Helmimasut 2009 ~tammikuussa~

Moikka taas

Tänään oli ä-poli aika. Meille tulee poika :heart: Jos labello lisäät sellasen sulosen sinisen täden mulle? Ja muuton seurauksena synnäri on SKS.
Niin oli lääkäri käynti tänään. Painoarvio oli nyt 3100g, eli vähän yli "normaalin". Mut ei mitää käynnistystä luvannu. 2vkon päästä uus arvio aika, mut sehän on melkein la sillon jo! Olin niiiin toivonu et olis luvannu käynnistyksen vaikka sinne parin vkon päähän. Mitään muuta en synnytyksessä pelkää kun et vauva on taas liian iso syntyäkseen alakautta tai tulee sit "kivoin seurauksin..." Esikoinenhan oli sen 4,5kg ja synty sit lopulta sektiolla rv42+0. Tohon painoarvioon kun en luota kovinkaan vahvasti, esikoisen kohdalla heitti sen 800g! Piti olla 3,7kg :kieh:
Ja paikat oli niin visusti kiinni ja ummessa kun vaan voi olla, kohdunkaulaa jäljellä "reilusti" eikä oo poitsu laskeutunu saati kiinnittyny :kieh: Voin vaikka vannoa että tääkään ipana ei tuu itekseen täältä ulos! Vähintään se käynnistys vaaditaan, kunpa vaan ei sektiotakin taas... :/
Jotenki latisti fiilikset kun ei oo lähiviikkoina mitään tapahtumassa synnytyksen suhteen... :/ Toki oon ilonen että oli vauvalla kaikki hyvin ja sai sukupuolen tietää vähän etukäteen (hyvään aikaan kun on nuo aletkin :D ) mut silti... Äh, ei pitäs vinkua kun kaikki kuitenkin hyvin. :ashamed:

Yks vanha, isompi talvitakki mulle vielä just just menee päälle. Alle ei tosin mahdu kun yks ohut paita eikä voi olla pitkää kaulaliinaa takin alla :whistle: Mut hyvin sillä pärjätty enkä tosiaan uutta aio ostaa. Toissa päivänä, kun täällä oli -19astetta ( :eek: ) lainasin miehen takkia, ei sekään liian iso ollu.... :whistle:

En aio mitään alkaa leipomaan vaan vieraita varten, jos sattuu tulemaan leipomisfiilis vielä nii sit tietty teen. Tuokoon omat eväänsä mukana kun tulevat :kieh: :saint:

En tajua miks toi meijän 1v7kk neiti ei osaa nukkua öitänsä. Nukuttamiseen menee joka ilta (ja päivä) ½- 1h ja sit nukkuu sen 2-3h ja herää ekan kerran. Siitä sit normaali yönä herää n. 2h välein! |O Joskus on ihan huippu öitä kun herää vaan vaikka kahdesti. Yhtäkään yötä ei oo elämänsä aikana tainnu nukkua heräämättä... Ja kohta on vauva joka heräilee hyvässä lykyssä myös 2h välein.... Missä he...tin välissä sitä ite ehtii nukkua?! Ja mistä löydän aikaa sen tunnin esikoisen nukuttamiseen? Sillon kun pitää sit tosiaan olla aivan hiljasta, ei muuten nuku.
No joo... alkanu taas mietityttää kaikki. Yleensä en jaksa stressata asioista etukäteen, sekun ei mitään auta.

Nyt oon alkanu miettii sitäkin, et mitäs jos vauva ei ookaan ihan täysin terve? Jos on sairas tai vammanen..? Turha sitäkin etukäteen miettiä, mut alkanu vaan sellasetkin asiat pyörii päässä...

Kai se olis mentävä petiin mietiskelee, josko vaikka nukahtaiskin jossain vaiheessa.

Vähän alakuloinen Bianca ja poitsu 36+5
 
Kaunis sininen tähtönen oli oikein minun kohdalla, ikä puuttui eli 23.
kauheesti tekstiä, ja jo unohdin mitä piti kirjottaa.. mutta kaikille niille, joilla jo suppareita ja syntymisen merkkejä on, niin kovasti tsemppiä ja muistakaa rauhallisuus.. vielä pinnistellään..

tänään oli neuvola..kaikki muuten ihan hyvin paitsi paino pudonnut yli kilolla kuukaudessa... wat??? olin ihan ihmeissään... noh.. syöty on, mutta vissiin on jotenkin tasaantunu tuo paino.. tiedä näistä sitten..
huimausta täälläkin, eilen meenas tämä tyttö suihkuun pökrätä, tais loppua happi siellä..
Miehen fleecetakki on ainut mikä menee päälle, toppatakki nipin napin, ja kyllä niin alkaa puristamaan ja ahdistamaan ettei sitä viitsi pitää.

On se muuten kumma.. eilen alkoi virallisesti äitiysloma ja heti tuli tylsää.. tänään kiertelin vaikka mitä vauvaliikkeitä, huonekalukauppoja ym ym.. ja ei vaan saanut aikaa kulumaan eikä keksinyt mitään tekemistä.. vielä viime viikkoon asti kun oli sairaslomalla ei ollut mitään ongelmia päivän touhuissa... katotaan mitä huominen tuo tullessaan..

huomenna kirjastoon hakemaan tuo 2000 nimeä- kirja.. jospa sieltä löytyisi se oikea.. :)

Audriina 35+1
 
Nanada: mua väsyttää kans ihan koko ajan...

