Helmimasut 2009 ~marraskuussa~

pinja : yöllä sormet turpoaa, mulla ainakin. Mulla ei ole ikinä ollut raskauskissa mitään turvotusta, mutta öisin sormissa aina on havaittavissa turvotusta. Olen sit raskaana tai en :)
Tosta kutinasta: En usko, et yhden sormen kutiaminen, mutta jos kutinaa on havaittavissa periaatteessa kokoajan (esim kämmenissä) niin kannattaa ottaa yhteyttä lääkäriin/ neuvolaan. Se saattaa olla merkki maksan toimintahäiriöstä. Mun ystävällä oli tätä ja siitä syystä hällä käynnistettiin synnytys 3 viikkoa ennen laskettua-aikaa. (ja nyt kun puhuin niin alko kutiaan joka paikka)

Jaana: sulla on tosi MAGEE maha :xmas: Harmi, et olit saanut huonoja uutisia sokerirasituksesta. :( tsemppiä!

Tosta mahan koosta: Meidän kerhon täti puhuu mulle kokoajan, et "sitä se on alkuraskaudessa" kun se itse eka kyselee kuulumisia ja mä sanon, esim. "ihan hyvää, mut väsyttää ihan pirusti" Mä en ole jaksanut edes oikaista, että olisin rv 25:llä. Vaikka mullakin jo toi maha pullahtanut esiin, niin aamuisin se on vielä sen verran pieni, ettei se miltään jätti vauvamahalta näytä.

Nyt tää väsynyt mamma lähtee laittaan esikon uinti kamppeita kuntoon... :|

-kyrsä ja nappula 24+5
 
heipä taasen.

kävin tänään pikaisesti neuvolalääkärillä, joka kirjotti mulle saikkua aina äitiysloman alkuun saakka. eli tammikuun kuudenteen asti ja äitiysloma alkaa 2.1. kyllähän se mulle kävi...
ei kuulemma hyvä jos työ on niin raskasta että mahaa viiltää säännöllisesti.

Pinja87 onnittelut synttäreiden johdosta! :flower: :flower:

nukkumisesta saan kohtuu hyvin nukuttua kun pidän imetystyynyä polvien välissä. kannattaa kokeilla.

eipä tälläkertaa tän pidempää, pidetään lippu korkealla!

-soikku ja minttu 26+4
 
Moikka!

Ja taas jo viikko puolessa..Ihan mahdotonta menoa!!

täällä oli synttärisankareita, onneksi olkoon!

mulla neuvola,

rr 120/75 (mulle korkeat, mutta olisiko polkupyöräilyllä osuutta asiaan..)
pissa puhdas
liikkeet/äänet; +
sf 25
paino +260
sairaslomaa äitiyslomaan asti, eipä sitten tarvi enää töissä käydä muuta kuin fiilistelemässä.Sinne on kiva eksyä mukavien ihmisten joukkoon.
kohdun kaula pitkä ja kiinni ja vielä takana, eli uskallan lähteä vähän reissuun.

Mutta painon vuoksi joudun jo kahden viikon päästä uudelleen neuvolaan puntariin.Sitten katsotaan mitä sittten tehdään, joudunko käymään kontrolli ultrassa.

Nyt kauppaan ja sohvalle jalat koholleen, se on sitten ihanaa!!

sini 27+ jotain
 
Moikka!

Ja taas jo viikko puolessa..Ihan mahdotonta menoa!!

täällä oli synttärisankareita, onneksi olkoon!

mulla neuvola,

rr 120/75 (mulle korkeat, mutta olisiko polkupyöräilyllä osuutta asiaan..)
pissa puhdas
liikkeet/äänet; +
sf 25
paino +260
sairaslomaa äitiyslomaan asti, eipä sitten tarvi enää töissä käydä muuta kuin fiilistelemässä.Sinne on kiva eksyä mukavien ihmisten joukkoon.
kohdun kaula pitkä ja kiinni ja vielä takana, eli uskallan lähteä vähän reissuun.

Mutta painon vuoksi joudun jo kahden viikon päästä uudelleen neuvolaan puntariin.Sitten katsotaan mitä sittten tehdään, joudunko käymään kontrolli ultrassa.

Nyt kauppaan ja sohvalle jalat koholleen, se on sitten ihanaa!!

sini 27+ jotain
 
Iltaa,

taas kotona yönyli reissusta, enää ennen mammista pitäisi olla vaan 1 yönyli reissu, ihanaa!!! Mulla oli uudet mammahousut päällä, joissa vyötärö vedetään mahan yli ja ovat kyllä autoilevalle paljon mukavammat kuin matalavyötäröiset mammafarkkuni. Silti jotain paineen tunnetta havaittu mahassa :/

Iiris83 Tervetuloa mammailemaan! :flower:

Onnea synttärisankareille, KK ja Pinja :flower:

Pur Kiitti kylpylelu vinkistä, täytynee käydä Etolassa siis :)

Niin eilen olin taas TOSI väsy, kun pääsin kylpylä-hotlaan piti ottaa päikkärit, sitten kävin jollain rentoutus=venyttely tunnilla ja en kerinnyt tai jaksanut mennä allasosastolle ollenkaan, vaikka yleensä ihan tohkeissani menen jos ja hervoin vaan mahdollista. No sitten murkinat naamariin ja 21.30 untenmaille. Nukuin siis n. 10 tuntia myös yöunta ja silti olen nytkin jokseen poikki :eek: Apua!! ..ja se hemppakin oli muka noussu 130een sieltä satasesta, en tiijä!

Huomisiin, mukavaa iltaa!

hm ja nöksy 26+6
 
Glow
Iltaa.
Kiva lukea, tai eihän se tietenkään ole kiva että vaivoja on! mutta siis että samat ne on vaivat täälläkin. Nivuset kamalan kipeet ja häpyluutko noi sitten on alapäässä mitkä on nyt pari päivää ollu älyttömän kipeet! Seisoessa ja kävellessä tuntuu hirveen kova paineen/painon tunne alapäässä.

