Helsingin Kontula on ihmeellinen paikka

  • Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti
vierailija
En asu siellä suunnalla, joten ei tule juuri koskaan käytyä. Viime lauantaina kävin ehkä noin kahden kolmen aikaan. Vastaan tulee pikimusta mies (ehkä Keniasta tms, somali ei siis ollut) ja kysyy tunnenko mä Harria ja tiedänkö missä se on. Aksentilla puhui, mutta ihan hyvää suomea. Sanoin että en tunne, en tiedä ketään Harria. Kävin lidlissä kaupassa ja kävellessäni autolle tulee vastaan romani, joka kysyy että mistä mä tunnen Benjaminin. Keskustelun jälkeen käy siis ilmi, että tämä aikaisemmin tapaamani mies oli nimeltään Benjamin. Koitan siinä sitten selittää, että en tunne Benjaminia, kun se vain tuli kysymään jostain Harrista ja jankkasi mulle että tunnenko sitä. Yhtäkkiä koko keskustelu kääntyi siihen, että mä olen sen Benjaminen joku kaveri ja en halua kertoa missä Harri on.

Tilanteen käydessä vähän painostavaksi hyppään autooni ja lähden ajamaan kotiin, joka on siis kaukana koko itä-helsingistä. Tullessani kotirappuun käveee mua vastaan mies ja pummaa tupakkaa. Siis olen asunut täällä 30 vuotta ja ikinä ei ole kotikulmilla pummattu tupakkaa. Arvaatte varmaan miehen nimen? Niinpä! Hän esitteli itsensä Harriksi. Mä menin jotenkin vähän jo shokkiin, että onko tämä piilokamera vai mitä tapahtuu. Kontulassa joko kummittelee tai sitten mä oon sekoamassa :D
 
vierailija
Siitä alkon ja apteekin kulmalta kun lähtee kävelemään ns. vesalaan päin, eli heti kun se ostari loppuu... siitä alkaa nämä "benjaminit" tulla kuvioihin. Siinä on nykyään joku arabialainen kahvila siinä aivan ostarin kulmalla, missä polttavat kannabista vesipiipuissa ja vastapäätä on muuten joku arabialainen kampaamo. Yleensä sen kampaamon kulman takana on jo pari suomalaista perttiä juomassa kirkasta viinaa noin niin kuin tavan vuoksi. Sitten se koko tien pätkä sinne vesalan metsikköalueeseen asti on täynnä ihme hiippareita. Ostarin vartijat eivät enää vartioi ja poliisi vain käväisee tarvittaessa. Hienoa seutua.
 
vierailija
Siitä alkon ja apteekin kulmalta kun lähtee kävelemään ns. vesalaan päin, eli heti kun se ostari loppuu... siitä alkaa nämä "benjaminit" tulla kuvioihin. Siinä on nykyään joku arabialainen kahvila siinä aivan ostarin kulmalla, missä polttavat kannabista vesipiipuissa ja vastapäätä on muuten joku arabialainen kampaamo. Yleensä sen kampaamon kulman takana on jo pari suomalaista perttiä juomassa kirkasta viinaa noin niin kuin tavan vuoksi. Sitten se koko tien pätkä sinne vesalan metsikköalueeseen asti on täynnä ihme hiippareita. Ostarin vartijat eivät enää vartioi ja poliisi vain käväisee tarvittaessa. Hienoa seutua.
#unelma
 
vierailija
Kontulasta sai männävuosina vitosella ison tuopin kaljaa ja tupakkia poltettiin sisällä laista huolimatta. Vieläkö kulttuuri on elossa, vai onko siitäkin tullut kokoomuksen kerhohuone?
 
vierailija
Kontula on jännä paikka. Sitä ei voi selittää ulkopuoliselle. Mutta mene Kontulan ostarin keskelle joskus klo 22 pe tai la iltana ja katso. Siellä voi ihan spotaanisti olla siideripäissään oleva tyttöporukka jotka opettelevat seisomaan päällään. Siellä voi olla huumepäissään olevat veljekset, jotka haluavat lyödä sun kanssa vetoa siitä että voitatko sä toisen niistä tuijotuskisassa. Siellä voi olla pankillä seitsenkymppinen mies, jolla on mukanaan Tokmannin pussi täynnä banaaneja. Ja kova tarve kertoa elämäntarinaansa.

Oikeasti... mahtava paikka :D Kaikki noista on koettu.
 
