Helmimasut 2009 ~Joulukuussa~

Huomenta!
Eilen olin ekan kerran yhden päivän saikel tän raskauden aikana ja sekin siks ku poika oli kipee. 2viikkoo olis viäl töitä ja sit alkaa joululoma :)

Liikkeistä Tääl ainaki on viäl kova meno. Asennosta en osaa sanoo yhtää. Pyöree pallo on ylävatsan kohdal mut en tiä onks pää vai peppu. Tiistaina olis neuvola jos vaik osais sanoo. Mahtaaks ne käynnitki nyt muute tiheentyy, en muista edellisisit ollenkaa.

Kestovaipoista En oo ikinä käyttäny enkä käytä nytkää. Äitiyspakkauksessaha tuli muutama ja en itteasias ees tiä mikä se yks oli ku siin mukana oli :ashamed: . Siin oli muutama kesto ilmeisesti ja joku yksittäinen juttu, onks se niiden päälle tuleva homma vai? No joka tapaukses jos joku haluaa ne postikulujen hinnalla ni laita yy:tä. Jos nyt moni haluaa ni laitan tulee vaa ekalle haluujalle.

Väsymys Mä popsin tuplana rautaa ja raskausmultia mut ei ne ainakaa auta väsymykseen. Tähän väsymykseen on kyl jo tottunu. Huame saa onneks nukkuu ku muksut menee mun mutsin lua vkl:ks.
rv 29+0
 
Almaa: Laitan linkkiä vaikket multa pyytänytkään :) eli tuolta löytyy ihan kuvalliset ohjeetkin vaipan ompeluun. Sitten tuolta Nettikaavat linkin takaa löytyy niitä kaavoja...
http://www.kestovaippainfo.fi/tee-se-itse/index.php?action=listarticles&secid=2

Pixie: Mulla iski kauhee ompeluvimma nyt kun mainitsit vaippasi (kuva olis kiva :) ) Eilen just mietin että mihinkäs mä olen kaikki kaavani piilottanut kun tarttis tälle isommalle alkaa tehdä seuraavaa kokoa lisää, alkaa käydä pieneksi kaikki vaipat. Masukille olen haalinut pieniä vaippoja ja niitä on tullut jemmailtua myös tältä esikolta. Mun mielestä ihan pienelle oli helpoimmat käyttää sellanen ä-pakkauksen kuori minne vaihtelin sisään harsoja, ja kuori pesuun sit kun meni kakkaan.

Tinttu: Meillä kans menee vatsan ympärys hieman alakäyrällä, laittoi sen takia tarkistuksen kahden viikon päähän. Ensimmäinenhän kasvoi kokonaan alakäyrillä ja ihan useamman viikon jäljessä, syntymäpaino viikoilla 38+3 (eli ihan täysaikaisena) oli vain 2045g. Syytä ei löydetty pieneen kokoon. Silloinkin katsottiin että virtaukset oli ok jne. Kävin OYSissa asti moneen kertaan ultrattavana kun siellä on näitä pienikokoisiin erikoistuneita lekureita. En ole nyt kuitenkaan huolissani vaikka tuo vatsan ympärys onkin jäljessä, varsinkin kun on kuitenkin ihan "normaalien" mittojen rajoissa kuitenkin. Siksihän ne laittaa tarkkailuun että voivat reagoida jos alkaa enemmän vaan jätättää niin tietävät että on ravinnonsaannissa häikkää tms. ja voivat vaikka sitten käynnistää tai leikata tarvittaessa ettei vauva pääse menemään huonoon kuntoon.

Liikkeistä: Täällä ollaan jo pää alaspäin, taisi kääntyä joskus viikoilla 26... potkut tuntuu kylkiluissa aika mojovina. Nyt parina yönä herännyt siihen kun kylki on sisäpuolelta ihan tosi kipee, siis tuntuu että olis sellaisia kipeitä mustelmia kylkiluiden sisäpuolella :eek: Tosi outo tunne, jomottaa koko ajan tuota kohtaa mihin se potkii...

Aply ja masukki rv 31+3
 
Hyvä tietää, ettei nuo menkkakivut yleensä availe paikkoja! Ehkä kohtu vaan venyy ja paukkuu edelleen.

