Helmimasut 2009 ~Lokakuussa~

iltaa :)
Siitä onkin taas hetki kun olen täälä käynyt... :ashamed:
ihan heti tähän alkuun pakko kehua ladello:n masua, ihana!! mäkin haluun tuollasen rantapallon :D vaikka toinen tulossa ja masu kasvanut selkeesti ni ei se kuitenkaan tuoho yltä. En tiedä johtuuko se sitten siitä että pikku-mies tulla masussa on viikkoihin nähden hiukan liian pieni?!?
Perjantaina meillä on kasvukontrolli.. sit saa taas nähdä että onko kasvanut, onko kaikki kunnossa yms.. :) Kovin tämä toukka masussa möllertää.. erittäin voimakkaita liikkeitä :heart: <- joten ei varmaan kovin huonosti tilanne voi olla.
Esikoiseni ei koko raskauden aikana liikkunut paljon mitään.. ja ihmekkös tuo kun kuitenkin oli istukan vajaatoimintaa.
Rinnoita on nyt muutaman viikon aikana tullut tipottain maitoa.. vielä ei tarvi liivinsuojia.
Lentoemo-76 Kun minulle tehtiin rv34 sektio niin seuraavana aamuna oli jo maito noussut kunnolla rintoihin..toki sitä ennen sai vauvani sairaalasta maitoa.
Hoho.. painoa on tullut jo 8,5kg!! jännää minkä kokonen sitä sit lopussa on.. vaikka noin ihan normaalisti syön ja liikunkin. aaww.. muuten suosittelen d-vitammiinin lisäksi käyttämään omega-3 kalaöljy kapseleita.. (elivo hyvä merkki) itsellä huomasin vaikkutavan hurjasti mielialaan.. enään ei tarvi synkistellä tai muutenkaan tule turhaan murehdittua oikeen mistään, pisteet tuolle.. kunnon mielialan kohennusta.. Positiivisuutta!!
Baareissa en ole todellakaan käynyt raskauden aikana.. jotenkin mun mielestä se ei ole suotavaa, kyllä sieltä pystyy olemaan (vähintään) sen 9kk pois.. eikös vaan :)

Miten muuten oletteko alkaneet heräillä yöllä ihan syyttä?? itse herään joka yö n.2kertaa ja aikalailla samoihin kellonaikoihin.. hassua.

Eipä tässä nyt äkkiseltään muuta.. illan jatkoja :wave:

Kismet ja pikku-mies rv25+5
 
Muutin Raumalle tammikuussa.. Kanta-Hämeestä :] Eurajoen läpi tuli kesällä muutamaan otteeseen ajettua prätkillä :D Muistanko aivan väärin.. olin lukevinani jossakin kohtaan että myös sinun esikoinen syntyi sektiolla?

Vois vaikka joku päivä käydä kahvilla.. jos vaan sinulle passaa? :)

 
Kismet7: Mä luulin että tiiän miten se toimii,mut en sit tiiäkkään!! :whistle: Voidaan varmaan sopia ihan tässäkin tapaamisia!

Osaako kukaan muuten neuvoa miten toi yksityisviesti toimii?Kun painan sitä kohtaa mis lukee yksityisviesti,se vaan ilmottaa että en oo rekisteröitynyt!
 
Kössi kenguru: Multa mitattiin sf-mitta just tänään neuvolassa ja oli 22cm. Menossa tänään rv 25+6. Terkka sanoi, että kuulema keskikäyrällä mennään. Ja tuosta kohdunkaulan pituudesta, kun kerroit, että sulla oli 2cm jäljellä. Mullahan oli kans tässä pari viikkoa takaperin 2cm kanavaa jäljellä ja jouduin siksi osastolle vuodelepoon. Mutta oon kuullu, että monisynnyttäjälle tuo on kait ihan normaalia ja siksi asiaan ei puututa.

Vitamiineista: Mäkin syön niitä multitabsin raskausmonivitamiineja. :)

Neuvolassa tuli tosiaan tänään käytyä:
Hb: 130 (ennen 119). Joko oma elimistö on korjannut asian, kun olen mahdollisimman terveellisesti yrittänyt syödä tai sitten nuo multitabsin vitamiinit on auttaneet asiaa, kun niissähän on kans vähän rautaa.
Verenpaineet: 136/76
Pissa: Puhdas
Sf-mitta: 22cm
Vauvan sydänäänet: n. 140
Painonmuutos per viikko: +700g

Käytiin ostamassa vauvalle taas uutta tavaraa. Ostettiin puuhamatto, tiny love - merkkinen. 59? maksoi lastentarvikeliikkeessä. Musiikkitoiminto ja paljon muita virikkeitä löytyi. Hyvä ostos oli, mutta yllätyin ihan, että miten ne on noin kalliita. :eek: Onhan noihin vauvan tarvikkeisiin mennyt jo rahaa, eikä olla vielä edes pinnasänkyä ja vaunuja ostettu. Matkarattaat haluaisin myös, kun olisi helppo sitten kaupassa käydessä tökätä vauvan kaukalo niihin kiinni. Muutakin pientä on vielä ostamatta, mutta onneksi muut isot ostokset on jo ostettu.

