ratkaisuihin. Jos haaveilee yhdestä, niin hällä on siihen oikeus
:)
Kössi; sä olet 13+ jotain viikolla tarkasti mutta puhutaan että olet 14+ viikolla ns."pyöreesti"
vai antoiko se jonkun muun kierronpäivän mukaan sut pisemmille viikoille?

sitten pakko kysyä kun oli tosta päänsärystä juttua, mutta onko kukaan huomannut otsaonteloiden kohdalla särkyä tai ilkeätä oloa mm.saunassa tai kun ottaa ruokaa uunista tai kuumasta höyrystä?? Mulla on nyt ekaa kertaa moinen särky päässä, joten ei toi saunakaan iske.Se on tosi kurja kipu ja loppuu ihan heti kun tulee saunasta pois. Mun kaverilla oli aina tyttö odotuksessa sellaista..hmm..

Lasten ottamisesta vastaan uudesta tulokkaasta; meillä lapset itse asiassa kyseli että saisiko he vielä pikku sisaruksen, ehkä he on tottunut että muutaman vuoden välein on uusi porukkaan tullut.Eli kun kuulevat uutisen ei riemulla rajaa ole, ja miettivät kenen huoneeseen uusi tulokas aikanaan tulee..

ON; taas väsyttää ja tappotyöviikko takana ja oksettaa.. :D nää on selkeesti yhteydessä toisiinsa, jos saisin rauhassa heräillä, niin ei olisi kumpaakaan. On aika tuskaa edelleenkin tää työnteko.yleensä väsymys poikaodotuksissa loppunut kun neljäs kuukausi alkaa mutta ei nyt. olen tietty vanhempikin, jospa se on syynä..
Mulla oli kaksi päivää mahatautiakin, ja sehän se villi kokemus oli kaiken muun hyvän päälle, eipä tarvinnu harmitella kun ei kakka pihalle osaa :x :D vieläkin siitäkin olo kurja.
Mutta aina jotain hyvääkin, kyllä ne vauvan kutinoita vaan on mitä jo aikaa sitten kirjoittelin, ei tosiaanakaan joka päivä tunnu, mutta sitten kun tuntuu niin niitä ne on, vahvistunut kutinat on =) :heart: kysyimkin lääkäriltä että voiko olla, niin sanoi että helposti kun olen luikku ja monta raskautta ollut, niin tiedän mistä odotella niitä.
Mulla on ihan himo vattuihin ja tuoreisiin mansikoihin.Tai lähinnä kaikkeen raikkaaseen.Tänään söin pitkästä aikaa suklaata, mutta eipä se hyvälle maistunut kun ei oikein muukaan karkki ole tässä odottelussa maistunut.Kesäisin rakastan jätskiä, nyt ei uppoa sekään vaan mehujää.Niistäkin jotkut maistuu liian makeilta.
tänään katselin lapsia kun paistoivat koko lauma isin kanssa lettuja, voi miten ihanan iso ja onnellinen perhe meillä on, ja ihan itketti että vielä hännänhuippu odottelee masussa..miten ensi kesänä pieni istuu syöttötuolissa siinä ringissä tai isommat pitää sykyssä..Meillä touhutaan paljon aina niinkuin porukassa, välillä on ahdastakin mutta niin ihanaa..
Sitten kaiken hyvän päälle minusta tuntuu jotenkin tosi naiselliselta, olen siis nyt turvotuksesta päässyt niin jopa vähän sexyltäkin ja mieshän ei huonoa tykkää kun kiepun sen kimpussa, kun jostain syystä siihen mulla on energiaa..hassua..yleensä meillä on hiljaiseloa näillä tietämin ollut..heh..

lokoilevaa sunnuntaita naiset, ladatkaa akut uuteen viikkoon

sini 13+6
 
sleeping
KYRSÄ: Mä ostin foolihappo purkin heti kun ruvettiin yrittämään tätä kolmatta, eli söin jo noin neljä kuukautta pillereitä ennen kuin tärppäsi. Nyt olen jatkanut syömistä aina kun muistan. Edellisissä raskauksissa en ole syönyt foolihappoa ja kaksi tervettä lasta olen saanut. Sitä en kyllä tiennyt, mitä tatuka sanoi, että foolihapon syöminen täytyy lopettaa 16 viikon tienoilla. Ihan hyvä tieto. Noita pillereitä ei olekaan enää paljoa, että ehkä en osta enää uutta purkkia.

lillip: Täälä kans ummetusongelmia. Yhen luumupussin söin ja mielestäni auttoi, mutta nyt en taas muista niitä syödä, vaikka uusi pussi on kaapissa odottamassa. Edellisessä raskaudessa join Levolaxia, vai mikä sen nimi nyt olikaan, mutta ei juuri tehonnut. Ei muuta kun luumuja syömään!
 
