// Helmivauvat 2015 - helmikuu // MEIDÄN KUU

Nythän tässä alkaa olla jännää. Itse olin puolen yön maissa varma että lähtö tulee. Supistuksia tuli ja hiki virtasi.
Sitten ne laantui ja uskalsin viideltä lähettää miehen reissuun, tulee illalla myöhään takas. Nyt pieniä supisteluita ja yritän levätä ennen neuvolaa. Jännä nähä mikä on tilanne alapäässä.

Nokkosperhonen & Eikka 38+2
 
onnenpisara
Jos joitakuita jonkinlainen synnytyskertomus kiinnostaa niin tässä lyhyesti terveiset osastolta (toivon kovasti pääseväni temperamenttisen poikamme kanssa äkkiä kotiin):

Viime pe alkoivat supistukset limaisella vuodolla ja tulppa irtosi la aamuyönä. Supistukset jatkuivat ympäri vuorokauden tullen tasaisesti noin vartin välein. Välillä tuntui muutamia napakampiakin. Sunnuntaina hoidin vielä tallihommat ja iltapäivällä supistukset alkoivat tasaantumaan niin että suihkussa käynnin jälkeen niitä tuli kolmen minuutin välein. En olisi tässäkään vaiheessa tahtonut sairaalaan mutta mies vaati (olin soittanut synnärille että supistuksia pitäisi olla tullut säännöllisesti monta tuntia ennen kuin tulee..). Lähdettiin synnärille (matkaa 60km) ja matkan ajan suppareita tuli koko ajan mutta vähän harvemmin. Saliin päästiin olin jo 6cm auki. Kello oli tässä vaihessa noin 22 ja poika syntyi 23.42 eli pitkään ei aikailtu. Käytin tenssiä muutaman kerran, ilokaasua yritin ponnistaessa (ei mtn hyötyä) mutta lopulta jätin nekin heti alkuun pois kun en hyötynyt niistä. Kalvot puhkaistiin siinä kun olin 8-9cm auki ja homma eteni nopeasti. Ponnistusvaihe oli muistaakseni noin 30min ja istukka syntyi 10min sisällä. Poika koitti huutaa jo siinä vaiheessa kun pää oli puoliksi syntynyt.

koko homma kesti 5h22min ja olisin voinut lähteä heti tallille. Itse asiassa kova halu on kotiin. Poika on ihan isänsä tekele ja perinyt temperamenttinsa kovapäisiltä vanhemmiltaan. Ihana rakas aarre hän on. <3
 
Tsemppiä Norbballe, tibtille ja Nokkosperhoselle! Kuulostaa lupaavalta :)

Sadana kiitos pullo vinkistä. Meilläkin on rintapumppu mutta en ole sitä vielä ensikertalaisena uskaltanut käyttää. Ohjeissa suositellaan käytön aloitus maidon tulon tasaannuttua, yleensä n.2-4vk synnytyksestä. Mistähän senkin tietää sitten? Täällä ainakin heruminen jatkuu. Koki ajan tulee molemmista pikkutippaa ja varsinkin sit kun imettää toisella niin toisesta valuu oikeen helminauhana. :D yöllä on pakko nukkua pyyhe sängyssä...

Mukipukipuu ja Väinö 1vk
 
Viimeksi muokattu:
Joo alussa se maidontulo voi olla ihan mitä sattuu, ja paras onkin antaa melkeinpä vauvan hoitaa se imupuoli. Varsinkin ylituotantotapauksissa, jos ihan suihkuamiseksi menee. Vauva kun vetää sitten liikapaineella heruvista hinkeistä helposti överit tai hermarit, vähän tempperamentista riippuen...Pumppaaminen kiihdyttää kuitenkin tuotantoa entisestään. Rento lapsentahtisuus on se meikäläisen mantra :)
 
Minä aloitin pumppaamiset jo sairaalassa kolmantena päivänä. Maito nousi silloin kunnolla ja kovetti rinnat sellaisiksi ettei käsin lypsäminen ollut mahdollista ja vauvakin lopetti totaalisesti imemisyritykset kunnes rinnat oli osittain tyhjennetty pumppaamalla.
Maidontulo alkoi rauhoittumaan vasta kun vauva oli 2 viikkoa vanha ja nyt vastaa aika hyvin vauvan tarvetta... tosin edelleen aika ajoin pumppaan jos alkaa rinta tuntumaan liian täydeltä.
Pakkasessa on kolmatta litraa maitoa odottamassa hetkeä jolloin rinta ja vauva eivät ole ruokahetkellä samassa paikassa tai jos joudun jollekin lääkekuurille.
 
