// Helmivauvat 2015 - tammikuu //

Raputyttö84, täällä kans viimeyönä vähän samanlainen meininki. Kolmelta yöllä heräsin kauheeseen vessahätään ja kaikki tulikin alakautta ulos :D sit takas petiin ja alko aaltomaiset menkkamaiset kivut jotka koveni ja tiheni puol seiskaan asti. Sanoin ukolle että kyllä se voi vielä töissä mennä käymään että soitan sit jis tää tästä pahenee. Tuli kyllä sellanen olo että tää on nyt tässä. Tunsin verenpaineenkin nousevan. Sit kumminkin yllätys yllätys miehen lähdettyä nukahdin pian ja heräsin 40min sitten niinku ei mitään olis ollukaan. Kummaa :D varmaankin mun ensimmäiset harkkasupparit sit.. ei tullu onneks mihkään vielä soitettua eikä lähettyä.

Mukipukipuu ja Väinö rv 39
 
  • Tykkää
Reactions: raputyttö84
Hui himskatti kun on nykyään jännää luettavaa täällä! raputyttö ja mukipuu on ollut varmaan jännät paikat yöllä.

Täällä se verenvuoto tyrehty. Pyyhittäessä tulee vielä sellasta vanhaa ruskeaa verta. En tiiä oisko gyne raapassu limakalvon rikki, kun otti sitä streptokokki vai mikä kökki onkaan testiä. Sen verran meinaan raapas. onko tietoa kuinka pian ne tulokset saa?

Se tässä niin kakspiippusta on kun toisaalta haluis sen vauvelin jo tohon, mut toisaalta tietää, että kehitystä tapahtuu vielä kokoajan kohdussa...

saisiko tän kaverin asentoa vaihdettua jotenkin? siis kun on jo kiinnittynyt, mut kun tökkii tuolla sisuskaluissa niin kipiästi, että ois kivempi jos ei olis niin syvällä? Oon lukenut vaan niistä asentojutuista kun vauva ei oo rt:ssä. Voiko niitä samoja kikkoja käyttää muuten..

Noh, nyt ostamaan viimisiä hoitotarvikkeita vauvalle.

Heilanga ja jästimys
 
Heulanga: kahessa päivässä tuli ainakin täällä tulokset näytteestä. Sain kuulla ne kumminkin vasta seuraavassa neuvolassa joka oli viikon päästä näytteenotosta.

Täällä ei muutosta olossa. Varmastikin väärä hälytys. :)
 
Onnea pikkutyypistä Sadana ja toivottavasti olet jo saanut pojan viereesi! Ei se tosiaan taida olla viikoista kiinni tuo keuhkojen kypsyy : /

Onpas tosiaan toimintaa ollut monella, niin ne vaavit vain alkavat maailmaan tupsahdella :) Täällä ei kyllä todellakaan mitään, mutta eihän se oikein edes toivottua ole kun sektioon edessä. Mulla on seuraava neuvola vasta lähes viikon päästä ja siitä alle viikko sektioon. Edellisen kerran tosiaan käyny näytillä neuvolassa rv 33 ja sairaalassa rv 35. Ja tuo neuvola on sit jo rv 37+6. Ei ole liikoja käyntejä ei :kieh:

Joo Heilanga, tosiaan hyvä kun muistutit. Pitäiskö tosiaan käydä ostamassa esim. tutit ja liivinsuojat tulevaa varten. Ja kärryllinen rintakumeja!! Tiedän, että niitä tulen tarvitsemaan koska ekat viikot nännit vuotaa muuten (ja siltikin) verta :(

Poks täysiaikaisuudelle! Rv 37 tänään :)
 
Kivaa kun keskustelu täällä vilkastuu! Nyt alkaa tapahtua jo paljon kaikkea vähitellen...

raputyttö84: Kuulostaa alkusoitolta. Kroppa kerää voimia siihen loppurutistukseen. Mullakin oli tosi kipeitä suppareita viimeksi siinä vaiheessa, kun vasta avautuminen oli alkamassa ja hiipuikin joksikin aikaa. Mutta sitten se siitä pikkuhiljaa. Jännän äärellä ollaan :)

Samoin mukipukipuulla ja hyvänkuuloista menoa! Nyt vaan mieli rentona, niin hormonit saa tehtyä työtä.

