// Helmivauvat 2015 - kesäkuu //

Mulla tuli 5+2 tai 3 3+, mutta yksilöllisesti taitaa tuo hormonitaso nousta. Sit tietty jos olet esim hedelmöittyminen on tapahtunut myöhemmin, niin ei tuo lukema nousekkaan vielä.

Nyt vain jäitä hattuun! Etukäteen ei kannata murehtiä!
 
Olen pitänyt useamman päivän hiljaiseloa, kun olen ollut vuosisadan flunssassa. Huh, kyllä huomaa, että vastustuskyky on alhaalla.

Tänään rv 7+0. Oireet kadonneet kokonaan. En oikein enää ole edes muistanut olevani raskaana. Eilen meinasin ottaa buranaa, onneksi kuitenkin viime hetkellä tajusin olla ottamatta. Otrivinia olen käyttänyt. Lääkärit sanoneet kahden edellisen kohdalla, että saa huoletta käyttää ohjeen mukaan. Silti se vähän huolettaa ja vain "pakon edessä" olen nyt pari kertaa käyttänyt.

Mutta kyllä tämä oireettomuus vain huolettaa. Jostain luin, että estrogeenin tuotanto siirtyy noin 6.viikon paikkeilla keltarauhaselta istukalle. Samoin progesteronin eritys laskee 6-10 viikon kohdilla kun keltarauhanen surkastuu ja ennen kuin progesteronia alkaa taas erittyä istukasta. Ehkä oireiden loppuminen johtuu tästä muutoksesta. Vai muistankohan edes oikein...

J2nsku, np-ultra on Helsingissä ainakin vain ultra, ei painoa tms. Minulla on ultrattu joka kerta alakautta, niinkuin olen ymmärtänyt, että lähes aina tehdään. Ultrassa mitataan lapsen niskaturvotus, katsotaan missä istukka sijaitsee, lapsen koko (vastaako viikkoja ja mahdollisesti la voi siis muuttua). Ja myös jossain määrin rakenteita. Rakenteita ja elimiä katsotaan sitten tarkemmin vasta rakenneultrassa. Mitäköhän vielä?? Joku viisaampi osaa varmaan vielä paremmin vastata ;) Np-ultra on ihana hetki (jos siis kaikki on vain hyvin), sillä siinä voi oikeasti nähdä oman pikkuisen, kädet, jalat, sydämen yms... Siellä se pieni ihminen köllöttelee :)
 
Viimeksi muokattu:
Huomenta kaikille!

Uskaltautuisin hetkisen seurailun jälkeen liittymään ja jännittämään teidän kanssa :)
Ensimmäistä nyt sitten vuoden toivomisen jälkeen odotellaan ja mieli kyllä niin korkealla että ei nyt sitten malttaisi yhtään odottaa :D

MaijaLee/24v/5.2/TAYS
En osannutkaan puhelimella värittää tekstiä..

Ihanaa sunnuntaipäivää kaikille :)
 
Viimeksi muokattu:
Raskauden aikana on kaksi seulontaa eli juuri nuo kaksi ultraäänitutkimusta (maksavat sen sairaalamaksun). Ultra ei ole siis paikka mihin mennään vaan ihastelemaan vauvaa vaan siellä seulotaan ne ns poikkeavuudet mutta onhan se vanhemmille ihana paikka kun näkee pienen <3 Ensimmäisessä ultrassa katsotaan juuri sitä niskaturvotusta ja tarvittaessa lähetetään lapsivesinäytteisiin tai istukkanäytteisiin. Niskaturvotuksesta nähdään siis mahdollista riskiä mm down-syndroomaan. Ultraäänitutkimuksen yhteydessä voi tarvittaessa mennä myös verikokeisiin joista katsottiin joku lukema (en muista mikä). Ensimmäiseen ultraan voi siis mennä niin ettei siinä mitata niskaturvotusta.

