Helmivauvat 2009 ~maaliskuussa~

Siis ette arvaa mitä toi poika eilenä teki..
Laitoin sen lattialle viltin päälle masulleen että sais siinä
pään nostoa harjoitella niin pää nousi heti ihan kunnolla ja
sit hups poika käänty selälleen! :eek:
Siis kaksviikkosena. Siskonsa oli 3kk kun teki saman.
Tietty jonkun sortin vahinkohan tuo tais olla mut silti.

jaahas herra karjunen kuuluu heränneen

iitukka ja veikkavauva 15vrk
 
millalle vaan pikaseen kommentoimaan tuota paino asiaa. Meidän terveydenhoitaja sanoi ,että rintaruokinnalla oleva vauva ei voi olla koskaan liian lihava! Joten tekis mieli tuota sinun terkkaritätiä käydä ravistelemassa, et hei haloo!! Kumma täti, sanon minä :kieh:

Napatynkää irrotellessa sanottiin myös minulle, että kylpyyn vaan irrottelemaan, mutta siitä ei kukaan maininnu, ettei kylpyyn saa sen jälkeen muutamaan päivään mennä. No napa hyvin parantunu, ainoana on napatyrä jonka ootan nyt lähtevän...

Jospi ja Henni 1kk!! :flower: :heart:
 
iitukka samaa tos yks päivä kattelin ku tyttö pöngers selältä mahalleen, joku vahinko tietenki, mut nää nykyajan muksutha on syntyny kännykkä kädes ni tiä si kui fiksui ovat jo tosa iäs :LOL:

Kätkytkuolemast mä oon iha skitso ton asian kaa vaikkei sil mitää voi mut sen mitä siit oon lukenu ni tutin käyttö mukamas vähentäis siks et ei unohda hengittää ku mussuttaa sitä ja vanhempien hengityksen kuullessaan rytmittää omaa sen mukaan eli siks yksin nukkuminen olis huonompi. Mut näit olettamuksii nyt on melkosest ku ei ennaltehkäsyst eikä syist tiedetä.
Näit juttui ei sais miettii, itel ku välil pyörii mieles niinku edellistenki kohdal ja varmaa muillaki.

Jottai ilosempaa mietittävää sit :xmas: mei ei vaa olla nimee päätetty viälkää, on se ny muka nii vaikeet sit. Tarjottavii ollaa ristiäisiin mietitty ja ne haetaanki jostai leipomost si. En jaks ny ite alkaa väsää.

Tarttis lähtee vaavin kaa ostoksil joku päivä noit ristiäisjuttui tarttis ostaa. Ei millää huvittais kaupois ravailla vauvan kaa. Tarttis löytää sit samast kaupast kaikki.

JeJa + typy tasan 2vko
 
Ah. en ole yhtään ehtiny kirjoitella.. Lukemas käyn kyl. :eek:
Onnea tälle puolelle siirtyneille. Ei varmana ole montaa kärvistelijää enää. Voimia massupuolelle. :hug:
Ihania vaaveja kuvissa. Voi tuota Gretan tukkaa IHGU. On varmaan joo vähän hankala hoitaa. Mut silti!! :heart:
Me ollaan lähdössä töissä käymään, mammat oottaa kovasti siel. :wave:
Yöt on kyllä tosi vaihtelevia. Viimeyönä nukuttiin hyvin. MITÄÄN hajua ole kellonajoista tai edes monta kertaa syödään. :whistle: Taidan toimia unessa :wave: Otin ne putsausliinat sängynviereen, ja vaihdan kerran vaipan, kun on kakkia pikkumiehel.. Kiitos vinkistä kuka siit sanoikaan. :attn: Toissayö meni kitistessä ja ähkiessä.. Olisko mamma juonu kahvia liikaa...

KÄTKYTKUOLEMASTA mun tutun vauva kuoli siihen muutama vuosi sitten alle puoli vuotiaana... :'( :'( Oli todella järkyttävää!!! Ajattelin, että olen ihan hysteerinen tämän kanssa... Mutta herra nukkuu meidä välis päiden tasolla omal täkkialustalla tuettuna ja tuhisee koko ajan. Jos olis omas sängys varmaan pongaisin kokoajan tarkistamassa. Päiväl huomaan kyl käyväni vahtaamassa...

SEXIÄ eeei eeei ennen kun tuo ryppyosasto on rauhoittunut, oon kyl huomannu, että ajatus jo liikauttaa ;) Ollaan kyllä hellitelty enempi... Loppuodotusajast en oikeen ees halunnu kosketust, kun oli niin ahdistava olo... Sanoinkin isännäl et luulempa, että meillä vielä on seksielämääkin. Hän on kyllä ollu tosi ihana asian suhteen, ei mitään painostust. :heart:

Jaksuja kaikille.
Mä en kestä että tota lunta tulee kokoajan...

Seranzu ja Kaapsu 2vko!!!
 
Ai niin piti kertomani, että varastin jonkun idean ja kopioin helmimassuista vol2 omat kirjoitukseni ja täältä myös wordille... :) Aika hauska... Lopun tunnelmat ja ekat viikot vaavin kera :) Mulla tekstiä sitten tullut helmikuun puolestavälistä 22 sivua.. :whistle: :whistle: :wave:
 
Painonnousuta; meillä kasvaa kans aikamoista vauhtia ja aina on saanut kehut neuvolassa. Aika outoja neuvoja Millan nl-tädillä :kieh:

Neuvolassa käynneistä; nl-täti kävi kotona kun oltiin viikon vanhoja, sitten oli 2vko neuvola ja sitten 1kk. Seuraavaksi on lääkärintarkastus, kun ikää 6vkoa eli viikon päästä.