Mulle hyvä muistutus itselle on ollut, että adrenaliini on oksitosiinin vihollinen eli mitä rennompi ja rauhallisempi äiti, sitä paremmin oksitosiini pääsee toimimaan luonnostaan. Oksitosiini on se supistushormoni ja sitä voi mekaanisesti provosoida esim. nännejä hieromalla. Siihen kai se kolmas ässä niissä käynnistysvinkeissä viittaakin... ;) Synnytyskipu ei kuitenkaan ole sairaudesta johtuvaa kipua, vaan elämää tuottavaa kipua :) Ehkä semmoisella ajatuksella kohti synnytystä sitten!

Tavallaanhan nuo kivunlievitykset perustuvat vähän samaan asiaan, eli jos äiti reagoi voimakkaasti jännittämällä siihen synnytyskipuun, niin luonnollinen oksitosiinineritys häiriintyy ja supparit eivät ole niin hyviä ja tehokkaita. Monesti kivunlievitys rentouttaa äidin ja supparit toimii paremmin sitten. Mutta toki on tilanteita, jolloin rentoutus on vähän liiankin tehokas, varsinkin jos puudutetaan liian ajoissa ja sen takia kai ovat niin tarkkana niiden ajoitusten kanssa, ettei ns. väärät paikat puudu ja synnytys pysähdy sen takia. Nimim. kaikkea mahdollista avautumisaikana kokeillut kun ekat 3cm oli jo tuskaa eikä epiduraalia voitu vielä antaa....

heilanga: Mulla sattuu vauvan asento alapäähän, jos meinaa mennä kasvotarjontaan eli kääntyä selkä sisuskaluihin päin ja potkia eteen. Mun vauva kairaa vielä aika paljon kylkeänsä vaihtaessa. Siinä kohtaa yritän aina löytää mahdollisuuden käydä etunojaan tai konttausasentoon lepuuttamaan. Konttausasennot on muutenkin siitä hyviä, että ne tekee lantioon tilaa ja helpottaa vihlontoja. Siinä vähän pyörittelee pyllyä ja köyristelee kissamaisesti selkää niin se auttaa vauvaa asettumaan ulostulon kannalta parempaan asentoon selkä eteenpäin ja kasvot häntäluuhun. Perustuu ihan painovoimaan ja siihen tilan tuottamiseen lantioon ja helpottaa minusta joka tapauksessa, vauvan asennosta viis. Mutta voi se hyvässä asennossakin oleva vauvakin painaa ja tehdä kipeää, siitä pitää vaan opetella nauttimaan kun se tarkoittaa, että ulos ollaan tulossa :)

Sitten ( . ) neuvolasta
Vauva oli alhaalla lantiossa - jeeee! Siltä se on tuntunutkin nyt enimmäkseen viimeisen reilun viikon. Ihan eri fiilikset kuin edellisestä ja supistusten tullessa tuntuu painuvan vaan alemmas ja alemmas. Sydänäänet kuuluivat alhaalta, sf-mitan kasvu pysähtynyt eli sama kuin 2 viikkoa sitten eli 38cm ja pää oli kuopassa, ei kiinnittyneenä mutta ei mitenkään irtikään enää. Oli eri terkka ja tosi kokeneen oloinen ja jäi hyvä fiilis hänen arviostaan. Kuulemma oikein hyvä tilanne viikkoihin ja siihen nähden, että olen uudelleensynnyttäjä (joilla siis laskeutuminen ja kiinnittyminen ei välttämättä edes tapahtu kovin aikaisin ennen synnytystä).

