Helmimasut 2009 ~Elokuussa~

Heippa hei!

Toka neuvola oli tänään. Verenpaine 102/57 jonka takia mulla on ollu huimausta jo viikon verran mutta nyt sille löytyi syykin :) hemog. 141 :) Sykkeet oli 146 ja löytyi helposti :) Down riski
1 : 82 000

Masu on kasvanut jo tosi paljon :) Kivaa kun ihmiset alkavat jo huomaamaan raskauden :) Liikkeitä en ole vielä tuntenut lainakaan :( mutta kaikki aikanaan :)

Aamue ja Tyyppi 14+5
 
Möökö ja muut!

Eli tosiaan soitin tänään neuvolaan ja sanoivat että ovat kyllä huomioineet varmasti minun tilanteeni (eli sen veritulppariskin). Te hyvät ystävät eli Möökö ja siniraita kuulema vain ylireagoitte sanoi neuvolantäti, kun kerroin että olen keskustellut asiasta muutaman muunkin "samassa tilanteessa" olevan henkilön kanssa. Mulla siis vasta otetaan asia puheeksi rv 20 kun on rakenneultra (normaalisti sen tekee kuulema hoitaja mulla sen tekee erikoislääkäri, just tämän riskin takia), sinnekkin siis menee aikaa vielä yli kuukausi.

Eli toivotaan parasta ja pelätään pahinta... :ashamed:
 
Moi!

Jospi: Voi puonsilmä noita neuvolatätejä kun ei ne tiedä....Edelleen mä kannustaisin sua ottamaan johonkin muuhun sitten yhteyttä, yksityinen lääkäri, ä-poli...joku, joka tietää enemmän! Mitäpä sitten jos jotain sattuis sulle tai vauvalle, se olis niille (neuvolatäti mjne..)vaan yksi kurja juttu, joita joskus aina sattuu...ei sen kummempi mutta sulle sillä mhetkellä maailman tärkein asia. Siksi mä hepuloin tästä, koska mun kaverilla pari raskautta hoidettiin väärin ja kolmannen aikana /tai hiukan ennen sitä) me tutustutiin ja kerroin tästä mulla olleesta tukoksesta ja lääkityksestä ja hän kertoi omastaan mutta ihmetteli kun hänellä ei lääkettä koskaan oltu annettu. Seuraavalla kerralla kaverini itse puhui asiasta neuvolassa (oli eri neuvola kuin 1-2.vauvojen aikana) niin johan laittoi lähetteen nopsaa ä-polille ja siellä määrättiin piikit välittömästi ja ihmeteltiin, miten on voitu jättää moinen asia huomiotta aiemmin! Noi tukoksetkaan ei todella ole mitään leikin asioita, pahimmassa tapauksessa siinä voi henki mennä! Käypä kirjautumassa siellä kenguru.fi:ssä ja se on se veriryhmä-niminen keskustelupalsta, missä on juttua noista. Toki voi olla hoidossa eroja kun on joskus tukoksen sairastanut tai jos on tutkittu hyytymishäiriö ilman tukosta mutta riskit on mun mielestä vielä isommat kun on tuo hyytymishäiriö...
Eikä tarkoitukseni ole tosiaankaan pelotella mutta mulla nousee niskavillat aina pystyyn tuollaisesta riskien vähättelystä.Itselläni tukosta pidettiin aluksi venähdyksenä ja käskettiin jumpata jalkaa, tukoksen aikanahan ei saa liikkua, ettei tukos lähde keuhkoihin ja sen tietää,
mitä siitä voi seurata...Toivotaan vaan parasta mutta ei olis syytä pelätä pahinta, pitäis olla hyvä ja varma olo raskauden aikana vaikka on tuollainen hyytymishäiriö riesana ja huolena...siihen kun on lääkkeet olemassa,mitkä vähentää huomattavasti riskejä!

:hug:

T:Möökö ja murunen :heart: 15+2
 
Onko siitä jotain haittaa jos alkaa syömään rautatabletteja ilman neuvolatädin "määräystä"? Mittasin ite hb ja oli 106. Hain sitten apteekista obsidania toivoen väsymyksen helpottavan ja niitä tabletteja mä oon nyt syöny.. :eek: toivottavasti en ole menny tekemään mitään peruuttamatonta!!
 
Hips!

