Helmimasut 2009 ~tammikuussa~

Hyvää uutta vuotta kaikille!!
En ole käyny kirjoittelemassa vähään aikaan. Mutta kun tästä yökukkumisesta on tullu jo tapa niin enköhän ala täälläkin viihtyä aktiivisemmin.
Äitiysloma alkoi. Ihanaa!!! Aloitin sen varhennettuna, kun oikeestaan olen ollut jo lokakuun alusta asti sairaslomalla. Välillä koitettu tehdä n viikko töitä. Työ kuitenkin osottautui turhan hankalaksi raskausaikana.
Kävin maanantaina Tyksin pelkopolilla. Olin saanut kaksi aikaa. Kätilölle klo. 13 ja lääkärille klo.13.50. Lääkärille pääsin klo.14.10 kun kyselin että milloinkohan mun vuoro on. Ja kun sydänääniä kuunneltiin ni kätilö teki pika haastattelun siin samassa (max 10 min). Sit se olikin siinä. Eli pikkasen kiirettä siellä oli.
Tietääkö teistä kukaan mikä auttaa käsien turvotukseen?? Olen kärsinyt siitä ja puutumisesta jo joulukuun alusta asti. En pysty nukkumaan ku 1/2-1h pätkiä ja sit on noustava ylös. Käsiä alkaa särkeä aivan mielettömästi. Särkylääkkeet ei auta. Ainut mikä auttaa ni kokonaan ylös nouseminen. Istuvaltaan nukkuminenkaan ei onnistu. Neuvolassa vaan sanovat että se on vaan kurja raskausoire.
Mutta menempä vielä koittamaan jos saisin vielä hetkeksi tajun kankaalle.

Sinituuli rv 33+0
 
Hyvää uutta vuotta kaikille!!! :wave: =)

Tänään mulla äitiyspolikäynti taas. Saas nähdä pääsenkö vielä kotiin. Painoarvio on kyllä jännä nähdä paljonko on, aikas suuri varmaan jo on. Mun masu on nimittäin aikas iso ja sf-mitta 35cm viimeks.. Mutta hyvillä viikoillahan tässä jo onneksi ollaan.:)

Rv 33+4
 
Hyvää uutta vuotta kaikille! Hienosti ollaan pysytty kasassa...

Haavemamma mun esikoinen nukkui korisängyssä (aika samaa kokoluokkaa kuin äp-laatikko) lähemmäs 5 kk - niin kauan kuin siihen mahtui. Nukkui paremmin pienessä pesässä. Aika keskikäyrillä kasvoi tuo. Tämä vauvakin saa nukkua siinä mahdollisimman pitkään, ettei ole kiire siirtää esikoista pois pinniksestä.

ON: Tuo mun maha on aika valtava. Siis mikä nelikiloinen jätti siellä jo asuu? 1,5 viikon päästä on kokoarvio, ja oikeesti voi silloin olla se 4 kg jos menee esikoisen kanssa samassa linjassa... :/ Ja mitä jos se on vielä isompi... Uudenvuoden lupaukseksi päätin nyt jättää loppuajaksi sokerit ja valkoiset jauhot vihdoin kokonaan pois. Paitsi huomenna on esikoisen nimipäivä ja isovanhemmat tulee käymään, niin vähän meinaan vielä makeaa maistella. Ja illalla mennään miehen kanssa syömään ja leffaan. Eli viimeisten syntien jälkeen sunnuntaista alkaen syön tosi fiksusti... Jos se nyt mitenkään asiaan vaikuttaa.

Ja mä en saa nyt tolkkua siitä, miten tuo vauva on nyt mahassa. Jotenkin viistossa kai. Mutta joku osa (kai sen on pakko olla jalka) liikkuu aina silloin tällöin koko mahan mitalta ylhäältä alas asti. Eli ei kai se voi olla ihan niin kuin olisi tarkoitus. Maha on nyt paljon pinkeämpi kuin pari päivää sitten - en tiedä, onko lapsivettä enemmän vai vauva vaan eri asennossa - mutta en siis nyt saa tuntumaa sen osiin enkä hahmota asentoa yhtään. Reilun viikon päästä sekin selviää..

Olotila on aika ristiriitainen. Toisaalta ei jaksais millään odottaa, että vauva syntyis - pääsis mahasta eroon ja sais vihdoin nähdä pikkuisen. Toisaalta hirvittää aika lailla. Miten kaikki sujuu lähtee sujumaan... Eilenkin oli ihan älyttömän hauskaa miehen, pojan ja koiran kanssa, nauroin niin kippurassa, että piti keskittyä lantionpohjaan, että ei tullut pissat housuun... (siis niinkä huonossa kunnossa ne lihakset jo on... :eek: ) niin mietin, että tää meidän perhe on nyt aika täydellinen. Että mitä jos kaikki muuttuu uuden vauvan myötä. Toki muutos ekan lapsen syntyessä oli ihan takuulla isompi, joten eiköhän tästäkin selvitä.

Tällaista taas... Matma 35+4
 
Viimeyö tuli vietettyä sairaalassa: En edes tiedä, et mistä ne supistukset johtui kun olin saanut nukkuakkin tosi pitkään (11 asti) ja mitään raskasta en tehnyt. Käytiin lasten kaa pulkkamäessä, mutta mä vaan seisoin rinteen alla ja mies telmi lasten kanssa. Sen jälkeen pelailtiin lautapelejä pari tuntia ja se riitti. Supisteli 2,5h 5 min välein ja tosi kipeesti. Lähdin sairaalaan, jossa ottivat käyrää. Mä maksain kyljelläni puoli tuntia ja siinä maatessa supistelut oli tihentyneet ja entisestään kipeytyneet. Mulla vaan vedet valui silmistä kun sattui.

