Helmimasut 2009 ~Lokakuussa~

Toukka 2008: Täällä myös yksi joka tuntee olonsa edelleen lahtelaiseksi vaikka muutettiinkin viime maaliskuussa Järvelään. Täytän kohta 29 ja esikoinen olis tännekin tulossa.. Että voi laitella viestiä jos siltä tuntuu! :D Niin ja tervetuloa joukkoon!!

Minä täällä kärvistelen saikulla, vielä puoltoista viikkoa. Olo on suurimman osan aikaa hyvä, välillä varsinkin iltaisin on aika tukala olo.. No pitää yrittää olla rauhassa, mua vaan ei oikein oo luotu siihen... :kieh: Isäntäkin ottaa päähän nyt paljon enemmän ku silloin kun olin töissä, taitaa olla mulla joku alakulovaihe menossa tällä hetkellä.. Kovasti haluais jo suunnitella kaikkea ja ostella pikkuhiljaa mutta sitte toisaalta ahdistaa tää kaikki... Äh, en osaa selittää, ehkä se johtuu vaan tästä kun on liikaa aikaa??

Joulusta: Mun suurimmat nautinnot joulussa on glögi, piparit ja kynttilät (no niitä tietysti polttelen läpi vuoden).. Pari litraa on glögiä jo menny ja muutaman piparinki oon syöny joten joulu on kai virallisesti alkanu!! =) Ainoa jouluruoka jota tänä jouluna jään kaipaamaan on maksalaatikko, muutoin tää raskaana olo ei muuta mun jouluherkkuja! Joululahjoja en vielä ole ostanu yhtään ja tuskin kauheasti ostankaan muille ku kahdelle kummitytölle. Meillä on kaikki jo niin aikuisia että ollaan sovittu ettei ostella toisillemme mitään, tosin aina sitä jotain pientä ostaa.. Molempien vanhemmille ollaan yleensä ostettu joulupöytään kukat ja siinäpä se..

Nyt mä lähden kävelemään pienen lenkin jos vaikka kunto antais sen myöten..

Mytty 23+5
 
pur
Sf mitta mulla ollu kokoajan sama ku viikot. eli vkl 17 17cm ja viimeks vkl 20 20cm, katoin just kortista et se ainakin on yli yläviivan. Ihme juttu kun toi maha vaikuttaa jotenki pieneltä kun täällä vetaillu muihin, vaikka isoltahan se tuntuu. Mut nltäti on sanonu kokoajan et hyvin menee kaikki lukemat. Paitsi ne mun veriarvot. Minkä takia miehen kaa käytii sillo rv 17 ostamassa (valitettavasti apteekista) vitskuja. Raskausajan multitabsia aamulla ja obsidania yöllä luontaistuotekaupan c-vitamiini puristeen kanssa. Nyt kun arvot on jo kohillaan jatkan kuitenki talven läpi jokatoinen aamu toista ja joka toinen toista. Ootan vaan kunhan ne loppuu ni käyn sit ostaa sitä kroittersbluusaftia ja jotain monivitskuu luontaistuotekaupasta. Mulla on tosi hyviä kokemuksia noista tuotteista.

Me saatiin kaverilta toissa vuoden äpstä ainakin ihan järjettömän kokonen toppapuku. Meinaan kyl kirpparilt hommaa jonku vähä sopivamman, vaik meil sil on varmaa aika vähän käyttöö.

Eilen tuli postissa se täältä 20e ostamani pikkuruun pitkä trikookantoliina. Jee jee. Intona sitä heti kokeilin. Ja eipä toi nyt ainakaan termospullonkanssa mitenkään vaikeelta tuntunu :LOL: . Vielä kun sais jostain pitkän tukevamman ja yhen lyhkäsen, no onhan tässä aikaa bongailla.

Nyt oon saanu jo normisti nukuttuukkin ja kaikki muutenki mallillaan täälä. Hiukan yksinäistä väliin, mut pianhan siitä yksinäisyydestä saa vaan haaveilla :D . Ja kyllä mies on ite puhunu haluavansa sitten lapsen vuoksi vähän normaalimman työ ja päivärytmin. No katotaan kuinka siinä onnistuu, mä aattelen et meil on nyt tämmönen vaihe.