Toisessa ultrassa katsotaan vauvan rakenteita eli onko elimet kehittyneet normaalisti.
Itse aion osallistua kumpaankin ultraan. Ymmärrän kyllä että jotkut eivät halua niskaturvotusta nähdä koska joskus tulee turhia hälytyksiä. Se on varmasti ihan hirveää. Itse kyllä haluan tietää jos täytyy varautua että tuleeko meille vähän erilainen vauva tai pahimmassa tapauksessa vauva joka voi kuolla heti synnytyksen jälkeen (pahat sydän viat ym.)
 
Joo, sikiöseulonnoilla tosiaan tarkoitetaan noita kunnallisia ultria ( about rv 11-13 ja rv 18-21) + veriseulaa, joka otetaan yleensä ennen np-ultraa rv10 paikkeilla. Tässä esimerkkinä HUSin alueen seulojen tiedote: HUS - Sikiöseulonnat
Ekassa neuvolassa selitetään kaikki nuo läpi ja kieltämättä siellä voi tulla melkoinen informaatioähky. Lisäksi näissä on vähän eroja, että varataanko aika neuvolasta asiakkaan puolesta, pitääkö itse soittaa johonkin ja tilata vai pitääkö odottaa kutsua. Oma neuvolantäti kyllä kertoo, miten pitää toimia. Mä kirjoitin viimeksi ekassa neuvolassa kauheen määrän muistiinpanoja kun ei niitä millään olis voinu ulkoa muistaa :) Ultratutkimus voidaan tehdä vatsan päältä tai alakautta, riippuen raskauden vaiheesta, vatsanpeitteistä ja siitä, mistä nyt ylipäänsä paras näkymä satutaan saamaan. Np-ultra on kyllä huimaava kokemus, sikiö on silloin ihan ihmisen näköinen jo, vaikkakin pieni ja se elämä realisoituu aivan eri tavalla sen tapaamisen jälkeen. Itku tulee onnesta väkisinkin, jopa mun superrauhallinen mies liikuttui meidän ekan yhteisen vauvan näkemisestä.

Vapaaehtoisia ja maksuttomia ovat nuo seulat, mutta kyllä mekin ollaan ne kaikki käyty läpi. Iän myötä riskit kasvaa ja haluamme tiedon mahdollisista häiriöistä kyllä, jotta sitten voi varustautua ja tehdä omat ratkaisunsa. Viime raskaudessa meillä ei ollut iästä huolimatta (< 35) mitään hälyytyksiä, toivottavasti nytkin menisi yhtä hienosti. Ns. hälyytykset kertovat nekin vaan se, että on kohonnut riski ja millä todennäköisyydellä jotain voisi olla, ja vasta tarkemmat tutkimukset varmistavat, onko jotain syytä huoleen. Mä en tiedä vaan miten itse suhtautuisin istukka/lapsivesinäytteen ottamiseen, olen nimittäin Rh- ja edellinen lapsi Rh+ ja tämä seuraavakin on sitä varmasti, kun on sama isä :) Toki olen saanut tuon vasta-ainepiikin synnärillä, mutta mietityttää silti. Aion pommittaa neuvolantätiä kaikilla kysymyksillä taas, kun sinne asti päästään.

Oliko täällä muuten muita Rh- äitejä, jotka ovat saaneet yhden tai useampia +lapsia?

cherise: Hyvin voi olla että raskauden alussa on vaan pari viikkoa huonompaa oloa ja sitten sen jälkeen ei enää. Jotkut onnelliset oksentaa sitten kuukausitolkulla, se haarukka on vaan niin laaja. Sulla voi olla nyt vaan tyyntä ennen myrskyä ja sitten oireet palaa koston kera, sitäkin on nähty :)

Tänään vaihteeksi happovaivainen,
PH 6+5

MUOKS: Lisäilin uusia, huudelkaa jos joku jäi välistä tai meni väärin :)
 
Viimeksi muokattu:
Pippurihäntä, täällä yks rh- äiti jolla rh+ ipanat. Jos oikein nyt muistan niin nykyään tuo piikki mikä ennen synnärillä saatiin annetaan nyt jo raskausaikana. Viikkoja en muista koska annetaan mut näin ainakin mun neuvolatäti kertoi.

