// Helmivauvat 2015 - helmikuu // MEIDÄN KUU

Pihlaja Kiitos esikoiskokemuksesta :) Ja on mulla kyllä paljon turvotusta, joka puolella kropassa :| Kyllä sekin varmasti vaikuttaa... Meillä tosiaan neuvolalääkärillä on ultralaite, niin ultrasi vielä tolla toisella lääkärikäynnillä. Oli kyllä kiva, vaikka ei se nyt kauheasti mulle mielenrauhaa tuonut.

Varmasti se on nyt suurimmaksi osaksi tää turhauttava odotuskin mikä nyt vaan ressaa niin kovasti ja laittaa päässä kaikki asiat pyörimään ja aiheuttamaan ahdistusta ja levottomuutta. Tää vauva on niin toivottu ja raskaus on hoidoilla alkunsa saanut, niin mitä pidemmälle menee, sitä enemmän pohtii kaikkea...

Mulla on ollut itseasiassa nyt muutaman kerran vasemmassa pakarassa just tollaista vihlovaa kramppimaista kipua ja tosiaan niitä inhottavia sukkapuikkokipuja rinnalla... Mulla viimeksi terkka etsi vauvan päätä tunnustelemalla lantiosta ja sanoi sen olevan toodella alhaalla, että varmaan just osuu johonkin hermoon...
 
Huomenta, tänään LA:n kunniaksi heräsin viideltä siihen että alavatsaa jomotti kuukautismaisesti ja alakerrassa oli outua vetistä nestettä joka pyyhittäessä osoittautui hieman vaaleanpunaiseksi. Nyt on sitten siitä lähtien supistellut miedosti pari kertaa tuntiin. Lisäksi äsken tuli pyyhittäessä veristä viirua. Oliskohan nyt aika tositoimiin? Saattaa olla että tuo vetinen vuoto on tihkuvaa lapsivettä...

Mukipukipuu ja Väinö 40+0!!!!
 
Jep, täällä on kans oikeassa pakarassa aina välillä puukoniskuja, mutta näin viikojen päivien ja viikkojen aikana on kyllä ollut ihan joka puolella lantiossa hiertämistä ja vihlontaa, varsinkin jos vauva sattuu liikkumaan samaan aikaan kun itse liikkuu. Osa vihlauksista on kyllä semmoisia, että meinaa jalat lähteä alta.

mukipukipuu - nyt isot peukut, hyvältä kuulostaapi!!! Jes!

( . ) Panadol auttoi illasta sen verran, että hiertämiskivut hellittivät ja sain nukuttuakin pätkissä ja ihan hyvin. Supistuksia tuli illasta vähän harvemmin, 5-6min välein, painetta ja lievää menkkatuntemusta, mutta ei kipeästi. Laimenivat siitä vielä levon ajaksi mutta aina kun havahduin niin kyllä sieltä taas joku kiristys tuntui. Kohtahan tätä on vuorokauden jatkunut tällä voimakkuudella, mutta hyvä kun jatkuu. Vauvan liikkeet sattuvat kyllä ihan törkeästi, nyt on taas kääntynyt eri asentoon. Kroppa meinaa mennä jumiin näistä kivuista jännittämisestä, vaikka tosissaan ei edes kovaa satu. Kohta kävelylle, pitäis saada seuraava vaihde päälle tähän touhuun, jos meinais että jotain alkaa tapahtua.

MUOKS:
Lisää rusehtavaa limaa... Voi kun tällä viikolla jo jakauduttais!

PH rv 40+1
 
Viimeksi muokattu:
Meidän kuu! Jippiiiii!

Mukipukipuu, pidetään peukkuja että SE olis nyt lähdön aika. Pippurihäntä samajuttu, peukkuja sinnekin!

Täällä oli tokavika neuvola juuri ja tilanne näytti hyvälle. Hemo noussut, paino tippunut, arvot hyvät. Mitat toki huimat. Vyötärönympärys 120cm ja sf 41cm. Ultrattiin pojan olot, siellä se oli pää alaspäin mutta korkealla. Neuvola ei edelleenkään painelulla pystynyt sanoo että missä edes pää.

