// Helmivauvat 2015 - elokuu //

Tervetuloa uusille! :) Mukavaa kun saadaan vielä lisää porukkaa joukkoon mukaan. :)

Kauheesti tekisi jo mieli tilailla kaikenlaista. :D Mm. niitä kestoliivinsuojia ja kantoliinaa ja kaikenlaista. Mut sit iskee aina se todellisuus, että aika alussahan tässä vielä ollaan, ettei silleen kiire ole ja uskaltaako sitä kuitenkaan vielä.

Onko kuinka moni muuten menossa 3D/4D ultraan?
Varasin ajan tuonne n. kuukauden päähän yksityiselle. On niin myöhään vasta se kunnallinen ultra ja sitten kun sinne kunnalliselle ei saa ottaa lapsia ollenkaan mukaan. Yksityisellä kuulemma riippuu ihan lääkäristä. Mietittiin, että tulisi näille kahdelle vanhemmallekin konkreettisemmaksi tuo kun näkisivät miten sitä vauvaa oikein me isin kanssa käydään välillä kurkkimassa. :)

Terveysalan ihmisistä niin täällä yksi sairaanhoitaja päivystyksestä.

Ututyttö, jaksamisia miehen exän kanssa. :/ Ei kuulosta helpolta ihmiseltä. Eihän se vauva mitenkään siihen vaikuta miten hyvin isommat lapset hoitaa. Voimia sinne! Toivottavasti ei sietämättömän hankalaksi heittäydy!

Onnea hyviä ultrakuulumisia saaneille!
:) Ja voimia vielä pahoinvointien kourissa kärsiville!

Tuli muuten melkosen napakka ja pikkasen kivulias supistus tässä illalla. :S Tuli vähän möngerrettyä vaatehuoneessa kun kaivoin siskon tytölle mein tytöltä pieneksi jääneitä vaatteita. Pitänee ottaa rauhallisesti huominen päivä.

kampiakseli ja heebo rv 14+4
 
Tervetuloa uusille, mukavaa kun vieläkin saadaa lisää Helmivauvojen odottajia :)

Heilanga ei mulle sanottu mitään seksistä, enkä kyllä tajunnut kysyäkään. Ihan normaalisti ollaan harrastettu, enkä ole sen huomannut vaikuttavan mun vuotoihin.

Me ei aiota mennä 3D/4D ultraan. Täällä saa kunnallisellakin 3D-kuvat, joten riittää meille. Ja mulle tekee lääkäri ultran + varmaan ultrataan ylimääräisiäkin kertoja, niin ei viitsitä maksaa tuosta yksityisestä.

Kestoliivinsuojista: täytyy varmaan niitä kokeilla, kestovaippoihin olen liian laiska pyykkääjä. Liivinsuojista ei oikein ole kokemusta, kun esikoisen kanssa ei tuo imetys oikein kunnolla lähtenyt koskaan sujumaan. Imetin kyllä 4 kk osittain, mutta ei sitä maitoa tullut niin paljon, että olisin suojia tarvinnut. Osasyynä oli varmaankin meidän hankala alku kun minä olin tehovalvontaosastolla ja vauva synnyttäneiden osastolla. Nyt olisi tarkoitus saada imetys toimimaan paremmin, mutta varmasti tullaan totuttamaan pulloonkin, jos vain suinkin sen huolii.

Mukavaa maanantaita!

Rva_Koo rv 14+6
 
Huomenta! Tervetuloa uusille! Kiva, että meitä tulee vielä lisää!

närästykseen olen käyttänyt Rennietä, joka auttaa joskus. Neuvolan täti suositteli kokeilemaan manteleita, nekin auttaa joskus. Gaviscon on seuraavana kokeilu listalla. Jotenkin vain tuntuu vielä äklömmältä ajatukselta alkaa juomaan jotain litkua, joka tekee sen vaahdon vatsaan... :O Monet asiakkaatkin ovat sanoneet, että maistuu pahalle ja joillekin tulee se vaahtoutuva tunne jo suussa... :x No se on ehkä kuitenkin kokeiltava. Pitää töissä tutkia kirjallisuutta vähän lisää ja kysellä työkavereilta kokemuksia. ;) Liittyykö teillä muilla röyhtäilyä tähän vaivaan myös? Mulle ihan uus juttu ja onkin ikävänpi kuin osasin kuvitella. Omalla äidillä on refluxi, joka vaivaa juurikin pakottavana röyhtäilynä...