Käsikopelolla jonkun verran yli 3kg vauvaksi arvioi tällä hetkellä eli hyvin kasvanut, muttei enää mistään jätistä puhuttu kuitenkaan. Vauva sykkeiden ja liikkeiden perusteella terhakkaana, äitillä aamumehusta pissassa sokeria, mutta proteiinit miinusta. Alapaineet nousussa ja turvotusta. Reilu viikko niin uus käynti ja sitten onkin LA:na vielä lääkärikäynti. Paineita saa nyt seurata kotona vaikka joka päivä, ettei ala koko ajan olla yli 90, se alapaine. Nyt heiluu siellä 85-90 välimaastossa. Yläpaineet ovat edelleen ok, 120-130.

Loppu lähenee väistämättä!

PH edelleen rv38+2
 
Hirmuisesti onnea ensimmäisille helmivauvoille ja heidän perheille! Sadana ja 1986/13!!! Ihanaa kun tili on nyt auki. :)

On kyl jännittäviä hetkiä muilla menossa, mulla taitaa olla vielä reilusti aikaa vauvan saapumiseen. Eilen käytiin ultrassa ja saatiin vihdoin poikalupaus varmistettua(jee). Meille on aiemmin luvattu poikaa ja tyttöä joten haluttiin sittenkin tietää kumpi siellä asustaa.

Pää ei ole vielä kiinnittynyt, eikä muitakaan merkkejä lähenevästä synnärille lähdöstä vielä ole. Joskus kivuttomasti vähän supistelee mutta hyvin ohimenevästi, toivoisin silti että alkaisi jo vähän enemmän tapahtua, jotta ei menisi kamalasti yliajalle.

Meidän potrapoika oli keskellä kasvukäyrää eli jo 2900g mutta ei mikään jättiläinen sentään hänkään, ihan normi vauva. :) Tämä oli mukava uutinen koska minulta on seurattu sokereita tarkasti koko raskauden ajan, joten isoa vauvaa on veikkailtu ihan muuten vaan (vaikka keskikäyrällä tasaisesti menty koko ajan). Tais olla lääkärikin helpottunut, niin kuin tietysti mekin. Nyt vaan odotellaan, seuraava ultra on vasta 17.2 kun LA on 14.2 että tulisipa vauva jo ennen ultraa.

Tänään 36+5 ja poikalupaus
 
Viimeksi muokattu:
Kylläpäs täällä on tapahtunut paljon kaikkea :) Ensinnäkin onnittelut niille jotka ovat jo saaneet omat pikku nyytit maailmaan! Ja tsemppiä kaikille muille kellä kohta on jo aika :) Tsemppiä myös kaikkien muiden asioiden parissa painiville, ei ole varmastikaan kiva eikä helppoa painia parisuhdeasioiden kanssa varsinkaan kun on raskaana :(

Kirjoitanpa vielä lyhyesti omatkin kuulumiset ja rutinat (ainakin yritän lyhyesti :D .
Tänään käyty neuvolassa ja nyt sf-mittakin "tippunut" melkein normikäyrälle. Viime viikon maanantainahan käytiin Kättärillä kokoarviossa juurikin sen sf-mitan takia ja painoarvio meni taas keski- ja yläkäyrän väliin, joten ns. normeissa ollaan, mutta luultavasti isompi tulee kuin esikoinen. Ensi viikon torstaina kun on tasan 36+0 olisi aika NKL jolloin pitäisi sopia sektioaika. Ja tää sektiohan oli ihan mun oma päätös, eli meillä ei siis olla ainakaan tällä hetkellä perätilassa tai mitään muutakaan, miksi sektio "pitäisi" tehdä. No takaisin tähän päivään. Hemo taas laskenut vaikka rautalisä käytössä, siitä lisätutkimuksiin lähete. Verenpaine tällä kertaa normaalin rajoissa (jotain positiivista). Harjoitussuppareita tulee päivittäin, mutta nyt viikon sisällä alkanut tulemaan myös erittäin kipeitä suppareita, ei kiva.
Väsyttää taas vietävästi koko ajan ja vaikka pää haluaisi edelleen käydä esim. koiran treeneissä ja vetämässä treenejä muille, kroppa pistää vastaan. Liikkuminen mahan kanssa vaikeaa ja heti kun nousen ylös ja lähden liikkeelle, painaa vauva niin paljon alas että tekee niin vietävän kipeää. Vauvan liikkeet tuntuu hyvin, mutta nekin tekee jo niin kipeää että välillä tekis mieli vaan itkeä. Ensimmäisen kohdalla tällaista ei ollut. No huomenna alkais virallisesti äippäloma, mutta olen vielä ensi viikon koulussa jotta saan teoriat suoritettua kokonaan pois. Onneksi olen osan tenttinyt, niin päivät on vähän lyhyempiä.
Tuntuu että kiukku ja ärtyneisyys lisääntyy ja olo on niin tuskanen eikä vaan enää jaksais odottaa :( Esikoinenkin vaatii oman osuutensa ja podenkin melkein joka ilta huonoa omaa tuntoa koska välillä koen olevani ns. paska mutsi, kun en jaksa touhuta samalla lailla kun ennen raskautta. Tiedän ettei välttämättä kuulukaan jaksaa jne, mutta en voi niille fiiliksille mitään. Kenkien laitto itselle on hankalaa, pelkkä pukeminenkin itselle on jo hankalaa (vihaan talvea). Mulla on onni että mies auttaa kaikessa missä pystyy ja mun hankalan liikkumisen takia on esim. hoitanut esikoisen hoitoon viemiset ja hakemiset. Kaikilla kun ei tosiaan välttämättä ole ketää joka pystyisi auttamaan jo nyt :(
Mutta nyt lopetan, tuli taas enemmän ku oli tarkotus :D