Nukkumisasennosta sen verran, että mua neuvottiin synnärillä nukuttamaan kyljellään, vuorotellen kummallakin, ettei päästä muotoudu toispuoleinen. Jostain kuitenkin luin, että pitäisi nukuttaa selällään ja selällään poika mieluummin olisikin. Ja vaikka olisimme pojan kyljelleen laittaneetkin, niin herätessä se on selällään. Mikä nyt sitten on oikein?? Ja nyt mä tulin ihan vainoharhaiseksi ton kätkyt-kuoleman kanssa, koska meillä poika nukkuu omassa huoneessa. Tämä ihan vaan sen takia, että pitää niin kovaa meteliä nukkuessaan, että omat unet häiriintyy. Meillä ei siis kuitenkaan ole mitkään huoneen ovat kiinni vaan tavallaan ollaan ihan avoimessa tilassa yläkerrassa, seinä on vaan välissä. Ollaanko me ihan kamalia vanhempia, KÄÄK!

Poitsu muuten nukkui viime yönä ennätysunet; 4tuntia. Arvatkaa vaan oliko siitä äidille mitään apua, kun mulla nimittäin puhkes virtsarakkotulehdus eilen illalla. Soitin päivystykseen ja sain onneksi reseptin suoraan apteekkiin, niin ei tarvinnut mennä kökkimään päivytysjonoon. Siinä sitten ravasin vessassa kärvistelemässä 10minuutin välein, kun miehet nukkui. Onneksi särky helpotti tuntia ennen pojan heräämistä, niin sain tunnin itsekin unta. Ei olisi kyllä tullut imettämisestä mitään aikaisemmin, tai sitten olisin imettänyt pytyllä istuen :LOL:

Relatippoja
annoin eilen illalla ekan kerran, johtuisko siitä noi "pitkät" unet. Olipahan muuten sikahintainen puteli; 22?! Onko kukaan kuullut, että Relatipoista olisi vaikea vieroittaa myöhemmin? Ja että niistä olisi apua flunssaan ja korvatulehduksiin?

Villaisten kestiksien ohje: http://fernandfaerie.com/freesoakerpattern.html. Tää on englanniksi, mutta tuskinpa haittaa :)
 
Neuvolassa käyty =) Ikää neidillä siis huomenna 1kk :heart:

Paino 3955 g (3520g)
Pituus 54 cm (50 cm)

Tyytyväinen vauva, siisti iho ja kasvaa hyvin :)

Rintamaidolla pääosin mennää, joskus annan lisää jos meinaa jäädä kiukkuseks pikkutäti :D
Ens neuvola onki sitte lääkärineuvola ja mun jälkitarkastus. Kierukkaa ei kuulemma vielä silloin laiteta vaan sitte 4 kk lääkärineuvolan yhteydessä voidaan laittaa vasta.

Meillä on molemmat lapset ollu pari päivää vähä räkäsiä, toivottavast ei tuu mitää flunssaa kun ollaa niin hyvin säästytty kaikelta sairastamiselta.

Mies lähti eilen töihin ja on tää ollu aika haipakkaa. Mutta selvisin jopa neuvolakäynnistä noiden kahden kanssa. Vaikka jätkä päättää yhtäkkiä että hän ei kävele ja sitte ei muuta kun kaukalo toisessa kädessä ja poika kainalossa :D Ens kerral pitää mennä kyl vaunuillen, tänää meni aika täpärälle että kerettiin ees autolla :D

Nyt mä nautin hiljasuudesta, molemmat lapset päikkäreillä ja mieski tulee jo kohta kotiin :heart:
 
pur
KIITOS kestislinkeistä. Ne on nyt äitille lähetetty. Pyysin äitiä tekemään parit sen VAIPPAIHOTTUMAN varalta. Meillä oli viime viikolla parina pvnä punotusta pyllyssä mihin laitoin bepanthebiä mut sit tuli kuitenkin vähän sellasta kuivaa punottavaa rupimaista kankkuihin. Selvittiin tuosta kahdessa pvssä ilmakylvyillä ja laittamalla harsoa pyllyn ja vaipan väliin ja rasvaamalla tietty. Onneks ei menny pahemmas. Ajattelin sit vastasuuden varalle noit kestoja muutaman hommata. Meil on niin hankala kaivo tilanne et kestoilu sinänsä ei oo mitenkään ekologista tai muutenkaan järkevää, mut vauvan ihon takia kyllä osakestoiluun täytyy siirtyy. Taitaa olla äitinsä ihon laadun periny tyttö, vaippaihottumantakia äitikin siirtyi pari vuottasitten kestoiluun :LOL: .

Meillä siirryttiin kanssa eilen ilalla RELATIPPAILUUN neuvolan suosituksesta ja kylläpä oli rauhallinen yö, ei tarvinnu herätä tissiäkään työntämään ku KAKS kertaa. Tosin asia tuntu kostautuvan tässä aamulla/aamupvnä mut ehkä sit kun on vähän aikaa käyttäny ni tasaantuu sekin.

