Helmimasut 2009 ~Joulukuussa~

Neuvolakuulumisia täältäkin..
Tällä kertaa vakkaritädillä oli tuuraaja. Sama oli kerran aiemminkin, ja tosi mukava, joten ei valittamista. Ihan samaa asiantuntemusta sillä ei kyllä vielä ole, ei esimerkiksi ollut varma siitä, miten päin vauva oli. Mä itse olen sitä mieltä, että on niin kuin pitääkin, jotenkin viistossa välillä, mutta pää alaspäin joka tapauksessa. "Varmuuden vuoksi" kuitenkin puhui siitä, että jos vauva onkin perätilassa. Että en nyt yöuniani menettäisi... :D

Painoa oli tullut reippaasti, niin kuin pelkäsinkin. Tasan 2 kg kahdessa ja puolessa viikossa. :| Jospa painon nousu nyt tyssäisi. Yhteensä tullut nyt 8 kg. Todellisuudessa ehkä pari kiloa enemmänkin, kun ehdin kerätä lisää massaa jo ennen ekaa neuvolakäyntiä.

Hemppaa ei otettu taaskaan, mutta hyvänä se on kai pysynyt ilman lisärautaa. Enkä taitaisi rautaa tohtia syödäkään. Se nostaa mulla hempan tosi nopeasti liiankin ylös. Esikoista odottaessa jossakin vaiheessa määrättiin rautaa syömään, kun se tippui alle 120:n. Seuraavalla kerralla olikin jo 150.

Verenpaine 130/77. Vähän korkeampi kuin aiemmin on ollut, mutta ok. Sitten se sf-mitta, jonka pomppaamista yläkäyrille ja yli pelkäsin, noudatti edelleen samaa linjaa. Nyt rv 35 se oli 31,5. Vähän päälle keskikäyrän siis. Esikoisesta meni suunnilleen keskikäyrää rv 32 asti. Rv 34 oli yläkäyrällä ja rv 36 jo yli käyrien... Nyt kun saisi tuon ruokavalion taas järkeväksi, niin ehkä se hyppäys jäisi tulematta. Viitisen viikkoa pitäisi jopa mun itsekurilla pystyä noudattamaan terveellistä ruokavaliota. Parin viikon päästä on Koksissa kokoarvio, sittenhän sen paremmin tietää - ei kai tuo mitta kerro totuutta. Helpotus tässä vaiheessa joka tapauksessa.

Sektiota pelkäisin mäkin, samoin kuin Karvatonkoira. Toivottavasti siltä vältyn tälläkin kerralla, vaikka en toisaalta taitaisi uskaltaa toista kertaa lähteä yli 4,5-kiloista synnyttämään alakauttakaan... Alkaa jo jännittämään vähitellen, kun H-hetkeen ei ole enää kauhean kauaa.

Syntymäpainosta ja myöhemmästä koosta sen verran, että mun esikoinen tosiaan oli iso - 4700 g ja 54 cm, mutta on sittemmin punonnut käyrillä alle keskiarvon. Että meidän tapauksessa taisi tosiaan olla äidissä vika tuohon syntymäpainoon (vaikka geneettinen taipumus siihenkin toki on - sokerit kunnosssa jne.)

"Aika" omanapaista tällä kertaa...

Voikaa hyvin!


Matma rv 35
 
Täällä myös pesänrakennusvietti vienyt täysin järjen mukanaan :xmas: :ashamed: Toissapäivänä pesin ja silitin 4 koneellista vauvan vaatetta ja yhden koneellisen vauvan peittoja/ petivaatteita... Nyt ne on siististi kaapissa omissa pinoissaan ja osa roikkumassa henkareista. Vaatetta on niin paljon, ettei varmasti keretä käyttään edes kaikkia. Ja siltikin tänään sorruin ostamaan lisää :whistle: No ostin vaan ihanan pipon ja tumput... Vaippoja ostin eilen (juu ihan kertiksiä vaan). Hieman pistää harmittaan kun tuota vaatetta on noin paljon kun ukko ei anna enää ostaa lisää :snotty:

Kävin ilmottamassa meidän esikon hiihtokouluun ja se alkaa ens maanantaina ja kestää 6 maanantaita. 6 maanantaita tuntuu ihan tosi lyhyeltä ajalta, mutta hitto: meillähän saattaa olla jo vauvakin silloin kun se loppuu :eek: Nyt sitä vasta oikeesti alkaa heräämään todellisuuteen...



Sektiota pelkään myös minä... mutta vielä enemmän hätäsektiota :| Voi kunpa meillä kaikilla menisi synnytykset hyvin!!!
 
Heippa! :wave:

Soikku-83 Mulla esikko oli perätilassa ja yritettiin kääntää.Ei onnistunut,alko vaan supistelemaan!Muuten se ei ainakaan mulla sattunut. Lääkäri yritti masun päältä kääntää,en osaa sitä sillai selittää miten!Sen jälkeen ultrattiin,että kaikki on ok ja käyril olin vähän aikaa.Mun mielestä se ei ollu laisinkaan inhottavaa!Mutta tosiaan ei auttanut käännös ja sit menin lantion kuvaukseen,minkä jälkeen päädyttiin suunniteltuun sektioon,kun lantio ei ollu sopiva perätilasynnytykseen.