Tsemppiä vielä kerran kaikille!

Sunday83 + poika (rv 34+6)
 
Voi elämä kun ei taas tiedä...! Oliko se lapsivettä vai ei? Edellisissä raskauksissa ei oo vedet ikinä menneet joten en tiedä miltä se tuntuu / näyttää.
Kävin vessassa ja hommat hoidettuaan nousin pöntöltä ja lattialle lorahti jotain (en tiedä määrää, ehkä noin 0,5dl?). Kai se voi pissaaminen olla mitta aika outoa että juurikin rakon tyhjentämisen jälkeen vielä tulis (näinkin silminnähden! Ja reilusti). Lattialaatat on harmaat joten sen väriä en erottanut, mutta varmaankin kirkasta se ainakin oli (tai kusenkeltaa, jota ei erota lattian väristä). Hajua en voi kertoa kun nenä niin tukossa etten haista mitään! Varpaat ja alushousut kastui myös, kääk!

Nyt sit vaan jäin ihmettelemään! Ja odottelemaan!? Vauva liikkuu normaalisti ja muita merkkejä ei ole. Mulla pitäis olla rv 37+5 mutta se katottu uän perusteella kun menkoista ei ollut ennestään varmuutta :D ite veikkasin jo alussa et se olis ollut pidemmällekin mutta lääkäri määritti tosiaan ton la:n 6.2.

Nyt makaan sängyllä enkä uskalla liikkua :D huomenna onneksi synnytystapa-arvio sairaalassa klo 11 ja sielläkin voi asiasta jutella jos jää epäselväksi.

Rauhallisia öitä kaikille!
 
Peetu, itselläni ei ole kokemusta vesien menosta mutta ystäväni juuri viikonloppuna sai pojan ja häneltä alkoi vettä lorahtelemaan yöllä aina vähän kerrallaan. Aina sen verran että housut kastui. Viimein sitten juuri puettueaan ulkovaatteet päälle ja oli lähdössä niin tuli loput vedet kunnolla. Häntä tosin alkoi myös supistella. Päivä ennen laskettua.
 
Jee onnea cockerspaniel! :) Ihanaa, lisää vauvoja.

Täällä tuskainen valvomisyö takana taas. Hirveitä painajaisia ja hermosärkyä joka alkaa alaselästä ja päättyy nilkkaan. Onko muilla hermo-tai suonenveto kipuja? Mä en pysty enää nukkumaan kunnolla ja iltaisin ahdistaa valmiiks sänkyyn meno kun tietää ettei nukkumisesta tule mitään. Onneks mulla on mahiksia ottaa päikkäreitä.

