// Helmivauvat 2015 - heinäkuu //

Onnea hyvien uutisten saaneille ja voimia jaksamiseen niille joilla raskasta

Täältä tulee hyviä uutisia nt-ultrasta, pikkuiselle kaikki hyvin vaikkei tykännytkään kuvaamisesta ensin nukkui liikkumatta ja kun kätilö sen herätti niin hyöri ja pyöri niin että kätilöillä oli vaikea päästä oikeaan kuvakulmaan. Nyt mennään 12+4 ja arvoitus vain on syntyykö tammi va helmikuussa, pysyttelen kuitenkin tässä ryhmässä :)

mites sinne fb ryhmään pääsekään?
 
Soitin lääkäriin (mulla kun on täällä vasta aamu) ja lääkäri käski tulemaan tänään näytille. Ottaa mut vastaan omalla ruokatunnillaan. Aika ihana lääkäri. :) Reilun parin tunnin päästä sitten tiedän missä mennään.

Mulla muuten on kans todettu pco ennen raskauksia ja ekaa lasta yritettiinkin aika kauan. Muut onkin sitte saaneet alkunsa suht nopsaan. Ja nyt viimeks ku ultras niin mun mielestä sano munasarjojen kohdalla, että toinen on täysin normaali ja toisessa näky ilmeisesti yksi kysta. Oon kuullu, että raskaus vois parantaa pco:n. Tiedä sitte.

Sulo-Sylvia 7+5
 
Kiitos tiedoista väpä. Meillä kanssa raskaus alkoi nopeasti. Kiva tietää ettei suurempia seurailuja ole ollut. Luultavasti toi tieto keskenmenoihin liittyen pätee vain taaksepäin katsottuna. Eli että voi löytyä keskenmenojen taustalta tilastollisesti useammin, mutta ei yksittäisissä tapauksissa niinkään ennusta keskenmenoa. Minulle ainakin sanoivat teratologisessa tk kun siellä otin asian esiin että ennemmin juuri raskautumisen olisi pitänyt olla hankalaa ja odotusaikana voi pco:n osalta olla huoletta.

Muoks. Hei, kivaa että sait Sulo-Sylvia ajan noin pian! Ja kiitos myös tiedosta pco:ta koskien.

Muoks. Viikot korjattu 11+4
 
Viimeksi muokattu:
Vadelmanlehti: ite söin korvatulehdukseen reilu kuukausi sitten kahra antibiottia samanaikaisesti, toista tablettina ja toista nesteenä suoraan korvaan. Lääkäri ainakin sanoi että voi huoletta käyttää.

p.s mummi pääsi tunti sitten maallisista tuskistaan :'( huomen aamusta sitten sinne biopsiaan...
 
Voimia suruun mukipukipuu! Elämä osaa olla joskus epäreilua. Mietin vielä itse tuota antibioottia. En mielelläni turhaan söisi. Soitan huomenna aamulla teratologiseen ja neuvolaan. Jos joku tietää asiansa osaavan odotusaikaan erikoistuneen yksityisen lääkärin Helsingissä niin voi laittaa vaikka yksityisviestiä. En tiedä voiko näillä foorumeilla mainostaa.
 
Heippa kaikille, täällä yks pitkään ketjua lukenut vihdoin rohkaistuu ilmoittamaan itsestään :) odotan toista lasta ja laskettu aika näillä näkymin olisi 14.2. Tyksiin tarkoitus mennä taas synnyttämään. Esikoinen syntynyt joulukuussa 2012. Pahoinvoinnilta olen välttynyt tällä toisellakin kerralla mutta väsymys ja etova paha olo on kyllä moninkertaista ensimmäiseen raskauteen verrattuna.. Nt ultraa kovasti odotan, vielä pari viikkoa!

sandem ja pikkutyyppi 10+3 :)
 
  • Tykkää
Reactions: Ututytto ja Hippu*
Vadelmanlehti Mulla viime raskaudessa (la oli 1.8) touko-kesäkuun vaihteessa sairasteltu raju 3 viikon flunssa eikä loppua näkynyt. Työterveydessä kävin ja sain antibiootit - ilman niitä en olisi varmaan parantunutkaan. Lääkäri totesi, että raskauden takia vastustuskyky on heikompi kuin normaalisti ja todennäköisesti on käynyt niin omassa tapauksessa, että ei ole riittänyt itsellä puhti nujertamaan flunssaa. Muita syitä ei ollut, mutta hävisi flunssa kuurilla!