Nimi Meil on jo aika alusta asti ollu nimi valmiina

KummitEi oo sit hajuakaan kummeista,sitä tarttis täsä nyt miettiä! :whistle:

Alemyynnit Tänään kävin hiukan kaupois,mutta en mä sielt mitään löytänyt ja en mä tai vauva sielt oikeastaan mitään tarvikkaan tai esikko.

ON: Mul oli tänään käynti fysioterapias ton mun selkäkivun takia ja sain hyviä ohjeita sekä tukivyön.Se tuntuu kyl tosi hyvältä ja napakalta!
Äsken iski molempiin jalkoihin(jalkapohjiin)suonenveto!Ja viel samaan aikaan! :whistle: Kylläpä sattu!Eipä oo koskaan samaan aikaan ollu molemmis jalois tollasta!
Muutenkin mul on jalat tosi kipeet,varsinkin pohkeet! :whistle:

En muista onko ollu jo puhetta,mutta miten aattelitte viettää uutta vuotta?
Me varmaan ollaan ihan kotona ja teen jotain hyvää syömistä,salaatteja ym.

Nyt syömään! :wave:

Tyypin äippä ja Einari 34
 
Kummeista ei niin mitää hajua. Vaihtoehdot on jo käytetty paril ekal muksul. Miehel on kyl ainaki 2 kuulemma jo mietitty mut mä en kyl keksi yhtää. Nimiäkää ei olla katottu mut ehtiihä niit sit ku on syntyny.

Uus vuas Ollaa iha himas vaa muksujen kaa. Miäski menee yävuaroon joten illal si syärää jotai hyvää(rimsuluit varmaa :p )yms ja paukutellaa muksujen kaa pihal patoi. Ne on no hankittukki.
 
Abu
Moi vaan kaikille!

Enpä ole kirjoitellut kuin vissiin ekaan ketjuun.. kurkkimassa olen kuitenkin käynyt! Tuntuu että tää keskiraskaus on ollut sellaista aikaa ettei koko raskautta ole paljoa ehtinyt miettiä. Nyt kun alkaa loppusuora häämöttää niin ajattelin palailla "omieni" joukkoon jakamaan kaikki suonenvedot ja liian isot mahat ja vatsan toiminnat ja supistukset ja närästykset ja eritteet niin ettei miehen tartte niistä kuulla :D

Mitäpä muuta..? Rakenneultrassa näytti siltä että meidän pikkuneiti olisi saamassa veljen! Tällä mammalla tuli kyllä tippa linssiin, olin sitä poikaa kuitenkin "salaa" toivonut. Nimi on melko valmiina, kahden vaiheilla ollaan. Saa nähdä sitten miltä kaveri näyttää! Kaikki on mennyt tosi hyvin, ainoastaan yhdessä neuvolassa oli protskut ++. Seuraavalla kerralla pissa olikin puhdas, joten neuvolatäti veikkasi plussien johtuneen liiasta urheilemisesta (ihan kävelin neuvolaan vaunujen kanssa n. 1km :whistle: :whistle: ) Ei mulla huono kunto ole... :LOL:

Maha on isohko, keskikäyrän yläpuolella mennään. Sen kanssa kuitenkin pärjää kunhan antaa isukin hoitaa likan peppupesut ja lelujen raivaamisen lattialta. Tuntuu että supistelukin on tosi vähäistä esikkoon verrattuna.

Äippärahapäätös oli ilmestynyt kelan sivuille kun tänään kävin katsomassa. Kirjettä vielä odotellaan. Rahaa tulee saman verran kuin esikosta.. Saa nähdä miten sitä taas sekoaa rahoihinsa kun tämä kh-tuella kituuttaminen taas hetkellisesti loppuu :).

Jokohan puhuin itsestäni tarpeeksi..?! Seuraavalla kerralla sitten vastavuoroisempaa tekstiä :D

-Abu 31+6
 
Heippa!

Äippärahapäätös Ei ole näkynyt ei... Äitiysloma alkaa 2.1 joten pitää varmaan huomenna sinne soitella. Kerkeän sitten vielä hoitaa veroprosentit kohdalleen ennen ekaa maksua. Sehän on (onneksi tai epäonneksi) vasta helmikuussa. Kelan sivuilla lukee vain, että hakemus saapunut. No ainakin äitiysavustus on tullut perille, joten kaipa tuo paperi tallessa on =) .