Mä en ymmärrä tätä kiukutusta mikä nyt tuli. Siis kun tuntuu että on jäänyt ihan ulkopuolelle kaikesta. Paras ystävä ym. viuhtoo baareissa, leffassa jne...
Mies lähti leffaan ja syömään äsken. Eipä se usein käy mut nyt sekin vähä tuntuu tänään ikävältä. Tietenkään en sitä sille kerro enkä näytä. Sanoin vaan että yleisesti ottaa päähän nyt...
Olihan se tänään ihana ja siivosi ihan oma-aloitteisesti! Vaihtoi järjestystä olkkarissa, kuten olin vähän vihjaillut.
Kiukuttaa etten kykene töihin, en lenkille, en saa koiraa viedä enää ulos, en saisi siivota :(
Tiedän, että tämä ei ole ikuista, mutta on jokseenkin surkea olo.
Noh, ainakin rakentelin legoilla pojan kans tänään ja hän oli onnellinen.

Minä sitten shoppailin netissä äsken. Vauvan sänkyyn pinnasuojan, harsoja ym. tarpeellista :)

Ajattelin laittaa pojan kohta nukkumaan ja olla hetken omassa rauhassani, mutta väsyttää siihen malliin että taidan itsekin käydä nukkumaan.

 
Hei vaan!

Huomenna olis meno sokerirasitustestiin. :( Tää 12h ravinnotta tulee varmasti olemaan mulle ongelma, koska mulla on nykyään aina iltaisin hirveä nälkä. Joskus jopa yölläkin pitänyt käydä jotain pientä syömässä. :ashamed:

Eilen oli kontrollikäynti äippäpolilla tuon kohdunkaulan tilanteen takia. Kohdunkaula oli 4cm pitkä, kiinni ja kiinteä. Eli asia on onneksi korjaantunut. =) Vauva oli 837g painava ja tosi virkeä. Lapsivettä normaalisti. Kaikki oli siis niinkuin pitääkin. Seuraava kontrolli on kuukauden päästä.

Isyyspakkauksenkin annoin jo eilen miehelle. Pakkaukseen kuului:
- Huppupyyhe
- Kumiankka
- Ainu pesuneste
- Ainu sinkkivoide
- Ainu kosteusvoide
- Ainu puhdistuspyyhkeitä
- Muumi laastaria
- Baby pumpulipuikkoja
- "Papa is the best" - sarjan tuttipullo, tutti ja tuttinauha
- Kuvakirja
- Pinkit "Iskä" - bokserit
- Harmaat "Iskä" - sukat
- Viskipullo
- Lakupiippuja
- Sisuja
- Kumihanskat

Mies oli pakkauksesta tosi tyytyväinen. :heart:

Pitäis ruveta ens viikolla pesemään noita vauvanvaatteita. Kaikki vauvalle tulevat liinavaatteet yms. olen jo pessyt.

Tinttu & Ukkeli rv 27+0
 
Labellolle :hug:

Pikaisesti käymässä. Tuolla oli vastailtu siihen meikäläisen paineentunne oireisiin ja eilen itse asiassa tuli bussissa ekaa kertaa sellainen hassu poitsun kuperkeikka muljahdus että se mitä töissä on ollut nyt joka päivä on jotain ihan muuta, ihan kuin joku yrittää painaa kylmää palloa lantion läpi ja et se putoo minä hetkenä hyvänsä, en osaa selittää... Ja on niitä puukolla pistelyä tuolla emättimen sisällä. Soitin neuvolaan koska tänään housunsuojassa oli myös hivenen rusehtavaa vuotoa(ei ole viel ollenkaan meitsi tuollaisia vuotoja nähny raskauden aikana) niin sanoi et ehdottomasti kerro 4D-ultrassa huomenna että tarkistaa paikat(oma nlalääkäri vasta kuukauden päästä), voi olla saikun paikka tai sitten pissitulehdus, oireeton sellainen.

Iiris(tervetuloa) kysyi hoitsuista niin täällä yksi, keskivaikeita dementikoita hoitelen ja nyt kun tuntuu et hommia vain kasaantuu päälle niin on vaikeaa ollut, ei yhtään haluttais enää olla kun kuten joku toinen kirjoitti, saan tehdä yhtä paljon hommia ja enemmänkin vaikka en fyysisesti enää kykenis siihen.. :ashamed: Vaikka toiset sanoo niin tuntuu et pahasti katsotaan jos istun lepuuttamaan jalkojani tai käyn wc:ssä kun tulee käytyä enemmän kuin toiset.

Mutta nyt mentävä halvan mutta ah, niin ihanan sveitsiläisen suklaani ääreen(voin kuvitella mitkä sokerit nyt on kun kolme päivää syöny suklaata) ja telkkua tuijottamaan.
Palaan huomenna kertomaan ultrasta!! :)

absa ja atso 24+2
 
Heeeeelou! Ja uusille tervetuloa! Ja synttärisankareille onnea! Ja muuten vaan kaikille ihanaa keskiviikkoa :flower:

Olin tänään saikun jälkeen töissä ja siinä se meni kärvistellessä...supistelua ja huonoa oloa. Onneks? ilmeisesti joku bakteeri löytynyt (loput tulokset tulee huomenna) ja siis ilmeisesti syy supisteluun ym löytyy. Parempi ett supisteluun on joku hoidettava syy niin saadaan toivottavasti loppumaan.

Voi vitsi, unohdin tietty kaikki kommentoitavat :ashamed: Hei no ainakin synnytyksistä. Mun eka oli 4,5-kiloinen ja tuli silleen normaalisti, ei kamalasti sattunut. Toinen oli 3,9-kiloinen ja synnytys yhtä helvettiä, olin varma että kuolen siihen kipuun!! Nyt siis mukavin :kieh: fiiliksin kohti seuraavaa synnytystä, pelkopolille on todellakin mentävä...