Nyt kun näin hyvin on tää alku mennyt ja miljoonien testien ja olojen seurauksena uskon että tosiaan kolmatta odotellaan ja parin viikon päästä olis fertinovalla ultra niin lisäileppä meikäkin listoille; BlackPearl, 23v, 3 lapsi, 8.2, TAYS
Väriä en saanu luurilla vaihdettua.
 
  • Tykkää
Reactions: Pippurihäntä
Heipparallaa.
Mukava lueskella kaikkien kirjoituksia ja juurikin tuota "vainoharhaisuutta". Sitä kun meinaa itselläkin olla liikkeellä. Ekan kanssa ei ollut ollenkaan tämmöistä. Nyt olen jotenkin aivan varma tuulimunaraskaudesta. Oireet pysyneet melkolailla poissa, tosin parina päivänä olin aivan järkyttävän väsynyt ja nukahtelin eri paikkoihin! Tissit on vähän turvonneet ja masua turvottelee ja välillä nippailee omituisesti. Nälkä vaivaa koko ajan eli ei tuota ellotustaällötystä täällä havaittavissa. Varasin varhaisultran, jotta saisi selvyyden tuosta mahdollisesta tuulimunasta.. 1.7 saakka pitää jaksaa sitä odotella. Toivon kuitenkin parasta, että meille tulisi toinen ihana pikkuinen, jota nuuskutella. <3
 
Hei ja huomenta. :)
Mun aamut o ihan hirveitä. Tää ( anteeksi nyt) ripulointi aamuisin on ihan kamalaa. Hyvä kun sängystä vessaan kerkee. Sit sieltä vessasta ei pääse pois! Ei se oksentaminenkaan kivaa ole, mut ei oo tääkään.

mun äiti on tänään kaivanu esille mummolassa vanhoja pitsejä ja vauvojen tyynyliinoja. :) Mä koitin toppuutella, et katotaan sitten tiistain jälkeen asiaa uudelleen. :)

Miteköhän noi keskenmenot, onkohan sekin suvusta riippuvaista siis jos on jotenkin herkempi?
Äiti ei meinaan usko, että sellaista mahdollisuutta, et menisi kesken niin edes on...kuulemma kun näin pitkällekkin on jo päästy. Tiettävästi lähisukulaisten raskaudet on sujunut ilman ongelmia eikä keskenmenojakaan ole kauheasti. Ainakaan tiedossa.
Mä oon sitäkin koittanut sanoa, että kaikki on yksilöllistä. :)
Me lähdetään nyt miehen kanssa veneilemään merelle.
Ihanaa sunnuntaita kaikille. :)
 
onnenpisara
Heilanga Suurin osa 1. kolmanneksella tapahtuvista keskenmenoista on sikiöperäisiä eli on kromosomipoikkeavuuksia. Yksi keskenmeno ei lisää vielä riskiä seuraavassa raskaudessa. Keskenmenot ovat myös valitettavan yleisiä, niistä ei vain puhuta tai jokainen ei edes ole tiennyt olleensa raskaana ja raskauden menneen kesken. Keskenmenon voi aiheuttaa myös tulehdukset tai ulkopuoliset asiat kuten säteily. Harvinaisempia syitä on miehen tai naisen immunologiset syyt. En usko että on kiinni omista sukujuurista, koska näitä löytyy ihan joka suvusta jos aletaan asioita kaivelemaan. Keskenmenon yhteydessä ei yksikään terveysalan ammattilainen puhunut suvusta tai perinnöllisyydestä, tai kysellyt kuinka monta keskenmenoa oma äiti on saanut tmv eikä asiaa käsitelty myöskään sillä tavalla esitteissä.