Vauvan kääntämisestä Mulla oli ultra äippäpolilla tuossa juuri ennen joulua ja ensimmäistä kertaa lääkäri otti asiakseen selvitellä mulle kunnolla klexanehoidon vaikutusta raskauteen. Mm. yllätyin siitä ettei mulle voitaisi tehdä tuota perätilan käännöstä. Siinä on kuulemma niin suuri riski istukan verenvuodolle klexanen takia. Joten onneksi vauva on ollut jo monta viikkoa pää alaspäin. Ainakin tuolla ultrassa pää oli jo kuulemma hyvin alhaalla ja tuskin enää kääntyy. Toivotaan parasta. Tyksissä kuulemma synnytetään kyllä paljon perätilalapsia alakautta, mutta ei houkuttele vaikka synnytystapa-arvion mukaan löytyykin synnyttäjän lantiot ;) .

Onko täällä muuten millaisia ajatuksia mammoilla omasta synnytyksestä?

Tosin eihän ikinä voi tietää mistään mitään, mutta jotain varmasti pyörii mielessä.
Mulla oikeastaan ainut ehdoton juttu on etten halua epiduraalia tai muutakaan piikkiä selkään. Ajattelen vaan ettei kipuun kukaan kuole ja todellakaan enhän tiedä tietenkään mitä se kipu synnytyksessä on, mutta se on lähinnä toive etten tarvitsisi/haluaisi sitä!!!! Tuohon syy on lähinnä siinä, että haluan tuntea sen oman ponnistuksen tarpeen ja haluan mahdollisuuksien mukaan olla muussa kuin makuuasennossa... Muitakin syitä kyllä löytyy. En vaan halua niitä eritellä kun yleensä nämä asiat jakaa ihmisten mielipiteet vahvasti ja varsinkin silloin kun niiden esittäjä on ensisynnyttäjä, jolla ei ole omakohtaista kokemusta...
Ammetta olisi myös kiva kokeilla, mutta tyksissähän niitä on vain yksi. Tosin saattaahan sitä joutua siellä synnyttämään vaikka käytävällä jos ruuhkaan osuu... :LOL: :LOL: :LOL:

Supistuksista Olen alkanut miettimään olenko epänormaali kun en taida edes tietää mitä ne on!! Luulin, mutta en taidakaan...
Ainoat oireet pojasta tuntuu olevan kamala meno masussa melkein 24/7 (ei tee aina kivaa!!!), pahoinvointi (liittyy kamalaan menoon) sekä lievä turvotus jaloissa. Tuntuu et monilla on jo niitä supistuksia (tai harjoitus sellaisia) ollut jo jonkin aikaa. Tosin voihan noihin "oireisiin" laskea myös sen ettei vaatteet mene päällä, ei saa kenkiä jalkaan kun ei taivu ja senkin, että vatsa toimii jos toimii :LOL: :headwall: :LOL:

Hankinnoista Meille on nyt viimeiset pikkujututkin hankittu. Pari pakettia pieniä erimerkkisiä vaippoja, puhdistuspyyhkeet... Täällä oli jollakin listaa aiemmin, kiitos siitä!! Tuli vielä pari juttua siitä mieleen.
Tuolla Turun Babytownissa (kodin anttilan talossa) oli ja on vieläkin muistaakseni osta kolme maksa kaksi ja koskee KAIKKIA tavaroita. Sieltä kävin sitten haalimassa pikkujuttuja kuten termosboxia pullolle, kynsisaksia, kylpymittaria yms. Mutta olisi siihen tarjoukseen kuulunut myös vaunut yms. jos olisi tarvinnut!!!
Nyt on enää sitten sairaalakassi pakkaamatta =) .


Rauhallista vuoden vaihdetta kaikille mammoille ja masukeille!!!!!

Caro + masukki 32+6
 
ihan pakko oli tulla tänne purkamaan ihmetystään ja lähes suuttumusta tuosta tyypistä, joka irc-galleriassa kirjoitti kylmän tarinan kuolleen lapsensa syntymästä. nyt eksyin netissä surffatessani myös jollekin keskustelupalstalle, missä hän jatkaa tätä purkamistaan, ja on laittanut kuolleen lapsensa kuvia NETTIIN, en vaan voi ymmärtää. jonkinlainen suruprosessi tietenkin hänellä on käynnissä, ja varmaan jonkinlaisessa sokissa täytyy olla, kun niin kylmän tunteettomasti asiasta pystyy kirjoittamaan näin pian tapahtuneen jälkeen, mutta en vaan ymmärrä... Marimma sanoi "Täyden kympin synnytys", niinkuin se siinä olisi se pääasia ollut... lapsesta viis :ashamed:

Eli tässä tämä "enkelilapsi", älä klikkaa linkkiä, jos et halua nähdä. itseäni vaan niin kovasti jäi kiinnostamaan tämä tapaus, ja kuvat tullaan näkemään varmaan seiskassa seuraavaksi tms.. :eek:

http://i6.photobucket.com/albums/y232/marimma/Pienin/ResizeofIMG_7075.jpg

oli pakko päästä purkamaan! :eek: :eek:
 
Heipä hei..