Oma napaa täällä taas mut alkaa päässä tuntua tää viikkojen univaje, vielä kun tietää et lisää on pian tiedossa. ;)

Poikalupaus
 
Viimeksi muokattu:
Mun on tosi vaikea nukkua kummallakaan kyljellä..toisella puolella tulee hernosärkyä ja toisella sattuu mahaan :/ suonenvedoista onneksi pääsin kun aloin iltaison ottaa magnesiumia. .senhän pitäisi auttaa nukkumaankin..

Onnea jakaantuneille!!! Meillö sais vielä hetken odotella että mamma kerkeää vielä vähön ommella kestovaippajuttuja ja saada esimerkiksi lehdon autotallista yläkertaan..tai mies sen saa roudata..
 
cockerille suuret onnittelut tyttösestä :)! Nyt teillä on sitten molempaa lajia perheessä. Voiko kysyä, mistä syystä käynnistyspäätös lopulta tehtiin? Onpa hienoa, että sen jälkeen asiat sujuivat noin sutjakasti!

mammako86: Mulla ei ole särkyjä tai suonenvetoja jaloissa yleensä. Ei vaan ole jotenkaan taipumusta muutenkaan semmoiseen, mutta nukkumaan mennessä silti aina jaloissa enemmän tai vähemmän levoton olo. Joku hermo siellä varmaan siellä lantiossa sulla pinteessä. Oletko koittanut nukkua tyyny polvien välissä? Auttaa SI-nivelen asentoon, joka saattaa helpottaa noita alaselän ja siitä alaspäin tulevia särkyjä. Tuolla keskivartalossa on nyt niin paljon ja pitkään ollut jo sitä rasitusta, että ei ihme kun särkee.

Mulla ahistaa nukkumaanmeno, kun aina kierrokset jotenkin nousee just ennen sitä. Pitää koko ajan jotenkin liikutella itseään ja vaihtaa vähän asentoa, pakottava tunne jaloissa, vaikka kuinka väsyttäisi. Nuo iltalenkit koiran kanssa auttaa mulla vähän, samoin jalkojen "pumppaaminen" tai ylhäällä pitäminen (ihan vaan pari minuuttia selällään, enempää ei oikein pysty eikä suositellakaan näillä viikoilla) ennen nukkumaanmenoa. Särkyihin en osaa kyllä sanoa, olisko noista apuja, mutta ainakin siihen veren pakkautumisen tunteeseen vähän.

Oh, yksi kunnolla nukuttu yö tekee kyllä ihmeitä! Heräsin vissiin vaan kerran alkuyöstä vessaan ja lohduttamaan taaperoa, sitten klo 6.45 kun poika lähti aamusuihkuun. Saispa näitä vielä lisää, niin toipuisi tästä yskästäkin.

PH rv39
 
  • Tykkää
Reactions: Mammako86
Voi ihanuus mitä uutisia tänne on tullut! Onnea siis jakaantuneille.

Nopeasti omanapailen ennenkun meen lääkärin juttusille... Täällä siis osastolle kirjauduttu, eli käynnistysreissu alkoi täällä tänään. Kotiin sitten seuraavan kerran nyytin kanssa :)

Palailempa hölisemään kun hommat täällä rullaa ja on aikaa mitä kuluttaa. Tsemiä kaikille vaivojen, kipujen ja tukala olon kanssa kärvisteleville mammoille. Onneks kohta kaikilla olot helpottaa kun kyytiläiset maailmaan tupsahtelee.

BlackPearl ja viikot voittekin luntata PH:lta kun en niistä yhtään itse perillä ole :D
 
Hei kaikki pitkästä aikaa! Olen käynyt joka viikko lukemassa kuulumisia mutta omat kirjoittelut ovat jääneet. Ensinnäkin oikein paljon onnea ensimmäisille helmivauvoille!!:flower: Ihana kuulla että on pieniä saapunut maailmaan!

