Helmimasut 2009 ~Joulukuussa~

Seksi
Mulle on kyllä maistunut miltei entiseen tapaan eikä tuo mieskään ole yhtään empinyt. Mulla se on ollut muutenkin sellainen stressinpoistomenetelmä, pari päivää jos on ilman niin alan ola tosi kireä ja tiuskiva. Ei se kireys puutteesta johdu, mutta seksillä se hoituu. Paikat on olleet vähän kuivemmat kyllä viime aikoina mutta sitä varten on keksitty liukkari.

Vauvan painoarvio
on nyt n.2,4kg eli vähän pulskahko on. Mulla painoa on tullut vaan 7kg. vauvalla oli rasvakerrosta vatsan ympärillä normaalia enemmän, mikä taas on tavallista kun äidillä on verensokerit koholla. Ja mulla on kroonisesti diabeteksen takia. herkuista kieltäytyminen ei oo mulle mitenkään vaikeaa mutta verensokerithan kohoaa melkein kaikesta mitä syö. Nyt olen loppuraskauteen kehittänyt itselleni pari himoa; raakaa lanttua ja porkkanaa. Myös puhdistusaineiden tuoksut ovat alkaneet kiehtomaan..ei niin terveellistä, mutta koitan ollla imppaamatta :D

:wave:
MinniG 33+3
 
Paljon olette kirjoitelleet, olen aina lukemassa käynyt, mutta keskusteluihin en ole jaksanut liittyä muutamiin päiviin...pahoitteluni. :flower:

Seksiä täällä ei ole alun jälkeen juurikaan ollut, muutamia satunnaisia kertoja ja nekin lähinnä "kokeilu" mielessä. Ei jaksa, ei huvita, ei tunnu hyvälle...siinä syy.

Nukkuminen on ollut yhtä tuskaa. Onneksi koulu on ohi ja olen kotona. Viime yönäkin heräsin ensin klo 23.00, seuraavan kerran klo 1.55 josta sitten valvoinkin ja pyörin sinne klo 3.30 asti, kun mies sattu kans heräämään ja vilkasemaan kelloa. No siinä yöllä hetki jutustelitiin ja käytiin wc:ssä ja juomassa, kohta olikin kello jo 4.20 :whistle: sittenpä se uni jotenkin tuli vaikka jonkin aikaa sitä sai etsiä...aamulla heräsin 9 jälkeen ja nyt olen suhkot virkeä...sain jopa siivottua (melkein loppuun asti)

Millasia ohjeita olette saanut jos harkkasupparit kestää yhtäjaksoisesti tunnin tai enemmän...mulla nyt muutamina kertoina tullu ja lähteny vasta kun olen istahtanu paikoilleen?...siivotessa lähinnä tulee ja rasituksessa, ei koske, mutta pitemmänpäälle pakottaa sit alapäätä ja alamahaa.

Mies lähdössä rientoloihin, minä kaupunkiin ja sit käyn luokkakavereiden kanssa amarillossa. Tuskin muualle olen sitten lähdössä. Kotiin tulen ja syön namia ja katson leffaa.

Mutta palaillaan taas kunhan olen viihterämpi :) (eipä olis kauaa jouluun, innolla odotan kinkkua :p Nam )

Jospi ja Papuliina 31+6
 
Tänään sain toisen sokerirasitukseni tulokset..jotka olivat paremmat kuin viimeksi, eli eivät edes viitteiden lähellä, vaan aiva tosi hyvät!
Mittailua ei enää tarvitse jatkaa, mutta terveellisesti täytyy syödä edelleen, luonnollisesti.
Rttä on ihana tunne, nyt voi syödä hyvällä omalla tunnolla vaikka vähän herkkujakin=)
Vielä pitää lääkärin määräyksestä käydä 29pv antamassa paastoarvo, kun äippäpolin lekuri oli niin varma tosta diagnoosista, jota ei nyt sit taaskaan saatu leivottua :LOL: ..Annetaan nyt sitten. Mutta geeniperimä näihin meijän muksuihin vaikuttaa.

jaana ja rv 33+2
 
Heissan,
nyt se si loppu- työnteko vähäks aikaa. Ei jotenski ymmärrä vielä ollenkaan, no nautitaan nyt eka viikko tästä hyvin ansaitusta joululomasta :)

Nukkuminen
onnistuu muutamilla, voi olkaa onnellisia. Saas nähdä nyt sit itsellä kun rupee oikein lomalle niin mihin suuntaan mennään. Millähän tuon kuorsaajan voisi vaimentaa ;) No veskireissu tuppaa olemaan viimeistään joka 4. tunti.