Mä en ole tosiaan sitä foolihappoa syönyt muuta kun ekan raskaudessa just siihen pahoinvointiin, muttei sekään tuntunut auttavan. Mut syön kyllä tuota multivitaa, en tosiaan ole katsonut, et onko siinä sitä foolihappoa.... :whistle: Tosin nekin tulee ylös samaa vauhtia kun menevät alaskin, et silleen....

Lapsille kertomisesta: Meillä vielä niin pieniä lapset, että tuskin kauhean voimakkain tuntein siihen suhtautuvat. Ovat kyllä noi vanhimmat (6v ja 4,5v) kyselleet, että kai mielle vielä joskus tulee vauva? Olen aina vaan vastannut, että "tuskimpa meille enää vauvaa tulee", etteivät turhaan eläisi pilvilinnoissa. Ehkä se kuitenkin on iloinen uutinen.
HARMI, että Tatukan poika noin negatiivisesti reagoi :hug: Kyllähän pojallasi on aikaa sulatella asioita ja ehkä hänessä vielä herää se "isoveli", mikä hän ei ole koskaan saanut olla =) Toivotaan näin! Onhan pojallasi kuitenkin jo ollut pitkä elämä sun silmäteränä ja varmasti kolauttaa saada joku joka onkin äidille yhtä rakas! Temppiä!

Itse menen aamulla lääkäriin ronkittavaks ja vieläkin olen hereillä. Suihkussakin pitäisi käydä ja herätä enne kukonlaula :x Kiva aamu luvassa |O

Öitä teille, tää lähtis nyt suihkuun! :wave:

-Kyrsä ja nappula 11+3 (näköjään jo vuorokausikin muuttunut :xmas: )
 
Onko muilla riesana virtsatulehdukset? Mulla on jo toinen meneillään tämän raskauden aikana! Viime raskaudessa oli kerran. Inhottava vaiva!
Mä en ole jotenkin kerennyt hirveästi koko raskautta nyt sillai miettiä kun ensi lauantaina on meidän häät. Kaikki ajatukset pyörii niissä ja alkaa jo paniikki iskemään! :D Ja vesisadetta näytti lauantaille ainakin äsken... :/
 
Huomenta plikat!

tatuka
ikävä tuo pojan reaktio, olisiko ensireaktio vaan noin raju ja tasoittuu sitten siitä. Kenties hän todella pelkää että saa taas uuden 'kilpailijan' rakkaudelle.

Montako lasta perheeseen Eiköhän me ihmiset haluta aina just sitä mitä ei itellä ole, eli kun on sisaruksia niin joku tahtoisi olla ainokainen silmäterä ja päinvastoin. Itse henk. koht sain isosiskosta valtavasti tukea kun oli vanhempien eroa ym juniorina, toisaalta sain hänestä myös murkkuiällä valtavasti stressiä, hän kun oli meistä se ns. vaikeampi tapaus. Että niin tai näin...

KössiK Tossa hankintalistassa on varppisti turhaakin, jotka voi sitten maalaisjärjellä jättää ostamatta, mutta tosissaan antaa ainakin osviittaa mitä kaikkea saataakaan tarvita, ja huh huh onpas sitä sälää paljon :eek:

lillip eipä ole vielä ummettanut, mutta luumupussi on silti ostettu jo varuiksi kaappiin. Mulle tulee NIIN karsee olo jos menee ummelle, että vetäsen heti luumut naamariin jos alkaa vähänkin tuntua siltä :whistle:

siniraita Mullekin tuli oikein tippa linssiin kun luin tota tekstiä perheonnesta, eli herkillä ollaan taas. Naisellisuudesta; mulla on edelleen päinvastaista ja sitten kun ollaan lisäksi aikapaljon riideltykin. Mae meillä on päinvastoin, että jos kiukkuilen jotain niin ukko alkaa vaan olee hiljaa, eikä siis edes yritä ymmärtää tai selvittää tilannetta ...odottaen kai kunnes mä sitten taas menen ja sovin tilanteen. Nytkin on hiljasta ollut siitä lähtien kun tulin reissusta, kun hermostuin ku ukko oli mökillä eikä 'ehtiny' soittaa mulle koko iltana, kunnes laitoin sille illalla 22 jälkeen katkuisen viestin. Sitten mua niin ärsyttää että seuraavana päivänä soitetaan kuin mitään ei olisi tapahtunut...aaargh!! |O

mutzi81 HÄÄT, ihanaa :flower: :flower: Tsemppiä valmisteluihin ja koita olla stressaamatta!