Onpa tullut tekstiä taas. Ensimmäiseksi oikein paljon onnea Hepsikselle! Ja kaikille hyvistä ultrauutisista! Ja tervetuloa uusille! Onpa meitä monta... :eek:

millla: Oon syönyt koko raskausajan alusta asti multitabsin raskausmonivitamiinia, jossa on rautaa. Sitä suositeltiin neuvolasta ja teratologisesta tietopalvelusta. Eli on kai ok syödä rautaa omin nokkinensakin?

Aamue: Ja muut alhaisesta verenpaineesta kärsivät. Mulle lääkäri neuvoi juoda koko ajan ja paljon. Ja myös vissyä että kerryttäisi nestettä kroppaan. Raskaana nestevajaus tulee kuulemma helpolla kun lapsivesi vaihtuu koko ajan. Ja se aiheuttaa juuri verenpaineen alenemista. Nyt kuljen vesipullo mukana joka paikkaan ja huimaus vaivaa onneks enää harvoin. Mutta ei ole vaarallista muuta kuin kaatumisvaaran takia. On tosi yleinen raskausoire ja johtuu myös siitä kun verimäärä lisääntyy. Terveellisempi juttu kuin korkeat paineet.

Täällä myös hipaisut ovat muuttuneet kunnon muljahduksiksi! Ihanaa. Eipä muuta uutta tänne päin, voikaa hyvin!

Pixie ja Pikkiriikki 13+6
 
Niin ja millla, luulisin, että neuvolastakin sitä lisärautaa olisi määrätty kun hb on noin alhainen. Voithan toki soittaa sinne vielä ja kysyä niin saat mielenrauhan. =)

labello, jaana25 ja muut mahakuvia laittaneet: Aivan i-h-a-n-i-a massuja! :heart:
 
:heart: mä en tiedä muljahteleeko mun massussa joku muukin ku kaasu :heart: pari päivää varsinkin iltasella miettinyt et ihan ku joku tuolla ihan alhaalla hipasis,mut melkein vielä pistä luulotaudin piikkiin,niin kovasti kun jotain toivoo ni helposti kuvittelee. Mut jospa sittenkin.... :whistle:

taaperotx4 :hug: höh, no ens kiertoon sit vaan! Pidähän meidät ajan tasalla ;)

Minä menen huomenna siihen AFP-verikokeeseen. Hyi inhotus,vihaan piikkejä. Samalla reissulla pääsen kampaajalle laittaan värin :) On aika mahdottoman hirvee tyvikasvu,koko ajan likasen näköset hiukset, vähän olo piristyy kun pystyy käveleen peilin ohi ihan kunnolla :D

Käytiin poitsulin kanssa tänään avoimessa päiväkodissa ja siellä oli pikkusia vauvoja..oijoi..
:heart:

Nyt lähden iltapuurosen keittoon.

ainiin jaana vau mikä masu!!! ja hitsi siellä kasvaa sit kunnon futari jos nyt jo potkii niin et päällepäin näkyy! Ja kelläs muullakin jo tuntu kädelle potkut...voi ku mullakii pian :)

labello ja mytty 15+2
 
Mun on iiiihan pakko saada tietää onko kellään muulla jatkuvasti jano? Siis mä en tiedä onko mulla jano vai kuivaako mulla suu,mutta juon jokatapauksessa vettä kuin hevonen pitkin päivää ja yöt juoksen vessassa.
 
Moi pitkästä aikaa!
Oon kaiken kyllä lukenut, mutta kommentoinnit aina jää, enkä nytkään montaa asiaa muista mihin piti jotain sanoa mutta...

Ihanaa Hepsis :flower:

raudasta: tänään juuri neuvolassa kävin ja "täti"antoi rautapaketin mukaan kun Hb oli 102, ja sanoi että nyt voit sitten näitä alkaa syömään kun viikkoja on se 14. (aiemminkin oli alakantissa Hb, 110, mutta silloin ei asiaan otettu mitään kantaa...) En huomannut kysyä että miksei aiemmin saisi syödä... Hmmmm :/

Sydänäänetkin kuului sitten, ja niin kovasti jumputti 150krt/min, että täti sanoi että täällähän on varsin tomera tapaus! =) =) Kuulosti NIIN ihanalta!!! :heart:

Muutoin oli kaikki mallillaan, paitsi tuo Hb :D

masuista: missä vaiheessa muilla on esim. työkaverit alkaneet kysellä, että oisko jotain kerrottavaa? Mä olen aivan äimänkäkenä, kun meillä töissä ukot (olen siis miesvaltaisella alalla) alkaa jo epäillä!! Ja mä kun luulin ettei ne mitään huomaa suurinpiirtein ennen kun sanon että lähdempä tästä nyt synnyttämään! :LOL: :LOL: Mulla on siis viikot 14+0, ja lisäksi työvaatteena löysät teollisuustyöhaalarit, että en käsitä mistä ne sen huomaa!!! No, kai mun on parasta huomenna tulla ulos kaapista, niin saavat mielenrauhan :p Tai täytyis varmaan kertoa pomolle ennen kuin niille 80lle työkaverille. :whistle:
No huomenna olin ajatellutkin kertoa, saapi pomo sitten alkaa jo miettiin mulle jotain kevyempiä hommia kohtapuoleen...

Neuvolassa muuten sanottiin että sitten loppuvaiheessa ei saisi tehdä yövuoroa, että joillain aloilla ainakin ois ihan työehtosopimuksessa siitä. Onko kellään tarkempaa tietoa asiasta? Luin kyllä meidän tes:siä, mutten sieltä ainakaan mitään löytänyt, luottamusmies lupasi selvittää asiaa. olen siis metalliliittolainen.

Melkein unohdin!! Kuvotus alkaa hellittää!!! Jee! Enää ei ole kuin iltaisin pahaa oloa, ja fiilis on TÄYSIN erilainen kuin tähän asti. :D :D Tänään kävin jopa lenkillä ekaa kertaa piiiiitkään aikaan, eikä viäkään väsytä yhtään ,vaikka herätys oli 05.15 enkä ole
edes päikkäreitä ottanut! Ihanaa!

tatuka+väiski 14+0
 
MissBlue: Mulla kans suuta kuivaa, oon juonut hirmusti vettä ym. varsinkin tossa loman aikana, mut nyt kun taas töissä niin ei kehtaa koko ajan lipsuttaa vettä ja juosta siinä välissä vessassa... :) Tänä aamuna sitte tuli ihan hirmu "väkevä" olo tonne virtsarakon seudulle, suunnittelin jo et täytyy viedä pissanäyte jos kuitenkin tulehdus. Join siinä sitten kolme mukillista vettä ja johan rupes helpottamaan. Aattelin että sen täytyi olla jotain nestevajauksesta johtuvaa "väkevöitymistä" kun kerran helpotti tuo juominen... Tosiaan se lapsiveden vaihtuminen niin usein on varmaan aika iso syy tähän janottamiseen... :)
Neuvola onneks jo torstaina niin saa katottua sen pissanäytteenkin vielä varmuudeks...

T.Rosinante 16+2
 
MISSBLUE: Miullakin nyt tässä viime päivinä alkanut ihan urakalla janottaa, varmaan ihan normaalia tässä tapauksissamme kuten ROSINANTE sanoi niin varmaan lapsiveden vaihtumisen takia.. :)

Tänne ei oikeestaan uutta, selkä menee töissä nopsaan kipeäksi mutta ei kuitenkaan niin kovaa että saikkua tarvitsisi. Odottelen vaan edelleen makkarani vaihtumista komeaksi vauvamasuksi, on se taas hieman erilainen kyllä, ainakin minun mielestäni.. :D Ja taas näin tyttövauvasta unta, nyt se oli sentään hyvä uni, eikä mitään pommeja tai vauvan pois viemistä..

Ja netti on kyllä hyvä väline, löysin tietoa et yksinodottajille on ns. oma kirja minkä voi ostaa ite, en tiedä onko vielä tullu neuvolaan kun ei se sijainen sellaista tarjonnut ainakaan.. Sen nimi on: Musta tulee perhe, tekijä Eve Mantu ja valmistunut vuonna 2006. Onko kukaan nähnyt/lukenut tuota kirjaa? Taidan kuitenkin hommata sen vaikka tuo neuvolan Meille tulee vauva on myös ihan hyvä ollut ym.opukset. Kivempi vaan saada myös sitä yksinodotuksen näkökulmaa ja neuvoja, tämä Mantu on itsekin yksinodottaja ollut/-huoltaja.

