Helmimasut 2009 ~Joulukuussa~

Viikon alkua! :wave:

Tein sitten ekaa kertaa pitkään aikaan kävelylenkin, ja maha oli kireä pallo kohdun mitalta koko matkan ajan. Siis kova harkkasupistus, joka kesti 45 min. :x Ja vielä päälle se tunne, että ihan justiin tulee pissat housuun, vaikka juuri oli käynyt ja ei mitenkään erityisen kehnossa kunnossa ole lantionpohjalihaksetkaan. Ja taas supistaa vaikka istun lösönä sohvalla. :whistle: Mut kahdeksan viikkoa vielä on pakko jaksaa, koska muksut täytyy kuljettaa harrastuksiinsa ym. :headwall:

Mutta olipa toisaalta hyvä, että tuli käytyä ulkona ja takas tullessa postilaatikolla, sillä siellä oli kutsu ä-polille jo ylihuomiseksi. Luulin, että menee ensi vuoden puolelle, kun vasta pari viikkoa sitten terkka laittoi lähetteen. Olen siis menossa pelkopolille edellisen syöksysynnytykseni takia. Pelkopoliinhan kuuluu myös synnytystapa-arvio, mutta ajattelin sanoa, että lääkäriajan voi antaa enemmän tarvitsevalle. Kun tiedän kyllä edellisen 2h synnytykseni perusteella, että sieltä mahtuu tulemaan...

Kyrsällä on hauska mies. =) Meillä ukko kuorsasi osan aikaa ekasta synnytyksestä - mistä ei tosin voi miestä syyttää, kun oli aamuyö, mulla epiduraali ja synnytyssalissa ei tapahtunut kerta kaikkiaan yhtään mitään. Tokassa repäisyssä lasten isästä oli sitten jo ihan konkreettista hyötyä, mm. kivunlievityksessä.

Laskeutuminen/kiinnittyminen: Mun käsityksen mukaan vauva ensin laskeutuu synnytyskanavaan ja samoilla ajoilla myös pää kiinnittyy sinne kanavaan, eli on valmis syntymään. Mut ei kai sitä voi mistään itse tietää? Paitsi ton laskeutumisen voi huomata mahan muodosta. Yleensähän neuvolassa se kerrotaan aina vikoilla käynneillä, että missä mennään. Ja käsittääkseni myös ainakin uudelleensynnyttäjillä laskeutuminen/kiinnittyminen voi tapahtua vasta ihan vähän aikaa ennen synnytystä, joten sitä ei välttis neuvolassa edes ehditä huomata. Kyllä on mullakin huterat tiedot aiheesta, vaikka kolmatta odotan. :LOL: Joku muu varmaan osaa kertoa kattavasti. =)

Kössi 31+4
 
pixie mä tosiaan meinasin äidin majottaa meille pikkasen ennen LA:ta ja saa sit asua meillä pari viikkoo vauvan syntymän jälkeenkin "kodinhoitajana". Meillä taitaa olla tää jo jonkinmoinen sukuperinne,et äidit on ekat viikot auttelemassa ja hoitaa siivoukset ja ruuat valmiiks,saa ite keskittyä vaan lapsiin. Ja sepäs sopii kun ei tuota miestäkään tässä ole pyörimässä :heart:

kyrsä :LOL:

jaana :hug: hyvä että painoarvio pikkasen tipahti

Mytty on kiepauttanut itsensä melko varmasti perätilaan. Oikein mojovia potkuja tullu tuonne alamahaan eikä tiä miten päin olis. Kauppareissulla mietin jo et olikohan ne nyt ihan vaan potkuja vai supistuksia..

l&m jälleen
 
KYRSÄ: Kylläpä nauratti tuo sun kertomus miehestäsi ja viime synnytyksestä. :LOL: Ehkä sun mies yritti vain keventää tunnelmaa omalla tavallaan.

Jaana25: Hyvä juttu, että painoarvio oli tälläkertaa pienempi. =) Meillä on se toinen ääripää, eli vauvan vatsanympärys on pieni ja menee ihan alakäyrillä. Muut mitat ok. Tuon takia joudutaan käymään kontrolleissa. Ja mulla siis on raskausdiabetes, joten ei se näköjään aina pidä paikkaansa, että raskausdiabeetikot sais isoja vauvoja. Tosin, eipä sitä vielä tiedä miten meidän vauva yltyy kasvamaan. Mutta kyllä tää tympeetä on, kun itsekin olen melkoinen sokerihiiri... :ashamed: Onneksi kuitenkin kerran viikossa saa syödä karkkia. Tsemppiä sulle!