Minä en keskenmenon kokeneena aio todellakaan täyttää ajatuksiani pelolla, että tämäkin raskaus menee kesken. Tärkeintä mitä jokainen raskaana oleva voi tehdä on ajatella positiivisia, myönteisiä asioita ja ottaa rennosti sekä olla stressaamatta, koska kaikki vaikuttaa kaikkeen.

Vaikka mahdollisuus on olemassa, niin miksi murehtia asiaa etukäteen?
 
Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
  • Tykkää
Reactions: Ututytto
BlackPearl: Hyvä tietää, mulla oli ekassa raskaudessa vauvakin Rh-, joten tätä vasta-aineongelmaa ei syntynyt silloin. Tokassa raskaudessa seurattiin silti läpi raskauden verikokeilla niitä vasta-aineita ja kun lapsi synnyttyään todettiin olevan Rh+ niin sitten iskettiin piikki kankkuun synnärillä. Tää nykyinen on siis eka raskaus, jossa niitä potentiaalisia ongelmia edes vois syntyä, kun oon yhden positiivisen synnyttänyt.

Kivaa, lisää uusia odottajia! 3.2. tuntuu olevan tosi suosittu laskettu aika tällä kertaa :) katsotaan mihin suuntaan ne sitten tuosta tarkentuu.

Vieläkö teitä muita paleltaa? Viimeksi kun raskaus alkoi, niin oli talvi ja ajattelin tämän kamalan palelun liittyvän enemmän siihen kuin raskauteen. Näin kesällä tää on jotenkin koomista, kun vuoroin paleltaa ja sitten taas ei oikeen kestä kuumaakaan kuin hetken. Nytkin vedän villasukat ja villatakki päällä sisällä, kun muut asukit on shortseissa ja t-paidoissa.
 
Hei,

uusi odottoja ilmoittautuu:

Mukipukipuu/24v/3.2/1.lapsi/TAYS

minkään sortin oireita pientä rintojen arkuutta lukuun ottamatta ei ole ollut. Ekalle neuvolakäynnille pitäs mennä juhannuksen jälkeen, se jännittää hieman mitä sanovat veriarvoista, itselläni ollut aina todella huono hemoglobiiniarvo raudan imeytysongleman vuoski.
 
Viimeksi muokattu:
PH, palelu on oikeen tuttua, vähän väliä ollaan niin jäässä että tekis mieli iskee takkaan tulet ja vetää villatakki niskaan ja istua takan eessä... Tosin en tiedä kuin nyt tuo kilpirauhasen vajaatoiminta siihen vaikuttaa kun lääkeannosta nostettiin raskauden vuoksi ja Labrat olis nyt sit uusiks elokuun alussa et nähdään onko lääkeannostus riittävä.

Onko täällä muuten muita joilla kilpirauhasen vajaatoimintaa?
 
Tervetuloa, uudet!

Ikkunanpesupäivä täällä tänään. En voi sanoa rakastavani sitä hommaa...

Tuosta keskenmenosta ja perinnöllisyydestä... En minäkään usko enkä tiedä, että olisi jotenkin periytyvää. Sitä olen tässä itsekseni pohtinut, että omalla (jo edesmenneeltä) äidilläni on se yhteistä, että lasta oli vaikea saada, ja hän oli myös yli nelikymppinen (liki 44) minut saadessaan. Myös häneltä leikattiin endometrioosi ennen minua. Endo kai on jonkin verran perinnöllistä. Olin oikeastaan ihme. Hän kyllä sai käsittääkseni yhden tai kaksi keskenmenoa ennen minua, sekä synnytti kuolleen täysi-ikäisen lapsen lääkärin virheen takia. Silloin 70-luvun alussa oli vähän toisenlaista lääkärien suhtautuminen synnytykseen kuin nyt :(

Toivottavasti en seuraa kaikkia äitini jälkiä...

