Helmimasut 2009 ~marraskuussa~

Vieläkö sopii mukaan? Kovasti olen lukenut alusta asti kirjoituksianne, ja nyt rohkaistuin myös itse kirjoittelemaan. Täällä odotellaan esikoista, laskettu aika on helmikuun 7 pvä. Onko joukossa hoitotyötä tekeviä? Miten olette jakselleet?
 
Tervetuloa Iiris :flower: Mun hoitotyö rajoituu siihen kun hoidan omia kolmeani kotosalla :saint:

Karvatonkoira: ONNITTELUT uudelle kymmenluvulle siirtymisen johdosta :flower:

Väsymys: on tullut taas kaverikseni. :headwall: Eilen nukuin tunnin pommiin kun en vaan kuullut kellon soittoa ja tänäaamuna nukuttiin 1h35min liian pitkään. Onneksi ukkokin nukkui niin sai kiireessään heittää esikon autolla eskariin samalla kun lähti töihin.
Ihan uskomatonta tämä väsymys. Tosin flunssaa painaa päälle, et sekin on varmasti suuri osatekijä tähän tajuttomaan väsymykseen... |O

-kyrsä ja nappula 24+4
 
iiris83 tervetuloa! :wave:



absa ja jeja mulla ainakin ne supistukset aiheuttaa just tota painon tunnetta ja "muka" pissihädän,joka sit helpottaa kun supistuskin. Ja välillä supistaa "pinkeemmin" ja välillä ei niin tiukaksi vedä masua. Lisäksi just noita Jejan mainitsemia muljahduksia/ alavatsan "ympärikääntymisiä" tulee kans. Se onkin melko vinkee tunne, ei tunnu pahalta,mutta oudolta. En tiä kääntääkö vaavi sillon kylkee, vai mistä se johtuu... =)
Sit aiemmin vauva oli perätilassa ja sen kyllä huomasi, kun tuntui että istuu rakon päällä, ja oli lähes viikon verran jatkuva vessahätä.. :LOL: Nyttemmin hän tyytyy vain käyttämään mun rakkoa potku/nyrkkeilysäkkinä... :LOL:

matma mä sain just tänään saman tyyppistä kommenttia,et "oho, ai vasta helmikuussa, ohhoh...". Myönnän kyllä itsekin huomaavani et n.viikon sisällä on masu huomattavasti kasvanut, tai ainakin pullahtanut ulos... :p Mut tässä vaiheessahan vauva sitä kokoa kasvaa,että eipä me sitä harmitella,eihän... :p

Nananda: parhaillaan olen ollut viikon saikulla selkävaivojen takia, mulla tosin jumittaa vielä yläselkä pahemmin kuin alaselkä. Kertaalleen olin 3pv saikulla iskiastyyppisten vaivojen takia ja vasen puoli ajoittain oireilee sitäkin taas, mutta saas nähdä iskeekö kunnolla päälle, vai pääsenkö säikähdyksellä... Toiv. alkais sullakin helpottaan...

[/b]Karvatonkoira ONNEA! :flower: :hug:

tatuka+peikko 24+0
 
Heipat kaikille :)

Heti ON-valitusta.. Mulla ei tää viikko alkanutkaan niin kivasti.. su-ma -yö meni pyöriessä selkäkivun kanssa ja aamulla kun heräsin oli selkä ja alavatsa (vain yhdestä kohtaa) kipeä. Selkäkipu nyt on tuttua muutenkin joten sen kestän, mutta toi alavatsakipu huolestutti. Soitin sitten neuvolaan ja siellä vastaus "voi olla ihan mitä vain, ota panadolia ja mene työterveyslääkärille hakemaan saikkua. Illalla päivystykseen jos ei helpota". Arvatkaa vaan sanoiko ne työterkalla että neuvolan kuuluis nää meikäläisen ongelmat.. :kieh: No jouduin sit kuitenkin käymään illalla myös siellä päivystyksessä kun alavatsakipu pysyi. Siellä selvisi pissanäytteestä se, että mulla on todennäköisesti virtsatietulehdus ja sain siihen antibiootit. Muutenpa ei siellä tutkittu sen kummemmin.. lääkäri vain paineli vähän vatsaa ja that's it. Viime yö meni taas kiemurrellessa selän ja vatsan takia, mutta nyt toi alavatsakipu on onneks ainakin vähän helpottanu. Edelleen se on olemassa mutta ei niin kovana.. Selkä sitten onkin ihan ()/¤%/(#¤ ja sen takia oon tän viikon saikulla.

Mutta tuosta alavatsakivusta.. Nähtävästi se ei nyt sitten ole mitään hälyyttävää kun kerta neuvola ja lääkäri eivät koe tarpeelliseksi sitä sen kummemmin tutkia. Eikös täällä oo muitakin joilla on ollut virtsatietulehdus? Onko siinä se kipu millainen? Tää kipu on sellainen "pysyvä", ei siis muutu suuntaan tai toiseen (tosin on siis helpottanu nyt selvästi), samassa kohtaa (alhaalla vasemmalla).. Muita oireita tai vaivoja ei oo (paitsi toi selkä ).

