// Helmivauvat 2015 - heinäkuu //

hennanennu: Itse kävin kuuliaisesti viime raskaudessa 2 kertaa jopa niissä sokerikokeissa. Meillekin annettiin ymmärtää, että kaikki yli 25v odottajat menevät. Mutta tässä raskaudessa kieltäydyin, vaikka ikää ja lievää ylipainoa on, koska edellisissä ei ole ollut ongelmia ja lapset ovat olleet "vaan" 3,1kg ja 3,6kg täys- ja yliaikaisina. Mittailen näillä näkymin kotona, jos tarvetta. Eli ei - ei ole pakko, mutta tosiasia on, että sokeriongelmia voi syntyä hoikillekin, ei liity suoranaisesti painoon tuo asia. Viime kierroksella meitä oli 5 samanikäistä (n. 35v) odottajaa, joista kolmella oli radi ja nuo kolme oli hoikkia odottajia. Mietin tässä itse vielä, että pitäiskö kuitenkin mennä varmuuden vuoksi, ei nimittäin kiinnosta punnertaa mitään 4,5kg pötikkää sitten sen takia, että sokeritasot ovat heittäneet häränpyllyä.

väpä: Mulla on kans torstaina ultra, puolenpäivän jälkeen.

PH rv11+6
 
Joo eikä se rd aiheuta "vaan" isokokoisuutta. Vauva saattaa joutua moneksi päiväksi lastenosastolle glukoositippaan ja jos on oikein isokokoinen niin mahdollisesti hengitystukeen. Näitä näkee aina välillä töissä, kun tulee yllätys sokerivauvoja (joko ei olla ohjattu sokerirasitukseen tai siitä ollaan kieltäydytty). Jokainen tekee niin kuin parhaaksi näkee kunhan tiedostaa riskit.

Itselleni sanottiin neuvolassa että kun joudun kahteen sokerirasitukseen niin ekaan voin mennä viikoilla 12-16. Menen varmaan lähempänä viikkoa 16 jos nää olot ois helpottanut.
 
  • Tykkää
Reactions: Hippu*
Juuri niin Kaneli88, hyvä täydennys. Mä mietin kanssa, että muutaman viikon päästä olo on varmaan jo sen verran ok, että kestää sen paaston. Nyt voisi vielä tehdä tiukkaa. Viimeksi menin rv14 ja öyh... Eka arvo siinä mitattuna oli 3.7. Oli ihan vähän heikko olo. Muistelinkin, että rv16 asti voipi mennä.
 
Heissan!
Meillä tosiaan viime maanantaina oli rka ultra jossa nt oli 3,67 ja saatiin lähete taysiin istukkabiopsiaan jo heti keskiviikolle, no keskiviikkona lääkäri ultrasi ja nt oli 2,6 mutta otti näytteen kuitenkin. Koko viikonlopun märisin ja ootin niitä tuloksia...no tänään saatiin hyviä uutisia KROMOSOMEILTAAN TERVE TYTTÖ on tulossa <3 voi tätä helpotuksen määrää...vielä rakenneultra edessä mutta näillä nyt mennään :)

NaNa84 ja tyty 11+6
 
Onnea hurjasti kaikille iloisia uutisia saaneille! :D

Pahoittelut jo valmiiksi, sillä tästä tulee nyt äärimmäisen omanapainen viesti. Täällä on siis kärsitty hurjista alavatsa ja -selkäkivuista sekä taukoamattomasta verenvuodosta jo torstaista saakka. Tänään sain lopulta puhuttua itseni naistentautien polille ultraan ja olin aivan varma, että kesken on mennyt. Mahassa kuitenkin köllötteli aivan elävä sikiö, jonka sydän jumpsutti hurjaa tahtia. Pieni oli viikon verran pienempi kuin oletettiin, mutta muuten kaikki oli hyvin. Syytä vuodolle ja kivuille ei löytynyt. Saattaa olla, että kyseessä on uhkaava keskenmeno tai jotain ihan muuta. Nyt ei voi muuta kuin odottaa ja katsoa kuinka käy. Maha on todella kipeä ja äskenkin tuli kirkasta verta niin että hulahti. Ei mitään tietoa miten tulen selviämään tulevista päivistä järjissäni..
 