Pyynnöstäni tutki samalla kohdunsuun koska supistuksia ollut paljon. Ja tilanne näytti hyvälle, paremmalle ko sairaalassa käydessä. Kohdunsuu oli nyt jopa kahdelle sormelle auki ja kanava hävinnyt lähes kokonaan, sairaalassa oli auki sentin ja kanavaa 3senttiä jäljellä.
Joten kypsymistä tapahtunut. Hienoa! Toivon että supistukset jatkuvat ja saadaan paikat kypsiksi, tai jopa lähtö ennen sovittua käynnistymis päivää.

Nyt vaan pallomahat tsempataan loppuun, pian meillä omat nyytit kainalossa kaikilla!

Nokkosperhonen & Eikka 37+2
 
Jep jep, lapsivettähän se oli mitä aamulla rupes tihkumaan. Nyt oon ollu toista tuntia taysissa. Täältä lähdetäänkin sitten vasta vauvan kanssa kotiin. :)

Supistuksia ei juurikaan vielä tule ja tänne saavuttaessa auki vasta sormelle ei ehkä sentin? Streptokokin takia ottivat varmaan sisään jä täällä sitä tiputetaankin jo ensimmäistä pussia antibioottia.

On kyllä täsmällinen kaveri kun rupesi laskettuna päivänä tulemaan. En kyllä jaksa uskoa että kumminkaan vielä tänään syntyis...

Mukipukipuu ja Väinö 40+0
 
Tsemppiä mukipukipuu! Kyllähän tätä vuorokautta on vielä reilusti jäljellä, että en ihmettelisi vaikka laskettuun päivään osuisikin. :)

Täällä maidonnousu on tavalliseen tapaan ihan järjetöntä... Kaalihauteet käytössä enintä turvotusta helpottamassa, mutta tekisi mieli vaan imettää, imettää ja imettää! Poika joutuu kuitenkin olemaan pääasiassa valohoidossa, joten täällä menee maidot pitkin paitaa ja osaksi lypsyyn... Saataisiinpa bilkkarit pian kuriin, kyllä oman kodin rauha ja vauvan kanssa oleilu ilman ylikorostuneesti milleihin, grammoihin ja tops-puikoilla hinkkaamisiin perustuvaa vauvanhoitoa.

chshr ja poika 3 vuorokautta
 
mukipukipuu - no se on tosiaan menoa sitten! Toivottavasti alkaa tulla omillaan pikkuhiljaa ettei tartte asumaan jäädä sinne sairaalalle ;)

Mä oon ollut jotenkin hirveän uupunut henkisesti tuosta eilisestä lääkärikäynnistä ja sitä seuranneesta 24h suppariputkesta, että pyysin isovanhemmat ottamaan taaperon täksi päiväksi. Kukaan kun ei ole ulkoillutkaan sen kanssa herran aikaan, kun isäntäkin on edelleen saigonilla. Eli lepoa olen ottanut ihan surutta tän päivän, kun kerran väsyttää. No, mikä on lopputulos? Ei enää suppareita ja vauva on kiivennyt aivan mykkyräksi ylävatsalle eli eipä enää satu alakertaankaan yhtään. Sen se makuuasento teettää... :stick: Ehkä se käy ny vaan ottamassa vauhtia ja tulee sitten rytinällä, emmä tiiä enää itkeäkö vai nauraa :LOL: ja nyt ollaan VASTA ohitettu just LA. Että näistä tulee vielä pitkät päivät....

