Helmimasut 2009 ~marraskuussa~

Moikka!

Vitsi multa katosi kaikki tekstit....

Kelanpapereista Multa ne katosi postissa. Onneksi menin kysymään niitä etten vaan jäänyt odottamaan päätöstä. Täytin uudet ja vielä pitää toimittaa se raskaustodistus. Postihan ei ikinä kadota mitään... Ottaa kyllä päähän! :headwall:

Rosinante Mä huomasin tuossa kun oli raskas työviikko et masukki meni ihan rytmissä sekaisin. Eli ei musta tee hyvää vauvallekaan jos äiti on ku peffaan ammuttu karhu!
Meillä siis oli just niin et nukuin huonosti jonkun neljä viisi tuntia yössä ja loppuviikosta olin jo ihan rikkipoikki ja stressaantunut. Masukki valvotti yöllä sen lisäksi et saa rampata pissalla ja herään joka kerta kun kylkeä käännän. Loppuviikosta sain vatsakramppeja ja lauantaina valvotun yön jälkeen menin kääkärille ja sain sairaslomaa. Supistuksia sanoi mulla olevan, mutta en tiedä oliko vai ei. Oireet kuvailin ja sen mukaan sain viikon sairasloman. Perjantaina hain sitten lisää työterveydestä ja näin ollen mun työt tältä erää ja tuossa paikassa on ohitse! Mullahan siis vakituinen työsuhde irtisanottiin kesällä yt:n aikaan sen jälkeen kun olin ilmoittanut olevani raskaana.
Suurin osa ajasta on sen jälkeen mennyt sairaslomalla ja voi olla et tuo masukki on tottunut tiettyyn rytmiin, jonka vuoksi tuo viikko oli ylivoimaisen raskas. Ei kyllä tuo selvitystilassa oleva asia ja motivaation puute nekään vähentäneet stressiä ja väsymystä, mutta sanotaan ettei ole eikä tule ikävä paikkaa. Sen verran paskaa sain niskaan ettei voisi vähempää kiinnostaa. Nyt sitten vaan nautitaan vauvan kasvusta masussa =)

Mieliteoista Mulla on iskenyt jo aikaa sitten himo mandariineihin! Söisin niitä vaikka kilokaupalla!!!
Toinen mieliteko/juttu mikä mulla on pahentunut nyt raskausaikana liittyy hampaisiin. Mulla on ahtaat hammasvälit ja varsinkin nuo mandariinin palaset jää aina pariin väliin. No nykyään en pärjää ilman hammaslankajutskaa ja hammastikkuja. Mulla on pakko olla niitä koko ajan mukana tai napsahtaa. Olin pari päivää anoppilassa ja ne unohtui kotiin ja AaRrGggggg!!!!!! Käytän niitä siis vähintään kolmesta viiteen kertaan päivässä... Tuntuu oikeasti et ikenet äryy helpommin kaikesta nyt raskausaikana ja jos unohtaa pariksikin päiväksi nuo putsaukset niin heti sattuu jostain. Hampaat harjaan sentään edelleen vain sen kaksi kertaa päivässä :LOL: :LOL: :LOL:

Kyrsä Hyvä idea tuo pinnasängyn pienentäminen noin!!!! Ei olisi edes tullut mieleen et noinkin olisi voinut tehdä...
Mä olen vaiheessa vielä mutta siis tekemässä jo sellaista pötkylää millä pienennän sängyn ja samalla saan sen sitten vauvan kasvaessa laskettavan laidan eteen pehmusteeksi. Saatiin lahjaksi sellainen puoleen sänkyyn riittävä pehmuste jonka laitan sitten takaosaan (ja riittää puoliksi molempiin päätyihin). Mutta tuohon etulaitaan ei musta käy kivasti pinnasuoja. Tuon tyynyn saan sitten ottaa myös sänkyyn estämään etten vahingossakaan kierähdä vauvan päälle yms. Eli sen saa renkaaksi kiinnittämällä päissä olevat narut toisiinsa.

Nyt iltapalalle!

Caro + masukki 24+5

 
Ehtoot :wave:

Taas on menny muutama päivä vaa lukies.
Tänään oon koko päivän siivoillu kaappei ja nyt sen sit tuntee kans alapään luissa...ei pääse kunnol kävelemää :|

Supistuksista Ei oo kertaakaa tullu edes edellisis raskauksis harjotussupistuksii mut niit atis perjantai aamuna tuula ja paljon. Koko automatka töihin sattu välil ylävattaan ja ainaki ne tuntu supistuksilt. Sen jälkee ei oo tullu ainakaa viäl.

Tänää ku löin auton oven kii ni maha jäi alle :eek: löin oven mahaa päi! Toivottavast ei osunu mihinkää kriittisiin kohtiin, kai se jonkunlaisii töytäsyitä kestää :|

Huomaa kyl et kohtu on suht korkeel ku ruokaa ei vaan mahdu paljoo kerral ku alkaa kiristää ja ahistaa heti ylävattast tissien alta, melko tuskanen olo tulee.

7 viikkoo olis töitä ja sit alkaa joululoma :D viikkoi laskeskelles...
24+2
 
Hei onko teille muille tullut sellaista outoa yllättävää kipua mahaan kun hengitätte syvään?
Mulle tulee satunnaisesti, tämä tosiaan viides raskauteni, neljäs synnytys ja koskaan ei ole aiemmin vastaavaa ollut! Usein illalla kun maha on täynnä ja makaan sohvalla ja vedän syvään henkeä tulee sellainen lumpsahdus, joka sattuu tosi paljon. Mitäköhän se on... :/

-kyrsä ja nappula 24+2
 
pur
Kyrsä Mul on ollu koko raskauden ajan nopeissa liikkeissä ja esim nauruun purkahtaessa sellasta vihlovaa kipua alavatsassa. Ei se musta mitenkään ihmeellistä ole ollu kun maha muutenkin venyy ja paukkuu. Kuulostaa kyl erijutulta tommenen muljahtelu, siihen en osaa ottaa kantaa, kandee varmaan soittaa neuvolaan ja kysästä.