Oma odotukseni on ollut henkisesti tosi raskasta, olen ollut saikulla jatkuvan oksentelun ja hengenahdistusten takia jo kuukauden. Vauva (tyttö) on perätilassa ja minulla on ahdas lantio niin pää painaa ruokalaukkuun ja keuhkoihin. Onneksi huomenna on synnytystapa-arvio ja tähän tietoon päätetään sektion päivämäärä. Kääntöyritystä ei edes tehdä ahtaan lantion takia ja en siihen ole enää edes suostuvainen sillä maha on niin arka. Eka lapsi syntyi sektiolla joten hyvillä mielin olen siihen menossa. Pelkopolillakin kävin asiasta juttelemassa ja tosiaan kaikin puolin myös henkisellä tasolla se on paras vaihtoehto minulle. Omien muksujen syntymäpäivät ovat sitten parin päivän välein tosin 8 vuotta on ikäeroa:heart:

On ollut mielenkiintoista lukea supisteluista ja ns. vatsantyhjentelystä. Itsellä sitä on kans ollu liikkeellä. Oletteko muuten huomanneet et onko teillä lisääntynyt valkovuoto ja jos on niin onko kokemusta että onko se merkki lähentyvästä synnytyksestä? Itsellä on sitä ja housut pitää vaihtaa useasti päivässä..

Mites sektioon menijät olette valmistelleet muita lapsia siihen että äiti on kipeä hetken aikaa? Mun 7 vuotias on ruennut pelkäämään että mulle sattuu jotain ja on koko ajan kainalossa. Ihan kuin hakisi varastoon hellyyttä..Onko vinkkejä miten koko perhe on hyvä valmistella tulevaan?

Ihanaa pakkaspäivää kaikille!

Eliaza ja "Mimu" 34 + 6
 
Viimeksi muokattu:
Hei tännekin mammoille :heart:

Olen lueskellut myös teidän kuulumisia vaikka itse aktiivina tuolla maaliskuisten palstalla ollut ;). Mullahan on LA 1.3. eli yhtäkoska voisi vauva syntyä myöskin helmikuun puolella.

Tuossa eilen selvisi että nyt kun mulla oli RV 34+3 menossa niin vauva on poikkitilassa ja välillä perätilassakin. Minun isossa vauvavatsassa (lapsivettä kuulemma reilusti), on hänellä siis vielä tilaa kääntyillä riittävästi.

Muistelisin että täällä olikohan se Pippurihäntä vai kuka joka oli saanut vinkkejä asentohoitoihin kotona. Olisi mukava jos joku asiasta tietävä antaisi vinkkejä miten kotioloissa voisin edesauttaa vauvan asentoa normaaliksi jos sellaista keinoa vaan on??
Esikoinen on aikanaan kyllä kääntynyt normiasentoon ja synnytyskin oli alateitse.
Tämä siis ihan uutta minulle.
Lääkärihän ei usko mihinkään asentohoitoihin, taitaa mennä lääketieteen ulkopuolelle niin siinä syy.

Tällä hetkellä minulla ohjeistus että jos kaikki lapsivedet menevät niin eikun makuulleen ja ambulanssia tilaamaan :eek:.

Jänniä aikoja te täällä elelette ja niin se alkaa minullakin jo näillä viikoilla olla. Tänään mm. vauvan vaatteiden järjestelyä ohjelmassa.

Tsemppiä kaikille ja voimia :heart:

Daria09 + tytteli RV 34+4
 
Viimeksi muokattu:
Onnea paljon Cockerspaniel:)
Eliaza84: mulla on kans sama juttu tuon valkovuodon kanssa. Tulee tosi reilusti ja ku käy suihkussa niin hyvin huomaa et miten paljon sitä tulee ku meillä on pesuhuoneessa mustat lattialaatat. En sit tiiä et onko merkki mistään. Samoin on alkanut nyt tuon öisen sairaalareissun jälkeen kipua alapäässä. Ihan ku joku aina välillä puukolla hakkas tuonne alakertaan:(
Pitäs päästä käymään vielä kampaajalla mut ku tää on niin vaikeeta et uskaltaako vielä ensi viikoksi varata aikaa:)
Mut nyt hakeen tyttöä koulusta:)

Raputyttö ja masukki 36+ 2
 
Onnea matkaan BlackPearl!!!