Tripletti: Koitahan saada levättyä ne supparit pois :hug: On kyllä varmasti hankalaa kun on sun vastuulla koirat ja lapset siinä :(

Toppatakin kanssa on luovutettu jo täällä, sidon sen vaan vyöllä kiinni kun en jaksa ährätä sen kanssa :ashamed:

Nimiko: Mä lähden jatkaa opintoja. Nyt keväällä meinaan jo hakea pariin yliopistoon ja jos pääsen niin lykkään aloittamista vuodella. Ukko saa vuorostaan hoitaa perheen elätyksen kun se on opiskellut tähän asti ja mä käynyt töissä.

Jospi: Me matkustettiin esikon kanssa junalla 6 tuntia kun se oli 1,5kk:tta. Nukkui tyytyväisenä siinä kaukalossa melkein koko matkan. Välillä annoin vaan tissiä :) Musta tuon melkein 2 vuotiaan kanssa on nyt paljon hankalampaa lähteä mihinkään pitemmälle, ellei aja yöllä :/ Eli mun mielestä ei ole tosiaan liian pitkä matka, riippuu varmaan myös paljon lapsesta, eli miten viihtyy/tykkää nukkua autossa.

Itselle ei kummempia (kerrankin) :)

Aply ja masukki rv 36+3(?)
 
Heti piti tulla kurkkaamaan joko on vauva-uutisia. Ei sentään vielä mutta pian varmaan!

Vauvan asennosta ei meillä ole neuvolakortissa muuta kuin RT, enkä osaa itse päätellä miten päin siellä möyrii. Eilisestä illasta taas liikkeet tuntuneet vaimeampina ja tekisi mieli töniä ja herätellä että tuntuisi jotain :ashamed:

Mulla menee vielä pari-kolmekin vanhaa takkia päälle, osan kohdalla tekee kyllä tiukkaa eivätkä ole mitään istuvia malleja. 'Parempaa' villakangastakkia joka varsin istuva en ole edes kokeillut, ei olisi varmaan mennyt enää pitkään aikaan. Enää en aio kyllä hankkia uutta, jos ei näillä pärjätä niin pidän miehen vaatteita...

En ollut leipomisia ajatellutkaan, mutta jos aika käy pitkäksi niin sitten varmaan. Meillä on pieni suku enkä erityisesti toivo että hirveästi väkeä lappaisi ainakaan alkuun. Sairaalassaolostakin ajattelin ilmoitella rajoitetusti ettei nyt sinne ainakaan vieraammat ihmiset tulisi...

Ja se häntäluu - enpä tosiaan ollut tajunnut siitä sanoa kellekään!! Hyvä kun tuli puheeksi, parin viikon kuluttua on synnytystapa-arvio, mainitsenpa siellä.

Olen suunnitellut olevani kotona vain vanhempainloman ja mies jää sitten hoitovapaalle ainakin joksikin aikaa. No, nyt olen suunnitellut kun esikoista odotan enkä vielä yhtään tiedä miten viihdyn. Samaa mieltä olen että lapset ovat pieniä niin kovin pienen ajan mutta pahoin pelkään että oma nuppi ei kestä kotona oloa sen pidempään...

Vitsi kun osaisi kanssa kutoa! Ehkä täytyy jotain kokeilla, virkata osaan mutta kutominen on täysin jäänyt sitten kouluaikojen. Kaipa niitä suht yksinkertaisiakin ohjeita voisi löytyä...

Siitä maidon pakastamisesta vielä - miten olette sulattaneet pakastetun maidon ja kauanko säilyy pakkasessa?

Selkä on aivan morjens, nukkuminen alkaa olla tosi heikkoa kun puutuu heti. Viime yönä laitoin tukiliivin ja se hieman auttoi, ajattelin alkaa pitää sitä öisin. Istuessa se ei enää kovin hyvältä tunnukaan ja pelkään että puristaa liikaakin jo vauvaa, mutta nukkuessa oli ihan OK.

Jahans ja sitten hommiin, oikein mukavaa perjantaita kaikille pallomahoille. Edelleen jännityksellä vauvauutisia odotellen, almaa & poju (viikko 35 jo!)
 
Huomenta!

Bianca
Kyllä on itsekin alkanut miettiä kaikkea jos ei ole terve jne..kaiketi kuuluu asiaan?? Etenkin kun on näitä hiljaisempia päiviä, niinkuin tänään tuntuis taas olevan kun ei edes aamukahvi saanut hässäkkää aikaan :|

Herätty jo klo 6, mun piti herää klo 7 keittää edes kerran vko ukolle puuro, niin enkös mä jotenki ollu niin sekasi et luulin et se herää jo kuudelta..no ei siinä sitten muuta ku lepuuttelin ja vertakin tuli niistäissä nekusta, blaah..

Vierasbaakkelssit teen tai en tee..mutta juu fiksut vieraat varmaan eivät odota isompia tarjoiluja tai ainakin kysyvät että voiko tuoda jotain :)

Meillä sitten RT2, ollut jo tosi pitkään.