Eipä tänne mitään ihmeellisiä kuulumisia :) Otin eilen äitin koiran hoitoo, kun ukko lähti kaverisa kanssa laivalle, ja oli kyl viiminen kerta kun otan |O Yöllä haukku minkä ehti vaa, ja sitku sain koiran hiljaseks, ni vaavi alko pyörii ja potkii vattas :p No lopulta sit heräsin puol 8.. kävelin keittiöö, ni eiköhän tuo rakki ollu kussu lattialle ison lammikon. Nyt oottelen et se söis ton ruokakupin tyhjäks ja ulos menisin senka.. :) Mut nyt se tos jalois nukkuu.. :p

Netistä kattelin kelan sivuilta tuosta asumistuesta, niin siellä samassa kohta mulla luki että paljon kk saan äippärahaa , mut ei o mitää erillistä lappuu siitä äp rahasta tullu,tms..

Nyt olen itekki tuntenu ihka ensimmäiset supistukset.. Tai ainaki niin luulen :D Eilen kun siivoilin. :p

Nimeä ei o vaaville viel keksitty, tai oon mie.. mut mies ei kelpuuta niitä :D Kummeja oon miettiny, mut en nyt sit tiiä vieläkä et ketkä huolin.. :) Pystyykös sitä ottamaan kummia joka ei kuulu kirkkoon? vai pitkääkö olla kirkkoon kuuluva?

Uudesta vuodesta ei oo mitään tietoa.. Eiköhän ukkeli oo keksin jotain menoa meille :D

Ale myynneissä kävin heti joulun jälkeen kun kaupat aukes lauantaina. Oli kyllä todella paljo porukkaa silloin aamusta liikkeellä. Yhtee liikkeesee ei ees ovesta sisää mahtunu :whistle:
No mut vauvalle löyty body ja housut (tosin niitäkin on ihan liikaa..), itelleni pari pitempi mallista paitaa, kun nuo omat tuntuu olevan jotenki liian lyhkäsii. :)

Kuulin tuossa joulun tienoihin kaveriltani, että hänen sisko oli lähteny häämatkalle (maapallon toiselle puolelle).. ja synnyttäny siellä :| Painoo oli vaan ollu reilu kilo. Vaavi on siellä nytten keskoskaapissa,tms.. ja kotia he pääsevät sitten joskus helmikuun aikoihin sieltä, kun vaavi painaa 2,5kg. Toivottavasti selviäisi pikkuinen, eikä mitään tulisi.

Jospa sitä menisi nytten aamupalalle.. :)

Tyttö-nen & vaavi rv 32+4
 
Mahtavia massuja kaikilla. Mutta niinhän kuuluu tässä vaiheessa jo ollakin. =) Paitsi tuo Kyrsän juttu on kyllä ihan uskomaton, en ihmettele, että suut loksahtaa auki. Ei mullekaan helposti kerry painoa raskauksissa, mutta kyllä nyt kuiteskin enemmän kuin puoli kiloa. Ja nyt en tiedä, mitä joulu on tuonut tullessaan, se selvinnee kohta kun menen neuvolaan.. :ashamed:

Ulkokäännös: Mulle on tehty se onnistuneesti tokaa odottaessani. Pohdin silloin, suostunko käännökseen vai en, mutta netistä tietoa hakiessani en oikeastaan löytänyt mitään *mulle* pätevää syytä olla menemättä, ja sektiota taas pelkäsin kaikkein eniten. Alakautta en olisi lähtenyt pt-vauvaa yrittämään. Menin siis Kättärille ja luotin siihen, että lääkäri osaa arvioida, onko lapsi liian iso/lapsivettä liian vähän tms. jonka takia kääntöä ei voitaisi yrittää. Itse kääntö tapahtuu ottamalla napakka ote pepusta ja päästä ja sitten pyöräytetään. =) Ensimmäinen yritys meni mönkään. Olin jo aika epätoivonen ja varma, että sektioon joudutaan, mutta lääkäri tuumasi, että vauva on vielä aika pieni (tuolloin rv 37+0), ja pitäisi mahtua kääntymään. Joten pienen lepotauon jälkeen tehtiin uusi yritys joka onnistui! Tuntui jotensakin hassulta, ja ehkä sen lyhyen hetken epämiellyttävältä, mutta ei sattunut. Supistelua ja vauvan tilannetta seurailtiin sydänäänikäyrällä jonkin aikaa käännöksen jälkeen. Käsitykseni mukaan se, että käännös jotain aiheuttaisi, on todella harvinaista, mutta äippäpolilta saa varmasti ihan faktaa ja lukujakin käännösten riskeistä, jos asia mietityttää. Se on tietty mahdollista, että vaavi kääntyy takaisin. Samana iltana kotona mahassani muljahti isosti, ja hermostuin heti, että nyt se vänkläsi itsensä takaisin perätilaan. Helpotus olikin suuri, kun kuopus jääräpäisestä luonteestaan huolimatta pysyi kuitenkin loppuun asti oikein päin. :heart: Itse muuten olen myös ollut aikoinani perätilassa, ja äitini muistelee, että kerran tai kaksi mut käännettiin, mutta aina käännyin takaisin ja lopulta leikattiin...jästipäiden suku. :D

Nimen antaminen kun ei kasteta: Ne väestörekisteriin laitettavat nimipaperit on kyllä aina tulleet postissa kotiin automaattisesti, ja aikaa vastatakin on muistaakseni pari kuukautta.