Daria09 - Jos olen oikein ymmärtänyt, niin se voi olla lopulta etukin, että lapsivettä on runsaasti. Siis tuon pääalaspäin kääntymisen kannalta vielä loppuviikoilla. Jos vettä olisi vähän, niin kääntyminen ei enää sujuisi. Kävin siis yksityisellä doulalla ja itselle ainakin on ollut selvästi apua niistä jumppa/venytys/asentovinkeistä, mutta mulla on ollut enemmänkin kyse siitä, että vauva pysyy korkealla RT:ssä ja/tai meinaa olla kasvotarjonnassa. En oikein noihin PT/poikkitilajuttuihin ole sillä tavalla perehtynyt, mutta siis doulan suosittelemaa tietoa löytyy jonkin verran suomeksi osoitteesta:

Optimaalinen vauvan asento synnytyksess

Nämä tiedot perustuvat samaan Spinning Babies sivustoon, jonka koulutuksessa se mun tapaama doulakin oli käynyt. Siellä sivustolla onkin sitten paljon (todella paljon) tietoa englanniksi siitä, miten optimaalista asentoa voidaan rohkaista.

Tässä seuraavassa linkissä on ohjeita ihan kaikille loppuraskauden tuskailijoille, jos tuntuu että haluaisi jotenkin aktiivisesti edistää vauvan laskeutumista ja kiinnitymistä sekä sitä parasta mahdollista asentoa tai jos vauvan asento tuntuu epämukavalta ja haluaa jotenkin venytellä turvallisesti.

Daily Activities - Spinning Babies

Ja samoilta sivuilta linkki poikkitilaa käsittelevään osuuteen.

Sideways/Transverse - Spinning Babies

Toki näissä kannattaa olla sillä tavalla järki mukana, että ei lähde tekemään mitään semmoista, mikä tuntuu itsestä jotenkin pahalta tai väärältä. Esim. mulle lantion rentoutusliike eli selälleen makaamaan ja jalat sohvalle nostettuna 90 asteen kulmassa on ok, mutta vain pari minuuttia kerrallaan (mulla on korkea verenpaine siis). Mutta käveleminen, jopa kilometrejä päivässä, on enemmän kuin suositeltavaa, mutta näin talvella taas voi olla pahempi kävellä paljon liukkaalla kuin ei ollenkaan. Liukkaalla kävellessä jännittää taas lantiota ja askel on lyhyempi eikä silloin siitä saa samaa hyötyä tähän tarkoitukseen.

Toivottavasti näistä oli jotain apua!

PH
 
  • Tykkää
Reactions: Daria09
Synnytystapa-arvio takana.. Vähän hölmö, pelkkä keskustelukäynti (vaikka miksipä se siitä olisi ehtinyt ehkä muuttumaankaan viime lääkärikäynniltä alkuviikolta). Mutta siis vauva perätilassa (oli ainakin maanantaina) ja varattiin sektioon aika, joka on ens tiistaina!

Kysyi halukkuudesta lähteä kääntämään vauvaa tai sitten synnyttää jalat edellä (jota ei ko sairaalassa tehdä, vaan pitäis mennä yliopistosairaalaan). En ollut innostunut ideasta, joten sain valita ja varattiin aika jo. Tiistaina siis aika (jolloin rv 38+4). Maanantaina vielä jotain tutkimuksia ja tarkastetaan vauvan tila. Jos raivotarjonnassa kääntyneenä silloin niin voi päättää vielä josko haluaa spontaanin alasynnytyksen :)

Nyt täällä vaan pelkään, että jos vauva lähtiskin syntymään jo ennen tuota päivämäärää ja mitäs sitten kiireellisesti perätilavauvan kanssa teen :D Juoksen varmaan sinne sairaalaan ja sit kiireellinen sektio? No toivottavasti ei sentään!

Toinen ongelma on että meillä ei ole lastenhoitajia ens viikolla vielä täällä joten menen(kö) yksin synnyttämään? Mies hoitelisi tietenkin päiväkotiajan ulkopuolella lapset. Harmi juttu kun isovanhemmat ja muu suku asuu niin kaukana :( Anoppi saadaan tänne vasta 29.1.