Vauveli onneksi liikkuu, joten siellä nähtävästi kaik ok.. Saa nähdä millainen on toi neuvola/työterveys -pompottelu sitten jos joutuu enemmänkin esim. tän selän takia käymään.. huoh.

Jonniina 24+6
 
pur
Karvaton koira :flower:

Iiris
:wave:

Alaselkävaivoihin Hieroja kaverini anto (vaikka lonkkia sille valittelinkin) neuvon et ei sais hieroa mut samat venytykset kun lonkkiin saattaa auttaa. Eli pakarat venytykseen, kokeilkaa auttaako.

Isomahat
;) Minä täällä vähän kateellisena lueskelen kun ite haluisin kokoajan oikeen reilusti valtavamman mahan, tuntuu ettei se voi olla liian iso :LOL: . Mun mahalle lähennä repilty ja joku tosiaan niistä kaksosistakin mainitsi, vaikkei mulla oikeeti mitenkää valtava toi massu ole :eek: . Ja nyt viime päivinä on tuntunu ettei maha oo kasvanu ollenkaan hetkeen, vaik sen nyt jpitäs oikeen tosissaan vasta kasvaakkin.

Vatsalihakset? Ei mulla oo semmosia enää ollu pitkään aikaan! Eikä kyllä paljo muitakaa lihaksia, jaksan kyllä vielä uskoo siihen et jonain päivänä oon ainakin lähes back to normal. Nähtäväksi jää.

Mä oon flunssassa. Pientä kuumeilua, nuhaa, korvat lukossa ja huimailua. Ihan normia siis. Henkisesti silti hyvä fiilis, mä kun en yleensä kestä heikkona olemista yhtään. Vauva on kyllä ollu normaalia aktiivisempi. Mies on tietty taas ihan paniikissa. Onko teidän mielestä pieni lämpöily vakavaa, siis voiko olla kovin haitaksi vauvalle ja mitä sille voi? Meil on pe neuvola kyllä.

Pur ja Pikkunen 24+1
Pur ja
 
Glow
Heippa!
Mä en yhtään pysy raskausviikoissa enää mukana!
Onneks on profiilissa toi laskuri josta voin tarkistaa :D

Kävin KOKSissa tänään tarkistuksessa (mulla ollu supistuksia turhan paljon).
Vauva on kääntyny pääalaspäin, ei siis ihme että painon tunne (joka peräti päivän, pari, oli poissa) on tullut takasin. Taisi olla vauva aika alhaalla. Kohdunsuu on pehmentynyt, mutta kiinni. Rauhallisesti pitäis siis ottaa ja sairaslomalla olen nyt. Taas. Vastahan mulla loppu "kesäloma". Hieman meinas itku tulla, kun joudun vaan olemaan. Menee taas hetki sulatellessa ettei tämä ole ikuista... Kyllä mä pihalla seisoin äsken miltei pari tuntia, katselin kun poitsu haravoi miehen apuna ihan innoissaan.

Neuvola oli eilen.
Mulla on paino pudonnut melkein kilon. Se johtunee siitä 3 viikon Thaimaan matkasta, kun hikoili ihan paikallaan ollessa ja ruokavalio oli melko suolaton, rasvaton jne... Vauva painaa kuitenkin jo kilon, tän päiväsen ultran mukaan.
Hemoglobiini oli pysyny hyvänä (120) lienee kiitos kasvis painoitteisen ruoan. Silti mua kyllä väsyttää ihan hirveesti.
Verenpaine on matala, huimauksesta kärsin aika paljon. Lääkäri sanoi että voisin juoda kahvia enemmän :x (en juo kun 1 kupin päivässä, aamulla).

Semmosta!
Nyt syömään, josko se omaki paino lähtis nousuun :whistle: :xmas:
 
Heippa taas! Pakko tulla vähän kirjoitteleen ajatuksiaan.. Kaksi päivää töissä saikun jälkeen ja tuntuu taas yhtä pahalta kuin saikulle jäädessä. Ei yhtään helpotusta töissä, mulla jatkuva stressi päällä kun kaikkea ikävää tekeillä työpaikalla :( Mulla on nyt varmaan niitä kuuluisia suppareita. Viikonloppuna kävelyllä alkoi vatsaa puristamaan ja se jotenkin jännittyi kokonaan, täytyi pysähtyä hetkeksi huilaamaan.

Iiris83[/b]: Olen hoitoalalla ja tuntuu etten jaksa käydä enää yhtään töissä. Kamala kiire päällä koko ajan ja työtahtia ei oo pystytty mun kohdalla yhtään helpottamaan, joko olet täysin työkuntoinen tai sit saikulla :| Töissä voisi hyvin käydä vielä jos vaan vähän helpotettais töiden määrää.
 
isyyspakkaus onkin nyt sitten valmis...ainoastaa pitäs salassa nyt väsäillä se Kelan lappu isyyspakkauksesta. Kun laskeskelin niin hintaa koko pakkaukselle tuli n. 100 euroa...