Hankinnoista: Kuulun kans siihen koulukuntaan, joka ei kovin paljon hommaa etukäteen. Eipä sitä tiedä mitä tarvitsee. Kuopukselle esim. tarjosin tuttia, mutta sylki sen aina suustaan, niin tuttejakaan ei tarvittu. Voiteena olen käyttänyt ihan kaupasta saatavaa LV:tä. Hyvä, rasvainen perusrasva. Talkkia ei oo tullut käytettyä, mut sitten taas kylpyöljystä olen tykännyt. Öljyinen vauva on kyllä vaan aika liukas. Joo ja rintapumppu on ollut suuri helpotus, kun rinnat ovat kivistäneet täysinä, eikä vauvaan ole kaikki maito mahtunut. =)

Kestovaippoja oon kiinnostunut kokeilemaan, mutta hankin nekin vasta syntymän jälkeen, jos tuntuu, että energiaa riittää. Ja lisäksi ostoslistalla on babylegsit, ne vauvan säärystimet. En tosin tiedä, mihin niitä oikeasti tarvitsee, mutta ovatpahan vaan niin söpöjä. :xmas:

Väsymys: Heräily väsyttää täällä.. Tänään sentäs heräsin "vasta" viideltä. Olin ihan onnessani, kun olin saanut nukkua sen perinteisen klo 3:n ohi. |O

Juu, vauvan möyrintä tuntuu vielä mulla tosi pontevana, ja yhtenä yönä kuulin ihan varmasti ääntä masusta, sellaista hiljaista narinaa! Ajattelin tietysti, että kuulen väsyneenä omiani, mutta hitsi kun se ääni toistui suht pitkään säännöllisenä ja samanlaisena ja tuli vauvamahasta. Eikä ollut mahalaukun murinaa, sen nyt luulisin erottavani. En kyllä tiedä, miten lapsiveden täyttämästä kohdusta voi tulla ääntä, mutta enivei.. :D

Kössi 31+1
 
Moikka kaikille,

nyt ilmeisimmin alan palailemaan elävien kirjoihin, kun jaksan jo istua koneella ja lueskella palstalla. Flunssa on ollut tosi rasittava, no johan olinkin liki 2 vuotta ilman flunssaa, niin nyt tuli sitten oikein iso sellainen :( NUkuin jo toisen yön putkeen kellon ympäri.
Kahvia ei oo tehnyt mieli pariin päivään :(
Peruttiin huomisen fondyy juhlatkin naapurissa, ettei tartuteta niihin, kun he ovat just se rakentaja pariskunta keiden kämppään muutetaan sit joskus tammikuulla, kun heidän talo on valmis. Ei riskiä nyt että muutot venyisi flunssan sairastelun takia.

Kuupas
Mulla on kans hammaslääkäri 18.1...eiku sehän onkin vasta helmikuussa, oho, no eikai siinä sitten mitään, nökerön pitäisi olla jo maailmassa :)

Rosinante Kiitti liikkeet linkistä, ihan mielenkiintoinen :)

absa Olikos se sulle se lekuri sanonu "iso pää jne..." mä olisin varmaan loukkaantunut, aika rumasti sanottu minusta :eek:

Paino Laskussa tai samoissa, tosin vaan vähän, mutta sama jatkunu jo useamman viikon. Mutta mulla se johtuu varmaan siitä kun en ole jumppaillut enää ollenkaan, niin lihasmassa vähenee, eli paino samalla. En olis huolissani, muuta kuin kunnostani.

Ilmoittauduin vuoden alun Wellamo-opiston mammajoogaan ja äiti-lapsijoogaan heti perään.

Sellaista, eiku mukavaa itsenäisyys-viikonloppua! Mies lähteeki tänään pikkujouluihin että meillä taas tyttöjen ilta kissan ja nökerön kanssa :)

haavemamma ja nökerö 31+1
 
KössiKenguru Mulla kuuluu mahasta välillä semmosta inhottavan tuntuista naksetta. Ihan ku joku luu napsahtais :eek: Samaa on kyllä kuulunut kahdessa aiemmassa raskaudessakin, ja kukaan ei ole vielä saanut kerrottua, että mitä se on. Todennäkösesti joko mun tai vauvan joku luu...