Nimi on tulokkaalle ollut valmiina jo x vuotta. B) Te, joilla on nimi mietittynä, käykääs katsomassa väestörekisterikeskuksen nimipalvelusta, moniko samanniminen on tullut tänä vuonna. Katselin, että meidän tytönnimeä on annettu 14 kertaa tänä vuonna, toista nimeä 1 kerta. Harvinaisuus ei kylläkään ole mulle sinänsä mikään kriteeri. Pojalle tulisi nimi, joka on v. 2008 annettu 91 kertaa ja pojan kahta toista nimeä 25 ja 326 kertaa. Esikoistyttö puolestaan sai tänä vuonna 338 kaimaa (nimi on yleistynyt tosi paljon siitä, kun sen ekan kerran bongasin joskus 90-luvulla). Kuopus sai kaimoja nyt 111. Joo, olen aikas kova nimifriikki... :p

Kohta neuvolaan..

Kössi 34+5
 
Huomenia taas kaikille mammoille : )

Kiitos kaikille painoasioita kommentoineille, lohduttavaa kuulla että vauva-ajan painolla ei ole yhteyttä myöhempään kokoon. Ja taas kun luin sitä Vau-kirjaa pidemmälle viikon 36 kohdalla sanottiinkin että vauva kasvaa todella reippaasti eli nyt mulla on motiivi toipua joulusta (tai siis olla loppuraskaus) karkitta ; ) Eilen meni jo hyvin, ei mitään herkkuja eikä vaaleaa viljaa.

Lillipille sinnikkyyttä vaan lepoon, enää ei tarvinne kauaa vaan maata.

Nimiko, meillä on kanssa korisänky johon ollaan alkajaisiksi hankkimassa patjaa. Meillä on 'kaava' pohjasta ja ajateltiin mennä alan liikkeeseen (?, no Etola ainakin taitaa olla sellainen) ja pyytää ko mallin mukainen patja. Mutta se on sitten tietysti vaahtomuovia, ajattelin että vauva on vielä niin kevyt että tuo käy aivan hyvin?

Kääntämisestä; itsellänihän siitä ei ole kokemusta (esikoista kun odotan) mutta jostain (?) luin että tarkoittaa käytännössä sitä, että pepusta (vauvan ) työnnetään (tuskin kovin kovin) vauvaa niin, että kääntyisi. Ei pitäisi lukemieni sivujen perusteella sattua mutta kuten sanottu ei mitään oikeaa tietoa asiasta... Ja Kössi näköjään ehti jo asiasta kertoakin paljon lisää, kiitos!

ON: on tää maha varmaan kanssa aikamoinen, tänään hississä töihin tullessa yksi mies kysyi vieläkö vauva syntyy tänä vuonna!!?? No, tänään on 30.12 joten tuskin kun olen töihinkin tulossa! Ehkä tämä kertoo jotain miehistäkin näissä asioissa. Nyt olen parina päivänä reippaillut töihin ja kotiin ilman mitään supistuksia ja epäilenkin että olivat vaan jotain hermokipuja, jos vauva yhdessä liikkumisen kanssa osui jotenkin hankalaan kohtaan.

Kelan sivuilla kävin kurkkaamassa ja edelleen sama status eli hakemus saapunut, ei muuta. Kylläpä tosiaan kestää, jännä että eivät ole laittaneet sivuille tietoa siitä että käsittely tapahtuu vasta kun saavat verotiedot - säästyisivät varmaan paljolta tarpeettomilta yhteydenotoilta.

Nimi meillä on ollut valmiina alusta asti, täytyykin käydä katsomassa saman tien paljonko kaimoja löytyy!

Jospa sitä alkaisi töihin, mukavaa päivää kaikille tv almaa 32+4
 
Täällä on iskenyt hirveä väsymys! |O Koko ajan tekisi mieli nukkua. Ja ihan järjetön närästys, tuntuu kuin oisi pala koko ajan kurkussa mitä polttaa ja mikään ruoka ei mene alas!
Perjantaina on äitiyspolikäynti taas, jännä nähdä minkä kokoiseksi on jo kasvanut. :) Jos kyselisi jo valmiiksi sektiopäivää jos voisivat sen jo sanoa. Helpottaisi kovasti lasten hoitojärjestelyjä yms. Toki eihän sitä tiedä vaikka joutuisi jo sitä päivää ennen sektioon mutta silti ois hyvä kun joku päivä päätettäisiin.
Muuten ihan hyvä olo.

Rv 33+1 :wave:
 
Huomenta!