Tervetuloa uusille ja mukavaa päivä kaikille. Mä menen nyt laittaa tontin talviteloille. :wave:
 
Hei vaan, täällä kans yks joka käy lukemassa jutut päivittäin, muttei itse saa aikaseksi kirjoitella..

Vitamiineista Meikäläinen on oikee pilleristi kun syön joka päivä raskaus-multitabseja, kalaöljyä (omegalive), rautaa (Obsidan) ja maitohappobakteereja (Idoform). Saas nähdä neuvolassa onko toi raudan syönti tuottanu tulosta.

SF-mitta oli mulla 22 cm rv:llä 21+6, eli meni käyrän yläpuolelle. Th sanoi vaan, että monesti alussa menee ja tasoittuu sitten.

Äitiyspakkauksen toppapuvusta Mulla ei vielä omaa pakkausta ole, mutta kaverilla olen sen nähnyt ja toppis näytti aika isolta. Meinasin itse ostaa pienemmän vauvaa varten, tosin en saa aikaseks kyllä ostettua mitään! Hypistelen aina kaupassa vauvan vaatteita, mutta laitan sitten kuitenkin takaisin hyllyyn.. Taitaa tulla vielä kiire ;)

ON.. Mulla on selkä kipeenä, istuminen ei tunnu hyvältä. Viime yönä tuli lonkat kipeeks sivullaan nukkumisesta.. Nukkuminen nyt on muutenkin älyttömän huonoa, ravaan vessassa ja vaihdan asentoa koko ajan. Kumma kyllä vielä ei mitään erityistä väsymystä sen takia oo. Vauveli pyörii ja potkii välillä tosi voimakkaasti, eilen jopa tuntui hiukan ilkeeltä. Tänään on taas selkeesti rauhallisempi päivä :)

Jonniina 24+0
 
Minä oon sit laiska tänne kirjottelemaan... :ashamed:

Mut tänään oli neuvola ja mittasi kohdunpohjan korkeuden. Se oli 30cm! Ja nyt on rv 24+2.
Millasia mittoja teillä muilla?
Huidellaan kyllä ihan täysin käyrien tavoittamattomissa!
Ei edellisissä raskauksissa näin ole ollut.. :whistle:

Rv 24+2
 
Tinttu: Kääk!! Taidan sittenkin kysyä vielä terkkarilta tosta kanavasta, kun pitää muutenkin soitella ja varata uutta aikaa. Mulla on kuitenkin harkkasupistuksia tosi paljon, jotka vetää tosi piukeaksi ja kestää pitkään, vaikkei ne kipeitä olekaan. Lisäksi mulla todettiin eilen lievä hiiva, johon kyllä aloitin kuurin heti, mut sekin saattaa kuulemma lääkärin mukaan edistää paikkojen aukeamista etuajassa.

Nää nettipalstat on toisaalta niin ihania, kun saa vastauksen helposti, mutta toisaalta tieto myös lisää tuskaa. :p

Kössi ja stressimasu 25+6
 
heissan kaikille! mä oon kans nänhnyt sen äitiyspakkauksen puvun ja on kyllä tooosi ison näkönen.olen tilannut hm.ltä toppapuvun pikkuselle.sellasen nallekorvaisen. :) huomenna on neuvola ja laitetaan tilaukseen se äitiyspakkaus.tuntuu ettei malta oottaa sitä. vissiin on nyt jotain mahatautia liikkeel.itellä ällöttää kaikki aivan mahoton ja maha on sekaisin.viimeyönä nukutuksi tuli kait tunteroinen??nyt aamusta nukkuin sitten reilun tunnin.toivottavasti uni maistuu ensiyönä..
itellä ollut nyt jatkuva hiivatulehdus.pitää huomenna siitä keskustella neuvolassa.2 lääkettä oon jo siihen käyttänyt ja ei ole auttanut..ruokavaliollahan siihen pystyy kans vaikuttaan aikapaljon.välil itellä onneksi helpompana.tympeä vaan ku aiheuttaa noita alamaha kipuja. :(
 
Voi kun saiskin pian sen äitiyspakkauksen :) Pääsisi sitten hieman enemmän hypistelemään pikkuisen tavaroita ja muutenkin näkee paremmin mitä kaikkea sitä vielä tarvitsee hankkia. Kelan paperit on matkalla, joten tässä nyt odotellaan sitä pakkausta saapuvaksi.

