Help! Parhaat vinkit homeen poistoon (kankaassa)!

  • Viestiketjun aloittaja noora
  • Ensimmäinen viesti
noora
No näin sitten kävi. Jouduin viikon verran pitämään noita rattaita tuossa ulkosalla, kylmässä varastossa ja nythän niihin sitten homepilkkuja ilmestyi, kuten arvata saattaa! Onko niitä mahdollisuus saada mitenkään enää pois?

Kiitos vinkeistä!
 
x
Miten voi viikossa tulla homepilkkuja? Meillä on ulkovarastossa kaikenlaista huonokuntoista mattoa, täkkiä yms. eikä niihin ole vuosien saatossakaan tullut yhtään mitään homeeseen viittaavaa. Ja ennenkuin joku taas riehaantuu, niin tiedoksi että käytämme noita muutoissa huonekalujen pehmusteina. Emme sisällä mattoina tai nukkumapeittoina.
 
mn
ei home lähde pois, mulla meni kerran vaunut pilalle ja mun mummo kuka on töissä vaatealalla niin sano et se ei lähde pois! enkä oo kyl millään niitä saanukkaan, kaikkea tuli kokeiltua ja kyl ne vähän hälveni mut ei kokonaan.
 
-
Kuulin jonkun yhdistelmän omenaviinietikasta ja ruokasoodasta irrottavan homepilkut, mittasuhteista ei oo kyllä mitään hajua. Oli muuten kans rattaat kyseessä; tuttu sai homepilkut pois....
 
Juu, itse juuri muutama kuukausi sitten painin samaisen onkelman kanssa. Kangasta pitää liottaa piimässä (ainakin vuorokausi) ja sen jälkeen pesu koneessa (niin kuumalla kuin pesuohje antaa myöten). Mikäli tämä ei vörki niin jostain saa kuulemma sellaista homeenpoistoainetta tekstiileille (mun ei tarvinnut siihen turvautua). =)
 
Alkuperäinen kirjoittaja BridgetJones:
Juu, itse juuri muutama kuukausi sitten painin samaisen onkelman kanssa. Kangasta pitää liottaa piimässä (ainakin vuorokausi) ja sen jälkeen pesu koneessa (niin kuumalla kuin pesuohje antaa myöten). Mikäli tämä ei vörki niin jostain saa kuulemma sellaista homeenpoistoainetta tekstiileille (mun ei tarvinnut siihen turvautua). =)
Niin jos home on suht tuoretta niin tämä todennäköisesti auttaa. Vanhempaan tapaukseen kokeilisin ehkä sitä homeenpoistoainetta.
 
Alkuperäinen kirjoittaja BridgetJones:
Juu, itse juuri muutama kuukausi sitten painin samaisen onkelman kanssa. Kangasta pitää liottaa piimässä (ainakin vuorokausi) ja sen jälkeen pesu koneessa (niin kuumalla kuin pesuohje antaa myöten). Mikäli tämä ei vörki niin jostain saa kuulemma sellaista homeenpoistoainetta tekstiileille (mun ei tarvinnut siihen turvautua). =)
Homeenpoistoaine poistaa kyllä näkyvän homeen pääosin,mutta ei sekään poista kaikkia homeitiöitä kankaasta.

 
Piimä
Jos kyseessä on tummat vaunut, niin vauvan ammeeseen itse laitoin 3litraa piimää ja loput vettä. Vuorokauden liotus siellä ja kankaan harjaus siinä lillussa. Piimä tappaa homeitiöt. Sen jälkeen hyvät huuhtelut ja soodaveteen likoamaan vähäksi aikaa (sen pitäis poistaa homeen hajut) ja sitte laitoin vielä normaaliin pesuun koneeseen 40 astetta ja tahranpoistoainetta pesuaineen joukkoon. Tuli raikkaat ja puhtaat kankaat koneesta.

Vaaleat kankaat voi käyttää klooriliuoksessa ja se kuulemma poistaa ne mustat pilkut. (mulla ei tästä kokemusta).
 
Alkuperäinen kirjoittaja SitäSaaMitäTilaa;18346693:
Homeenpoistoaine poistaa kyllä näkyvän homeen pääosin,mutta ei sekään poista kaikkia homeitiöitä kankaasta.
Riippuu homeenpoistoaineesta varmaan aika pitkälti, meillä käytettiin BioVasan homeenpoistoainetta, joka desinfioi samalla kankaan. Lupaavat, että jättää aktiivisesti uudelta homeelta suojaavan suojakerroksen tms.
 
Jukka Selenius
Kiitti vinkeistä. Auton takapenkin keskustan ja takturvavöiden homehtumista vois kokeilla kloritellaa tai jollakin happamalla pesuainella. ajttslin ensin imuroida penkin kunnolla ja sitten läträtä. Täytyy Googalat vielä homeenpoistoaineita , nekin voi olla hyviä. Auto oli tosi halpa ja hyvä, joten penkin värimuutoksilla ei ole väliä.

Kiusallieinen juttu ja puoliskin on herkistynyt homeelle,joten täytyy jo huomenna saada jotain aikaan.
 
De la kortta
Itse en lähtis leikkimään homeen kanssa. Luin ettei despa-aineet eliminoi homeitiöitä. Näkyvän osan saa pois, mut se pahin osa jää. http://www.hometieto.info/
 
"mapa"
laborantti sano mulle, kun kauhuissani kyselin vaunujen homeenpoistosta, ettei kaikki pilkut ees oo hometta, vaan ihan ilmansaasteista tullutta piskua. Meillä autto klorinilla pesu. :)
 

Yhteistyössä