Onkohan täällä jo ollut puhetta äippäpakkauksesta, että kelle se on jo tullut? Meille tuli jo viikko sitten. Melko nopeesti tuli, kun papereiden lähettämisestä meni pikkusen reilu viikko ja paketti oli jo postissa. Ihan tyytyväinen kyllä olen tämän vuoden pakkaukseen. Hieman enemmän vaan olisi saanut olla vihreää minun makuun. Mutta en valita. :)

Tinttu & Ukkeli 25+6
 
Äippäpakkauksesta nopea kysymys, niille, joille se on jo tullut.
Minkä kokoinen se toppahaalari on? Kelan sivujen mukaan 68, joten ajattelin, että se riittäisi pikkuiselle eikä välttämättä tarvitsisi ostaa toista. 2007 pakkauksessa ilmoitettiin kuulemma samalla tavalla, mutta olikin todellisuudessa n. kokoa 80.
 
vitamiineista: Käytän multitabs-raskaus monivitamiinia. 2tabl./vrk.

Matma: Meillä esikoista piti imettää välillä tuntikin ja usein mietin, että miten se tuleekaan onnistumaan kakkosen kanssa kun esikoinen on vasta 1v7kk, mutta meillä tuo kakkonen söikin aina max 2min ja sillä pärjäs monta tuntia. Samoin tuo kuopus oli sellainen pikasyöjä. =) Ja ihan ovat käyrillään kasvaneet, että kaikki on mahdollista B)

tänään pitkästä aikaa poljin pyörällä ja tuli tunne, et jonkin asteinen melooni olisi tulossa mun haaravälistä ulos :eek: Mulla on sama tunne aina kun menkat ovat alkaneet. En tajuu, et miks toi tunne tuli taas....

mut nyt menen suihkuun, kauhea päivä takana. Mulla oli lastenvaatekutsut ja täällä oli ihan kiitettävästi porukaa ja vielä kiitettävämmin väkeä, etenkin lapsia! 14 pikkulasta vanhempineen :saint:

-kyrsä ja nappula 23+4
 
joo siis meillä on esikoisesta äippälaatikko otettu (ja otetaan kyllä tästäkin). se äippäpuku oli 2006 vuoden pakkauksessa kanssa 68cm, mutta todella reilu olikin. meillä tyttö synty lokakuussa (19.10.2006) ja puku mahtu vielä alku keväästäkin päälle, oikeestaan siihen saakka ku ei enää ttoppapukua tarttenu. ja se toppalakki oli kanssa jotenkin ylisuuri ;) meillä ei olla sitä käytetty ollenkaan, eka talvena oli liian iso :'( ja toisena jo liian pieni :'( ostettiin erikseen sitten pienempi lakki mitä käytettiin eka talvi, oli kyllä ohuempi, mutta sinne alle laitettiin itse ostama kypärä lakki, ku sekin oli pakkauksessa niin kauheen iso :'(

mulla on tehny mieli ostaa pienempi toppapuku tälle tulevalle vauvalle,mutta oon päättäny että saa pakkauksen puvulla mennä, ku eihän sen tartte ku pari kolme kuukautta olla ja sitten alkaakain jo ilmat niin paljon lämmetä.

t.pia, tytti 10/06, nökö 25+3
 
Uppia uppia ja sitä mietin kun noita sf-mittoja katellu ku monet jotka pari viikkoa minnuu edellä on 20-22cm ja mulla pomppasi tää eka mitta reilusti yli käyrän (25cm) siis se on viikolla 22+3 mitattu.
Niin sitä pohdiskellut että onko siitä raskausajalle/vauvalle mitä haittaa jos se mitta koko ajan on reilusti enemmän? Neuvolahoitaja totesi silloin kyllä että ei sinulla ainakaan vettä liikaa ole ettei se siitä johdu...
:x