Mulla olis normaalisti näin perjantaina siivouspäivä, mutta aattelin siirtää suosiolla huomiselle ku miehelläkin olis vapaata ja olis auttamassa! Alkanut ottaa kunnon päälle!
Vaihdoin kuitenkin petivaatteet tänään ja pesen pari konetta pyykkiä ja poikien kans oltiin pihallakin :saint:
rv 30+4
 
labello joo se 2009 pakkaus tulee tosiaan vasta keväällä, mutta yritän vaan tsempata itteeni ees jollain kun harmittelen etten vielkään oo pakkausta saanut :D

Siitä pakkauksesta tosiaan.. Soitin tänään kelaan ja kysyin että millonkahan mahdollisesti sen saan.. virkailija sielä sitten selas konettaan ja sanoi et
"kappas, tämä onkin jäänyt käsittelijältä kesken, hakemusta ei ole jostain syystä saatu eteenpäin, minäpä otan tämän hoitaakseni kun ei ketään muu ole asiaa hoitanut loppuun" |O |O |O
Eli toisin sanoen, en ois koko pakkausta saanu jos en olis itse kelaan soittanut ja pyytänyt niitä tarkistamaan että onko kaikki ok ja miks ei pakkausta näy.
Perse sitä käsittelijää joka on päättäny vaan jättää hakemuksen pinoon kun ei oo ekalla kerralla onnistunut sitä hoitamaan!

No nyt voin sitten oikeesti alkaa odottamaan pakkausta, jee.

kärttyinen kuupas ja tirppana 29+1
 
heipparallaa!!

paaaljon tullut taas kirjoitusta ja taasen uusille tervetuloa :flower:

Täällä ei kummempia, jotenkin vauhti hyytyy, nyt tuntuu että ei jaksasi suuremmin touhuilla.Ollut aika tavalla menoja kaupungeissa ja lasten juttuja mutta nyt täytyy höllätä vaan nautiskelemaan olotilasta niin kauan kuin tuo maha mukana keikkuu.

Vauva on ihan alhaalla, tuntuu jo vauvan pää lantioluiden välissä joten hissun kissun senkin puolesta.

Mulla ei sen kummempia, hengessä mukana, koettakaa jaksella joilla jotain propleemia on ja muille haleja.Rauhaisaa itsenäisyys viikonloppua kaikille!!

sini ja 31+4 (???)
 
Morjensta!

Oi huh huh.. Kävin aamupäivällä ruokakaupassa ja meikäläisellä näköjään alkaa tuntumaan hitaampikin kävely inhottavana nippailuna alamahassa.. Mutta sain kuin sainkin jääkaapin taas täyteen ruokaa! Kävin samalla reissulla moikkaamassa työkavereita, oi kuinka kaipaankaan töihin! Mähän en siis ollu niitä, jotka halus jäädä aikasessa vaiheessa saikulle vaan olisin halunnu olla töissä mammaloman alkuun asti. Mutta toisin kävi.

Perhevalmennus eilen illalla oli ihan mielenkiintonen. Meitä oli neljä pariskuntaa, me oltiin ihan "ikäloppuja" avomieheni kanssa siellä (vm. -77 ja -67). Muut parit oli sellasii nippanappa 20+ tai korkeintaan 25v.. Ja vaikka valmennus oliki på svenska, niin vallan mainiosti ymmärsin neuvolatätin puheen vaikken niin kovin perehtyny oo raskaus-/synnytyssanastoon toisella kotimaisella kielellä.

Viime yönä valvoin taas reilun tunnin vessareissun jälkeen.. Kyllä sitte aamulla ois nukuttanu vaikka kuinka kun piti jaksaa nousta ylös. Työkaverit lohdutti kun valitin niille valvomisesta, et se on oikeen sopiva syöttöaika (olin hereillä klo 02-03).. Nää yövalvomiset on tullu nyt tällä viikolla..Ennen nukuin ku tukki koko yön, välttämättä ei ollu yhtään vessareissuakaan. Eikä nyttenkää oo ku se yks vessareissu mut sen jälkeen on tää valvominen.

