~ Helmivauvat 2015 ~

Sissinen kyseli työssäolosta. Täällä ollaan työelämässä ihan kokoaikaisena. Työ on todella fyysisesti raskasta ja nyt olenkin huomannut, että kaikkien muiden ilmaantuneiden oireiden, uusimpana light versio huimauksesta, lisäksi masuasukki ei tykkää kuormittavuudesta. Tänään työterveyteen siis kysymään onko sairasloma mahdollinen josko helpottais kun alkuajan sais olla kovasti rasittamatta itseään. Nämä vatsan poltot ja vihlonnat on jotain ihan järkkyä työvuoron jälkeen. Tänään siis tunnustamme myös pomolle tämän tilan...jännä kun omat vanhemmatkaan ei tiedä mutta töissä on kerrottava. Onko muilla kokemusta alkuraskauden sairaslomasta?
 
Oisaisko joku nyt auttaa! Mulla oli viime yönä niin hirveet kivut, et meinasin lähtee ensiapuun. Verta ei tullut, mutta alamaha on vieläkin ihan hellänä noista krampeista. Selkää särkee vasemmalta puolelta aika reippaasti, lähinnä Se kipu kohdistukin tonne vasemmalle.
mihinköhän mun kuuluis soittaa, ihan tk;hon vai äitiyspoliklinikal. Täs kyläs o Yks yksityinen ja siellä tuskin on gyneä paikalla.
 
Heilanga, tk:hon kannattaa soittaa. Älä kuitenkaan hätäile, mulla tuli ensimmäisinä päivinä monia monia kertoja tuommoisia, heräsin niihin öisin ja ohi meni vasta kun kävin pissalla. Kaikki on varmasti hyvin! :)
 
Sissinen: kiitti tsemppauksesta. Kyllähän se on tiedossa itselläkin, että voi olla tosi vaihtelevaa tää oireilu. Ei auta kuin odotella, mihin suuntaan asiat kehittyy.

Nyt huomaan, että raskauden alkaminen on provosoinut pinnalle edellisestä tutut ahdistuneisuusoireilut. Huokaus. Jostain syystä tää hormonimyrsky laukaisee mulla paniikkioireet joita sitten viimeksikin riitti koko raskauden ajalle vähän aaltoillen. En siis ole lääkitystä koskaan käyttänyt näihin vaivoihini, vaan fyysisillä ja henkisillä harjoitteilla pitänyt itseni jotakuinkin toimintakuntoisena. Nyt on selkeesti menossa taas paha jakso, kun tuntuu kaikki mustenevan. Niin kovasti kun yritin plussattuani itseäni tsempata, etten suostu enää tähän junaan niin sieltä se meinaa vaan puksuttaa. Oireet pahenee jos mulla ei oo kunnon tekemistä, kuten nyt kun olen hoitovapaalla. Onneksi tänään on vähän enemmän kodin ulkopuolisiakin hommia niin ehkä sais pienen breikin tähän ahdistukseen. Tää on kuitenkin vaan tämmöstä selittämätöntä pelon ja paniikin tunnetta, joka pitää hereillä ja tuntuu palana kurkussa. Ei muuta kuin rauhallista hengitystä ja päivä kerrallaan!

Voikaa hyvin!
PH 5+2
 
Sissinen, täällä kans työelämässä täysaikasena. :) Mulla kans fyysisesti ja henkisesti raskas työ. Hirvittää lähteä huomenna töihin. :S Tosin jos tänään vielä vuotelee niin saikkua otan.

Heilanga, Mulla kanssa ollut välillä melko koviakin kipuja. Ystävä kun odotti toistaan niin joudui käymään alkuvaihessa kipujen takia tuolla päivystyksessä ja hänellä syynä oli ärhäkkä keltarauhanen. Mut kannattaa kuitenkin ottaa just tk:n yhteyttä ja tarkistaa mistä kivut johtuu, jos noin kovia on.

tibt, samat mietteet saikun suhteen täällä. Edellisiltä olin omalla saikulla kun olin opiskelija niin riitti vaan ilmoitus opettajille ja opolle. Nyt kun työelämässä niin mietityttää. Kun ei vielä haluaisi töissä paljastaa. :S Sain vakipaikan vasta syksyllä niin sitäkin enemmän hävettää, kun koeaika loppunut just keväällä.