Kiitos kaikille jotka vastailivat kysymyksiini koskien sokerirasitus-testejä. Niistä ei tosiaan neuvola puhunut ja labrassa yllätyin kun käskettiin sellaiseen varailla aikaa. Ensimmäistä tosiaan odotan niin vaikea näistä on tietää!

Näiden vastausten perusteella varaan ajan ensi viikolle :) Kiitos että autoitte epätietoista!

hennanennu 10+2
 
Onnea hyvistä ultratuloksista kaikille! Tuntuu ihanalta, kun asiat ovat teillä kunnossa.

Mulla neuvolatäti vaan nauroi, kun ihmettelin, onko sokerirasitus vasta 20+ viikoilla, en muista tarkkaan milloin sanoi sen olevan. Kuulemma pitäisi olla ylipainoa paljon enemmän kuin mulla (lievä ylipaino) että pääsisi aiemmin sokerirasitukseen. Eikä ikäkään ilmeisesti tässä muuta mitään. Missä vaiheessa teillä muilla on sokerirasituskoe?

10+6
 
Ututyttö: Jos ei kuulu erityisriskiryhmään (aiemmissa raskauksissa ongelmia, lähisuvussa diabetesta/radi) niin meille ikäodottajille tuo rasitus tehdään joskus puolenvälin jälkeen, oisko rv22-26. Jos taas kuuluu, niin tulisi käydä kaksi kertaa rv12-16 ja sitten tuo loppupuolen koe. Näin ainakin Helsingissä.
 
  • Tykkää
Reactions: Ututytto
Blackpearl onnea hyvistä ultrakuulunisista <3

Ja audrey hienoa että kaikki näytti näillä näkymin olevan kunnossa! Toivotaan että kaikki menee hyvin!

Sokerirasituksesta
En minäkään kieltäytyis jos mulla ei olisi mittaria ja söisin hiilaripitoista ruokaa. Sokeri ja hiilarit kun nostaa verensokeria.
Olen kiinnostunut terveydestä ja hyvinvoinnista, siitä miten syön mahd terveellisesti ja ravintorikkaasti. Olen myös tutustunut diabeetikkojen ruoka-asioihin. Miten diabeetikot saisi pidettyä verensokerit tasaisempina, mistä he hyötyvät eniten. Eikä ole oma syömiseni lainkaan kaukana siitä.

Itse olen niin paljon perehtynyt näihin syömisasioihin, myös diabeetikoiden että tiedän mitä teen. Ja ehdottomasti ottakaa selvää asioista ja jos vähääkää epäilyttää niin testeihin ehdottomasti! Turha riskeerata..

Muoks

Ja olen siis ns viljavammainen ja yliherkkä sokerille. Olen siis väkisin joutunut luopumaan leivistä jne. Ja terveysvaikutusten myötä kiinnistunut ravinnosta ja terveydestä.
 
Viimeksi muokattu:
Mä en oo vielä kertaakaan kärsinyt näin koko raskauden aikana. Mun sattuu selkään ja mahaan aivan tajuttomasti! Pakko oli ottaa toinen paramax et selviää. Kaikentämän kruunaa oksentaminen. En tiiä oksennanko tän kivun takia vai muuten vaan.
Lääkäri kyl varoitti, et tänään varmaan sattuu kun jouduttiin muljaamaan, mut et näin paljon! Ens maanantaina ei sit saakeli tartte noin paljon painella.
Eihän tätä kestä kukaan. :(
 
Ihanaa NaNa84 että sait tiedon terveistä kromosomeista! Ihmeen aikasin pääsit sinne näytteenottoon. Mulle sanottiin että biobsian voi ottaa aikaisintaan 12+1, näin lukee myös tänään kotiin tulleissa Taysin lapuissa. Ite täytyy vielä huominen kokonaan kärvistellä että pääsee näytteenottoon. Näin jo viime yönä kauheen unen että sain tulokset että sikiö on todelka vaikeasti vammautunut ettei selviä kohdun ulkopuolella.. kamalaa. :( sori kun synkistelen....
 