absa ja napsukka 13+0
 
Janosta: muakin janottaa, varsinkin iltaisin.
Unista: Mä olen aina ennen tätä vuotta nähnyt unta, et mulla on poikavauva (jonka mä yleensä aina siinä unessa olen hukannut). Nyt kun tää raskaus on todellinen, olen kaksi kertaa nähnyt unta, et mulla on tyttövauva. Edellisyönä näin semmosta unta, et mun äiti leipoi meillä tyttövauvan ristiäisiin (mun äiti on kuollut monta vuotta sitten). Mun piti lähteä kauppaan ostamaan tutteja ja tuttipulloja.
En sitten tiedä, mitä noi unet tarkottaa, ei mulla oo vielä kumpikaan olo, ei tyttö-eikä poikaolo.
 
FINTTU: Sama juttu, ei vielä tyttö-poikaolosta tietoa täälläkään :whistle:

Tuli tuosta unestasi mieleen kun siskoni sai neljännen lapsensa, hän näki unta että mummo,joka nukkui pois vuosi sitten, soitti siskolle ja kertoi että hän ja isäni-joka myös kuollut- on ylpeitä että sisko teki vielä neljännen lapsen. Ja antoi lopuksi vinkkejä vauvan hoitoon.

Tuo tuli vain mieleen kun kerroit nähneesi äitisi unessa..
 
Jospi Mä en kyllä pitäisi ylireagointina siitä tulppariskistä huolestumista. Musta toi asenne siellä neuvolassa on vähän niinko sellainen et me kyllä tiedetään ja miksi edes kyselet muualta!!
Mulla neuvolassa täti kyseli miksi käytän klexanea ja ei edes tiennyt mikä tämä mun riskityyppi on... Mutta nämä eivät olekaan heidän erikoisaloja ja musta onkin parempi jos he myös ilmoittaa sen! Luotan itse enemmän asiantunteviin lääkäreihin äitiys- ja lapsettomuuspolilla näissä jutuissa ja neuvolassa taas siihen et osaavat seurata raskauden kulkua heille kuuluvien asioiden kanssa! Mulla onneksi lähete menossa rakenneultraan äippäpolille ja siellä sitten aletaan seuraamaan paremmin asiaa.
Kysy edes sitä asiaa joltakin muultakin, niinkuin täällä jo joku muukin ehdotti. Äippäpolille voi aina soittaa!

Älkää hei lukeko seuraavaa jos äklöttää herkästi mutta mun on pakko kirjoittaa tää.... Siivosin juuri väkipakolla äklötysolosta huolimatta käköen eikä ilmanraikastussuihkeetkaan saatika tuulettaminen auta! Tätä ei kaipaisi kun mutenkin kaikki hajut ja muut äklöttää!!!!! Meillä on siis tällä hetkellä läppäri ruokatilan pöydällä ja tässä kun aloitin kirjoittamaan niin rakas uroskoiramme makasi tuossa pöydän vieressä jalkojeni juuressa... Yhtäkkiä se sitten nousi siitä ja kuului kamala pärähdys sekä tunsin jotain koivillakin... Voitte kuvitella kun koira jonka säkä on pöydän korkeudella saa yllättäen ripulin ettei jälki ole kaunista. Anteeksi jos joku syö tätä lukiessaan! Pakko vaan kirjottaa kun on se aika koomistakin :LOL: :LOL: :LOL: Oma vika kun en tajunnut mitä hän hetki sitten läähätteli niin kummasti... Oli poika kuulemma metsälenkillä tykännyt juoda ojista ja lammikoista joten syykin löytyi ;) Tällä kertaa sentään hän ei seissyt takapää sohvalla kuten viimeksi... Ei tarvitse katosta sakka siivota ;) :whistle: Onni on omistaa isoja koiria :LOL: :LOL: :LOL: Anteeksi kaikille joita äklöttää ja onnea kaikille pikkukoiran omistajille sillä tälläisinä hetkinä voisin ottaa chihun =)
 
Caro: :LOL: sori... Aika tuttua. Meillä kuopus on nyt alkanut reagoimaan aikaisiin aamuihin protestoimalla. Ja mikäs onkaan sen parempi tapa protestoida kun vääntää kauheet kurat 2krt/ vrk:ssa matolle ja nimenomaan matolle. :headwall: Tähän asti käynyt niin nätisti potalla tai kakannut yövaippaansa, hädän tullen lattaille päästellyt, mutta nyt sit vaan matolle! :x