Sitten iiris kyseli höitötyötä tekevistä. Minä opiskelen lähihoitajaksi ja viimeistä 7 viikon harjoittelua vaille valmis hoitsu olen :) Nyt olen ollut kaksi päivää töissä ja en ole tottunu nuin kauaa seisomaan ja paljon kävelemään, niin jaloissa huomaa heti. Toisinaan ihmeellisiä viiltäviä kipuja mahassa...supistuksista en ole kovin varma, mutta kipeää välillä tekee. Ja mun häpyluut! Ne on tajuttoman älyttömän hirveän kamalan kipeät, saas nähdä millon tulee kävelylakko. Sänkystä nouseminen tekee todella kipeää...

Mutta nyt jatkan muita hommia! Palaillaan mammat!

Jospi ja Papuliina 25+3
 
Heippa!

Pakko kehaista vielä sitä Magnesiamaitoa! Mulla menossa jo toinen pullollinen ja närästys on pysynyt poissa. Samoin vatsa toimii kaksi kertaa joka päivä... Ihanaa, mulla oli alkuun todella kova maha ja koko "takaluukun" seutu niin kipeenä ettei oikeen ees uskaltanut isolle asialle mennä. Mullehan se Rennie ei auttanut yhtään eli toi maito oli todellinen pelastus!

Nivuset kipeytyneet toden teolla tällä viikolla, kiristelee oikein. Nyt vuosilomaa onneksi mutta saa nähdä miten taas töissä ensi viikolla mahtaa pärjätä. Oon kans lastenhoitoalalla ja aivan valmis oisin jo saikulle..

Tänään ostin Euromarketista Pikku-Pian imetystyynyn, hinta 29e! Olin iloisesti yllättynyt kun sama tyyny maksaa netissä 40-45e... Samoin tilaamani Tupperwaren vauvantarvikkeet tulivat tänään, tosi kivat oli. Tuttipullokin toimi moitteettomasti, olikohan se Kyrsä kun varoitteli siitä vuotamisesta..? Saa nähdä kauanko on vuotamatta mutta toivotaan että pysyy kunnossa. Saakohan niitä purkkeja muuten pestä astianpesukoneessa? Ainakin kansista oon kuullut ettei välttämättä kannata...

Viikonjatkoja kaikille!

T.Rosinante+ Pötkö 27+2
 
sleeping
hei!

Rosinante: Kyllä olet tehnyt hyvän löydön, jos sait tuon Pikku Pian imetystyynyn 29e:lla!! Mä olen metsästänyt kans just Pikku Piaa, kun mun mielestä se on muhkemapi kuin muut löytämäni imetystyynyt, mutta sitä löytyy ainoastaan Prismasta ja hintaa noin 36e. Mä en edes tiedä löytyiskö lähistöltä Euromarkettia...

Tänään aloin pesemään vauvan vaatteita, lakanoita, peittoja yms. Kaivoin kaikki poikien vanhat valkoiset bodyt ja sukkahousut yms. mummilan ullakolta ja niitä on tarpeeksi. Onhan noita muitakin vaatteita, mutta en ottanut niitä lainkaan, kun en tiedä vauvan sukupuolta. Olen pitkään pähkäillyt, että ostanko vauvalle toppapuvun, vai pärjäänkö noilla vanhoilla. H&m:ssä oli kiva puku, mutta ainoa koko oli 68, joka on mielestäni liian iso. Täytyy vielä miettiä.

Ei muuta ihmellistä. Raskautta en itse hirveesti edes huomaa, vaikka vatsa on valtava. Energiaa on ihan riittämiin ja ruokahalu sen kuin kasvaa... :ashamed:

Tietääkö joku saako tuon influenssarokkotteen ottaa raskausaikana? Ajattelin ottaa, kun sen saa ilmaiseksi diabeteksen takia, mutta en jaksa mennä terveyskeskukseen jonottamaan, jos sitä ei voikaan ottaa.
 
Minä vaan pikasesti lukasemassa.
Selkäkipu on ihan mieletön,ei pääse istumasta,saati makuulta irvistelemättä ylös,saati et jotain poimis lattialta. Oon tässä pari päivää juossut hoitamassa asioita ympäri kaupunkia ja ne alkaa olla nyt siinä mallissa,et minä olen sitten 2lapsen yh. eli eropaperit on jätetty. stressaahan tämä ja mietityttää miten se vauvaan vaikuttaa,mutta stressasin ekassakin raskaudessa joten eiköhän tämä tästä suttaannu ajan kanssa.

karvatonkoira :flower: onnea!

huomenna sinne pahuksen lekuriin sorkittavaksi :x

labello ja mytty 26+2
 
en ole kerennyt kahteen päivään lueskella tai kirjotella. olette ollut ahkeria kun näin paljon oli lukemista!