Caro melko pinkeen näkönen maha ja ihanan muotonen

Mulla täällä flunssa tekee sitkeesti tuloaan. Vieraita kuiutenki pitkästä aikaa tulossa ni pitää kuitenki vähä järjestellä täällä.

Mukavaa viikon alkua kaikille
Pur ja molskuttaja
 
jospilla ja carolla ihanaiset masut :heart:

JeJa minäkin jätän monesti mahan ovien väliin. Etenkin jääkaapin ovella aina kolhasen siihen :ashamed:

Keskiviikkona ois lääkäri. hmph. Mä en kyllä odota sitä yhtään, sinne terkkarin puolelle menee mielellään,mutta että lääkäri :$ Kun nyt muistas ees olla pissimättä ennen lähtöö et sais tiristettyä sen pissanäytteen, laitettava varmaan iso lappu jääkaapin oveen :D

Nyt jos sais aikaseks lähtee kotihommia hoiteleen..
labello laiskiainen ja mytty 26+1
 
moikka!

Kävin just neuvolassa ja yhtäkkiä mun pissiin on ilmestyny sokeria. Pitää siis mennä siihen sokerirasitustestiin. :|
Muuten kaikki oli ilmeisesti niinku pitääkin. Alkoi vaan huolestuttaa tuo sokeri, että pitääkö tässä nyt ruveta itseensä piikittämään. Tuskinpa se heti sitä tarkoittaa?

Aika jännä oli se terkkari kun ei ruvennut kokeilee tuota jalkoväliä, että onko paikat kiinni ym. kun mulla on ollu niitä supisteluja ja sitä painon tunnetta kohdunsuulla. Sanoi vain, että lääkäri katsoo ens viikolla. Näytteen se kuitenki otti, jotta nähdään voisko supistelut johtua jostai tulehduksesta.

Minä se en vaan saa tuota kuvaa tuonne profiiliin. Kivoja masuja muilla :)

Enpä nyt muista mitä pitikään kirjoittaa... no toisella kertaa sitten :D
millla ja poju 25+6
 
Marraskuuta kaikille! :wave:

Olipa hulina vkonloppu, onneksi on viä huomiseen sairaslomaa, niin saa rauhassa palautua... :D Lauantaina vein kirpparille kamaa myyntiin vinot pinot,että sais nurkista pois kulkemasta. Myymättä jäävät meinaan sit viiä spr.lle. Saa kyl aikas monta 20-50sntin t-paitaa myydä, että saa edes sen 27e pöytävuokran maksettua... :headwall: . Mut tärkeintä saada ylimääräinen roina pois nurkista... (ja meillä sitä riittää, uskokaa vaan! nimim. hamsteri entisessä elämässä :LOL: )
Kirppari ruljanssin jälkeen haettiin ja kasattiin esikolle parvisänky, ja siinä samalla tuli koko huone järjesteltyä uusiksi. Mutta tulipa siitä kyllä paljon tilavampi ja järkevämpi nyt. Meillä kun on vaan 3h+k, niin mun pojan huoneessa on myös miehen tytölle oma sänky, työpöytä ja kaappi/hyllytilaa, ja välillä on ollut hiukan ahdasta. :kieh: Mut tosiaan tilanpuutteeseen auttoi kummasti kun toinen petipaikka nousi yläilmoihin... :p

Su aamuna oli herätys klo 07.00 ja lähtö lätkäturnaukseen tampereelle. Siä menikin iloisesti puolipäivää, minkä jälkeen käytiin viä syömässä ja leffassa kattomassa niko, lentäjän poika. Arvatkaa vaan kuka itkee pillitti puoli elokuvaa... :ashamed: Kotona olin jo ihan poikki, ja viäkin väsyttää, eli taidampa kohta kipaista päikkäreille.

Poikani(10v) on alkanut käyttää vauvasta nimeä Peikko, joten luulempa että väiski-työnimi saa nyt väistyä, kun muutoinkin käytän sitä lähinnä vaan täällä... Olen ihan mielissäni että poika noteeraa vauvaa nyt noin, kun alkureaktio oli melko negatiivinen(muutan iskälle, ei kai siitä tuu mulle sukua, ois parempi kun se annettais pois..jne). Eilen jopa huuteli ja jutteli masulle kun kaksisteen loikoiltiin kattelemassa formulaa :) . Edistystä pikkuhiljaa...

Vauva on melko vilkas ja välillä tuntuu että vetää jotain tae kwon do- reenejä kun niin kieppuu ja kädet ja jalat käy... :LOL: Mutta vielä ei tunnu kuin mukavalta nuo liikkeet, paitsi kun potku/huitaisu osuu sopivasti rakkoon... Varmaan ehtii jossain vaiheessa jo tuskastuakin jos sama meno jatkuu loppuun asti :whistle: .