Lääkärikuulumisia:
Käytiin aamulla erikoislääkärillä. Vauva ultrattiin, painoa tällä hetkellä huimat reilu 3.6kg!!!!
Kohdunsuun tilanne aika epäkypsä, ulkosuu sormelle auki ja paikat pehmeät, mutta sisäsuun tilannetta ei varmaksi osannut sanoa koska Kohdunsuu oli vielä kovin takana. Lähete äippäpolille tuli, siellä uusintaultra ja päätös milloin käynnistetään. Viimeistään ensi tiistaina kun täynnä on 39vkoa.

Nyt neuvoja miten synnytyksen saa käyntiin ennen ensi viikkoa! ;)

Mussukkanuppunen 38+0
 
tibt, onnea matkaan! :)

Täällä rv 40+4 ja missään ei tunnu mikään! Ihan perseestä suorastaan jos saa suoraan sanoa |O Siis ei oo mitään sellaista tunnetta että "ens yönä" tai "huomenna" tms. :D Olo on erinomainen mutta mielen päälle taitaa enemmänkin käydä tää ihmettely. No joo, väsymystä on mutta tällaista fyysistä raskaus/synnytystuntemuksia ei oo..
Kattellaan.. :)
 
Pläääh.. Nyt loppui nekin viimeiset tuntemukset että jotain vois tapahtua. Neuvolassa käyty, seuraavan kerran tavataan sitten kun poika on syntynyt.
Kaikki ennallaan, paitsi että kohdunpohjan korkeus huitelee edelleen omia käyriä ja neuvola sanoi että komea on maha ja mitta. Olihan se, huimat 43cm!!
Maksa ja sappiarvo kokeissa kävin labrassa kun kutittaa.
Kohdunsuulla ei ole tapahtunut ihmeitä viime viikosta.
Joten nyt vain odottelen maanantain lähtöä ja käynnistyspäivää.

Tympeää.
 
Mussukkanuppunen - ei niitä käynnistymisvinkkejä kyllä ole, sori vaan :) Nimim. Jo tokaa kertaa 42 viikkoa kantanut, kaiken (!) kokeillut mami.

Pääkopalle raskaita aikoja, siitä ei pääse mihinkään, jokaisen täytyy vaan löytää se oma zen niihin viimeisiin päiviin. Tai sit vaikkapa kiukutella ne läpi, jos se helpottaa.

Nokkosperhonen - 42cm oli meikäläisen lukema rv41, komeatahan tää on :)

Eipä tunnu missään -päivä tälläkin. Kotihommia duunailtu, auringossa tehty koiralenkki, ei särje, vihlo tai supista olleskaan. Hyvä mielikin on, joten mikäs tässä, takapihalla auringossa istuessa!

Nyt vaan tsemppiä, kaikki keinot on kuulkaas mammat sallittu näiden loppumetrien ketutuksen selittämiseen! Voimia, kyllä me selvitään :)
 
Täällä ollaan edelleen. Olen myös päättänyt luovuttaa!! =/

Eilen kävin neuvolassa ja olikin siinä perään myös lääkäri. Meilläkään ei neuvolantädit katso kohdunsuuta. Toiveikkaana menin lääkärille, mutta turhaan! Kaulaa vielä jäljellä ja juuri sormelle auki! :( Pyysin tekemään kunnon tutkimuksen niin lääkäri naurahti ja sanoi ettei halua minun synnyttävän hänen pöydälleen. Tutkimus ei edes sattunut. Kerroin että vauvan paino pelottaa kun painoarvio oli sillon 35+6 sen 3,1kg. Taas naurahti, että tuo menee ihan keskikäyrillä ja syöt vaan salaattia niin sokeritkaan heittele! Kaiken huippuna tämä nainen oli itse myös raskaana.. ei silti myötätuntoa paljon herunut! Teki se lähetteen taysiin kun alapaine tasoa 95-105 Ja turvotusta..

