Helmitaaperot -09 ~lokakuussa 2010~

Haavemamma tuhannet kiitokset ihanista sanoista ja kaikkihan oli hyvin Ultraäänessä:)))
hehe..ja yllättävän ISO ja ihan oikean vauvan näköinen pyöriskelijä siellä asustelee!!Tuli heti mieleen että on ihan Topin näköinen (hullux olen tullu)
ja olet aivan oikeassa, ihanaa lapsille että on sisarus, vaikka mustis kausia varmasti alkuun tulee, nyt ehkä se pahin hormoonimyräkkä meni ohi kun näki että kaikki on normaalia mahassa:):)

Risteilyllä oli super hauskaa, Topi nautti siitä kun kummatkin vanhemmat jopa nauravat keskenään kun ei ole sitä kodin siivouksesta tulevaa stressiä mukana matkassa:))Sai ottaa ihan rennosti ja nauttia vaan poikien seurasta:))

Kiitos tuhannesti tsemppaavista sanoista sinulle Haavemamma:))
ja itsekin vähän jo pelkään sitä vaan kotona olemista sit ens vuonna, mutta just nyt en haluaisi muuta kuin olla vaan kotona, sen verran ottaa tää työ päähän tällä hetkellä..
ei edes työ sinänsä vaan tää vuorotyö!ei ole helppoa nousta aamu 3 ja lähteä töihin, mutta tää typerä Helsinki-Vantaa on 24 h auki, joten ei hirveesti halunnut työnantaja antaa mulle 9-17 työaikoja vaikka sanoin että sit voisin tehdä täällä töitä eläkeikään asti jos työaika olis tollainen..hehe..
täällä on ihania työkavereita ja rento työnantaja mutta vuorotyö on pienen lapsen äidille vaan supersuper rankkaa...

Aikomus on miettiä uutta työtä sit mammaloman ja hoitovapaan jälkeen..mutta mitä???
en halua takaisin matkatoimistoon ja rakastan työskentelyä kentällä!!Mutta miiikksii tääl ei voi olla tavallisia työaikoja??noh,piti vaan purkaa ny jonnekin...:)

Tuhannet kiitokset vielä kerran ihanista sanoista ja oikein ihanaa marraskuun alkua kaikille!!!!!!
 
pur
HM Kiito vastauksesta.

UMMETUKSESTA meillä ei semmosta ongelmaa oo. pikemminkin päinvastoin kävi kun osti Lidlistä vihreessä metallipussissa myytävää mysliö ja annoin aamupalaksi. Tyttöhän veti sitä ku hullu puuroa ja sit kun tykkäs ni annoin välipallallkin välillä ja illalla. Mut tosiaan rupes vaipat täyttyy melkosen tihaan niin tujusta tavarasta et ei sit oo annettu ku aamusin enää. Myöskin meillä ei anneta karrkkia kotona ollenkaan vaan kuivahedelmiä. Tyttö ihan pyytää karkkia eikä sitä tarvi säännöstellä ku just sen takia et ei mee pakki ihan sekasin. Vuorokaudessa toimii myös mitä nyt joudun vaaville antamaan välillä luumuvesi, nopeiten tämä valmistuu kaatamalla kiehuvaa vette pilkottujen luumujen päälle, tujua ja halpaa.
 