Nyt alan valmistautua ekaan mammajoogaan, ah!

hm ja hissukka nöksy 36+1
 
No nyt mä tiedän, miksi jokut teistäkin on valitellut liitoskipuja. On mullakin niitä ollut ennenkin, mutta viime yönä oli ihan ennenkokemattomat tuntemukset. Nyt siis valittaisin minäkin... En tiennyt, miten päin olisin ollut. :/

Eilen näin yhtä kaveria, jota en ollut muutamaan kuukauteen nähnyt, ja sen ekat sanat oli "herranjumala, mikä maha!" Sen suusta se vaan hymyilytti ja tuumasin, että älä nyt toki kaunistele mitenkään... Mutta niin sitä kai sitten itse sokeutuu. Eilen olin taas itse sitä mieltä, että ihan sopusuhtainen on...

Mäkään en hahmota enää, miten tuolla mahassa ollaan. Eniten tuntemuksia on ihan alhaalla, mutta onko ne kädet - en ole varma. "Potkuja" tuntuu suunnilleen navan korkeudella. Miten ne jalat siinä voi olla? Onkohan tuolla selkärankaa ollenkaan... Ma on vihdoin synnärillä ultra, joten siellähän tuo selviää. En kyllä jaksaisi odottaa... Vauvan kokoa kuitenkin jännitän enemmän kuin asentoa. Jos nyt on jollekin jäänyt epäselväksi...

Ens kerralla ehkä vähän vähemmän omaa napaa... Viikonloppuja!

Matma 36+4
 
Haavemamma, voi vitsi mä repesin kun luin noista sun apteekkiostoksista :LOL: :LOL: Siis eihän ne vaivat mikään naurun asia ole, mutta oli vaan niin hyvin kirjoitettu ja osasin samaistua tilanteeseen. Eikös se nainen ole parhaimmillaan raskaana ollessaan :LOL:

Omasta takista luovuin jo aikaa sitten, mutta onneksi löysin jostain alennusrekistä itselleni 30 e:llä isokokoisen toppatakin, joka sitten menee loppuun saakka. Ei ole todellakaan minkään muodin mukainen, mutta ajaa asiansa ja sinne mahtuu vielä jotain lämmintä vaatetta allekin.

En ole ajatellut leipoa/kokata mitään valmiiksi, varmaan mamma menee mikroruuilla alkuun. Mies lupasi olla alussa ainakin 2 viikkoa kotona ja saa sitten hoitaa tuota ruokahuoltoa meillä. Onneks on kauppa tuossa 150 m:n päässä, eli jotain saa aikas vaivatta sieltäkin.


Kotiin jäämisestä
sen verran, että ajattelin ainakin 1½ vuotta olla lapsen kanssa kotona. Ja jos olisi lisää perhettä tulossa, niin tuskin menen välissä töihin. Toisaalta, jos tämä vauva on meidän ainokainen, niin saatanpa olla kotona sen 3 vuottakin jos vain talous antaa myöden. Nyt ainakin tuntuu tältä, mutta voihan se olla hyvinkin niin, että vuoden päästä tuleekin kova tarve palata töihin. Summa summarum: ei siis mitään suunnitelmaa :LOL:

Meillä oli eka perhevalmennus keskiviikkona ja selvisin siitä joten kuten vaikka tippa olikin silmässä jossain vaiheessa. Aiheena oli siis synnytys ja mulla hanat aukeaa kun mietinkin niitä ihania ensimmäisiä parkaisuja :heart: Kun käytiin läpi synnytyksen tunnusmerkkien listaa, niin tuntui että kaikki täsmäävät sen kanssa :eek: No, niin kuin mies sanoikin, niin kyse on varmaan lähinnä mun päästä eli sain siinä jännityksen ohella kaikennäköistä oiretta kehiteltyä.

Tuosta lapsen asennosta vielä, eli meillä ainakin tuo pikkuinen mönkijä vaihtaa puolta jatkuvasti, eli kunnolla masusta kyllä näkee kummalla puolella hän milloinkin lymyilee :D Tällä hetkellä on selkä tuolla oikealla puolella, mutta illalla voi olla taas toisin. Ota tuosta selvää =)

Ai joo, tänään on sitten eka äitiyslomapäivä!! Jee, saavutus sekin! Onhan tässä tullut oltua saikulla kotona jo jonkin aikaa, ettei nämä päivät mitenkään eroa aiemmasta. Ainoa vaan, että taas tuntuu hivenen konkreettisemmalta sen oman nyytin saaminen :heart: :heart:

Jos en enää tänään palaile, niin kaikille hyvää viikonloppua!!

Niisku ja pikku-ukko 35+0
 
Hei taas! Pikainen Kela-päivitys täältäkin (kun vihdoin pääsin puhelimella läpi); hakemus on tosiaan Kelaan saapunut jo marraskuun alussa mutta käsittelijä on pyytänyt työnantajalta tiedot viimeisten 6 kk palkasta. Nämä tiedot on palkanlaskija joulun aikoihin toimittanut. Ihmettelin miksi moinen (enkös mä olisi jo hakiessani sanonut jos haluan, että päiväraha myönnetään 6 kk tulojen perusteella...), kuulemma vaan varmistetaan kummat on suuremmat, niin kuin en itse olisi tätä tajunnut jo hakemusta jättäessäni. Ohhoijaa. No, tiedänpä mikä on tilanne...
kiukkuinen almaa (hormonit taas!)
 
Abu
Huomenta muumit :D !