Pippurihäntä
, Tsemppiä mielialoihin! Toisilla ne hormoonit vaikuttaa tuolleen. Mulle e-pillerit teki vastaavaa, että mieli veti ihan maihin. "Mukavia" nää hormoonit. Toivottavasti helpottaa kun alun pahimmat hormoonimyrskyt tasaantuu. Täällä myös pientä alakuloa ollut. Ihan tosin tuosta tiputtelusta johtuen luultavasti. Huomasin tosin, että oon todella paljon itkuherkempi, kuin normaalisti.

ON: täällä alkoi aivan armoton tissikipu aamuisin! :O Aiemmin ollut pientä lievää kipuilua ja sit oli tuossa tuo neljä päivää taukoa kun ei ollut kipuilua ollenkaan. Ja tänä aamuna sitten Bang! Mut onneks tuntuis helpottavan hiukan kun on pystyasennossa. Pahin oli kun nousi sängystä ylös. Aamulla oli myös melko kovia menkkamaisia kipuja ja näin jo painajaisiakin keskenmenosta.

rv 5+1
 
Viimeksi muokattu:
Sissinen kyseli työtilanteesta. Olen opiskelija ja nyt kesällä teen vain keikkaa, eli aikaa on myös lomailla. Nyt itseasiassa kovasti toivoisin että olisi koulua tai töitä enemmän, aivan liikaa aikaa miettiä, oireita tai niiden vähyyttä! Mulla oireena on ollut si-nivelen kipuilu ( tai uskoisin sen olevan sitä ) , finnien ilmestyminen ja vatsan nippailu. Väsymystä on ollut, mutta laitan sen vielä onnettomien yöunien piikkiin. Nyt tänään kasvojen iho näyttää paremmalta, heti olin että eiei!eikä suuremmin mitää oireilua ole, niin mietityttää kovasti..

Varasin varhaisultran 23.6, silloin viikkoja noin 6+5. Onneksi täällä oulussa on edullinen yksityinen neuvola, tuolle ultralle tulee hintaa vain 55€. Kävin ensimmäisen raskauden aikana ultrassa ties kuinka monesti ja sain aina rauhoittelua panikointiini, siellä selitettiin rauhassa mistä mikäkin vaiva voisi johtua ja ultraakin sai ihanstella ihan ajan kanssa. Kävin myös synnytysvalmennuksia siellä, kun täällä kunnallisen neuvolan vastaavat oli ihan höpöhöpöä..

Haluaisin kertoa jo kaikille, huutaa koko maailmalle! Omille vanhemmilleni kerroin eilen, miehen vanhemmille varmaankin vasta ultran jälkeen..

Edellisessä raskaudessä olin aivan hysteerinen kaiken suhteen, en uskaltanut ajaa pyörällä, enkä syödä kuin itseni valmistamaa ruokaa. Nyt uskoisin voivani ottaa rennommin. Kahvin rajoittaminen tekee tiukkaa, olen jo tämän päiväisen annokseni juonut :) lueskelin eilen kaikkea ja en viime raskaudesta muista, että hajuvesien ja meikin rajoituksista juuri olisi puhuttu. Nyt kuitenkin luin että hajuvesien käyttö voisi olla todella haitallista ja meikin käyttöäkään ei suositella.. mahtavaa nyt kun kasvot täynnä finnejä ja tekisi mieli peittää ne kunnolla, ehkä ainakin vähennän meikin käyttöä jos en minnekään ole menossa.. muistanko oikein, että auringossa oloa piti välttää tai jotain?
Ihanaa päivää teille! Yritetään nauttia kauniista ilmasta ja luottaa että pienillä salamatkustajilla on kaikki hyvin! :)
 
Mulle on myös tuttua ahdistusoireilu. Olen kärsinyt siitä eri asteisena vuosikausia. Nyt kyllä hyvä tilanne sen suhteen, mutta aika näyttää miten jatkossa. Mulla on lääkityskin ollut vuosia käytössä. Nyt olen sitä lopetellut. Enää ihan minimaalinen määrä käytössä. Ei pitäisi olla vauvalle mitään haittaa... varmaan sen vähänkin jätän tässä raskauden aikana pois. Minulle psykiatri sanoi aikanaan, että taipumukseni vuoksi isompi riski myös synnytyksen jälkeiseen masennukseen. Onneksi olen kuitenkin saanut aina lääkityksestä apua.
 