Sekstailu
on täälläkin hiljalleen laimentunut entisestään, mutta ollaan keskusteltu asiasta kyllä. Molemmat kokee aika epämiellyttäväksi tuon runsaan valkovuodon ja toisaalta myös kun koko värkki on turvoksissa. Sitten kummastakaan ei tunnu itse toimituskaan kauheen hyvältä, limakalvo tai PH??? on kerrassaan jokseen muuttunut ja tuntuu omituiselta... No onneksi muullakin tapaa voi toista helliä.

Huomenna vielä Ikea keikka ja pikkujoulut, sitten voikin keskittyä kotihiiruiluun :)

Hyvää viikonloppua!

haavemamma ja nökerö 33+1
 
Glow
Joopajoo, toissapäivänä oli neuvolalääkäri joka pisti labraan, soitti eilen ja sanoi että mulla on "emätintulehdus". Määräsi lääkekuurin.
Tänään oli lääkäri KOKSissa. Vartin verran ottivat käyrää, no eipä siinä ajassa supistellu yhtään. Vaavilla oli joku liikuntakohtaus, syke parhaillaan 160.
Lääkäripä sanoikin että ei minulla mitään tulehdusta ole! että ihan normaalit arvot oli ne labratulkset, kun hän katsoi. Olin hieman ihmeissäni ja kysyin monta kertaa että mitä ja että tarviiko sitä lääkekuuria nyt sit käyttää, eipä tarvitse. Ihmettelen... no, ei mulla mitään tulehduksen oireitakaan ole, joita koksin lääkäri kuvaili.
Mä en halua tänävuonna enää yhteenkään lääkärin tarkastukseen!
Saman totes ku neuvolassa, eli kohdunsuu pehmee, kiinni, jälellä 2cm.
Vaavi on kasvanu, painoa hänellä nyt noin 2400g. Tää lääkäri ei ollut kovinkaan huolissaan koosta, vaikkakin sanoi että syntymäpaino on siinä nelisen kiloa.
Että semmoista.

Nyt sitten joulunviettoon.
:xmas:

Glow ja Onni 32+3 :heart:
 
pur
Jospi Mulle annettiin synnytys osaston kätilö semmosen ohjeen, et jos kestää puol tuntii niin pitää soittaa sinne. Vaikka jos mulla semmonen niin järkyttävävn kipee tulee vielä en mä tiedä kestänkö noin kauaa ja neuvolasta sit oli sitä mieltä et jos ylipäätään viel tulee kovia suppareita niin heti näytille. On varmaan monia vastauksia tähän kandee soitaa neuvolaan tai synnärille ja kysyy.

Äippä 83 Joo yritetään ihmeessä nähä viel ennen synnytystäki, varmaa menee tammikuun puolelle. Mut otetaan asiaks taas nähä :)
 
Hyvää joululomaa kaikille (meille) lomailijoille! Palaan kyllä ensi viikon jälkeen vielä töihin mutta nyt tuntuu jo että aamukamman piikit käyvät kovin vähiin ja on pitänyt ahertaa kovasti. En ole siis ehtinyt lukemaan, saati kommentoimaan pariin päivään.

Glow; hihittelin täällä ääneen imppauskommenttiasi. No, onhan niitä päihdeäitejä huolestuttavan paljon mutta silti nauratti ajatuskin! Kiitokset siitä.

Ja sekstailusta; ei tosiaan suju oikein. Mies pelkää vahingoittavansa mua / vauvaa, eikä itsestäkään niin ihkulta tunnu eikä kovin kummoisesti vatsan kanssa taivu. No, täytyy luottaa siihen että joskus sitten taas ja pärjätä siihen asti hellittelyllä. Saapahan taas teiltä ainakin tukea, tuntuu että suurimmalla osalla alkaa olla sama ongelma.

Ruskovillapipo oli kiva, täytyy perehtyä kanssa. Ja kestovaippaluoriakin ostin huuto.netistä, tosin hiukan ihmetyttää missä ovat kun vielä ei ole myyjästä kuulunut vaikka jo kaikki maksoinkin. Kääks, en jaksaisi alkaa vängätä mitään, toivottavasti pian jo kuuluu...

