// Helmivauvat 2015 - elokuu //

Hei vaan kaikki mammat!

Onnea ultrakuulumisia saaneille ja uuteen kotiin muuttaneille.
Ja tervetuloa uudet!

Väpä, mä niin tiedän ton tunteen kun elelee uudelleen niitä viikkoja millä on kesken mennyt. Mulla nuo fiilikset kiusaa vielä ainakin sinne ensi viikonlopulle kun itsellä alkaa maanantaina 17+ viikko jolla viikolla maaliskuussa meni kesken. Onneksi siellä kuitenkin sydämen jumputus löytyi ja olo helpottui. Itsekin toivon että kävisi yhtä hyvin ja saisi sen ihanan helpotuksen tähän piinaan. Juuri miehelle sanoin että tuntuu niin inhottavalta kun tämä tulee viimeinen raskauteni olemaan enkä ole vielä uskaltanut siitä täysillä nauttia keskenmenon pelon vuoksi koska se on vielä niin tuoreena mielessä.
No onneksi 1.9 on 4D ultraan aika. Josko sen jälkeen uskaltaisi sitten nauttia loppuun asti ihan täysillä jos kaikki masussa vaan on kunnossa.

Täällä tuli siirryttyä kokonaan mammahousuihin kun kirpparilta kahdet uudet löytyi yhteishintaan 10€! Maha onkin jo ihan tajuton pallo, eräs tuttava jota ei hetkeen ole nähty luuli että jo parin kk sisällä syntyisi meidän pieni :D oli hetken hiljainen hetki kun tuumasin että kyllä tässä vasta helmikuun alussa on la.

Joko täällä muut jotka tuplia meinaa hankkia on niitä katsellut tai mahdollisesti jo hankkinut?

Me päädyttiin tuplat hankkimaan vaikka poju täyttikin jo nyt kaksi vuotta mutta kun olen päivät yksin lasten ja koiran kanssa kotona niin lenkille en ilman niitä pääsisi päivällä enkä viemään Esikkoa kerhoon parin kilsan päähän kolmena päivänä viikossa ja tuntuisi suorastaan rikollisen laiskalta kulkea ne matkat autolla. Joten meille nyt sitten kotiutuu Bugboon Donkey Duot jos tuossa 4D ultrassa kaikki on kunnossa. Samalla reissulla sitten käytäisiin ne jo kyytiin nappaamassa kaikilla varusteilla niin olisi sitten se jo hoidettu. Sitten uupuisi enään Duoihin sopiva turvakaukalo.

Huhheijaa kun tuli hieman omanapa teksti mutta onneksi tänne saa purkaa ja höpöttää kun muita samassa tilanteessa olevia ei oikein lähipiirissä ole. Kiitos siis teille mammat täällä kun olette vertaistukena <3

BlackPearl 16+3
 
Olen onnistunut hankkimaan itselleni uuden stressin aiheen. :(

Laskeskelin tässä mahdollista äitiysrahan suuruutta. Ei näytä oikein valoisalta kun on itse se perheen elättäjä. Sen korkeamman tuen aikana ei vielä ole mitään ongelmia, mutta haluaisin hoitaa kyllä pikkuista hieman pitempään kuin 3 kuukautta ja se tarkoittaa melkoista romahdusta tuloissa. Toivon todella että olen laskenut jotain väärin tai että menot pienenevät huomattavasti äitiysloman aikana.

Oletteko te laskeskelleet miten pärjäätte synnytyksen jälkeen?
 
Sadana: Itse kävin läpi nämä tulojenromahduspohdinnat 2013, kun aloin odottaa edellistä. Kun tajusin, miten vähän tulen saamaan käteen äitiysloman loppuajaksi saatika kuinka mitätön hoitoraha on, tein kuukausikohtaiset laskelmat siitä, kuinka paljon kenenkin tulee jatkossa maksaa ja mistä. Tilanteemme ei ole millään muotoa sama kuin teillä, mutta olen asiantuntijavirassa valtiolla ja tottunut siihen, että kaikki jaetaan miehen kanssa puoliksi. Mulle ehkä kovin paikka oli todeta, että äitiyslomalla sen kolmen ekan kuukauden jälkeen ei ollut muuta mahdollisuutta kuin antautua miehen elätettäväksi osittain. Tuloni eivät kertakaikkiaan olisi riittäneet asuntovelan ja elämiskulujen puoliksimaksamiseen, tai sitten minulla ei olisi jäänyt ns. yhtään omaa rahaa. Hoitovapaan alkaessa, kun tulot tippuivat 500e/kk tasolle, jouduin luopumaan mm. salijäsenyydestä ja peruutin kaikki talouteemme tulevat aikakauslehtitilaukset, pieniä juttuja, mutta niillä sain itselleni vähän enemmän liikkumavaraa. Lisäksi otimme lyhennysvapaata siihen asti, kun uusi äitiyslomani taas alkaa. Sen päätyttyä marraskuulla minulla/meillä ei olekaan sitten enää varaa jäädä kotiin vaan tämä nuorimmainen pääsee siskonsa kanssa päiväkotiin heti 10kk iässä, toivottavasti samaan pienten ryhmään kuitenkin :)