Soitin tk:hon ja sain niin tylyä palvelua, että peruin ajan kun sain uuden ajan yksityiselle. Ensin olis menty sinne tk:hon päivystävällä "epäpätevälle" lääkärille, joka kuulemma katsoo sitten onko syytä lähettää eteenpäin. Voi tsiisus. Muhun ei mikään tavallinen päivystäjä sitten koske! Sit kun kysyin, että niin se ei siis ole gynen puolen ihmisiä, niin vastaus oli tod. tyly. "ei täällä nyt niin vaan gynel mennä" Haloo! Jos mulla on kohdunulkoinen raskaus, niin eikös se nyt ole vähän niinkuin meneminen.
Noh, soitin sitten neuvolaan ja siellä sanoivat, että ei missään nimessä tk:hon millekkään päivystäjälle vaan suorinta tietä gynelle. olisivat ottaneet mut neuvolanpuolel, mut ei ollut yhtään aikaa.
Meen nyt sit illalla Turkuun yksityiselle. Tuun sit kertoon miten kävi.
 
Sissinen kyseli töistä: minäkin olen kokopäivätyössä. Olen yrittäjä ja pystyn hyvin joustavasti säätelemään omaa työntekoani. Ongelmallista on vaan se että jos teen vähemmän töitä, saan vähemmän tietysti rahaa. Viimeraskaudessa olin todella väsynyt alkuraskaudesta ja nukuin melkein yhden kuukauden putkeen :) Silloin oli työrintamalla hiljaisempaa, joten se oli mahdollista. Nyt on kuitenkin tosi hyvin töitä, eikä olisi kauhean hyvä juttu pitää sairaslomia. Toivottavasti jaksan olla töissä, muuten tulee taloudellisesti tosi tiukkaa. Mutta tottakai oma ja vauvan terveys menee työn edelle. Eihän sille sitten mitään mahda, jos tulee sellainen tilanne ettei pysty tekemään töitä.

Palasin eilen illalla muutaman päivän työreissulta. Tällä reissulla tarjoiltiin palavereissa alkoholia ihan kiitettävästi, joten oli taas keksimistä miten selviän tilanteesta. Sama on kiellettyjen ruoka-aineiden kanssa. En osaa jotenkin vielä yhtään ajatella, että en saa syödä tiettyjä juttuja. Ravintolassa tietysti kaikki hyvältä kuulostavat annokset sisälsi jotain mitä ei saa syödä. Pidän kovasti erilaisista juustoista niitä on hankala välttää kun tekee niin kovasti niitä mieli :)

Onko teillä muilla vaikeuksia olla erossa kielletyistä ruoka-aineista?
 
Niin ja piti vielä sanoa, että minäkin voisin tulla Facebookiin sitten, kun tämä on varmemmalla pohjalla. Ainakin sen varhaisultran haluaisin katsoa ensin.

Heilanga tsemppiä, toivotaan että kaikki on hyvin!
 
Heilanga, toivottavasti on kaikki hyvin! Tsemppiä ja onnea matkaan! Hyvä että kuitenkin yksityiselle pääset jo tänään tarkistuttamaan tilanteen.

mä jo luulin eilen ja aamulla et vuoto alkais loppumaan... ja väärässä olin. :( taas alkoi mahan nippailut, nivusen jomotus ja tiputtamaan kirkasta.. Alkaa olla vähän epätoivoinen olo tän suhteen. Mutta neukkua yritän tavoitella ja päästä huomenna lekurille hakemaan saikkua.

Liityn fb ryhmään kans vast sit jos selvitään sinne +12 tienoille...
 
seawind :hug: ja heilanga toivotaan että kaikki hyvin :)

Omanapa: Kesken meni :'( tänään tuli hyytymiä+lisää verta :ashamed: eiköhän pieni siinä menny, testit tänään nega ja digi varmisti etten ole raskaana (enää)..