Nukkumisesta: Mulla käy monesti niin, että vaikka tuntuu, että illalla väsyttäis niin kun menee petiin niin eipäs tule uni sitten oikein millään. Ja sitten saa kokoyön ravata vessassa. Vaikka saan aamulla nukkua niin pitkään kuin nukuttaa niin siltikään ei koskaan tunnu, että olisi oikeasti nukkunut hyvin. :|

Mistähän muusta täällä oltiin jutusteltu... :whistle:

Tulis äkkiä perjantai niin pääsisi kuulemaan ja katsomaan onko vauva kasvanut.

Tinttu & Tirpukka 31+5
 
Labello: Mahtavaa jos onnistuu noin, että äitisi pääsee teille auttelemaan. Musta sekin oli ihana yllätys kun esikoisen synnyttyä äitini oli käynyt puunaamassa kämpän lattiasta kattoon ja täyttänyt kaapit ruualla ja leiponut kakun. Nykyään tosin olen paljon kriittisempi ja se saattais olla vaan huono asia, että se tulisi tänne auttelemaan. Mutta sinäkin kun yksin lasten kanssa olet niin tosi ihanaa, että saat apua =)

Tosta mun ukosta sen verran, että se raukka paniikissa koittaa noilla tempauksillaan keventää tunnelmaa :whistle: Onneks mun synnytykset ei ole olleet kovinkaan kivuliaita, muuten olis saattanut vaikka hermot mennä :D

Eipä tällä kertaa enempää.

-kyrsä ja nappula 29+3
 
Pikasesti vaan kirjottelen. Kauhiaa jouluhäslinkiä töissä ja kotona, onneks kohta alkaa äippäloma :) ON: Ei kummempia, poika liikkuu vilkkaasti ja jatkuvasti tulee mojovia potkuja kylkiluihin "auts" Nukkuminen ei oikein enää onnistu kun välillä saa rampata viisikin kertaa yössä vessassa ja asentoa ei tahdo millään löytyä.



Pakko tännekin laittaa uusin masukuva, tänään otettu

Aamue ja Tyyppi 30+4
 
Glow
heissan taas!

löysin aika hyödyllisen linkin kun googletin lapsivettä... se linkki; http://www.tyks.fi/fi/tulosta/721/loppuraskaus/

Jooh, mulla sit pitkin eilis iltaa ja tänään aamupäivällä ja nyt illalla on supistellut jokseenkin. Ihan tuossa levossa ollessa. Mietin että mitä tämä menkkamainen kipu nyt on, samalla kovettui maha. Juurikin supistus voipi olla. Aiemmin ne kivut oli vähän erilaisia eikä noin pahoja kun tänään :/
Sitten aloin miettii jo että mistä ihmeestä sen tietää jos lapsivettä tihkuu vähiä määriä. Tänään tullu semmosia lorahduksia pikkareihin, laitoin siteen ja siihen oli imeytyny kirkasta jotain... ei näistä voi tietää :attn:
En millään jaksaisi taas soittaa neuvolaan/polille, siis tunne itteni sit ihan hölmöksi jos "ei olekaan mitään". Vaikkain luin taas että lapsiveden tihkumisessa voi olla jo vaara lapselle, jotain bakteereita. Hmph :/
Noh, katellaan nyt josko yöksi rauhottuisi.
 
Labello: Se olis aivan ihanaa jos äiti tulis pitämään kotia pystyssä synnytyksen jälkeen. Mutta tosiaan, ennen LA:ta en vois päästää sitä sisälle. Musta on tulossa ihan hirvee taas kun loppuraskaus alkoi. En oo jotenkin yhtään oma itseni. Ilmeisesti hormonit herkistää niin että otan kaiken pahalla. Yleensä oon tosi seurallinen mut nyt en kestäis nähdä ketään enkä halua kuulla yhtään kommenttia mun kiloista tai mahan koosta. Äidillekin olin tosi ilkeä viikonloppuna vaikka se tarkoittaa vaan hyvää kun höösää mun ja esikoisen asioita. Mut otan sen nyt jotenkin loukkauksena et ihan niinku en osais itse huolehtia lapseni ruoka ja potta-asioista. Hui kamala mitä musta on tulossa. Kohta se on niin päin et kukaan ei kestä kattella mua. Huomaa kyllä että loppuraskaus alkoi. Pitääki soittaa äidille huomenna ja pyytää anteeks. Mutta joo, siis ihana että sun äiti pääsee auttelemaan sua. =)