MILLA HÖH, tosi outo tyyppi se sun nl-täti :eek: . Itse ja myös mun nl vakaasti uskoo et kyllähän se vauva ihan itse osaa syömisensä hoitaa kerran on täysimetyksellä. No mutta käsityksiä on tietty monenlaista, mutta toi silti on musta aika outoo.

(.) Mä oon tässä ollu vähän huolissaan mun ja Pihlan katsekontaktin vähyydestä. Välillä tuntuu ihan et tyttö kääntää aina pääsä pois kun yritän tehä katsekontaktia. Muita kyllä katselee paljonkin silmiin. Nl oli sitä mieltä et voi johtuu siitä kun en osaa silleen lirkutella :eek: . Mua se vähän ihmetyttää kun kyllähän mä kuitenkin puhelen ja kuistkuttelen ja hieron ja leikittelen jaloilla ja käsillä, pidän paaljon sylissä ja muutenkin lähellä luonnostaan ja sillettelen ja lohduttelen kun tytöllä kiertää mahassa. Siis niinku olen kokolailla kokoajan läsnä. Oon toki sit myös silleen ehkä vauvan kannalta negatiivisestikin läsnä et mun naamahan se siinä joka kerta on kun se tuntee kipua mahassa ja kun on kylmä esim vaipanvaihdon tai kylvetyksen yhteydessä yms.. en tiiä sitten, mutta lirkutella ja silleen lässyttää en vaan kertakaikkiaan osaa eikä luonnistu, tuntuu hassulta et se se ois jotenki ehtona katsekontaktin syntymiseen.
Muuten on kyllä ehdottomasti eilistä parempi pv ja sain tänään aloitettua vähän jumppaamaankin ja sitä tyttö ainakin tykkäs katella =) , aika hyvä motivaattori :LOL:
Niin ja vielä meidän vartijaressukka taitaa olla vähän masentunut :( , pitää sillekkin koittaa keksiä jotain.

Pur ja Pihla 4vko
 
Jos nyt ehtisi kirjoitella hieman...

En ole kirjoittanut mitään synnytyskertomusta (haluan lähinnä unohtaa koko kokemuksen), mutta pääasiallisesti touhu meni näin..

Ke meni tosiaan lapsivedet ja sairaalassa käynnin jälkeen keskivät pe tulla käynnistykseen, jos ei mitään tapahdu. Torstaina yksinkertaisesti en enää jaksanut odottaa ja soitin sairaalaan, että minä tulen nyt. Ottivat onneksi vastaan ja pistivät tippaan kun olin jo jonkin verran auki. Siinä sitten koko yön makasin tipassa sillä pirun epämukavalla sängyllä. Ilokaasun aloitin joskus 2 maissa (great stuff!!!!!) ja sitten puoli viideltä sain epiduraalin. Molemmat toimi loistavasti. Valitettavasti jälkimmäinen vaan vähän turhan pitkään ja itse ponnistus meni päin honkia (lievästi sanottuna). Poika syntyi sitten kl.09.50 ja kokoa tosiaan 56cm 4430gr ja pää 38. Kiitos muuten lohdutuksen sanoista te muut, jotka myös olette viettäneet paljon aikaa kyljellään maaten!

Sairaalassa oltiin 2 päivää. Aivan ihanaa olla osastolla niiden paijattavana omassa huoneessa. Saatiin vaan olla kolmisin ja aina sai soittaa apua, kun sitä tarvitsi. Viime su tultiin kotiin ja eka viikko meni kolmisin ihmetellessä. Nyt mies on seuraavat 2 vkoa puolipäiväisesti töissä ja mä opettelen olemaan tuon tyypin kanssa kaksin. Se onneksi nukkuu pitkiä pätkiä (2-4h kerrallaan). Toisaalta imetys saattaa kestää 1.5h kerrallaan!!
Painoa tyypillä oli eilen neuvolassa (toinen kerta ja kakaralla ikää 10pv) tullut 250gr yli syntymäpainon eli ei se ainakaan nälkää näe! Toissayönä se söi 5h putkeen sellaisilla max 10 min tauoilla ja eilen sitten esittelin nuorelle miehelle tutin. Se on sitä jonkin verran imenyt ja ainakin semmoinen turha ininä on kadonnut.

Nyt menen itsekin nukkumaan. Nukuin puoli kahteentoista miehen leikkiessä kersan kanssa, mutta ei sitä koskaan varmaan voi nukkua liikaa...
 
PUR; meillä ihan sama juttu Relatipoista. Eilen illalla annoin eka kerran ja tuli tosiaan ne pitkät unet kahdella syötöllä. Aamulla herättiin klo 8 ja vasta nyt (klo 14) suostui nukahtamaan unille. Tissillä olisi ollut koko aamun, jos olisin antanut... No, pääasia, että yöllä nukkuu =) Meillä auttoi kans vaippaihottumaan Bepanthen ja kestot. Mulla käytössä kestoista itsetehtyjä taskuvaippoja ja ne äitiyspakkauksen jutut, jotka on kyllä aika onnettomia

Muutenkin tää vauva-arki olisi aika ihanaa, nyt kun on päässyt jyvälle ja hormonit vähän tasoittuneet, MUTTA kun joku siivois ja laittais ruokaa. Eihän ne villakoirat nurkissa pure, mutta vähänks ahdistaa... :ashamed:
 
Tulin pikaisesti kurkkaamaan mitä tänne kuuluu. Sen verran kommentoin vauvan painonnoususta, että meillä oli noussut vaan pari sataa grammaa kahdessa viikossa ja mennään viikon päästä uudelleen kontrolliin. Tämä on outoa, koska maitoa tulee multa paljon, tosin tytteli syö liikaa ja oksentaa monesti, että johtuiskohan siitä. Tosin kaikki kasvaa yksilöllisesti ja paino suhteessa pituuteen oli kuitenkin ihan ok. Niin siis sitä ihmettelin, kun terveydenhoitaja sanoi, että mieluummin hitusen liian vähän tulee painoa kuin liian paljon. Kuulostaa tosi oudolta, että vauvalle ei saisi painoa kertyä! Sitähän täällä muutkin on nyt ihmetellyt.