Sain sitten pricanyl-piikin lopettamaan supisteluja, muttei sekään heti auttanut. Vauva sai kortisonia (muhun pistettiin piikillä) vauhvistamaan keuhkoja.

Kohdunsuun tilanne: Erittäin pehmeä, reilu sormelle auki,kanavaa jäljellä 2-3cm, mutta sekin "tunneloitunut" eli kun yskäsen tai teen raskaampia liikkeitä niin aukee koko kanava.

Vauvan virtsarakkoa alkoivat seuraavaksi tutkia... Se on liian iso, illalla veikkasivat, että on vaan liian täys pissaa, mutta se ei ollut aamullakaan tyhjentynyt.... Nyt sitä ei kontrolloida ennen synnytystä, mutta synnytyksen jälkeen tarkkailevat sitä pissaamista, että miten sujuu.

Yön siis vietin sairaalassa ja sain veilä suunkin kautta otettavan supistustenestolääkkeen. Yöllä supisteli n. 1-2 supistusta/h. Aamulla pistivät mut käyriin ja kas kummaa... :headwall: Taas alkoi heti supistelemaan kun asettelivat mut ihan ihme asentoon. Tulivat tarkastamaan käyrää ja huomasivat noi supistukset käyrällä ja ekana mulla mielessä, että "ei ne päästä mua sittenkään kotiin". Kysyivät tunsinko niitä, vastasin, että tunsin, mutta ei ne juuri sattuneet, maha vaan kovettui. Vaikka tosiasiassa ne sattui, mut ne sattui ihan vaan siitä huonosta asennosta. Pääsin kotiin ultran jälkeen. Neidillä painoarvio 1900g. Sanoivat, että illalla pitää vielä käydä hakemassa toinen kortisoni piikki kun se pitää laittaa 24 tunnin päästä ekasta piikistä. Ja sen jälkeen jos vielä supistaa niin antavat yhden piikin lopettamaan supparit ja jos se ei auta niin antavat syntyä.

Kotiin tultuani oli meidän äiti saapunut lomaltaan tänne lapsenvahdiksi, että ukko pääs töihin. Mä sit laitoin itseni siistimmäks ja heti lähdin sinne FUCKING kelaan viemään niitä lappuja. Samalla ajattelin, että kiva jos olisinkin synnyttänyt niin en olis ajoissa kerennyt kelaan ja multa loppuis kotihoidontuki reilu 10 päiväksi. Sain onneksi asiat hoidettua ja ÄITIYSRAHA PÄÄTÖSKIN TULI! *juhlii*

Että tällaista tänne... Omanapaista kyllä :ashamed:

Labello: Ei ne kyl hirveesti sielä kelassa ajattele....

-Kyrsä ja nappula 33+0
 
Kyrsä :hug: Sulla on ollu aikamoinen yö!Toivottavasti vaavi suostuu vielä hiukan aikaan olemaan masussa!

ON: Mä kävin tänään siellä lääkärissä,eikä hän usko että jalassa on tukosta!Se voi olla että se on revähtänyt hiukan,kun on vetänyt niin paljon suonta ja krampannu!Toivottavasti asia on näin!
Yöllä oli aika tukala olo,en meinannu saada kunnol henkeä ja hiukan supisteli!mietitytti toi jalka ni ei meinannu tul uni!

Tyypin äippä ja Einari 34+4
 
Moi!

Mä en näköjään raaski käyttää aikaa netissä pörräämiseen ku muu perhe on kotona.. Nyt kun avomies meni töihin ja lapset äitinsä luo, niin täältä koneeltahan mä itteni löydän..

Hyvää alkanutta vuotta kaikille kanssaodottajille ja kiitos Labellolle uudesta pinosta!

Kävin tänään neuvolassa. Oma neuvolatäti on lomalla tän ja ens viikon, joten nyt sit oli aivan uus tuttavuus siellä terkkarina. "Tuomio": pissa puhdas, RR 122/78, Hb ei otettu (ed. kerralla 133), paino +1300gr/vko (oiskohan joulun herkuttelulla vaikutusta?), turvotus ++.. SF-mitta 34,5 ja vauvan syke 152.. Vauva tahtoi myös pakoilla ultralaitetta, ei meinannu millään löytää kohtaa, josta syke kuuluis kunnolla. Sit ku sai sykkeet kuulumaan kunnolla, nii vauva päätti alottaa kunnon liikesarjan :LOL:
Mutta ens torstaina uus neuvola. Tästä se alkaa se jokaviikkoinen neuvolakäyntien sarja.

Sinituuli.. mulla on myös tuota käsien turvotusta, jota nyt on myös jaloissakin.. Mulla auttaa jonku verran ku nostaa kädet ylöspäin (näyttäähän se tyhmältä, mut auttaa jonkuverran) ja sit pur:n vinkkien mukaan mä oon laittanu kylmää ranteiden ympärille. Niillä saa hetkeks helpotusta. Mutta tiedän kyllä, mitä on kun kädet/sormet on turvoksissa ja puutuneena :|

Kyrsällä pelottavan kuuloinen yö takana.. Toivotaan nyt, että vauva vielä malttais muutaman viikon sulla masussa pysyä.