siivous innosta olen minäkin saanut osani. pistettiin muutama huone uuteen uskoon ja kamaa pihalle enemmän kun laki sallii. kaikkee sitä onkin tullut hamstrattua ja viime aikoina olen ihastunut tyyliin mitä vähemmän tavaraa, sen enemmän iloa silmälle! innokkaasta yöhön kestävästä siivouksesta seurasi sitten seuraavana päivänä aikamoinen väsymys. nukuin vaivaiset viiden tunnin päikkärit ja rytmi tietysti hivenen sekaisin :| vauveli myörii iltaisin tunnin verran niin kovaa mahassa että oikein nuljahtelee, siis tuntuu kun sisuskalut vaihtaisi paikkaa. onko teillä muilla näin?

neuvolassa kävin eilen ja kaikki ok. sf-mitta hivenen yli keski käyrän, mutta painoa oli tullut kolmessa viikossa kolme kiloa! huh huh :ashamed: katselin teidän masu kuvia ja olin ihan hivenen kateelliinenkin. piti pyytää oikein mieskin ihmettelemään :saint: ihania olivat masunne!
minulla on rankasta laihduttamisesta (vuonna 2007) johtuen sellainen "läski/nahka rietale" mahan päällä, että noin selvää kumpua ei ole vielä havaittavissa vaikka mahaa kyllä silti löytyy... ja ylipainoakin on vieläkin, mutta ei nyt enää hirveän paljoa. kolme kiloa oli tullut vaikka minulle on jäänyt laihdutusajoilta päälle sokeriton ja lähes rasvaton ruokavalio. (kalaöljykapseleita syön purkista), intohimoni suolakurkkuihin taitaa kerätä nestettä. 9 kiloa on tullut yhteensä painoa lisää ja olin varma että terkkarin täti olis hyvin vihainen, mutta sanoi ettei tarvinnut olla ollenkaan huolissaan, hyvin kuulemma olin saanut pidettyä... noh miten sen nyt ottaa... :whistle:
laittoi sitten huomiseksi lääkärille ajan, kun mulla on niin pistävät maha kivut töitä tehdessä. (navetassa) ja onhan se aika vaarallistakin isojen sonnien ja lehmien seassa mennä möllertää näillä viikoilla. huomenna näkee kuinka pitkän saikun kirjottaa, vai kirjottaako ollenkaan... meillä mies on muualla töissä tällähetkellä ja lehmät on mun valtakuntaa. onko teistä kukaan muu ns. maatilan emäntä?

Fysioterapeutilta sain lainaan sellaisen hyvän raskaustukivyön, jota kyllä suosittelen kaikille alaselkäsäryistä kärsiville minulla oli myös jonkin aikaa fysioterapeutilta SI-nivelvyö lainassa joka poisti tehokkaasti oikeaan reiteen säteilevän issiaskivun. toisilla toimii paremmin kuin toisilla. kannattaa käydä kysymässä! si-vyötä joutuu vaan pitämään tosi kireällä jotta siitä on hyötyä, joten itse vaihdoin sen tuohon edellä mainittuun...

iiris83 terveluloa mukaan! meillä muuten sama laskettuaika =)

karvatonkoira oikein paljon onnea! :flower: :flower:

tinttu ihan söpö reunapehmuste, mutten tiedä sukupuolta joten vaalean sinistä tai punaista en voi hankkia. kiitoksia kuitenkin vaivan näöstä!

flunssaa ollut siis pari viikkoa jo, joten sokerirasitus siirtyy hamaan tulevaisuuteen. flunssa kuulemma voi hälyttää virheellisistä arvojen nousuista. eipä mua siirtyminen haittaa, kun kärsin lievästä piikkikammosta. olen kuitenkin tietysti menossa, vauvan etua ajatellen ja kai sitä oli jo aika siedättyä!

oli muuten hurjaa huutoa tänään sairaala-sarjan synnytyksessä. oikein kylmätväreet meni selkää pitkin... lopputuloshan siinä oli mitä parhain, mutta kuitenkin jäi mietityttämään... |O ja tuli vaan mieleen että onkohan se samanlaista itelläkin edessä?
UUDELLEEN SYNNYTTÄJÄT! onko ollut hirveetä tuskaa pungertaa esikoinen pihalle? voi olla arka aihe, mutta miten selvisitte?

mukavaa odotusaikaa taas teille kaikille

-soikku ja minttu, 26+3

ps. pystyykö vielä normaali ultralla selvittään sukupuolen?
 
soikku: Juu kyllä normiultralla pystyy selvittään sukupuolen ihan loppuun asti jos vaan on hyvä näkyvyys :)
Ja synnytyksestä: Mun synnytykset on kaikki olleet niin helppoja, etten voi mitään pahaa sanoa. Esikoista oli jännä mennä synnyttään kun ei tiennyt yhtään, et mitä oli odotettavissa ja olinkin tosi ihmeissäni, et "näinkö helposti se kävikin". Olin nähnyt jo ties mitä kauhukuvia kun oltiin yö perhehuoneessa ja heräsin monta kertaa yössä kun joku huusi hoosiannaa kipuihinsa.