kohtu tuntuu jo ihanasti aamulla, kun makaa selällään ja rakko on ihan täysi. :heart: Ei malttais millään lähteä vessaan, kun sitten se taas painuu jonnekkin tuonne lähes huomaamattomiin. :LOL:

äitiyshousuja olen minäkin käyttänyt jo jonkin aikaa, melko pitkään meni yhdet tosi matala vyötäröiset farkut jalkaan, mutta nyt nekin jo kiristää inhottavasti. Näillä helteillä eniten on harmittanut sopivien hameiden/shortsien puute, en ole viitsinyt ostaa isompia/äitiys- shortseja tai muuta kesävaatetta, kun niille on niin lyhyt käyttöaika. Esikoinenkin syntyi helmikuussa, joten ei viime raskaudessakaan niitä tarvittu, että olis ennestään.

Yhdet häät olis tulossa muutaman viikon päästä! Sinne pitää keksiä jotain nättiä mekkoa, mutta mistä ja suht edullisesti?? Oisko vinkkejä? Onko jossain erikseen äitiysjuhlamekkojen kaavoja, jos tekis ite?

Pihlaja15 ja sintti 12+5(?, ei jotenkin pysy perässä laskuissa...)
 
Hei kaikille pitkästä aikaa!

Olen kyllä seuraillut keskustelua silloin tällöin, mutta loma, helle ja infernaalinen pahoinvointi ovat aika tehokkaasti vieneet kaiken energian..

Llinndda Onpa todella ikävä tilanne :/ Tuossa tilanteessa nimenomaan kaipaisi miehen tukea, etenkin kun noinkin läheisen kuin oman äidin terveys on kysymyksessä. Tosi kurjaa, että joudut tämmöisiä asioita nyt murehtimaan. Joku tuolla totesikin, että olisi hyvä, että syöpäkasvain löytyisi jolloin se saataisiin pois ja toipuminen voi alkaa. Paljon voimia teidän perheelle! Kysyit myös pahoinvoinnista/ripulista - minulla pahoinvointi tulee nimenomaan ripulina, en koskaan oksenna. Voin olla toooosi huonovointinen koko päivän ja illalla sitten istun pöntöllä puolen tunnin välein.. Tätä on nyt kestäny useamman viikon. Oletin, että olisin laihtunut, mutta ihme kyllä painoa oli nyt tullut aloituspainosta kilo! Ehkä turvotusta, en tiedä. Yritä juoda paljon, itse tykkään tuoremehuista niin juon sitten niitä.

ututyttö Toivottavasti miehesi exä tajuaisi itsekin miten typerä hänen kommenttinsa oli :) Miten niin vauvan tulo perheeseen estäisi teitä huolehtimasta perheen vanhemmista lapsista?! Aivan absurdi ajatus. Silloinhan meidänkin perheen esikoinen jäisi nyt sitten heitteille tuolla logiikalla :)

Rouva Kampiakseli Me aiomme mennä 3D ultraan, kuten aiemmassakin raskaudessa. Emme siis minkään sellaiseen aio mistä saa mukaansa dvd:n vaan ihan sellaiseen rakenneultraan, jossa ultraava lääkäri katsoo lapsen kasvojen rakenteen ym. halkioiden ym. varalta. Nyt kun ikää on on tämän verran niin koen tärkeäksi varmistaa neuvolan rak.ultran tuloksen. Viimeksi 3D:ssä lääkäri ultrasi puoli tuntia (toki myös ihan perinteisellä ultralla katsoi virtauksen ym.) kun nla:ssa vastaava ultraus kesti 10 minuuttia... Ei varmaankaan tarvitse kertoa enempää...