Meillä on huomenna synnärilletutustuminen. Sen jälkeen on ajankohtaista alkaa pakata se kuuluisa sairaalakassi. Avomies kun kyselee siitä joka päivä =) En oikeen tiiä, et mitä vaatteita mun tarvii vauvalle pakata mukaan.. Ostin HM:ltä velourhaalarin, joten mitä sinne alle?? Body ja puolipotkarit, vai onko ne liikaa?? Ei vauva voi pelkällä ohkasella haalarillakaan pärjätä.. Vaikka päälle sit tuleeki toppapuku.. Kokeneemmat, kertokaahan ensikertalaiselle vaatetusvinkkejä.. Kun ei tuosta ilmastakaan tiiä, ensin on plussakelit ja nyt sit pakkanen paukkuu nurkissa...

Äitiyspäivärahapäätös tuli mullekin vihdoin ja viimein.. Mäkin ihmettelin sitä, et kun oli kolmee eri päivärahaa :eek: Ekat 3kk maksaa työnantaja ja se on isointa päivärahaa.. Sit tippu alimmalle tasolle ja sit jossai huhti-toukokuussa se nous taas tyyliin 10? noin kk:n ajaks ja sen jälkeen taas alimman tason mukaset rahat... Oi huh huh Kela!

Mukavaa päivänjatkoa:) Mä lähden pienille päiväunille nyt ja sen jälkeen päiväkahvit..

Enää 24pvää LA:han.. pitäskö ostaa joulukalenteri?? Niissähän on 24 luukkua, nyt vois saada halvalla;)

Nanada ja Hän 36+4
 
OIKEIN OIKEIN HYVÄÄ UUTTA VUOTTA KAIKILLE!!!

Täällä lillip ilmoittaa olevansa edelleen "yksi" eli vauva pysyi siis toiveiden mukaisesti masussa uuden vuoden puolelle. Itse asiassa tilanne vaikuttaa nyt rauhoittuneen eli kipeät supistelut ovat olleet poissa jo 3-4 päivää. Olenkin nyt rohkeasti ollut enemmän pystyssä ja vähän hommaillutkin tyyliin ruoanlaitto/tiskit/pyykit.... Toivottavasti sinullakin KYRSÄ vauveli pysyy vielä ainakin muutaman viikon kohdun suojissa keräämässä voimia...
Pidän peukkuja :hug: .

lillip 35+4 (siis kolmen yön päästä ottavat lähisairaalaan synnyttämään....)
 
Abu
HUI KYRSÄ! Niin lähellä olet minun viikkoja että hirvittää :eek: . Toivottavasti malttaa kiireinen nappula vielä pari viikkoa odotella!

Mun supistukset ovat olleet aikas helppoja. Pari kertaa on tuntunut pikkasen kipua mutta suurimmaksi osaksi ovat ihan vaan epämukavia, tiukkoja kiristyksiä. Uudenvuoden aattona supisteli koko illan (olin ennen niiden alkamista stressannut kaupassa muuttuneita suunnitelmia ja väsäsin kiireessä suolaisen piirakan..) Päätin siis etten stressaa enää mistään vaan nautiskelen kiireettömästä elämästä ja pitkistä yöunista vielä niin kauan kuin voin B) . Esikoinen on ollut niin helppo tapaus ettei toista kertaa voi moinen lykky osua kohdalle...

Käytiin tänään tytön kanssa ostamassa hälle vaatteita ja uudet kengät. Samalla ostin poitsulle ekat (uudet) tamineet; tumput ja töppöset! Tätä ennen olen ostanut kirppikseltä travallen toppapuvun (-pussin).

Kukas se niistä vaatteita kyseli? Eikö pääsääntö ole että yksi kerros enemmän vauvalle kuin itselle. Eli sopiva asu voisi olla sukkikset+body, college-/velourpuku ja toppavaatteet. Tietysti niitä pitää vähentää autossa jos on pidempi matka (kuten meillä). Tärkeintä on siis ettei päässä ole liikaa tavaraa koska vauvojen lämmönsäätely tapahtuu pään kautta.

Jahas - takaisin miinaharavan kimppuun. Miten voikaan NIIN typerä peli olla NIIN koukuttava :kieh:

-Abu 32+3
 
Kyrsälle iso iso tsemppi :hug: . Toivottavasti vauva viihtyy masussa vielä edes hiukan aikaa, mutta onhan sekin helpottavaa, että viikkoja on kasassa jo ihan hyvänlaisesti ja länsimaissa keskoshoito on loistavaa, kortisonillakin on jo vauva keuhkoja varmuuden vuoksi kypsytetty, olette varmasti hyvissä käsissä siellä!

Sinituuli: mullakin käsiä turvotti varsinkin välillä kauheasti, mutta kun rupesin öisin nukkumaan kädet korkealla tyynyllä, niin on helpottanut tosi paljon. Tavarat putoilee yhä käsistä, en saa kunnon otetta, mutta ei enää satu niin kuin yhdessä välissä.