Joulu meni mukavasti, flunssa ohi nopeasti ja närästyskin helpotti kun vauva on vissiin laskeutunut. Pari päivää painoi keuhkoihin inhottavasti niin että hengittäminen oli vaikeeta, mutta nyt on maha "romahtanut" ja hengitys kulkee taas. Vauva on niin alhaalla että tuntuu tippuvan! HUrja kävellä kaupungilla kun tuntuu ettei se pysy siellä, mutta eipä se ikävä kyllä taida ihan niin helposti sieltä tulla. :whistle: Esikoisesta meni tästä kuus viikkoa synnytykseen, joten kai niitä vauvan tavaroita pitäis vähitellen alkaa valmistelemaan kun vieläkään en oo tehnyt mitään muuta ku hössöttänyt vaippoja. :ashamed:

Alennusmyynneillä olin eilen, mutten löytänyt mitään beibelle. JOs menis tänään uudestaan. Itelle löysin biletopin Espritistä, kaivoin kaapin perältä kaikki hileet ja ketjut esiin ja kävin illalla katsomassa Hanoi Rocksia klubilla. Oli aivan ihana keikka, ihan tuli tippa linssiin kun kaikki oli niin fiiliksissä ja ihania vanhoja biisejä vetivät. Tokiossa enää käyvät ja Helsingissä on pari loppuun myytyä keikkaa, joten niitä ei nyt sit enää nää. :'( Vähän pelotti mennä sinne ruuhkaan mut oli ikäräjaton keikka ja maanantai, joten porukka ei ollut horjumiskunnossa. Löysin istumapaikankin josta jopa näki ja kuuli ja mies seisoi mun takana vahtimassa selustaa. :D Vähän oli handicappi olo kun muut oli eturivissä ja muakin tanssitti ihan hirveesti, mutta mukavaa oli silti. Nyt väsyttää ja myöhästyin sit neuvolastakin aamulla... :headwall:

Sieltä kuulumisia:

hb: 129 laskussa mut ilman lisärautaa jatketaan, viimeks 141
paineet: 120/75
paino: +891g (joulu....) :headwall:
sf: 30
sykkeet: 120-130
tarjonta: rt

Tänään pääsee joulutauon jälkeen salille ja bodypumppiin, ihanaa. Joulun aikaan kävin pari kertaa päivässä kävelylenkillä, mut turvotukset tuli silti siitä syömisestä. Mies on edelleen lomalla ja esikoinen lähti innoissaan mummolaan yökylään, joten ollaan ihan kaksin. Ihanaa tällainenkin välillä, mutta omituisen hiljaista kun yleensä täältä kuuluu sellanen pieni höpötys jostain nurkasta jatkuvasti. Ikävä on pientä jo.

Hellyyden kipeä olen muuten minäkin! :wave: Mieheltä kerjään kokoajan hellimistä ja esikoinenkin käy aina välillä kysymässä tarvitseeko äiti halimista! Ihku. :heart:

Hienoa että taidetaan selvitä kaikki mahoinemme uuden vuoden puolelle! Oikein hyvää uutta vuotta kaikille ja kiitos kuluneesta vuodesta, on ollut ihanaa odottaa teidän kanssa! :hug:

Pixie ja Pikkiriikki 33+0
 
Hitsi, ku yritin tulla tänne ni olin jo unohtanu tunnukseni!! Kääk! Samoin tuntuu ihmisten nimet olevan usein hukassa... :ashamed:

Caro-79mä aion ottaa vastaan kaiken mahdollisen avun! Viime synnytykses olin varma ett kuolen kipuun vaik oli epiduraalikin...ja tunsin ponnistamisentarpeen vaikka siinä kohtaa en olis halunnu...olisin halunnut vain paeta paikalta ku sattui niin helv! Joo, pelkopolille olen menossa :ashamed:

Hei, kertokaa! Hikkaako kaikkien muiden vauvat???? Meidän ei!!! Joko pitäis?? Muistan, ett edelliset hikkas mutt milloin sen pitäis alkaa?? Höh, taas lisää vaan mun pelkoo lapsiveden määrästä... :( Janottaa kyl kovasti ja olen juonut vettä, lääkärin mukaan runsas juominen edesauttaa lapsiveden muodostumista.

Kummeista ei mitään tietoa, ei oikein ole vaihtoehtoja mielessä...

Nimi ollut jo kauan ja puhuttu siitä asti vauvasta oikealla nimellä. On jotenkin konkreettisempi sisaruksillekin näin.

(.) Aika ähky olo alkaa olla. Öisin herää monta kertaa ja ainakin kun pitää kääntää kylkeä. Takapuolen päältä vihloo usein ja mies joutuu hieroomaan. Yöllä kerran vessaan ja juomaan. Ja toista viikkoa ollut huono olo. Luin, että ihan normaalia jos alkuraskaudes ollut kovasti pahoinvoiva. Tämäkin uutta minulle... vanha taidan jo olla. Niin ja turvotusta on jo ihan kunnolla!! Jänskättää jo perjantain neuvola...