Meillä on nyt vauvanhuone valmiina :heart: ja eka koneellinen vaaleanpunaista pesty :heart: . Ihanaa! Alkaa tulla todentuntua... ;) Hui!

Nyt lepäämään, flunssan takia menee yöt lähinnä valvoessa...

UÄ 23+4
 
Huomenta mammat!

Tänään jäin harjoittelusta kotiin, täytyy päästä neuvolalääkärille kovien alapään ja ikävien viiltävien kipujen takia. Tänä aamuna ensimmäisenä kun kylkeä käänsin niin itku pääsi, niin kovasti koskee. Tiedä sitten mistä ne viiltävät kivut toisinaan johtuvat. Äidille eilen sanoin tuosta alapäänluiden kivuista, niin hänelle oli aikoinaan suositeltu liikuntaa, mutta kun liikkuminen just päin vastoin pahentaa tilannetta... Saas nähdä kuinka käy. Todella huolissani olen tuosta harjoittelustani, jos en sitä saa suoritettua loppuun, kuitenkin sitä on vaan niin vähän jäljellä...

Mutta nyt onkin hyvää aikaa väsäillä se isyyspakkaus loppuun asti, joten menen tekemään sen niin en unohda kaikkea :)

Jaksamisia kaikille :wave:

Jospi ja Papuliina 25+5 :heart:
 
Huomenta:)

Eilen samassa talossa töissä oleva nainen tuli juttelemaan, että kuuli viime viikolla että saan vauvan ja hän ei ollut huomannut ollenkaan. Mulla loksahti suu auki enkä tiennyt miten reagoida kun nauratti. Kai tämän mahan nyt on huomannut jo pitkään:D Mutta toiset eivät ilmeisesti niin tarkkaan katsele:)

Tänä aamuna meinasin ruveta itkemään kun laitoin tytölle uuden talvihaalarin päälle ja huomasin että sehän pieni niin ettei lopputalvesta mahdu päälle. Mutta seuraava koko näytti jättiläismäiseltä. Ei kai tuota tarvitsisi murehtia mutta mitähän sitä oikein ajatteli...Ja saa sitä sitten uuden kevyt toppapuvun kevääksi ja seuraavallekin tää menee sitten. Mutta hormooni -surku ja -ahdistus tuli :'(

Minua tuo synnytys kanssa mietityttää. Ensimmäinen syntyi sektiolla perätilan takia ja saas nähdä miten nyt käy. Olen niin kipuherkkä tuon alapään kanssa etten oikeastaan ole edes uskaltanut oikeasti ajatella synnytystä, työnnän sen vaan taka-alalle ajatuksissa. Mutta kaikki pitää ottaa vastaan mitä elämä tuo.

Katselen silloin tällöin Huuto.netin ihania vauvapaketteja mutten uskalla ostaa. Jotenkin haluan aina nähdä ja pähkäillä livenä:) Onko muilla kokemusta? Kun jaskaisi malttaa odottaa ostelua ale -aikaan:xmas:

Angela
 
Huomenta!

Nyt mä ymmärrän, ku te ootte niistä itkukohtauksistanne ja hormonimyrskyistä kertoilleet, et mistä oikeen on kyse=)

Laitoin eilen aamulla avomiehelleni tekstarin, josta hän sit oli vetäny herneet nenäänsä ja syvälle. Kotona vallitsi illalla syvä hiljaisuus, puhuttiin vaan välttämättömät (tapetoitiin vauvan huonette).. Isommat lapset varmasti aisti, että joku kaivaa molempien mieltä kun ei mitään puhuttu. Noh, sit ku saatiin tapetit seinään ja iltapesut ja petiin, nii sit aukes hanat.. Mua alko itkettää, ku kerroin, mikä sen tekstarin idea oli ja enkä ollu sitä ilkeyksissäni kirjottanu.. Saatiin kyllä sovittua ja puhuttua asia halki-poikki-ja pinoon illalla, mut tänä aamuna mulla oli edelleen paha mieli eilisestä ja TAAS itketti! Pyysin vielä tänä aamunakin kahteen kertaan anteeks eilistä.. Ja kyse siis oli vaan yhestä tekstiviestistä! Noh, katotaan, josko nämä tunnekuohunnat nyt jäis tähän yhteen kertaan (=toiveajattelua)..

AngelaAnakonda mä haluaisin kans tunnustella ja käännellä niitä Huuto.netin kamoja ennenku teen ees huutoo niistä:) Mulla on lähinnä etsinnässä pienempi toppapuku, kun toi ÄP:n puku on niin iso.. Sit kun noita Huuto.netin lähtöhintoja ja postikuluja kattelee, nii yhtäkkiä ne hinnat onkin yli 20? (siis tavara ja postikulut yht.) ja sillä rahalla saakin jo täysin uuden! Ja sit sen ainakin tietää, mitä on ostamassa ja missä kunnossa tavara on. Suosin kyllä käytettynä ostettuja vaatteita etenkin just noille ihan pienimmille, mutta jos käytetyn ja uuden vaatteen hintaero on parin euron luokkaa, niin tunnustaudun kyllä niihin, jotka kallistuu sit sen uuden vaatteen puolelle. :ashamed:

Työnteosta.. mulla tulee jonkun verran supistuksia nyt töissä vaikka fyysisesti se ei kovinkaan raskasta oo. Liikkumista tulee kuitenkin varsin paljon (kävelyä), joka sit aiheuttaa kipua alamahassa ja alaselässä. Tää viikko on nyt vaan jotenkin koetettava selvitä, koska yks työkaveri on jo saikulla. Huomenna on onneks aamuvuoro=kevyempi työpäivä poislukien ikävän aikainen aamuherätys.

Nyt lähden pakkaamaan reissukamat viikonloppua varten. On pakattava tänä aamuna, kun illalla en töiden jälkeen enää jaksa ja huomenna lähetään reissuun heti suoraan töiden jälkeen..

Mukavaa viikonloppua kaikille :wave: Voikaa hyvin!