Tällä hetkellä muuten ei juuri ole oireita. Jos en olisi testannut, en tietäisi enkä epäilisi mitään. Rinnat kyllä on vähän poikkeavat, vatsa toimii useammin kuin ennen, olen villapaita päällä mikä ei tosiaan ole minulle tyypillistä, vatsaa turvottaa.... Mutta ei tosiaan mitään niin poikkeavaa, että raskaana ajattelisin olevani. Yritän suhtautua niin, että oireet tai niiden puuttuminen ei vielä kerro mitään siitä, onko kaikki ok... Ihme kyllä en hypi seinille, vaan jotenkin vaan nöyränä tarkkailen tilannetta, tietäen etten voi ihmeesti vaikuttaa luonnon toimintaan.

Tsemppiä kaikille niin oireiden kuin oireettomuuden ja epävarmuuden kanssa kamppaileville!
 
BlackPearl täällä on kanssa kilpparin vajaatoiminnasta kärsivä. Itse käyn yksityisellä seurauttamassa kilppariarvot raskauden ajan kun arvot ovat heitelleet jo kuusi vuotta suuntaan jos toiseen.

Mie oon ihmetellyt kun noin ns normaalit raskausoireet puuttuu. Olen ollut ehkä jopa tavallista pirteämpi (tosin olen lomalla) enkä ole tavallista enempää palellut.
 
Mulla kanssa alkanut viime päivinä välillä palelemaan. Yleensä olen ennemminkin kuumissani. Viime yönä heräsin kanssa kauheaan paleluun! Pahoinvointi on nyt viime päivinä ollut iisimpää. Ruokaa mennyt paremmin alas ja viime yönä en herännyt pahaan oloon... ihanaa! Inhottavaa se yöllinen pahoinvointi!

Huomenna on sitten heti aamusta se varhaisultra! Jännä kun nyt ei enää ihan niin paljon jännitäkään. Mies odottaa mielenkiinnolla, että miltä siellä kohdussa näyttää. :)
 
Onkos täällä muuten muita kuin minä,kun taiselee ylipainon kanssa?
Itsellähän ylipainoa reilusti. -20kg olis hyvä.
Tänään iski toi ulkomuoto tajuntaan. Oon kyllä ollut tietoinen etten ole laihtunut vaan enemminkin lihonnut, mutta tänään kun katsoin itseäni peilistä näin taas totuuden.
Melkein siinä painossa taas mistä joskus painonpudotus aloitettiin. Mä en halua painaa taas sitä 100kg! Valitettavasti siitä uupuu enää 5kg.
Toki oon turvoksissa ja yritinkin ananasta metsästää keittiön kaapeista tai edes mansikoita jos sais tota nestettä pois. Ei löytynyt kumpaakaan. :headwall:
Nyt siis selaamaan nettisivuja joissa kerrotaan hyviä ja terveellisiä tapoja pudottaa painoa näin raskaana ollessa. Auton jätän kyllä nyt suosiolla tohon pihalle ja otan pyörän persiin alle!
 
Tänään ois 6+3 =). Eka neuvola olis 25.6. vähä jänskättää. Oireita ei edelleenkään hirveesti ole, mikä vähä ahistaa. Sissinen mäki heräsin viime yönä hirveeseen paleluun, aivan horkassa hytisin. Näin sitä ennen unta, että multa pysäytettiin sydän :|. Olin joissain ihme piuhoissa.
 