Muutenkin hormonit ovat (toistaiseksi) hiukan taas tasaantuneet, pari aika tiukkaa keskustelua tässä jo ehdittiin käydäkin. Onneksi puhuttiin niin on taas parempi mieli.

Niin ja neuvolakäynnistä pikainen päivitys, pissa ja verenpaine olivat OK, paino noussut nyt yhteensä 7,5 kg ja SF-mitta 29 cm. Vauvan sydänäänet ja liikkeet olivat hyvät, ja pää alaspäin. Kokoasiat otin taas esille ja sain synnytystapa-arvion lisäksi ajan ylimääräiseen ultraan mikä oli mukava juttu, vaikka vasta tammikuun lopussa onkin. Seuraava neuvolakäynti on jo tammikuun alussa eli nyt siirryttiin 2 viikon sykliin.

Jestas kun masussa taas jytäillään.

Ihanaa joulunodotusta kaikille, levätkää ja rentoutukaa! almaa 31+0
 
Terveisiä 4D-ultrasta! Kaikki mainiosti, lääkäri kehui joka käänteessä tyttöä täydelliseksi kaikella tapaa :heart: Tytöstä oli niin varma ett kirjasi sen papereihinkin =) Isukki oli NIIN ylpeä lääkärin kehuessa vauvaa, hymy korvissa koko ajan. Vauvan painoarvio 1490g, tätä rataa jos mennään syntymäpaino olis noin 3700g. Yes, mediumvauva :) Tosin lääkäri totesi, että nyt alkoivat ne viikot jolloin voi itse kasvattaa vauvaa vehnällä ja sokerilla :ashamed: Se taitaa meikäläiseltä onnistua turhan helposti :p Eipä muuta, sori omanapaisuus... on vaan niin väsy ett tahtoo jo peiton alle :D

UÄ 29+6
 
Hei Naiset!

Nyt alkaa olla joulu jo niin ihanan lähellä. Mie en kyllä varmaan selviä hengissä joulupöydästä pois, kun saa maistella pitkästä aikaa Pohjois-Karjalaista ihanan maukasta ruokaa. Oon jo haaveillut miten monta kymmentä piirakkaa vedän poskeeni (luku on hurjan suuri). :ashamed:

Tänään kävin ostamassa vielä viimeisiä joululahjoja, vaikka oon jo kolmesti sanonut, että kaikki on jo ostettu. Pakko oli ostaa tuolle ukolle vielä jotain, koska se on maailman ihanin.

Seksistä meilläkin alkaa olla jo vähän asento-ongelmia.. Kun ei taivu niin ei taivu ja sit tulee vähä tylsä meininki olla vaan parissa asennossa. Maha on kans koko ajan tiellä ja jotenkin ajatus herpaantuu jos Viuhti alkaa potkimaan kesken kaiken. |O :LOL: Noh, josko sitten keväällä. Mie kyllä pelkään sitä synnytystä melkoisesti, just vaikka että repeän ihan kokonaan. :ashamed:

Kiitos :flower: tuosta ruskovillapipolinkistä, pitää laittaa tuo harkintamyssyyn.

Nyt lähden pelaamaan xboxilla Spyro lohikäärmepeliä. Sain sen ajanvietteeksi itselleni. :heart: Ainut vaan, että jäin jo jumiin ja en ole edennyt minnekään suuntaan. Pitää koittaa vielä kerran itse ennenkuin mies tulee töistä auttamaan. :LOL:

HippoSmirge ja Viuhti 30+4



muoks. tänään meni 14kg rikki lähtöpainosta. :kieh:
 
:wave: Lukemassa. Taas ootte parissa päivässä saaneet aikaan hurjasti tekstiä.
Olin pari päivää reissussa esikoisen kanssa. Mukavaa vaihtelua, mutta eka yö meni valvoessa, niin kuin pelkäsinkin. :/ No, nelisen tuntia sain nukkua. Onneksi ei oo tällä hetkellä kauheesti väsymystä. Tuo meitin 1,5-vuotias on alkanu nukkumaan taas huonosti. Nyt tulee vähän "kurinpalautusta" ja isi on luvannut urhoollisesti hoitaa yöheräilyt muutamana yönä, kun meillä sujuu nukkumiset siten paremmin. Ei olis varaa antaa ton taaperon ruveta taas pompottamaan öisin, kun kohta tulee toinen pienokainen, joka todellakin vaatii osansa öistä...