Jaana: Niin, sua harmittaa se testeissä ravaaminen. Mut sehän on pieni vaiva siitä että kontrolloidaan ja tiedetään että kaikki on ok eikä tuu yllätyksiä eikä sulle tai vauvalle sit satu synnytyksessä mitään. Jaksuja! :heart:

Jeja: Nyt mulla on toi neuvolakortti tässä niin voin laittaa sulle noi tarkemmat sf-mitat... ELi rv. 23+0 ollut 15 cm, 26+6 22 cm ja 29+0 23,5 cm. Terkka ite epäili et tossa ekassa oli mittausvirhe mut ei "viitsinyt" mitata uudestaan vaan merkkas sen vaan korttiin. :headwall: Jos olis tajunnut kuinka paljon se huolettaa myöhemmin olisin kyllä vaatinut et mittaa kunnolla uudestaan. Noi jälkimmäiset mitathan on sentään käyrillä.

Glow: Toivottavasti supistelu rauhottuu ja vuoto on vaan vetistä valkkaria. :hug:

Kiva päivä, oon huomannut sellaisen ihanuuden kuin suonikohjun joka on ilmestynyt vanhan eppariarven viereen. :x Sanokaa pliiiis että se lähtee synnytyksen jälkeen pois? On meinaan tosi kipeä välillä ja saa kyllä oman osuutensa siitä kunniasta että musta on tulossa tosi kiukkuinen. :'( Onneks vaihtelee päivittäin niinkun muukin olo. Toivottavasti huomenna on parempi päivä. Nyt saa herätä ainaki kotoa esikon kanssa kaksin. Ihanaa...

Öitä! :wave:
 
heipä taasen kaikille pitkästä aikaa!

ollaan oltu ukkoni kanssa lomalla tampereella ja tänään oltiin kymmenen tuntia kaupungilla. se kostautui muutamaan kertaan napakoilla suppareilla ja siellä sitten puhisin ja puuskutin tasaisin väliajoin. huomenna olis tarkoitus mennä päiväksi ideaparkkiin. saa nähdä, miten käy. nukuttua tulee kerrassaan huonosti, kun joudun käymään välillä viisikin kertaa yössä pissalla ja kylässä nukkuminen on muutenkin niin eriasia kuin kotona köllöttely... mutta ei silti, kyllä lomailu on ihanaa kun harvoin pääsee mihinkään.

Jospi astma minullakin, kortisonina beclomet ja avaavana buventol. saman tapaisia oireiluita välillä minullakin, mutta ehdottomasti kannatttaa ottaa lääkkeet, sillä jos putket tukkiintuu, niin sitten se olo vasta tukalaa on. mulla ei ainakaan aina avaava auta edes heti, jos päässyt jo pahasti ärsyyntymään. huomaa kyllä että tällä hetkellä tuntuu keuhkoista täyttyvän noin 1/3. mietinkin jos sattuu olemaan synnytyksen aikana flunssaa, niin mitähän siitäkin sitten tulee...

Kyrsä: hyvät naurut irtos synnytys kertomuksesta. Varmasti ihana mies sinulla!

ÄITIYS PAKKAUKSEN KASTOJA OSTETAAN KANSSA TÄÄLÄ, JOS JOKU EI OMIAAN TARVITSE! Y.V:tä vaan tulemaan!

Paksuja vointeja kaikille ja pidetään lippu korkealla!!!

T. Soikku :heart: Minttu 31+2
 
Glow :hug: Vieläkö on supistellu ja tullu lorahduksia pöksyihin? Soita ihmeessä neuvolaan tai polille jos mietittyttää!
Mul on itel kans ain sillo tällö pitkin raskautta lorahdellu jotain housuihin,ei kyl mitään paljoa.Oon sit vaan aatellu että se on joko pissaa tai valkovuotoa.Toivottavasti asia on näin!

Täällä yö meni suht hyvin!En onneks oo kauheesti joutunu käymään öisin pissalla eikä Einari oo pitäny mua hereil!Mul hankalaks tekee se kun ei pysty kauan nukkumaan samas asennos ja joka käännökseen herää! :/

Pian neuvolaan!