Itse en ääntäkään päästänyt kenenkään synnytyksessä :saint:
 
Labello: Pahoitteut perhetilanteestasi, toiv, sinulla on muita tukihenkilöitä elämässäsi.
Iiris: Tervetuloa mukaan. Kyselit sairaanhoitoalan ihmisiä. Itse olen töissä kotihoidossa. Alkuun olin 3 vkoa pahoinvoinnin vuoksi saikulla, sitten kolme pv tainnut olla selkävaivjen vuoksi, ja nyt 2 viikkoa supistelujen. Menen vielä ensi viikolla kahdeksi viikoksi töihin, ja sitten jään kokonaan pois, äippikselle=) Vaikeaahan se on ollut jo muutaman viikon. Maha on iso ja jokainen nosto ja kumarrus puhisuttaa ja supistaa.
Soikku: Mulla esikon synnytys ei ainakaan olut maailman loppu. Tai siis kyllähän se pirun kipeetä tekee, mulla kun ei puudutukset ole vieneet kokonaan kipuja, niinkuin joillain. Mut en mä ole tolleen koskaan huutanut, vaikeroinut ja valitellut vaan=) Vaikka esikoinen oli iso vauva 4,2kg, seuraava meni suht.samanlailla ja tulos 4.4kg. Nyt tulee sit toivottavasti 3 tuntiin ja alle 4.5kg..toivon=)=)

Mulla oli eilis aamuna sokerirasitus, unohdin vaan tänään soitela neuvolaan tuloksista, mutta tuskinpa niissä mitään onkaan.
Joku kyseli vauvan liikkeistä. Minulla tuntuu myös siltä kuin sisuskalut vaihtaisi välillä paikkaa. Mahan läpi tuntee myös tarkkkaan vauvan asennon, ja jopa pyllyvaon! Sitä äiti eilen tutkaili innolla=) Kantapäästä saa melkein kiinni, kun tää tykkää pyörittää sitä tuossa navan kohdalla, ja mun napa on kuin silkkipaperia, työntynyt ulos kuopastaan täysin tasaseksi masun kanssa. Uskomatonta, että baby on jo niin iso, että sitä voi jo silleen tuntea.
Mä olen istunut nyt sohvalla jo reilun tunnin, ja supistuksia tulee ihan koko ajan, ehkä kuusi puoleen tuntiin..kovetteluja vain, mutta silti, ilkeetä. Ja nää liitoskivut, luoja varjele. Kaikki sanoo mulle kanssa, et näytän siltä kun olisin koko ajan matkalla synnyttämään, kokoni puolesta ja siitä, että lyllerrän tosiaan jalat haarallaan eteenpäin. Äsken koko perhe tuossa yöpukujen vaihdon yhteydessä taputteli masua, ja tyttö 5 v, että miten sun maha on jo noin iso, et viikossa on tosiaan kasvanu hirveesti omaankin silmään. MUSTA TULEE NORSU!
Nyt pitää lähtee pesuille. Päivitin masukuvan profiiliin!
Unia. Huomenna viikot paukkuu taas!

jaana ja aino rv 26+6
 
Huomenta töistä!

Pikaisesti Jonniinalle.. Mulla oli melkeenpä samanlainen tilanne ku sulla ton virtsatietulehduksen kanssa. Eli mulla oli alavatsa kamalan kipee pari-kolme päivää ennenku soitin ees neuvolaan ja kyselin, et onko se normaalia. Noh, sithän mä olin kaks päivää saikulla ja lepäilin. Neuvolan "tikkutestissä" mun pissanäyte oli puhdas, mut onneks se neuvolatäti lähetti sen näytteen viljelyyn, jossa sit löyty bakteereja pissasta. Ja 5:n päivän antibioottikuurin jälkeen kaikki vatsakivut hävis:) Eipä oo mulla ollu koskaan ennen näin tiheesti pissatulehduksia kun nyt raskausaikana (tää oli jo toinen, ja molemmat oireettomina).

Jaanan masu on kyllä jo melkomoinen:)

Sain eilen kutsun ENMG-tutkimukseen joka on reilun parin viikon päästä. Toivottavasti selviää sit tää sormien puutuminen / tunnottomuus. Ei oo kauheen kiva alkaa nostelee vauvaa, jos väliin tippuu kahvikuppikin kädestä...

Nyt taas työntekoa..

Nanada ja Hän 28+3
 
Huomenet!
Nyt oli tultava purkamaan sydäntä, joka päivä lukemassa uudet kirjoitukset, mutta miten sitä on niin saamaton kirjoittamaan..
noh, taannoin olin siinä sokerirasituksessa, jonka jälkeen aloin mittaamaan päivittäin sokeriarvoja. ja eihän ne siitä vaan arvojen sisällä pysyneet, tänään siis äitipolille hakemaan ohjeet insuliinin pistämiseen...
:headwall: hermohan tässä menee... noh ei voi muutakun toivoa parasta että niillä sitten arvot pysyisivät kurissa.

hoitoalalla minäkin, kotihoidossa, huomenna pitäisi mennä kahden viikon sairasloman jälkeen taasen töihin, supisteluja ollut useasti ja ei nuo nostelut ja siirrot ja touhuamiset kiireellä oikeen onnistu.

tänään oli neuvolalääkäri, joka kyllä olisi kirjoittanut suosiolla saikkua vielä, supistelujen takia, mutta ei minä menen kokeilemaan.. katsotaan sitten taas ensiviikolla vointia.