Mulla on nyt jotenkin totaalisen voimaton olo. En jaksa kun olla möllöttää ja suunnilleen tuijottaa seinää. Alan kohta itsekin huolestumaan kun ei kerta kaikkiaan saa mitään aikaiseksi :headwall: Kaikkea ei tosiaan voi pistää sen piikkiin, että liikkuminen tekee kipeää. Lisäksi tunteet myllertää jatkuvasti ja kamala stressi siitä, kuinka jaksan olla täällä töissä! Mä en kertakaikkiaan jaksa hoitaa omia töitäni täällä ja jokainen asiakaskontakti saa mut ahdistumaan. Tätä on jatkunut nyt reilu kuukauden ja en jaksa uskoa et tulisi helpottamaan enää. Tämä ihana masuasukki vie nimittäin kaiken huomion :heart: Eilen illalla itkin ihan hirmuisesti kun vain ajattelin tätä työpäivää ja kuin selviän siitä :ashamed: Onneks parin viikon päästä on talvilomaviikko eli vähän saa taas levätä. Ai joo, ja sitten mua ottaa niin aivoon se, et en selviä näistä säryistä ilman päivittäistä särkylääkettä :kieh: :kieh: Ja lisäksi vielä masentaa se, et mulla ei ole koskaan mitään positiivista sanottavaa ja aina vain valitan kaikesta :/

masentunut niisku ja äidin aarre 24+5
 
moi kaikki! :wave:

sairaslomaa sain muutaman pvn tän selkäjumin takia (4.11 asti), ja ohjeet kuitenkin liikkua niin paljon kuin pystyy. Mikäs sen mukavampaa,kun saa hyvällä omallatunnolla käydä lenkilläkin vaik on sl... :p

odottelen tässä soittoa vakuutusyhtiöstä,jotta saisin pyydettyä tarjouksen vauvavakuutuksesta. Kuin monella on se jo? Mistä olette ottaneet? Vertailitteko ja miltä näytti jos vertailitte? Nää on aina meikäläiselle ainakin niin hankalia, kun yksi vakuutus korvaa yhtä ja toinen toista :headwall: :headwall: . Jos ne oiskin yksyhteen samanlaiset/samat asiat kattavia, niin ei tartteis vertailla kun hintoja... Plaah...

Äp on toivottavasti viikon sisään täällä... Löysin joku aika sit kirpparilta uuttavastaavan 56cm toppahaalarin vauvalle, niin ei onneksi tarvi miettiä onko äp.n haalari iso vai pieni millonkin... :p Maksoi kokonaiset 5egee muuten...

Soittais nyt se vakuutustäti...!

tatuka+väiski 24+1
 
Mua toisaalta harmittaa kun ei pakkausta otettu. Olisi päässyt hypistelemään niitä vaatteita :) Toisaalta esikoiselta kaikki vielä tallessa ja hyvässä kunnossa. Aattelin kanssa jostain ostaa pienemmän toppapuvun. yksi ikivanha pakkauksen puku olisi, minkä saa pussiksi mutta se on niin tyttövärinen jos nyt sattuukin olemaan poika.

Hiivasta pakko kommentoida. Mulla on ollut monia vuosia hirveä hiiva ongelma, kerran kuukaudessa ennen menkkoja tulee ja yritetty hoitaa vaik miten. Mutta raskauden aikana ei mitään vaivaa, ei viimeksi eikä nyttenkään. Lääkärini ihmetteli jo viimeksi että kuin näin päin. Ei kyllä haittaa tippaakaan!!!

Mulla kolmatta päivää jo "hiljasempaa" masussa. Kyllä joka päivä liikkuu, mutta tuntuu tosi takana ja vaimeampana. Maha on jotenkin hellän tuntunen, tuntuu liikkeet melkeimpä pahalta. Yleensä aamulla kun heräilen niin tyyppi minottelee aika kovaa, voiko sen takia olla niin arkana?

Tänään on kyllä lenkkipäivä. Aivan mahtava ilma!
 