Ei muuten kiva huomata, että fysiikka ei enää kestä edes normaalia elämää... Tänäänkin, kun tultiin kotiin - parilla eri junalla ja vielä bussilla + pari km kävellen - niin olo oli kuin vaativan urheilusuorituksen jälkeen. Esikoista odottaessa olin koko ajan ihan voimissani, joten kai musta on nyt tullut vanha ja raihnainen...

Kylläpä on muuten vaikea noudattaa terveellistä ruokavaliota kun joutuu syömään toisten ruokia. Äidilläni oli kaapissa kaksi homeista tomaattia - ei muita kasviksia. Vaaleeta leipää ja maustettua jukurttia ja piirakkaa tarjolla iltapalaksi. Kiva, kun mä yritän välttää kaikkia niitä.. Kyllä taas muistutti, mistä mun kaikki huonot ruokailutottumuksen on peräisin...

Luinpas muuten, että liikunta voi nostaa verensokereita hetkellisesti aika hurjastikin, kun maksa alkaa erittää sokeria elimistöstä (sama ilmiö kuin silloin jos on liian pitkä väli syömisissä). Sitä ei tarina kertonut, että miten tollainen liikunnan aiheuttama sokeripiikki vaikuttaa vauvan kasvuun. Tähän asti oon kuitenkin kuullut puhuttavan vain liikunnan puolesta, mutta se ei kai sais olla kovin raskasta(?).

Jossain vaiheessa kyllä mietin, että mikä järki siinä on (tai onko mitään yhteyttä), kun tuttavapiirissä tuntui olevan niin, että ne, joilla oli pienikokoisia vauvoja, eivät harrastaneet oikeastaan mitään liikuntaa raskausaikana, kun taas ison vauvan saaneet liikkuivat paljon. No, tää nyt voi olla ihan perätöntä...

Seksistä, kuulostaa aika tutulta monen teidän jutut. Meilläkin on ollu nyt tosi hiljaista sillä saralla. Nytkin on jo yli viikko vierähtänyt. Mikään ei tunnu samalta kuin normaalisti ja sen lisäksi tämä mun olemus vähentää haluja. Tarttisin jotenkin kauheesti vakuutteluja mieheltä, että tällaisena möhömahanakin voisin olla haluttava. Eikä se onneton muista mua kehua... :kieh: Iltaisin vaivaava väsykin vaikuttaa osaltaan, ja päivisin kun ei ole mahdollisuutta tehdä mitään, paitsi viikonloppuisin pikkumiehen päikkäreiden aikaan. Silti mä taidan olla meistä se, jota enemmän haittaa seksin vähyys, mutta ei jotenkin ole virtaa tehdä asialle mitään. Mielialalääkkeeksi tarvisi useammin...

Asiasta ihan toiseen, onko jollain teistä kokemusta synnytyksen käynnistämisestä ennen laskettua aikaa? Kiinnostaisi kuulla, mikä oli kohdunsuun tilanne, millä käynnistettiin, tarviko monta yritystä, miten synnytys eteni jne.? Mä kun vähän elättelen toiveita, että mulla synnytys käynnistettäisiin pari viikkoa etuajassa, jos vauva arvioidaan isoksi, mutta en ihan pelkästään lupaavaa tetoa siitä löytänyt googlettamalla...

Tätä taas, omaa napaa ja ison vauvan pelkoa... :ashamed:

Matma 33+4?
 
Hyvän kokoisia painoarvioita teidän muiden vauvoille annettu. :)

Tänään oli kontrolliultra. Vauvan painoarvio oli n. 1700g. Kasvua viikossa tullut n. 250g eli hyvin. Vatsanympärys edelleen kasvusta jäljessä, mutta siihenkin oli kuitenkin kasvua tullut. Muut mitat ok. Virtaukset ja sydänkäyrä kunnossa. Raivotarjonnassa edelleen ja tuskinpa enää siitä kääntyy. Kohdunkaula oli alkanut pehmentymään ja sitä oli 2,6cm jäljellä. Ulkosuu 1cm auki. Lääkäri käski ottaa rauhallisemmin. Seuraava kontrolli tammikuun 5. päivä. :) Meidän vauva vaan haluaa näköjään kasvaa ihan omalla käyrällään, mutta kyllä taitaa pieneksi jäädä.

