// Helmivauvat 2015 - kesäkuu //

Mä koitan olla stressaamatta tätä tilannetta, siteeseen oli tullut about teelusikan verran vuotoa ja välillä se vessareissussa sellaista limaa, ihan kuin valkovuotoa mut vähän veristä.. Tää on vaa kaikki niin uutta ja sit ihmeellistä kun on eka tulossa ja hänen pitkän yrittämisen jälkeen tuli se plussa ja digi näytti raskaana 2-3 niin kyl mä jaksan uskoa et raskaana ollaan edelleen.. Ja netissä oli et kaikki alkuraskauden vuodot on normaalia, jos ei oo vatsakipuja..
 
Väpä; Mitä ongelmia niillä neljällä sitten on ollut?
itse en moiseen jaksa uskoa. Onhan niitä kissoja ollut ihmisillä iät ja ajat. Nykyihmiset ovat vaan aivan liian hygieenisiä. Ennen sanottiin kun muksut söi jotain epämääräistäkin, et vastustuskyky kasvaa. Nykyään haetaan heti antibiootit ja desinfioidaan huushollit lattiasta kattoon. Ei ihme et nyky lapset sairastuu niin herkästi. :)
itse en oo Kyl yhdessäkään kissaperheessä havainnut lapsissa mitään outoa ja ovat sairastelleet siinä missä muutkin. Allergia eläimille ei tunnu niillä lapsilla olevan niin herkässä.
Noh, nää on näitä mielipide asioita.
Itse oon enemmän huolissani kissani käyttäytymisestä lasta kohtaan.
 
  • Tykkää
Reactions: Tiuh
Luulen minäkin, etteivät kissat ole suinkaan todennäköisempänä syynä mahdollisiin ongelmiin lapsen terveydessä syntymän jälkeen. Sen verran paljon olen nyt asiasta tietoa ottanut. Toksoplasmoositartunta, jota siis kissat saattavat kantaa ja joka on sikiölle vaarallinen, tarttuu vähintään yhtä todennäköisesti mullasta tai pesemättömistä kasviksista kuin kissoista. Lisäksi toksoplasmoositartunta on harvinainen Suomessa.

Munkin kissat ovat kovin seurallisia ja syliin hyppäävä lajia, mutta meillä onneksi (vauvaa ajatellen) on miehen toiveesta pidetty makkarin ovi aina kiinni, koska mies ei halua nukkua kotieläinten kanssa, koska hänellä on lievä allergia. Siellä on sitten vauvakin turvallista nukkua... Jos siis vauvaa on tulossa.

Onko muut huomanneet mitään eroa näössään tai silmissään? Mä tilasin jo ajan silmälääkärillekin, kun tuntuu et on vaikea kohdistaa katsetta eri etäisyyksille ja päätä alkaa lukeminen särkemään ja muutenkin tuntuu rasittavalta katsella esim. kaupassa tuotteita. Sit googlasin asiaa, ja tajusin, et raskaus voi tuoda muutoksia näköön, jotka on todennäköisesti tilapäisiä. Silmälääkärikään ei kuulemma uusia laseja määrää kuin vasta n. puoli vuotta synnytyksen jälkeen. Mulla siis ennestään jo lasit, ja ajattelin ikänäön nyt alkaneen muuttaa näköä. Mut nyt perun kyllä lääkärin. Kaikkea sitä raskaus voi aiheuttaa... :O
 
Heilanga, kahdella parilla lapsi syntyi keskosena ja kahdella vauvalla oli silmässä kaihi. Olen samaa mieltä, että sattumaa sen täytyy olla... ja kaipa keskosia syntyy muutenkin jonkin verran. Ehkä noi silmäongelmat kiinnittivät enemmän huomiota, kun ovat kovin paljon harvinaisempia. Joo, ja ylihygieenisyys on suuri syyllinen moniin terveysongelmiin :(. Lemmikeistä on hyötyä lapsen allergioiden välttämisessä, erityisesti koirasta ja aina parempi, jos perheessä on kaksi koiraa. Luulisin, että esim. antibakteeristen siivousaineiden välttäminen on vielä hyödyllisempää. Koira suojaa lasta allergioilta | Kotimaa | Kaleva.fi
 
Viimeksi muokattu:
Mun yhdessä ainoassa tuntemassa kissaperheessä syntyi vauva 2vkoa yliaikaisena :) kyllä taitaa korrelaatio noiden välillä olla aika heikko ja mennä sattuman piikkiin.