Huomaan, että Ruotsin ja Suomen välillä on tosiaankin aivan valtavia eroja. Multa ei esimerkiksi ole mitattu mitään sf-mittaa (mikä se edes on?), no ehkä viikon päästä olevassa neuvolassa. Te myös tunnutte tapaavan lääkärin tasaisin väliajoin? Tuolla lahden toisella puolella lääkärin tapaa vain silloin JOS on jotain hätänä ja sitten mahd synnytyksessä ei välttis sielläkään. On kyllä myöhäistä muuttaa nyt enää Suomeen ja alkaa nauttia näistä lääkärikäynneistä:) Toisaalta mulla on ihana yksityinen neuvola, josta lähtee aina mukaan mm. just Weledan rasvoja sun muita, nice. Äitiyspakkaustakaan länsinaapurissa ei ole ja Suomi ei sitä mulle anna, blaah. Muuten siellä esim. lomarahat on paremmat; äitiyslomaa voi jakaa ihan miten tykkää. Esim vanhemmat voi tehdä niin, että yksi on 2pvää kotona ja toinen 3, tai toinen aamut ja toinen illat. Rahaa saa myös reiluksi vuodeksi, eikös Suomessa ole 9kk? Svedut saa tuplasti sen, tavoitteena saada myös isä jäämään kotiin.
Hiivasta: ruokavaliolla siihen vaikuttaminen tarkoittaa melkoista remppaa ruokatapoihin, mutta kyllä se onnistuu. Kaikki sokeri pois samoin vaaleat jauhot. Sille ei saa antaa mitään "ruokaa" ja kannattaa syödä kunnolla vitamiineja ja maitohappobakteereja sekä muutenkin happamia maitotuotteita. Piimää vaan kitusiin.

Niin ja yleisesti elämästä. Mä voisin hyvin viettää nämä seuraavat kuukaudet jossain luolassa nukkuen, syöden ja itseäni raapien. Syksy kuivattaa ihon täysin! :) Tää namikka on nyt kuivattanut multa ainakin myös pään ja hiukset on lopettanut täysin rasvoittumisen. Unohdin melkein, että niitä pitää pestäkin joskus kun ei ne tunnu likaantuvan millään:)
Semmoisia tänne (hah minähän olen melkein jo aktiivi!).
 
Sf-mitta: minä olen kanssa ihmetellyt, että mikä kumma se on? Italiassa sellaista ei ole mitattu kertaakaan, enkä ole kuullut siitä edes puhuttavan. Täällähän ei ole neuvolaa lainkaan, vaan gynekologin luona käydään kerran kuussa, sinne viedään valmiit labratulokset (joka kerta saa sitten uudet listat tarvittavista labratesteistä), ja käytännössä myös ultrataan joka kerta siksi, että gyne tarkistaa sydämenlyönnit ultralla doppler-laitteen sijaan, näistä ultrista ei tietenkään siis makseta mitään. Sen sijaan niskapoimu- ja rakenneultrissa olemme käyneet yksityisellä maksullisella, onneksi vakuutus kattaa kaikki maksut, olisi tietty päässyt myös julkisen kautta, mutta jonot ovat Italiassa niin pitkät, että esim. np-ultra olisi pitänyt varata jo suunnilleen ennen kuin tietää olevansa raskaana :LOL:

Rakenneultran jälkeen pitää käydä vielä ilmeisesti rv3o tienoilla mittauttamassa vauva, että tiedetään kasvavan normaalisti. Tosin jos on ollut esim. pahoinvointia, niin noita kontrolliulria on jo aiemmin, haluavat tarkistaa ultralla, että vauva kasvaa normaalisti.

Äippäpakkauksesta: hilkulla oli, etten ostanut sitä, mutta just tuo toppapuvun koko pysäytti: ei siitä ole mitään iloa helmivauvalle, sanovat useimmat. Niin että ei olisi kannattanut ostaa sitä, eri asia tietty olisi, jos olisi saanut sen ilmaiseksi.