Taas pitäisi käydä uusissa verikokeissa :/ Ja viedä pissanäytteet lisäksi kakkanäyte, josta viljellään salmonellaa, tai siis kattotaan, että onko salmonellaa. Siis tutkitaanko Suomessakin tollaiset salmonellat? Ei kyllä yhtään inspaa viedä ulosteita labraan, ikinä ennen en ole vienyt, ja jotenkin nolottaa :ashamed: Lisäksi taas kaikki veren hyytymistekijät sun muut, mä saan vielä anemian näistä verikokeista. No, gyne haluaa olla varma, että aspiriini tehoaa. Mitäpä sitä ei pikkuisen eteen tekisi. Toivottavasti en vaan unohda sitä näytepurkkia sitten mihinkään odotushuoneeseen, siinä olis kiva ylläri jollekin onnekkaalle löytäjälle :D

Tv. Lentis ja mussukka 32+5 :heart:
 
Moikkelis!

lentis; älä sinä stressaa painostasi, jos siellä päin maailman kolkkaa on vaan niin vaikeeta ton painon kanssa :hug: Itellä rasva% ollu ennen raskautta alle 17% ja sen huomasi kun ei ollut menkkoja tms, vaan ennen rasakutta piti "lihoa" muutama kilo että sai edes kropan käyntiin.Nyt olen itse ainakin tyytyväinen että pientä sellua on ilmaantunut raskauden myötä taas kroppaan onpahan mitä vauva imeskelee..Mulla kaikki kilot hupeni kuitenkin ennätysajassa pois ja olin oma sutjakka itseni.Muuten lentis, juoksuystäväisein, käypä lukemassa netissä tjm. juoksija-lehti, viiemisin numero.Siinä oli tutkittu raskautta ja juoksua ja synnytystä ja sen jälkeistä elämää.Siitäpä saikin pitkästä aikaa positiivisen kuvan kuinka hyvä juttu juoksu on jollei ole mitään estettä sille.
Mulla kanssa ensi viikolla verikokeet noihin hyytymistekijöihin liittyen kun pistelin sitä hepariinia ja nyt sitten asperiinia pureskelen..

haavemamma; meillä kuous nukkui kopassa noin puoli vuotiaaseen asti.Sitten alkoi ottaa kädet kiinni liikaa reunoihin.
Mulla kanssa sama tunne joidenkin kamujen kanssa että eipä ole pal kuulunut..Enkä oikein tiedä kuinka suhtautua moiseen.Tää ei kuitenkaan ole ikuinen tila ja sitten taas kuitenkin jossain vaiheessa saan ihan vitosella kuunnella niiden ongelmia ja juttuja.Miksi ei ole molemmin puolista?? Ihan kuin olisi ilmaa, enkä todellakaan ole jauhannut pelkkää vauvaa tms, mutta tilanne tämä nyt.. :/

Kyrsälle tsemppiä :hug:

ON;

neuvola;
rr 120/65
syke tosi nopea, ei sanonut
sf 33
pisu puhdas
paino 750g
turvotus +

Mulla jotenkin vähän levoton ja väsynyt olo.Supisteluja on ja aika napakoitakin, että vähän jo mietin lääkärissä näyttäytymistä, mutta jäi menemättä..
Onko muilla jo tullut joko joko puheluita tai jos et heti vastaa niin kuuluu että mä jo ajattelin että olet synnyttämässä-puheluita??Meillä niitä on jo tullut, tosin meillä onkin lapset tulleetkin niin ajoissa että yksi olisi jo viikkoihin nähden jo ollut sairaalasta kotona.. Mutta tää masu on niin ihana :heart: Vauva kommunikoi potkuilla kun kutittelee kantapäätä, paijaillessa oikein tuppaa itsensä siihen käden alle..Kahtia jakavia tuntemuksia on siis olemassa.

Mulla flunssa jatkuu, sen vuoksi varmaan väsy ja vähän äkäinen kun talo kuin Ameriikkaan lähdössä.. :p No nyt naiset keräillään voimia, kohta on meidän vuoro jaksaa :hug:

veikkaus; olen varmaan ensimmäisten joukossa jakautunut kahtia.

sini 35+4
 
Merkkiä. =)

Ja veikkaus: Olen täällä vielä maaliskuussakin. On taas niin oireeton olo ettei millään voi olla synnytys lähelläkään... No, eipä vielä ole kiire, mutta ens kuussa olis kyllä ollut kiva jakautua. Olo on hyvä mutta kärsimätön. Tahtois jo vauvan syliin nuuhkittavaksi! :heart:

Olin tänään taas pumpissakin eikä supistuksen supistusta saa aikaan, joten uskallan jatkaa. Ei se muuten kauheen reipasta oo tehdä niillä kilon painoilla mitä siellä heiluttelen, mutta kiitos kannustuksesta. :D Ajattelin et seuraavaks vois jättää painot pois kokonaan ja tehdä pelkällä tangolla. Tekee silti ihan hyvää selälle, vähän niinku keppijumppaa. Millastas se bodybalance on? Uskaltaisko vielä aloittaa? Yleensähän ei suositella aloittaan uusia lajeja raskausaikana, mut olisko toi tarpeeks rauhallista? Äitiysjoogakirjan lainasin tänään kirjastosta, jos sellasta kokeilis aikansa kuluksi. Siellä kehuttiin muuten sitä samaa kyykkyvenyttelyä synnytykseen valmistautumisessa, mistä oli aiemmin puhetta et vois auttaa näillä viikoilla raivotarjontaan kääntymisessä.