Hankinnoista Me olemme säästäneet kaikki esikosen tarvikkeet, joten isompia hankintoja ei onneksi tarvitse tehdä :) Tosin jos sukupuoli onkin eri, pitää vaatteita vähän käydä läpi ;) meillä on siis pieni poika.

sukupuolesta Joku tuolla olikin jo saanut arveluja sukupuolesta. Minulla oli esikoisen kohdalla todella vahva tunne, että meille tulee poika. Näin unta pojasta ym. olin vaan ihan varma, että poikaa odotetaan. No, nyt ei ole mitään aavistusta kumpaankaan suuntaan! Onko teillä muilla? Toiveita ei juuri ole, toivon vain että saamme terveen, elävän vauvan syliimme helmikuussa <3 Säästettyjen tavaroiden kannalta olisi helppoa jos tulokas olisi poika, mutta muuten ei mitään väliä :)

Ooo olisi hauska kirjoitella vielä vaikka mitä, mutta nyt pitää alkaa valmistautua uuteen päivään. Me on tällä viikolla nt-ultra, sen jälkeen kun yhd.seulan tulokset tulevat voisin tulla minäkin sinne fb-ryhmään :)

Voikaa hyvin!

Mustikkamaito 11+6
 
Mustikkamaito itsellä olisi toiveissa suunniteltu sektio. Esikoisen jälkitarkastuksessa lääkäri sanoikin , että kirjottaisi minulle suoraan sen jos voisi siihen vaikuttaa. Aika näyttää kuinka käy.

Lauantaina loppui äitiysloma ja tänään pitäisi mennä töihin. Jännittää mitä siitä väsymyksen ja pahoinvoinnin kanssa tulee. Muutama viikko vaan ja jään hoitovapaalle. Se menee nopeasti. Toivottavasti.
 
Milla perusteilla teillä on tiedossa suunniteltu sektio? Mulla meni eka raskaus kiireelliseen sektioon perätilan takia ja alakautta ei voinut yrittää kun vauva oli tulossa jalat edellä... Jännittää et nyt käy samoin kun mulla on kaksiosainen kohtu ja tilaa voi olla naftinlaisesti :/ En haluaisi suoraan sektioon.
 
Väpälle onnea peliin! Mun mies on pesäpalloilija ja minä koripalloilija joten kiva kuulla että muukin tuskailee saman asian ympärillä.Itsekkin mietin et pitäiskö mennä pelaamaan vielä tänään koripalloa..hmm..jos vain jaksan..

Onnea kaikille ihanista ultrauutisista!

Linddallle paljon voimia! Ero on aina raskas taival mutta onneksi siitä voi toipua!

Omaa napaa: mun esikoinen aloitti tänään koulun..oli niin ihanaa ja liikuttavaa samalla! Voih!
Toinen asia..mulla on olo helpottunu tosin väsymys vaan jatkuu..olenkin ruennut pelkäänään että onkohan kaikki hyvin masussa kun on niin vähän oireita..onneksi pe on ultra..tosin tissit on arat ja maha kasvaa joten turhaa varmaan pelkään! Onko muilla tällaisia ajatuksia?

Terkuin Eliaza ja pikkuinen 11+4
 
Pihlaja15: täällä on yksi röyhtäilyvaivainen refluksikko :D Mä olen käyttänyt Rennietä ja Gavisconia, eikä niistä kummastakaan ole itse röyhtäilyyn ollut apua. Itseasiassa tuntuu että päinvastoin röyhtäyttää jopa enemmän :/ Mä söin edellisessä raskaudessa esomepratsolikuurin ja se kyllä tepsi todella hyvin! Teillä varmaan on töissä käytössä Terveysportin Gravbase josta voi vilkuilla nämä raskaana sopivat lääkkeet :) Toi esomepratsolihan on siellä B, koska sitä ei ole tutkittu erikseen verrattuna omepratsoliin, joka taas on siellä A:na. Mutta sama asia, kuten tiedät ;) (ja varmistin vielä teratologisesta palvelustakin päätelmäni oikeaksi :D) Eli ehdottomasti kannattaa kokeilla tuo omepr. jos Gaviscon ei auta! tai Galieve, on kuulemma vielä parempi toisen raskaana olevan työkaverini mukaan ainakin :) Joo ja piti vielä sanoa siitä mausta, ettei oikein maistu millekään se Gaviscon, enkä mä oikein suoraan sanottuna usko et se vaahto mitään edes auttaa ilman nousuun.