Mulla ois kova hinku jo järjestää uusiksi makkari ja laittaa kaikki valmiiksi vauvaa varten, mutta päätin että teen sen vasta joulun jälkeen,kun kuitenkin työpäivien jälkeen oon aika poikki, ja täytyy muistaa vähän laittaa jouluakin ja huolehtia muusta perheestä... :D Kaikki ajallaan ja pikkuhiljaa.. Tosin jos joutuis(lue:saisi) jäädä pidemmälle saikulle jo ennen joulua,niin sitten vois energiaa piisata tohonkin hommaan... Mä olen kyllä vakavasti ajatellut meneväni viimestään jouluviikolla valittaan jostain,niin et vois jäädä pois töistä jo sillon. Siis vaikkei mitään kummempaa vaivaa oliskaan... :saint: Onko muilla vastaavia "syntisiä" suunnitelmia?? ois vaan niin ihanaa jo sillon saada rauhottua ja keskittyä olennaiseen...

tatuka+peikko 23+6
 
Voi mikä luksus päivä!

Olen sairaslomalla huomiseen ja vein tytön itserakkaasti silti hoitoon. Ja RAUHASSA saan kaikkea tehdä. Prismassa meni tunti vaan katsellessa ja tein hyvää ruokaa. Nyt sitten aion katsoa elokuvan ja syödä suklaata:) Milloinkahan tämmöistä olisi viimeksi tapahtunut?

Pesänrakennus -vietti jatkuu: eilen siivosin kaappeja hullun kiilto silmissä ja viskasin turhaa tavaraa pois. Nostin kyllä yhden liian painavan laatikonkin...No sitten kyllä supisteli mutta mieli oli hyvä kun tuohon hommaan oli sopivasti aika ja myöhemmin ei välttämättä olisi enää jaksanut.

Nyt on joka yö supistellut paljon mutta päivisin ei enää. Tää muksu on kyllä muutenkin hauska kun liikkuu ihan mielettömän paljon iltaisin :heart:

Kävin kirpparillakin aamulla ja täällä Joensuussa on aina kyllä ollut ihan törkeät hinnat lastenvaatteissa. 3,5? kuluneesta potkupuvusta ja 4,5? nyppyisestä bodysta...Uudenkin saa jo samaan hintaan. Enkä jaksa lattialla olevia sekalaisia laatikoita tonkia enää mahani kanssa, joten ostetaan sitten uusia vaatteita sillä Kelan rahalla kun kaikkea muuta on ennestään.

Eilen nauroin mahaani kun seisallaan nojasin taaksepäin: Vatsalihakset tai jotkut tekevät sen ihan kolmion muotoiseksi tuossa asennossa:) Mielenkiintoinen tapaus jota varmasti tulen esittelemään.

Ja toissapäivänä keksin tyttö -nimen, joka miellytti meitä molempia vanhempia mutta 3,5 v. tyrmäsi sen ja melkein itki kun sen ehdotus oli kuulema paras. No se kyllä vaihtuukin jokapäivä paitsi että aina alkaa E:llä. Itseasiassa ne ehdotukset ovat olleet hyviä!

Kyrsälle kiitos kivasta ideasta pinnasänkyyn!

Ja Uusioäippä: taitaa niitä viikkoja olla jo 23. Ihan sekaisin näköjään jo niissäkin luvuissa:)

Angela
 
Tuulikki73
Hei vaan pitkästä aikaa. Vaikka en olekaan kirjoitellut olen kyllä käynyt aktiivisesti lukemassa muiden kirjoituksia. Ensin omaa napaa: Mulla oli rakenneultra viime torstaina ja sen mukaan kaikki ok. Mua rupes jo kauheesti huolestuttamaan, kun potkuja ei kovin paljon kuulunut, mut ajattelin, et odotan sitkeesti sinne rakenneultraan ennen, kuin alan panikoimaan. Vauva makasi poikittain pää mun vasemmalla puolella, haukotteli yhdes vaiheessa ja sit avasi nyrkkiä niin, että sormet pysty laskeen pysäytyskuvasta. Ultraaja sanoi, että on tosi aktiivinen vauva! Olin niin helpottunut, että kaikki oli hyvin, etten edes tajunnut kysyä, että mistähänse johtuu, et liikkeet on alkanut tuntuu vasta nyt ja vieläkin aika heikosti, eikä esim. vatsanpäälle näy mitään.

Oli henkisesti aika rankka tuo viime viikko, mun anoppi, nimittäin kuoli maanantaina. :'( Se oli sairastellut pitkään, eli vaikka tilanne olikin surullinen oli se myös tietyllä tavalla helpotus. Katolilaiseen tapaan hautajaiset järjestetään täällä tosi pian, eli eikös ne sattunut just samalle päivälle tuon odotetun ultran kanssa! :headwall: Yritin siirtää ultraa eteenpäin, mut olis siirtynyt jonnekin hamaan tulevaisuuten joten päätettiin kuitenkin mennä. Onneks se oli kuitenkin ilta-aika. Mun miehen kotipaikka on noin kolmen tunnin ajomatkan päässä täältä missä me nyt asutaan, eli ajettiin sit suoraan hautajaisista sinne ultraan. Siinähän ne elämän ääripäät tulikin koettua samana päivänä, kun ensin haudattiin miehen äiti ja sitten nähtiin meidän vielä syntymätön vauva!

Kommentoin nyt varmaan tosi vanhoja juttuja, kun luin koko viime viikon kirjoitukset kerralla, eli sori:
Baareilusta, baarit tarkoittaa mullekin pubeja. En ole itse kovin monta kertaa raskauden aikana käynyt, mitä nyt ihan yhdellä (siis mun kohdalla tarkoittaa siis yhtä limpparia tai vettä) jonkun kaverin seurana. Toissa perjantaina oltiin sitten, yhdessä baarissa mihen kanssa kuuntelemassa bändiä. Ihan ok mun mielestä jos haluaa mennä. En mäkään menisi jos kaverit on menossa kunnolla kännäämään, mutta jos ne on menossa muutamalle, niin miksei sinne voisi mennä seuraksi vaikkei alkoholia joiskaan? Varsinkin, kun täkäläisetkin pubit on täysin savuttomia. Sit en kyllä menis jos siellä edelleen poltettaisiin.