Hirmusesti onnea muille helmikuun odottajille :)
 
Pahoittelut Seawind ja HooKoo-82. Toivottavasti toivutte pian ja kaikki menee jatkossa hyvin! Surullisia nämä uutiset ovat :'(

Rouva Kampiakselin tilanne on kyllä raastava. Saisi loppua jo tuo.

Heilagalle rutkasti tsemppiä illan lääkärireissulle.

Rva_Koo - Sushi on mulle hankala kun tykkään siitä tosi paljon ja ehkä noi juustot, kun en meinaa muistaa, mitä niistä nyt sitten piti vältellä. En jotenkin vielä jaksa ymmärtää, että ainiin, en voikaan ihan vapaasti mupeltaa välttämättä nyt kaikkea mitä huvittaa.

Sissinen - Ahdistuneisuusoireilut on kyllä aivan arseesta. Hyvä kun olet päässyt lääkkeillä tasapainoon ja nyt pystynyt niitä vähentämäänkin. Mulla ei tuo synnytyksen jälkeinen aika ole jostain syystä ollut kummallakaan kerralla se vaikea kausi vaan omat paniikkioireet ovat loppuneet siihen kun vauva on saatu ulos. Joku siinä on, että tämä raskausaika johtaa mulla viiraamiseen. Ei tietenkään kivaa, että meitä on muitakin, mutta tavallaan helpottavaa tietää, että ei ole yksin :)
 
~SeaWind~ Voi ei! :( Kait vielä varmistusultraavat ennen kuin mitään päätöksiä tekevät? Voimia todella paljon! Mulla kävi tuossa ultrassa niin, että lääkäri ehti jo pelotella kohdun ulkoisella, mutta sitten heilauttikin ultraa vähän toiseen suuntaan niin löytyi kuitenkin sikiöpussi ja materiaa siellä ja perui sanansa. Oli jo kertomassa jatkoista mulle. Mutta tsemppiä ja voimia tosiaan paljon!

HooKoo-82, Todella kurja juttu. :( Voimia paljon sinne!

Toivottavasti heilanga saisi iloisempia uutisia!

Rva_Koo, mulla on kans noi juustot. Ei aina oikein muistais et pitää tarkistaa et on pastöroitua. Mut tosin jostain luin että suomessa ei vissiin saa myydä kun ainoastaan pastöroituun maitoon tehtyä juustoa? Ja sit kanelipuuro houkuttaa... Lapsille tein omenakanelipuuroa iltapalaksi. :p

Tänään onkin näköjään ollut tämmöinen epäonnen päivä. Mullakin vuotanut enemmän kuin muina päivinä. Huomenna heti kasilta ois se lääkäri. Töihin jo soitin etten tule. Lepäillyt olen koko päivän. Tosin hetken joutui juoksemaan kun kanit karkasivat ulkotarhasta. :kieh: Oireista sen verran et vaiks tänään on tissit olleet arat ja nännit näyttää suurentuneen huomattavasti niin muita oireita ei ole ollut. Turvotuskin on vatsan seudulta hävinnyt. Tosin naama kukkii...
 
Viimeksi muokattu:
Voi, seawind. Voimia ja toivottavasti kaikki olisi kuitenkin hyvin.
hoo-koo82 pahoittelut. :hug:

Täällä ultra takana. Mä olenkin jo viikol 5! Kuvissa näkyi se pussi joka vastasi kooltaan viikkoja. Sisällä ei vielä näkynyt ketään. Mä olisin voinut väittää näkeväni vilaukselta siellä pienen pisteen. :)
Oikeassa paikassa hyvässä asennossa..mitä lie tarkoitti. :)
kivuista ei oikein osannut sanoa mitään. Kuulemma joillakin on vaan herkempi kohtu.
noh, seuraava ultra on kahen viikon päästä. Sit viikkoja olis 7 täynnä. Sykekin varmaan sit jo näkyy. :)
 
Voih, täällä onkin vähän kurjia uutisia :( Tsempit kaikille matkaajan menettäjille, kyllä mekin tullaan viel perästä! :hug:

Täällä järki alkaa jo ajattelemaan uutta kiertoa ja uutta yritystä, vaikka sydän vielä kehitteleekin mitä kummimpia ajatuksia jos siellä vielä jotain olisikin kun vuoto loppui alle 2 vrk jälkeen eikä se ole ollut mitenkään super runsasta eikä kipuja ole ollut ollenkaan. Realistisesti sieltä tuli kyllä sellasta tavaraa mukana, että eiköhän sieltä kaikki elämään viittaava tullut ulos. Kai se on vielä testattava kuitenkin ensi viikolla kun tulee uusi satsi testejä postissa, niin saa mielenrauhan ja tietää, että hormonitaso on laskenut.