Eläinten ja lasten samassa perheessä eläminen taitaa olla sitten ihan tutkimuksin todistettu turhia infektioita ja allergioita loitolla pitäväksi seikaksi.

Öh, meillä tuleva isosisko on nukkunut rikkonaisesti viime yöt... Antaapa taas vähän esimakua tulevasta kahden pienen kanssa.

PH rv8+6
 
Heips kaikille piiitkästä aikaa! Tulen nyt nopeasti ilmoittelemaan itsestäni, kohta pakko palata töiden pariin, kun olen viime viikon ollut saikulla. Olen kärvistellyt niin mielettömän pahoinvoinnnin kanssa, etten ole edes koneelle kyennyt. Makuuasennossa hieman helpompi olo, mutta en voisi kuvitellakaan, että katsoisin telkkaria tai tietokonetta. Syödä pitää vähän ja usein. Kahdessa edellisessä ei pahoinvointi ollut mitään tähän verrattuna. Oksentanut olen vain pari kertaa, mutta olo on ollut sitäkin kauheampi. Tänään 9+1 ja ensimmäinen vähän parempi päivä. Jos tämä tästä helpottaisi.

Hannuliinille tsemppiä vuodon kanssa. Toivottavasti on harmitonta! Aika yleistä tuntuu pieni tiputtelu olevan alkuraskaudessa.

Palaan myöhemmin paremmalla ajalla... :)
 
Täälläkin ollaan viikonlopun jälkeen hengissä vielä!
Nyt uudeksi kaveriksi on tullut yölliset vatsakivut.. Tosin vain jos herää muusta syystä, en siis kipuun herää. Esim lauantaina nukahdin sohvalle ja siitä kun lähdin useamman tunnin päästä siirtymään sänkyyn, oli kipu todella menkkamaista ja niin kovaa etten nukutuksi saanut. Onneksi lämminvesipullo auttoi kipuun ja unikin tuli lopulta. :)
Pahoinvointi on pysynyt loitolla kun on muistanut syödä parin tunnin välein. Ja ruisleipä on ollut täälläkin kova juttu, sekä puuro! Kaikki kuitu ja hedelmät uppoaisi loputtomiin.

Vielä kuukausi niin päästään ultraan katselemaan pikkuista! :)

Tsemppiä uuteen viikkoon kaikille, ja tarrasukkia :)
 
Neuvolassa käyty. Oli kyllä kiva kokemus. Todella mukava hoitaja joka ei liikoja napissut mun painosta. :) Oli muuten paino noussut sitten parikiloa viime puntarireissusta. Yök. En halua taas satakiloiseksi vonkaleeksi.

Kissoistakin puhuttiin. Hällä itsellään kolmekissaa. Olivat kuulemma hienosti ottaneet vauvantaloon, tosin se nyt riippuu kissoista. :) Toksosta naureskeli ja sanoi, että helpommin saa huonosti pestyistä vihanniksista ja mullasta yleensäkkin. Totes myös et suurinosa on sen jossain elämänsä vaiheessa sairastanut. :)
Käsineet kädessä ja hyvä käsienpesu laatikontyhjennyksen jälkeen pitäis riittää mainiosti.
Mulla on nyt sit nt-ultra 21.7 kolme viikkoa enää. Jee! :)
 
Mä aluks kans mietin tuota kissa juttua, mutta tultiin siihen tulokseen et mies siivoaa laatikon(jess jess) niin ei tarvitse huolehtia turhaan.
Tänään on ollut kamala oksetus ja kuvotus päällä, mut toistaseks en onneks ole vielä yrjöillyt. Olin vähän epävarmalla fiiliksellä pari päivää kun oireet poistuivat lähes kokonaan, nyt ilmeisesti kaikki taas ok ja olo jälleen onnellisesti kamala. :) Voimia kaikille muillekin pahoinvoiville.

Minun tiedot 28v/esikoinen/KYS/ LA 21.2 (tulee toden.näk. muuttumaan)
 
Tuli nyt ihan vaan mieleen, että onko kukaan teistä käynyt lukemassa esim.vauva sivuston palstailuja. Ihan hirveitä trolleja koko paikka täynnä. Yhteenkään kysymykseen ei oo vastausta jossa ei joku trollais. Ihan hirvittävää lukea.
Tällä sivustolla en moiseen oo törmännyt. Mistäköhän toikin johtuu?
 