Tiedän, että kaikilla ei ole sitä mahdollisuutta, että kumppani "elättää" ja olemme hyväosaisia, mutta siitä huolimatta tulojen romahdus on sen verran merkittävä, että jotain kikkoja on keksittävä. Ja varsinkin, jos teillä on tilanne, että elättäjän rooli on ollutkin sinulla eikä kumppanin ole edes mahdollista tulla vastaan. Sen verran ison aukon tuo päivärahalle putoaminen tekee, saatika jos haluaa hoitorahalla jatkaa vielä äitiysloman jälkeen, että aikaisempaan elintasoon tulee väkisinkin tarve tehdä muutoksia, eikä sitä välttämättä pysty ylläpitämään. Onneksi a) veroprosenttia voi pienentää heti kun tulotaso päivärahalla on selvillä (ei kannata maksaa yhdestäkään vanhempainrahasta ylimääräisiä veroja) ja b) lapsilisä paikkaa hiukan tulonmenetystä. Töitä ei äitiyslomalla voi tehdä kuin viikonloppuisin tai niiltä päiviltä menettää päivärahat, kun töitä tekee. Sen sijaan hoitorahalla ollessa saa tienata, raha maksetaan vain siitä, että et laita lastasi kunnalliseen hoitoon eli ihan sama mitä muuten sillä ajalla teet.

Kyllä, stressinaihe tuo raha oli, etenkin mulle (mä olin se joka tein nuo selviämislaskelmat ja suunnitelmat, mies vaan sitten toimi mun käskyjen mukaan) mutta olemme selvinneet, kiitos miehen (ja joustavan pankin). Jään hänelle ikuiseen henkiseen velkaan tästä kylläkin... ;)

Ihan kuin liikkeet olisivat vahvistuneet, eilen ja tänään on tuntunut ihan seistessäkin selviä muksahduksia, vieläkin enemmän tuonne alapään puolelle, mutta jotain jo tuossa etupuolellakin... Aika jännää! Muistan kyllä elävästi edellisestä, että jossain vaiheessa ne liikkeet alkavat tuntua lähinnä epämukavilta ja ainakin mulle vilkas vauvan liikehdintä aiheutti supistuksia, vaikka ne eivät siis mitään kohdunsuulla vaikuttaneetkaan, mutta silti tunne on vähän ikävänpuoleinen.

PH rv16+4
 
  • Tykkää
Reactions: Sadana
Vanhempainvapaan aikana jos työskentelee ei menetä koko päivärahaa, vaan niiltä päivinä kun olet töissä saat minimi päivärahan, on 20 ja jotain euroa, sunnuntai on ainoa päivä jolta päivärahaa ei makseta, joten ei vaikuta millään lailla vanhempainvapaaseen. Lapsi ei vaan saa olla kunnallisessa päivähoidossa.
Palasin kuopuksen kohdalla töihin kun hän oli 3kk vanha ja nyt vasta heinäkuussa jäin hoitovapaalle hänen ollessa 1v 2kk =)
 
  • Tykkää
Reactions: Pippurihäntä
Veroprosentin pienenemisen olin unohtanut laskelmissa. Enkä ollut huomioinut myöskään liiton maksujen pienenemistä. Lyhennysvapaata en taida uskaltaa pankista pyytää, sillä silloin luultavasti veivaavat marginaalit uusiksi jolloin säästöä ei tulekaan tarpeeksi.