Poju on kääntynyt pää alaspäin, jonka kyllä huomaa, koko ajan saa rampata wc.ssä, ja painaa niin perhanasti tonne alas.. lekuri kyllä totesi ettei vielä lantion väliin tullut kurkkimaan kun kohdunsuuta tutki, paikat hyvin kiinni.. :) kovasti potkii kylkiluihin ja sivuille, maha muuttaa muotoaan.

yöt on kyllä yhtä tuskallisia, joka käännös herättää ja ei millään meenaa saada enää unta, yhdessä asennossa ei pysty nukkumaan millään. paikat puutuu sen verran.

täälläkin saadaan samaa kommenttia, että täh.. onko sulla vasta helmikuussa la, on se maha jo niin iso.. =) sf mitta oli 26,5, eli yläkäyrissä kuulemma mennään.

Niin ja saatiin uusi isompi asuntokin, vuoden alussa päästään muuttamaan, mahdollisesti aiemminkin, harmittaa van kun neuvolatädit muuttuu kun se on eri alueella.. :(
Mutta sitten alkaa pesurumba ja tavaroiden paikoilleen laitto, nyt en tee niiden eteen yhtään mitään.

Ääh talvirenkaiden vaihtoa, luokkakokousta ja vaikka mitä tulossa tällä viikolla vielä..

Pakkasaamua vietellen Audriina ja pojunen 26 tasan
 
pikavisiitti :wave: !

Eilen lenkillä ollessa ekaa kertaa oli niin tuskainen olo, että piti jättää lenkki kesken. Molemmilta puolilta mahaa kiristi,puristi,riipi, siis sattui... sivuilta, pystysuunnassa. Ja vieläkin on arat noi sivut, mitähän tää nyt sitten on? Eikös liitoskivut ole tukirankaan liittyviä, eli lantion/alaselän juttuja? Nämä kivut tuntui vain vatsan puolella. Voikohan johtua siitä että masu on lyhyessä ajassa kasvanut jonkin verran ja lihakset jne yrittää siihen sopeutua?
Tänään menossa töihin viikon sairasloman jälkeen, täytyy seurailla miltä siellä hommat tuntuu...

tatuka
 
Saikun jälkeen taas töissä.Ei huvita yhtään eikä tää nykyinen työpaikka ole ollut ikinä mieleinen. Mutta hyvä palkka ja toimistotyöaika veivät voiton mukavammasta työpaikasta aikanaan-> tyhmä minä. Onneksi työsopimus loppuu äippäloman aikana ja saan rauhassa mietiskellä mitä sitä tulevaisuudessa tekisi. Kateellisena luen kun jotkut nauttivat työnteosta.

Miten te jaksatte hoitotyössä tai muuten fyysisesti raskaassa?! Mulle riittää ihan tämä kökkiminen kun muutenkin väsyttää.

Minultakin on alettu nyt kyselemään, että milloinkas se vauva syntyy. Maha on normaalikokoinen mutta alkaa näköjään olla jo niin iso, että ihmiset ajattelevat että kohta se tulee. Kyllä sitä itsekin miettii, että mihinköhän tässä mahan koossa vielä päästään:) Nyt on ruvenut olemaan jo tiellä.

Yöllä on kyllä vaikea löytää hyvää asentoa. Jostain syystä vetäisi hartiat nukkuessa jumiin ja puuduksiin ja tuskailen niitten kanssa.

Minusta on tullut ihan suklaa -hiiri :D Taidanpa käydä vähän hyvän mielen herkkua että jaksan loppupäivän.

Angela
 
Ensimmäinen asiakaskohtaaminen tänään töissä ja heti aloin räyhäämään asiakkaalle :kieh: :eek: :kieh: Onneks ens viikko talvilomaa! Menee stressin ja hormoonien takia vähän kovaa :x

Nyt koitan elellä terveyskeskuksesta lainaan saadun tukiliivin kanssa, josko se helpottaisi näihin selkäkipuihin. Varmaan ihan pätevä seisomatyössä mutta istuessa (jota teen n. 10 tuntia vuorokaudessa työn takia sekä työmatkojen ja joka siis tekee kaikista huonointa mun selälle) painaa aika ikävästi tuonne vatsaan. Ei siis kovin hyvälle tunnu. Harmi, kun mulla oli niin suuret toiveet näiden särkyjen loppumisesta :(
 
Kukkuluuruu, muistuttelen minäkin taas itsestäni, vaikka aikaa edellisestä kirjoituksesta onkin jo käsittämättömän kauan. Luen kirjoituksianne joka päivä ja olen hengessä mukana, mutta en vaan saa aikaiseksi itse kirjoittaa.