 
Hellurei,

onpas kivaa olla taas kotona =) Eli onnistunut työmatka takana. Saa nähdä kauanko noita kolmenkin tunnin ajomatkoja jaksaa/pystyy tekemään. JOku oli hankkinutkin sen turvavyön alentimen, onko se kätevä? Mä toistaseks pärjänny kun avaan housut+ hölläilen turvavyötä aikaajoin, ja tänään si olikin nolo sattuma kun si huoltsalla nousin autosta ja housuthan ne oli levällään, onneks ei ollu ku yksi silminnäkijä :snotty:

milla Ei siinä raudassa mitään vaaraa kait ole sullekkaan. Käytännöt on näköjään laidasta laitaan, muistelen jonkun kirjoitelleen aikoja sitten jo että hemog. oli 90 ja silti ei kehoitettu rautakuurille. Josko se väsymykseen auttaa niin hitto soikoon siitä vaan. Obsidania mäkin syön.

Miss Blue Olen aina ollu kova juomaan, mutta nyt vielä enempi, joudun iltaisin oikein toppuuttelee juomista, kun kuitenkin käyn yöllä sen 2-3x veskissä.

Tää mun 'akne' on taas aika äkäsessä kunnossa, mieskin sanoi heti ku tulin kotiin jotain kommenttia naaman kukinnasta. Voi tsiisus. Sit tosiaankin hiuksia lähtee niin että lavuaari on kohta tukossa, kun siinä harjailen ym. Pahin väsymys on ehkä helpottanut, kenties kiitos raudan. Muuten voin ihan paksusti ;) ..olen muute laiskistunut vähä liikkumisen suhteen ja se tekee mulle heti punkeron olon. Täytyy ryhdistäytyä.

haavemamma ja nökerö 15+5
 
Heissan kaikille!
Minäkin oon välillä yrittänyt lukea teidän juttuja vaan koskaan ei saanu aikaseksi kirjoittaa!
Hassua miten se tuo raskausmaha kasvaa nopeaa..ainaki minulla ei mene farkut enää jalkaan.
Tänään piti jo ostaa talveksi XL-koon housut kun olivat alessa.
Melko väljät olivat mutta alle sopii vaatetta. =)

Miten muilla pahaolo helpottanut?
Minulla yhdessä välissä oli 2vk tauko vaan se palasi takaisin.
Aamuisin on saanu oksentaa vaan sen jälkeen olo normaali.
Helpottaisi nyt jossain välissä.

Vauvan liikkeitä olen tuntenut hieman.
vaikka viikkoja on nyt 14+1 nii tunsin jo reilu 13 vk
hentoja kutituksia.
Nyt kutitukset tuntuu selvempinä ja pientä paineen tunnetta.
Kovasti odotan että saan vauvan masusta.

Huomasin että Nasu07:kan kanssa meillä on lasketut lähekkäin. =)
Minulla on la 16.2. alkusivuilla oleva la on väärä.
Esikoinen meni 5pv yli että kuinkas lie tämä kakkonen.

Hyviä vointeja teille muille mammoille!!! :hug:
 
Iltaa! :wave:
Tulipa sitten shoppailtua anopin kanssa oikein olan takaa!! =) No ei me oikeastaan mitään turhaa ostettu!Mukaan tarttu pojal kuravaatteet ja lankoja et sais tehä villasukkia ym.Sit oltiin iltaan saakka pojan kanssa anoppilas,ihanaa et saa välil vähän apua ton vilpertin kans,ku hänel o joku esiuhma!! :LOL:

kyl tää ällötysolo vois jo loppua!! :kieh: Odotan sitä aikaa että sais syötyä ihan normaalisti! :whistle:
Neuvolaan ois viel viikko aikaa,ei jaksais oottaa et sais kuulla sydänäänet!

Aika moni tuntee jo liikkeitä,ihanaa! :heart: Pian me kaikki saadaan tuntea pikkusten ihanat potkut!! =) Kyllä aika vaan menee nopeesti etiäpäin!