Eipä tässä taida muuta olla edessä kuin tehdä laskelmia mikä on parasta niin vauvan kuin talouden kannalta ja toivoa että mies saa töitä heti kun koulustaan ensi keväänä valmistuu. :)

Hyvällä tuurilla jäädessäni kotiin pienenevät ruoka- ja matkamenot sen verran paljon että pystyn säästöjen turvin jäämään kotiin hieman pidemmäksi aikaa.

Rv 15+
 
BlackPearl, tsemppiä sinulle viikon 17 ylitykseen. Kaiken täytyy nyt mennä hyvin!

Sadana, minä olen myös perheen pääasiallinen elättäjä (edellisellä kerralla miehen tulot olivat 0 euroa! Opiskeli, mutta tukikuukaudet täynnä, joten ei saanut opintotukea ja ei ollut myöskään oikeutettu työttömyyskorvaukseen, koska opiskeli), joten rahahuolet on tuttuja, vaikka mun tulot ovatkin yhdelle ihmiselle ihan ok, mutta perheen kokonaistuloiksi ne eivät tahdo riittää :(. Olinkin jo pistämässä ukkoa pihalle kesän alussa ja sanoin sille, että joko menet mihin tahansa työhön tai etsit uuden kortteerin. Noh, onneksi on nyt jonkinlaisissa töissä ja saa käteen n. tonnin kuussa. Kyllähän se niin on, että viimeistään silloin, kun lapsi täyttää 9 kk minun on mentävä töihin. Rehellisyyden nimissä, en mä paljon sen kauempaa ehkä jaksais kotona kykkiäkään, mutta oishan se kiva, jos se oisi edes teoriassa mahdollista. Mies onneksi on ollut lasten kanssa sitten vielä vuoden kotona. Näin tehdään varmaan nytkin, niin joutuu tää viimeinenkin päivähoitoon vasta parivuotiaina. Rahahuolet on inhottavia :(!

Joo, ja lapsiluku on ehdottomasti täynnä. Kaksikin olisi ollut aivan riittävästi. Ja jos tämä menee kesken tms. enää en raskaaksi rupea. Sterilointijonoon ilmoittaudun heti, kun saan paperin käsiini. Mä oon liian vanha, laiska ja heikkoselkäinen tällaiseen rääkkiin. Nuoremmat ja/tai terveemmät täyttäkööt maan :).

väpä ja joku 16 + 0
 
Rahahuolet täälläkin tuttuja... esikoisesta sain minimi äitiyspäivä rahan joka myös on hyvin mini ja mies teki osa-aikaisena töitä (käteen sai noin 600e/kk). Sitten mies jäi työttömäksi eikä saanut mitään tukia koska ei ollut ammattia ja oli niin nuori, joten elimme minun ä-rahalla ja myöhemmin kotihoidon tuella... Nyt olen yksin ja teen osa-aikaisena töitä ja alan syyskuusta saamaan noin 1100e/kk bruttona eli verojen jälkeen todella vähän (lähihoitaja koulutukseltani). Kesäkuukausilta sain vain 300-400e/kk bruttona... Joten osaatte noilla tiedoilla jo laskeskella ettei hirveän suurta ä-rahaa ole odotettavissa tälläkään kertaa, mutta onneks saan yh-korotuksen ja elatusmaksut jotka nostavat summaa mukavalle tasolle jo...

Haluaisin olla kotona vielä joulun 2015, mutta todennäköisesti joudun palaamaan töihin tai lähteä opiskelemaan syyskuussa viimeistään, jotta rahallisesti pärjäisimme. Tai toivoa, että ex saa töitä ja pystyisi maksamaan myös elatusmaksut, kelan maksu ei ole kun sen 150e/kk...
 
Heips pitkästä aikaa!
Pahoinvointi ja jatkuva välillä jopa ääretön väsymys on pitänyt mut poissa palstalla. Yritin saada luettu kaikki viestit, mutta ihan kaikkeen kommentointiin ei nytkään aika ja jaksaminen riitä... : /