Nanada ja Hän 28+3
 
Huomenia,

Lorelai Mulla on ollut vähän samanlaista tunnetta, siis että olisin ulkona. Osittain johtunee siitä että mähän asun eri kaupungissa nykyisin kun ystävättäret. Fb:sta sitten lueskelen heidän biletysreissujaan ja muutenkin kommunikointi on siirtynyt paljon sinne, tätä päivää??? :eek: Erityisesti olen noteerannu että yksi ystävä ei ole soittanut mulle kertaakaan koko raskausaikana, jos ollaan jutskattu niin mä olen soittanut sille. Olenkin mielessäni laskenut hänet kategoriaan kaveri :( On mulla silti onneksi kourallinen ihania ystäviä joiden kanssa soitellaan tasaiseen ja heitä kiinnostaa mun vointi ym, vaikka 100 km onkin välissä ja elämäntilanteet hyvin erilaiset :) Mutten viitsi hirveesti hehkuttaa raskausjuttuja, etenkin heidän kanssaan keillä ei ole lapsia.
Sitten olen onneksi tutustunut tuohon naapurin, myöskin odottavaan mammaan, jonka kanssa pidetään tiivisti yhtä ja vaihdetaan raskauskuulumisia, ehkä hänen kanssaan olen puinut eniten ihan näitä raskausjuttuja.

Angela Sama homma, en luota oikein noihin nettitavaroihin, kuvassa ei näy nypyt ja nukat. Olen ostanut ennemmin kirpparilta.

Uusi R viikko startailee ja voi luoja että aika rientää. Tilasin muuten kaksplussan :)

hm ja nökerö 27+0
 
Hienoa että joukko senkun kasvaa, TERVETULOA KAIKILLE!

Mul on vähän sama tilanne et fb vaihdan kuulumisia, lisäksi kyl soitellaan ystävien kanssa joka viikko, ollaan vähän niinku jaettu et soitellaan vuoroviikoin ja hyvin on toiminu vaikka yleensä sen muistaakin sitten sunnuntai iltana ja niin tulee vietettyä toista tuntia puhelimessa :LOL:

Supistuksia on ollut ja oon nyt niiden vuoksi saikulla ollu viikon, tänään on neuvolalääkäri ja neuvola terkkari, niin saapi nähä miten jatkot, töihin en uskalla mennä ku kotonakin on jo supistuksii jos vähän enemmän touhuu, puhumattakaan sitten mummojen hoitelemisestä. Kun kävin viime viikolla lääkärillä niin sanoi että kohdunkaulakin on pehmentynyt ja vähän lyhentynyt, nyt vaan pidetään jalat ristissä et vaavi pysyy masussa ja kaikkea raskasta on vältettävä. Onneks ei ees jaksa touhuu paljon kerrallaan. Ja sitten kun on paljon supistellu niin tuntuu että vauvakin on ihan poikki siitä ja ei jaksa liikkua, mistä minä sitten taas huolestun ja stressaan lisää.

Raskausarpia onko kellekkään jo tullu? Käyttääkö joku ennalta ehkäisevästi jotain täsmävoidetta? Mulla ei vielä ole mutta, kun elopainoa on jonkun verran niin pelottaa että niitä tulee, itse oon hoitanu saunahunajalla ja mantelivoiteella.

Vaunut ja kaukalo Kävin ostaa maanantaina Cracon turvakaukalon ja mosaik matkarattaat johon kaukalon saa kiinnitetyä, on tosi kevyet (selkärangassa kulumia niin pitää olla kevyttä että ei tuu selkäpipi aina kun siirtää vaavia) ja ihanat, sekä helpot käyttää, hassua oli kun toin niitä autosta kotiin niin koira oli mukana ja yritti koko ajan kurkkii et mitä sä oikein työntelet vaikka rattaat oli tyhtjät.

Äippäpaketti tuli viikko sitten ja mä oon kyllä tyytyväinen sisältöön ihania pirteitä värejä ja kauniita vaatteita vaikka sopivat mielestäni enemmän tyttö vauvoille, niin kyllä meillä niitä tullaan pitämään. Aika isojahan ne on mut ite oon käyny vauva kirppikseltä ostaa pieniä ensi vaatteita, haalarista en tiie mul on yksi H&M nalle haalari joka on ihan pikkiriikkisen pienempi kuin äippäpaketin mut reilu sekin, ehkä käyn kattoo kirppikseltä jonkun pienemmän. Ja sitten on yksi joulupunainen pieni haalari, mutta... Haavemamma ootko jo käyny viikarissa kattoo, sieltä saa edullisesti vauvan vaatteita? Niin ja laitan sulle postii fb:hen het tän jälkeen.

Toukka 27+0
 
Heipsis kaikille ja tervetuloa uusille!
Emsoille ja synttärisankareille onnea! Tuulikille ja Labellolle jaksuja :hug:

Hmmm... Mihinköhän sitä nyt kommentoisi kun asiaa on tullut niin paljon.
Supistelusta ensin, että mulla ne tunnistaa ainaki siitä että supistuksen aikana ei tee mieli liikkua tai edes seistä. Potkut esim. virtsarakkoon tuntuu välillä kirvelynä, mutta ihan erilaisena kuin supistus. Ja supistuksethan ei sais olla vielä kipeitä eikä tulla sarjana tässä vaiheessa, eli kävisin lääkärissä jos sellaista on. Saattaa johtua esim. tulehduksesta ja nostaa ennenaikaisen synnytyksen riskiä. Mulle neuvottiin lähteen äitiyspolille näytille jos tulee yli tunnin eikä mee levossa ohi. Oli sitte kipeitä tai ei. Tässä vaiheessa siihen annetaan joku piikki millä synnytys pysäytetään jos uhkaa lähteä käyntiin.