Kuupas voi jee-e teiän Kelan toimintaa! Mutta joskus on näköjään paikallaan ottaa puhelin kauniiseen käteen ja kysyä, mikä hommassa oikeen mättää. Toivotaan nyt, että saat ÄP:n pian ja jos maltat pitää sormet kurissa, nii sehän on sulle ku joululahja :xmas:

Vauvan liikkeistä ja hiljasemmista päivistä.. Meillä kyllä jyllää mahassa tasasesti joka päivä, mutta on kyllä selviä eroja vuorokauden ajoissa ja myös päivissäkin -toisina päivinä tuntuu että siellä on jatkuva "ralli" käynnissä ja toisinaan=kuten nyt, on hiljasta ja meikä voi istua ilman, että maha heiluu :LOL:

Nyt päiväkahville...voi kun ois tuoreita joulutorttuja...

Nanada ja Hän 32+4
 
Kuupas, olipa kurja tuo Kelan sähellys :kieh: Jos ei nyt ala kuulua hetkeen sitä pakkausta, niin uutta soittoa sitten vaan. Näköjään tässäkin asiassa täytyy itse pitää huoli siitä, että saa sen mitä itselle kuuluu!

Vauvan liikkeet: Täällä on kanssa ollut muutama päivä hieman hiljaisempaa, mutta saattaa kyllä johtua asennon vaihtumisesta. Täytyykin tehdä tuon yhden linkin mukainen seuranta nyt pikimmiten.

Täällä ei muuten mitään ihmeellistä. Sain sentään imuroitua kotona ja lopussa meinasi ihan taju lähteä :eek: Sitten vaan pitkäkseen sohvalle hetkeksi, niin menihän tuo sitten ohi, oli vaan aika ikävä tunne. Tänään ollaan sitten saatu täyteen 30 viikkoa :heart: Huh, miten nopeasti tämä aika vaan meneekään!

Hyvää itsenäisyyspäivää teille mammat!

Niisku ja pikku-ukko 30+0
 
:wave: lueskelemassa

Tämä päivä alkoi kivasti, klo 5, kun heräsin unestani jossa olin imettämässä vauvaa sängyssä. Heräsin ja rupesin hädissäni etsimään vauvaa tyynyjen ja peittojen alta.. lopulta hoksasin, että untahan se taisikin olla :LOL:

millla ja poju 30+3
 
Hm73: Olin kyllä huuli pyöreänä ja menin sanattomaksi kun ei minusta minulla iso pää ole, iso päärynävartalo kyllä :D Kiva muuten synnytellä sitten jos se on tosiaan tulee olemaan iso polla pojalla :/ Mut tässähän se viel vähän muokkaantuu kaiketi...

LIIKKEISTÄ: Minäkin olen huolissani, kun ei liikkeet ole tuntuneet tällä viikolla niin voimakkaille, ei siis potki tuohon navan kohalle. Liikkeitä siis päivittäin on mutta vaimeilta tuntuu. Sit en osaa arvella onko se kääntynyt että onko jalat menosuuntaan yllättäen kun äsken tuntui häntäluuhun päin muksauksia mutta samalla häpyluun kohdalla tuntuu käsien vipinä. Olisiko nyt selkään päin sitten vaan kääntynyt. Tiistaina oli viel raivotarjonta normisti ja en ole muljahdusta tuntenut tai nähny et olis vaihtanu asentoaan kokonaan toistepäin. Ja eilen kun luin kirjaa niin kyl se sitä nosteli kun pidin navan päällä sitä kirjaa... Plääh, sekavaa.

Mutta nyt mamma lähtee työpaikan pikkujouluihin keskustaan, täytyy sanoa että komiaksi olen osannut laittautua nyt :xmas:

absa ja atso 28+4
 
Haavemamma73 Hyvä,että flunssa alkaa helpottamaan!

absa Aika erikoinen kommentti lääkäriltä,mä oisin kyl varmaan vetänyt herneen nenääni!!