Vaatteista: Sanokaahan viisaammat, että riittävätkö nämä ekoiksi kuukausiksi, vai puuttuko meiltä vielä jotain, meillä on nimittäin:

koko 56cm:

5 lyhythihaista bodya
5 pitkähihaista bodya
3 lämmintä veluuripotkupukua
1 ohuempi puuvillapotkupuku
neuletakki
vastasyntyneen makuupussi/ulkoilupussi tai mikä lieneekään

sukkia ja pari myssyä

koko cm62:
7 pitkähihaista bodya
2 lyhythihaista bodya
5 veluuripotkupukua
1 fleece-kankainen housu/takki -yhdistelmä
1 neuletakki
myssy, sukkia

Lisäksi jo nyt kesää varten jotain kokoa cm68 eli

6 lyhythihaista bodya
2 pitkähihaista bodya
1 puuvillainen potkupuku

muutamia muita bodyja, jotka ovat isompia hajakokoja

Eli siis riittävätkö nuo bodyt ja potkupuvut teidän mielestä ekoiksi kuukausiksi?
Ja olisko muita vaatteita, joita meidän pitäisi hankkia? Italiassa asunnot ovat kylmiä, lain mukaan lämpötilan pitää olla talvella 18-20 astetta, siksi nuo potkupuvut ovat täällä tosi lämpöisiä ja bodyt pitkähihaisia.

Lisäksi meillä on pyyhkeitä, rättejä, peittoja jne., mutta lähinnä nuo bodyt ja potkupuvut mietityttävät.

Kiitos paljon, jos joku jaksaa arvioida, mies muistaa vain, että niitä tarvitaan paljon, mutta paljonko on paljon? :p

:heart: lentis ja kullannuppu 23+3 :heart:
 
Lentikselle vastaan:

kokoa 56 olevat vaatteet menee pieniksi tosi nopeesti (n.3viikkoa) joten kauheesti ei niitä kantsi ostaa, mutta kokoa62 menee sitten pitempään :)

56 jotain potkareita tai puolipotkareita kantsii ehkä parit vielä ostaa, sitä kun ei tiiä millanen kakkamasiina sieltä tulee, ja ehkä neuleen lisäksi vielä toinen lämmin yläosa, muuten kuulostaa ihan hyvältä :)

Ite hamstrasin kauheet määrät kokoa 56 esikolle ja osa jäi käyttämättä kun nopeesti kasvo.. suomessa lyhythihaisia bodya en suosittele talvivauvoille ollenkaan, kaikki jäi meillä ainakin käyttämättä.. ei tarkene pikkunen mitenkään, eriasia tietysti lämpimässä maassa.


 
Lentoemo Kopsasin tän terveysportti.fi -sivuilta:

"S-F-mitta
(sf-mitta) symfyysi-fundusmitta, häpyliitos-kohdunpohjamitta; sikiön kasvun seuraamiseksi raskauden aikana neuvolassa mitattava (neuvolakorttiin merkittävä ) häpyliitoksen ja kohdunpohjan (fundus uteri) etäisyys."

Eli th mittaa mittanauhalla vatsaa noin kuin tossa sanotaan, neuvolakortissa on kohta jossa on ala- ja yläkäyrät tuolle mitalle.
 
Jeps, puolipotkarit tai housut + sukat lisäisin minäkin Lentiksen listaan. =) Housuissa ja sukissa on kylläkin se ongelma, että niitä sukkia saa sitten etsiä milloin mistäkin ja pujotella takaisin pikku jalkoihin. Hitsi, nyt kyllä tekis itsekin mieli kaivaa vanha ä-pakkauslaatikko esiin, jonne olen ihan pienimmät vauvanvaatteet jemmannut. En muista mitä kaikkea meillä onkaan. 50-56-senttisiä on kyllä hyvin vähän, alusta saakka oli myös 60-62 cm käytössä.

Kössi
 
Voi kiitos kuupas, jonniina ja kössikenguru! :heart: Tiesin, että tämän palstan naisiin voi luottaa =) Puolipotkareita siis ostoskärryyn :D Lyhythihaisia bodyja olen ajatellut lämpimämpinä päivinä tuonne potkupuvun alle, mutta 62 kokoa en niitä olekaan juuri ostanut, kun aattelin, että viileällä pitkähihainen on parempi. Täällä Italiassa muuten lapset puetaan ihan järkyttävän lämpimällä tavalla, no sisällä sen käsittääkin, kun sisätiloissa on niin viileää Suomeen verrattuna, mutta täällä siis 20 asteessa pikkulapset on suunnilleen toppapuvussa ulkona :LOL:
 
Moi!
Nyt apua! Onko normaalia, että vauvan liikkeet tuntuu emättimen kautta? :eek: Minulla on ollut paineen tunnetta ja ihan kuin vauva potkisi tuonne kohdunsuulle joten oli lopulta pakko ihan sormella kokeilla mikä siellä painaa ja sormea vasten tuntui liikettä!! Siis olihan siinä jokin seinämä välissä mutta ihan selvään tuntui kun vauva heilutti siinä kättään tai jalkaansa! TÄH?