:wave:

Tyypin äippä ja Einari 31+1
 
Huomenia :wave:

Lorahtelusta
Mulla tulee silloin tällöin aamulla oikein kunnon satsi rehellistä valkovuotoa pöxyihin. Tosi ikävä tunne :) ..toisaalta ihan kiva että siitä ei voi erehtyä, mitä se on, kun on sellaista kiisseliä, yök!!! :eek:

Kahvi
on alkanut tehdä taas huonon olon. Siis enpä pahemmin muuten juo kuin aamuisin tai vieraisilla. Nytkin jotenkin öklöttää, vaikka aamusumpista on jo yli tunti :p

Mukavaa päivää kaikille! Mä yritän tänään ehkä vaikka bodybalanceen tai johki liikkumaan ku on niin pökkelö olo.

haavis ja nöksy 31+5
 
Huomenia!

Huh kun tänne ilmaantuu paljon tekstiä, jos ei joka päivä ennätä koneella kävästä!

Tuosta lorahtelusta.. Mulla on kans pikkuhousut usein kosteet, koska valkovuodon määrä on lisääntyny. En kuitenkaa oo pikkuhousunsuojia alkanu käyttää, koska saan helposti hiivan niistä riesakseni. Alapesu vedellä ja puhtaat alushousut on meikäläisen "hoitokeino". Mutta tietty, jos joku epäilee, et saattaa olla lapsivettäkin, joka tihkuttelee nii en epäröis yhtään soittaa neuvolaan /ä-polille.

Tuoreimmat neuvolakuulumiset rv 33+1:
RR 110/72
Paino +950gr/vko (neuvolatäti sano, et johtuu mun turvotuksesta.. Sormet on nimittäin JÄRKYTTÄVÄT nakit! Nyt suolaton ruokavalio ja ananasta nesteenpoistoon)
Pissa puhdas (jokakertainen jännityksen aihe)
HB:ta ei katottu, edelliskerralla 127 (rv 31+1)
SF-mitta 30cm (rv 31+1 oli 32cm.. Nyt sen takia sitten ens viikolla uus neuvola, et jos vielä jatkuu laskeva suunta, nii sit pitää mennä gynelle ultraan.. Näillä viikoilla ei vielä sais alkaa mitta laskemaan, vasta sitten siellä loppupäässä..)
Vauvan syke 146 ja RT

Neuvolatäti kyseli, et olenko ajatellu imettämistä ja missä "kunnossa" mun rinnat on.. Onko teillä muilla vuotoo rinnoista? Itse oon moiselta vielä ainaki välttyny. Ja imetysliivien hankkimisessa neuvolatäti kehotti vielä oottamaan, koska sit kun maitoo alkaa tulla, nii nyt ostetut liivit on siinä vaiheessa tasan liian pienet. Mulla on vaan se ongelma, et noissa KappAhl/Lindex/H&M imetysliivejä löytyy kokoon D-kuppi saakka, mut kun mulla se koko on käytössä jo nyt raskausaikana!!! Mistähän löydän sit isompaa kokoluokkaa olevat imetysliivit?? Mulla on siis rinnat kasvanu yhen kuppikoon jo raskausaikana ja nyt jonkinasteisella kauhulla ootan, et kuin isoiks nää tästä vielä paisuukaan

Nukkumisesta.. Mä en enää pysty nukkumaan koko yötä:( Herään noin kolmen tunnin välein vaikkei ois ees pissahätä. Eilen illalla uuden viikon "kunniaks" luin siitä Liberon Vauvan odotus-kirjasta tän viikon faktat ja naureskelin, ku siellä oli että pätkänukkuminen alkaa nyt ja on valmistautumista synnytyksen jälkeiseen valvomiseen :LOL: Mutta ei se sillon yöllä paljon naurata, kun koko muu huusholli on täysin hiljaa ja kuuluu vaan tuhinaa, kun ite ettii asentoo jossa nukkua jos vaan sais unesta jotenki kiinni...

Mutta nyt perunavelliä tekemään ja päivän lehtiä lukemaan:)

Nakkisormi-Nanada ja Hän 33+1
 
Hei!

Viime yönä unta riitti kolmessa pätkässä yhteensä 6h ja siitä osaan olla jo kiitollinen. Päivisin en saa nukuttua vaikka ei sekään oo ollut aiemmin ongelma.. outoa tällainen. Pieni flunssa vielä laittaa nenun tukkeeseen niin avot. Moni muukin tuntuu valvovan öisin.. voi meitä.. miten tässä voimia kerätään synnytystä ja tulevia yösyöttjä varten?