Onnittelut hyvistä ultrakuulumisista :flower: ja NaNa84 onnea terveestä tytöstä :flower:
 
Sulo-Sylvia - voimia suruun! :'(

Sandem - tervetuloa

Onneksi oli myös monia hyviä ultrauutisia. :flower:Vielä päivä, niin nähdään, miten meille käy.

Vatsa - joo on. Onhan tässä vähän näitä renkaitakin, mutta lyhytselkäisenä kolmatta kantavana tuo näyttää alkavan ihan tissien alta iltaisin. Ei mua haittaa, mielelläni otan sen pinkeämmän masun löllöturvotuksen tilalle, ja toista kolmannestahan tässä jo mennään. Ekasta lapsesta mulla pysyi maha pienenä koko odotusajan, ympärysmittakin oli alle metrin, tokasta vissiin 104cm kun oli vähän isompi lapsikin. Sf-mitat ovat olleet samoilla hoodeilla, ylärimalla aluksi ja sitten laskien. Katsotaan mimmoinen rantapallo tästä saadaan :) Itse aina ihailen niitä, joilla masu pysyy alhaalla pyöreänä, kun omani tunkee tuonne kylkiluiden väliin. Anatomisesti me kaikki ollaan kyllä ihan erilaisia, joten niin on ne masutkin.

Kuumuus meinaa tuoda huonoa oloa taas takaisin, mutta olen nyt päättänyt, että en enää mässää sitä pois. Tarkoitus on pitää paino about näillä lukemilla puoleen väliin asti. Tavoite on, että enempää kuin 10kg ei tule, mieluummin vain 8. Viljojen vähentäminen auttaa merkittävästi, niistä nuo alkukilotkin tulivat, kun leipä ja peruna ainoina auttoivat pahaan oloon. Sen sijaan karkkia ei vaan tee mieli, salmiakkia aina välillä ja olen sallinut verenpaineidenkin uhalla pieninä annoksina silloin tällöin.

Sitten vähän perheen muita kuulumisia. Meidän 11kk tytteli lähti 11kk päivänään kunnolla kävelemään eli nyt sitä mennään. Ekat askeleet otti vähän ennen 10kk ikää ja sitten harjoitteli reilun kuukauden. Ihmeen hallitusti tuo sujuu ja välillä otetaan vauhtia karhunkävelystä, mutta niin se vaan on että vauvaa ei meillä tunnu olevan enää. Tissin hylkäs 8,5kk, pullon 9kk ja muutenkin hirveän itsenäinen pieni tuo ollut koko ajan (täysin eri kuin isoveljensä). Joten uskokaa esikoisen äidit kun teille sanotaan - se vauva-aika menee niin äkkiä että ette uskokaan :)! Varsinkin silloin, jos annetaan ns. "helppoluonteinen" lapsi. Vuoden päästä nämä meidänkin tulokkaat on jo pyrkimässä liikkeelle ja istuma-asentoon, niin hullulta kuin se nyt tuntuukin.

Mutta lusitaan nyt tätä raskautta vielä hetki eteenpäin ihan tällaisenaan :)

PH 12+1
 
FSulo-Sylvia, voimia ja osanottoni.

Pippurihäntä, vai anatomisesta rakenteesta se sitten johtuu, että mullakin maha nimenomaan nousee heti rintojen alta, ja varsinkin iltaisin. Tuntuu ihan valaalta nyt jo. Täytynee munkin alkaa vähentää viljojen syöntiä.

Tänään sitten viideksi päiväksi saareen, kauas nykyajan mukavuuksista kuten juoksevasta vedestä, sähköstä, katosta pään päällä jne. Toivottavasti saan taas palattuani lukea monia hyviä ja iloisia uutisia palstalta :)
 
Mukipukipuu, tsempit täältäkin!
Sandemo, tervetuloa mukaan :)
Sulo-Sylvia, voimia sinne teille molemmille <3
Ja onnea kaikille hyviä ultrakuulumisia saaneille.