Meillä nukuttiin viime yönä 7 tuntia putkeen. Ihanaa! Eiköhän sekin jo sano, että vauva saa tarpeeksi maitoa. Kaipa se muuten heräilisi useammin.
Sorry kun sekavaa tekstiä, toivottavasti joku saa tolkkua :LOL:
 
Taas en oo pitkään aikaan saanut aikaiseksi kirjoittaa, nyt iskä hoitaa vauvaa niin ajattelin heti käyttää tilaisuuden hyväksi ja palstailla.

Relatipat on meillä käytössä samoin Cuplaton, on ollu hyötyä mutta toisinaan tulee silti hirveet masupipi raivarit, onneksi meillä on värisevä sitteri, se auttaa sitten jos mikään muu ei auta.

Poitsu on kasvanu meillä lähinnä pituutta kai kun viime neuvolassa ei ollu painoa paljon tullu, mutta nyt ei mahu enää nukkumaan jaetussa pinnsängyssä, joten ensi yöstä lähtien saa nukkua isossa pinnasängyssä.

Syöntiajat meillä kans vaihtelee 2min-60min parhaillaan, meillä syödään lisäksi Nan:ia, kun oma maito ei taho jätkälle riittää. Tänään kävin hakemassa perhetuvalta sähköpumpun lainaan ja jos siät kautta saan sitten lisättyä maidon tuloa, kun käsipumpulla ei oikein meinaa onnistua vaikka on Isis pumppu käytössä.

Kylvyssä meillä käydään kerran viikossa ja noin joka toinen päivä pesen koko poiutsun ihan hanan alla, kun puklut tuntuu jäävän kaulapoimujen väliin, niin ei jää sitten haisemaan.

Seksi, joo toistaiseksi pelottaa vielä koko ajatus seksistä, vaikka paikat on varmaan jo parantuneet, mutta en halua mitään lähellekään alakertaani vielä. Trauma synnytyksestä on viel liian tuoreessa muistissa.

Sekaisin oleva neuvolatäti, nyt en muista kellä oli sekava terkkari, niin käytä ihmeessä omaa tervettä maalaisjärkeä, vauva syö niin paljon maitoa kun tarvitsee ja jos syö enemmän niin pulkaa loput pois, rintaruokittu vauva ei voi olla ylipainoinen!!!

LENTSIKKA: miten sun yksinolo viikko on menny? Mulla on ensi viikko sellanen puoliksi yksinolo viikko ja sitten kahen viikon päästä oon koko viikon ihan yksin vauvan ja koiran kaa, lähinnä mua mietityttää toi koiran ulkoilutus.

Toukka ja poitsu!
 
Iltaa mammat :saint:

Mulle sairaalassa hoitaja sanoi, että lapsen ruumiinlämmön laskeminenkin lisää kätkytkuoleman riskiä... Arvatkaa vaan onko meidän Cira topattu kun ulos lähdetään :ashamed:
Me ollaan nyt 2 päivää menty vähän turhankin paljon... Eilen käytiin ostamassa vauvalle matkarattaat tonne auton perään ja lähdettiin hoploppiin. Nappula nukkui rattaissa koko sen ajan, lopuks annoin hiukan tissiä, ettei matkalla iske nälkä. Käytiin vielä keskustassa ostamassa synttärijuttuja kun meil on viikonloppuna neidin 5v ja pojun 3v juhlat... Tänään oli taas pakko kävästä keskustassa kun oli sovittua menoa. Siinä sit samalla piti hiukan shoppailla ja veljieni kanssa käytiin kahvilla/limulla. Että nyt mut kuuluu haukkua pystyy kun lähdin noin pienen kaa kauppakeskukseen :snotty:

Meillä on TOSITOSI helppo vauva. Cira vaan syö ja nukkuu. Hereillä on 2-4 tuntia vuorokaudessa ja senkin ajan köllöttelisi vaan ja katselisi kaikkea! Ei puhettakaan, että päätä kannattelisi (paitsi röyhtäyttäessä olalla hetkiä), tuollainen laiska neiti :heart: Meillä herätään kerran yössä syömään ja sekin syönti kestää max 2min ja sitten takasin omaan sänkyyn. Nyt kun hehkutan niin varmasti alkaa alamäki... Mutta siis vauva nukkuu yöllä 2x 5h pätkän, siinä välissä syö.

Me oltiin muuten tänään jo kerhossakin,... :whistle:

-kyrsä ja Cira 1vko 5vrk
 
Kyrsä: Haukutaanko toisemme? ;) Mä olin vannonut etten todellakaan mene vastasyntyneen kanssa kauppakeskukseen mitään tauteja hakemaan... :whistle: Mutta jostain ne vaipat ja ruuat on haettava kun tuolle miehelle on näköjään ihan ylivoimaista tehdä mitään työssä käymisen lisäksi. Ja kauppakeskusessa sattuu oleen lähin kauppa.