Mun nimen saa siis poistaa listasta sitten kun on päivittäjälle parempi hetki!
Pidetään peukut pystyssä, että lopuilla tyypit pysyy kyydissä! :heart:
 
Pahoitteluja menetyksen kohdanneille :hug:

Työssäkäymisestä: Olen opiskelija ja pari ensimmäistä opiskeluvuotta tein kesätöitä sekä koulunohella töitä. Viime vuonna osan vuodesta olin mammalomalla ja opiskelin silloin viimeisen vuoden loppuun ja nyt olen taas kesätöissä. Syksyllä pitäisi löytää harjoittelupaikka ja pitäisi aloittaa opinnäytetyötä tekemään... Töissä näillä näkymin elokuun loppuun ainakin, mutta olen ilmoittanut taas halukkuuteni olla kiireapulaisena..
Työ on fyysisesti raskasta (asentajan työ), osat painaa paljon, mutta viime kesänä viimeisilläni ainakin pärjäsin vielä ihan hyvin töissä joten uskoisin tämän tässä menevän sivussa. :)
 
pahoittelut surun kohdanneiile :(
täällä tänään kerrottu omille vanhemmille... äiti otti hyvin mutta oma isä haukku tulevaisuudrn meille lyttyyn (hieman hankala elämän tilanne meillä) ja nyt pitää mykkäkoulua...
myös ekat huonovointisuudet koettu ja väsymys erittäin voimakasta :// huomenna lähetään esikon mammaryhmän kanssa laivalle katsotaan mitä massu sanoo ja kuinka nuutunut diellä olen :)
 
Moi kaikille! Voisin varovaisesti seurailla taustalta näin ensialkuun, ke-iltana tein ensimmäisen testin (pe tai la pitäisi kuukautisten alkaa vasta) ja haamu sieltä tuli :) tänään myös, joskin hieman haaleampi, mutta tuli kuitenkin. Huomenaamulla ennen töihin lähtöä vielä uusi testi, iiks! Jos siis kyytiläinen pysyy kyydissä, niin LA olisi vau.fi:n laskurin mukaan 12.2. :)

Taustatietoja voisin itsestäni hieman antaa. Olen 30-vuotias ja asun Tampereella miehen ja 11/2012 syntyneen esikoispojan kanssa. Päivät kuluu töissä naapurikunnassa, joten meidän arki on tasapainoilua työn, kodin ja hoitopaikan välillä :)

Osanottoni niille ketjulaisille, jotka kohtasivat menetyksen! Ja muille paljon tarrasukkia :)

Facebookkiryhmästä olisin kiinnostunut, mutta pitää nyt ensin saada vähän varmempi fiilis :)

~Mai ja toistaiseksi nimetön kyytiläinen~
 
Sairaalasta kotiuduttu.. Veren hcg arvo 189mIU. Alhainenhan se on, mutta lääkärin mukaan ei niin alhainen etteikö normaali raskaus voisi olla mahdollinen. Kaikki riippuu nyt siitä mihin suuntaan ja millä vauhdilla tuo hcg lähtee nousemaan/laskemaan. Maanantaina otetaan uusi hcg arvo, ja RV 7 tehdään sairaalassa uusi ultra. Lääkäri meinasi että raskaus on niin alussa, ettei mitään sen vuoksi näy. Hcg pitää kuulemma olla n. 2000 että sikiöpussi edes tulee näkyviin. Asia on siis fifty-fifty. Toivon niin että maanantaina hcg olisi reilussa nousussa ja parin viikon kuluttua ultrasta löytyisi sikiöpussi sekä sykkivä sydän!
 

Yhteistyössä