Tänne ei mitään uutta. Oloja ei enään oo ollenkaan vaan tuntuu että virtaa riittäisi vaikka muille jakaa. Eilen intaannuinkin vaihtamaan meidän makkarin ja työhuoneen paikkoja sillä aikaa kun isäntä oli töissä ja hyvin se iso jenkkisänkykin vielä liikku eikä edes tuntunu missään vaikka mööpeleitä huoneesta toiseen yksin siirtelikin.

Jotenkaan en vaan osaa yhtään hahmosta että tokaa kolmannesta jo elellään vaikka ultrakuvia ja niitä mittaustuloksia on tuijoteltu niin että kohta varmaan kuluvat puhki. Masua ei saa enään mitenkään piiloon vaan kaikille on kyllä jo selvää että täällä ollaan raskaana. Kohta sitä taas näytetään niin hupaisalta kun tissien alta alkaakin heti maha, mille kun ei oo tuota pituutta mitenkään kauheesto suotu ja selkäkin on lyhyt niin joo-o, tää mamma on pelkkää pallomahaa loppu ajasta.

Tää kysymys nytten tuleen kyllä niin aikaisessa vaiheessa mutta kysympähän kuitenkin kun nyt aika edukkaasti olisi uutena koko setti tarjolla....
Onko täällä kenelläkään kokemuksia Recaron babyzen rattaista kaikilla vermeillä? Meinattiin sellaiset laittaa vaunukopalla ja turvakaukaloksi sitten kanssa recaro telakalla, olis niin näppärän oloset reissuille ja autoon mukaan kun paljon reissaillaan.
Kotona meillä on lenkille ja ulkoiluun pari kuukautta vanhat Hartmanin topline x yhdistelmät kun uutena ne melkein ilmaisiks saatiin ja vanhat oli jo niin kulahtaneet. Niitä en voi kyllä kun suositella, aivan unelmat olleet meillä ilmakumi renkailla täällä pöndellä.

BlackPearl 12+2
 
Sulo-Sylvialle voimia ja pahoittelut! :( Mukipukipuulle hirveästi tsemppiä kaikkeen. Se on ihmeellistä miten kurjat asiat tuntuu toisinaan kasautuvan.. Mutta kyllä se onni ennen pitkää myös kääntyy, siihen luotan. Hengessä mukana!

Ihania ultrauutisia onneksi monilla, niitä on tosi mukava lukea! :) Itsellä vielä kaksi viikkoa odottelua.

Pippurihäntä, tuo on niin ihana ja ihmeellinen ajatus, että vuoden päästä nämäkin vauvelit touhuaa jo ties mitä! Päivän piristys mielikuva tämän kaiken odottelun ja piinailun keskelle. :)

Omaa napaa noin muuten, kuumuus täälläkin vähän tuonut huonovointisuutta ja yhden migreenikohtauksenkin taas sain. Normaalisti selviän suht lyhyellä 6-8h, mutta tämäpä viihtyi päässä 27h. Toivotaan ettei näitä tulee lisää! Jännä muuten, yleensä olen varsinainen auringonpalvoja, nyt olen nauttinut keleistä mieluummin varjossa. Ihmeellistä :)

Joku kysyi ensikertalaisten masusta. Täällä turvottaa (johtuu kyllä varmasti ummetuksesta, joka riesana edelleen) mutta varsinaista vauvamasua en kyllä vielä nää. Oma peruspömppö tuntuu kyllä kohonneen hiukan, mutta paljon ylempää :D

Norbba ja tyyppi 10+3
 
Sulo-Sylvialle paljon voimia suruun!

cockerspaniel sinulla kuten mukipukipuullakin kuulostaa siltä että antibiootit on määrätty ihan tarpeellisista syistä. Täällä flunssa on kestänyt vasta 4 päivää ja poskiontelo-oireita ei ole, eikä kuumetta ainoastaan kipeä aristava kurkku. Juttelin tänään toisen terveysalan asiantuntijan kanssa joka myös ihmetteli diagnoosia (antibiootit määrättiin siis poskiontelotulehdukseen). Kävin sitten nieluviljelyssä ja odotan ne tulokset ennenkuin teen päätöksen. Kiva kuitenkin kuulla että tarpeen vaatiessa antibiootit voi turvallisin mieli syödä!