Pixie ja Pikkiriikki 33+2
 
Mä veikkaan et oon kolmas täältä joka synnyttää, nyt taas yli vrk hiljaiset supistelut ja masu sekaisin... alkaa väsyttää toi pelkkä suistelu eikä sit mitään kunnon toimintaa. Vauvan ois varmaan viel hyvä olla viikko kaks masus mut äiti alkaa olla jo väsy tilanteeseen.

Toukka ja vaavi 35+ jotain
 
kyrsä ja muut supistelijat: tsemppiä :hug: tässähän alkaa jo jännittää... huomaan, että useammin käyn tarkistamas helmikuisten tilanteen ku ihan sellane fiilis ett koht on eka vauva maailmas :heart: ihanaa!

Veikkaan ett mä olen täällä viimeisten joukossa, ellen jopa viimeinen... aikaisemmat menny reippaasti yli ja nythän siis l.a. 27.2. :| höööö...

(.) käytiin tänään miehen kans neuvolas (oli ekaa kertaa mukana, neuvolatäti oikeen pyysi tulemaan ainakin kerran..). RR, pissa, Hb, sydänäänet ok. Kohdunpohjan mitaksi sai vähemmän ku viime kerralla. Pyysi sitten uudelleen makaamaan ja mittaili kunnes sai sentin lisäystä!! Mun mielest aika outoo, eiks toi oo jo luotettavuuden korjaamista?? Oli nyt rvkolla 32 toi korkeus 28 eli inan alle keskikäyrää. Muutenkin välillä ihmetelty kasvun lievää hitautta, mutta ei sitten kuitenkaan asiaan tarkemmin perehdytty...? Weird.... Ja mulla aikaisemmissa raskauksissa ollut valtava masu, melkeen yläkäyrillä tai jopa yli. No nyt on kyllä eri isä mutta... Nooh, katsotaan mitä näyttää taas 2vkon päästä. Ja terkkarin tunnustellessa vauvaa sattui ihan huolella!!!! Kaikki ylävatsankin pitelyt tekivät NIIN kipeää häpyliitoksen seutuville! Auts!! Olen kyllä niistä liitoskivuista kärsinyt about vkolta 20 asti, joten... ja pahenemaan päin, eipä tarvii enää kauaa ees harkita lenkkeilyy. Mutta oli kyllä ilkeän tuntuista kun kaikki kosketus vihloi niin pirusti :kieh: Ihmeen herkkä muutenkin tää maha, lähes kaikki vauvan liikkeet sattuu enemmän tai vähemmän :/ Onko kellään vastaavaa??

Vauvan pukemisesta eiköhän se pikkuinen ole ainakin alussa aika viluloinen kun tulee lämpimästä kohdusta... Mä kans laittaisin kerroksen ekstraa. Eli body ja puolipotkarit/sukkikset, päälle potkupuku, lämpimät tossut, tumput, pipo ja talvihaalari. Ja jos oikeen pakkasta, niin autoon mennessä matkaksi vaiks peittoo viel päälle... autossa voi tosiaan vähentää kun auto lämmin. Näin mä oon aatellu.

Mutta nyt lepäilemään =)

UÄ ja Amanda (tulee muuten tod.näk.nimeksi) 32
 
Vauvan pukemisesta: Mä laittaisin näillä pakkasilla väliin vielä kerroksen villaa.

uusioäippä: Ihana nimi! Ollaan aateltu samaa toiseks nimeks jos tulee tyttö. :heart: Etunimeä en viitsi paljastaa kun on niin harvinainen et niitä ei taida olla lainkaan...

muoks. Jaa, on niitä viime vuonna annettu peräti yksi. Sadan vuoden aikana kokonaista 4. Hassua et esikon nimi on sen vuoden yleisin ja tälle tulis sit vissiin harvinaisin. :/
 
Aamuöitä!
Kertoisiko joku millainen limatulppa on? Aikaisemmissa raskauksissa en ole sitä huomannut, mutta nyt luulen että illalla se irtosi. En keksi mitä muutakaan se voi olla.
Kuinka pian limatulpan irtoamisesta teidän synnytykset on käynnistynyt?

Sinituuli rv 33+1
 
Kiitokset tsempeistä kaikille. :hug: Minä myös niin kovasti toivon, että saisin synnyttää täysiaikaisen lapsen, jolla olisi kaikki hyvin ja hän pääsisi heti rinnalleni synnyttyään :heart: Ja samaa toivon kaikille teillekkin!!! Eilen katselin ystäväni kuopuksen vauvakuvia (hän syntyi rv 35) ja voi kun itku pääsi. Raukka parka siellä kaikkien letkujen keskellä ja äiti ei saanut itse edes vauvalle pullolla maitoa antaa :'(

Vauvan pukemisesta: Meillä on kotiinlähtövaatteet seuraavat: Body, puolipotkarit, veluurinen koko potkupuku, ruskovillan kypärämyssy, pipo, hanskat, villasukat ja toppapuku (pussimallinen, jossa suljettavat käden reiät) ja kovalla pakkasella vielä tuohon pussi päälle, mutta tuskmin sitä tarvitaan kun lämpimään autoon vaan kannetaan ja auto ajetaan kotona oven eteen.