Kyllä mä sen tiesin, ettei vauva ollut mitenkään kiinnittynyt vielä, mutta että näin ylös sitten pönkeäisi... No, yleensä kävelylenkit saa tyypin vähän putoamaan, joten seuraavaks sitten tiedossa koiralenkkiä ja kotihommia kerta tässä nyt ei mikään etene, eikä missään tunnu. Osasin kyllä odottaa tätä pitempää latenssivaihetta, kun kerran kahdesta ekastakin on sama ollut. Nyt ei vaan vauvan (ja mahan) koon puolesta pokka meinaa kestää. Jos nyt jotain, niin mies alkaa parantua ja kertoi palaavansa huomenna töihin, eli yksi stressinaihe mulle vähemmän :)
 
Tsemppiä Mukipukipuulle tositoimiin! :) ja olikos Heilangakin synnärillä - sama juttu! Antaa toivoa meille perästä tuleville, että ensikertalaisillakaan ei aina mene sen kaksi viikkoa yli. :D

Pippurihännälle voimia.. Kyllä se ihan pian sieltä tulee. Ehkä tyyppi käy hakemassa vauhtia sieltä ylhäältä, ja sitten se on menoa! Onneksi miehesi on jo paranemaan päin.

Omaa napaa seuraavaksi. Rv 36+ oli ihan tuskaa, kun kärsin kovista liitoskivuista. Ehdin jo henkisesti varautua kärsimään niistä loppuun saakka, mutta kappas, sitten helpottivat! Nyt on olo ihan ok, vaikka kirjaimellisesti aika raskas kyllä. Ulkosaappaiden laittaminen on aikamoista taiteilua ja ähellystä.. Eilen neuvolassa (38+0) sain tyypin tämänhetkikseksi kokoarvioksi 3kg. Sf-mitta mennyt siellä ala- ja keskikäyrän välimaissa koko matkan, ollen nyt 32cm. Kuulemma on minun kokooni nähden pienehkö vaaveli siellä, tosin kätilö-th epäili että saatan myös piilotella vauvaa tuolla sisuksissa, pitkillä naisilla näin saattaa kuulemma olla. Painoa tullut alusta 11,5 kg (voi kunpa jäisi siihen mutta turha toivo näillä syömisillä..:popcorn: )

Nyt on alkanut myös jonkin sortin ramppikuume, APUA, kohta meille tulee oikeasti vauva!! Jännittää!

Tosi kiva, että keskustelu on vilkastunut täällä loppua kohden, vertaistuella on ollut mulle iso merkitys! Joka päivä käyn lukemassa, miten helmimammoilla menee. :flower:

Norbba ja tyyppi 38+1

(LA 16.2 eli päivän myöhemmin kuin etusivulla lukee, jäänyt varmaan joskus aikanaan päivittämäti :) Ainiin ja mittarissa mulla itselläni 26v., senkin voi samalla päivittää jos jaksaapi. )
 
Viimeksi muokattu:
Pippurihäntä, älä ota ressiä vaikka asukki punkee ylöspäin. Mulla ei laskeutunut eikä kiinnittynyt enään kakkosen jälkeen kukaan. Kuopuskin asui kokoajan tuolla kyljessä ja tuli vasta rytinällä alas kanavaan sieltä kesken tositoimien salissa. :whistle:
Ja samaa tekkee nyt Eikka-poika, äitipolin ajan oli pää alempana, nyt pää on navan kohtaa ja silti alapäässä on hyvässä vauhdissa kypsyminen.
Toki kyllähän se oloa helpottais jos asukas tulis vähän alemmas, vois jopa taipuu laittaa itte sukat hyvin jalkaan.. :stick:

Mukipukipuun puolesta täällä jännätään kovasti!

Eipä tässä auta kun kaivaa siivous vehkeet esiin ja alkaa touhuu, pojat lupas laittaa ruokaa niin vähän helpottaa tätä touhua.
Päivät venyyyyyyy niin madellen.. Meinasin huomenna pestä saunan, katotaan miten mahdun kömpii tonne lauteiden alle. :LOL:

nokkoaperhonen79&Eikka 37+2 ja jättimassu ja närästys..|O
 
Nopiaan taas omanapailen. Täällä ei sitten supistuksen supistusta saatu aikaan eilen ja tänään sitten alotettiin se lääkitys jonka nimeä en nyt taas muista. Nyt on muutamia suppareita saatu aikaan. Lääkäri veikkaa mun olevan yöllä salissa, mut kätilöt ei lupaa niin paljon. Eli saas nähdä. Miestä en raaskis päästää kotiin asti, kun on sitä matkaakin. Nyt taas supparin pariin.
Heilanga ja jästi
 