Tinttu & Tirpukka 33+2
 
moi moi kaikille.
ihan puhki kun oltiin taas koko päivä keskisellä. tultiin kotiin kuuden aikaan ja nukuin muutaman tunnin päikkärit ukon kainalossa sohvalla. on olevinaan NIIN loma, kun navetassa on lomittaja, vaikka en itse siellä viime aikoina ole käynyt kun sillon tällön rapsuttelemassa poikia...

ihanan paljon tulee tekstiä. saa aina linnottautua koneelle pitkäksi aikaa, kun parin päivän välein tulee yleensä käytyä. tyyny pitää olla perseen alla, kun vauveli tuntuu muuten koputtelevan penkkiä. ;) jatkakaa samaan malliin!

Äippä83: oliko se sun sappileikkaus sovittu jo etukäteen vai tuliko sulla siellä koliikki jonka takia operoitiin? mullekkin sanottu että pikaisesti synnytyksen jälkeen leikataan kivet ja sappi, mutta kysyin että voidaanko hoitaa samalla reissulla, kun sairaaloita kartan niin pitkälle kun pystyn enkä sinne mielelläni mene, niin vastaus oli että ei revitä ylä -ja alapäätä samalla reissulla. vaan sitten mahdollisimman pikaisesti, kun miettivät jo raskauden aikana leikkausta, mutta en halunnut ottaaa mitään ylimääräisiä riskejä. ihmeellistä, jos kerran sulla onnistui noin samalla reissulla. oliko ne operointireijät kipeet jälkeenpäin?

MinniG; meilläkin takana varmaan se 8 ultraa, eikä mekään tiedetä sukupuolta. neuvolan täti sykkeiden rauhallisuudesta veikkaili poikaa, mutta ei niihin voi luottaa metriäkään, siis sykkeiden perusteella veikkailuun.

tyypinäippä; todellakin odotan minäkin jouluruokia! en meinaa millään malttaa olla vielä tekemättä laatikoita, mutta toisaalta niitä olisi turhaa pakastaa muutaman päivän takia, eli jos sinne maanantaille vaikka malttaisin. :snotty:

Kyrsä; ruskovillan silkkimyssy minullakin. hommasin sen kokoa 3-6kk ja supistan sitä sitten sellaisella silkkinauhalla sieltä päästä, niin mahtuu pidemmän aikaa, kun varsin hintava on. kummitätini lupasi ostaa sen ruskovillan haalarin, mutta en osannut vielä sanoa minkä kokoisen haluaisin. Onko kellään kokemusta kuinka reiluja/ nafteja ovat ne haalarit? ja minkä kokoinen muutenkin kannattaisi ostaa helmivauvalle?
ja kiitos vielä vastuksestasi siitä lantion mittauksesta, sinä se taisit olla :)

seksistä, meillä kyllä petipuuhat käy hyvinkin vilkkaana. saattaa olla yks päivä viikossa, ettei maistu, mutta yleensä parikin kertaa päivässä. mies kun on innostunut siitä välilihan rasvaamisesta ja tietäähän sen mitä sitten tapahtuu. (luki siitä vauvalehdestä, miten voi välttyä välilihan leikkaukselta) haluaa muutenkin paljon hieroa ja siinäkin touhu ikäänkuin liukuu taas aika usein peiton alle. :LOL: eli siis näyttää tietävän millä keinoin irtoo... meillä kyllä ihan toisinpäin kuin suurimmalla osalla täälä. mutta taukohan se on edessä tääläkin vajaan kahden kuukauden päästä. ja varmaan sitten pitkä sellanen.

mukavaa ja leppoisaa joulun odotusta teille kaikille. täälä on kyllä ihan huippu porukkaa kasassa, kiitos teille siitä!!!

-soikku ja minttu 33+0
 
Huomenta!
Se on ny joululoma kaikki 2 viikkoo :xmas: hiuka ihanaa et saa olla vaa. Tänää oli pakko herätä aikasemmi ku tytöl on koulun päättäjäiset aamul, mut lapset menee tänää isällee ni huame saa sit nukkuu niin pitkää ku jaksaa.

smirgelin Mä ostin tytöl joululahjaks spyron et mäki saan kuluttaa sen kaa aikaa :D . Ekan muksun vauva-aikana meinaan pelasin öisin spyroa ja heiluttelin jalalla vaunuja sisällä et se nukkuis jos oli hankala yö.