Imetys. Itse olen ajatellut, että olis hyvä jos saisi imetettyä ainakin ensimmäiset 6kk mut mielellään vielä pari kuukautta tuosta ylikin. Mutta sen olen päättänyt, että stressiä en ota jos se ei jostain syystä onnistukaan. Mulla on vähän sama tilanne, kun Lentoemolla, että vaikka täällä äitiysloma on pidempi, kuin 3kk niin imettämisluvut on euroopan alhaisimpia. Muistaakseni vain n. 45% äideistä imettää. Eli en tiedä miten paljon täällä saa tukea tuohon imettämiseen. Kyllä ne sitä kovasti suosittelee ja yrittää saada enempi naisia imettämään. Mäkin oon menossa semmoiselle muutaman tunnin imetyskurssille tuossa joulukuussa.

Liikunta, mulla on tosi huono omatunto, kun olen liikkunut viime aikoina niin vähän. Varsinkin, kun lukee täällä teidän muiden kirjoituksista, että kaikenlaisista supisteluista ja liitoskivuista huolimatta monet yrittää sitkeästi kuitenkin liikkua. Itsellä kun ei ole ollut mitään järkevää estettä olla liikkumatta, paitsi oma laiskuus. :ashamed:

Tuulikki + taimi 23+3
 
nopeaa kävin vaan lukaseen..

voimia sitä tarvitseville. labellolle kiitos uudestan pinosta.!!!


meillä menny viikonloppu yläkerran naapureiden kanssa, kyläilty puolin ja toisin. käyty la ja su shoppaileen eka (lauantain) koko meän perheen kanssa, sitten vielä lauantaina yläkerran porukankin kanssa, ja sitten sunnuntaina kävin yläkerran sussun kanssa ja sen ukko, mun ukko ja yläkerran ukon tyttö ja meän tytti jäi meille siksi aikaa..
kauheen kiirettä ollu koko viikonloppu..

tekis mieli tehdä taas tuo isyyspakkaus, mutta en tiiä mitä siihen laittais ku on kumminkin toinen tulossa ja edellisestäkin jäi vielä tavaraa käyttämättä..

mutta nyt tekee jotain.. ehkä myöhemmin uudelleen täällä käymään

t.pia, tytti 10/06, nökö 26+1
(herra jestas ku aika menee nopeeta.. voiko olla jo noin paljon viikkoja?!?!!?)
 
Moikka!

Tässä olen vaan käynyt pikapikaa aina lukemassa kun on ollut pojun synttäreitä sun muuta hulinaa, että unohdan varmasti kommentoida jotain mutta josko nyt pääsis takaisin normaalirytmiin :D .

Sitä pitikin kysyä, että ottaako kenenkään kylkiluihin kipeää, painaako vauva??? :attn: Mulla on oikea kylkiluut aivan hellänä, vauva painaa jotenkin niihin, että pitää istua kierossa ja välillä "painaa" vauvaa alemmas, että saa oltua. Voikohan tuo rantapallo olla jotenkin sen muotoinen,että se on tuollainen"muotopuoli" ( ulospäin sitä ei huomaa ollenkaan )tai vauvan asento.Sf-mitta silti on normaali, ellei jopa hiukan pieni viikkoihin nähden mutta painaapainaapainaa |O :(

Äääh, se on riennettävä ruuanlaittoon...

Hyviä oloja mammat!!! :wave:

Möökö ja pikkumöökö 26 +1 :heart:
 
pur: Mulla on myös ollut niitä vihlovia kipuja alamahassa kun tekee jonkin äkkinäisen liikkeen. Ollut ihan alusta asti. Mutta noita muljahteluja mulla ei ole koskaan ollut ennen. Ja se oikeesti sattuu, tosin sattuu noi vihlaisutkin, mutta eritavalla.

Pitää varmaan kysellä neuvolasta....

näin vaan pikaseen taas

-kyrsä ja nappula 24+3
 
Iltaa,
nyt alkaa olla kasassa isyyspakkaus: Iskä-pyjama, Isin kulta-body ja kylpytakki vauvalle, kylpynestettä ja -öljyä, kosteuspyyhkeitä, Marimekko tutti ja pullo + korviketta, kertakäyttö ruokalappuja ( ...tämä isukki kun tykkää päästä helpolla ) suklaata, sisua, buranaa, korvatulpat..mutta mistä voi ostaa KYLPYLELUN????? Kävin mm. Cittarin, Hong Kongin, eikä kummassakaan :/

Tatuka Mä olin niinku suunnitellu et olisin tänää valitellu jotain neuvolalääkärillä, mut en mä si valitellukaan, kun tänään olikin ihan hyvä päivä ja joka tapauksessa olisin voinu oikeesti olla saikulla vasta torstaista alkaen...