Kerran ku menin rikkomaan mun pyhää lupausta niin nyt ollaanki sit hurattu vaunuilla ympäri kaupunkia kaikki päivät. Mut ihanaa ku on päivisin tekemistä eikä tarvii kotona istua. Tänään haettiin nimijuhlavaatteet päivänsankarille, esikoiselle ja mulle. Huomenna käydään teettämässä kutsut. Ja vois hakea kirjastosta jonkun nimikirjan. Meillä on nimi vieläki päättämättä!
Kiva kun on päästy nyt niin nopeasti arkeen kiinni, ihan niinku meitä ois aina ollut neljä. Esikoisen kanssa jännitin hirveesti tota kaupungilla liikkumista vaikka sillon oli kesä ja imettämään pystyi missä vaan. Nyt en oo jaksanut jännittää, vauva vaunuihin vaan, esikko seisomalaudalle ja menoks. Ei haittaa vaikka ei ehditä kotiin päikkärien aikana, jos vaavi herää niin tissi vaan suuhun ja syödään siinä missä satutaan olemaan... Ja taas mennään. =)
Helppo vauva on muuten meilläkin, mutta oon miettinyt että johtuuko siitä että ottaa vaan ite paljo rennommin?
Tiheen imun kausi on nyt kyl menossa ja univelkaa on, mutta en oo jaksanut siitäkä stressata ku tietää et se menee nopeesti ohi. Nukun sit ens viikolla. :D Onneks oon saanut nukkua silti määrälisesti paljon, vaan tooosi lyhyitä pätkiä...

Ensi viikon lauantaina ois nimijuhlat ja touhua riittää. Torstaina lähdemme likkojen kanssa mummilaan loppuviikoks. Suunnitellaan menu ja tehdään leipomuksia... Jännittää ajaa yksin niiden kanssa kun matka kestää kuitenkin puoltoista tuntia. Mitä jos ne itkee molemmat jossain motarilla? :eek:

Seksiä on nyt sit kokeiltu ja toimi. :D

Pixie ja Pikkiriikki 2 vko
 
Kauppakeskuksista on näköjää pölisty ja ittee haukuttu :D . Mä oon vähä pöljempää mallii sit :xmas: . Tänää on pakko lähtee kauppoihi ekaa kertaa mut jätän varmaa isojen pöpöjen kammos ukon vauvan kaa autoon ja sil aikaa mä hoidan äkkii jossai ristiäiskama ym ostokset :LOL: Varmast imetänki sit autos et on oikee hankalaa. Pitäskö auton ilmastointiaukotki tukkii :whistle:
Eks sitä pitäs jotenki höllemmäks tulla mitä enemmän on lapsii eikä toisinpäin :whistle: (kolmas)

Mähän oon viettäny ton vaavin kaa ympäri vuorokauden sohval ja nyt alkaa kyl tehä miäli valuu jo sänkyyn. Täytyy yrittää totuttaa vauva nukkumaan koppaan edes joitain aikoi yös. Sohvallaku on nukkunu ni ei oo mitää hajuu kui pal heräillää yäl ku lykkään vaan tissin suuhun ja jatkan nukkumist. Sohva on sen verran "kova" et vaavi pysyy paikallaan koko yön toisin ku ehkä sängys.
Melkose yliskitsoks tartteeki joka asias tulla :D

Tää vauvahan on mun miehel eka ja sanos ite kans samaa et ei hän ois ikää osannu ees kuvitella et itest löytyy sellasii puolii et huolehtii ja ylireagoi ja ajattelee toisen parast ennen ittees.

Seksii ei viäl :eek: aargh, löytäisköhä miäs ees reunoi enää! Ei kyl iha viäl hotsita vaik välil mieles on käynykki.

Tiheen imun kausi on kyl ollu alust asti ja jatkuu edelleen. Syötän kyl iha jatkuvast mut kyl se syö aina ku annan. On kans sillee perustyytyväinen (kop kop) et ei huuda ollenkaa. Syö kyl usein mut muute nukkuu tai möllöttelee silmät auki. Jos on nälkä tai jotain ni öhisee vaa. Tätä ihan pienen vauvan aikaa kestää niin vähän aikaa et kyl tän jatkuvan lypsylehmän osan jaksaa vaik mite päi.

JeJa + typy 2vko 1pv
 
Ilmoittaudun tänne puolelle, jos joskus ehtis juttunne lukeen ja pääsis mukaan :) Odotuspuolelle kirjoitin äsken synnytystarinamme, sillä tyttö syntyi Naistenpäivän aamuna 8.3. klo 4.32. Paino 3700g, pituus 52cm. Eilen päästiin onnellisina kotiin :heart: Nyt katsomaan josko neiti pian heräis, tissit räjähtää!!