Väsymykseen mulla auttaa ainaki liikunta. Oon ihan koomassa sellasilla viikoilla kun en ehdi käymään salilla. Vaikka on ihan järkky kiire niin oon yrittänyt pitää kiinni siitä että keskiviikkoisin vietän kolme tuntia salilla, ensin jumpassa, sit tunnin venyttelyssä ja vielä saunassa. Sen jälkeen on kyllä ihana olo. Öisistä pohjekrampeistakin oon päässyt sillä hoidolla.

Vauvavakuutuksen meen varaan tänään, niillä jotka haluaa sen ilman rajotuksia ja ennen syntymää alkaa olla aika! 3 kk ennen laskettua aikaa pitää olla paperit perillä!

Synnytyksestä ei ole traumoja vaikka imukupilla autettiin ja vauva oli kohtuu iso ja minä pieni. Pääsiski jo synnyttään. Se kipu unohtuu heti kun saa sen pienen tuhisijan syliin. Elämän tähtihetkiä. :heart:

Vaivoja ei ole mitään. Ei ole yhtään sellanen olo että olis raskaana kun mikään paikka ei kolota ei eikä ees väsytä. Mahakin tuntuu tällä kertaa tosi pieneltä ja painon nousukin on ihan olematonta. Muistan olevani raskaana lähinnä silloin kun vauva käyttää haimaani tai jotain muuta mukavaa sisäelintä nyrkkeilysäkkinä. ;)

Sellaista tänään. Onpa hyvä päivä. Saas nähdä mitä on ens viikolla kun pitäis tehdä muutto. :eek: Voi olla että pääsee itku pari kertaa mutta se on sen ajan murhe sit. Nautin nyt tästä. =)

Hyviä vointeja kaikille!

Pixie ja Pikkiriikki 25+1
 
Vauvavakuutuksesta unohdin äsken kirjoittaa mutta muistin heti ku Pixie otti asian puheeksi, meillä on paprut lähetetty ja vakuutus on tulossa Pohjantähdestä vaikka muut vakuutukset on toisessa yhtiössä, koska Pohjantähden vakuutuus korvaa niin paljon enemmän kuin muiden yhtiöiden ja korvauksetkin on parempia.
 
meillä sitten tapeltiin eilinen päivä ja yökin ukon kanssa. mä en voinu yöllä nukkua ku alko ihan sikana särkeen selkää ja jonkin verran mahaa, vissiin harjoitussupistuksia (mulla kun harkka suparit esikoisen aikaankin tuli vaan selkää)..

no niinhän siinä sitten kävi, että nukkumaan laitettiin puoli kahden maissa yöllä, kuulin aamulla ku ukolla soi kello, ja paino muutaman kerran torkkua ja mäkin siinä sitten nukahdin. heräsin ku tyttö tuli mun viereen, katsoin ukkoa, oli vielä nukkumassa mun vieressä, katsoin kelloa ja se oli 7.55!!!! äkkiä ukolle että hei pitäskö sun olla jo töissä, hänellä 7.00 pitäny olla jo töissä. joten nousi sängystä (koko porukka). ukko soitti pomolle ja naureskeli että heräsi vasta ja että jos hän tulee 9.00 töihin, no onneksi on sen verran reilu pomo eikä ottanu kauheena nokkiinsa. ukko meni 9.00 töihin. tulee 6h työpäivä, mutta ei se nyt maailmaa kaada jos jää 2h palkka saamatta. eka kertaa elämänsä aikana ukko myöhästy töistä.. ja minähän siitä poden huonoa omaatuntoa, kun kiukkusin ja kärttysin enkä antanu ukon nukkua yöllä..

kiitos onnitteluista!!

jaana:
toivotaan että sokerit lopettaa heittelyn.. mutta ajattele kumminkin asiaa positiivisesti. enää ei ole montaa viikkoa että vauva syntyy, ja eikö sitä voi sen verran kumminkin sen jälkeen herkutella.. ees vähä.. inhottavaa vaan ku joulu tulossa ja herkut pitää jättää :'(

tervetuloa uusille!!

synnytyksistä:

esikoista synnyttelin hurjat ;) 7.5 tuntia, eli ei mitenkään pahasti. tuosta 23min ponnistusvaihe, muita en sitten enää muistakkaan. epiduraalin (joka ei vaikuttanut mitään, pahensi vaan tilannettA) ja ilokaasun jälkeen ja niiden avulla synnytysmeni. vähä ennen
vähä synnytyskertomusta pikasesti esikoisesta:
10.00 aamulla alko lapsi vettä menee tiputtelemalla (viikkoja 39+4).
11.00 sairaalassa oltiin, lapsivettä tiputteli koko ajan.
16.00 laitettiin käynnistystipat menee
17.00 supparit alko
20.00 siirryttiin saliin, olin muutaman sentin auki, hengittelin ilokaasua
21.00 laitettiin epiduraali, otista kertaa en ota!!!! kivut vaan ylty
23.00 10cm auki, mutta kalvoja jäljellä, vielä muutama suppari
23.21 ponnistusvaihe alko
23.44 tyttö oli ulkona (painoa oli 3 340g ja pituutta 50cm)

meillä ei oo oikeestaan vielä mitenkään laitettu vauvan paikkaa kuntoon, sen verran että pinnasänky on meän huoneessa, mutta se on täynnä sinne kuulumatonta tavaraa, mutta onneksi tässä on vielä aikaa. tytön huonettakin pitäisi siivota ja muutenkin kämppää laittaa kuntoon, mutta onneksi tässä on vielä muutama viikko aikaa ennen vauvan syntymää..

mullakin on muutama kaveri, tai oikeestaan ystävä, tai en minä tiiä mitä ne on, mutta kumminkin mun pitää niille aina soittaa ja laittaa viestii ja kysyy kuulumisia, mutta ei mulle vaan oikeestaan kukaan soittele tai kysele mitään. eikä niistä kyllä kukaan ole kysyny miten mä voin tämän raskauden aikaan tai mitään muutakaan. en tiiä onko ne kavereita vai ystäviä, en oikein tiedä..