Aloitanpa kommenteilla tänään:

Talvivaatteet; Mulla on ollut päällä lasketteluhousut - vetskari auki.. Mutta niissä on henkselit! Varmaan pysyisi ylhäällä muutenkin kun on noissa reisissäkin tuota tavaraa vähän enemmän kuin pari talvea sitten :whistle: . Takin huusin huutonetistä (edellinen kokoa S, tämä kokoa L). Hyvin mahtuu kiinni!!

Leipominen: Viime kesänä hommattiin arkkupakastin, eli varmaan pyrin sitä täyttämään ennen synnytystä. Pasteijoita on valmiina, lisäksi teen pari pientä kinkkupiirakkaa, pari nalle-kakkupohjaa ja näitä ihanuuksia:

MINTTUSUKLAARUUDUT

36 kpl


175 g voita
200 g taloussuklaata
2½ dl sokeria
2 tl vaniljasokeria
¼ tl suolaa
3 munaa
3 dl vehnäjauhoja
1 levy (250 g) minttukrokanttisuklaata (Marabou)

Kuorrutus
1 levy minttukrokanttisuklaata
1 dl kuohukermaa
25 g voita

1. Sulata voi ja taloussuklaa kattilassa miedolla lämmöllä.
2. Nosta kattila liedeltä ja sekoita suklaaseokseen sokerit ja suola.
3. Vatkaa munien rakenne rikki. Lisää munat suklaa-voiseokseen.
4. Rouhi minttukrokanttisuklaa. Lisää suklaarouhe ja vehnäjauhot taikinaan.
5. Kaada taikina leivinpaperilla peitetylle uunipannulle. Paista uunin keskitasolla 175 asteessa noin 25 minuuttia. Taikina saa olla keskeltä hieman raakaa.
6. Anna suklaalevyn jäähtyä, mielellään seuraavaan päivään asti.
7.Paloittele kuorrutuksen minttukrokanttisuklaa kattilaan. Lisää kattilaan kerma ja voi.
8. Kuumenna ja sekoita, kunnes suklaa sulaa.
9. Kaada kuorrutus kakun päälle ja nosta kakku viileään jäähtymään.
10. Leikkaa kakku ruudukoksi.

(Näitä oli mm. tytön ristiäisissä ja on muuten hyviä :p )

Kotona aion olla niin pitkään kuin taloudellisesti on mahdollista. Meillä on kyllä suunnitelmissa vielä kolmas lapsi, mutta olen vähän kahden vaiheilla että menenkö välissä töihin. Mulla kun ei ole duunia odottamassa, niin jotenkin helpottaisi se vakipaikka mihin voisi palata. Edessä olisi myös muutto - meidän taloa ei ole kovin isolle perheelle suunniteltu!

Maidon pakastaminen: Kannatan myös minigrip-pusseja. Sulatus onnistuu kuumavesiastiassa nopeasti kun maito on pakastettu "litteänä".

Ja sitten neuvolakuulumisia!

Rv 33+3
Paino: +795g Tällä hetkellä tullut 13kg :ashamed:
RR: 120/78
Pissa: - -
Hb: 111, rautaa pitäis muistaa syödä joka päivä..
Sf: 31, Vähän keskikäyrän yläpuolella
Tarjonta: RT (selkä oikealla, jalat vasemmalla)
Syke: 135-145
Liikkeet: ++

Kyselin pojan kokoa ja täti sanoi näppituntumalla että ei mikään mahdottoman iso muttei pienikään.. Tyttö oli syntyessään 3830g, joten odottelen itse n. nelikiloista kaveria.
Liitoskipuihin suositteli tukivyötä (liikkuessa ja nukkuessa). Enpä kuitenkaan taida sellaiseen investoida - käytän vaikka masutuubia jos vaikka siitä saisi vähän tukea..
Viimeyönä valvominen ajoittui välille 03-04, tällä kertaa kävi kiittäminen illalla syötyä pizzaa. Lipittelin sitten yön pimeydessä juotavaa jugurttia ja katsoin uppsalan sairaalaa boxilta. Tarkoituksena olis hankkia koko Sinkkuelämää-sarja jota voin katsoa aina kun valvon mahan (ja myöhemmin vauvan) kanssa. Mieheltäkin sain siunauksen 100?:n investointiin :D

-Abu 33+3
 
Huomenta mammat :wave:

Tänne olikin paljon textiä tullut kun en eilen koneella ollut lainkaan...

Toppatakista: Mulle mahtuu toi vartalonmyötäinen toppatakki (koko xs) vielä kiinni, mutta olen silti siirtynyt laskettelutakin käyttöön niin on tilavampi olo =)

Kotona olemisesta: Mä kans aion olla ainakin sen 3v kotosalla, sen jälkeen pitää katsoa, että miten eteenpäin. Mulla ei ole työpaikkaa odottamassa, opiskelupaikka olis.... Mutta jos talous antaa periksi niin olen kotona niin kauan, että vauva aloittaa koulun. Lapsilisillä ja miehen palkalla sit vaan sitkutellaan.... Mutta ne on asioita, joista ei voi mitenkään vielä tietää varmaksi! Mä vaan en luota päiväkoteihin enkä perhepäivähoitajiin :ashamed:

Täällä elellään pintä suruaikaa... Meidän 13v rakas kultainen noutaja aika varmasti lähtee tänään koirien taivaaseen. 2 päivää olen itkenyt silmät päästäni :'( Raukalla mahdollisesti sydänvika ja se on niin raukka... Kärsinyt pari kasvohalvausta, että silmätkin vaan roikkuu ja mitään se ei jaksa tehdä. Jotenkin niin uskomattomalta tuntuu, sillä olin 11v kun toi rakkaus meille tuli ja nyt siitä on aika päästää irti...