Odotan ja toivon ja luotan että tämä syntyisi laskettuna, eli nyt perjantaina 13.päivä! Tuo päivä ollut aina minulle onnenpäivä. Alkuraskaudessa kun kuulin lasketun, tiesin että kaikki menee hyvin. Ja tässä raskaudessa kaikki on kyllä mennyt enemmän kuin hyvin! :) Tämä loppu vain on melko tuskallista, mutta luotan ettei tätä päästetä kovin pitkälle vauvan painon takia.

Kyllä sitä silti miettii että jos tämä olisi syntynyt samoilla viikoilla kuin isosisaruksensa, minullakin olisi jo 2,5vko vanha tuhisija! :) Kohta täytyy pakata suuremmat kotiintulovaatteet vauvalle. Kassit kun ovat olleet pakattuina jo kuukauden! :)

Jaksamista kaikille! <3

Rv 39+4
 
Meitä kypsiä :stick::headwall: alkaa olla täällä aika monta jo.. :whistle:

Neuvolantäti kirjoitti neuvolakorttiin painoarvion 3,7kg.. En tiedä mitä pitäs sanoa. Ehkä että paljonko se tuosta heittää.
Käski myös kuvaamaan massua, olen minä sitä joka viikko kuvannut mutta nyt sanoi että noin isoa komeaa mahaa harvoin näkee että ota ilman paitaa kuvia. Kuulemma vielä joskus se voi minustakin olla komia! :LOL:
Noh,täytyy tänään ottaa kuvia kun mies tulee. Saapi tuo teinityttö ottaa edes pari yhteiskuvaa massusta missä mieskin on mukana. Ompahan pojalle sitten näyttää ja muutenkin kiva ehkä myöhemmin että on sellaisiakin kuvia missä on mieskin.

Taidan laittaa saunan päälle, vihlomiset tuli takas mutta muuten olo on liiankin loistava..

Koitetaan pallomahat jaksaa! :heart:

nokkosperhonen&Eikka 38+2
 
Pakko kommentoida vielä painoarvio asioihin, sivusta oon tosiaan seurannut tätä ketjua, kun itselläni LA oli 30.1. Meidän tyttö syntyi eilen aikaisin aamulla 41+3, melkein 48h vesien menon jälkeen. Synnytys eteni ensin hyvin, mutta lopulta jouduttiin kiirelliseen sektioon, kun mikään ei meinannut mennä enää oppikirjan mukaan ja syy taisikin löytyä vauvan koosta, että luonto pisti vastaan. Mutta joka tapauksessa 34+4 saatiin painoarvio 2730g ja lääkäri arvio painoa tulevan kilon verran lisää synnytykseen mennessä. Ihana ihana typy syntyi sitten 4438g ja 54cm, huh :heart:

Onnea vielä tuhannesti vauvautuneille ja tsemppiä vielä odottaville :)
 
  • Tykkää
Reactions: Mammako86
Pikaisesti tulin tsemppaamaan teitä KOKONAISIA tästä tissinsyönnin oheisena..:wave: edelleen kun tulee päivittäin kurkisteltua teidän kuulumisia..ELI lisätkää sinne ässälistalle SUKLAA :'( minä söin sitä perjantai-iltana ja nukkumaan mennessä otin panadolin ja sanoin että tänä yönä aion nukkua ( minuahan oli supistellut jo maanantaista lähtien öin ja päivin eripituisia aikoja ja säännöllisesti..) koska olin aivan loppu ja väsynyt..nukuin kin 1,5h jonka jälkeen supistelut taas alkoivat ja ensimmäisen tullessa ponkaisin sängystä ylös ja tiesin että nyt se on menoa ? nyt takana kaksi imetettyä yötä sairaalassa takana ja yksi kotona joka toi jo muutaman tunnin unta..SIIS pointti oli teille tässä se että syökää suklaata, Koittakaa rentoutua tavalla tai toisella :) ja nukkukaa, tulette tarvitsemaan levännyttä kroppaa synnyttämiseen ja ensimmäiseen viikkoon vauvan kanssa ! VOIMIA SISKOT!! KOHTA saatte sen palkinnon jota kannatti ODOTTAA Iina2013+prinsessa 4 pv ps.marabou kokopähkinä on se synnytyssuklaa:LOL: :hug:
 