mä huomasin eilen ku kävin suihkussa että mulla on koko maha suihkun jälkeen täynnä pienen pieniä verisuonia ihan tulipunasii.. en oikein ottanu selvääonko ne raskausarpia vai vain jotain pinnallisia verisuonia, jotka muuttuu punaiseksi.. kun ei ne päivällä näytä miltään arvilta.. mutta ihan sama mulle.. jos arpia tulee niin sitten tule..

t.pia, tytti 10/06, nökö 26+5
 
Huh mikä aamu! luin Johanna Ervastin kirjan Jäähyväiset Einolle, ja itkin koko kirjan läpi... Oli samalla hyvä ja kamala... En tiä voiko suositella ainakaan herkemmille, kertoo vanhempien surutyöstä 3v pojan sairastuttua parantumattomasti... :snotty: :'(

Mutta kysyttävääkin oli, eli tietääkö joku jotain kestovaippailusta? Onko omia kokemuksia? Mua kiinnostais kokeilla, mutta kun tuntuu niin sekavalta koko kestoilun maailma näin aloittelijan silmissä, etten tiedä mistä alottais... :/ Edes osakestoilua voisin kokeilla, kun tietäis vaan millä alottaa, minkälaisella setillä pääsis edes alkuun? Apuja...?

tatuka
 
Hui miten paljon tulee tänne aina juttua kun jättää pari päivää väliin ettei käy lukee :eek:

Synnytyksestä:Esikoisen synnytys kesti jotain 8 tuntia yhteensä, eli aika nopea. Alkoi vesien menolla, supparit koveni ihan tunnissa huippuunsa. Avautumisvaihe oli yhtä helvettiä, ne supistukset oli niin kauheita että silmissä musteni. Hengittelin ilokaasua, mutta otin monesti liian myöhään kun jäin kuulostelemaan että tuleekohan se supistus nyt oikeesti vai ei, sitpä se olikin jo myöhäistä ottaa kun supistus kerkee päälle. Puolivälissä laitettiin epiduraali, josta ei ollut hirveesti apuja kun sellainen läntti vain puutui mahasta :D Ponnistusvaihe oli helppo, kesti vissiin 9 minuuuttia. Sanoin kyllä heti synnytyksen jälkeen että tekisin uudestaan, ei jäänyt traumoja vaikka tuli aika pahat repeämätkin joiden paraneminen taas oli aika hidasta ja ikävää...

Nyt lähestyvä synnytys pelottaa tietenkin jonkin verran, mutta lähden avoimin mielin taas liikenteeseen ja lähtökohtana pidän että yritän pärjätä ilokaasulla mahdollisimman pitkälle. Ja toivon ettei synnytys ala vesien menolla.

Tatuka: Meillä on täyskestoiltu alusta pitäen. Alkuun on tosi kätevä se äippäpakkauksen setti (kuori ja sisävaippa) Sitä kuori osaa ei tartte pistää pesuun joka käytön jälkeen, vaan vaihtaa vain pissainen sisävaippa uuteen. Me taidettiin alkuun käyttää yhtä kuorta aina yhden päivän ajan tai niin pitkään kun se menee kakkiin. Niitä kuoria olis tietenkin hyvä olla ainakin 3 jos haluaa täyskestoilla. Sisävaipaksi käy pienelle ihan pelkkä harsokin.

Myöhemin me on alettu suosimaan taskuvaippoja, joita laitetaan mukaan myös päiväkotiin, koska ne on helppokäyttöisiä niin ei hoitotädeillä mene hermot :saint: Eli taskuvaippa on sellainen niinkuin kuorivaippakin, mutta siihen on ommeltu sisäpuolelle joku kuivaliinakangas ja taakse jätetty täyttöaukko josta sujautetaan joku imu sisälle (harso, flanellipötkö tms.) Toinen helppokäyttöinen vaihtoehto on AIO (all-in-one), mutta nämä kuivuvat hitaasti koska imukerrokset on ommeltu kiinteästi vaippaan, eikä niitä voi siis irrottaa erikseen kuivumaan. AIO on kuitenkin käytöltään niinkuin kertakäyttövaippa, sillä erotuksella että se on pestävä.

Meillä käytetään siksi taskuja kun niitä on niin helppo tehdä myös itse -> tulee halvemmaksi kuin AIO-vaipat.

Sitten on vaihtoehtoina vielä villahousut yms. mutta tuossa ylhäällä oli nuo yleisimmät. Ja jos katselet esim. huuto.netistä, niin se tsi- tarkoittaa tee-se-itse, eli vaippa on itsetehty. Ja jos haluat tehdä vaippoja itse, niin se ei ole oikeasti kovin vaikeaa, kosteudenpitäväksi kankaaksi kannattaa ehdottomasti olla PUL- joka hengittää, eikä suunnitella mitään muovitettu-frotee-virityksiä. Pul kangasta myyvät ainakin kestovaippoihin erikoistuneet nettikaupat. Mistään Eurokankaasta niitä ei löydy. Myös Fleece käy kaksinkertaisena kuorimateriaaliksi, mutta mielestäni siitä tulee liian tönkkö ja paksu vaippa, eli olen käyttänyt fleeceä vain peppua vasten kuivaliinana.

Tulipas pitkä sepustus...

No nyt alkaa tytsky heräillä, palailemisiin :wave:

Aply ja Masukki 27+3
 
Sokerirasitus tehtiin eilen, ja selvisin siitä kunnialla. :) Arvot oli 4.6, 6.0 ja 4.5. Tuo eka arvo oli kyllä aika lähellä sallittua ylärajaa, joten aion vahtia niitä hiilareita kuitenkin jonkun verran.