Nukkuminen Kerran kaks tulee yös herättyy vessaan mut muute tulee iha hyvi nukuttuu. Päivisin vessahätä kyl tulee 3vartin välein et vessa pitäs olla koko ajan mukana.
rv 31+1
 
moikka!

Soikku-83 ei ollu sovittu etukäteen mulla rupes tulemaan todella kovia kipuja ja hengitys vaikeuksia paria viikkoa ennen esikoisen laskettuaaikaa ja sitten ne määräs mulle lääkkeitä ja kun nekään ei enää mua auttanut niin ottivat mut sairaalaan osastolle seuraavana päivänä esikoinen syntyi rv 39 ja ne leikkas siitä seuraavana päivänä sapen jo pois... mulla on neljä pientä viiltoa (tähystivät) ja ne ei ollu oikeestaan ees kipeitä kauaa..
jos esikoinen ei olis syntynyt silloin niin sit olis ollu keisarinleikkaus edessä ku mun tila kuitenki niin huono jo.


äippä-83 31+3? :D
 
Soikku ja muut mikä on tämä silkkimyssy juttu?

Tänään vietetään miehen kanssa laatuaikaa, käydään syömässä ja sitten mennään leffaan kahtomaan Madakaskar 2 :)

Ei kummempia, yöllä taas valvottu muutama tunti, mutta muuten kaikki hyvin. Palaillaan :wave:

Jospi ja Papuliina 32+0
 
Nonniih, viimeinen työpäivä takana! B) Työkaverit muistivat tulokasta pehmeällä paketilla ja pomo antoi vielä oman lahjan, johon oli kirjoitettu niin kauniisti, että melkeinpä tippa tuli silmään. Vaikka (mies)pomoni ei tod. mikään herkistelijä ole koskaan ollut. Mutta ihanaa, että voi vihdoin keskittyä odotukseen!

Harkkasuppareita, erittäin pitkäkestoisia on mulla ollut tässä ja tokassa raskaudessakin. Siis vaikkapa juuri tunnin saattaa olla masu kiristynyt, ja myös levossa jos pukkaa stressiä tms. Olen maininnut asiasta neuvolassa, mutta ei terkka niistä mitään ohjetta ole antanut. Itsekin olen ollut aika huoleton, varmaan sen vuoksi, että edellisellä kerralla eivät paikat kuitenkaan mitenkään liikaa auenneet etukäteen. Ikäviähän nuo supparit toki ovat ja välillä joutuu puuskuttamaan kävellessä.

Yöt: Valvoin taas jotain 4 tuntia keskellä yötä. :headwall: Toivon todella, että tämä ei ennusta tulevaa vauvan kanssa... Kakkosen kanssa perhepedissä nukuin varmaan parhaiten koko aikuisikäni aikana.

Kössi 33+2
 
Nukkumisesta: muuten menee yöt ihan hyvin, mut joskus pitää herärä vessaan ja käsi puutuu melkein joka yö.... Eipä voi paljon valittaa.

Matma: Siis pakko kommentoida tuota syömis-juttua, kun meillä on ihan sama tilanne! Meillä kotona syödään esim. täysjyvätuotteita, luonnonjugurttia marjakeiton kanssa, vehnäjauhot korvattu hiivaleipäjauholla. Ja paljon mm. soijatuotteita. Siis yritetään opettaa lapsikin terveelliselle ruoalle. Sitten kun menee kyläilemään tuonne äitin/siskon luokse, niin ruokavalio heittää ihan häränpyllyä! Kaapissa on sämpylöitä joiden päälle voi laittaa juustoa ja makkaraa (ei ole lisäksi esim. kurkkua tai tomaattia...) Kaappi pursuaa einesruokaa, keksejä yms, ja silloin kun tekevät itse ruokaa niin sekin pitää tehdä mahdollisimman epäterveellisesti. Esim. viimeksi äitini kysyi että eihän haittaa kun hän laittoi tuohon ruskeaan kastikkeeseen ketsuppia, no joo, ei haittaa kun ei sellaista koko ajan syödä, mutta MIKSI sinne piti laittaa sitä ketsuppia?! Sehän on melkeen täyttä sokeria, olis kaatanut hienoo sokeria sinne pari ruokalusikallista. Jos taas haluu tomaattisen maun niin pyre tai murska olis ehkä fiksumpi vaihtoehto :headwall: Joo, no ehkä mä olen vähän terveysintoilija...