On trolleja täälläkin... tuolla Mitäs nyt -palstalla ainakin. Hannuliini, toivottavasti pelot osoittautuvat turhiksi ja saat mielenrauhan. Mä oon tänään miettinyt, että mikä mua vaivaa... onks jokin flunssa tulossa tai jotain, kun ihoon koskee. Ei siis lihaksiin vaan ihoon. Varsinkin käsivarret ja reidet ovat ihan kosketusarat :(. Outoa.
 
Tsemppiä hannuliini!

Heilanga, täälläkin trolleja melko paljon mut yleensä vissiin tää odotuspuoli saa olla niiltä rauhassa. Ei oo samasta syystä tullu sitä foorumia luettua.

Tsemppiä ja voimia oksentelijoille!

Täällä aamu alkoi niinkin "kivasti" kuin että pyörryin vessaan. Oltiin mun vanhemmilla yötä ja äiti tietysti huolissaan. Vissiin noi verenpaineet heittää. Aina ollut alhaiset niin nyt vissiin sit herkästi käy siellä liian alhaalla. Inhottava kylmän hikinen silmien pimentymis fiilis oli sen jälkeen koko aamupäivän. Lievää huonoa oloa ollut koko päivän. Oikein ei tiedä mitä haluaisi syödä.

Kampiakseli ja heebo 8+5
 
Noista trolleista, täälläkin niitä oon huomannut, mutta en erityisemmin odotuspalstalla... Lähinnä tuola missä kysellään kysymyksiä...

Verenpaine Tääläkin heilahdellut taas. Normaalisti matala verenpaine ja toukokuun loppupuolella olimme hääkuvauksessa miehen kanssa ja tunnin kuvauksen aikana menin kolmesti tajuttomaksi. Sen jälkeen on heittänyt päässä, mutta ei tajuttomaksi menty.

Voi kun tää pahoinvointi loppuisi ekaan kolmannekseen...

9+0
 
Täälläkin nyt ekassa neuvolassa käyty. Ihana neuvolatäti - mitään uutta infoa ei juurikaan tullut, mutta oli kiva yleensä päästä vähän "vauvafiilistelemään" jonkun kanssa, kun mieskin nyt reissussa. :) Sydänäänetkin kuunneltiin, ja siellä se jyskytti. <3

Cockerspaniel: Mulla taas verenpaine vähän korkeella, mutta terkkarikaan ei meinannut uskoa sitä, kun mitään varsinaista syytä ei pitäisi olla (oon hoikka, urheilen paljon, en tupakoi, syön suht terveellisesti ja oon muuten ihan terve).

Tsemppiä tosiaan pahoinvoiville! Itteä oli taas alkanut vähän huolestuttaa pikkusen elossaolo, kun oma olo on niin hyvä ja virkee, mutta sydänäänten kuuleminen tänään taas vähän rauhotti mieltä.= )
 
  • Tykkää
Reactions: Sadana ja Ututytto
hiliputti: Ihanaa, että sait kuulla jo jumpsutuksen :heart: Mulla on perinnöllisesti lievästi koholla oleva verenpaine ja niin on myös mun siskolla, joka on superurheilullinen PT, elää tosi terveellisesti ja on hoikka. Joillakin on vaan elintavoista riippumatta korkea paine ja sillä siisti. Meillä siis kummallakin lääkitys ihan tähän. Yleensä sellaisilla odottajilla, joilla on luonnostaa vähän koholla paineet, saavat odotusaikana nauttia normaaleista paineista. Esim. mulla viimeks vähennettiin lääkitys ihan minimiin, kun paineeta alkoivat huidella heikottavan alhaalla. Tämmöisellä luonnostaan kohollaan olevalla paineella ei ole mitään tekemistä raskausmyrkytyksen kanssa, eikä se lisää riskiä siihen. Mulla siis herkästi koholla paineet erityisesti vastaanottotilanteissa, lääkityksestä huolimatta ja sovittiinkin, että mittaan ne aina kotona aamulla niin ei tule turhaa huolta terkkarin ottamista luvuista.

hannuliinin tilanteessa eletään täälläkin mukana. Toivottavasti huolet hälvenevät ja uutiset ovat hyviä :)

Me käytiin tänään ajelemassa mahdollisella uudella asuinalueella, jonne voisimme tästä hissittömästä logistiikkahelvetistä muuttaa. Ollaan arvottu, että pitäisikö muuttaa ennen vai jälkeen vauvan syntymän, mutta mä ilmoitin jo, että mun mielestä ennen. Silti kyllä kehtuuttaa koko muutto... Huoh.
 