pur
ON vielä.. Meillä ei vieläkää mitää suoranaista rytmiä oo löytynyt tähän touhuun. Mut jotenkin oon onnitunut luovuttaa sen kanssa. Pikkusta oon alkanu sen hereillä ollessa pitää mukana siinä vieressä pötköttämässä tai kaukalossa tai repussa et näkee mitä touhutaan esikoisen kanssa ja voi samalla pienemmänkin kanssa seurustella ainaki vähä. Esikoisel on kyl joku uhma meneillää muutenkin kaikki perushoitotoimenpiteen menee venkoiluks ja leikiks ja sit on nää muttamat asiat mitä veivataan kuten pöydillä kiipeily ja johdoissa roikkuminen :headwall: ainavaan tuhat kertaa. Mut nyt oon saanu jotenki hermot pidettyy ihan hyvin kasassa. Ainoostaan ilta toimilla jos vauva huutaa ja isompi tietty alkaa venkoilla entistä enemmän niin sillon mulla meinaa kyllä pinna katketa. Mut sitten Pihla on kyllä tosi mahtava isosisko. Esim eilen illalla kun laitoin tulia niin Pihla meni sillä väin vauvan luo leikkimatolle siihen viereen heiluttelee vauvan kassa helistimiä ja vei kaikenlaista lelua sit vielä nähtäväksi ja jutteli omiaan vauvalle :heart:. Ja aina jos vauva hetkenkin joutuu yksin itkemään on Pihlalla TOSI kova huoli.

.......Vauva kutsuu
 
Mae
Piiiiiiiiiiiitkästä aikaa kirjoittelemassa. Mä olen töissä ja tuntuu, että asun työpaikalla. Nytkin olen yövuorossa, niin hyvää aikaa kirjoitella :)
Meillä on muuttokin edessä. Ostettiin isompi (4-5h+k+s) asunto, paritalon puolikas. Siinä pitäisi kuun lopulla alkaa kylppäriä remppaamaan ja jouluksi asuttaisi jo uudessa :)

Meillä Joona on todella voimakas luontoinen, oikea junttura. Puree, lyö, potkii, repii ym. mukavaa. Osaa kyllä olla myös tosi hellyyttävä ja usein onkin pilke silmäkulmassa. Sanoja tulee joitakin, ei vielä paljon mm. äiti, isi, vauva, veikka, rakko=traktori, rekka, mönkkäri, mopo, kiitti, en, pomppa=pallo, mummo, Hanna (= kummin nimi), tänne, tää, anna, purkka, karkki, jugurtti, vettä, tita=kato (ja ei, ei olla kaksikielisiä. ei mitään tietoa mistä tuo tita tulee) . Mutta vauhti on tosi kova ja tekee paljon pahojaan. Oonkin ihan kummissani, kun ei esikoisen kanssa ollut ikinä tällaista.

Sitten mä oon ihan huuli pyöreenä, kun tuo poika on niin VALTAVA. Jouduin herran siirtämään jo turvavyöistuimeen kun ei mahtunut tavalliseen turvaistuimeen enää. Pituutta on varmaan reippaasti yli 90cm ja painoakin lähemmäs 15kg. Talvipukukin on 104cm (ok, vastaa ehkä 98cm) Iso oli meidän esikoinenkin, mutta kyllä tää mies menee ohi reippaasti.
Ns. vauvojen lelutkaan ei ole kiinnostanut varmaan 1v. jälkeen. Leikkii pikkuautoilla ja PIKKUlegoilla.
Päiväunia meillä ei ole nukuttu moneen kuukauteen, ei yksinkertaisesti nukahtanut tai jos nukahti, niin nukkui 30min. ja heräsi raivoten ylös. Nyt menee 20 nukkumaan ja herää aamulla 8 tai 9. Käy mulle. Toki esim. autoon nukahtaa tai sitten jos illalla käydään rattailla lenkillä, saattaa torkahtaa, mutta pääosin ei nuku.

Onnea kaikille vauvan saaneille/saaville :heart:

Mae ja Joona 1v 8kk
 
Mae Onnea asuntokaupoista :)

Taaperotx5 Söpösiä kuvia!

Pur Siitä ne rytmit alkaa hissuksiin muodostua itsestään.
Meillä kans tyttö välillä venkoilee just pukemisen kanssa kun ollaan ulos lähdössä ja vaavi jo hikipäässä huutelee vaunuissa :kieh: Toinen "kiva" venkoilu on puistosta kotiin tulo. Meillä käytössä seisomalauta ja toisinaan ei millään suostuisi seisomaan siinä. Sitten jos vauva on hereillä vaunussa ja typyä ei meinaa saada kotiin päin niin huoh...joskus ei voi edes postilaatikolla pysähtyä tai juoksentelee tiehensä. Joskus olen joutunut kantamaan tytön yhdellä kädellä kainalossa ja toisella lykkinyt vaunuja. No onneksi on hyviäkin päiviä.