  • Tykkää
Reactions: Sadana
:stick: Tympii ja ketuttaa. Aamuyöllä puoli neljä alkoi supistukset. Ei mitään jäätäviä mutta kuitenkin sellaisia että hieman tuo hikikin nousi pintaan.
Kävelin sisällä, kävelin pihalla, yritin levätä, pyörin... Tulivat noin 5min välein. Noh... Kaksi tuntia ja ne loppui :kieh: Nukahdin ja heräsin 45min päästä kun kello soi herättämään teiniporukkaa kouluun.
Kyllä kiukutti! Niin turhauttavaa. Taitaa se vaan niin olla että mun kroppa ei toimi oikein, luonnolliset supistukset eivät vaan jaksa tehdä työtä. Päästään tähän että avautuu sentin puolitoista ja kanava häviää mutta sitten junnataan paikallaan. Tälläinen on ollut tähän asti tilanne kun olen lähtenyt synnyttää ja aina on jouduttu vauhdittaa mutta eivät ole sairaalan päässä uskoneet ettei omista supistuksista ole mihkään. :headwall:

Päivät menee sitten ihan zombina ko muutenkin yöt on raskaita ja sitten vielä noita supistuksia.
Kyllä varmasti kroppa väsyy ja ennen maanantaita mun pää on levinnyt näillä öillä ja koko perhe kärsii mun väsymyksestä, kiukkusuudesta ja kaikesta.
Pelko iskee että tulee tuskan pitkä ja raskas synnytys.. :'(

Että tälläisiä heti aamusta täällä..

nokkosperhonen&Eikka 38+3
 
"Peetu1"
Nokkosperhonen, vähän samoilla fiiliksillä. Jotain tuntemuksia löytyy, jotka sitten lopahtaa ja niistä ei ole mihinkään. Ei siis kroppa jotenkin jaksa vaan jouduttaa tätä hommaa. :D Nooo...

Mietin just aamulla, että aatelkaa miten jossain Afrikassa köyhissä oloissa lapsikuolleisuus on varmaan just tämän takia iso, jos äidin kroppa ei käynnistä synnytystä itsenäisesti ajallaan (eikä ole sairaalahoitomahdollisuutta!) - ja lääkkeellisesti jos sitä synnytystä ei käynnistetä niin sitten jossainkohtaahan istukan toiminta heikkenee niin että siitä tulee seurauksia jo vauvalle (ja/tai lopulta myös äidille). Eli, olkaamme onnellisia että ollaan ja asutaan kehittyneemmissä maissa. <3 Meidän huolet ja pitkät odotuspäivät on pieniä huolia :)
 
Heips, pikasesti tulin kirjottelemaan. Päivittäin kyllä luen kuulumisia =)
Onnea taas vauvautuneille! Ihanaa että niin moni on saanut jo nyyttinsä kainaloon tuhisemaan =)
Ei se meillä muillakaan enää kaukana oo, vaikka se ei kyllä paljon lohduta näissä tuskissa :headwall:

Nokkosperhonen sulla menee painoarviot suunnilleen samassa ku mulla... meil oli se lääkäri Naistenklinikalla viikoilla 36+0 eli kaksi viikkoa sit torstaina ja silloin painoarvio oli 3,3 kg :O
Ja kaikki kaverit, sukulaiset ja jopa neuvolantäti sano että on kyllä komea maha, ei voi olla ainakaan huomaamatta :) Ei se paljon itseä lohduta ku on niin tuskasta tän mahan kanssa.

Liitoskivuista joku kyseli, niistä täälläkin kärsitään, liikaakin. Supistuksia on kans tullut, epäsäännöllisesti, mutta niin pirun kipeitä. Turhauttavaa ku tietää ettei niistä mitään hyötyä ole kuitenkaan, ei ainakaan esikoisen tapauksessa ollut, joka syntyikin 41+5 kun puhkastiin kalvot. Ja esikoisen syntymän kun muistan ihan hyvin niin voin sanoa että jos saa ja on mahdollisuuksia niin kannattaa nukkua mahdollisimman paljon joka välissä. Itse valvoin silloin viikon ennen synnytystä (nukuin la-to yhteensä n. 6h ja tyttö siis syntyi sillon to) ja synnytys oli varmaan ainakin osittain sen takia pitkä, tuskanen ja ponnistusvaihe sen 1h20min kun ei vaan ollu voimia ja väsy painoi.
Mulla alkaa vissiin kroppa taas tottua tähän huonosti nukkumiseen, onneks esikoinen on päiväkodissa ni saan aamulla nukkua pidempään kun yöt nukun edelleen niin huonosti.