Omaan tilaan ei ole tullut muutoksia, supistaa ja yöt menee heräillessä useisiin supistuksiin.

-Kyrsä ja nappula 34+0
 
Huomenia masunkasvattajat:)

Kiitos maidon pakastamiseen liittyvistä vastauksista!

Abu.. kiellettyä laittaa noin herkulliselta kuulostava resepti tänne =) eilen vetäsin huomaamattani puolikkaan minttukrokantti-levyn lehtee lukiessa.. Nyt sitte kieli pitkällä tuota reseptiä tuijottelin ja mietin, et pitäsköhän tuota tehä ihan-vaan-kokeilun-vuoks;) ...jos vaikka pakastimeen :LOL:

Toppatakki meillä on käyty vaatekaapit läpi ja tällä hetkellä tilanne on se, että yks iänkaiken vanha villakangastakki menee päälle siten, että ylimmän napin saa kiinni. Tavallinen toppatakki menee päälle, kun muistaa vetää mahaa sisään siinä vaiheessa ku vetää vetoketjua kiinni (mä en sais sitä vedettyy mahan yli alaspäin, joten joudun pukemaan sen normaalisti päälle).. Kotona pidän sitte avomiehen kulunutta topattua fleecetakkia kun omat kotitakit ottaa kiinni mahan kohalta liian kovaa. Ei pysty kunnolla ees hengittämään :| Ja toppahousuissa.. Käytän avomiehen KYLLÄ-NE-SULLE-MAHTUU-housuja, jotka on NIIN-ISOT.. ts. vetskari auki ja henkseleillä pysyy päällä. Yhdetkään omista toppahousuista ei mee jalkaan. Ei kai tässä enää nyt pitkään pitäs mennä kun kaikista isoin masu häviää...???

Kotona vauvan kanssa olemisesta: en mä ainakaan heti lokakuun lopussa raaski vielä töihin mennä. Ja sit ku mun työ on vielä pääsääntösesti iltatyötä, nii tuntuu entistä "pahemmalta" lähtee. Mutta kuten Niiskunenä totes, nii nyt on jotain suunnitelmia mutta käytännössä katsoen ei oo mitään suunnitelmia. Tietty kauhistuttaa se pientäkin pienempi kotihoidontuki (alle 300?/kk) ja se, et miten sen turvin voi muka pärjätä vaikka avomies on töissä.. :eek:

Tsemppiä supisteluista kärsiville, pitäkäähän vauvoja vielä muutama viikko masussa jos suinkin mahdollista :heart: Eka sivun listan mukaan mulla on meistä eka LA, mutta ei oo yhtään sellane olo, et olisin eka joka sen vauvan saa.. Ke-illan supistelujen jälkeen on ollu tasasen hiljasta, joten vauvalla ei oo mitään kiirettä vielä:) Hän tykkää olla ja kelliä mamman massussa..

Nanada ja Hän 37+4
 
Apua, jos kovasti alkaa tippua tuollaisia reseptejä tänne niin jatkuu meikäläisen kilojen kertyminenkin reippaana! Abun resepti oli NIIN herkullisen kuuloinen, että PAKKO KOKEILLA :D

Meikäläinen jäi nyt sitten sairauslomalle äitiysloman alkuun mikä on 23.1. Kamalan haikeeta lähteä töistä :( Meen vielä yhteen palaveriin ja bye bye. On tuota unettomuutta, supistelua ja turvotusta sen verran, että työterveyslääkäri kirjoitti helposti saikkua....

Kotiin jäämisestä ajattelin olla ainakin tuon 1,5v. Saan toisenkin vanhemmista lapsista koulutielle eikä tarvii viedä kun tätä tulokasta hoitoon. Jatkosuunnitelmat tosin täysin auki, voipi olla että neljäskin lapsi vielä tulee :heart: Ja se tulee sit heti perään ku minä 30v ja tuntuu odotus kaikinpuolin raskaammalta kuin noista kahdesta aikaisemmasta. Mutta katsotaan... Vakipaikka kuitenkin odottaa turvallisesti.

Lopuksi vielä meidän neidin 5v letkautus: Eilen oli kerhopäivä ja vein neidin sinne. Hakea piti klo 12, myöhästyin muutaman minuutin ja neiti odotti viimeisenä. Oli tokaissut kerhotädille: "Nonni, ny se paksukainen unohti mut!" Kerhotäti oli kysynyt ett kuka paksukainen. "No meidän äiti ku sil on niin iso maha!" :LOL: :LOL: :LOL: Sellainen mää sit olen...... :eek: :LOL: :heart:

UÄ 33 (tarkistin viikot papruista :D )
 
..vielä tosta Abu:n reseptistä (ai mikä pyörii vaan mielessä??)...
Ei ihme, että se kuulostaa hyvälle kun aineksissa on 700gr suklaata :LOL: :LOL: jos kakkuun/piirakkaan tulee niin paljo suklaata, nii ei se voi pahaa olla..
Ja onhan lohdukkeenamme se 2+-lehden artikkelin pätkä, et suklaata syövät äidit saa tyytyväisempiä vauvoja =)

ehkä pitää laittaa avomiehelle viesti, et hakee kaupasta suklaat että pääsen leipomaan;)

Nanada ja Hän 37+4
 
Heitänpä vielä tämän kyssärin tällekin puolelle, kun ei tuolla toisella herättänyt mielenkiintoa. :whistle: Ukon ja mun huvituksia... Eli:

Piti tulla ihan mielenkiinnosta kysymään, että ootteko koskaan huomannu, mikä on teidän vielä mahassa asustelevan vauvan unijakso liikkeiden välillä?