Mutta ihan kivaa että jotain on saatu nyt lyödyksi lukkoon. Silti kaiki askarruttaa vielä vähän, tai jännittää ainakin! Sterilisaationkin saisin muuten "kaupanpäällisiksi" sektion yhteydessä ja se taidetaan ottaa :D 3 muksua riittää (joista tämä viimeisin oli täysi yllätys). <3
 
Oi oi, ekat helmikuun helmet ovat saapuneet! Onnea 1986/13 <3 Sadana <3 ja Cokkeri <3

Minä olen edelleen kasassa, langan poistosta tänään viikko. Vauva kairaa kyllä niin kohdunsuuta että luulen hänen tulevan vauhdilla kun alkaa tulemaan! :)

Tänään neuvolassa verenpaine hieman noussut, 135/87, hB on ja pysyy 108. Painoa tullut parissa viikossa 4kg, ja sen kyllä huomaa. Kädet, jalat ja kasvot niin turvoksissa!! Neuvolantäti katselikin kasvoja ja sanoi että etenkin nenästä huomaa synnytyksen olevan lähellä! :) Sanoi että kyllä tämän viikon aikana tulee! Tuliskin!! Eilen tuli 20 viikkoa langan laitosta, alkaa siis tämä rajoitettu liikkuminen jo riittämään. Kun sf-mittakin oli vaatimattoman 41cm, kuulemma neuvolantädin suurin mittaama masu! :D Vauvan pääkin oli jo niin alhaalla ettei saanut edes kokeiltua sitä.

Melko omanapainen kirjoitus, kuten monella muullakin! Mutta tässä vaiheessa on ihan parasta kun saa purkaa itseään ihmisille jotka todella tietävät miltä sinusta tuntuu!! :) <3

Äitini veikkasi että syntyy huomenna, minä olen sitä 25.1. veikannut siitä asti kun sain tietää olevani raskaana. Katsotaan kumpi on oikeassa! :) Vai haluaako kuopus kenties saman syntymäpäivän kun esikoinen jonka syntymästä/menettämisestä tulee lauantaina 9vuotta! <3

Rv 36+6
Eli huomenna ollaan täysiaikaisia!!! :)
 
Pippurihäntä: Mulla on aurallinen migreeni, pisin kohtaus ollut 4vrk. Nyt oli kestänyt reilusti yli 3viikkoa, mutta ilman auraa ja kaksi erikoislääkäriä oli sitä mieltä, että päänsärky johtuu raskaudesta ja sen aiheuttamista vaivoista: oon nukkunut mm. Tosi huonosti tukalien supistusten takia joita ollut pitkään jo öisin (säännöllisiä ja ei säännöllisiä) ja vauvan liikkuminen ottanut kipeää useamman viikon ja vessassa pitänyt käydä jatkuvasti. Päivystävä gynelääkäri oli myös sitä mieltä, että kaikille parasta olisi jos tulisin synnyttään ja irroitteli kalvoja 38+0. Ei lähtenyt sillä käyntiin, supistuksia tuli, mutta ei tarpeeksi voimakkaita. Kävin jo uutena vuotena sairaalassa tän takia, mulle koitettu vaikka mitä lääkitystä särkyyn, mutta ei mennyt ohi. Verikokeissa ei häikkää.
Maanantaina 38+0 ultrattiin myös ja todettiin, että lapsivettä niukasti ja kontrolli olisi ollut ensiviikolla josta olisi todennäköisesti tullut viimeistää käynnistyspäätös jos vesitilanne olisi ollut sama vielä. Maanantain vietin päivystyksessä ja sain taas uutta lääkettä joka ei vienyt särkyä pois kokonaan. Tiistaina soitin sairaalaan ja oli todella nihkeä vastaanotto, mutta soitettiin takasin myöhemmin, että ylilääkäri oli ottanut kantaa ja sanonut takaisin jos ei mene ohi. Palasin sairaalaan ja käynnistyspäätös tehtiin kun tilanne oli niin kypsä ja oli todennäköistä, että synnytys käynnistyisi tuolla tilanteella.
 

Yhteistyössä