onnenpisara
Pusken tänne vielä mukaan vaikka harvakseltaan olen enää kirjoitellut. Tänään oli siis neuvola (rv 38+5) jossa sovittiin seuraava aika heti ensi viikon perjantaille jolloin ollaan jo yhden päivän ohi lasketun ajan. Nyt otettiin jo puheeksi ns. yliaikaiskontrolli joka on nykyään hyvinvointikontrolli. Se sovitaan äitiyspolille mikäli olen edelleen perjantaina yhtenä kappaleena... ja mitä ilmeisemmin olen koska terkan mukaan sikiö ei ole vieläkään laskeutunut eikä kiinnittynyt vaikka raivotarjonnassa on ollut jo joulukuulta asti... Ilmeisesti mahdollinen käynnistys menee kuitenkin vasta loppukuulle, kun eikös se nykyinen ohje ole että vasta 14vrk lasketun ajan jälkeen? Saa nähdä tehdäänkö sitä sitten maaliskuun vauva tästä ja miten iso sieltä tulee, kun jo tammikuun alussa nelikiloista lupasivat.

Onnenpisara ja Nöpö 38+5
 
Paljon onnea taas vauvan syliinsä saaneille :flower:

Mukipukipuulle ja Heilangalle kovasti tsemppiä! Toivottavasti supistukset on Heilanga nyt tehokkaita ja et joudu kovin pitkälliseen koitokseen.

Itse jännittelen kovasti ylihuomista käynnistystä. Siis menen torstai-aamuna osastolle. Ei mitään hajua miten aloittavat sen käynnistelyn. Viime viikon kontrollissa siis todettiin vauveli niin hyvänkokoiseksi, että tuon radin takia käynnistyspäivä sovittiin. Kyselin silloin, että mitä jos synnytys ei lähde käyntiin, niin voiko joutua vielä kotiin. Sanoivat, että jos kahdessa vuorokaudessa ei mitään tapahdu, niin sitten pidetään taukoa ja voivat laittaa vielä kotiin.
Oon kyllä niin valmistautunut nyt synnyttämään piakkoin, että toivon tosiaan, että lähtisi vaan rytinällä käyntiin. Oon potenut kolme päivää flunssaa, kauhea nuha ja lämpöä, niin en voinut kuin makoilla ja supistelusta ei tietoakaan. Nyt tänään olen paniikilla järjestellyt loput vauvan tavarat, pessyt vaunujen kuomun ym. Tosin silti ei pahempaa supistelua, joten pelkään kohdunsuun olevan yhtä epäkypsä kuin viikko sitten.
Kiitos muuten positiivisista käynnistyskokemuksista kirjoittaneille - enemmän kun on niitä kielteisiä kuullut. Olen kyllä ajatellut, että ehkä sitten enemmän kivunkievitystä, jos homma pitkittyy. Mulla on esikoinen leikattu ja toinen lapsi syntyi alateitse pari päivää lasketun ajan jälkeen. Silloin pärjäsin ammeessa pitkälle ja loppuajan ilokaasun kanssa.
Yöunet on nyt karissut silmistä, alan sängyssä pohtimaan näitä synnytysasioita... Eilen illalla nukahdin kolmen jälkeen :kieh:

Jaksamista kaikille ja niitä yöunia!

Pallomasu + pikkuinen "nelikiloinen"? 38+5
 
Heilangalle tsemppiä yöhön! Itse yritän vielä nukkua kun voin. Paikkoja ei oo tsekattu sen jälkeen kun tulin mutta oloissa ei oo suurta muutosta. Melko kivuttomia suppareita n.20min välein. Käyrä näyttää arvoksi jotain 90 pintaan, mitä se sit ikinä tarkottaakaan.

Mies kävi töiden jälkeen kääntymässä ja sen jälkeen tuli käly pitään seuraan. Mies tulee seuraavan kerran tod.näk vasta saliin siirryttäessä. Se on niin sairaalakammonen että ei pysty oleen täällä pyörtymättä

Huomenna kympin aikaan aamulla päätetään avittavista toimenpiteistä jos tarvis.