Mukipukipuu, meillä siellä ultrassa jo kätilö sanoi että viikkojen 11-13 välillä voidaan ottaa. Muuten tuo oli melko kivuton mutta jännitti vaan niin pirusti, mäkin näin viime yönä unta että kaikki on pielessä ja vauva ei todellakaan selviä, varmaankin unissaankin stressasin noitatuloksia :/

NaNa84
 
Huomenta ???? joka päivä täällä tullut luettua teidän juttuja...iloja ja suruja ???? ja miettinyt et kehtaisi jotain omaa napaa päivittää ???? mut kun kaikki on ollut ihan ok ???? eikä oikeen mistään kehtaa valittaa kun on kerran tänne asti päässyt vielä yhden kerran ???? niiiin oon vain nauttinut kesästä ja mausta ja lomasta sekä elämästä ylipäätänsä ???????? kovasti täällä jännätään huomista nt-ultraa. . mies vielä enempi ...tää on sille ensimmäinen ja ollaan oltu ihan hiljaa asiasta..vain lähimmät tietää ???????? ehkä huomisen jälkeen uskaltaisi taas käyttää vähän tiukempia paitoja, kun oon vielä vain piilotellut maksun kasvua ???? eli viikkoja ois kasassa 12+2 tänään ja huomenna ultraan ???? on tää kesä ja lämpö vaan jotain niin loistavaa piristyslääkettä ???????? vaikka viime yönä jo kyllä mietin, et onneks ei tarvi viimesillään näillä helteillä sängyssä pyöriä ????????????
 
Kiitos kaikille sokerirasitustiedoista. En hoksannut, että vain riskiryhmään kuuluvilta otetaan kaksi kertaa tms.

Heilanga, otan osaa kipuiluun. Ei varmaan tunnu hyvältä. Toivottavasti menisi pian ohi.

NaNa84, hirveästi onnea hyvistä biopsiatuloksista!

Audrey, hyvä et kaikki oli kunnossa. Pidän peukkuja, että kaikki pysyykin kunnossa.

Itselläni kaikin puolin ok olo. Maha vaan on iso ja välillä tuntuu kovalta. :)
 
Sokerirasituksesta vielä... minä joudun siihen pco:n takia kahdesti. Jos vain muistan ilmottautua ;)...

Ihania uutisia Blackpearl ja NaNa84 :heart: !

Pippurihäntä, mulla ultra torstaina viittä vaille puolen päivän, joten aika samaan aikaan ollaan skannauksessa :).

Audrey, kuulostaa kyllä pelottavalta tuollainen kirkas verivuoto :(... Toivottavasti syy selviää eikä ole se ikävin vaihtoehto. Hyvä, että kuitenkin pääsit kurkistamaan ja toistaiseksi kaikki oli hyvin. Pidetään peukkuja, että asia pysyykin tällä tolalla :) !

Heilanga, toivottavasti kipuilut helpottavat!

väpä ja joku n. viikolla 11+
 
Ihania uutisia monilla!

Täällä on itku silmässä, tuhruvuoto on eilen vaihtunu ihan kunnon vuodoksi. Melkein ku menkat olis. En tiiä pitäskö soittaa lääkäriin, mulla kun on torstaille varattuna kuitenkin jo lääkäriaika. Lohduttavaa lukea, että Audrey sulla oli kuitenkin matkustaja vielä mukana vaikka on niin paljon vuotoa. Omalta kohdalta oon tosin valmistautunu jo ottaan sen tiedon vastaan, että kesken on menny.

Itkuinen Sulo-Sylvia 7+5
 
Sulo-Sylvia älä vielä heitä kirvestä kaivoo. Siulla alkaa kohta tuoo 8+ viikot jolloin oma terveydenhoitaja sanoi että on ihan normaalia jos tulee kirkasta verivuotoa (etenkin tuossa 8 viikon tienoilla). Sitten kun on kovemmat kuin menkkakivut niin sitten voi huolestua.
 
Voimia Sulo-Sylvia!

Täällä myös odotushuolia, joskin vähän toisenlaisia. Sunnuntaina alkoi kurkkukipu ja eilen todettiin afta kurkussa ja tänään tt- lääkäri totesi poskiontelotulehduksen ultraamalla ja määräsi antibiootit poskiontelotulehdukseen osin siksi että tulehdusarvot (CRP) nousivat parissa päivässä 32:sta 54:ään. Jonkinlainen flunssa ilmeisesti on kyseessä. Olo on aivan puolikuntoinen. Poskiontelo-oireita sen sijaan ei ole joten arvelluttaa tuo antibioottikuuri. Lääkäri kuotenkin painotti sitä että antibiootit tulisi syödä koska odottavan puolustuskyky on heikentynyt. Nieluviljelyä ei kuitenkaan otettu joten varmaa tietoa siitä onko lääke edes tautiin tehoava ei ole. Täyttä varmuutta ei ole vaikka kyseessä olisi virus eikä bakteeri.