Noh, tsemppiä taas meille jotka vielä mahojemme kanssa täällä pyörimme!

Sunday83 37+5 ja viikko+1 pv sektioon =) aamukampaa etsiessä..
 
  • Tykkää
Reactions: eliaza84
Sunday83 - lähenee lähenee! Ei meilläkään enää montaa päivää... Kun oletettavasti käynnistyspäivä on maanantai 42+0.

Mojito - Kiitos tsempeistä, pakko nyt kuitenkin todeta, että hirveästi sun tarina ei kyllä mua lohduttanut - päinvastoin :( Toi on ehkä just se, mitä eniten pelkään. Eli että synnytys käynnistyy itsestään viime tingassa, muttei etene tai että käynnistetään eikä etene, tulee joku hätätilanne ja sitten tie käypi leikkuriin. Hui. En halua. Mullahan on ollut lähestulkoon sama painoarvio rv35+0 ja sen jälkeen LA:na ollut jo 4,1kg eli maanantaihin mennessä ollaan siellä 4,5kg:ssa, jos ei nyt jotain ihmettä ole tapahtunut. Toki mulla on kyseessä kolmas synnytys ja aiemmat ovat olleet helppoja ponnistaa ja edenneet lopussa hyvin. Mutta silti. Nyt on vaan pakko yrittää olla rauhassa ja miettiä, että ei se tarkoita, että jos yhdellä menee noin, niin sitten toisellakin.

Peetu1 - Mä kans pohdin vähän tuota yks päivä, että miksei se kroppa sitten osaa alkaa tuottaa sitä ulostuloa vauvalle ajoissa, jos se on käymässä liian isoksi. Ja että mistä tämä johtuu. Oma arvaukseni on kuitenkin se, että tämä taitaa olla nimenomaan hyvinvointimaiden ongelma enemmänkin kuin köyhempien, joissa se pienipainoisuus ja aliravitsemus kulkevat käsi kädessä. Eli me eletään liian helppoa ja yltäkylläistä elämää, biologia ei ole sopeutunut siihen ja kasvattaa vauvaa tietysti kaikin keinoin, kun luulee, että resursseista on pulaa. Ja kun ei ole, näillä energiansaanneilla. Yliaikaisuus ja -kokoisuus ovat lisäksi tilastollisesti ennen kaikkea ylipainoisten ja iäkkäämpien odottajien ongelma. Ja meikäläinen nyt kuuluu ainakin tässä raskaudessa noihin kumpaankin ryhmään, BMI26-27 ja ikää 37.

Omat kuulumiset tältä päivältä - Kalvojen härkkimisestä, limatulpan irtoamisesta, osteopatiasta, vatsan sekaisuudesta ja ennakoivista suppareista huolimatta mitään ei ole viikkoon tapahtunut. Eli kaikki nuo "tuosta ei kauaa mene" -merkit ovat meidän kohdalla pettäneet.

Yhden asian huomasin eilen, vatsa tuntuu jotenkin tyhjemmältä eli ihan kuin lapsivesi alkaisi käydä vähiin, vauvan ulokkeet tuntuu hirveän pinnassa vatsassa, liikkeet jotenkin "kovemmilta" ja vatsa alkaa mennä sivuilta ja ylhäältä kuopalle kohdun ympäriltä. Ja etenkin kun supistaa, niin vatsasta tulee ihan vauvan muotoinen. Siitäkin tietty ehdin huolestua, mutta ei kai se lapsivesi voi hetkessä loppua, väheneminen on ihan normaali ilmiö sinänsä. Ylihuomenna kuitenkin sen tarkastavat, joten yritän nyt olla huoleti sen kanssa, jos vauva kerran liikkuu.