Angela Mua ärsyttää kans ne sotkuset laatikot siellä kirppareilla, ei jaksa kiinnostua sitten ollenkaan. Mut ymmärtäähän sen , tai sais olla pöydän pitäjä koko aika viikkaamassa. Mä kyl pyrin itse olee mynstäämättä koko pöytää, kun kattelen tavaroita.
Munkin maha on kolmion mallinen kun jännittää, huomasin kans ku nousee selältään ylös. Vatsalihakset vetää hassun malliseksi :)

Tuulikki Osanottoni suruunne! Yhden mun tutun lapsi synty samana päivänä kun hänen oma isä kuoli, se oli kanssa aika omituinen kokemus hänelle. :hug:

Kun tulin kotiin niin oli naapurin lapset hajottanu pallopeleissään mun kukkaruukun, viimeks oli kauhee ison pallon kurajälki ikkunassa...vähä mua hermostutti kun mua on se pallottelu ottanu kupoliin tossa ikkunan takana...noooh sitten keräsin itteeni ja kiitin että lapset kertoivat mulle jne... Kaikki hyvin ja sovittiin että vois pallotella pikkasen etäämpänä ikkunoista.

Neuvolalekurissa kaikki hyvin, koko n. 1 kg pintaan, lapsivettä hyvin ja kohdunsuu oikein napakka ja paikat hyvin kiinni :) 'Valkovuotoa reilusti, mutta se kuuluu asiaan'...tiedetään!!! :eek:

hm ja nöksy 26+4
 
Vajaa viisi kuukautta on odotusta enää jäljellä. Kesä meni menojaan ja syksy kääntyy talveksi. Kohta alkaa joulutouhut. Pitkältä tämä aika kuitenkin tuntuu. Joulunkin jälkeen odotusta on vielä pari kuukautta, ellei enemmänkin, jos menee kovasti yliaikaiseksi. Viikot menee kyllä melko nopeasti, mutta raskaus ei tunnu paljon etenevän. Vasta ollaan vähän yli puolenvälin. Ei tähän tahdo kärsivällisyys riittää.

Oireet on ollu kovin vähäisiä. Alkuun oli turvotusta, väsymystä, kuvotusta ja heikotusta. Mutta oikeastaan sen huomasi vasta jälkikäteen. Viikkojen 13-14 tienoilla saattoi taas harjata hampaansa ja juoda aamulla lasin vettä ilmaan yökötystä. Voimat ja reippaus alkoi palata kehoon ja mieli piristyä. Ei ollut enää niin justiinsa, jos ei ehtinyt syömään kahden tunnin välein. Pysyi silti tolpillaan, eikä tullut oksettava olo.

Myöhemmin on sitten tullut kuvioihin suonenvedot, vihlasevat tuntemukset, pingotuksen tunne vatsassa ja hienoinen huimaus. Ne on kaikki kuitenkin yleensä melko nopeasti ohimeneviä. Jatkuvana oireena on kyllä erittäin runsas valkovuoto. Vuotoa tulee koko ajan, mutta ennen kaikkea liikkeessä/rasituksessa.

Painonnousu mietityttää. Siitä puhutaan niin paljon. On sokerirasituskokeita, raskausdiabetesta, sokerivauvoja, ylipainoa ja raskauden jälkeisiä kiloja. Itse olin normaalipainoinen ennen raskautta. Painoindeksi oli 20,0. Painoni heittelee normaalisti ilman raskauttakin kilon pari sinne tänne jatkuvasti. Kärsin kroonisesta ummetuksesta, jolla myös on vaikutuksensa. Raskausviikolla 24 painoa on tullut 4-5 kg ja tuntuu, että koko ajan se paino vain on kovasti nousemaanpäin. Mitä se onkaan sitten loppuraskaudesta. No toki siihen vaikuttaa oma liikkumiseni ja syömiseni. Mutta kun herkkuihinkin tulee langettua ja lenkille ei joka ilta innosta lähteä.

4D-ultra. Millä viikoilla se on kohdallaan? Milloin siitä saisi mahdollisimman paljon irti? Lapsen sukupuoli kyllä kiinnostaa. Haluaisin tietää onko kohdussa kasvamassa äidin "rinssi" vai "rinsessa". Ehkä liikkuva kuva lapsesta tuo taas asian todellisemmaksi. Hän on nyt jo jotain kuus-seitsemänsataa grammaa ja kolmekymmentä senttiä - meidän lapsi. Nimet on kyllä jo valmiina.

Hankinnat vauvaa varten on hyvällä mallilla. Pinnasänky, vaunut, turvakaukalo, vaatteita, leluja, tuttipulloja ja muita tarvikkeita löytyy. Äitiysavustuksen otamme rahana. Pohdinnassa on hoitopöydän tarpeellisuus. Se olisi varmasti hyvä, jos sen saisi sijoitettua järkevästi. Mutta jos hoitopöydän joutuu sijoittamaan toiselle puolelle taloa niin, onko se enää kätevää. Olisi hyvä kun hoitotaso olisi lähellä vesipistettä, roskista ja vauvan tarvikkeita. Meillä hoitopöytää on kuitenkin mahdoton saada esim. kylpy- tai makuuhuoneeseen.

Rv 24
 
Kerron ensin oireet;
töissä oli tosi kiire eilen ja tänään, tai no, keräsin itselleni kaikkea pientä tekemistä ja nyt molempina päivinä tullut sellainen painontunne alavatsaan ja ikäänkuin meinaa tulla pissi housuun-fiilis vaikka olisi 5min. aikaisemmin käyny pissillä. Ei kipua(normaalia häntäluun ja ristiselän kolotusta ja iskiasta kun seisoo 6-7tuntia) ja sen oletan olevan harjoitussuppari kun suihkutin asiakastani rivakasti pesusängyssä tänään ja se samalla tavalla alhaalta alkoi puristamaan ja kesti muutaman sekunnin. Olen ensikertalainen niin aika kummallista.... Mut eniten huolestuttaa tuo painontunne/pissaamisen tarve ku sit ei voi kävellä ku jalat ihan kiinni yhdessä tai istahtaa niin se helpottaa.
Atso-poika myös kyllä potkii paljon alaspäin, että olisiko myös hänen ylä tai alapuoli painanut rakkoa niin siitä se tunne... Hieromalla alamassua(huom. uimarengasta siis)se helpottaa.