Limatulppa: Se voi irrota kokonaan tai osissa. Mulla kuopuksesta se irtosi kerralla. Siinä oli kirkasta ja verensekaista, vähän valkoistakin hyytymää ja se oli sellainen iso klöntti! Muista lapsista meillä se on irronnut aika huomaamattomasti pikkuhiljaa. Mutta sitä kasvaa kokoajan lisääkin =)

Täällä taas supistaa... Mutta pitää ottaa rauhassa..

-Kyrsä ja nappula 33+1
 
Juu ja NÄILLÄ pakkasilla ehdottomasti kerros villaa!! Hui, meinasin pyllylleni lentää ku katsoin äsken mittaria: -20!!!! Ei oo siis välimuotoo ett pari astetta pakkasta ja lunta vaan mennään äärilaidasta toiseen. Hrrrr! Pitänee siis laittaa sukkahousuta jalkaan kauppaan lähtiessä!

Sinituuli mun eka raskaus käynnistyi limatulpan irtoamisella. Tai en muista varsinaista "tulppaa" vaan yhtäkkiä sitä limaa tuli ja tuli ihan mielettömiä määriä. Mulla alkoi supistukset samantein, mutta mulla oli viikkoja jo yli 41. Tiedän ett joillakin on alkanut synnytys vasta viikon pari limatulpan irtoamisen jälkeen.

Ai niin ja eilen piti mainita vielä se, että mulla oli joulun aikoihin tullut painoa VAAN n.300g viikossa! Olin NIIN postiivisesti yllättynyt!! Niin vähän sellaisella suklaan syönnillä :D

 
:wave: Vielä ollaan remmissä mukana vaikken ole kirjoitellut muutamaan viikkoon. Lukenut kyllä olen päivitäin mutta joululoman kiireessä en ole ehtinyt kirjoitella.

Samanlaista oloa on ollut kuin muillakin:) Ähkyä, supisteluja ja flunssaa.

Supistelut ovat nyt alkaneet urakalla ja ensiviikon neuvolassa ajattelin pyytää sairaslomaa loppuajaksi ennen äitiyslomaa. Ja ennen joulua kun hehkutin että miten hyvä olo on ja nyt supistelee jo pienestäkin kävelylenkistä.

Lomasyömisistä olen potenut huonoa omaatuntoa että lapsi raukka kun sitä niin lihotan...

Nimiehdotuksia on mielessä meillä monta eikä niistä ota tällä hetkellä nyt selvää...

Kummit mietityttävät kun minulla ei ole sisaruksia. Miehen toinen sisko on ainakin sylikummina mutta ongelmaa aiheuttaa ystävien kirkkoon kuulumattomuus tai toinen uskontokunta.

Hankinnoista Eilen kävin Lastentarvikeliikkeessä katselemassa aikani kuluksi kun mies kävi Markantalossa. Onneksi ei tarvitse hankkia mitään kun esikoiselta on tallessa kaikki. Iski ihan myötätunnosta paniikki että hui kamala mitä kaikkea pitäisi hankkia ja kun malleja ym. on kaikista pitkä rivit.

Ja huomasin että 56cm bodeja on sitten niin paljon että niitä ei ainakaan toivota lahjaksi lisää:) Toivon vaan että ne isovanhemmat ovat hankkineet sen 56cm toppapuvun kun lupasivat. Niitä ei varmaan helmikuun lopussa enää ole paljon tarjolla.

Matma Mulla on samanlaisia ristiriitaisia tuntemuksia tuon vauvan tulon kanssa. Toisaalta ei jaksa odottaa mutta toisaalta kaikki on niin helppoa nyt ja jännittää mihin suuntaan elämä menee vauvan tulon myötä.

Hyvää ja onnirikasta vuotta 2009!

Angela 32+1
 
Heippa täältäkin!

Toivotaan tosiaan että kaikilla vielä vauvat pysyy vähän aikaa mahassa. :hug:

Siskon kaverilla olis ollu LA 19.2 ja vauva on jo kuukauden ikäinen, sairaalassa edelleen. Ennemmin otan vaikka sen yliajan kuin että keskosena syntyis. Rankkaa varmasti kulkea sairaalassa teholla pientä hoitamassa.

Oma olo on ollut hyvä, joskin väsyttää ja uni voittaa ihan sama minne käy pitkälleen. Tällekkin päivää jo päiväunet oon nukkunut kun lapset luki kirjoja. Ja kello ei ole vielä ees puolta päivää. Liitoskivut on loppuneet eikä iskiaskaan ole vaivannut *jee*. Kävelylläkin olen taas käynyt 4-5km sauvakävelylenkkejä. Supistelee välillä mutta kivuttomasti.

Mulla on tullu hirveä himo syödä raakoja makarooneja :eek: Siis niitä menee ihan reilusti, on vaan niin mukava rouskuttaa. Jännä vaan et näin loppuajasta tuollainen himo iski. Kahvi taas ei alkuun maistunut, mutta tässä välillä on mennyt hyvin alas. Nyt jo pelkkä hajukin kuvottaa :x

Kummeista meillä ois liikaakin vaihtoehtoja, valinnan vaikeus :/

Nimistä sen verran että tytölle ois nimi tiedossa, pojalle ei mitään hajua nimestä. Tai mulla ois mut mies ei niitä kelpuuta :) Mut eiköhän se sit viimeistään selviä kun vauva syntyy.