En tiedä, johtuiko tuosta sokerirasituksesta vai mistä, mutta käytiin vielä reippaana esikoisen kanssa pyörällä muskarissa, niin kuin ollaan tavattu tehdä, jos ei sada. Edestakaisin matkaa tulee yhteensä n. 15 km. Takaisin tullessa, puolessa välissä matkaa alkoi tuntua jotenkin tosi raskaalta. Meinasin soittaa miehen hakemaan, mutta tuntui toisaalta tyhmältä, kun matkaa oli enää muutama kilometri. Olo vain paheni, ja tuntui, ettei selvitä kunnialla kotiin. Kun vihdoin oltiin kotona, jotenkin vapisutti ja päässä sumeni. Oli pakko ottaa lukua hetki. Olo parani kun hetken huilittuani sain syötävää. Ehkä siis oli liian alhaalla sokerit??
Vaikka testin läpäisinkin, niin musta tuntuu, että kaikki ei oo ihan kunnossa ton sokeriaineenvaihdunnan kanssa. Enkä taida enää polkea noin pitkiä matkoja, vaikka - ihme kyllä - supistuksia ei tullut.

Synnytyksestä: Mua vähän hirvittää jo tuleva synnytys, JOS vauva on yhtä iso kuin veljensä oli.

Sain epiduraalin ja ilokaasua, joiden voimalla aukeamisvaihe oli siedettävä. Ponnistusvaihe kesti n. 25 min, ja se oli kyllä aikamoista tuskaa ja teki kyllä mieli heittää hanskat tiskiin välillä tai pyytää jotain avustusta, imukuppia tai jotain (onneksi ei käytetty?!). Tuntui niin mahdottomalta tehtävältä. Poika oli iso (4700 g ja 54 cm) ja hartiat oli vähän väärässä asennossa, ja meinasi jäädä niistä jumiin. Ihan loppuvaiheessa kävi jotain, ja vauva syntyi ihan velttona ja sinisenä ja kiidätettiin virvoteltavaksi. Onneksi parin minuutin sisällä alkoi kuulua itkua. Miehen kanssa pelättiin jo pahinta. Sykkeet oli onneksi olleet kunnossa ihan sitä loppua lukuunottamatta, joten virkosi tosi nopeasti ja 5 min apgarit oli jo 9 (ekat 5). Vauva oli ok, mutta mä olin vuotanut jo tosi paljon, eikä vuoto ruvennut loppumaan. Kohdunkaula oli revennut valtimon kohdalta, mutta sitä ei tässä vaiheessa tiedetty. Synnytyssalissa tätä ei saatu hoidettua, joten lähdettiin leikkaussaliin kaavintaan, ja samalla siellä tikkailtiin kohdunkaulaa. Sitten asiat oli muuten ok, mutta verta oli mennyt himpun päälle 4 litraa, joten sitä piti saada lisää. Mulla löytyi verestä joitain vasta-aineita, joiden takia mulle ei voinutkaan antaa tavallista verta, vaan sitä piti saada Helsingistä (synnytin Kotkassa). Siinä kesti odotellessa tuntikausia. Hb ehti laskea 39:n, mikä oli jo niin alhaalla, että lääkärit kiitteli kovasti mun terveyttä muuten ja melkein ihmetteli sitä, että olin tajuissani koko ajan. Varmuuden vuoksi mut vietiin teholle yöksi saamaan sitä lisäverta, joten olin vauvasta erossa koko yön. Illalla olin saanut sen kainaloon kolmeksi tunniksi.

Siinä se kurja osuus olikin. Suraavana päivänä olin tolpillani, vauva vieressä ja muutenkin suhteellisen hyvävointinen. Toivuin tosi nopeasti, kaikin puolin. Kaikki oli siis loppujenlopuksi tosi hyvin, mutta en todellakaan toisintoa kaipaisi tuosta. Itse synnytys ei mielestäni ollut mikään sietämätön kokemus (tosin kaikki apukeinot kelpaa mulle tulevaisuudessakin), mutta muuten pelottaa, että meneekö kaikki hyvin.

Raskausarvista: Mulle tuli niitä jonkun verran esikoista odottaessa, ja mä en todellakaan osannut suhtautua niihin ymmärtävästi. Aluksi tuntui ihan katastrofilta, ja aluksi synnytyksen jälkeenkin. Kyllä ne siitä onneksi vaaleni, eikä ne ollut enää pahan näköisiä. Ihan rohkenin vuosi synnytyksen jälkeen jo bikineitä pitää, vaikka kyllä siitä mahasta jotain jälkiä näkyi. Kannoin arpiani jo jotenkin ylpeillenkin... :)

Esikoista odottaessa käytin Body Shopin raskausarpivoidetta? aika ahkerasti, mutta maha repesi siinä vaiheessa kun vauva laskeutui muutama viikko ennen laskettua aikaa. Nyt olen satunnaisemmin voidellut lähinnä perusvoiteella, kun en enää usko noiden tehoon.

Tulipa taas tarinaa... Vointeja kaikille!

Matma 27+3
 
Mun täytyy nyt taas kääntyä teidän kohtalotovereiden puoleen :D (tää palsta koukuttaa muuten tosi pahasti!!) Eli mulla on pari päivää ollut tosi paljon hengitysvaikeuksia, eli tuntuu et vaik kuinka hengittää suu oikein ammollaan, niin tuntuu et ei happi riitä :eek: Tänään on pariin otteeseen heikottanutkin oikein kunnolla et vähän silmissä sumentunut. Tosin tuo sumentuminen ei ole tullut tuollaisessa kohtaa kun tuntuu et happi ei riitä. Ens viikolla olis neuvola tiistaina, siel täytyy ottaa puheeksi! Mutta siis onko muilla ollut näitä hengitysvaikeuksia vai onko tää nyt jotain ei-raskauteen-liittyvää?

Jospi, mites siel lääkärissä meni? Mulla on kanssa aivan järkyttäviä alapää/häpyluu -kipuja, ja on koko ajan sellainen fiilis et tekis mieli makoilla ja pitää jalkoja levällään. Se taas ei oikein onnistu tääl asiakaspalveluduunissa :LOL:

Jotain muutakin mulla oli kommentoitavana, mut ei nyt taas muista :headwall: Muisti huononee päivä päivältä ja pelkkä puhuminenkin alkaa olla hankalaa kun ei muista sanoja...