Juu, mut paremmalla aikaa taas lisää, tää oli tällainen pika-avautuminen lähinnä :D

Aply ja masukki rv 33 ja jotain
 
Nyt on jouluostokset tehty! :xmas: Miehelle pitäisi jotain ostaa mutta just tossa juteltiin ettei ruveta väkisin vääntämään jos ei keksi mitään. Täydennystä käydään vielä tiistaina ruokapuolelle mutta kylläpä nyt on hyvä fiilis vaikka meinaa vähän supistella urakan jälkeen.

Tervetuloa vaan Pohjois-Karjalaan jouluksi! Täällä on nyt sitten lunta ja kunnolla, pääsette vielä lumitöihin.

Tuntui kyllä oudolta ostaa konvehtirasioita jouluksi kun ei tee yhtään mieli ja nyt on saanut suklaahimon jo laantumaan. Kinkkua ja laatikoita himoitsen jo nyt.

Salaa odottelen tuleekohan vauvalle jo mitään lahjoja;) Pitäisi muutama pieni vaatekerta vielä ostaa.Jos ei joulupukki tuo niin ei kun aleihin. Kun ei itselle voi mitään ostaa niin ostetaan sitten lapsille:D

Kiitos tuosta Rusakovillan myssy ideasta! Ajattelin pyytää jos joku ostaisi sen meille lahjaksi kun kuitenkin jotain haluavat ostaa.

Angela
 
silkkimyssystä voisin kirjoitta pienen pätkän kun sitä on kyselty. Lainaan textin suoraan ruoskovillan omasta Villavauva lehdestä:
"Siksi silkkimyssy! Vastasyntyneen pää on suuri suhteessa vartaloon, ja iso osa vauvan lämmöstä haihtuu pään kautta. Ruskovillan silkkimyssy auttaa pitämään lapsen lämpötilan miellyttävänä. Se myös suojaa vauvaa vaimentamalla ympäristön melua. Silkkisen myssyn hellä pinta hieroo lapsen päätä samaan tapaan kuin hänen äitinsä kohtu raskausaikana."

Noita saa netistä tai lastentarvike-/vaate liikkeistä. Pienin koko on pikkiriikki ja se on tositosi pikkuinen, että normaalin kokoiselle vauvalle se ei mahdu kun ehkä pari päivää. *vinkkinä vaan*
 
sleeping
Hei!

Eilisen neuvolakäynti:
RR 98/56
paino +490/viikko
ei turvotusta ja pissa puhdas
Hemoglobiini 126
Kohdunpohjankorkeus 29,5, eli edelleen yläkäyrällä

Vauvan syke oli aluksi hurjan korkea, n. 180-190. neuvolatäti sitten kuunteli hetken kuluttua uudelleen ja syke pikkuhiljaa rauhottui ja oli jopa 156. Sanoi, että olisi lähettänyt mut naistenklinikalle, jollei olisi rauhoittunut, mutten tajunut kysyä miksi. Mikä siinä on vaarana, jos vauvan syke on koko ajan korkea? Kahdessa edellisessä raskaudessa poikien sykkeet olivat melkein koko ajan siinä 160-170. Ei muistaakseni kuitenkaan ylittänyt 190:tä.

Nukkumisesta: Yleensä nukun suht hyvin, enkä useinkaan käy pissalla tai juomassa keskellä yötä. Sitten on näitä öitä, niinkuin viime yö, että heräsin puoli neljältä, kävin pissalla ja juomassa ja sitten valvoinkin n. kaksi tuntia miettimällä kaikennäköistä. Stressaa ihan hirveästi tuo vauvan iso koko. Ei ole lainkaan hauskaa tämä loppuraskaus, varsinkin jos kohdalle sattuu väärä lääkäri naistenklinikalla. :( Toivottavasti seuraavaksi osuisi hyvä lääkäri kohdalle, joka lupaisi sektion nopsaa vauvan ison koon takia, niin ei tarvitsisi yöuniansa menettää tämän asian kanssa.