Kuupas Toi kelan toiminta on joskus kyl tosi rasittavaa!!

Vauvan tavaroista Bepanthen on kyllä ollu tosi tarpeellinen! Mä oon kans sellanen että hankin sit sitä mukaan kun jotain tarvitaan.Pärjää jo pitkälle kun on vaippoja ja vaatteita! =)

Huh,huh!!Otettiin äsken miehen kanssa yhteen niin että!! :kieh: Tai oikeastaan mä huusin ja hän luimisteli eikä saannu sanottua mitään!Tiesi ryökäle että mä olin oikeassa!!
Oon vieläkin jotenkin niin vihanen että ihan tärisen!!! :kieh: Pian oon valmis heittämään hänet ulos!! :kieh:
Kiitos,että sain purkaa pahaa oloa tänne!! :ashamed:

Tyypin äippä ja Einari 30+4
 
Rahat tuli ja meni....

Eilen ostettin Cracon turvakaukalo jalustalla, sekä amme ja jalat :) Tuleva mummo innostu ostamaan jo pöytään kiinnitettävän syöttötuolin ku oli -20% alessa. Löysinpä minäkin samasta alesta vielä pikkuniistäjän ja ikenien viilentäjä- lelun. Sittenpä shoppailtiin jo joululahjatkin. Äidilleni ostin kiusoittelu mielessä Ainot kun hän ei kuulema halua olla vielä mummo, koska on kuulema niin nuori vielä (44 vee) :D
Tänään tosin kävin sitten ostamassa "hoitolaukun" (ihan peruslaukku jossa oli sopivasti taskuja ja hintakaan ei ollut kuin huimat 19,90 ?), joulukortti tarpeet (jotka jo miehen kanssa askarreltiin) ja vauvalle 50cm kotiintulo vaatteet lindexiltä. Muuta tarpeellista ostin muovitettua froteeta, huppupyyhkeen ja pussilakanasetin. Kohta pääsenkin sitten laittamaan ja pakkaamaan sairaalakassin valmiiksi :)

Potkuista sen olen myös minä huomioinut, että liikkeet hieman vähentyneet muutaman viikon aikana. Alussa tietysti hieman mietitytti, mutta nyt tosiaan uskon niiden olevan ihan normaalia, kun ei sitä tilaakaan taida masussa enää kamalasti olla ja päivittäin kuitenkin tuntuvat... Meilläkin siis jo käännytty RT. Mukava aina tunnustella missä on jalka ja pylly. Käsiinkin on vauvalle tullu jo kovasti voimaa kun nyrkeillä työntää aina välillä...


Mutta huomenna uusi luku tässä raskaudessa eli 30+ lähtee käyntiin...

Jospi ja Papuliina 29+6 :heart:
 
aply: Mukava kuulla, että sulla on samanlainen tilanne kuin mulla. Tai siis mukava ja mukava... Tiedät mitä tarkoitan. =) Minäkin yritän vähän rauhallisemmin nyt olla tuon tiedon kanssa, kun ei mistään ns. vakavasta jutusta ole kyse, kun kumminkin virtaukset ja kaikki on kunnossa. Ehkäpä meidän vauvat kirii tuon vatsanympärysmitan sitten myöhemmässä vaiheessa kiinni. :)

Kuupas: On kyllä ihan sieltä ja syvältä tuo kelan toiminta. :|

Tais täällä muitakin olla joilla kestää ja kestää se äippäpakkauksen saaminen. Mulle pakkaus saapui tosiaan jo ajat sitten ja vaatteetkin on jo pesty. Kun olin paperit toimittanut kelalle niin siitä meni 1 ½ viikkoa, kun pakkaus saapui. Että tosi nopeeta toimintaa täälläpäin! :)

Noista vauvan voiteista: Mä ostin sinkkivoidetta ja perusvoidetta jo valmiiksi. Ja äippäpakkauksessahan tuli kans se perusvoide. Kattoo sitten tarkemmin, kun vauva syntyy, että mitä tarvii.

Vauvan liikkeistä: Varmasti jokaisen masuasukilla on välillä hiljaisempia päiviä ja välillä riehunta päiviä. Mutta toki sitä välillä huolestuu, jos tuntuu ettei vauva ole juurikaan päivän aikana liikkunut.