Olipas mukava aloitus tälle mun kirjoitukselle mutta ajattelin, että voisitte neuvoa ja auttaa. Muuten meillä masun kans menny ihan hyvin. Supistelee esim. pidemmällä kävelylenkillä mutta olen käynyt pienempiä lenkkejä eikä ongelmia oo ollu.

Kyselinkin jo aiemmin tuosta äp:n toppapuvusta. Jos minäkin hommaisin kirpparilta jonkun edullisen ja pienemmän, kuten täällä joku muukin aikoi tehdä.

En pysty nyt enempää kirjottaa ku istuminen tuntuu pahalta, kun tuo vauva ilmeisesti tuolla potkiskelee tätä tuolia vasten... :eek:

millla ja poju 25+1
 
milla mulla ainakin vauvan potkut tuntuvat välillä myös tuolla alhaalla ihan ku siinä emättimessä tai nivusessa ja se ei tunnu kovinkaan kivalle :/ ja sit vaihtaa asentoa ja hetken päästä tuntuukin jo kylkiluussa.

Me ei otettu sitä äitiyspakkausta tällä kertaa mut rahat tuli jo tilille, mutta mun oli pakko hakee varastosta laatikko jossa luki pienen vauvan vaatteita :) Sen tutkin ja löytyi pitkähihaisia bodyja ainakin 8 kpl, puolipotkareita 5 kpl, sukkia, potkupukuja varmaan 8 kpl, pieniä hattuja, villasukkia, veluuripuku ja fleecepuku ja kaikkea muutakin pientä kivaa.
Sit olen ostanut muutaman bodyn jossa yhdessä ne tumput ja pieni veluuripuku.
Voi ku ne on niin ihania nuo pienet vaatteet, mutta jäävät ihan liian äkkiä pieneksi. Housuissa meillä on mennyt hieman pidempän aina 56cm mutta bodyissa saa siirtyä kyllä melko heti 62 cm vaatteisiin, eikä bodyissa niin haitta vaikka onkin vähän reilu...
Ekakertalaisille vielä...kannattaa olla muutama vaihtopussilakana vauvan peittoon , tuleehan siinä pakkauksessa 1 pussilakana, mutta olisi hyvä olla ainakin se muutama vaihtoa varten, jos sattuu puklut tuleen! Se nimittäin haisee ihan hirmuiselle hapan maito :x
karvis ja Leo rv 25+2 ja alkaa olo tuntumaan pikkuhiljaa ylisyöneeltä joulupossulta :whistle:
 
Unipussi ja imetystyyny: Osaatteko suositella jotain unipussia? Onko niissä eroa? Kannattaako niitä sitten ostaa kaksi (kuten karvatonkoira sanoi tuosta peiton vaihtopussilakanasta) puklausten varalta, vai pärjääkö yhdellä?

Samaa kysyisin imetystyynystä, eli onko teillä kokemusta hyvästä mallista? Huomasin, että niitä on kahta eri mallia, perinteinen "putkilo" ja sitten sellainen "puolikuu". Osaatteko suositella jompaa kumpaa?

Tv. tiedonhaluinen lenttis kyselyiässä :D
 
Hyvää iltaa kanssasisaret:)