Tarkistin omat viikkoni ja pahoittelen että olin merkinnyt niitä viikon verran liian vähän. En ole ollut niiden kanssa niin tarkka, kun pitkän kierron takia todelliset viikot varmistuu vasta viikon päästä torstaina nt-ultrassa. En ole doppleroinut tai käynyt varhaisultrassa joten jännä viikko luvassa, kun odottelen ensimmäistä tapaamista.

Vadelmanlehti 11+5
 
Sulo-Sylvia, olen pahoillani :hug: .

Ututytölle hauskaa telttailua :wave: !

Pippurihäntä, ihana ajatus, että ensi kesänä ois jo se pikkuinen tuossa liikkumista harjoittelemassa ja tää raskaushelvetti ois ohi ja imetyshelvettikin lähestyis loppuaan :D... mutta ensin pitää kärsiä ja jännittää :) .

Vatsa täällä aamuisin ihan normaali, mutta iltaa kohden paisuu. Minä oon verrattain pitkä (175) ja kohtukin on taaksepäin kallistunut, joten hirveästi ei mahaa vielä omilta makkaroilta näy.

väpä ja joku 11+
 
mukipukipuu: Jospa selviäisittekin säikähdyksellä, olispa hienoa :)

BlackPearl: Virtaa alkaa täälläkin olla enemmän, eilenkin heiluttiin klo 9-14 kaupungilla ja siitä suuri osa vaan käveltiin ympäriinsä vaunujen kanssa ystävän kanssa turisten. Pikkasen kolotti jalkoja illalla, ja piti hetki pötkötellä kotiin päästyä, mutta illalla tuntui, että olisi voinut valvoa pitempäänkin :) Alkaa mustakin taas olla miehelle seuraa enemmän...

väpä ja norbba: Näinhän se tuntuu, että tätä kestää ikuisuus missä nyt ollaan ja sitten jos ja kun tulee niitä pikkuvauvavaiheen itkupäiviä ja öitä niin ne minuutit muuttuu tunneiksi ja tunnit päiviksi... Tosiasia on kuitenkin, että mikään ei kestä ikuisesti, maha ja vauva kasvaa vääjäämättä, nyt vaan lusitaan ne kurjat vaiheet läpi ja nautitaan hyvistä, koska sitten ne on iäksi ohi!

Kohta tulee oma äiti ja sisko kylään ja saan kokkausapua. Istutaan kyllä aika sitkeesti täällä sisällä tuulettimen edessä, on meinaan kuumaa tänään!
 
Sulo-Sylvialle kovasti voimia :hug:

Vadelmanlehti Juu siis kuumetta ymsyms ei ollut, kolme viikkoa vaan pää ihan täynnä räkää ja alkoihan siinä voimat loppua joten mielellään otin antibioottikuurin, lääkäri tosin meinasi kirjoittaa silloin jotain joka ei sovi raskaana olevalle vaikka olin varmaan viikolla 32-33... (pienehkö vatsa ilmeisesti vaikka oli sillä omastamielestä ihan tarpeeksi kokoa, mutta ei näkynyt löysän pikeepaidan alta muulloinkun paita meni tietyssä kulmassa ihoon kiinni eikä raskaus näkynyt takaapäin ollenkaan :D ) sain sitten olla sanomassa, että haluaisin sellaset jotka sopii raskaana olevalle. :D "Ootko sä raskaana? No niinpäs näkyy!" :D

Ultrakuulumiset Täällä pienellä kaikki hyvin näillä näkymin, seulasta selvittiin puhtain paperein ja ruumiinosat löytyi sieltä mistä pitääkin :)

Ferdinand 12+2
 
Sulo-Sylvia, suuret pahoittelut ja paljon voimia sinne! :(

NaNa84, Onnea hyvistä kromosomituloksista! :) Upeita uutisia!