Eilen käytiin synnytysvalmennuksessa. Hyvä ja tarpeellinen kokemus oli ainakin meille. Kolme tuntia siellä vierähti aikaa. Kätilö esitteli synnytyssalit, sectiosalin ja koko synnytysosaston. Sitten juteltiin kivunlievityskeinoista, synnytysasennoista ja kaikesta muusta synnytykseen liittyvistä asioista. Moni asia valkeni vasta kunnolla siellä. Esim. noista kivunlievityskeinoista... Mä olin ennemmin ihan varma, että haluan epiduraali puudutuksen, mutta nyt sitten tajusin, että onhan niitä muitakin keinoja. Nyt ainakin pystyy paremmin mielin menemään synnyttämään.

Tinttu & Tirpukka 31+2
 
tyypin äippä Rauhaa maahan..tai parisuhteeseen :hug: Tiedän kyllä tunteen, itse olenkin välttynyt jo useamman viikon ilman mitään raivareita ( ..kop kop kop...) mutta nyt jänskättää kun mies lähti pikkujouluihin jo ennen klo 18:a, että missä kunnossa ja milloin sieltä kotiudutaan.

pur Hauska tuo mokkamasteri mittasuhteena :)

Vähän mieli maassa kun facebookissakin lukee joka toisella " tip tap" " vinkkuu" " bissee" tms..ja mä vaan potisen flunssaa täällä kotosalla kuivin suin itekseen ( ..anteeksi kisu ja nökerö :eek: ). No onneksi naapuri lupas tulla iltaglökille ja laitan joulutorttuja, kyllä tää tästä sit taas :)

Salmiakki on hyvvee :p

hm ja nöksy 31+1
 
Pikaisesti lukemassa!

Ja mulle saapi laittaa yv.tä jos joku vielä ois luopumassa äp.n kestoista!

tatuka

ps. tosta Tintun synnäri kierroksesta tuli mieleen,että meille ei ole tarjolla lainkaan tutustumiskierrosta TAYS.siin, siksipä erityisellä mielenkiinnolla on tullut seurattua sitä SAIRAALA-sarjaa. Näkee vähän niitä paikkoja ja toimintatapoja sieltä...
 
hei, onko kellään kokemusta Padwico 883- itkuhälyttimestä? tuttu olisi myymässä sellaista käytettynä 40e:lla ja mietitään tässä pitäisikö ostaa.. meillä ei ole minkäänlaista kokemusta mistään itkuhälyttimistä :whistle:
 
haavemamma salmiakki on äärimmäisen hyvvee! Sitä tiälläkin natustellaan tällä palstalla pyörien ja ootellaan, että milloin sitä uskaltas karata töistä kottiin, jotta piäsee aamulla takasin. :)

Potkuista sen verran, et miun masuasukki tykkää potkii ylävatsaan aina silloin ku oon autolla ajamassa. Tekis mieli hypätä seisomaan ja oikasta mahhaa, mut autossa hieman hankalaa... kiusa se on pienikin kiusa ;)

jokoha sitä kehtais lähtii??

Kutri & Kulta 31+1
 
Kuupas, mulle kävi myös niin, että aikani pakkausta odoteltuani soitin Kelaan ja sieltä sanottiin, että paperit on muuten olleet jo kuukauden valmiina, mutta mun raskaustodistus puuttuu. Se oli unohtunut palkanlaskijan pöydälle. Eli muidenkin kannattaa näköjään soitella perään jos ei pakkausta ala kuulua!

Nanada, hassua, että teillä oli siellä perhevalmennuksessa iät noin päin. Meillä oli niin, että ajattelin että ollaan varmaan ihan ikäloppuja (-79 ja -80) mutta oltiinkin nuorimmasta päästä! Osa oli oikeasti niin vanhoja, että mietin että miten kummassa ne on ikinä ylipäätään onnistuneet tulemaan raskaaksi! Yksikin nainen näytti lähemmäs 50-vuotiaalta. Ja siis kaikki ensiodottojia oli siellä...
 

Yhteistyössä