Tuosta rahasta on ollut puhe. Meillä on nyt laskettuaika KAKSI viikkoa esikoisen 3-v synttäreiden jälkeen!! :stick: Ja koska mää teen lyhennettyä työpäivää, niin palkka on melkoisesti pienempi, (n. 600-700€/kk). Niin nythän äitiyspäiväraha lasketaan tämän hetken palkasta, joten tulee olemaan erittäin paljon pienempi, kuin esikoisen aikaan. Nyt olin hoitovapaalla lähes siihen asti, että esikoinen täytti 2, mutta taitaa tämä seuraava joutua päiväkotiin jo paljon aiemmin. Varsinkin kun miehellä on se ajatus, että hän hoitaa muut kulut ja mä makselen ruuat... REILUA?? Ei musta, mutta hyvin on pärjätty, enkä mä kyllä pystyiskään mihinkään remonttikustannuksiin osallistumaankaan. No jos tekis nyt täyttäpäivää, niin mullahan olis suht hyvä keskituloisen palkka (vai vähän ehkä enempikin tai siinä rajoilla jossain...) Mutta lapsen takia en voi olla kokopäivätyössä, se tarkoittais kotiutumista vasta aikaisintaan puol kuusi, kun työajat ovat mitä ovat... Opintolainaa mulla on vielä jäljellä ja hoitovapaan pidin lyhennysvapaata. Nyt täytyy varmaan ottaa lyhennysvapaata jo ennen hoitovapaan alkua.

(.) pahaola vaivaa jatkuvasti. Eikä enää ole mitään varmaa konstia sen poistamiseksi. Aiemmin toimineet ruuat, ei enää auta tai edes maistu. Tämän viikon olen ollut lomalla, mutta mitään en ole jaksanut tehdä, hyvä, että pysyin alkuviikon edes hereillä koko päivän. Saas nähdä loppuuko tämä enne synnytystä. |O
Ja ihan kun olis jo supistuksiakin ollut...? Voihan ne olla jotain muutakin tuntemusta.

Toinen neuvola oli ja kaikki ilmeisesti hyvin. Paino oli mulla tippunut puoli kiloa! Ja olen kuitenkin normaalipainoinen, että ei hyvä juttu. Hemoglobiini oli kuitenkin jotenkin hiukan noussut...:confused: Verenpaine oli mahtavat 102/65!! No ihan peruslukemat mulle. ;) Pikkuisen sydänäänet kuului ja jumpsutus kävi 148. :heart: Seuraavaksi olis lääkärineuvola kahden-kolmen viikon päästä. JA sen jälkeen jo rakenneultra! Meneepä aika nopeaan! :)

Liikkeitä olen ollut tuntevinani jo jonkin aikaa, mutta suurin osa on niin pientä ja epämääräistä, etten aina ole varma niistä. Välistä tuntuu oma sydämensykekin tuolla kohdun seutuvilla, joten ne vähän sekoittaa tuntemuksia.

Nyt pitäneekin jo taass mennä.

Pihalja15 14+3
 
Viimeksi muokattu:
Pihlaja15: mulla kans samanlaisia tuntemuksia liikkeistä, oon yrittäny tunnustella nukkamaan mennessä, mutta omasta mielestäni tunnen vain oman sykkeeni kun painan kädellä alavatsaa. Outoo etten tunne mitään, istukkakin on vasemmalla puolella sivulla, joten senkään ei pitäs vaikuttaa. Tiistaina ekaan neuvolalääkäriin ja vähän alle kolmen viikon päästä taysiin rakenneultraan ja toivotaan ettei oo mitään rakenneongelmia jotka olis aiheuttanu sen sikiön turvotuksen. Ru:n jälkeen alkaakin sitten kesäloma, ihanaa!*Suurimman osan syksystä saakin sit olla lomilla päivätöistä kun on yli 9 viikkoo pitämätyömiä lomia. Aina välillä käyn viikon tai maks kaks putkeen töissä. Sit saakin joulun jälkeen jäädä mammalomalle.

Rahahuolista lapsen saannin jälkeen on ollut puhetta, käydään miehen kanssa molemmat kahdessa työssä, joten sen suhteen ei pitäs olla mitään ongelmia. Laskin sen pienimmän vanhainpain päivärahan ja senkin kanssa verojen jälkeen pitäs saada sama raha kuussa kun normaali täyspäivänen duunari.

Eikös raha-asioista huolestuneiden ole vielä mahdollisuus parantaa äippälomatulojaan tekemällä vaikka toista työtä jos se vaan on mitenkään mahdollista aikataulujen ja jaksamisen huomioiden?