Piti ihan katella nyt teidän masuja ja ne on kyl jokaisella ihania :)

Tuosta 4D:stä et minulla on nyt rvlla 24+3 tuo ultrameininki ja se on hoitajan mukaan ihan sopiva ja taisi sanoa että tää marraskuu on minun viikoille hyvä aika et oliko se nyt siis ennen 30vkoa saisi eniten irti... En mene vannomaan, voin muistaa väärin. Ja meillä samat viikot vielä meneillään Sallanen :)

Ja se vielä tuosta töihin menosta joku kyseli että joko tekee mieli saikkua vaan otella niin itse asiassa kyllä maistuisi vaikka viihdyn töissä mutta olisi niin ihanaa vaan olla ja keskittyä tulevaan, etenkin kun oli tuossa pari viikkoa saikulla niin se oli ihanaa...... Syntisiä ajatuksia siis löytyy, paitsi työtoverit sanoneet että mene saikulle heti kun laiskottaa, niin en hidasta heitä :LOL:

absa ja atso 24+0
 
Nyt se sitten alkoi! Mahan koon taivastelu nimittäin. :kieh: Joo, onhan se jo iso, mutta että se näyttäis siltä, että olen viimeisilläni?!? :eek:

Kävin eilen vatsatanssissa tapani mukaan ja kävin tällaisen keskustelun:
- Hyvin sä tuolla mukana heilut. Koska vauva syntyy?
- Helmikuun toinen on LA.
- Vasta? Mä ajattelin, että saat tuoda sen vauvan meille näytille vielä ennen joulua.
- Jaa, no onhan mulla tuota mahaa...
- Kyllä se on jo melkoinen. Ootko varma, että siellä on vain yksi...

Vaikka sen tarkoitus ei varmaan ollu pahoittaa mun mieltä, niin ei tuo kovin mieltäylentävääkään ollut. Eikä se mun mielestä niin iso ole. Sf-mittakin on ollu vaan aavistuksen keskikäyrän yläpuolella. Teidän nähtäväksenne voisin kuvan laittaa, jos tekniset valmiudet olis paremmat...

Muuten olo on ollu pari päivää taas ihan moitteeton. Ei supistuksia eikä mitään ikäviä tuntemuksia. Lauantaina oli saunan jälkeen ilta aika kenkku. Ihan niin kuin olis joku tosi lievä supistus jämähtäny päälle. Oli tukalaa olla mitenkään.

Syömisten suhteen päätin ottaa itseäni tiukemmin niskasta kiinni, etenkin tuon mahataivastelun jälkeen. Opettelen laskemaan hiilareita, ja tajusin, että niitä on tullut syötyä edelleen liikaa, vaikka niitä oonkin vähentänyt. Paino kun oli viime neuvolassa hypännyt hurjasti ylöspäin, vaikka en erikoisemmin ollut mässännyt. Huomenna on sokerirasitus. Saa nähdä, onko niissä arvoissa mitään. Vaikka ei olisikaan, niin mun on kuitenkin syytä olla kasvattamatta tuota vauvaa turhaan...

Sillä aikaa, kun kirjoitin tätä, oli esikoinen (1,5 v) saanut käsiinsä vahakynän ja piirtänyt sillä TV-ruutuun. :headwall: Onneksi sen sai pestyä pois. Mitähän tuo sitten ehtii tehdä, kun on vauvan kanssa "jumissa" jossain tilanteessa... Kiva.

Voikaa hyvin! Nämä lähtee kerhoilemaan...

Matma 27+1

 
Tää on tällainen nosto kautta ilmoittautuminen :attn: :attn:

Labellolle taas iso kiitos uudesta kuusta ja pinosta :heart:

Absa; tuu sitten kertomaan millainen oli ultra kokemus.Mua niin ultratuttaa kun tuntuu edellisestä kerrasta on ihan miljoona vuotta!!Jotenkin haluaisin nähdä pienen vintiön, on ikävä :heart:

Mulla ei kummempia, hyvin nyt on voitu kun voi olla saikulla kotosalla, voi huilata ja ottaa vähän lungimmin kotityöt.Että kaipa se lepo oli mun lääke tällä kertaa.
Vatsa kasvaa kovasti ja meinaan tulla hulluksi mun sisustusbuumin kanssa..Ja yleensäkin pesänrakennusviettini kanssa..Kaikki pitäisi olla tip top ja kaikki söpösti ja kauniisti..
Ja ahdistaa kun en ole päässyt lenkkelemään vanhaan malliin.Mulla on aika pahana mun jalkavamma treenien jäljiltä, mikä alkoi vaivaamaan keskiraskaudessa ja ei nyt ota parantuakseen.Täytyy käydä näyttämässä lääkärille sillä kävelykin tuntuu lonnottomalta.Siis en treenaisi, vaan kävelisin mutta kun sekin sattuu :/

nyt lähden shoppailemaan kaupungille vähän jotain pientä ja jos sattuisi joululahjoja kävelevän vastaan niin kyytiin vaan :xmas:

voikaa kaikki hyvin, niin minäkin :hug:

sini 27+2
 
Sallanen, painonnoususta: Mulle on tullut keskimäärin semmoiset puoli kiloa viikossa lisää painoa jo kauan, kun mennään viikoilla 24. Alussa ei paino noussut, joten yhteensä ylimääräistä on viitisen kiloa. Tavallisesti ole normaalipainoinen. Katson että tämmöinen painonnousu on ihan normaalia, kyllä se väkisinkin nousee. Viime raskaudessa oli sama juttu. Jossain vaiheessa se painonnousu tosin mulla viimeksi tasoittui, niin että loppujen lopuksi ylimääräistä tuli kymmenisen kiloa, aika vähän minusta - parikymmentäkin lisäkiloa on vielä ihan tavallista. Tässä raskaudessa veikkaan että tulee enemmän ylimääräistä, sen verran hyvin maistuu herkut ja liikkumaan ei pääse niin hyvin kuin esikoista odottaessa. Enkä stressaa, tiedän omalla kohdalla että imetys vie suurimman osan ylimääräisistä, viimeksi vei jopa viitisen kiloa lähtöpainosta (joka tosin tuli sitten heti imetyksen loputtua takaisin).

Pointti tässä nyt oli se, ettei siitä painosta tarvitse kauheasti stressata varsinkaan jos on alunperin normaalimitoissa eikä sokerien kanssa ole ongelmaa. Eihän se tunnu kivalle kun uudet kymmenlukemat paukkuu, mutta ei se silti ole vaarallista.

Naru rv 24
 
Huomenta!

Olipa Labello löytäny kivan kuvan alotussivulle. Kiitokset vaan listan ylläpidosta täältäkin suunnalta:)

Painosta.. Mulla oli jo ylipainoo ennen raskautta (BMI oli yli 30) ja nyt sit on tullu vajaa 9kg lisää painoo. Joten olen kyllä melkonen lady kun kävelen. Mutta ylpeänä kannan vatsaani ja kertyneitä elintasorenkaita vyötärölläni:)

Sokerirasituskoe on onnellisesti takana mun osalta ja hyvin lopputuloksin:) Arvot oli kohdallaan ( alkuarvo 4,9, 1h jälkeen 9,7 ja 2h jälkeen 5,5). Mitä lukemia te muut ootte saaneet tosta kokeesta? Mulla oli pieni taustarasitekin tuohon raskausajandiabetekseen, sillä äidilläni on ollu molemmissa raskauksissa ko. tauti. Onnekseni se ei oo mulla. Pitää nyt vaan noudattaa suunnilleen samaa ruokavalioo kun tähänkin asti, nii ei liene pelkoo sen puhkeemisesta.

Soitin tänään fysioterapeutille ton mun alaselkä jumituksen takia. Nyt ootan, että hän soittais takas (piti soittaa n. klo 9 aikaan). Viikonloppuna selkä oli todella kipeenä, tai oikeestaan se on vaan oikee pakara keskeltä, jossa se kipukohta on.. Sängystä ei pääse kovin helposti ylös ja sit ku lähtee kävelee, nii pitää "kuulostella" josko jalka pitää päällä tai ei.
Mun mielestä täällä joukoissamme oli niitä, jotka on saikulla selkäkipujen takia.. Onko teillä siis koko selkä jumissa/kipeenä vai vaan osittain? Meillä ei kyllä neuvolan täti oo näköjään kovin innokas saikkulappua kirjottamaan. Toisaalta mä haluaisin olla mahdollisimman pitkään töissä, mutta ei tää selkävammasena oleminenkaan oo kovin kivaa.

Pesänrakennusvietistä oli keskustelua.. Meillä nyt vihdoin alotettiin sit remppa vauvanhuoneeseen. Tapetit on saatu pois seiniltä ja eilen tehtiin pohjatöitä (pakkelointia ja pohjamaalausta). Huomenna ois tarkotus sit alottaa ite tapetointi ja se vähän jänskättää, kun molemmat (minä ja avomies) ollaan ensikertalaisia siinä hommassa! Ja onnistuttiin tietenkin valitsemaan sellaset tapetit, jotka ei oo Easy up-mallia :( se on kuulema kovin kätevä tapa... hyvä kuulla sit jälkikäteen, kun on ensin tilannu tapetit ja saanu ne maksettuu..
Ootan vaan, että saadaan ne tapetit seinään ja sen jälkeen saadaan kaappi, hoitopöytä ja pinnasänky vauvan huoneeseen laitettuu. Pinnasänky tosin tulee sit vauvan synnyttyä meiän makkariin, mutta nyt odotusaikana pinnis voi olla vauvan huoneessa. Pääsen sit laittaa vauvan vaatteet pesukoneeseen ja sit kaappiin. =)

Isyyspakkauksia ootte jaksaneet puuhata. Kuulostaa kivalta idealta, mut oma aika / viitseliäisyys ei riitä moiseen. Ja sit ku meillä on jo kaks isompaa muksua (avomiehen ex-liitosta), niin tuntuu jotenki hassulle alkaa sit väsäämään hänelle jotain korvatulppa/kumihanska jne pakkausta.. (tarkoitus ei oo loukata ketään tolla, mun mielestä noi on hauskat lisät pakkaukseen ja ylipäätään pakkaus-idea on kiva, jos ei oo aikasempia lapsia). Isänpäivälahja meillä on jo hankittuna, ja se sisältää kyllä Vauvan hoito-oppaan (kirjoitettu niin, että insinöörikin tajuaa), joten vähän vauvaan viittaavaa meillä kuitenkin lahjassa on=)

Nyt alan soittamaan kir.polille josko saisin hoputettua niitä mun hermokartotus ajan suhteen.. Alkaa olee pelko p**siissä, että mulla on huonolla tuurilla käsi paketissa kun oon synnyttämässä...