Midän 2v3kk ei ta-vu-ta puhuessaan, mutta uhma on todella tullut taloon. Onkin ollut aika rauhallista.. On vaikea pysyä kiroiklematta itse kun koittaa vartsansa kanssa pukea haalareita kiemurtelevalle lapselle.. Se rassukka kun ei itsekään tiedä mitä haluaa ja mitä ei. Ja sitten on taas sellainen söpöliini ihan hetken päästä. Oikee minimurrosikä!

Esikoisen hoito synnytyksen aikaan on vielä selvittämättä. Veljeni ehkä voisi auttaa, mutta kun tekee kolmivuorotyötä niin se on tuurista kiinni. Tähän asiaan pitääkin alkaa paneutumaan, kiitos vaan muistutuksesta!

Ja eikös olekin niin, että jokaisen viimeisillään olevan naisen tulee muuttaa? Me ollaan tekemässä rivarikaupat ensi viikolla.. Nyt mun tarvii vaan luottaa että mies pystyy hoitamaan muuton ja pintarempat jonkun avun kanssa jos vauva tulee etuajoissa.. Muutenkin mun roolini on varmaan pakata hissukseen kotona tavaraa ja purkaa sitä uusdessa paikkaa. Uuden apikan siivouksen aion ainakin ostaa joltakin palveluntuottajalta. Tosi järkevä ratkaisu muuttaa nyt.. koko syksy vaan ollaan odotettu tuota asuntoa ja nyt hinta meni kohdalleen. Kahden pienenkin kanssa muuttaminen olis tuskaa.. en tiedä kumpi olis sitten ollut pienempi paha. Mutta jouluksi omaan saunaan saunomaan! Ellen ole TYKSissä :/

Äitiyspiväraha-asiasta pyydettiin työnantajalle toimitettavaksi lisäselvityksiä.. itse ole paprut vienyt sinne jo kk sitten. Kai mä joskus jotain rahaa saan?

MinniG 32+0
 
Glow
Heipparallaa!

Yö meniki hyvin :)
Mulla ilmeisesti on jotenki kausittaista toi valkkari hommeli, joko sitä ei tule tai sit tulee hirveesti. Toki voi olla että mulla on taas se streptokokki b valloillaan. Mun pitikin joulukuun aikana viedä näyte labraan, taas, tein sen tänäaamuna. Sehän noita koviakin supistuksia voi aiheuttaa, niinkun ilmeisesti mulla teki jo aiemmin. Kun bakteeri saatiin kuriin antibiooteilla, ei ollu supistelua juurikaan. Ei ainakaan näin kipeitä. Nyt kun vaan muistais että menikö tohon vastauksen saamiseen päivä vai viikko! En tajunnu labrassa kysyä, mutta neuvolastahan tuo selviää.

Onpa alkanu se närästys vaivaamaan :/
Pitänee välttää kaikkea mikä vielä edesauttaa närästystä, eikös sipuli, paprika, kahvi ainakin ole sellaisia? Sanoikos täällä joku muuten kerran että närästykseen oli auttanut manteli?

Viikotkin taas paukkuu B) 31+0 :heart:

Ainiin, mie vastaan nyt tähän samaan että MATMA, kyllä se aika sopii! :)
 
Nopeasti lukaisin monet sivut tekstiä ja tässä muutamia ajatuksia/mieleen jääneitä juttuja niistä:)

En ollut ajatellut koko esikoisen hoitoa mummo alkoi puhumaan, että varailee lomaa lasketun ajan aikoihin. Isovanhemmat asuvat parin kilometrin päässä joten sieltä apua sitten saadaan. Ja miehen pikkusiskoa kai käytetään jos joku tökkii isovanhempien kanssa.

Täällä ei vuoda mitkään paikat kun raskauden myötä niin viimeksi kuin nytkin paikat kuivuu ja kipeytyy. Ei siinä paljon tee mieli seksiäkään harrastaa...Joskus kyllä ihan säikähtää jos tuntee että jotakin tuleekin. Mutta iso vaiva näinkin päin.

Joku mietiskeli miehen reissutöitä. Meillä mies vaihtoi työpaikkaa alkuvuonna ja on 2-4 päivää viikosta muualla (ja nyt 6 viikkoa ulkomailla...) Kyllä siinä on ollut totutteleminen. Mutta hyvinä puolina on sitten että saattaa olla viikonkin kotona ja on loppuviikon aina kotona. Ja tietysti hyvä palkka, päivärahat ja matkakorvaukset. Saas nähdä ehtiikö synnytykseen jos on jossain toisella puolella Suomea!