Mukipukipuu ja Väinö poika 16+5
 
Mukipukipuu en ole varma ymmärsinkö oikein kirjoituksen, mutta alin vanhempainpäiväraha verojen jälkeen on muistaakseni 468e/kk tai jotain rapeat 460, minulla oli alhaisin tuo edellisen mammalomalla. Ei todellakaan ole sama määrä mitä duunari saa. :D

Raha Olen tosiaan opiskelija edelleen, nyt olen ollut tämän kesän töissä ja viime vuonna olin äitiyslomalla ja opiskelin samalla kolmannen vuoden läpi. Jäljellä olisi harjoittelujakso ja opinnäytetyö, toivon, että saisin parampaa mammarahaa nyt koska olemme aikeissa ostaa isompaa asuntoakin.

Cockerspaniel & Ferdinand 16+6
 
Täällä on tuplavaunut hankittu jo. Mountain buggy suet ovat tuplamammalaisten suosittelemat. Ja matkarattaiksi hankin baby jogger city mini double, mahtuvat pieneen tilaan ja ovat kevyet. Joten mun ei tarvitse vaunujen kanssa pelata kun toiset on valmiina autossa ja jos tuplien kanssa mielii pois kotoota niin nyt on helpompaa.

Noista rahoista en nyt jaksa stressata. Se tulee mikä tulee. Täytyy varmaan pienentää lainanmaksueriä jne jotta selvitään.
Koiran vakuutuksesta poistin jo kuolemavakuutuksen, saa vähän säästöä.
Ja ankara kilpailutus vauvavakuutuksiata tuplille.
Mä uskon että selvitään kyllä tavalla tai toisella.

Rv 16+4 ja tuplat.. Eikä liikkeitä tunnu vielä..
 
Joo, muistan ekaa ootellessa, kun en ehtinyt olla töissä tarpeeksi ennen vauvan syntymää ja olin vasta valmistunut niin mulla taisi olla 11e päivässä se päiväraha. Vuosi oli 2003. Siitäkin selvittiin, mutta töihin palasin, kun lapsi oli 10kk. Nyt tilanteet ovat uran, iän ja perhekookonpanon myötä muuttuneet vakaammiksi, mutta niin ovat menotkin kasvaneet.

Huomenna neuvolalääkäriin. Toivottavasti se kuuntelee sykkeet, tekis hyvää kuulla, että siellä on vielä kaikki hyvin :)

PH 16+6
 
Rahajutuista, täällä kanssa huolta ja mietintää. Mulla on 2 päivästä kiinno saanko paljon parempaa vai huonompaa äitiyspäivärahaa. Sitä kun vielä pienentää entisestään pitkätyömatka (81km/suunta). Mikä on musta hyvin epäreilua... Mutta kelaan käy tieni viimeistään kun saa neuvolasta sen kelan lapun. Täytynee alkaa jo nyt varautumaan, että todella tiukilla ollaan sitten taas. Onneksi nyt tulee kuitenkin enemmän kuin aiemmilta joilta sain minimiä kun opiskelin vielä. Tosin silloin ei ollut omakotitaloa kuluineen.

Supisteleeko teillä jo miten paljon? Mulla on nyt jostain syystä ruvennut supistelemaan enemmän aina aamuöisin/aamuisin. :O Aiemmin ollut hyvin satunnaista ja enemmänkin jos on ollut rasitusta. Nyt sit tosiaan välillä on ihan herännyt siihen et supistelee. Joskus jopa pikkaisen kipeästi, mutta yleensä kivuttomasti. Tuntuu vaan paineen tunnetta.Mikä on muuten tosi ikävää jos on rakko täynnä.

PH, Tsemppiä neuvolalääkäriin! :)

On kyllä malttamaton olo. :D Vielä 9pv 3/4D ultraan ja vajaa 3 viikko puoliväliin! Kotona olo alkaa jo tylsistyttämään. Tai no lähinnä kun ei ole kauheasti tullut ton sykkeen takia liikuttua mihinkään. Edelleen tulee noita tykytyskohtauksia ja nyt on ollut myös lisälyöntejä enemmän kun aiemmin. Perjantaina neuvolalääkäri ja pohditaan jatkoja yms. et tarviiko tutkia enemmän. Ärsyttää myös kun paikattiin tosiaan hammas torstaina ja nyt se on sitten kipuillut siitä asti enemmän kuin ennen sitä. En haluaisi juurihoitoon kun pakosta kun olen lievästi allerginen sille lääkemönjälle millä se hammas täytetään.