Tuossa ukkosen kanssa vaan just juteltiin, kun meidän vauva ei kyllä tunnu kuulleen mistään 20-40 minsan unijaksoista, mikä neuvolan paperissa lukee, et sen "pitäis" olla, vaan helpolla vetelee useamman tunnin, ettei liikkeitä tunnu. :xmas:

Lähtee kyllä käyntiin, kun meen makoilemaan ja sen vaaditun 10 liikettä saan 30 minuuttiin (ja useimmiten reippaasti ylikin). Joten sinänsä kai tuolla on kaikki kunnossa, mutta onko meilllä vaan joku unisempi yksilö tulossa, vai pitääkö teillä tuo 20-40 minsaa liikkeiden välissä aina paikkaansa? (toki papuskakin välillä lepäilee vaan tuon ajan, mut väittäisin, että suurimman osan ajasta on yli tuon.)

Tämmöisiä.. =) niin ja menossa rv 33 -- tai no melkein 34, huomenna poksahtaa taas viikot. :D
 
Huomenta huomenta...

Tunti sitten sain itteni ylös sängystä ja nyt olen sitten siivonnut kämppää että saan kohta siivottua :D ihanaa...pitää välillä istahtaa kun on vaan niin laiska. Ja huomasinpa että heti aluksi veti taas mahan kovaksi vaikka en kovin kummempia tehny (kyykistelin ja otin lakanat veks) No jospa minä saisin tämän jossain vaiheessa päätökseen nii olis taas mukavampi asustella ja olla vaan. En oikein tiedä missä vaiheessa uskallan ottaa imurin käteen kun ukko pelaa uutta peliään (niin etten vaan häiritse) :whistle: Mielenkiinnolla kysäisen että kuinka monen mies pelailee konsoleilla tai tietokoneilla? Meillä herra 25 vee tykkää jonkin verran pelata aina toisinaan, ei siis toki minua haittaa.

Joo luin kans tosta 20-40 minuutin unijaksosta...en osaa oikein vastata tarkkaan kun en niinkään ole sitä seurannu, mutta uskoisin että meilläkin on pidempi aikaista tuo lepääminen ja uskoisin sen olevan ihan normaalia. Nukunhan minäkin 2-4 h päikkäreitä :D

Kotona ajattelin minäkin olla ainakin 1,5 vuotta, ellei tilanne käy tosi tukalaksi rahojen suhteen...pienellä ollaan kähdestaan pärjätty, miksi ei kolmestaankin, kun vähän enemmän miettii mihin sen rahan käyttää. Ja meillä onneksi sukulaiset jonkin verran ovat aina avustaneet. Olen tosin miettinyt että hieman huonoon saumaan tuli tämä vauva kun mies lomautettiin (ei varsinaisesti vielä kylläkään ollut siellä töissä vaan olisi saanut paikan jos ei olis tämä saamarin lama) ja näillä näkymin ehkä saa toukokuussa sitten taas töitä... harmillista, mutta eteenpäin mennään. Uskoisin että vauvalta ei ruoka ihan heti lopu, jos tätä tahtia maitoa heruu.

Mutta jospa minä tästä koittaisin saada kannikat ylös ja imurin varteen niin pääsis tänään sitten ihmisten ilmoille (5 tuntia aikaa siivota ja laittaa itsensä valmiiksi, sillon olis auto lämmin)

Jospi ja Papuliina 34+6
 
Huomenia.

Tuli taas viime yönä valvottua, ja enhän mie sit aamulla kouluunka heränny.. ja olin vielä unohtanut kellon laittaa soimaa :whistle:
Kuulostipas hyvältä tuo Abun laittama herkkuresepti, sattuu olemaan vielä tuo minttukrokanttisuklaa lemppari suklaata :D Jospa sitä ensi viikolla kokeilisi :p
Kotiin jäämisestä, oon niin kauan vaan kotona kuin mahollista :D Minuu ei kiinnosta yhtää palata koulun penkille takasin. :|
Täytyisi tästä kohta puolin lähtä asioille ja poliisilaitokselle, häiriköstä tekemään ilmoitusta :)

Tyttö-nen & Vaavi 34+0
 
Vastailen vielä tuohon Jospin kysymyksee.. että täällä päin on kans yksi mies (25.w) joka pelailee tietokoneella. :| Ja se ei vaan välil pelaa, tuntuu et se pelaa yhtenää.. On käyny jo mieles, et ukkoku ei o kotona ni raahaan pihalle sen koneen :LOL:
 
Nla-kuulumisia:

rv 36+1 (tosin neuvolan laskujen mukaan olen muutaman päivän pidemmällä, kun ekassa ultrassa vaihtoivat laskettua aikaa alkuperäisestä 8.2. olleesta, ja itse taas olen mennyt oman pääni mukaan koko ajan :p)

Painoa +635 viikko, yht. 6 kg
Paineet 121/72
Sf-mitta 32,5
Tarjonta rt, mullakin selkä oikealla ja potkut tuntuu vasemmalla
Syke 130-160, oli hikinen jumppatunti menossa :D

Eipä muuta mainittavaa, kaikki ookoo. Kattelin keskimmäisen neuvolakorttia, ja olen käynyt hänestä kans 36+1 (kuusi vuotta sitten näihin aikoihin =)) ja lukemat oli samat: sf-mitta 32, paino 500 g korkeampi. Tytsy oli 2950 g/50 cm syntyessään.