Neuvolan perhevalmennus alkaa meilläkin vasta parin viikon päästä. Mennään ainakin joihinkin kertoihin mukaan, koska miehelle kaikki uutta ja outoa.

Eipä nyt muuta, taidan lähteä ulkoilemaan. Kiitos kaikille tästä vuodesta! Jatketaan yhdessä vielä monta viikkoa...huomaatteko jännityksen lähestyvän ;) :heart:

UÄ 31+3
 
Uusioäippä: meillä hikottelee, vaikka aloittikin sen myöhemmin kun aiemmat masuvauvamme. Meillä taisi hikkailut alkaa vasta 25 viikon tienoilla, muut ovat hikkailleet alusta asti kun olen liikkeitä tuntenut.

nimi: Meil on 2 vaihtoehtoa, mut kumpikaan ei ole mitenkään erityisesti mieleen... :eek: Pitää vielä odotella jos täs seuraavien kuukausien aikana tulis joku otollisempi ehdokas nimeksi.
kummit: Mietitty ollaan vaan vaikeaa se on! Oli jo kolmoselle liki mahdoton tehtävä keksiä kummit :headwall: Eli ei hajuakaan kummeista :ashamed:

emsa: Uskalsin katsoa... :eek: Hui kauheeta... :(

Tyttönen: HUI, aika shokki varmaan toisella puolen maapalloa synnyttää pikkanen keskonen :eek: Itse tuskin uskaltaisin suomesta edes lähteä... Hyvä kun tuohon naapurikylään uskallan enää (60km päähän) :D Toivotaan, että pikkanen vahvistuu pian ja pääsevät kotiin koko poppoo :flower:

-kyrsä ja nappula 32+4
 
:attn: Nostossa ja merkkiä jättämässä!

Vitsit viimeisiä hetkiä tätä vuotta mennään, huomenna ei tietoa mitä tekisi, kaipa se täytyy raketteja ampuilla mutta jotenkin nyt ei jaksa ihan hirveesti kiinnostaa.

emsan linkin katsoin;nyt täytyy sanoa että en ehkä käsitä, mutta ei ehkä mun tarvikkaan.Meitä on niin joka junaan, mutta ei olisi mun tapa terapioida asiaa..

synnytyksestä;ei ole ollut kauheesti nyt mielessä ajatuksia.Toivottavasti menee kuten aina ennenkin, joutuin ja silti jotenkin rauhaisaan tahtiin että kerkiän mukaan ajatukseen että synnytän.Jotenkin nyt kuitenkin askarruttaa kohdunsuun tilanne, mitä sitten jos vallan auennut, jäänkö osastolle vai mitä tapahtuu?? Monia kysymyksiä on siis lähinnä hetket ennen syntymää sillä en nyt pakkasessa haluaisi autossa pakertaa..Jos taas tilanne kypsä, odotellaanko sitten kuitenkin 38 viikolle..Äh, nää on nyt näitä pähkinöitä joihin ei juuri vastauksia ole.

Nimi ja kummit; molemmat on kuin onkin jo hallinnassa..Yllättävää kyllä vaikka joskus täällä asiaa tuskistelinkin kun noita kummeja on niin vähän joista varteen otettavaa miettisi.Meilläkin monella ongelmana se että eivät kuulu kirkkoon.

turvotus; nyt sitä sitten on, aamullakin kun heräsin oli lakanan rypyt mun kropassa.. :/ Eli kiitos suolaisen joulun ruokailun. Nyt sitten taas syöty mansikkaa ja ananasta ja vettä.Eilisestä jo yli puoli kiloa jo poissa..Eli ihan tolkutonta :headwall:

on; ei kummempia, eilen makasin juuri tekemättä mitään niin silti supisteli pitkiä 40 sekunnin supisteluita monta tuntia, onneksi sitten rauhottui yötä vasten vaikka mies oli jo ulko oven kahvassa kiinni mua viemässä lääkäriin tarkistukseen.Että se on niin turhauttavaa, juu, supistelee ja pitäisi katsoa mutta jos matkaa sairaalaan on toista sataa kilometriä ja siellä tuumataan että joo niin näkyy supistelevan ja kotiin, niin ei se oikein iske..Olen joskus käynyt saman lauseen kuulemassa ja nyt ei autossa istuminen huvittanut..Tää tietty kostautuu mulle mutta on se vaan niin tylsää ajella noin pitkiä matkoja. Eri asia jos olisi jossain ihan nurkilla.
Mua tylsii nyt tämä kotona olo.Koti on siisti ja joulut vietetty, lapset joululomalla mutta mies töissä.. Ei saa siitäkään seuraa shoppailemaan ja haluaisin uimaan mutta enhän voi mennä kun se kohdunsuu retkottaa joten tulehdus riskit olisi sitten taas olemassa..Blääh!!