Uusia tulee mukaan vieläkin, kiva! :wave:

Labellolle kiitokset uuden kuukauden aloituksesta :)

Omista kuulumisista tärkein on varmaankin ihana rakenneultrakäynti muutama viikko sitten, jossa selvisi, että Omppu on POIKA. Oikein auliisti poju pyllisti ruudulle, eikä asiasta jäänyt epäselvää. Sain myös hienon kuvan mukaan tästä auliista esittelystä :D . Kaikki oli rakenneultrassa kohdallaan, aivan mielettömän tarkasti lääkäri jaksoi pientä katsoa ja minulle selittää, mitä yleensä tutkitaan ja tarkistetaan. Samalle päivälle osui myös neuvola, jossa myös kaikki oikein hyvin mallillaan. Pissa oli puhdas, hemoglobiini 134 ja verenpaine erittäin hyvä (en nyt just muista lukemia). Hemoglobiini oli tosiaan noussut edellisestä käynnistä (128), vaikka en syö lisärautaa. Olen kyllä syönyt n. 1dl puolukoita joka päivä ja se onkin ainoa muutos mitä olen tehnyt ja ainoa selitys minkä keksin tuolle hyvälle hemppa-arvolle. Tuli alkusyksystä kerättyä ämpärillinen pakkaseen ja niitä olen nyt sitten joka aamu sirotellut jogurtin joukkoon. Suosittelen kokeilemaan, jos lisärauta aiheuttaa ongelmia. Painoa on tullut tähän mennessä 8kg lisää, eli aika samoissa mennään, kuin esikoisenkin kanssa.

Minä olen tässä nyt vähän vaiheessa siirtämässä kirjoja takaisin Suomeen. Varsinainen muutto on kyllä vasta tammikuun puolella, mutta äitiyspäivärahan jne. takia minun kannattaa siirtää kirjat jo tämän vuoden puolella ja myös siis hakea takaisin Kelaan. Täytyy vielä muutama paperi hoitaa täällä Tallinnassa ja sitten on kaikki kasassa. Ihan kiva tulla takaisin Suomeen, vaikka ollaan kyllä tosi hyvin Tallinnassakin viihdytty.

Meillä olisi vielä ennen laskettua aikaa tarkoitus käydä Jenkeissä. Mennään perheen kanssa joulua ja uutta vuotta viettämään mun vaihto-oppilasperheen luo Phoenixiin. Toivottavast vaan tämä maha pysyy menossa mukana :) . Toistaiseksi ei minkäänlaista vaivaa tai krenkkaa ole ollut, joten pidetään peukkuja, että tilanne pysyy yhtä hyvänä. Käyn vielä ennen reissua joulukuussa lääkärissä tarkistuttamassa tilanteen ja saamassa lääkärintodistuksen lentoyhtiötä varten. Viikkoja mulla on silloin jo 30, joten jännäksi menee. Edellisessä raskaudessakin olin ihan toimintakykyinen aivan synnytyspäivään asti, joten toivoa sopii samaa nyt tälläkin kertaa.

Täällä on kovasti kirjoitettu mahan hurjasta kasvusta ja muiden ihmettelystä. Mulla taas ihmetellään, kun maha on niin pieni, ettei uskois helmikuulle laskettua aikaa. En tiedä, kyllä mun mielestä se on jo ihan vauvamaha ja ainakin sukkia laittaessa joutuu jo vähän miettimään strategiaa, kuinka ne saa jalkaan. Samoin sf mitta oli 22 muutama viikko sitten, joten ihan normaalisti kasvaa.

Vauvavakuutus me otetaan Tapiolasta (kunhan noi kirjat saadaan siirrettyä Suomeen), niinkuin esikoisellekin. Ollaan oltu tosi tyytyväisiä ko. vakuutukseen. Aloitetaan myös säästörahasto vauvalle, kunhan on syntynyt ja nimen saanut. Samanlainen on esikoisellakin. Saapi sitten pienen pesämunan, kun aloittaa joskus opiskelut.

Vauvalle täytyisi hankkia vielä sänky ja varmaan matkasänkykin jossain vaiheessa. Se oli ainakin tytön kanssa tosi tarpeellinen, kun mökkeiltiin paljon. Viime viikolla ostin ihanan vaaleansinisen toppapuvun vauvalle, jottei tarvitse hukuttaa poikaa siihen äitiyspakkauksen versioon. Eilen kävin Rocca al Mare -ostarin Mothercaressa, ja olisin voinut ostaa koko kaupan tyhjäksi! Aivan ihania lastenvaatteita - ja äitiysvaatteita myös. Vinkkinä Tallinnaan matkaaville, että tuo Rocca al Maren ostari on tosi hyvä paikka käydä ostoksilla etenkin jos tarvitsee vauvoille tai isommillekin lapsille jotain. Siellä on Chiccon ja Mothercaren liike sekä muutama hyvä ja melko iso lelukauppa. Ostaria uudistetaan juuri, mutta ensimmäin osa on nyt valmis ja sielläkin aika kului kyllä ihan hyvin. Kaikki tärkeimmät kenkäkaupat löytyvät myös ja minusta paremmilla valikoimilla kuin keskustan Viru-keskuksessa.