Ä-maidon säilyvyys: Olen kuullut lukuja väliltä 1-3 kk, mut mun mielestä imetystukisivut sanoo tuon 3 kk ja siihen olen luottanut. Multa oikeestaan maitoa tulee pumpulla vain alkuvaiheissa, ja sen jälkeen maidontulo tasaantuu niin, että vaikka vaaville riittää yllin kyllin, niin pumpulla on vaikea saada irtoamaan.

Kössi
 
sleeping
Hei!

Nukuin viime yönä noin neljä tuntia. Kolmen jälkeen heräsin, jonka jälkeen en saanut enää unta! Välillä kävin juomassa vettä, sitten vessassa, sitten sängyssä pyörimässä ja sitten taas vettä juomaan... ja kuudelta nousin ylös tekemään puuroa. Tuollaisia yökukkumisia on ollut ennenkin tässä raskaudessa ja se on todella ärsyttävää!! :kieh:

Kävin sitten tänään naistenklinikalla KTG-käyrässä, eli kuunneltiin vauvan sydänääniä siltä varalta, jos vauva alkaa olla jo liian iso tuonne kohtuun. Hoitaja katseli n. 20 minuuttia sitä käyrää, joka huiteli ihan koko ajan 185-222 ja kutsui sitten lääkärin paikalle ja yhdessä he sopivat, että menen synnärille parin tunnin käyrälle. Sinne sitten ja kun pääsin käyrään, niin syketaso oli AIVAN TOISTA LUOKKAA! Sen parin tunnin ajan kun istuin kärällä, syke oli n. 130-160. En tiedä sitten johtuiko tuo käyrien eroavuus siitä, että ensin istuin kovalla tuolilla, jossa kohtu saattoi olla hieman "tiukassa", kun taas synnärillä olin keinutuolissa ja vatsa oli ihan eri asennossa. Jos tuo syke ei olisi tippunut sieltä 200 tietämiltä, mä olisin nyt joko osastolla tarkkailussa tai vauva jo maailmassa. Ens keskiviikkona joudun taas samaiseen käyrään samalla kun otetaan se lapsivesipunktiokin, niin menen samantien sitten maaten ottaa käyrää, jos se ei aiheuttaisi tuollaisia äärisykkeitä.....

Talvitakki ei mene päälle. Mulla oli pakkasilla kerrasto, tavalliset housut, villapaita ja bonco (en tiedä miten tuo kirjoitetaan) päällä enkä voinut olla kauan ulkona. Mies sai kuskata mut joka paikkaan autolla :D Nyt on onneksi (?) luvattu leudompaa, niin ehkä pääsen jopa lasten kanssa ulkoilemaan.

Kotona en aio ainakaan enää 3 vuotta olla, kun on tässä jo kohta viisi vuotta tullut istuttua, joten ehkä menen takaisin töihin kun tämä kolmas on n. 1,5 vuotta.

Pakkaseen olen tehnyt makaronilaatikkoa ja tiikerikakkua, mutta vielä pitäis jotain kehitellä.

Suun kuivuminen: Mulla on välillä suu koko ajan kuiva, varsinkin öisin, mutta siihen auttaa vain veden juominen. Tuntuu, etten mitään muuta teekään, kuin juon vain vettä koko ajan, mutta näköjään sitä tarvitaan...

Nyt menen päiväunille.
 
abu :kieh: mä muistelen sua ja sun reseptiä synnärillä kun pukkaan nelikilosta vauvaa..

kyrsä :hug:

oli jotain mielessä mut ajatus hävis kun tuhka tuuleen. palaan täydentään myöhemmin..taas.

labello ja mytty 35+5
 
En kerenny taas kaikkea lukemaan, mutta tulin kommentoimaan häntäluun murtuma-asiaan:

Mulla se murtu synnytyksessä ja kätilö sanoi että ERITTÄIN HARVOIN on esteenä seuraaville alatiesynnytyksille.. joissain harvoissa tapauksissa luutuu synnytyskanavan tielle, jolloin seuraava synnytystapa on sektio.
Mutta asiasta tulee mainita neuvolassa jolloin lääkäri voi tarkistaa häntäluun asennon ja onko se esteenä vai ei.