haavemamma 13+4
 
Pakko käydä kommentoimassa noista liikkeistä!!! Siis mä olen koko ajan odottanut että tunnen liikkeet ehkä sitten joskus rv17-18 niinkuin ekastakin. No, muutama päivä sitten kävi sellainen muljahdus tuossa karvotuksen kohdilla ja mietin vielä silloin että hitto, ihan ku olis ollut liikettä... Jätin asian sikseen ja totesin että mahassa vaan möngertää. Nyt sitten eilen töihin mennessä kävi samanlainen muljaisu ja taas samat pohdinnat... Nyt yritän muistella että miltä ne ekat liikkeet oikeen tuntuikaan kun tuo tilanne on aina sitten niin äkkiä jo ohi. Voiko ihan oikeesti näin aikaseen tuntua liikkeet? Ihan normaalivartaloinen olen, onkohan sillä mitään merkitystä...

Foolihaposta Mä syön sellaista monivitamiinia joka sisältää foolihappoa, noin niinkuin muutenkin. Foolihappo kyllä varastoituu elimistöön, eli jos syö monipuolisesti jne. niin pitäisi olla ihan riittävät varannot lapselle asti yleensä ilman ravintolisiäkin. Minä kun en syö punaista lihaa, niin otan "varuiksi" tuota monivitamiinia...

Kelasta Nyt en muista kuka kyseli kelan rahojen hakemisesta... Jos haluaa niiden 6kk:n tulojen mukaan, niin kannattaa mennä sinne kelaan ja selittää asia, sitten pitää täyttää lappu (yllätys, yllätys) sitten kannattaa kysyä vielä että mitä lappuja tuon, tulotositteet ts. palkkakuitit pitäisi riittää, ja varmistaa vielä siltä tätiltä että ne laput on nyt oikein täytetty. Ja tuon tulohomman voi laskea myös lyhemmältä ajalta kuin 6kk, jos on kerennyt olla töissä vaikka vaan 4 kk, niin kyllä ne laskee siltäkin ajalta! Mä meinaan kans hakee nyt uusiks sen 6kk mukaan kun mulla on noussut palkka jo 2 kertaa tässä välissä...

En muista pitikö jotain muuta kommentoida....

Aply rv 13+6 (huomenna paukkuu viikot :D )
 
Alkuperäinen kirjoittaja aply:
Pakko käydä kommentoimassa noista liikkeistä!!! Siis mä olen koko ajan odottanut että tunnen liikkeet ehkä sitten joskus rv17-18 niinkuin ekastakin. No, muutama päivä sitten kävi sellainen muljahdus tuossa karvotuksen kohdilla ja mietin vielä silloin että hitto, ihan ku olis ollut liikettä... Jätin asian sikseen ja totesin että mahassa vaan möngertää. Nyt sitten eilen töihin mennessä kävi samanlainen muljaisu ja taas samat pohdinnat... Nyt yritän muistella että miltä ne ekat liikkeet oikeen tuntuikaan kun tuo tilanne on aina sitten niin äkkiä jo ohi. Voiko ihan oikeesti näin aikaseen tuntua liikkeet? Ihan normaalivartaloinen olen, onkohan sillä mitään merkitystä...

Lainaillakseni aplyä..
Minä tunsin kanssa ekat liikkeet jo viikko sitten. Ensin emmin kovasti, mutta nyt olen kyl ihan varma, et sitä se on. Se tuntuu just siellä ihan alhaalla, eikä ylhäällä missä ne muut suolisto muljahtelut. Mulla kyl on toi alamaha muutenkin jotenkin niin luinen, että kohdun ja kaiken muun (jos siel jotain muuta on), niin tuntee ihan selvänä. Siis mm tuon kohdun muodon. mulla kun on noita kovettumis supisteluja jo ollu tosi paljon, niin nyt pitää soittaa neuvolaan. Lääkäri kun otti viime viikolla ne näytteet. Tää on kyllä inhottavaa, kun levossakin supistaa.
Miten, tietääkö kukaan, et jos joudun jäämään näiden vuoksi pois töistä jo nyt. Niin maksaako kela mulle sairauspv rahaa???

jaana ja masukki 13+5
 
ihan vaan pikaseen tulin kertomaan omia kuulumisia...