Mustikkamaito: hep! 3. sektio tulossa myös rv 39. Eipähän tarvitse miettiä erikseen synnytyksen ajankohtaa kun on nyt jo selvät sävelet! Luottavaisin mielin sitä kohti siis menossa :)

Ainiin, 1986/13, meillä taitaa olla sama synnytyssairaala ja LA:t myös sama. Osutaankohan samaan aikaan osastolle :D

Sinikuu 13+5
 
Viimeksi muokattu:
HippuMinun kohdalla kävi niin, että esikoinen syntyi kiireellisellä sektiolla, koska kohdun suu ei auennut kuin 8cm. En koskaan päässyt ponnistuvaiheeseen asti. Sektiossa kohtulihakseen tuli repeämä ja tästä johtuen seuraavat synnytykset tapahtuvat suunnitellulla sektiolla. Sitä riskiä ei siis oteta, että supistukset alkaisivat, vaan vauva syntyy viikolla 39 sektiolla.

sinikuu Miten olet kokenut sektiot? Itseäni "pelottaa" tai lähinnä mietityttää se seuraavan päivän kohdun painelu... Viimeksi tuntui, että henki lähtee kun hoitaja paineli kohtua ja puudute oli hävinnyt... Liikkeelle lähdin kyllä seuraavana päivänä ja kuntouduin todella nopsaan muutenkin. Miten sinulla? Onko ikinä tullut mitään tulehduksia haavaan tms?
 
Tervetuloa uusille ja voimia Llinddalle!
laitoin hipulle sitä yksäriä, mitta ilmeisesti en ole vielä päässyt rymään? Voi myös olla etten osaa facesta sitä oikein kattookkaan, ei oo juurikaan tullu käytettyä :D

edelleenkään ei oo ollu mitään oireita, pitäs alotella purkaan keittiöö ja khh:ta, uudet kalusteet tulee perjantaina. Sen kun jaksais vielä 14h työpäivien jälkeen :D

Mukipukipuu ja Väinö 15+0
 
Mustikkamaito: Mulla molemmat sektiot ovat menneet paremmin kuin hyvin! Sen takia ei tämä kolmaskaan pelota. Tottakai riskit on, mutta niinhän ne on alatiesynnytyksessäkin. Ekasta olin sairaalassa 2 yötä, tokasta 3 yötä (meinasivat kyllä kotiuttaa 2:n jälkeen, mutta vauvan painonlaskun takia jäin vielä kolmanneksi). Kipulääkkeet olen lopettanut melkein heti kotona kun kipuja ei ole ollut, tai sitten vaan en ole niitä huomannut kun rinnanpäät ovat kipuilleet senkin edestä imetyksen aloituksesta :D Mä muistan kans miten ekassa se painelu koski TODELLA paljon, mutta tästä tokasta en muista että olisi juurikaan sattunut. Eikä sitä mun mielestä edes paineltu niin paljon (?) En vuotanut juurikaan kummassakaan sektiossa, joten ilmeisesti hyvin saatu kuivattua ja haava parsittu hyvin kasaan. Haavat on parantuneet myös oikein oppikirjamaisesti ilman arpikudosta, ja kovin on kehuttu miten näkymätön se jälki on. Toisen sektion suorittanut lääkärikin oikein äityi kehumaan miten hyvää työtä edellinen oli tehnyt :LOL: (vaikka ehkä enemmänkin on kyse kudostyypistä… :p ) Mä kans kuntouduin todella nopeaa, ja kantorajoitusta oli kyllä tosi vaikea muistaa. Mutta rauhallisesti lähdin liikenteeseen (lenkille) siitä huolimatta ettei vaan mitään takapakkia olisi tullut, kun tiesin että kolmatta aletaan yrittämään heti kun imetys loppuu :)