Onneksi Pinja87 selvis ettei ollut sitä vettä, ihan tässä jännitti puolesta :flower:

absa ja atso 23+1
 
Elossa! Vaikken olekkaan vuosituhansiin kirjotellut tänne.
Istukkakontrollia odottelen kauhun sekaisin tuntein, häämöttelee tuolla muutaman viikon päässä,sekä sokerirasitus joka osuu suurinpiirtein samaan ajankohtaan. Tosin sitä en odottele mitenkään kauhusta kankeena.
Liitoskivut on mitä kauheimmat kävelen kuin ankka tai vanha mummu aina toisinaan.
Mitään muuta ei oikeestaan olekkaan tapahtunut.
Niin no joo,tota maitoa tulee edelleenkin silleen vuotamalla, joutuu liivinsuojuksia käyttämään ihan väkisin,vaikka lääkäri meinaskin että vielä se siitä hyytyy ennen loppua. Toivottavasti en saa nyt sitten rintatulehdusta kun on usein niin kuuma olevinaan että takki auki tarvii kulkea.

Joulustakin on ollut puhetta. Meillä on lapsiin iskenyt joulunodotus jo todenteolla,kiitos kauppojen joissa on jo kuukauden päivät ollut tarjolla joulukalentereita,joulusuklaita yms. Nuohan sitten luulee että joulu on ihan kohta.Pikkujouluna laitellaan vasta joulua,mutta ollaan me tunnelman vuoksi kynttilöitä poltettu jo jonkun aikaa. Aattelin et vois tehä lasten kanssa pipareita vähän aikasemmin tänä vuonna josko se vähän hillitsis tuota joulunodotusta.

Mutta pika pikaa täällä taas,pitää mennä esikoista eskariin viemään.

Mulla muuten virallinen laskettu aika tällä hetkellä 31.1 se kun on vaihdellu 25.1-31.1 välillä tässä koko raskauden ajan,alkuunhan se oli tuo 1.2... Samapa tuo,ei se vauva sitä päivämäärää tiedä,ja tulee todennäköisesti jonain aivan muuna päivänä :)

Mutta,voikaahan paksusti.
 
En nyt osaa päättää tuota äippäpakkausasiaa. Perusvauvanvaatetta on ihan riittävästi. Lähinnä toppapuvun ja makuupussin olisin halunnut pakkauksesta, mutta jos toppapuku on niin iso, niin muuttaa vähän mielipidettä.

KYRSÄ: Olis tosiaan ihan toivottavaa, jos tämän tulokkaan kanssa imetyskin sujuis paremmin alusta asti. Osa ongelmasta oli varmaan meillä se, että tarjosin joka itkuun tissiä, kun en vielä osannut erottaa, mikä vauvaa milloinkin sapetti. Että jospa sitä itsekin olisi jo vähän fiksumpi...

Meidän lapsille tulee uunnilleen samanlainen ikäero, kun teidän kahdella ensimmäisellä - 1 v 8 kk. Ja tuo esikoinen on aika tempperamenttinen edelleen ja tosiaan vaatii osansa. Olis siis tosiaan toivottavaa, että olis helpompaa tuon tulevan vauvan kanssa, koska esikoisen kanssa meni aikanaan aluksi kaikki aika siihen, että pysyi edes jotakuinkin tyytyväisenä. Nyt siihen ei ole mahdollisuutta samalla tavalla.

Muutenkin oon kovasti tilaillu vauvaa, jonka kanssa kaikki olis helpompaa. Jospa siitä tulee helppo ihan olosuhteiden pakosta... Masussa ainakin tämä on rauhallisempi, jospa povaisi hyvää...
 
taustalta pitkästä aikaa ilmottaudun :D lukenu oon päivittäin, mutta tää on niin seesteistä vaihetta että ei paljon oo raskauden saralta uutta ja ihmeellistä.

Tulin nyt kuitenkin ä-pakkus asiaa kommentoimaan:

Otan pakkauksen, koska haluan ehdottomasti siitä makuupussin sekä peiton ja ihan kivan näköisiä bodejakin siinä tais olla.

TOPPAPUVUSTA: meidän joulukuiselle ei viimevuoden toppapuvulla ollut mitään käyttöä.. talven/kevään se oli aivan liian iso ja nyt syksyllä jo liian pieni.

Eli ainakaan nyt keväällä ei tule uudellekaan toppikselle käyttöä helmikuun vauvalla.. Laskeskelin että saattaa ehkä mennä uudelle vauvalle tuo toppis sitten ens syksynä loka-marraskuussa. Riippuu tietysti kuinka vauva kasvaa, mutta meidän poika oli kokoa 68
n.7-8kuisena..

kuupas 23+6
 

Yhteistyössä