  • Tykkää
Reactions: hiliputti
Viikkoja kun on vasta 5+5 niin ultrassa ei vielä näkynyt mitään et mitään massiivista vuotoa ei näkynyt.. Laitto lähetteen tyksiin et siellä katottais se raskaushormoni verestä.. Mut vatsaontelossa ei ollut nestettä et kai se on hyvä asia? Mis vaiheessa se alkio yleensä näkyy ultrassa? Ainakin kohdun limakalvo oli kuulemma paksu..
 
hiliputti, olipa mukavia uutisia :)!

Rouva kampiakseli, kauheeta tuollainen pyörtyily :(... ei ihme että oli vähän huono olo koko aamupäivän :(.

Verenpaineista puhuitte... mulla ne ovat aina "ihan hyvät" terveysalan henkilökunnan mukaan. Koskaan ei ole sanottu, että oisivat alhaalla tai ylhäällä vaan aina vain tuo "ihan hyvä" :). No, tyydyn kyllä siihen, ei siinä mitään.

Pippurihäntä, niiiin ymmärrän, että muutto kehtuuttaa. Silti se oliis kivempi hoitaa ennen vauvaa. Ainakin minun mielestäni. Ja jos se muutto menee raskauden loppupuolelle, niin sittenhän voit vedota tilaasi ja vain jakaa käskyjä jostain palmun alta :cool:, tai näin minä ainakin itselleni uskottelisin :). Meidänkin ois kai muutettava :(... alkaa käydä tää luukku kovin ahtaaksi. Harmi vain, että on oma, niin joutuu myymään ja ettimään uutta ja pahimmassa tapauksessa asumaan vuokralla siinä välissä, jotta pääsisi oikein muuton riemuista nauttimaan :kieh:.

Pahoinvointi on palannut, mutta lievempänä. Jäiset mustikat ja luonnonjogurtti maistuivat taivaalliselle! Tällaista settiä olen sitten tänään popsinut, kun ei tarjolla olleet pihvit oikein maistuneet... Ukolta tilasin kaupasta pullaa, kun ei jaksa nyt itse leipoa ja mieliteko on kova :p.

Huomenna pitäis järjestää futisjoukkueelle saunailta :/... ja nyt nuorempi lapsi on kipeänä enkä ole jaksanut kämppääkään siivota, mutta ehkä kaikki lutviutuu.

väpä ja joku 9 + 1

p.s. Pippurihäntä, kiva, että joku muukin käyttää sanaa "kehtuuttaa", jota eräs Turuust kotosin oleva kollegani on väittänyt itsekeksimäkseni, vaikka se on hyvin laajalti käytössä ja oiva sana kuvaamaan juurikin kyseistä mielentilaa :)!
 
  • Tykkää
Reactions: hiliputti
Eka neuvola takana. Aikaa siellä sitten vierähtikin 1h45min :eek: Lippusta ja lappusta saatiin mukaan. Helpotti mieltä kun seuraavat noita kilppari arvoja kerran kuussa ad rv 20 ja siitä eteenpäin sitten edellisten arvojen mukaan. Toksoplasmaan laittoi kanssa lähetteen sekä sokerirasitukseen nyt alkuraskaudesta viikoilla 12-16 pitäisi käydä. Ensimmäinen lääkärinkäynti jää pois, kun olen käynyt gynellä.

Vielä ei sydän ääniä kuunneltu, mutta huomenna onkin vu aika Vähän jännittää, kun kaksi viikkoa sitten ei näkynyt kuin se ruskuaispussi. Tosin tää pahoinvointi puoltaa sen puolesta, että siellä joku asustelisi. Kaikki on pelotellut kaksosilla, mutta mie kyllä tilasin vaan yhden :D

Hannuliini mie kävin 6+3 vu jossa todettiin että on korkeentaan 6+0 ja näky vaan ruskuaispussi ja gyne rauhoitteli että kaikki vaikuttais muuten olevan ok. Se ettei oo vatsaontelossa nestettä poissulkee mielestäni sen ettei siellä ole kohdunulkoista ainakaan vatsaontelossa. Tänään neuvolantäti kertoili juuri noista alkuraskauden verenvuodoista ja sanoi että vasta sitten kun on runsaammat kuin kuukautiset tai tulee hyytymiä ja koskee alavatsaan niin on huolestuttavaa. Kaikki muut on normaalia.
 