Meillähän mies tietää kumpi tulossa, minä en. Aluksi oli itellä aivan tyttö olo. Sitten mies vakuutteli kun sai tietää ja kyselin uteliaana että poika sieltä tulee. No sitten aloin elää uskossa että poikahan se. Nyt mies sit kiusaa taas ja sanoo että pesehhän vaan niitä tyttöjen vaatteita. Että tiiä sitten, toisaalta on ihmismieli niin utelias tietämään, mut tiiän ettei mies sitä mulle paljasta kun kerran ultrassa sanoin etten halua tietää. Eli jännityksessä elelen loppuun asti. Ja ihan sama kumpi tulee kun on jo tyttö ja poika talossa ja molemmille löytyy kaikkea.

Hankintoja pitäs vielä jotain pieniä tehdä. Kestovaippoja lisää vois ommella, villahousu langat kaivoin esille jos vaikka yhdet uudetkin pöksyt vauvalle kutoisin. Vanulappuja, topsypuikkoja ja joku lakki pitäs vielä hommata.

Sairaalakassia en ole vielä edes aloittanut pakkaamaan. Pitäs kai sitäkin alkaa pikkuhiljaa varustelemaan.

Nyt menen tuonne lasten pariin!

Hyvää alkanutta vuotta kaikille! :hug:

Yriteään vielä hetki pysyä yhdessä kasassa. Mä tääl jännäilen ensin kun kaverilla LA 14.1. että koskas sieltä tulee uutisia :heart:

Tiitteräinen 35+6
 
Supistelijat :hug: ollaan kuitenkin jo ihan hyvällä mallillaan, mutta koetetaan pysyä kasassa.

Sairaalakassi vauvalle pakattu, tosin en ollut sitä villapukua ajatellut, se on siis hommattava ja lisättävä. Itselle pakkaan sitten kun on lähdön aika.

Nimi on jo valmiina, en tosin saa sitä paljastaa...(mies tahtoo asian pitää salassa) :( suonette anteeksi. Sen paljastan että ei liian yleinen, mutta ei kuitenkaan sitten liian "moderni"...suomessa näitä n.1200 kpl.

veikkauksia siitä kuka synnyttää ja missä järjestyksessä hmm... mulla jo selvät suunnitelmat :whistle: kun koittaa 24 päivä, mulla on silloin viikkoja 37+0, niin aloitan siivoamalla kodin lattiasta kattoon... iltaisin sitten akupainantaa. Ja kun olo tuntuu siltä että synnytys voisi olla lähellä, niin taas siivotaan ja käydään saunassa ja jatketaan akupainannalla :D seksiä EHKÄ johonkin väliin ;) .... no joo, ei ehkä ihan noin raadollisesti, mutta kyllä tosiaan ajattelin tuon akupainannan aloittaa ja mielenkiinnon vuoksi testailla sitä, josko siitä jotain vaikutusta olisi johonkin. Eli veikkaan että olen 10 joka synnyttää

Mutta ruoka olisikin nyt sopivasti valmista, joten eikun kanojen ja riisien kimppuun :p Palaillaan taas :wave:

Jospi ja Papuliina 34+0 WAU ;)
 
Täällähän onkin kaikenmoista jo sattunut!! :hug: heille, joilla meinaa vaavit tulla jo, voiton puolella aletaan onneksi pikkuhiljaa olla ja se yksikin päivä lisää masussa on hyvä asia.
Ja kun nimiä kattonu niin täytyy sanoa että kauniita nimiä on kaikki saamassa ja miten erilaisia :)

TRIPLETTI: Minulla LA 23.pvä ja raskausaika on mennyt suoraan sanottuna todella hyvin, vaikka olenkin ollut 2kk saikulla, nyt vasta alkanut kolmen viikon aikana olemaan harjoitussuppareita ja sukkapuikkokipuja tuolla röörin sisällä. Kuulin äipältä että me kaikki tytöt on menty pari viikkoa yli ja käynnistettyjä että jos tämä tekee saman tempun niin yhtenä kappaleena ollaan viel maaliskuussa pitkään :headwall: Nyt jo tekee tiukkaa tän mahan kanssa..

Sitten omaa napaa taasen kun sattui uv-aattona onnettomuus; Ajettiin äitini kanssa maantietä pitkin uudenvuoden viettoon ja meillä tuli sitten se kunnon lumimyrsky ja eteen ei meinattu nähdä, ajettiin 50-60km/h. Aina kun ollaan äidin kanssa menossa jonnekin, sataa joko vettä/lunta kaatamalla tai on myrsky(Unto-myrskykin aikoinaan automatkalla koettu). Minä sitten kerkesin vitsailemaan että kohta on varmaan puu tiellä ja meni vissiin pari minuuttia kun tultiin alamäkeen ja iso puu oli tiellä. Huusin et pysäytäpysäytäpysäytä ja kun alamäkeen ja erittäin liukasta, jarrut ei toiminu sitten yhtään. Kuulin äidin sanovan että kyllä me nyt törmätään, ota kiinni jostain. Otin edestä kiinni, automaattisesti vaisto sanoi et maha ei saa osua mihinkään, muulla väliä. Omituisinta oli se rauha, mikä tuli sydämeen juuri ennen iskua, ei pelännyt enää mitään. Vauhtia kun oli onneksi vähän, niin pikku auto nousi keulasta eturenkaille puun päälle, hirvee ääni vaan kuului. Autoon ei tullut kun rekkari vääntyi ja pohjassa puupaloja, takaikkunat oli lävähtäneet auki ja äidin lonkero oli räjähtänyt takapenkillä, tavarat lentäneet alas takana, päästiin ajamaan pois paikalta kun olivat puun leikanneet. Persaus nousi penkistä, niin tiukasti pidin kiinni käsillä ettei turvavyö vetäytynyt ollenkaan tiukaksi.
Pari seuraavaa päivää menikin miettiessä miten sattumankauppaa kaikki oli, ettei vauhtia ollut 80km, puu ollut yhtään isompi, ettei keula mennyt ruttuun, ja kun se puu oli viel kaatunut sähköjohtojen päälle.. Ja että vauva liikkuu edelleen, on hengissä... Kyllä mietin nyt miten se siellä lapsivedessä, heilahtiko vauva myös törmäyksen aikana miten pahasti koska oli seuraavan päivän hiljaisempi mutta nyt tosiaan entiset meiningit masussa..