Te keillä on isompia lapsia niin kumpaa lapset toivovat?
Meillä jostain syystä molemmat toivovat tyttöä. Poika on jo keksinyt nimenkin. Itselleni se on aika sama kumpi tulee. :D Olot on ns. poikaoloa ollut nyt muutaman päivän, mutta ne vaihtelee suuntaan tai toiseen.

kampiakseli ja tähdentuikku rv 16+4 (poika keksi uuden lempinimen vauvalle. :) )
 
Hellouhellou,

aamulla neuvolalääkärillä 17+0 kaikki ok, pissa puhdas, verenpainekin taas ennätysalhaalla, painoa +4kg tähän asti. Ekaa kertaa mitattiin myös sf-mitta (kohdunpohjan korkeus) ja saatiin 14cm. Aiemmasta ei ole mittoja ennen rv23 joten eipä oo just nyt verrokkia tohon. Mimmoisia sf-mittoja muilla on tästä ekasta neuvolalääkärikäynnistä?

Mielenkiintoista oli se, että neuvolalääkäri sanoi, ettei sumatriptaania suositella migreeniin vaan panadolilla pitäisi pärjätä. No, kaikki kellä on yhtään kokemusta migreenistä tietää, että panadolilla voi heittää vesilintua. Mulla nuo triptaanit ovat ainoita, jotka auttaa ja olen ekalla kolmanneksella kaksi kertaa semmoista ottanut, kun (työterveys)lääkärini edellisessä raskaudessa 2013 luvan antoi. Onneksi enempää ei ole tarvinnut enkä varmaan enää joudu noihin turvautumaan, jos tämä raskaus menee samalla kaavalla kuin kaksi edellistä.

HUSin sivuilta löytyy aiheesta sen verran tietoa, että "Osasta täsmälääkkeistä on kertynyt kohtalaisen paljon raskauden aikaista kokemusta ilman viitettä erityisistä haitoista. Täsmälääkkeiden raskauden aikaisesta käytöstä kannattaa aina neuvotella oman lääkärin kanssa, vaikka epämuodostuman vaaraa ei ole osoitettu." Ja oman lääkärini mukaan sumatriptaani on noista triptaaneista se turvallinen. HUS - Migreeni

Lisäksi sain lievän verenpainetaudin takia (2010 alkaen olen ollut lääkityksellä, ja myös läpi edellisen raskauden) ylimääräisen lähetteen äitipolille. Viimeksikin se tarkoitti lähinnä ylimääräistä ultraa ja vauvan käyrien ottamista loppuraskaudesta, mikä oli tavallaan ihan kivaa, että pääsi kurkkaamaan kaveria vielä rakenneultran jälkeenkin. Silloin kyllä ihmettelivät, miksi neuvolalääkäri oli lähetteen lähettänyt, kun mitään komplikaatioita ei ole ollut ja vp-tautikin erinomaisella tolalla (arvot raskauden aikana 118/75 -luokkaa), mutta ihan sama mulle. Hyvä kun seurataan. Sitähän ne katsoo lähinnä, ettei vauvan kasvu hidastu paineiden takia. No, paineet on kurissa ja viimeksikin istukka oli vielä rv42 ihan täydessä hapessa, vain pientä viikkojen mukaista kalkkeutumista. Ja vaavi normaalikokoinen.

Huutia sain siitä, että skippasin rv12-16 sokerirasituksen. "Kun äidilläsi on tämä D2". Öö joo. Mut mä en oo äitini, eikä mulla ole ollut yhdessäkään raskaudessa pissassa sokeria eikä rasituksissa kohonneita arvoja, päinvastoin, ja lapset ovat olleet normaalikokoisia ja alle. Viimeksi mun BMI oli 26 ja nyt 27, mutta jotenkin en usko, että se kriittisesti tähän vaikuttaisi.

Käytän hiilareita rajallisesti muutenkin, radi-ruokavalion puitteet ei edes joka päivä täyty hiilarimääriltään, mutta kalorimäärä kyllä täytyy, kun käytän rasvoja ihan huoleti. Tiedän oman kroppani eikä tärkkelyspitoinen ruoka sovi mulle, varsinkaan viljamuodossa. No, olen menossa nyt siihen seuraavaan rasitukseen kyllä, mutta minusta tuo ylimääräinen alkuraskauden rasitus oli tarpeeton. Kyllä se lääkärikin siihen sitten uskoi, että tiedän mitä teen. Jouduin kuitenkin vähän puolustautumaan.