Onko kenelläkään muulla kokemuksia flunssasta alkuraskaudessa? Onko tosiaan niin että oma puolustusjärjestelmä ei saa tulehdusta kuriin? Entä oletteko syöneet antibiootteja hakuammunnalla ilman parempaa tietoa taudinaiheuttajasta?

Muoks. Väpä. Mielenkiinnosta kysyisin sinulta onko pco vaikuttanut muuten odotuksiin tai synnytyksiin tai onko sen takia seurattu jotain muuta erityisesti? Minulla on sama tilanne ja tähän mennessä en ole muuta tietoa saanut kuin että voi olla taustalla aiheuttamassa keskenmenon.

Muoks. Viikot korjattu. Vadelmanlehti 11+4
 
Viimeksi muokattu:
Tutullani vuoteli runsaasti verta alkuraskaudessa... Eikä mitään pieniä vuotoja! Kävi huolissaan monissa ultratutkimuksissa mutta raskaus edennyt normaalisti jo 7kk :) tsemppiä vuodoista kärsiville!

Mä olen ihmeissäni kun vatsa alkaa näkyä... Raskaus kuitenkin näin alussa ja 1.lapsi.. en tiedä johtuuko siitä että olen aika pieni ja hoikka. Onkohan jotain turvotusta?
Kohtu nyt pitäisi olla kuitenkin näillä viikoilla pieni. Onko muilla vatsaa ilmestynyt (te joilla 1.lapsi)

10+3
 
Hurjasti jaksamista mukipukipuu! Teille on kyllä siunaantunut nyt ihan liikaa.

Ja onnea hyviä uutisia saaneille! :)

(.) Oma napa paisuu, maha on ihan jäätävä. Liekö sitten johtuu tosiaan siitä, että edellisestä raskaudesta on niin vähän aikaa. Mutta tätä ei enää piilotella... Kävin eilen seulonta verikokeissa ja nt-ultra olisi sitten 5.8. Jännitän jostain syystä ihan hirveästi tuota ultraa, enemmän kuin esikoisesta. Johtuu varmasti siitä, että alkuraskauden ultraus oli ihan fiasko ja en oo mitenkään luottavaisin mielin mihinkään muuhun kun siihen, että oon raskaana. Mut ne viikot, mitä sieltä ovat sanoneet, niin oon nyt ihan perstuntumalla joutunut varaamaan nämä verikoeajat ja nt-ultrat. No elokuussa sen sitten näkee :)
 
hennanennu. Aika samoissa viikoissa mennään. Olen myös pieni ja hoikka ja odotan ensimmäistä ja viikonloppuna äitini sanoi uintireissulla että pyöristymisen huomaisi jo. Joten on se varmaan mahdollista. Muoks. Viikot muistin väärin, nyt korjattu. 11+4
 
Viimeksi muokattu:
Vadelmanlehti, en ole kuullut pco:sta edes tuota, että saattaa liittyä keskenmenoihin :O ! Ja nyt siis toinen raskaus (neljästä), jossa joudun kahdesti sokerirasitukseen, muuten mitään erityisseurantaa ei ole ollut. Sitä paitsi mulle on ensin yksi gyne sanonut, että sulla on pco ja pari vuotta myöhemmin toinen gyne, että ei tämä mikään pco ole, vaikka viitteitä siihen suuntaan onkin, mutta oli kuulemma liian isoja munarakkuloita ollakseen pco. Että en itsekään tiedä, onko mulla se vai ei... Mulla on huono iho ja keskivartalolihavuutta, mutta sitten taas raskaaksi tulemisessa ei ole ollut ongelmia.

Voi Sulo-Sylvia :hug: ! Torstaina onneksi saat varmuuden, niin ei tarvitse pidempään elää epätietoisuudessa :( .

helteen väsyttämä väpä ja joku 11+ jotain
 

Yhteistyössä