Seuraavasta päivästä lähtien tähän päivään asti olen huomannut että kun vauva liikuttaa päätä, tuntuu häpyluussa kunnon paine, tekee kipeääkin ja tosi herkästi alkaa koskemaan tuonne emättimen pohjaan, uskoisin että kohdunkaulaan ja on aika kovaakin kipua ja myös alavatsakipua samalla. Tarvii kun sohvalta nousta ja kävellä keittiöön. Ja menkkamaista kipua ollut alavatsalla/selässä päivittäin jonkin verran, ei säännöllisesti. Harjoitussupparit tulee entiseen malliin. Ja tuo vauvan pää tuntuu et olisi nyt alempana ja painaa tosiaan alapäätä/häpykumpua kun kääntelee itseään. Mutta liikkeet on ennallaan ja kääntyilyt enkä verta vuoda niin olen uskaltanut jäädä odottamaan nyt maanantai-aamuna olevaa neuvolaa, siellä on ultralaitteet niin voisi katsoa onko jotain tapahtunut kohdunkaulalla jne...
Mutta mielenkiintoinen päätös vanhalle, melko huonolle vuodelle, jospa tämä 2009 olisi nyt se onnenvuosi, ainakin kun saan tämän pikkumieheni ulos masusta ja kotiin niin se kattaa koko vuoden onnen, kaikki muu unohtuu varmasti silloin pitkäksi aikaa :heart:

absa ja atso 32+5
 
Onpa ollut absalla ja kyrsällä hurjia hetkiä! No onneksi kuitenkin molemmilla asiat nyt hyvin. Toivottavasti kyrsällä on tilanne rauhoittunut supisteluiden suhteen ja pikkuinen malttaisi vielä!

Kummeista ei tietoakaan vielä. Suvussa ei oikein ole vaihtoehtoja ja kaveripiirissäkin on vähän ristiriitaisia tilanteita. Kaipa tuo jossain vaiheessa selviää.

Nimiä on pohdittu kovasti meilläkin. Ei tule oikein mitään järkeviä nimiä mieleen ja ei olla päästy kyllä minkäänlaiseen alustavaankaan päätökseen. Joitain nimiä olen miehelle ehdottanut, mutta se aina tyrmää ne.

Neuvolassa kävin keskiviikkona ja siellä oli kaikki suht ok. Turvotusta on tosin ihan hirmuisesti eli kahden plussan edestä ja painoakin tullut +1250/vk :eek: :kieh: Ei neuvolatäti siitä mitään erityistä sanonut, ei pitänyt mitenkään vaarallisena kun pissa oli mallikkaan puhdas ja verenpaineetkin oli ihan hyvät ja sf-mitta kasvanut tasaiseen tahtiin. Parin viikon päästä sitten taas seuraavan kerran. Selkä ei ole onneksi pahentunut, eli pystyn täällä kotona hissukseen olemaan. Nukkuminen on vain aivan tuskaa, kun tunnin-kahden välein herään vaihtamaan kylkeä ja siihen sitten vielä vessareissut. Mitenhän tätä kestää vielä hyvällä säkällä pari kuukautta?!

Nyt täytyy taas mennä, mutta palataan taas ja voikaa hyvin!

nakkisormi-Niisku ja ukkeli 34+1
 
Eipä mihinkää pääse ny liikkuu ku tuli pakkaset ku mul ei mahu enää mammahousut jalkaan. Oon käyttäny vaa paksui sukkahousui ja tunikoi vähä niiku hameena mut ei täl ilmal sukkiksil mihkää mennä.
Maanantaina tarttis mennä töihin viäl pariks viikoks et toivottavast pakkaset helppaa ja voin painella sukkiksien kaa.

Eile käytii ostaa yks vauvatavara...sitteri. Ku noit aleja nyt on joka paikas.

Nyt on vast välil käyny miäles synnytys mut sen verran vaa et sellanenki on tosiaa edes jossain vaihees.
Veikkaus maaliskuulle menee synnytys...luulempa. L.A on kuitenki vast 20.2.

Synnärikassi ei oo pakattuna mut listan oon kirjottanu valmiiks et mitä sinne tarttis mukaan ottaa. Edellisist oon pakannu kassin vast sillo ku on lähtö tullu. Nyt aattelin hiuka aikasemmi pakata ku muksui tarttee kans laittaa oma kassi valmiiks ku ei tiä mihi ne menee si sillo.

Jos menis taas sohvaperunaks ku viäl ois pari päivää vapaat.
rv 33+1
 

Yhteistyössä