Onnellinen uusioäippä ja Amanda 3vrk
 
Krhm..tarkistelkaahan että teillä on tytöt ja pojat oikein tuolla etusivulla :LOL: äsken meinaan meinas uusioäipälle tulla poika... merkkaan aina itelle vihkoon päivitykset ja kommentoitavat, tytön saaneet merkkaan T:llä ja pojan P:llä... noh, uusioäipälle merkkasin Prinsessan P:llä... :whistle:

Jee! Meillä nukuttiin viimeyö turhia huutamatta!! Pari kertaa kitinällä heräs syömään,otti pari hörppyä ja nukku takas.. Jasmin muuten syö yöllä itseasiassa tosi vähän, heräilee kyllä mut sit pari kertaa imasee ja joku alkaa huutamaan tai sit simahtaa takas. Sit oon huomannu,et huuto alkaa paljon varmemmin,kun nostan röyhtäsemään, jos jätän sen tekemättä ni ei huuda.. why oh why?? luulis et toisinpäin? Koitan sit aina nostaa muuten ylöspäin mutta en olkapäälle heippaa et sais ilmat pihalle kuitenkin.

seksistä ootte puhuneet. mun nyt ei tarvihe ees miettiä semmosia kun ei ole miestäkään,mut en uskaltais kyllä varmaan sittenkään aatellakaan koko juttua. nyt vasta opettelen vessassa paperin kanssa pyyhkimään,suihkun avulla menty tähän asti. vaikka eihän tuo värkki ees oo kipee eikä revenny,mut joku kammo on ettei vaan mikään pääse lähellekään sinne. ja tuskin se seksi ees onnistuis,mikään pääse noitten laskeumien ohi :snotty: koitin sitä hiivalääkettä,niin on kyllä niin mutkilla kaikki ettei oo tosikaan ei millään meinannu onnistua.

Tänään ois neidin eka neuvola. jänskään vähän painoo,kun jasmin tuntuu syövän tosi vähän,j sit pulauttaa kaikki mitä on masuun menny. syöntiajoista on ollut puhetta,niin meillä syödään usein vaan pari minuuttia kerralla,sit nukahtaa ja hetken päästä jatkaa ehkä 10min. illalla sitten saattaa parhaillaan ehkä 30min olla rinnalla,mut se on kyllä ihan maksimi aika. Maitoo tulee suihkulla edelleen,vaikka nyt ei enää pakkaudu juuri ollenkaan,vaan tuntuu et ihan tyhjät tissit ois.

nyt pitää purkaa.mulla on herne -ISO HERNE- nenässä. mun iskä ois halunnut tulla jo synnärille vauvaa katsomaan ja siitä asti hokenut kook ajan et koska saa tulla koska saatulla. asuu 3ookm päässä eikä olla kovinhyvissä väleissä, joten vasta nyt annoin luvan et no tule sitten. tänään ehkä tulee sit... mutta eilen näki vauvan ekaa kertaa valokuvassa ja oli mahdottoman pettynyt. ekana puhelimessa tokas,et no ompas se tumma,hän niin toivoi että olis ollut vaalee niinkun äitinsä! no ehkä mustan miehen lapsi ei ihan blondi kuitenkaan tule olemaan... iskälle oli tuo esikoinen jo kova paikka,vaikka se onkin oikee albiino eikä sitä uskois tummaihoisen lapseksi (menis ehkä turkkilaisesta) niin tämähän nyt sit vasta kova paikka olikin rasistille, kun huomaa selvästi et tumma isä. :kieh: sanoin sit et no ei tarvii tulla ollenkaan jos et pysty hyväksyyn,et ne on mulle rakkaita vaikka ois vihreitä! en tiedä miten nyt osaan käyttäytyä jos se ilmaantuu tänään ja yhtään vihjaa väristä jotain :kieh: :kieh: :kieh: niin ja nimikään ei iskälle kelvannut (jasmin samira) ei kuulema ole tarpeeksi suomalainen. :xmas: idioottiiiii.....!!!!
kiitos,helpotti :saint:

ihanaisia vauveleita teillä!!!!!! :heart: :heart: :heart:

nyt vielä haen kupposen kahvia ja sitten varmaan nöksy jo herääkin nälkäsenä.

ai muuten..vauvan kynsienleikkuu on kamalaa! äsken kävin taas napsimassa noita lyhyemmiksi ja mikä ihme siinä on et se aina alkaa huitmaan hurjasti käsiään vaikk on ihan syvässä unessa. aina saa pelätä et kohta lähtee koko sormi! jaihan hurjasti kasvaa nuo kynnet!

labello ja neiti nöksy (rakkaalla lapsella on monta nimeä...) 3vk+
 
Labello: :hug: Kyllä vanhemmissakin vaan on kestämissä, usein sekä omissa että appivanhemmissa. Ja sulle muuten ekstra :hug: myös sen vuoksi, että olet yksinhuoltaja (tai siis niin olen käsittänyt). Toivottavasti sinä ja muut yksinhuoltajat muistatte kehua itseänne, sillä kyllä se vaan on välillä rankkaa. Ansaitsette loppumattomia kehuja jaksamisesta :heart:

Toukka: kiitos kysymästä, loppujen lopuksi kaikki meni paljon paremmin kuin kuvittelin, mutta oli mukana mahtava onnenpotkukin, kun miehen työvuoroa muutettiin, ja palasikin kotiin jo eilen! Tänään ja huomenna toki töissä, mutta ainakin nukkuu kotona. Eilen palasi kotiin niin aikaisin, että mentiin koko kopla merenrannalle lounaalle ja sitten kävelylle, hienosti kulkivat meidän "maastokärryt" (Chiccon kolmipyöräinen malli) myös hiekalla. Oli tosi keväinen päivä, lähemmäs 20 astetta lämmintä ja aurinkoista.