sissinen: Tsemppiä ultraan, toivomme niitä parhaita uutisia tietenkin :)

heilanga: Mä oon saanut varmasti +2kg pelkästä plussaamisesta. Niinkun aina aiemminkin. Osasyy on siihen, että en vaan pysty elämään tässä alkuraskaudessa niin vähähiilarisesti ja viljattomasti, kun kroppa huutaa perunaa, leipää ja pullaa ja vielä mahdollisimman rasvaisessa muodossa. Mikähän piru siinäkin on... Mutta kunhan tämä etomus tästä tasoittuu, niin pystyy taas paremmin kattomaan, ettei mätä ihan kaikkea höttöä sisäänsä. Alkuraskaudessa mulle iskee aina semmoinen kauhea pöhö muutenkin, joka sitten tasoittuu toisella kolmanneksella ja samalla se painon nousukin tasoittuu. On se sen arvoista kyllä tarkkailla sitä painonnousua raskausaikanakin, koska ei ne kyllä ihan mitään tekemättä putoakaan synnytyksen jälkeen. Ainakaan mulla. Ekasta raskaudesta keräsin +18kg, tokasta +12g ja nyt ei ole varaa kyllä kuin siihen +10 kiloon maksimissaan. Ja sehän tulee, vaikka ei lihoisi yhtään läskiä.

MUOKS: Ja siis noi 18kg kesti pudottaa 2 vuotta, tokasta ehdin saada pois 10kg ennen tätä uutta plussaa. Ekassa raskaudessa en miettinyt syömisiäni yhtään, tokassa kyllä, kun tiesin miten voi käydä.
 
Viimeksi muokattu:
Itse olen lihonut helmikuisista häistä joku 8kg ja ahdistaa tuo jo ihan hirveästi! Häämatkalla tuli 4kg ja loput sitten vaan vissiin mässäillen jos ei siis noissa kilppariarvoissa ole jotain häikkää. Nyt ajattelin että pitää katsella todella tarkkaa mitä syö ja liikkua normaalisti ja toivoa ettei tule mitään 20kg raskausaikana. Olen hirveä sokerihiiri enkä halua kasvattaa vauvaa miksikään kuusi kiloiseksi mammutiksi. Ajattelin lopettaa ensi viikon ulkomaanreissun jälkeen karkin syönnin. Jäätelö silloin tällöin ja jos jossain kakkua tarjotaan niin sitten pala sitä. Saa nähä millaset makean himot sitä vielä iskee, mutta katsellaan :)
 
Mulla on hävinny kokonaan makeanhimo vaikka ennen aivan kaamea sokerihiri olin. Ton suolasen ja rasvaisen hötön puoleen taas tullut hirveä himo!! Voisin elää hamppareilla :/ kääks, kauhulla odotellaan turvotuksia.
 
Mulla on hävinny kokonaan makeanhimo vaikka ennen aivan kaamea sokerihiri olin. Ton suolasen ja rasvaisen hötön puoleen taas tullut hirveä himo!! Voisin elää hamppareilla :/ kääks, kauhulla odotellaan turvotuksia.
Sama! Olin 100% varma että en pääse sitäkään vähää makuunin ohi ostamatta mättöjä kun plussaan mutta mitä ihmettä!? En oo varmaan 2 vuoteen jättäny karkkipäivää väliin :D kaikkee raikasta tekee mieli ja vastapainona burgerit jne..

Tänään ei maistunu mikään aamulla, mut vetäsin kokonaisen burgerin Amarillossa.. pillifarkut ahistaa mut tuntuu et nestettä on kun ei toi paino oo noussu ku 500g.

Oon ollu aivan jäässä ja hyvin tunteikas.. (Oon kyllä muutenkin, molempia!)
Vään on ollu semmonen tiettekö, pöhnänen olo..ei paha, mutta väsy, ei kuitenkaan nukuttava. Puutuilen helposti ja nyt tuntuu että nukun niin sikeesti, että herään vasta kun käsi on ihan kuollu :D
Ei oo kerrottu kun vasta yhdelle kaverille, joka kulki koko yritysajan vieressä - olihan se ensimmäisenä plussan jälkeen soitettava ;)

Mulla on pari tosi hyvää ystävää ihan eri elämäntilanteissa, jännittää että miten suhtautuu, kun kerrotaan..

Joko muut on kertonu?
 

Yhteistyössä