Mukipukipuu ja Väinö
 
Onnenpisara - Käynnistys on ainakin HUSin alueella ihan standardisti 14 vrk LA:n jälkeen näissä yliaikaistapauksissa, joissa ei ole mitään riskitekijöitä (äidin/vauvan tila). Se ya-kontrolli tai hyvinvointikäynti pyritään määräämään rv41+5 paikkeille. Mulla se on nyt sovittu nyt rv41+4, kun se on perjantai. Se kuuluisa kolmastoistapäivä ;)

Edellisestä kävin elokuussa 2013 rv41+3 ja silloin tehtiin kovakourainen sisätutkimus, oli 1,5cm kanavaa jäljellä ja vaan sormelle auki. Eli siis ei mitenkään kypsä tilanne, mutta käsittelyn seurauksena tuli vuorokauden aikana veristä imatulppaa --> heikkoja mutta jatkuvia suppareita alkoi tulla rv41+5 illalla, seuraavana rv41+6 aamuna synnärille, jolloin suppareita oli tullut 4-7min välein laimeahkosti koko yön. Olin silti edelleen saman verran auki/kiinni kuin ya-kontrollissa....Käynnistys oli sovittu siitä seuraavalle aamulle eli tasan rv42 ja se olisi tuossa kypsyystilanteessa tehty ilmeisesti ballongilla. Sitä ei lopulta tarvittu, eikä mitään muutakaan käynnistysmenetelmää, kun homma vähitellen eteni, mutta kalvot kyllä puhkottiin synnytyksen vauhdittamiseksi jossain välissä.

Mikähän heilangan tilanne mahtaapi olla? Jokohan nuo viimeisimmät dropit tehosivat? Pidetään kovasti peukkuja!

Täällä lähinnä höntti olo vatsassa, lähetään hakemaan uutta intoa nuorimmaisen kanssa perhekahvilaan. Jos rattaiden lykkiminen lumessa tekisi jotain hyvää tälle tilanteelle. Rinnat vihloo ja ovat falskanneet yön aikana, selvästi pitäis päästä jo imettämään!!!

PH rv40+2
 
Tsemppiä mukipukipuu! Siellä on tosi jännät hetket käsillä.

Osaisiko joku sanoa, millainen tukivyö olisi hyvä sektion jälkeen? Sellainen, joka ei paina, hinkaa ja hiosta sektiohaavaa? Onko sellaista edes olemassa?

Rv 37+2
 
Ai että täällä tapahtuu!
Joka aamu täytyy päästä lukemaan kuulumiset ja kuin moni on jakautunut! :)
Omat olotilat masentaa ja ahdistaa! Vauva on aivan ylävatsalla, punkee ilmeisesti pyllyään aivan tuohon ylös ja joka paikkaan koskee sen vuoksi. En edes ole varma onko se pylly nyt tuossa vai sittenkin pää. Meinaan kehitellä itselleni jotain paniikkia täällä. ;)
Kävin neuvolassa viime viikon lopulla ja kohdunsuu kiinni ja kanavaa vielä hyvin jäljellä, pää ei ollut kiinnittynyt ja sf-mitta huiteli jossain pilvissä. Ens tiistaina olisi se ultra, jossa saa vähän viitettä vauvan koosta ja ehkä sitä käynnistysaikaakin.

Tsemppiä kaikille tulevaan ja onnea tuhannesti vauveleista!

Mussukkanuppunen 37+1
 
Ihanaa kun vauvoja tulee <3
Itsellä tällä hetkellä vauvan painoarvio 3390g ja tänään oli viimeinen "normaalineuvola". Ensi viikon perjantaina on sitten jo yliaikaisuuskontrolli. Meillä siis etusivun tiedoista poiketen la 12.2.
Neuvolalääkäri on pyytänyt heti synnytystapa-arviota sairaalalta jos yli lähtee menemään.