Mulla oli tänään neuvolan lääkärille aika varattuna. Aika outoa tosin kun ei ollut eka neuvolaa ollenkaan eikä katsottu painoa ym... Kohdun koon katsovat joka IHME KYLLÄ hänen mielestään vastasi viikkoja. Tais olla eka kerta mun elämässäni :D Olisi ottanut papan samalla, mut ei löytänyt tarvittavia välineitä... :headwall: Sit alkoi puhumaan siitä kuinka ehkä jo uskallettais kuunnella sydänäänet. Kerroin, että mulla on neuvolassa kuulunut sydänäänet jo rv8+5, joten alkoi kuunnella. Kuunteli varmaan 4 min kunnes tokasi, et "ei täällä kuulu kun sun oma syke. Seuraavalla kerralla sitten" :eek: Minä tietysti ihan paniikissa siinä kun samalla laitteella viimeksikin kuulunut. Itku kurkussa menin neuvolan puolelle kysymään olisiko mun terkkarilla hetki aikaa kuunnella ja onneksi olikin! Ja kuuluihan ne :heart: Kun vaan viitsi vähän liikuttaa sitä doppleria.

-kyrsä ja nappula 11+3
 
Moi kaikille! Vieläköhän tänne yksi helmivauvan odottaja mahtuisi mukaan? Olen kohta 24-vuotias ja esikoista odottelen. Laskettuaika olisi 14.2. Ja synnytyssairaala KAKS.

Tähän asti olen vain hermoillut taustalla ja käynyt lueskelemassa teidän juttujanne täällä. Viime perjantaina kävin nt-ultrassa ja tänään oli neuvolalääkärille aika. Ja kun kaikki oli hyvin niin ajattelin, että ehkä uskaltaisin itsekin jo alkaa kirjoitella tänne. =)

Oli kyllä perjantaina aivan ihanaa nähdä pikkuinen ultrassa. Ensin se oli nukkumassa ja sitten heräsi ja alkoi vimmatusti käsiään ja jalkojaan heilutella. Niskaturvotuskin oli normaali. Ja tänään sitten sain uudelleen nähdä pienen siellä lääkärin vastaanotolla. :)

Pahoinvointi on vaivannut koko tämän alkuraskauden ajan eikä loppua näy! :kieh: Saisi kyllä jo loppua. Omituista kylläkin, että pahoinvointi ja oksentelu on pahinta iltapäivällä ja illalla. Onko kellään muulla näin? Ja väsymys on ollut aivan armoton.

Taisi täällä olla joku galluppi siitä, miten pitkä matka synnytyssairaalaan. Meiltä on kotoa ehkä joku 4 km sairaalaan, eli ei onneks mitenkään kovin pitkästi.

Nasu07 12+1
 
Muistaako kukaan kun joskus laitettiin täällä viestiä kaverin suhtautumisesta raskauteen?! No mulla se sama kaveri josta aiemmin kirjoitin laittoi nyt mulle viestiä vuorokausi mun s-postin jälkeen. S-postissa olin laittanut juttua mm. anopin osteluista kun tykkää hankkia jo nyt vauvalle kaikkea yms. Hän laittoi viestin "et ymmärsikö hän nyt siis oikein et olet raskaana? Jos olet niin sehän on tietty hieno juttu..." Teki mieli laittaa takaisin et ai on vai, en tajunnutkaan yms.! Siis taustaa sen verran (muu löytyy aiemmista viesteistä olisko heinäkuulta) et laitoin tälle ihmiselle tekstarin sekä soitin perään (kun hän ei vastannut) joissa selkeästi kävi ilmi et olen raskaana heti kun sain tietää ja hän sivuutti täysin mun ilmoitukseni, ja tämä oli siis kesäkuun puolessa välissä! Tuntuu vähän nytkin et jos ei halua tajuta niin ei sitten kai tajua. Kuinka tyhmä on jos ei tajua kommenteista mm. minä + masuasukki 4+2, ymmärsitkö mun viestin et meillä siis tärppäsi, X:n vanhemmat ilostui vauvasta ja ostaa jo nyt...!!!!!!
Samalla kuitenkin en halua olla hänelle ilkeä ja uskoa et hän ei oikeesti tainnut tajuta, ehkä hän ei vaan kuuntele muita vaan miettii omia asioitaan muita kuunnellessa. Jotenkin loukkaavaa, mutta samalla en jaksaisi vaivata päätäni tuollaisella.
Onko muilla lisää kokemuksia "mukavista" kommenteista tai kavereista?!
 

Yhteistyössä