Äitiyspakkauksesta .. hain sen eilen neuvolareissun jälkeen ja sit illalla työpäivän jälkeen avasin sen.. Noh, kuten täällä on jo moni maininnukin, nii toppahaalari on iso (kokolapussa 68cm), se kevytvanupuku VIELÄ isompi (lapussa 70cm).. Ja se toppalakki kokoo 50cm (eli päänympärysmitta, olettaisin?).. Isolta se ainakin näyttää ja meikäläisen molemmat nyrkit mahtu hatun sisään helposti, joten ehkäpä se kesähelteillä on sit sopiva meiän vauvalle -ja teidän toistenkin...
Olin kutakuinkin tyytyväinen pakkaukseen, mut se tumppubody(56cm) ja samaan "sarjaan" kuuluvat potkarit (60cm) oli tehty kankaasta, joka toi mulle mieleen miesten vanhat ja kuluneet alushousut/-paidan.. Siis sellaset "ukkikalsarit", valkeeta trikoota ja vaaleenvihreellä koristeompeleet..
Jatkan siis kirppareilta pienempien vaatteiden katselua ja ostelua.. Mun mielestä oli vaan toi yks 56cm body ja pari 60cm bodyy. Ja toppapuku on kans hankintalistalla, siis pienempi.

Sf-mitasta.. eilen neuvolassa mulla ko. mitta oli 27cm (rv 27+1). Yläkäyrälle hyppäsin:) Eilinen neuvolakäynti oli jotenki liikuttavan ihana, sillä mun avomiehen veljen tytär opiskelee terv.hoitajaks ja oli nyt työharjottelussa tossa meiän neuvolassa. Hän oli sit mun "neuvolatätinä" ja sai kuulla tulevan pienen serkkunsa sydänääniä ja tunnustella, missä suunnassa hän masussa mahto olla:)
Kaikki arvot yms oli ok nyt. Pissatulehduksen "kontrollipissa" pitää viedä maanantaina labraan samalla kun meen sinne sokerirasitukseen. Paino oli noussu vähä vajaa 2kg 4:ssä vkossa, joten ei paha. Verenpaine oli 125/70 (korkein koko raskausaikana). Hemoglobiinia eivät ees ottaneet ku edellisviikolla se oli ollu 135 (siis kun ottivat niitä verikokeita mystisen vatsakivun takia). Nii-i, ja vauvan syke.. Tähän mennessä korkein syke on ollu 148 mutta nyt hän oli liikkuvaisella tuulella ja hänen sydämensä syke oli keskimäärin 154!!

Nii sitähän mun piti kysyä teiltä kokeneemmilta, et onko kohdunkaulan pituudella merkitystä synnytyksen helppouteen/vaikeuteen? Viime viikolla kun se lääkäri tutki, nii oli merkinny äitiyskorttiin kohdunkaulan pituudeks 4,5cm -onko se paljon vai vähän??

Huomenna mennään sit koko perheen voimin ultraan kattelee, miltä masussa näyttää. Tuleva isosisko (pian 13v) on innoissaan.. luulen, et häntä hivenen jopa jännittää tulla mukaan. Ja tuleva isoveli on tyynen rauhallinen, mutta hänestä näkee, että pinnan alla on kovasti jänskätystä.

Tänään töissä kauhistelin, kun marraskuun työvuorot tuli.. Siis sitä, että sen jälkeen mulle tulee enää 2 viikon työvuorot ja sit on mammaloman aika! Huih. Toisaalta odotan mammalomaa mut toisaalta taas haluan olla töissä. Vaikkakin työmotivaatio on väliin matalaakin matalammalla, mutta sit taas työkavereiden seurassa päivä hurahtaa niin nopeesti.

Nanada ja Hän 27+2
 
täällä yksi työlainen kirjoittelee, ei kauhean usein kerkee, kun jo kahdeksalta pitää nukkumaan päästä :eek: alkaa ilmeisesti alhainen hemmari vastautumaan, kun niin kauheasti väsyttää. Pikku kaveri potkii kans alaskohdun suulle ja välillä tuntuu kuin venyttelis vatsanahkaa sisältä päin pikkusormien välissä. Venyttelyt ja potkut tuntuu välillä ihan kipeiltä,mutta pää asia että jotain joka päivä tuntuu =)

Mä en meinannut ollenkaan ottaa äp:tä, vaan otan rahat ja juoksen kauppaan.. ;) Olen jo toppapuvun ostanut ja ransun.. saan ystäviltä jotain käytettyä, molemmilla vaan on neitit kasvamassa, joten aikapaljon tulee varmaan ostettua. Pari settiä olen jo käynyt ostamassa, puolipotskareita vaan ei ole vielä tullut hommattua. Niitä pitää ehdottomasti olla. En osaa sukkahousuja ihan pienelle edes ajatella.