Nukkuminen ongelmana täälläkin :wave: Illalla kun pötkähtää sänkyyn alkaa jo valmiiksi rasittamaan kun tietää mitä on tulossa.

Viikonloppuna sain levätä urakalla! Tyttö oli mummolassa pe-la yön ja minun vanhempani tuli meille yöksi piristämään meitä la-su. Huomasi kyllä miten hyvällä mielellä olin ja mietin vaan että miksiköhän sitä pitää ihan piippuun itsensä aina vetää.

Töissä olo tökkii...

Angela 28+5
 
Pixie: nännirasva on joo todella mielenkiintoinen puheenaihe :D :LOL: :LOL:
Mies ja synnytys: Repesin ihan täysin Kyrsän jutulle :D:D:D:D:
Oltiin eilen synnytysvalmennuksen toisessa osassa ja se kätilö siellä sanoi, että miesten tehtävä on tukea ja tehdä tasan tarkkaan kaiken mitä se synnyttävä nainen tahtoo, PISTE. Jos vaikka ensin sanoo, että hiero lujaa selästä ja kahden minuutin päästä ulvoo, että ei kun sun tarviikin hieroa mun otsaa niin miehen pitää näin tehdä täysin narisematta B) Katsotaan kuinka siinä käy... Kivunlievityksessä just hierominen kuulemma tuntuu varsin mukavalta, ainakin siinä alkuvaiheessa. Sen lisäksi se sanoi, että on isän tehtävä opetella ja sanoa, että missä vaiheessa ilokaasumaski pitää vetää naamalle, jotta siitä saa parhaan mahdollisen edun irti. Se kuulemma voi olla itselle hankalaa. Tiedä häntä, kun ei ole kokemusta...
Nyt mä lähden tästä uimaan ja ennen kaikkea sinne uimahallin saunaan. Pari päivää sitten juttelin töissä iranilaisen lääkärin kanssa, joka sanoi saunan olevan aika huono juttu raskaana ollessa. En sitten viitsinyt sanoa, että Suomessa ei taideta hirveästi miettiä semmoista:) Maassa maan tavalla....
Hyvää tiistaita mahoille!
 
Melkein unohtui..
Glow: mulla ainakin auttaa manteli. Neuvolassa suositeltiin sitä ja mineraalivettä. Ei aavistustakaan miksi tuon jälkimmäisen pitäisi auttaa, enkä ole vielä kokeillut. Manteli kuitenkin rauhoittaa!
 
pur
Glow närästykseen miehelleni ja täännekkin ehdotin raa'an perun pureksimista ja sen mehun nielemistä, ei siis tuon perunan. Miheni ainakin on ollu tosi innoissaan ton toimimiseta ja muutama muu. Ite en jostain syystä oo kokeillu viäl vaik just kyl pesin perunoitakin kaappiin sitä vartan valmiiks.l Se on jotenkin helpompaa muita neuvoo ku itteensa auttaa. Mut kokeile tota ja laitahan viestiä, että toimiko. =)
 
Neuvolakuulumisii
Se siitä ylipienestä sf mitasta. Oli kuukauden aikana kasvanu 5cm ja oli nyt 28cm eli ihan normaali.
Paino: +2kg/kk (nyt jo 11 kiloo yhteensä)
RR hyvä
Pissa puhdas
Hg oli onneks noussu ku oon popsinu tuplana ja oli nyt 119.
Kaik oli ok ja seuraavan käynnin anto 3 viikon päähän. Sain ne TYKSiin menevät paperit täytettäväks kans.

Mies ja synnytys Nyt on eri miäs ku edellisil kerroil joten toivottavast osallistuu vähä paremmi tai tulee ees mukaan. Emmä muute tukee varmaa ihmeemmi tarvii mut jos ny olis vaa juttuseurana ees.
Ekas synnyttykses ex miäs istu vuorokauden keinutuolis ja oli hiljaa, en ees huomannu et oli mukana ja seuraaval kerral se heitti mut yksin sairaalaan matkal töihi ku ei muka voinu olla duunist pois :eek:
rv 29+4
 
Moikka!

Pojun synttärihässäköistä selvitty ja vihdoin teidän jutut luettu, vielä kun muistais kaikki, mitä oli mielessä kirjoittaa :whistle:

Missäs muuten lentoemo on, ihan kuin ei olis hetkeen kirjoitellut, vai menikö multa ohi?