Nyt nukkumaan. Huomenna taas parin viikon tauon jölkeen esikoisen kanssa muskariin :)

HM ja typy <1v 9kk ja poika 5,5 kk
 
Onpa täällä hiljentynyt, onko marraskuu vienyt (muiltakin) voimat? Itse olen ollut niin tympääntynyt, iltaisin tuntuu satavan vaan ja kaikkki pomppivat pinna kireällä seinille. Tulisipa pian lunta ja pakkasta niin voisi edes ulkoilla.

Muuten ei ihmeempiä kuulu. Sanoja opitaan kovaa vauhtia, tasajalkahyppyä harjoitellaan ja 'kikkua' (pikku kakkosta), 'kukua' (mimiä ja kukua) pitäisi katsoa tai 'rokkia' kuunnella yhtä mittaa. Liekö nuo omat lelut alkaneet tylsistyttää poikaa. Onko teillä vinkkejä, mitkä lelut nyt suosittuja? Olen jo ajatellut että ehkä se keväällä alkava päivähoito on sittenkin hyvä, pääsee muiden lasten kanssa leikkimään. Tosin, saapa nähdä mitä tapoja siellä oppii (opettaa?), nyt meillä esim kokeilumielellä löydään äitiä välillä! Kysyvän näköisenä mätkäisee ja lopettaa, halaa ja silittää kyllä kun kielletään mutta mistä tuollainenkin on mieleen tullut...

Lentiksen vauvakuumeilustakin olen lukenut, ymmärrän hyvin, on ne pienet ja se odotusaika ihanaa. Onneks mies on tiukkana, mä saattaisin heikkona hetkenä livetä jos hän ei olisi estelemässä :O

Jahans ja hommiin. Kivaa keskiviikkoa kaikille!
 
Heips mamma-kaverit!

Nanada linjoilla piiiiiitkästä aikaa..taisin viimeks olla sisäänkirjautuneena kesäkuussa :ashamed: Mutta kylläpä täällä on hiljaista ollu.. Raskausaikanahan saatiin "linjat tukkoon" ja nyt on vasta kakkossivu menossa...
Onnea vauvautuneille ja raskautuneille! Näin pitkän tauon jälkeen teitä näyttää olevan useempi..

Kesällä kun oli muu perhe myös lomalla=kotona, joten koneen ääressä ei tullu oltua ja sit elokuussa alotin työt. Siinä oli oma jännityksensä sekä oman työn suhteen että päivähoidon suhteen. Mutta hyvin on sujunu enkä osais enää kuvitella, että miten mä jaksaisin olla kotona.. Ihana saada olla aikuisten kans tekemisissä päivisin ja sit illat höpsötellä neitin kans <3

Maanantaina käytiin neuvolassa mitoilla (1v9kk), neiti on nyt 87cm ja 13kg. Ei siis mikään pikkunen enää. Sanoja tulee varsin paljon ja matkii kaiken perässä. Tällä hetkellä sanavarastossa on enemmän sanoja ruotsiks ku suomeks (perhepäivähoitaja on täysin ruotsinkielinen). Mutta ymmärtää täysin mitä sanotaan kielestä huolimatta =ei väliä sanooko suomeks vai ruotsiks.

Almaa..meillä on kans tuo lyöminen tullu nyt viime viikkoina. Sit ku sanoo kovasti ei, niin neiti alkaa ite itkemään ja sanoo "pipi". Ymmärtää siis, että lyöminen sattuu mutta silti lyö.