Mulla lääkäri tarkisti sen jo ensimmäisellä lääkärikäynnillä ja sanoi ettei ole estettä alatiesynnytykselle. Sanoi vielä että raskausaikana hormoonit aiheuttaa sen että luut joustaa paremmin ja lantioonkin tulee enemmän tilaa jolloin häntäluukin siirtyy "taaemmas" pois edestä.
Aion mainita asiasta myös kätilölle synnyttämään mennessä, jolloin voidaan miettiä vaikka vaihtoehtoisesti kontilleen ponnistamista, jolloin vauvalla on enemmän tilaa tulla ulos.

kuupas ja tirppana rv34+1
 
Jospi: Täällä 26w isukki, joka pelailee kaiken mahdollisen vapaa-ajan pleikkaria tai tietokonetta. Se ei minua enää häiritse, sillä se tekee sitä silloin kun minä ja lapset ei olla kotona tai sit kun lapset nukkuu. Nyt saatiin loppiainen vapaapäiväksi (=vietiin lapset mun pikkuveljelle 13-17.30) mä nukuin ja ukko pelas koko ajan :LOL: Näin meillä vietetään vapaa-aikaa :saint:
 
Moikka!

Abu Ei saa laittaa tuollaisia reseptejä tänne!!!! Mulla ei ole mitään itsekontrollia kun ohjeessa vain löytyy suklaata. Tai jos kaapissa on suklaata, suklaajätskiä, suklaakekeksejä, vanukasta... :LOL: :LOL: :LOL:
Mutta vaikka siis saatankin herkutella päivittäin niin kuitenkin kohtuudella eli en pysty syömään mitään levyllistä kerralla vaan mulla herkuttelu on yleensä se rivi suklaata, pari keksiä tms. kerralla. Tän masukin kanssa enemmän maistuu ihan kunnon ruoka. NAM!

Miehen pelaamisesta joku kyseli... Meillä ostin (jostain syystä...) miehelle Wiin lahjaksi viime jouluna. Oma moka mutta hauska sillä on mustakin golfata, keilata yms. Muista peleistä mä en niin välitä. Nyt tosin mies osti siihen alesta GuitarHero III ja pari kitaraa niin mulla ei ole kohta enää niin hauskaa :headwall: :headwall: :headwall: Oli kyllä halpa cdon.comissa (44,95 e)et eipä onneksi mennyt omaisuutta turhuuksiin ;) Tietokoneellakin taitaa joskus pelailla... Ja ikää 30-vee eli kai ne miehet on ikuisia lapsia =). Onneksi siis meillä pelaaminen ei ole päivittäistä eikä viikottaistakaan välttämättä.

ON Meillä oli neuvola eilen... Tässä on tullut kivasti 2 kiloa 2 viikossa lisää painoa :ashamed: Neuvolatäti oli ettei se haittaa kun olet niin hoikka, mutta jos nyt katsot hieman mitä syöt... Pääsin sit kotiin niin herkuttelin kahvin kanssa pari suklaakeksiä ja pari riviä suklaata. Mutta kuten joku kirjoitti niin jos syö suklaata saa onnellisen vauvan =) . En mä muuten söisikään ;) . Yhteensä sitä painoa on tullut joku 14 kg ja olihan se aika karua huomata sen painon alkavan seiskalla... En kuitenkaan jaksa ottaa stressiä tuosta nyt kun sen aika on sitten myöhemmin.

Onko kellään muuten vastaavaa... Mies totesi mulle et voisin häipyä välillä kotoa. Hänestä tuntuu et olen aina täällä eikä hän saa olla rauhassa... Kai se on totta kun lähiaikoina olen tainnut olla aika paljon kotosalla. Musta taas olen aina yksin kotona kun mies on yöt töissä ja nukkuu päivät... Tai onhan sillä ne vapaat siellä työputkien välissä eli silloin vissiin mun pitäisi poistua useammin. Mutta mä taas olen ajatellut vissiin VAIN itseäni ja tohuan kaikkea miehen nukkuessa jotta saan olla sen kanssa vapaalla =) Pitää vissiin antaa sille lomaa :whistle:

Kotona haluan olla kanssa pari vuotta ja ajattelin myös mennä äippäloman jälkeen suorittamaan lisätutkintoa siinä ohessa. Täytyy sitten katsoa miten yhdistää nuo asiat ja miten on talouden yms. kanssa.

Miehen ulkoilu/toppahousuja täälläkin lenkkeillessä/ulkoillessa käytetään. Tosin nyt on jo ulkoilutakeissa tyydyttävä pariin ns. koiranpissatustakkiin (pitkiä ja telttamaisia). Kamalia mutta käytännöllisiä. Onneksi villakangastakit menee vielä päälle kunhan alemman napin jättää auki.

Nyt pitää kuulemma lopettaa jatkuva hengailu koneella.

Caro + Masukki 34+3
 
Bianca Itel tullu kans nyt samoi ajatuksii et mahtaaks olla kuitenkaan terve mut eihä sil nyt sit mitään voi. Yritän olla ajattelemat :/

Maanantaina tulin taas töihin parin viikon loman jälkeen ja kyl töis istuminen on nyt loppuviikkoon mennessä tuntunukki. Melkosest kivut iltasin alapään luis ku ei pääs enää sängyst ylös jos makuulteen on menny. Kävely sattuu kans. No neljä päivää enää tän jälkeen duunii n sit saa maata.

Leipominen en aatellu ainakaan pakkaseen. Syötäväks kyl :p

Suun kuivuutta on tääl myös öisin eli aina ku herään öisin pissal ni on käytävä juomas ku on niin kuiva suu. Päivälläki juon paljon eli sillo ei niin pal suu kuivu tai en ainakaan huomaa.

rv 34+0
 

Yhteistyössä