Ihana tätä palstaa on lukea, vaikkei aina kommentteja laitakkaan. tuo vakuutusasia on päässyt meidän perheessä kokonaan unohtumaan! Pitää ensi tilassa laittaa sekin asia kuntoon. Mä en ole vielä edes äp-rahoja hakenut. Tän kuun lopussa alkaa olla jo kiire. Meneekö kelalla prosessissa kauan?

 
SF-MITTA; Satuin sitten lukemaan eilen netistä että se mitta voi vaihdella vaikka minkä takia, esim äidin pituuden ja ruuminrakenteen takia, onko kohtu eteen/taakse työntyvä/pitkänmallinen vai leveneekö jne jne. :) Että selvis sekin asia.

LÄÄKÄRISTÄ; Olen saanut tiedon kaiken maailman kirjoista että nlalääkäri on 2-3krt raskauden aikana, minulla nyt ensimmäinen tuossa joulukuun alussa eli en käy marraskuussa nlassa muuta kuin sokerirasituskokeessa ja sitten viikon päästä siellä yksityisellä lääkäriasemalla se 4D-ultra jonka siis huvikseni tilasin, ei ole varsinaista syytä.... Muutama viikko sitten tuli käytyä lääkärillä ihan vaan käsi-ihottumani takia.

Huh, kaksi pikkusuklaapatukkaa syönyt, yksi vielä odottelee laukussa... MMMmmmmm :p En ole pitkään päässyt mässyä syömään, piti tänään jotain saada :ashamed:

absa ja 'äidin kultapoika' atso 23+2 :heart: :heart: :heart:
 
tuli mieleen toi maksan syönti juttu.eikö teistä kukaan ole syönyt esim.maksalaatikkoa?minäkait olen syönyt.mut siis jtn 2krt kk..:) eikait se nyt niin vaarallista ole?serkun kans jutellut joka sanoi että hänkait söi kaikkea.siis kohtuudel..vakutuusasiaa mietitty ja ajateltiin huomenna soittaa vakuutusasia miehelle ja kysellä viel lisää asiaa.tuleepahan oikea ja sellainen mitä ei kadu sitten.
anopin luona käytiin kylässä ja voi mahoton että siel on jo kaikkea odottamassa vauvaa. :)
 
Emsalle Onnea!!! :flower:

Vauvan vaatteista: Minä olen suuruudenhullu! Eli meillä on aina ollut varmaan 15 kpl joka kokoa bodya, puolipotkaria, potkaria, asua... Kun vauvat saattaa pulautella. Meillä on kokemusta molemmista ääripäistä. Esikoisen pulautusten määrä matuu yhden käden sormiin, kakkonen taas pulautteli aivan kokoajan. Ja kun en halua, että lapsellani on pukluset vaatteet niin niitä sit vaihdettiin keskimäärin 6 kertaa vuorokaudessa.
Ja yksi minkä huomasin olevan todella tarpeellinen talvivauvalle on 40cm (keskoskoko) kypärämyssy. Se äitiyspakkauksen 60cm on aivan järjettömän iso siihen appelsiinin kokoiseen päähän. Samoin muutkin hatut! Meillä tosin on vaan ohut fleece hattu, kun sinne alle tulee kypärämyssy ja haalarissa on vielä huppu....

Tälleen vaan omia kokemuksia kahden helmikuisen äitinä jo.... Kohta kolmen.

-kyrsä ja nappula 23+5
 
nla-lääkäri on meillä ensiksi viikolla 10, sitten viikolla 26-28 ja viimeinen lääkäri on joskus rv 34:llä.

sf-mitta: On siis häpyluun yläosasta mitta kohdun korkeimpaan kohtaan. Mulla se menee ihan himpunverran keskikäyrän alapuolella. Eli mulla oli rv 23:lla 19cm.

Mutzi-81: Onpas sulla suuri sf-mitta noille viikoille. Mulla on ollut 30cm silloin kun olen mennyt synnyttämään, kaikista noista kolmesta (piti oikeen tarkastaa). Laittoivatko lisätutkimuksiin? Onhan siinä mahdollisuus, että esim lapsivttä liian paljon tms...
 

Yhteistyössä