Lentiksen blogin lukijana kommentoin täällä niitä tornien rakentamisia.. Ei meilläkään mitään mielenkiintoo oo rakentaa torneja palikoista tai Legoista. Mutta palapelit sen sijaan käy. Neiti rakentaa 12 palan palapelin itekseen (sellanen, jossa ei oo niitä reunoja vaan pitää rakentaa ne reunat niistä paloista). Palapeli-villitys on tullu hoidosta. Meillä oli kotona vaan nuppipalapelejä, mutta ne ei enää kiinnosta ollenkaan = ei oo mitään haastetta. Neiti jaksaa tehä palapeliä vartista puoleen tuntiin.. purkaa ja kasaa uudelleen. sanoo "passa" kun saa palan paikoilleen :)

Vauvakuumeiluun..väliin tulee olo, että kyllähän nyt yks vauva tähän taloon sopis. Mut sit ku mietin, et alkuun pitäs öisin herätä imettämään eikä sais nukkua öitä läpeensä, niin vauvakuume menee taka-alalle. Liian mukavuudenhaluinen? Ja kun meillä on kuitenkin noi teinit talossa neidin lisäks, nii sit alettais olee jo suurperhe jos neljä lasta ois talossa...

Tässä nyt lyhykäisyydessä kuulumisia meiän suunnalta. Nauttikaa talvisesta marraskuusta :)

Nanada ja Ellen 1v9kk++
 
Heippa pitkästä aikaa täältäkin!

Semmosta piti kysyä että onko teidän lapsukaisilla ollut poskihampaiden tulon yhteydessä maha löysällä? Ja jos niin kuinka kauan on kestänyt? Meillä poika kiukutellut tavallista enemmän n.viikon ajan ja kolmisen päivää ollut kakka selkeesti löysää tai jopa ripulia. Normistihan pojalla on vatsa kovalla, sellaista "suklaarusinapipanaa".... Edellispäivänä sitten huomasin että taaimmainen poskihammas on tullut läpi. Mietin vaan että miten pitkään tätä mahtaa kestää ja koska pitäis kysäistä neuvolasta.... On kyllä ihan hyvinvoiva ja syökin suht hyvin mutta toi kakka askarruttaa. :|

Juuh, eipä tänne muuten ihmeempiä. Joulua pukkais ja mammalla stressi lahjoista ym. No, mut onneksi siihen on aikaa vielä.

Nauttikaahan talvikeleistä! =)
 
Viimeksi muokattu:
On tosiaan hiljentynyt pino kovasti. Otan osasyyn niskoilleni, kun en enää käykään selittämässä täälla jokaista vessakäyntiäni vaan puran tajunnanvirtaa sinne blogiin :p

Vauvakuume olikin sitten kananlento, meni viikossa parissa ohitse. Syytän siitä ovulaatiota, jostain syystä kierron loppua kohden alkoi taas kolmenpekka tuntua niiiin mukavalta. Kyllä mä varmaan haluaisin vielä joskus toisenkin imetettävän, mutta tällä hetkellä tuntuu siltä, että tyttö saisi olla ainakin 4 tai ylikin, ennen kuin jaksaisin pyörittää taas sitä härdelliä :) Nyt on niin ihanaa, kun tyttö on alkanut leikkiä itsenäisestikin ja itselläkin on aika juoda silloin tällöin kuppi teetä ja vaikka joogata :)

Juu, palikoista ei vieläkään pinota torneja, tai siis onhan se niitä pinonnut kun olen maanitellut (hädissäni siitä, että tämä ei tosiaan pääse palikkatesteistä läpi tällä rytmillä...), mutta se on ollut selvää kompromissia: kerran voi koota, mutta sitten tehdään jotain kiinnostavampaa. Palapelejä olen myös näyttänyt ja niitä ollaan yhdessä koottu, kun ne nuppipalapelit tosiaan eivät kyllä ensiviehätyksen jälkeen ole kiinnostaneet ;) Mutta kaukana siitä, että itsekseen niitä kokoaisi!