Siis olin yhteensä vain 3 kokonaista päivää ja yötä yksin Gretan kanssa. Kyllä 24h yksin vauvan kanssa on välillä rankkaa, kun itku alkaa kesken suihkun tai hampaidenpesun, mutta toisaalta mulle teki myös hyvää olla neifin kanssa kahdestaan, tuli paljon itsevarmempi olo, kun huomasin, että mähän pärjäänkin ihan hyvin =)

Unet on toki ollut vähissä, kun mies ei päässyt jelppimään päivällä ja yöunet on aina maksimissaan 4 tuntia, mutta kummasti se väsy ja kakkavaipat unohtuivat, kun tanssittiin iltaisin hempeän musiikin tahdissa poski poskea vasten :heart:

En nyt osaa sanoa, että onko Greta helppo vauva, kun tuo nukkuminen on niin lyhyissä pätkissä, mutta mua oikein hävettää se mun taannoinen koliikki-panikointini parin minsan itkun vuoksi, koska oikeasti tämä tyttö itkee ihan tosi vähän. Ja rauhoittuu hurjan helposti, joskus riittää pusu otsalle ja pari hellää sanaa, usein itku loppuu heti kun syliin nostetaan ja viimeistään tissi sitten rauhoittaa, jos peräti 10 sekuntia on itketty.

Pur: ei meilläkään Greta mitenkään kauheasti katsekontaktia etsi, mutta saattaapi johtua mun silmälaseistakin. Mutta en mä kyllä ole asiasta mitenkään huolissani, ainakin mun lastenhoitokirjoissa lukee, että vauvan täytyy antaa rauhassa kääntää pää pois, täytyy antaa itse etsuä ne virikkeet, jotka kiinnostavat. Tissillä toki monesti tuijottelee jonnekin mun kasvojen suuntaan, mutta näyttää melkein enemmän katselevan mun suuta, kun mä puhelen samalla. Mutta pari päivää sitten katsoi mua suoraan silmiin ja hymyili :heart: Vahinko tietenkin, mutta kuitenkin...
Niin ja etsin muuten äsken tietoa tuosta katsekontaktista, enkunkielisillä sivuilla ainakin sanottiin, että vauva alkaa hakea ekoja katsekontakteja vasta 6-8 viikon ikäisinä, ja vasta jos 3kk vanhalla ei ole katsekontaktia, kantsii mennä jatkotutkimuksiin.

Se tuntuu kyllä hyvältä, että huomaan Gretan tosiaan rauhoittuvan usein jo pelkästä mun äänestä tai pususta, ja eilenin kun nukuin ja alkoi itkeä nälkäänsä, loppui itku heti, kun mies toi mun syliin, siis jo ennen, kun sai tissin suuhunsa.

Onko normaalia, että vauvan painon nousu hidastuu 3-4 viikon jälkeen? Kun Greta kasvoi ekat 3 viikkoa 350g viikossa, mutta nyt viime viikosta paino onkin noussut vähän yli 200g? Eilen kyllä pulautteli kauheasti ja söi muutenkin vähemmän kuin yleensä, mutta siltikin...

Tässä tää nyt nukkuu mun sylissä. Ihanaa tää tuhina :heart:

muoks Niin Greta muuten kannatteli päätään jo synnärillä! Ja eilen huomattiin, että mahallaan kannatteli päätään varmaan 20 sekuntia putkeen! Mies oli ihan ihmeissään ja kommentoi, että näköjään tuosta jatkuvasta tisuttelusta on jotain hyötyä... :LOL:

Lentis ja Greta 4 viikkoa 3 päivää :heart:
 
Meillä on ainaki käyny just päinvastoin molempien lasten kanssa kuin Lentoemolla :D Meillä on molempien paino vasta lähteny nousuun kunnolla kolmannella viikolla :D Nää taitaa olla vähä hitaasti liikkelle lähteviä :snotty: Nyt (tänää tyttö kuukauden) neuvolan täti sano eilen että on tyytyväinen painonnousuun (kaks viikkoa edellisestä käynnistä).

Me ollaa oltu koko aamu pihalla, tyttö jäi nukkumaan sinne ja esikkoki kävi saman tien kotona nukkumaan. Päivän rauhallinen hetki =)
 
Labello: :hug: Meidän isä on kans ihan rasisti ja välillä niiiiin raivostuttava vaikka rakas onkin... Myötätunnot sinne. :heart:

Lentis: Ei välttiis oo enää vahinko hymy tuon ikäisellä. Siinä 4-5 ikäisenä niitä voi hyvinki alkaa tulla. Innolla odotan että josko meilläki parin viikon päästä. =)

Mulla on kirja lasten kehityksestä, varsinkin vuorovaikutuksesta ja sopivista virikkeistä. Lueskelin sitä tänään ja hurjan paljon jo vastasyntynyt osaa, saatika sitte kuukauden ikäinen! Hassua että vasta kuukauden ikäinen alkaa tunnistaa äidin äänen muiden äänten joukosta. Luulin että sen nimenomaan vastasyntynyt jo tunnistaisi kun on mahassa sitä kuunnellut. Tän kirjan mukaan viikonikäinen erottaa toisistaan vanhempiensa ja outojen ihmisten kasvot, jos ne on 20-25 sentin päässä vauvan kasvoista. Kauemmas se ei reppana näe. ;) Ja että vauva oppii tunnistamaan vanhempiensa tuoksun muutamassa päivässä. Aistii herkästi kosketuksen ja rauhottuu sylissä.