Olen jo kehittänyt tuosta yliaikaisuusesta pienoiset kauhu-skenaariot kun itse olen hyvin pienikokoinen. Noh katsellaan... Toisena päivänä tuntuu että synnytys on lähellä ja toisena taas että ei.

Kohdunkaula on jo lyhentynyt ja pehmentynyt mutta vauva tunkee pyllyä edelleen kylkiluihin. Pään kiinnittymisestä ei oo tietoa. Lääh puuh..... Tsemppiä kaikille tänne loppuun! Koitetaan jaksaa!

hennanennu 38+6
 
Viimeksi muokattu:
Hennanennu ja mussukkanuppunen - Nää "taivaanrannanmaalarivauvat" tai "kainalokeijut" on kyllä yks maanvaiva :D Mä sympatiseeraan teitä oman kokemuksen pohjalta täältä... Toki ne laskeutumisesta aiheutuvat lantion hiertämiskivut on kanssa omanlaisensa ongelma, ja niistä olen minäkin vihdoin tässä kolmannessa raskaudessa saanut osani rv 39 eteenpäin. Tunnistan hyvin kyllä fiiliksestä millon vauva on pönkännyt itsensä irti lantiosta, kun ei meinaa mahtua istumaan, kylkiluut rutisee ja potkuja tuntuu melkein kurkussa asti. Sitten taas kun on alhaalla, niin häpy- ja häntäluu huutaa hoosiannaa. Koskaan ei oo siis hyvä ;)
 
Hui kun jännittää lueskella täällä näitä teidän juttuja aina näinä viimeisinä päivinä ja viikkoina ;)

mukipukipuu ja muillekin joilla h-hetki käsillä, tosi paljon tsemppiä synnytykseen! Täällä melkein tippa linssissä jännitetään!

Täällä olis tänään 39+5! Eilen oli lääkärin vastaanotto, vauvan kokoarvio 3100g eli vähemmän kuin viimeksi (onneksi). Eihän ne aina 100% tarkkoja ole.. Viimeksi vähän säikähdin kun piti olla reilusti enemmän kokoa että joko se vielä kasvaa nelikiloiseksi...

Täällä mennään sikäli tylsäksi tää loppu, että seuraavan kerran lääkäriin jo perjantaina (40+0) ja siitä eteenpäin JOKATOINEN arkipäivä. Puuhkis! Eli sitten seuraavan kerran maanantaina, ja ja ja... jos ei vauvaa ala kuulumaan. Todella rasittavaa, täällä kuunnellaan ja otetaan sydänkäyrää ja seurataan mahdollisia supistuksia. Gyn tutkimusta en halunnut viimeksi, enkä tiedä haluanko sitä enää tässä loppuvaiheessa noissa "rutiinikontrolleissa" muutenkaan, jotenkin epämiellyttävää jo :(

Jotain "positiivista" niin kivuttomia supistuksia alkanut ihan selkeästi tulemaan. Epäilen kyllä että mitään tässä hetkeen alkaisi tapahtumaan mutta kuten sanottu niin koskaanhan ei tiedä :)
 
Onnea taas vauvojen saaneille:)

Just tulin viimeiseltä lääkärin käyniltä.
Lääkäri meinas et vauva saattaa syntyä milloin vaan sen verran oli kuulema tilanne alakerrassa hyvä:)
Ja kanavaa puoli senttiä jäljellä.
Tutkimus sattu tosi paljon ja sen jälkeen onkin tullut verta ja paineen tunnetta lähes kokoajan alakerrassa.
Nyt jännittääkin et milloin osaa lähtä laitokselle. Matkaa meiltä tuonne synnärille 100km.
Eikai se auta ku seurata tilannetta.

Raputyttö ja masukki 38+1
 
  • Tykkää
Reactions: mussukkanuppunen
"Peetu1"
Raputyttö, hui kamalaa.. 100km matkaa!!? No ennemmin liian aikaisin kuin liian myöhään! (Helpommin varmaan sanottu kuin tehty). Mutta herkästi sitten vaan.. Toivottavasti kaikki tulee menemään sujuvasti :) Peukkuja siis sinne!!
 

Yhteistyössä