Sitähän minun on pitänyt myös kysellä, että mitä mieltä olette tuplarattaista? Meillä ikäeroa tulee olemaan tarkalleen 2v, ja mietin että onko ne tarpeelliset. Muistelen ettei esikoinen juurikaan rattaissa istunut enää 3v iässä, joten käyttöikä luultavasti jäisi lyhyeksi. Toki jos ne siinä alussa olisi tarpeen, niin tottakai ne mielellään hommaisi. Seisomalautaa mietin myös, mutta mietin että jaksaako tuo vanhempi siinä seistä tai että jaksanko työntää täällä maastossa ylämäkiä jos semmoseen päädytään. Sisarusistuinta myös olemassa oleviin rattaisiin vilkuilin, mutta ilmeisesti saatavuus on vähän kehno? Niin ja senkin takia noita tuplarattaita mietin, kun täällä maalla tarttee oikeasti kunnon renkaat eikä mitään räpsyjä, että tuolla kevätloskassa niitä rattaita eteenpäin saisi lykittyä :D
 
Nyt tulee sitten omaanapaa niin että soi. Sorry...

Mulla on eilisestä asti ollut ihan hassu olo tuolla alamahassa. Nipistelee ja sitten on painon tunnetta. Varsinkin kun istuu, niin tuntuu kuin joku painais tuolta alaspäin. Ei lainkaan kiva. Sitten kun äsken käänsin kyljelleni niin se paino siirty mukana. Whatta?!
Pitäiskö tässä huolestua.
Eilen oli myös ihan kuin supistus, mitä siitä nyt ymmärrän. Sellanen menkkajomotus ja maha oli aika pinkeä. Tänään ei oo ollu...
Osaako joku viisaampi sanoa, mitä tää nyt o?
Täytyy ehkä soittaa huomenna neuvolaan....
 
Llinda, Todella ikävää, että tuli huonoja uutisia. :( Toivotaan tässä kohtaa ettei ole levinnyt kovin laajalle ja olisi mahdollisimman helposti hoidettavissa. Paljon voimia kaikille läheisille sinne! Se on rankka ja pitkä taistelu, mutta nykyään on hyvät mahdollisuudet selvitä siitä.

Heilanga, Kuulostaa kyllä supistukselle se sun eilis iltainen. Onko minkälainen se painon tunne? Mulle jotain puhuttiin, että jos semmoista on niin pitäisi levätä. Kannattaa varmaan huomenna vielä soitella neuvolaan ja kysyä. Onko painon tunne alavatsalla vai tuolla alapäässä? Voi olla ihan tuo kasvava kohtu mikä alkaa jo pikkuhiljaa painaa. Toki parempi varmistaa kun on sitä vuotoakin ollut.

ON: juhlittiin tänään pikkaisen kun tuo esikoinen aloittaa esikoulun huomenna. :) Nopee tää aika menee. Väsyttänyt on melkoisesti.
 
Sinikuu Pihi apteekkari ja terveysportti EI ole käytössä... :kieh: Mutta, juu itellä on se vanha lääkelaitoksen painama "lääkkeet raskauden ja imetyksen aikana" ja sieltä varmistelinkin juuri omepratsolin ja ranitidiinin sopivuudet, voiskin soittaa neuvolaan, milloin mulla olis se eka lääkäriaika. Gavisconia sitten rohkenin kokeilla tänään, eikä mitään apua... :( Eikä se tosiaan ollut niin pahan makuista kuin luulin. :p

Heilanga kuullostaa kyllä supistukselle. Itellä oli niitä esikoisesta jo tosi aikaisin ja välillä on tässäkin raskaudessa jo tuntunut.. :/ Viime raskaudessa siitä ei kyllä ollut mitään haittaa, mutta lepoa pitää toki saada. Loppuraskaudessa kyljen kääntäminen oli inhottavaa, kun aina supisti. Piti käsillä tukea vatsaa, kun se oli jo iso...

Pihlaja15 ja sintti 12+5
 
Enemminkin se paineen tunne on tuolla alamahalla...Istuessa just tos karvotuksen lähtötienoil...en Ny paremminkaan sitä osaa selittää...
soitan neuvolaan tänään.
itkuhan tässä on tullut, kun ei Tää nyt tunnu sujuvan ollenkaan. Kokoajan jotain jos ei vuotoa niin nyt sit tämmönen.
Yksityisyrittäjänä mulla ei tod. ole rahaa levätä. Sehän tässä eniten vituttaa, kun tietää, että tarttis ottaa rauhallisesti, mut kun ei pysty, sitten omalla toiminnallaan saattaa aiheuttaa haittaa...
oon sitäkin jo miettinyt, et jos tää nyt menis kesken en tiedä pystyisinkö enää toista yrittämään. On tää ollut niin stressaavaa ja pelottavaa aikaa...
 