Ihanaa, aurinko paistaa! Täytyy lähteä hakemaan tyttöä eskarista ja mennä sen jälkeen kunnon kävelylle.

Oiken mukavaa mahan kasvattelua kaikille.

Jopa ja Omppu 24+4
 
pikaseen tulin lukemaan ja kirjoittamaan kuulumisia..

karvattomalle koiralle onnittelut!! täällä tulee tänään täyteen hurjat ;) 21v.. jee jee jee..

kauhee vessa hätä tullu koko ajan, ja pitää vähä väliä rampata tuolla vessan puolella. ja jos menen jotain vähänkin radvaisempaa syömään (eilen pari lättyä) niin maha menee heti todella löysälle.. ja pitää päästä vessaan.. en tiiä mistä johtuu..

huomenna tulee ukolle palkka, pitä ämaksaa laskut ja lähtee kattelee jotain isänpäivä lahjaa tuolle ukolle. ja sitten se menee perjantaina tai lauantaina ostaa mulle lahjaa. ku ei nyt oo ollu varaa niin käy sitten pe tai la yksin..

onko kellään muulla ollut täilläistä? mä heräsin viime yönä siihen ku raavin omaa vasemman käden keskisormea ihan sikana, siinä oli sormus jota en meinannut saada pois ja niin oli 2 muutakin sormusta jäädä kiinni sormiin, ennen ei mitään tälläistä ole ollut, mutta ny tuntu että sormet turvonnut ihan yön aikana, sormukset ei enää mahdu kunnolla sormiin ja keskisormi oli ihan verellä kun sitten kunnolla heräsin ja kävin vessassa ja samalla katsoin sitä sormea.. muilla?!??!!?

t.pia, tytti 10/06, nökö 26+4 (piti ihan tarkistaa ku ei enää taho viikoissa pysyä mukana)
 
Nyt kuulkaas tytöt tuli inhottavia uutisia..mulle.
Soittelin sokerirasituksen tuloksia, jotka olivat sadasosan alle diabeetikko arvojen! En olisi ikinä uskonu, aijemminkin olen raskauksisa käynyt, eikä niissä silloin ollut mitään. Eli nyt tuli sitten loppu herkutteluille. Ei sokeria, ei rasvaa. Mun elämä on pilalla. Välillä kun tutnuu , että mä elän vain sen vuokswi, että saan illalla löhötä telkun ääressä ja syödä suklaata. Ja mä syön sitä paljon. Jos tiedätte niitä julia, fazerina ym..boxeja, niin melkein yksi iltaan menee. Ja nyt se on loppu. Täti sanoi, ettei ole paljon vaihtoehtoja. Jotenkin en vaan usko tota. Musta tuntuu ettei se 12 h paasto vaan riittänyt tiputtamaan verensokeria tarpeeksi alhaiseksi, kun oli sen verta vetäny herkkuja naamaan ennen paastoa, ja monta viikkkoa. taidan alkaa töissä mittaamaan kolmesti päivään, että on todisteita täteille. Koska mittailin jo monta viikkoa itse, eikä arvoissa ollut mitään vikaa. Pläh..tämmöstä valitusta tälläkertaa. Ekun vaan tuota nakkikeittoo syömään ja ruokapäiväkirjaa täyttelemään=)

jaana ja rv tasan 27
 
Jopalle onnea poikalupauksesta! :flower:

pinjalle synttärionnea! :flower:

jaana :hug: toivottavasti sokerti siitä rauhottuu. voin vaan kuvitella miten vaikeeta jättää herkut,mä tunnustaudun sokerihiireksi enkä osaa kuvitella et pitäis päivä elää ilman suklaapalaa :ashamed:

Neuvolassa oli kaikki kohdillaan.
rv 26+3 (rv21+1)
RR 115/61 (115/54)
HB 120 (123)
SF 23 (18)
syke + Tosi vahvat säännölliset äänet tuli :heart:
liikkeet ++
pissa - -
painoa +530/vk :whistle:
->yhteensä 7.7kg tullut nyt.

Totes se lääkäri nyt, että on mulla emättimen etu ja takaseinän laskeumat edellisen rutistuksen jäljiltä. Mä siitä sanoin jo jälkitarkastuksessa, mut aina sanoivat vaan ettei mitään ole ja kohtu on kohdillaan.No hyvä jos edes se. Eipä tuo sanonut että tuosta mitään haittaa olis, mä vaan nähnyt jo kauhukuvia et koko värkki tipahtaa sieltä ponnistusvaiheessa.. :xmas: Pitää vaan toivoo et pysyis kasassa..

Seuraava käynti onkin vasta 1.12,jolloin on rv30+1.

labello ja mytty rv26+3

 

Yhteistyössä