Mukipukipuu, tsemppiä ja voimia tulosten odotteluun! Hyvä, että tuossa ultrassa kuitenkin vauva jakseli hyvin. Toivotaan todella, että on terve. Ja voimia surun keskelle!

Antibiooteista: mulla oli poskiontelontulehdukseen antibiootti heti alkuraskaudesta. Muistaakseni rv 4+5 aloin syömään. Oli myös ekalta useita kuureja virtsatietulehdukseen ja poskiontelontulehdukseen ja tokalta tai olla kans yks virtsatietulehdus. Pakko oli syödä kun veti niin kamalaksi olon ja pitkitty ja pitkitty.

Onnea hyviä ultrakuulumisia saaneille! :) Hienoa, että monella voi vauva hyvin. :)

Tervetuloa uusille! :)

Audrey, hienoa, että pikkuinen oli mukana vielä menossa! Todella paljon tarrasukkia pikkukaverille! Mie vuodin melko paljon alkuraskaudesta 2 vko ajan. Ultrattiin 3 kertaa ja joka kerta oli kaveri menossa mukana. Syynä oli mulla kohdunkaulan ektopia (jote ehdittiin jo syöväksikin epäilemään onneksi virheellisesti!)

Heilanga, helpottiko vatsakivut?

ON: Täällä on tosiaan mökkeilty ja nyt alkoivat työt. Olipas outoa olla töissä kun ei ole 8 viikkoon siellä pyörinyt. Väsymys on jotain sanoin kuvailematonta. Ja työpäivän jälkeen särkee selkää ja lantiota niin, ettei sohvalta pysty liikkumaan. Vielä olisi kokeiltavana yövuoroja... Aamulla jo herätessä oli pahaolo kun joutui heräämään todella paljon aiemmin mihin nyt oli ehtinyt tottumaan. Saa nähdä kuinka kauan töissä kykenee olemaan. Vielä en pois haluaisi kuitenkaan jäädä. Suurimmat pahoinvoinnit on kait jo takana, vaikka vieläkin on päivittäin tullut etomisaaltoja.

Kampiakseli ja heebo rv 12+0
 
Voi sylvi olen niin kovin kovin pahoillani! Kovasti voimia!!

Tervetuloa uusille ja kovasti onnea hyvistä ultrakuulumisista!' <3

Täällä esikoisia ootellaan ja vatsa on todella turvoksissa. Maha ihan törkeen kokoinen jo!
Eli kyllä voi ruveta jo pyöristymään ;)

Itsellä pahoinvointia esiintyy enää parin päivän välein, huh. Silti on vain tietyt jutut mitä saan alas. Mutta paremmin hallinnassa jo tuo oksetus..

Täällä poksui eilen maaginen rv 12. Saan ehkä sittenkin omat rakkaat ensivuonma kainaloon!
Ja vielä molemmat..

Rv 12+1
 
Sulo-Sylvia, oikein iso rutistus täältä. :hug:


Olen erittäin iloinen siitä että työni ovat alkaneet. Ilmastoidussa toimistossa on edes jonkinlainen nälkä, niin tulee syötyäkin jotain. Kotosalla kun on niin kuuma ettei tee mieli syödä yhtään mitään.

Alavatsan kireä alue on laajentunut selvästi. Mieskin huomasin sen kovuuden eilen koskiessaan alavatsaan. Ja rinnat ovat todella arat. Tämä samainen mies heilutteli unissaan käsiään ja tämän tästä huitasi mennessään rintoja, joten yöunet eivät olleet kovin maittavia.

RV 11++
 
Sulo Sylvialle pahoittelut ja voimia molemmille. :heart:

Täällä kipuilu jäi siihen yhteen iltaan, mutta oli ne kyllä niin kamalat...pahempia kuin menkkakivut.
Pahoinvointi on tosiaan palanut tuplana. Voi tsiisus kun on huono olo! Täällä sitten yrittää töitä tehdä ja oksentaa aina välissä. Tää kuumuus ei vissiin auta asiaa yhtään!
 

Yhteistyössä