Mutta vasta kuukauden ikäisenä alkaa tunnistaa äidin äänen muiden joukosta. Katselee mielellään ympäristöään, pitempään sinisiä ja vihreitä esineitä kuin punaisia. Innostuu lähelle asetetuista esineistä. Muistaa esineen joka ilmestyy näkökenttään oltuaan muutaman sekunnin piilossa. Seuraa katseellaan esineitä, joita liikutellaan muutamia senttejä puolelta toiselle. Nostaa päätään muutamia senttejä maatessaan mahallaan. Yrittää kääntyä kyljelleen maatessaan selällään. Nauttii kutituksista ja hänelle kohdistetuista hymyistä. Reagoi postitiivisesti, kun puhut ja laulat hänelle. Ottaa katsekontaktin. Saattaa matkia jos näytät hänelle kieltä. :p

Tiheän imuttelun kausi: Jota eilen täällä manasin meni sit vissiin ohi jo. Viime yönä sain nukkua kunnolla, kuuden ja neljän tunnin pätkät.

Pixie ja Pikkiriikki 2 vko
 
Pixie: kiinnostavia tietoja, olenkin netistä kattellut, että miten vauvat keskimäärin kehittyy. Tuosta äänen tunnistamisesta täytyy kyllä sanoa, että Greta tunnisti mun äänen selkeästi jo 2-viikkoisena! Oltiin sukuloimassa, ja jos oli jonkun toisen sylissä ja kuuli mun äänen, niin kääntyi ihan selkeästi mun äänen suuntaan, sen huomasivat tosiaan kaikki. Ja saman tempun teki isänsä äänen kanssa 3-viikkoisena!

Olin kyllä siitä hymystä ihan onnessani, mutta se jäi kyllä siihen yhteen kertaan, niin että en oikein uskalla ajatella sitä "oikeaksi" hymyksi. Mutta eipä sillä väliä, oli joka tapauksessa viime viikon kohokohta! :heart:

Voi pitää vielä hehkuttaa, että musta yksi ihanimpia asioita on, kun pidän Gretaa sylissä suunnilleen sydämen kohdalla niin, että hänen päänsä osuu mun leukaan. Noi hiukset on niin silkinpehmeät, tuntuu niin ihanalta toi pieni pää ihoa vasten :heart:

Eilen kyllä huomasi tosi selkeesti, että olen viettänyt 3 päivää kahden kesken Gretan kanssa, kun mies tui kotiin, niin enhän mä osannut puhua mistään muusta kuin typykästä. Lounaallakin Greta nukkui, ja mä tuijottein enemmän häntä kuin merta :LOL: Oikein yritettiin miehen kanssa puhua jostain muusta, mutta sitten aina palattiin puhumaan Gretasta :ashamed:

Mieskin sanoi, että oli aika ihmeellistä, kuinka hänellä oli töissä mun lisäksi myös Gretaa jo tosi ikävä. Aina hän sanoo, että isälle nää ekat kuukaudet on vähemmän palkitsevia kuin äidille, mutta ikävä meitä tuli sitten kuitenkin :heart:
 
pur
KIITOS lohdutuksista jo tiedoista :hug:

Meillä takana toinen Relatippa yö ja tää oli kyllä kaamein kaikista. Ei varmasti oo koliikkiin verrattavissa. Mutta ihan tosi hirvee ja pitkä yö takana. Tytöllä väänsi vatsasta niin et jäi syöminenkin väliin :( . Sellasta päälle jäävää huutoa meillä ei ole, selvästi menää huuto ja kitinä kipuaaltojen mukaan niin volyymiltään kun kestoltaankin. Lisäksi vaipat vuosi läpi kahteen tai kolmeen kertaan :kieh: , mulla valu rinnat tietty itkun takia, tyttö oksensi pariin kertaan ja kaiken kukkuraksi itse kaaduin rappusista kun olin menossa alakertaan käymään (mulla on ilmeisesti vähän tapaturma-altis kausi meneillään). Petari on varmaan pilalla, mutta se on pientä. Koko yö kuitenkin meni kukkuessa, onneks tytön maha rauhottu joskus sarastuksen jälkeen ja mies anto mun nukkuu puolille päivin. Ihme kyllä ei kauheesti väsytä. Täytyy yrittää etsiä netistä niitä akupainantoja/vyöhyketerapia juttuja, vaik ite oon kauhaan huono löytää mitää järkevää. Mites teillä TUISKUNEN meni?

Väittäisin, että Pihla tunnisti mun äänen jo syntyessään. Kun se nostettiin mun näytille hetkeks sektiossa niin heti kun puhuin loppui huuto ja suuret silmät suuntautu mua kohti, se oli kyllä ihana hetki. Ei se sillon varmaan mitään nähny mut selvästi reagoi ja mies on kyllä useasti sanonu täs kuukauden aikana jos Pihla on sen sylissä ja mä puhun se lähtee usein katsella hakemaan äänen suuntaan....Ehkäpä siis mulla tosiaan ei oo ton kontaktin kanssa niin huolta sitten....Oli kyllä mielenkiintosia juttuja Pixielläkin.

Ootte kyllä kaikki aivan ihania :hug:
 

Yhteistyössä