Viimeksi muokattu:
  • Tykkää
Reactions: hiliputti
väpä: Parhaimmillaanhan se menee just noin, että minä vaan ylipäälliköin muuttoa ja sitten muut huhkii ;) Käytetään kyllä muuttofirmaa, koska tosiaan neljä kerrosta eikä hissiä ja tänne tullessakin se oli vaan niin paljon tehokkaampaa ja järkevämpää, kun Niemen pojat ammattitaitoisesti ja nopeasti hoisivat kaikki tänne. Ja joka sentin arvoista.

Vähän off-topic, mutta tuosta kehtuuttamisesta vielä - en tiedä, onko se sitten jonkun murrealueen omaa sanastoa enemmän (?), mutta itseni lasken ns. yleissuomalaiseksi, kun olen kotoisin Lahti-Hämeenlinna -välimaastosta. Sillä alueella ei minusta ole kyllä mitään omaa murrepiirrettä, ehkä häivähdys tamperelaista miehekkyyttä (emmäätiiä), jos jotain. Ainoat sanat, joista olen "kuullut" ulkopuolisilta ovat taivutusmuoto "Lahesta" (ja niin se kuuluu sanoa, ilman deetä) ja sana "taakke" eli taakse :D Ja kehtuuttaminen ON hyvä sana, riippumatta mistäpäin se on kotoisin. Rusinat pullasta ja noin.

hannuliini:
Eiköhän tuo löydös ole ihan viikkoja vastaava, hyvät uutiset siis. Syke tulee näkyviin kunnolla yleensä seitsemännen viikon aikana eli 6+. Hyvä, että kohdun ulkopuolinen saatiin ainakin suljettua pois! Ja varmasti se hormonitason mittaus antaa lisäinformaatiota tilanteesta. Iso hali sinne!
 
Me aiotaan asustella meijän hissittömässä talossa ja pienessä kaksiossa vielä hyvän aikaa, kun seuraava, isompi tosiaan halutaan ostaa, mikä ei kuitenkaan vielä oo ihan ajankohtasta/mahollista. Ainakin ollaan näin etukäteen oltu hyvässä uskossa, että hyvin yks pikkunenkin tänne vielä menee. :D

Ja en tiedä, puhutteko vaan nimenomaisesta murrevariantista, mutta ite täällä etelässä käytän tosi paljon verbiä "ketuttaa". :)
 
Onnea kaikille sydänääniä kuulleille tai varhaisultrassa hyviä uutisia saaneille! Ja myötätuntohalaus epävarmuudesta kärsiville.

Mä jouduin tänään hakeutumaan lääkäriin migreenin takia. Tavalliset lääkkeet ei auta, ja sitä triptaania (sumatriptaani), joka on kokein testattu turvalliseksi raskausaikana, ei mulla reseptillä ole. Muuta triptaania kyllä, mutta niitä ei ole testattu raskausaikana. Sain sitten sumatriptaanireseptin terveyskeskuslääkäriltä, ja auttoi onneksi. Mutta vähän hullulta se tuntui mennä lääkäriin ja aloittaa kertomalla, että on raskaana... Kun en itse vieläkään tahdo pystyä luottamaan siihen täysin, kun olen vaan parin raskaustestin varassa tässä asiassa.

Ylihuomenna neuvola. En ole vielä edes rohjennut esitietolomakkeita täyttää. Jollain tavalla ahdistaa jo etukäteen kaikki seulonnat yms., kun pelkää niin kovasti negatiivisia uutisia miltä suunnalta tahansa. Verenpainemittauksen tulosta odotan kyllä kovasti. Ei normaalisti ole huolta asiasta, mutta nyt kun on turvotusta, päänsärkyä, vähäisempää liikkumista jne., niin on hyvä tietää missä mennään.

7+0?
 
Viimeksi muokattu:
Ehtoota, täällä edelleen oireettomuus jatkuu, viikkoja takana 9+0. Viime viikolla neuvolan täti sano että olis pitäny jo alkaa jos on tullakseen. Tosi vaikee tajuta että olis raskaana. Ultrassa en oo käyny, parin viikon päästä olis sikiöseulontaultra, silloin tää homma varmaan vasta realisoituu :D me ollaan kans isompaa kämpää mietitty vaikka asutaan jo lähes sataneliöisessä paritalo nelikossa kaksi aikuista, kaksi kania ja yksi kissa :D tuntuu että makkarit loppuukesken kun ukolla pitää olla työhuone ja elukoilla kans oma huone ja yks tarvitaan omakskin makkariks :D ollaan varmaan tottu turhan väljään asumiseen...
 

Yhteistyössä