Nyt tekemään kaulaliinaa ja sit unten maille! :wave:

Tyypin äippä ja Iitu-Einari 15+1
 
Huh,onneks en ole sitten ainoa veden lipittäjä. Mulla ei oo aikasemmissa raskauksissa tällästä tullut ennen kuin sitten imetysaikana.
Olen joutunut viime päivät ravaamaan paikasta toiseen kauheella kiirellä. Eilen illalla tuo aikasemmin pelkästään kipeä ollut liitoskohta alkoi naksumaan. Se jos mikä teki ilkeetä...kun tosiaan on muutenkin vihotellut.

Me ei olla vieläkään kerrottu raskaudesta. Anoppi ja pari muuta ihmistä on arvanneet sen sanomattakin,mutta mun vanhemmat ei vielä tiedä mitään. Tiedän vaan etei ne asiasta riemastu joten haluan pitkittää sitä niin pitkään kuin vaan voin. Tää on kuitenkin mun elämä ja itsehän lapseni olen kasvattanut tähänkin asti.

Maha on iso. Kertoo varmaan jotain sekin että eskarilla kysy LTO että onkos sulla piankin laskettu aika...minä siihen,että juu...tammikuun lopussa :whistle: :D
 
absa: Olen työni puolesta tutustunut tuohon Musta tulee perhe kirjaan ja mielestäni se on hyvä kirja. Siitä saa todellakin hyviä käytännön neuvoja elämän järjestämiseksi ja siitä saa myös hyvää vertaistukea. Olen tehnyt töitä yksinodottavien kanssa ja he kaikki ovat tätä kirjaa kehuneet. Voi olla että olet jo huomannutkin, mutta aiheeseen liittyy myös nettisivut http://voimakirja.vuodatus.net/

Onko teillä muilla ollut muuten suonenvetoja tai kramppeja jaloissa (en ole koskaan oikein tiennyt noiden eroa). Mulla on nyt parina iltana ollut sellaista pientä ja viime yönä heräsin oikein pahaan suonenvetoon. Mikähän tähän auttaisi?

Liikkeitä en ole vielä tuntenut, kun en ensikertalaisena oikein tiedä mitä etsiä.

Kukka ja masuonni 15+4

 
Huomenta!
Kaikki hävis ku olin just kirjottanu :kieh:
Mul on pieni uskonpuute et onks tual (masus) ketää ku kaik oireet on loppunu (nännit on kyl eri kipeet) mut muuten jotenki suht normaali olo jo :| . Hyvähä se on mut tuntuu silt ku ei ois ollenkaa raskaana ku eihä näil viikoil toi masukaa oo kasvanu viäl. Onks muil tällast oloo?
13+5
 
Huomenta!

Jeja: Mulla on sama juttu. Yhtäkkiä on niin normi olo et ihan niinku ei ois raskaana ollenka. Mahakin tuntuu pienentyneen kun närästys ja turvotus on helpottanut. Mutta liikkeet tuntuu, joten eiköhän siellä kaikki kunnossa ole. Se on normaalia just näillä viikoilla kun keltarauhanen surkastuu ja istukka alkaa toimia kunnolla tai jotain sellaista muistaisin lukeneeni. Pahoinvointi helpottaa. Esikoisesta oli sama juttu. Nautitaan nyt! Kyllä niitä oireita sit taas tulee ku mahat kasvaa. :heart: Mun mielestä ainaki viimeraskaudessa tää alkuraskaus oli kaikista kamalin vaihe, sit vaan olo koheni loppua kohden ku tästä pääsi ohi. Ja sit taas pari vikaa viikkoa oli tukalaa. Mut siihen asti... :D

Kukka: Mulla oli kans eka suonenveto viime yönä! Nyt jo... Ei ollu paha vielä, mut kuitenkin. Se johtuu magnesiumin puutteesta. Sitä saa ainakin banaaneista, vissystä tai apteekin hyllyltä purkista.
 
Pixie: Mul ei vielä liikkeitä tunnu mut eipä muistaakseni edellisissäkää tiineyksis oo tuntunu ku vast pidemmäl. Tekis miäli ostaa se kotidoppler mut ehkä sit pystyy toivottavst oottelee 3vk seuraavaan neuvolaan et pääsee kuulee äänii
=)
Mut joo...täst olotilast on ny nautittava ku vihdoinki on parempi olla (no vessas tulee rampattuu)ja ooteltava sitä mahan kasvuu :D
 

Yhteistyössä