Joulu: Mulla on lista valmiina, mitä pitäisi tehdä, mutta mitään ei oikein viitsi vielä tehdä, koska esim siiviaminen on ihan turhaa vielä koska pojat sotkevat tän kämpän kuitenkin hetkessä. Eli ens viikon alussa on paljon tehtävää. Mua stressaa tuo joulukuusen ostaminenkin, koska en ole aitoa sellaista koskaan ostanut enkä oikein tiedä minkälaisen pitäisi valita. Huomenna ehkä mennään se ostaa, jos on hyvä ilma ja saa olla sitten partsilla jouluaattoon asti. Mä odotan jouluruoista ainoastaan tähtitorttuja, mutta niiden kanssa täytyy olla varovainen, etten kasvata vauvaa jättisuureksi....... Jotain kalaa haluaisin joulupöytään, mutten vielä tiedä mitä uskallan syödä... :/ Oma äitini pitäisi tulla jouluaatoksi meille, mutta äskön puhelimessa sanoi, ettei tulekaan. Tässä on vielä päiviä muuttaa hänen mielipiteensä, koska tosiaan tahtoisin hänet tänne. Kuka haluaisi viettää jouluaaton yksin kotona??

Mies lähti jälleen rellestämään ja mä olen poikien kanssa kotona. Huomisesta tulee varmasti kiva, kun mies haluaisi nukkua krapulaansa pois koko päivän ja on kärttyinen lapsille, kun metelöivät... sitä odotellessa :/
 
Nyt on sitten supistanu 18,5h putkeen ja masu on jo aika hellänä, en kuitenkaan koe että haluaisin lähtee käymään synnärillä koska oon ihan varma et ne pitää mua siel ikuisuuden ja sanoo sit et voit mennä kotiin ja lähettää ison laskun perässä... toisinaan on poltetta selässä ja toisinaan kipu mahassa voimistuu, kuitenkin jyväpussi on siihen auttanut, yöllä oli sellanen kohtaus et ei meinannu henkee saada ku sattui keuhkoihin niin paljon, silloin teki kyl mieli lääkärii mut minkäs teet ku mies oli töissä ja olin sit kumminki sitä mieltä et ei tarvii taxilla mennä, viikkoja 33+2, ajattelin et jos jatkuu vielä huomiseen niin meen käymään synnärillä. Kokeneemmilta ottaisin mielellään mielipiteitä, mitä kandeis tehä?

Omananpainen Toukka ja Vaavi
 
Heips!
Kohta saunaan :wave:

toukka2008 Musta sun kyllä kannattais mennä käymään siellä synnärillä...voihan olla että ne supistukset ei avaa paikkoja tai tee mitään, mutta toinen vaihtoehto on että alkaa paikat olla jo auki ja kohta on vauva sylissä.
Nää on kuitenkin vielä sen verta pieniä vauveleita, että vois joutua oleen kuukaudenkin sairaalassa keskolassa.
Toivottavasti ei vielä syntyis :hug:
 
Toukka: Kannattaa mennä näytille. Mulle samassa tilanteessa tuota kolmosta odottaessani antoivat pricanyl-piikin lopettamaan supistelut. Inhottavaa se olisi jos vauva jo syntyisi, sillä kuitenkin joutuisi keskoshoitoon ja se ei ole kivaa kummallekkaan :hug:

Sleeping: Koitahan jaksaa :hug: Ajahan se ukkos potemaan krapulaa muualle jos ei meteliä kestä :whistle: Ei vaan oikeesti tsemppiä!!! Mä laitan jouluna uunilohta (kirjolohesta), sitä saa ainakin syödä.

Absalle Onnea uuteen kotiin ja "uuteen elämään" :flower:

Mulla on ihan pirun tylsää ollut nyt 3 tuntia. Ukko lähti lasten kanssa evakkoon kun mä aloitin joulusiivouksen... Sit kun neljän maissa soittelin, että tulisivat jo kotiin niin ne olikin lähteneet 130km päähän ukon äidin luona "pikavisiitille" Tääl on niin hiljaista, ettei täällä osaa ollakkaan. Ajattelin mennä laittaan saunan päälle ja mennä hetkeks ihan keskenäni saunomaan, siitä on aikaa kun viimeksi niin olisin ollut :eek:

Tuossa teille linkki mun masukuviin, hyvin huomaa kuinka se on kutistunut nappulan asennonvaihdoksen myötä....
http://irc-galleria.net/archive.php?nick=sukuvika&album_id=2512285

-kyrsä ja nappula 31+1
 

Yhteistyössä