Ainakin pienistä sf-mitoista on ollut puhetta ja liittyisin kerhoon nyt sitten...kävin eilen nlassa ja edelliskerralla mitta oli 25 ja nyt vaan 26!!! Mulla on yleensä noiden neljän pojun aikana siis huidellut yläkäyrillä mutta nyt hädin tuskin alakäyrällä... :eek: masukin näyttää ja tuntuu siltä, että tippuu ihan just...vaavi kuulemma oli nyt ymmärtänyt kääntyä rt . Noh, maanantaina olis seuraava ä-poli ja siellähän piti olla 4d käytössä, joten we´ll see!

Tää raskaus on muutenkin jotain aivan kummallista, :/ mulla ei koskaan oo ollut muuta tulehdusta muuta kuin se strepto-B mutta nyt on toistamiseen hiiva ja tos välissä oli joku toinenkin tulehdus (lääkäri ei sen kummemmin infonnut, mikä enkä tohtinut kysyä kun oli muihin kysymyksiin vastatessaan niin tyly, että ajattelin, että olkoon mikä on :/ ).

Maksa-arvot oli nyt hiukan kohonneet myöskin, joten enteilee varmaan TAAS tulevaa raskaushepatoosia :( .Onhan siihen lääkkeet toki olemassa mutta on se sellainen juttu, että aina pyörii lääkärin sanat mielessä kun ensimmäisen kerran tuo hepatoosi tuli :"tämä on kyllä tosi vakava juttu, raskautta ei saa päästää lähelle laskettua-aikaa kun joskus käy niin, että vauva kuolee ihan yllättäen..jne.." :/
http://cc.oulu.fi/~sisawww/esit/031211.htm
Tuolla raskaushepatoosista. Onko muilla ollut moista? :attn:

Muuten, noista unista...mulla on nois aiemmissa raskauksissa ollut tyttöunia ja kaikkihan on poikia, nyt olen nähnyt poikaunia, pojaksi kyllä tätäkin oon väittänyt mutta varmaksi ei vielä ultrissa ole osattu sanoa. hih, vekkulia!

Olipas omanapaista :ashamed:

Mukavaa tiistainjatkoa pallomahat!! :D

Terkuin, Möökö ja muruli 31+2 :heart:
 
Neuvolassa käyty!
Paino:663g/vko
rr:127/75
hb:128
sf:29,5
tarjonta:rt
Pissa puhdas
Ens kerta onkin sit jollain toisella tädillä 23.12!

Kysyin tosta housujen kastumisesta ja hän oli vaan sitä mieltä että jos enemmän rupee kastumaan niin soittaa hänel. Hän oli kyl sitä mieltä että se ois pissaa tai valkovuotoa!Ja että kyl sen sit hajusta tietää!Mutta mä olen kyl niin vainoharhanen että en mä erota onks se pissaa vai mitä!

Kävin tosa äsken pojan kanssa kävelemäsä ja olipas tuskaa!!Selkää jomotti ja välil supisteli!Sit oli kans koko ajan sellanen olo,että pian pissaan housuun! :whistle:

Glow Hyvä että yö meni hyvin!

Tyypin äippä ja Einari 31+1
 
Yöt on vaikeita täälläkin :wave: Veskissä käyn kun heräilen, mutta välttämäti ei tule kuin pini liraus. Ja miesparkaa tökin kun se korisee ja sekös mua sitten kans häiritsee. Usein luovutan ja siirryn soffalle, jotta edes mies saa nukkua. Pitäsköhän ruveta väsyttää itteensä jotenkin, esim ulkoilemalla että nukkuis kenties sitten vähän sikeemmin??

Sain hilattua itteni Bodybalanceen ja tuli kyllä tositosi hyvä olo :) Kyllä sitä on menny kankeeks, voi luoja!
Jännä miten tuolla jumppalassa tuntemattomat ihmiset alkaa jutskaa joka kera jotain raskaus-juttuja, nytkin 2 tyyppiä kyseli mikä viikko ja onks eka ja kehu reippaaks jne...
Senkin olen laittanu merkille että oli naisella sitten ikää 20 tai 70 ja on itse synnyttänyt, niin aina jokainen alkaa kertoa omasta odotuksesta tai jostain siihen liittyvästä, vaikka siitä olisi kulunut tosiaan vaikka 40 vuotta jo.. Niin ikimuistoista aikaa tässä nyt elellään :)

8 aamuheräämistä töihin ei ole vamaan koskaan tuntunut näin pitkältä ja vastenmieliseltä!! :eek:
..vaikka loppupeleissä sehän on uskomattoman lyhyt aika.