Llinndda: Paljon voimia sinulle!

Sukupuolesta: En välttämättä halua tietää sukupuolta etukäteen. Kysyin myös mieheltä, haluaisiko hän saada sukupuolen selville rakenneultrassa, mikäli mahdollista. Mies ei myöskään halua tietää (pienoinen helpotus, sillä hieman epäilen, olisiko hän pystynyt pitämään sukupuolta minulta salassa... ;-) ) Kaikista tärkeintä on, että saisimme syliimme mahdollisimman terveen vauvan.

Oireista: Eliaza kyseli oireista. Kuten aiemmin kerroinkin minullakin on aika vähän oireita.

(.) : Ihana neuvolatäti soittikin jo eilen ja saimme niiden veriseulojen tulokset. Kaikki ok! Jihuu! Downin syndrooman riski oli n. 1:yli 17 000, ja trisomioiden riski 1:yli 100 000 (en ottanut noita lukuja tarkasti ylös). Niskaturvotusta pienellä oli viime viikolla 0,7 mm.

Kivaa tiistaita kaikille!

T. Möykkyliini ja Pikku-Möykky 12+1
 
Viimeksi muokattu:
Llinndda, voimia sinne oikein paljon kaikille.

Sukupuoli ajateltiin kysästä ultrassa jos vaan se siellä näkyisi. Aikaisemmissakin raskauksissa ollaan se kysytty. Muille se tosin paljastuu vasta kun vauveli ollaan maailmaan saatu.

3D/4D ultraan ollaan menossa yksityiselle 1.9 kun rakenneultraan ei malta odottaa ja sittempähän pääsee lapsetkin kurkkimaan vauvelia kun täällä ei saa kunnan tarjoamaan rakenneultraan lapsia mukaan ottaa. Sielläkin pääsee taas sitten myöskin 4D:nä uudestaan ihastelemaan pientä <3 Eli ihanaa, ensi kuussa pääsee moneen kertaan kurkkimaan masulaista!

Oireita ei täällä ole enää ollenkaan. Ja ihan tyytyväinen olen kun näin helpolla pääsee. Sydänääniä kun voi kotona kuunnella niin oireettomuus ei haittaa.

(.) Aamulla oli neuvola. Kaikki oli ok. Sydänäänet kuunneltiin ja masua ihmeteltiin kun on jo melkosen kokonen. Paino ei mulla ole tässä raskaudessa noussut kun 1,6kg mikä oli aika yllätys.
Mökkilomalta kotiuduttiin eilen, oli aivan ihanat kelit lillua järvessä päivät lasten kanssa. Nyt sitten nautitaan isännän lomasta kotona syyskuulle asti milloin isäntä taas töihin palaa. Lauantaina olisi pojan 2v synttärigeimit ja oikeana päivänä, ensi maanantaina ajateltiin mennä käymään Herra Hakkaraisen talossa ja syömässä jossain.

Mutta nyt alkaa perhe valitella nälkää joten ei muuta kun lihapullia vääntämään.

BlackPearl 15+2
 
Jaahas, piti ihan lähteä kirjoittelemaan kun en ole hetkeen mitään laittanut (lukenut kyllä muiden tilanteista). Eilen käytiin NT-ultrassa, joka ei vauvan asennon takia onnistunut, toinen nukkui niin sikeästi ettei saatu häntä kääntymään. :) Mies oli ihan onnessaan kun näki vauvan ensimmäistä kertaa ja kyllähän tuo sykähdytti kun nyt näkyi jo todellaupeasti koko vauva. Tänään polin tarkistuksessa NT uusiks ja nyt onnistui heti, oli helpottavaa tietää et vauvalla on kaikki ok ja todennäköisyydet hyvin matalat. Saatiinpa samalla myös uusi laskettuaikakin, nimittäin ystävänpäiväksi.

Mammako86 / 28v/ 1. lapsi/ KYS/ LA 14.2
 

Yhteistyössä