Taidan mennä sohvan nurkkaan lueskelemaan..Aina kun olen raskaana huomaan lukevani jotain sellaisia kirjoja jotka kertoo elämästä jostain 1800-1900 luvulta..Siis romaaneja jotka on tuolta ajalta kuvattu.Että mä ahmin aina niitä, enkä tiedä miksi mutta aina sama juttu!! Yhdessä raskaudessa luin Jalna-sarjaa, toisessa taas Enni Mustosen kirjoja..Hyvin menee mullakin, palaan alkukantaiseen elämään ennen mukavuuksia..

mukavaa loppu vuotta,
Sini 35+1
 
caro mä olen omaa synnytystä sen verran miettinyt,että mahdollisuuksien mukaan samantyyppinen kun esikoisen kohdalla, vaikka sehän saattaa kääntyä ihan päälaelleen ja auttaa kaikki muut jutut mitä viimeksi en halunnut edes ajatella. Mutta toivon suihkuun pääsyä synnärilläkin ja keinutuolissa varmaan keinuttelen niin pitkälle kun voin. kävely ei viimeksi tuntunut hyvälle,saas nähdä nyt. ja mulle ehdottomasti epiduraali jos vaan mahdollista!!

emsa varmaan ontuossa tuon äidin reaktiossa vielä shokkia mukana. jokainen meistä tekee surutyötä niin eritavalla,mutta en minäkään kykenisi purkamaan tuntoja ihan noin avoimesti. tuolla toisella palstalla hän totesi,että hänestä onkoko raskauden ajan tuntunut,että kaikki meni liian hyvin,eikä lopputulos yllättänyt......että oliko hän sitten mielessään jo niin valmistautunut pahimpaan ettei osannut muuta toivoakaan. :(
Nämä on niin rankkoja juttuja että huhhui.

kössi kurkin nimipalvelua ja meidän mytyn tulevaa nimeä on annettu tänä vuonna 10kpl. yhteensä suomessa niitä on annettu 341kpl. toista nimeä sitten olikin jo 305/17426 :D
katoin esikoisen nimitiedot myös ja vuonna 2006 ei ole kukaan muu saanut samaa nimeä :D
yhteensä pojalla on kaimoja 17.

uusioäippä mä oon huomannut tuon hikan vasta tässä muutama viikko sitten ekaa kertaa. ihmettelin kanssa että ompa kumma kun ei hikkaile, esikko pomppi tuolla koko ajan.

Mietin tuota huomista listapäivitystä...täytynee sinne jo väkertää kohta syntyneille, eiköhän meistä ekat poksahda ens kuussa
:eek:

labello ja mytty 34+2
 
Ekat vaipat ostettu. Ei tosin kestovaippoja vielä vaan kertiksiä kokoa 2-4 kg kotiintulopäiville. Jotenkin tuntui taas todemmalta se, että vauva on tulossa eikä mene enää kovin monta viikkoa. Alkaa jo jännittää!

Labello: No sulla on sit harvinaiset nimet lapsilla! Tässähän tulee ihan uteliaaksi. =)

Neuvolakuulumisia:
Paino ei muka ollut noussut kuin 100 g eli 39 g viikko?? Sanoin, että uimahallin vaaka näytti 1,5 kg enemmän. Terkka tarkisti oman vaakansa säädöt, mutta oikeat kuulemma olivat. En tiedä..en millään jaksa uskoa tuohon sataan grammaan. Turvotusta ei tosin ole, että siitä ei painoa tule.
Hemppa oli noussut 135:een.
Sf-mitta 29,5. Alakäyrän tuntumassa.
Syke 135-145, liikkeet ++

Kysyin, osaako th jo arvioida lapsen syntymäkokoa. Terkka totesi, että kun 4 kg ja yli on iso vauva, 3,5 kg keskikokoinen ja alle 3 kg pieni, niin hänen tuntumansa mukaan mulle olisi tulossa pieni vauva. Toisaalta tässä vaiheessa kokoa on kuulemma vielä aika vaikea ennustaa, kun jotkut vauvat kasvaa loppumetreillä paljonkin ja toiset vähemmän.

Kössi ...muoks viikot väärin, siis 34+5
 
Joku ...en muista kuka... :snotty: mietti, miksei ole saanut neuvolasta tietoa noista perhevalmennuksista. Mutta hällä oli ennestään lapsi, se voi johtua siitä. Eli ainakin täällä nuo valmennukset ovat vain ensisynnyttäjille.

Synnytyksestä taas... Noh, mulla ratkeaa aika tasan kahden viikon päästä, mitä sen kanssa käy. Toivon, että saan synnyttää alateitse, mut kattotaan. Vauvan paras kuitenkin pidettävä tärkeimpänä. :) Sinänsä mulla on monta pelkoa koskien tuota, lähinnä oman kroppani vuoksi, mutta koitan sanoa itselleni, että ei auta kuin kokeilla ja kattoa, mitä käy. B)

Pixietä käy kyllä kateeksi, kun vielä pääset noin hyvin liikkumaan. Mä herään joka aamu suoranaiseen himoon päästä edes kunnon lenkille, mutta ei onnaa. Mutta kohta. Oottakaas vaan, kun kevät koittaa... :xmas:
 

Yhteistyössä