Rva Kampiakseli: Meidän isopoika tuntuu jollain tavalla ajattelevan, että sieltä tulee toinen pikkusisko hänelle. Jos se olisi poika, niin sitten ei kuulemma olisi siskolle leikkikaveria. Jaa-a, eiköhän ne leiki ja tappele pienenä ihan yhtälailla vaikka olisivatkin eri sukupuolta :)

Mulla on ehkä aavistuksen poikaolo.

PH ja huikeat viikot 17+0 (vatsalihaksissa alkaa tuntua kasvu jo sen verran, että kohta siirryn tukihousujen/vöiden käyttöön)
 
Viimeksi muokattu:
Heippa.

En ookaan aikoihin tänne kirjotellut, vaikka lukenut oon kyllä teiän juttuja. :)

Meillä toi rahapolitiikka on selkeä. Kaikki lapseen liittyvä puokkiin. Mä oon meistä se joka murehtii enempi rahoja, ehkä siks kun mun tulot on pienemmät. Mies ei paljo asiaa murehdi. :)
Yrittäjänä mä pystyn itte vaikuttaa tohon yel;in maksuun. Korotin sitä yel;iä niin saan nyt sit vähän enemmän äippärahaa, mut faktahan on se, että en mä kauaa voi töistä pois olla, kun ei sillä mammarahalla liikkeen vuokraa makseta.

Hankintoja en oo vieläkään tehnyt...mä varmaan taas tuttuun tapaan jätän kaiken viimetippaan. :D

Supistuksia on jo tullut...ei paljon, mutta välillä aika kipeitäkin..tai sanotaan, että kerran viikossa on tullut semmonen kipeempi olo, jonka oon aatellu olevan supistus. Pissatessa tosiaan on sitä paineen tunnetta.

Mä kävin siinä sokerirasituksessa oikein hyvät arvot oli, mutta keskiraskaudessa sitten uusitaan.
Olin neuvolassa tänään. Siellä sen pienen ihmeen sydän jyskytti. :) Istukka oli hiukan tiellä, mutta hyvin ne kuulu.
Olin muuten LAIHTUNUT 3kg. heh. Noh, ehkä sitä painoa alkaa tulee kun ruoka on alkanut taas maistumaan. Ei kyl tarttis painon nousta, kun sitä jo ennestään on liikaa.
Kerroinko jo täällä, että mun kilpirauhasarvot heitti vähän häränpyllyä. TSH 0,005 ja T4V 23,6. Nyt piti sitten annosta vähänteen. Ehkä mä oon myös siks laihtunu. :)
Nyt jo muuten täytyy täyttää joku esitietolomake...olettekos te muut siihen jo joutuneet?

Heilanga ja jästi 16+3
 
  • Tykkää
Reactions: Sadana
Wuf
voimia Vadelmanlehti :'( :hug:

Raha-asiat on meillä jo ensi viikosta alkaen heikoilla, sillä mulla on töitä enään tämä viikko. Parissa haastattelussa oon käynyt ja huomenna taas yhteen menossa... toivon mukaan tärppäis pian. Jos nyt saisin edes kolmen kuukauden ajalle töitä riittäisi se siihen, että voisin puolen vuoden tuloilla hakea äippärahan ja saisin selkeästi enemmän kuin esikon aikaan.
Toki tilanteeseen tulee tapahtumaan helpotusta kunhan isäni kuolinpesä saadaan jaettua, mutta siihen voi mennä vielä aikaa :/

Esikolla ei ole vielä ainakaan toiveita ollut sukupuolesta, mutta nimen hän jo keksi "Ariel" kuulema se käy vaikka olis poikakin. Noh eipä taida Arielia tästä kaverista kuitenkaan tulla :D

(.) Närästys on yltynyt jo todella pahaksi ajoittain ja ainoa jolla sitä saa edes lievennettyä on maito.
Liikkeitä olen nyt parina päivänä kuvitellut ainakin tuntevani. Esikosta tunsin viikon 16 paikkeilla. Tokaan neuvolaan olisi vielä pari viikkoa ja 6 viikkoa ultraan :heart:

Wuf ja Muru 14+0
 

Yhteistyössä