Tasajalkaa meilläkin opittiin hyppäämään viime viikolla, pari kuukautta vanhan poikakaverin näyttäessä mallia. Sitten pompittiinkin huoneesta toiseen :D

Känkkäränkkäpäiviä on aina silloin tällöin, mutta jos riittää aktiviteettiä, niin ei kauheasti ehdi kiukuttelemaankaan. Nukkumaanmeno kestää ja kestää, eilen kului tunti, ennen kuin nukahti. Nukahtaa kyllä itsekseen, mutta sieltä sängystä kuuluu melkein joko ilta koko laulurepertuaari. Pieni pieni veturi aamulla kerran, Peppiiii tässääää (Gretan versio Tässä on Peppi Pitkätossusta...), Muumitalooo (Jonkinlainen sekaversio Käy muumilaaksosta ja Ei muumitaloa lukita yöksi -biisistä) sekä pienet kraa kraa kraa, joka on siis pienet sammakot.

Lauseita on nyt alkanut tulla nelisanaisia myös suomeksi tyyliin Mamman luuta on iso, Gretan luuta on punainen jne. mutta sanoo yhä myös ihan yksittäisiä sanoja, kahden sanan yhdistelmiä tai kolmea sanaa. Italiaksi jostain syystä käyttää monimutkaisempia lauserakenteita ja huudahduksia tyyliin "missä on piip? Tuossahan se on". Vaikka italia sanavarasto on pienempi kuin suomen. Mutta kuuloo sitä tietty enemmän. Nyt on alkanut tulla italiaksi myös Miksi-kysymyksiä, tyyliin älä ota sitä, niin Greta kysyy, että miksi? ;)

Numerot kiinnostaa yhä, jos lasken esim. neljään, niin lisää itse perään että viisi, mutta itse laskee vain kolmeen. Ja vaikka tietää, että käsiä, jalkoja jne. on kaksi, niin kolmea asiaa on vain silloin tällöin. Välillä sanoo myös ikänsä (kaksi, ei sitten opetettu että puolitoista vuotta :D) ja pari päivää sitten oppi sukunimen. Niin että ihan hienosti kehittyy, vaikka niillä legoilla leikitäänkin meillä niin, että tunkee sormensa niihin alaosan reikiiin:LOL: Myös silloin, kun kyllästyy värittämään värityskirjaa, alkaa tunkea tussien korkkeja sormiin. Meillä on siis halvat huvit :)

Kotileikkejähän meillä alettiin leikkiä 13 kk:n iässä ja omassa keittiössään tykkää kokkailla. Samoin siivous on kova sana, luuta (se punainen...) on ahkerasti käytössä. Nyt on myös alkanut kiipeillä äidin suureksi harmiksi. Mä kun ehdin jo luulla, että meillä on maailman ainoa kiipeilemätön taapero :(. No, paree nyt kun on vähän jo tuota kropan hallintaa kuin silloin 1-v kun ois tullut pää alaspäin joka paikasta...

Mitähän vielä? Tsemppiä kaikille väsyneille, itse aloitin zone-dieetin, jolla väsymys näyttää talttuneen ainakin toistaiseksi.

TV. Lentis ja Greta 21kk:heart:
 
Kiitokset vastauksesta Lentikselle! Muistelin ettei ois aikaisemmin niinkään vaikuttanut hampaiden tulo mahaan, mutta jos nuo poskihampaat ottaa vaan kovemmalle. : / Aamulla bongasin toisenkin poskarin pukkaavan samaan syssyyn, sitten uupuukin kaksi viimeistä enää.
Meillä on syöty myös aika paljon mandariineja, poika syönyt tyyliin yhden kokonaisen/päivä ja aloin jo sitäkin epäilemään. Mandariineista on nyt taukoa ja mahakin aikalailla normaali taas. Mikäs näistä lopulta tietää...
 

Yhteistyössä