Niisku ja aarre 25+6
 
Kiva kuulla, että muutkin kokevat hoitotyön ajoittain raskaaksi.. Vieläkö teette yövuoroja?
Juups, eilen oli lääkärineuvola ja kaikki oli masussa mukavasti. Vauvelin painoarvio oli 1090 g ja oikein aktiivisella tuulella UÄ: n ajan oli. Näyttipä vauveli auliisti sukupuolenkin!

Synnytys on alkanut minuakin näin ensikertalaisena mietityttämään, että kuinkahan siitä selvitään. Alkaa sekin h- hetki hurjaa vauhtia lähestyä! Toisaalta, kun ei tiedä, mitä tuleman pitää, niin asia lähinnä jännittää, ei niinkään pelota.

Raskausarpia on tullut muutama viiru tuonne lonkkakuun kohdalle, ja varmaan lisää tulee rytinällä, kun massukin paisuu kokoajan.. .Olen yrittänyt niitä perusvoiteella rasvailla, mutta taitavat tulla rasvailuista huolimatta, kun kerran ovat tullakseen.

Äitiyspakkauksen kävin hakemassa tällä viikolla ja mun mielestä vaatteet olivat nättejä! Hieman pliisun värisiä, mutta käy ihan hyvin kummallekkin. Jonkin verran vaatteita olen jo ostellut ja pessyt, kai nuitakin vois kohta ruveta pesemään ja kaappeihinkin laittamaan.

Isoimmat hankinnat muutoinkin ollaan jo tehty, turvakaukalo puuttuu vielä. Mitä mieltä olette niistä telakkamallisista? Ovatko ne painavampia, kuin tavalliset?
Ostettiin Emmaljungan perusvaunut (smart duo), onko kellään aiempaa kokemusta niistä?

Nyt pitänee lähteä ruoanlaittopuuhiin! Mukavaa loppuviikkoa!

T.Iiris ja vauveli 26+5
 
Niiskunenä, hengenahdistusta voi tuntua raskauden edetessä, kun kohtu kasvaa ja painaa jo keuhkoja. Mutta jos yhtäkkiä alkaa ahdistamaan, täytyy lääkäriin mennä, sillä voihan syy olla muukin. Esim. keuhkoveritulppariskihän kasvaa raskaana ollessa. Jos siis paha, eikä helpota esim. asentoa vaihtaessa, menisin sinuna päivystykseen. Selällään ollessahan voi tulla tuollaista raskaana, mutta tuleeko sinulla muissakin asennoissa?

Vaivoista puheenollen, kuuluuko tähän vaiheeseen raskautta sellainen, että tuntuu usein siltä kuin pissattaisi, mutta vessassa pissaa tulee ihan pieni määrä vaan. Kun eihän kohdun vielä pitäisi niin painaa rakkoa? Minulla ainakin vielä tosi ylhäällä tuo kohtu tuntuu olevan. Kipuja ei ole, eikä supistuksia, eli voisiko kyseessä olla tuon oireen perusteella virtsatietulehds?

Harmi, kun tosi monella on kipua ja supisteluja ym. kurjaa. Voimia kaikille huonommin voiville! Itselläni vaivat olleet ihan pientä närästystä ja tuo pissalla ravaaminen sekä yöllä kyljeltä toiselle kääntyessä ikään kuin suonenveto vasemmalla vatsalla. Ja pohkeissa myös suonenvetoja. On kuin veitsellä leikattaisi, huh... onneksi menevät ohi melko nopeasti.

Jolie 27+2
 
toukka Vastattu on :wave: Kävin siellä Viikarissa just maanantaina ja käteen jäi vaaleanpunaiset benettonin sammarit vauvalle, 3e :) Kolusin yks sunnuntai kaikki mahdolliset kirpparit meiltä päin, myös Lanttilasta löytyi kivoja ostoksia :)
Toivottavasti kaikki siellä hyvin suppareiden suhteen!!

Raskausarpia Ei ole vielä ainakaan, 1 plo mennyt pian Weledan raskausöljyä ja toinen odottaa kaapissa.

Kestovaippailu Kiitti Aplylle sepustuksesta, itsekin olen asiaa miettinyt, mutta mustakin tuntuu jotenkin työläältä koko touhu. Itse en todellakaan ala tekemään mitään vaippoja, noup! Tuo puolikestoilu voisi ollakin ok.

Kelan päätös Tuli eilen postissa, mutta itse äippäpkt tulee kuulema parin vkon säteellä, jänskättää kun pääsee hypistelemään niitä kaikkia ihanuuksia!!!

Pissatus Sama homma kun Joliella, tunnin väleinkin saattaa jo pissattaa, mutta vessassa tulee vain pieni liraus. Yöllä minimi 2 x veskissä, joskus kolmekin...

Kävin 50 min sauvalenkin päivällä ja nyt mietin jaksaisinko vielä pumppiin. Se voisi auttaa tähän väsymykseen just niinku Pixie sanoi. No josko oikaisen ensin 20 min soffalle...joka voi ollakin huonompi homma.

Tsau! Voimia kaikille vaivaisille ja vaivattomille :)

hm ja nöksy yhä 27+0
 
Täällä kanssa kaiken maailman vaivoja,
poskiontelotulehdukseen sain juuri tänään antibiotin ja muuten flunssasta olen kärsinyt jo reilun kuukauden varran :( Ja ne suonenvedot pohkeissa öisin, eikö niihin ole mitään apua?! Ovat mulla ainakin todella kipeitä, kestää 5-10 minuuttia ja pari seuraavaa päivää pohkeet kipeenä :( Vessassa saan kans yöllä ravata joku 2-4 kertaa ja kyljeltä toiselle kääntyminen on jotenkin erittäin tuskaista :(

Aamue ja Tyyppi rv 26+0
 

Yhteistyössä