Täällä tulee lunta, pääsee hissuksiin lumitöihin :)

hm ja nöksy 31+5
 
heippa taas pitkästä aikaa!

mulla kans neuvola kuulumisia..
vko 29+6
paino pysyny samana (raskauden aikana painoa tullu 1kg 800g)
RR 108/60
pissa puhdas
hb 113 (rautaa pitäs syödä edelleen)
kohdun pohjan korkeus 25
tarjonta RT
sydämmen syke +140
liikkeet ++
seuraava aika 30.12.08

supistelusta:
täällä kans välillä supistelee ja maha vasemmalta puolelta kipeä!

jotenki on koko ajan ihan p...a fiilis...
joulumieltä ei sit löydy yhtään.. hyvä että omille lapsille lahjat sai ostettua. :/

äippä-83 29+6
 
Möökö Mä menen kanssa ens viikolla mittauttamaan noita sappiarvoja hepatoosin varalta. Sanoivat, että se on kuitenkin sen verran perinnöllinen, että parempi tarkastaa muutaman kerran liikaa..... Ei mulla vielä sitä "harjakutitusta" ole tullut mutta olen kyllä ihan vainoharhainen kaiken kutinan suhteen. Eli meitä on mahdollisesti ainakin kaksi. Tuo "yllättävä sikiökuolema" oli aika karmeaa luettavaa....
Haavemamma: ihan sama uimahallissa! Ihmiset kyselee ja kommentoi koko ajan. Toisaalta onhan se mukavampi istua saunassa ja jutella jonkun kanssa, kun pällistellä seiniä vaikka samassa tilassa on muitakin ihmisiä =)
 
Heippa,

Minä en ole ollut kovin ahkera kirjoittaja, mutta kun tuolla ekalla sivulla olen, ajattelin teillekin kertoa, että meille on uusimpien tietojen valossa (pitäis kuulemma olla ihan varmaa... :xmas: Lääkärin sanat) tulossa tyttö. B)

Pikkasen näitä ongelmia tässä matkalla ollut, mutta kaikki hyvin tällä hetkellä. :)

T. Kärppä ja paputyttö 28+3
 
Iltaa naiset :heart:

huih, kun olikin tullut asiaa paljon. Tulin lähinnä nostamaan ja ilmoittautumaan että hyvin pyyhkii vaikka supisteluja on ihan kiitettävästi.. Jotenkin niidenkin luonne on muuttunut ihan selkeesti erilaiseksi.Jos ensi viikolla lääkäri vilkaisisi nurkat tuolta pimpsloorasta, kun musta tuntuu että on aika alhaalla on ja supistelujen luonne kun on muuttunut nyt enemmän niin että vihloo kohdunsuulle ja selkään ja reisiin..Ja tietty vatsaan.

mutta ei muuta, liikkumattomuus supisteluiden vuoksi saa minut jotenkin nyt ärtyneeksi. Ja mieskin sanoi että alan olemaan saman oloinen kun lopussa muillakin, eli millainenkohan olen??? :eek:
Joo, ja ihan tuli tänään paniikin omainen tarve alkaa kaivamaan vauvan sänkyä ja pesemään turvaistuimen ym kangasosia..Ihan kun ei niitäkään voinut mies hakea ja raahata varastosta, ei tietenkään, kun ne oli saatava just silloin aamupäivällä.. :saint: Nää merkit kyllä tunnen muistakin raskauksista..

Meillä ihmiset kyselee kanssa monesko ym. ja kun kuulee että viidettä tässä pykätään niin jotkut suoraan sanoo, että ei uskoisi (siis positiivisessa mielessä sanovat)..Miten niin ei uskoisi, minkä näkäöinen tai kokoinen pitäisi sitten olla viidettä vartoava äiti?? tukka paskasena,virttyny ja likainen paita päällä ja läskit roikkuen vai?? joskus miettii, ajatteleeeko noi sanojat mitä sanovat? Siis kehuina ihan ok, mutta yleistetäänkö monen lapsen äidit johonkin rooliin??

Hah, nyt täytyy taas joutua, pesukone pysähtyi, pääsee nuuhkimaan puhdasta pyykkiä, se on musta ihana tuoksu :whistle:

sini 32+1
 

Yhteistyössä