Vauvan liikkeet ovat harventuneet, mutta helposti saan silti tarkkailurajan 15 liikettä täyteen, viimeistään 20-30minuutissa, mihin kellonaikaan tahansa. Muutos tietty aiempaan on se, että ennen ne tulivat ihan parissa minuutissa.... Mutta seurailen näitäkin nyt vähän tarkemmin. Oma paino on pudonnut kilon viikossa, kun ei huvita syödä vauvaa yhtään isommaksi. Paineet ja pissat kotioloissa ihan ok edelleen. Puuh. Tulis jo.

PH 41+2
 
Pippurihäntä Lähdetään sitten maanantaina samaa aikaa jos mitään ei sitä ennen tapahdu.. :headwall:

Kävin tuossa siivoomassa koiratarhaa vähän ja lapion terassilta lunta. Ainoa mitä tapahtu omaan oloon oli että hiki valui.. |O

Nyppii.. Kylläpä tässä käy niin että yläpää on kypsä ennenko alapää kerkee edes tajuta.

Jos ens yö menee samalla kaavalla kuin muutkin lähiyöt niin soitan äitipolille ja sanon että nyt riitti. Tulen nyt ja käynnistetään. Se ei tuolle asukkaalle tuolla mahassa enään ole kriittinen vaihe että tuleeko nyt 38+4 vai 39+1.. Siellä se on mahassa kuitenkin valmis paketti.

:headwall: np&eikka 38+3
 
Voi Pippurihäntä, ei ollut todellakaan tarkoitus säikäyttää! Ihan vaan, kun näistä painoarvioista ja muista on ollut puhetta, niin piti kertoa vaan omakokemus, että täällä meni sitten "hieman" alikanttiin arviot... Ei kukaan osannut millään epäillä näin isoa (itselläni oli vaan tunne ja pelko, mutta silti tuli yllärinä) Mutta nää on näitä.

hurjasti peukkuja täältä! :)
 
Viimeksi muokattu:
Joo painoarvioihin kannattaa varautua kyllä hieman epäillenkin! Täällä Suomen rajojen ulkopuolella kun joka lääkärikäynti ULTRATAAN niin heittää ne jo ultratessakin ne painoarviot vaikka periaatteessa tarkkoja mittoja otetaankin ympäri vauvaa joka helvetin kerta. :D Nimittäin olisko ollut viikolla 38+ vauvan painoarvio oli muistaakseni 3700g ja sit 39 viikon loppupuolella painoarvio olikin vain 3200g. Eli heittoja niissä on varmasti suuntaan tai toiseen.. :)

Tänään on sitten supistellut ihan tuntuvasti (jes!) jostain klo 13 alkaen. Siis silleen semi-kipeästi! Pystyy olemaan, mutta napakoita ja jo hieman kipeitä supistuksia tullut pitkin päivää. Nyt oon sitten kellotellut niitä tässä kohta parin tunnin ajan ja niitä tulee 6-9min välein. Tosin pitkäkestoisia ne ei ole mutta jo useita tunteja tullut ja ihan kohtalaisella voimakkuudella (vielä jaksaa kuitenkin kärvistellä kotona, ärsyttää vaan yötä vasten jäädä "ihmettelemään", ja tällaisella ololla tuskin kyllä unta saa sit yhtään). Katotaan nyt mihin johtaa vai johtaako mihinkään! Sais kyllä jo jotain tapahtua, laskettu aikahan meni jo PERJANTAINA :D !
 
  • Tykkää
Reactions: Mammako86
No heips! Nyt kun parhaimmasta alkuhuumasta on selvitty niin kerrotaan teillekin, että 10.02.15 3500g ja 49cm terve tyttö syntyi. Nyt vielä sairaalassa mutta eiköhän me kohta kotiuduta :) synnytys meni hyvin ja niin hassulta kuin se kuullostaakin niin edellisen illan päätin vaan nauttia kaikesta kaikenmoisten poppakonstien sijaan. Käytiin syömässä ja hempeiltiin ja herkuteltiin. Yöllä synnytys sitten päätti käynnistyä ja illalla oli tyttö sylissä. Tsemppiä vielä odottaville! Ja nokkosperhonen, tulet äkkiä perässä tänne sitten :)
 

Yhteistyössä