Nanada ja Hän 28+1 (huih, kohta kolmekymppiset)
 
Huomenta

absa Mahdatko tarkottaa sillä painontunteella sellasta tunnetta ku vauva muljahtais ykskaks etualalle ihan kokonaan? Mulla on ainakin käyny nyt viimisen parin viikon aikana usein niin et ykskaks muljahtaa varmaan eteenpäin virtsarakon päälle, tuntuu tosi oudolta ja sit tulee jo melkeen housuun vaik olis just käyny. Kai näin on edellisiski raskauksis ollu, ei vaan muista enää.

Vauva on kyl levittäny reviirii ku potkut tuntu äske kyljes :D. Melkonen touhuuja on kyl jo, maha heiluu ja muuttaa muotoaan.

Eilen kävin ostaa ammeen ja hoitoalustan. Joka kauppareissul tarttuu jotai pientä mukaan. Tänään tarttee mennä ostaa muksuil muutama joululahja ettei jää viime tippaan.
rv 24+4
 
Moi taas :D

Nanada kyseli selkäkivuista eli mulla on aika hankala olla selkäkipujen kanssa (virallisesti en ole vielä ollut sen takia saikulla) ja ne tuntuu lähinnä lantion alueella ja pakarassa sekä välillä säteilee jalkaan eli siis itse tehnyt tuon issias-määritelmän sille. Toki yläselkääkin särkee joskus kun joutuu istumaan pitkää päivää töissä ja työmatkalla, mutta alaselkä on pahin. Neuvolantäti on kysellyt et olisko parempi olla saikulla, mutta en nyt vielä ole siihen turvautunut. Mutta tosiaan tuossa parin viikon päästä olisi neuvolalääkäri ja voi olla että siellä sitten otan asian oikein kunnolla puheeksi.

Kuin monella on närästykset alkanu? Mulla on nyt muutaman päivän aikana ollut päivittäin närästystä :kieh: Onko tuo Rennie ihan turvallinen myös raskaana olevalle ihan noin kohtuu säännöllisessä käytössä? Se nimittäin hieman auttaa ja on pari kertaa pitänyt ihan ottaakin.

Ei tässä tällä erää muuta, mukavaa tiistaipäivää mammoille :wave:

Niisku ja mötkis 25+4
 
Kiitos labellolle uudesta pinosta :)

Nyt on takana ensimmäinen pelkopoli-käynti ja kelan paperit laitettu postiin. Supistuksia tulee edelleen ja melko kivuliaita. Eilen käytiin äitipolilla tarkastamassa kohdunsuun tilanne ja ultrattiin, kaikki ok. Sit 2 viikon päästä taas kontrolliaika.

Nanadan tavoin mekin ollaan alettu tyhjentämään nykyistä työhuonetta ja seuraavaksi pitäisi repiä tapetit alas. Me ajateltiin maalata seinät ja sit mun ystävä maalaa jotain kuvia yhteen kohtaan seinälle. Joulukuun alussa ajateltiin käydä ostamassa hylly,lipasto ja pinnasänky. Pinnasänky tulee kyllä meilläkin aluksi meidän makkariin. Miehen pitäisi vielä tehdä hoitopöydänalusta tuohon lipastoon. Ja sit pitäis miettiä kaikki verhot,matto ja sohvasängyn tyynyt ja päällinen.

Tuosta isyyspakkauksesta, en ole kerennyt käydä mitään pahemmin ostamassa joten täytynee antaa lähempänä joulua hänelle tuo pakkaus. Isänpäiväksi ostin kylläkin Maailman paras isä-kirjan, bokserit joissa lukee i<3 dad ja suklaata.

Sokerinrasituskokeeseen pitäisi täälläkin varata aika. Saa nähdä miten edes auttaa tuota oksentamista se litku :/

Tälläistä tällä kertaa, jaksamista kaikille mammoille

:heart:
 
Heips!
No nyt kai sitä voi sanoa olevansa 4:llä kymmenellä :eek: Eli tänään tuli 30 mittariin =) ( jos Labello haluut muuttaa listaan )
selkäkivusta oli puhetta eli mulla kans selkä ihan poikki, mutta eilen jouduin kantamaan tuota mun pienintä punttia tavallista enemmän ja painaahan se 13 kg kuitenkin, niin sen huomaa nyt sit alaselässä ja lonkissa samoten tuolla alapään luissa!
närästyksestä Eli se Rennie on ihan turvallinen raskausaikana oliko se niiskunenä ku sitä mietti...ja sit joku mainitsi siitä magnesiamaidosta ja mä aattelin kans kokeilla sitä! Olo on ollu ku porsaalla ku aina vaan syö ja syö ja juuri mitään ei tule ulospäin |O ja maha on ollut tosi kovalla ei ole enää se kiivikään auttanut! + jatkuva närästys yötä päivää!

No nyt kolmatta päivää olen magnesiamaitoa ottanut ja närästys on suurinpiirtein poissa ja eilen pääsin jopa 2 kertaa käymään vessassakin, mikä on helpottanut huomattavasti sitä possumaista oloa! Sehän siis auttaa närästykseen, ummetukseen ja ilmavaivoihin...eli voin myös kyseistä maitoa suositella!
rv 26+1 :wave:
 
Synttärionnittelut karvattomalle koiralle :flower: Ja samalla kiitokset vastauksestasi tuohon närästysasiaan. Täytyy koittaa tuota magnesiamaitoa, siitä taisikin olla jossain vaiheessa puhetta mut enhän mä enää muistanut :headwall: Eli apteekkiin sitä hakemaan!
 

Yhteistyössä