Kontula on jännä paikka. Sitä ei voi selittää ulkopuoliselle. Mutta mene Kontulan ostarin keskelle joskus klo 22 pe tai la iltana ja katso. Siellä voi ihan spotaanisti olla siideripäissään oleva tyttöporukka jotka opettelevat seisomaan päällään. Siellä voi olla huumepäissään olevat veljekset, jotka haluavat lyödä sun kanssa vetoa siitä että voitatko sä toisen niistä tuijotuskisassa. Siellä voi olla pankillä seitsenkymppinen mies, jolla on mukanaan Tokmannin pussi täynnä banaaneja. Ja kova tarve kertoa elämäntarinaansa.

Oikeasti... mahtava paikka :D Kaikki noista on koettu.
Joo, aivan mahtavaa (y)
 
vierailija
Kontula on jännä paikka. Sitä ei voi selittää ulkopuoliselle. Mutta mene Kontulan ostarin keskelle joskus klo 22 pe tai la iltana ja katso. Siellä voi ihan spotaanisti olla siideripäissään oleva tyttöporukka jotka opettelevat seisomaan päällään. Siellä voi olla huumepäissään olevat veljekset, jotka haluavat lyödä sun kanssa vetoa siitä että voitatko sä toisen niistä tuijotuskisassa. Siellä voi olla pankillä seitsenkymppinen mies, jolla on mukanaan Tokmannin pussi täynnä banaaneja. Ja kova tarve kertoa elämäntarinaansa.

Oikeasti... mahtava paikka :D Kaikki noista on koettu.
Kondekassa voi saada myös puukon keuhkoon.
 
vierailija
Kondekassa voi saada myös puukon keuhkoon.
Mähän en tiedä miten hyvin tunnet mestoja, mutta Kontulassa harvoin saa keklua. Esimerkiksi itis tai myllikä on toista luokkaa. Ei sua kontulassa tule kukaan huvikseen hakkaamaan. Joo rahat voidaan viedä ja sen semmoista, mutta ei sua hakata jonnekin ojan pohjalle jos et itse tee aloitetta. Ja aina auttaa jos sanoo tuntevansa Haban. Simsalabim! Jos joku on lähellä tulla päälle, niin sano että olet haban tuttuja. Ei tasan hakata.
 
vierailija
Porukka on kyllä mahtavan pihalla. Siis tämä kontulan Harri on siis "Harry". Ei ole tyypin oikea nimi ja sitä tuskin kukaan tietää. Huumekauppias siis kyseessä. Tämä Benjamin, eli "beni" taas on itä-helsingin yleisin sekopää. Vetää pään täyteen millä tahansa. Sitä miten tuo romani tai jossain kaukana asuva Harri liittyy tarinaan niin en tiedä.
 
vierailija
Kontulan Alkon shampanjahyllyn kohdalla on nimet ja hinnat, sekä lisäkyltti "pyydä myyjä paikalle". No pyysin myyjän, jonka mukaan olisi pitänyt ennakkoon käydä kassalla maksamassa ja tuote olisi sitten ojennettu minulle. No en ostanut, vaan olin tyytyväisesti ilman sitä pulloa.
 
vierailija
Kontulan ärrä: mies tulee pussihousuissaan ja sanoo "osta mulle yks aski malboroa, niin saat kaks. Ota kuitti kans". Ja ostin tosiaan malluaskin ja ojensin miehelle, niin se löi oikeasti kouraan kaksi askia sitä samaa punaista mallua. Jonkun alibinhan se siitä kuitista halusi, mutta silti :D
 
vierailija
Mä tulin kontulan s-kaupasta ja mies tuli vastaan "anna mule hörppy jotain juomaa" vai oliko se "anna sun juomastas". Minä siihen, että mä tulen ruokakaupasta, ei mulla ole nyt mitään alkoholia. "Joo en mä sitä, kun toi amfetamiini vaan kuivattaa kropan".

Joo annoin sen kokispullon. En kysellyt perään.
 
vierailija
Sairaalla tavalla ihana paikka. kontulalaisen miehen mielestähän pilvi ei ole huume ja jos amfetamiinia käyttä ainoastaan viikonloppuisin, se ei voi mitenkään olla ongelma. Kontulalainen mies tuntee 7 somalia ja niistä kolme tai neljä myy huumeita. Se on se mies joka riidan tultua lyö nyrkillä oven läpi ja huorittelee.
 
Joskus tilannekomiikkaa vaan on. Aikanaan odottelin Berliinissä lentokenttäbussia, kun seuraani pyrki herra nimeltä Samir. No iskuyritys loppui lyhyeen, kun hyppäsin bussiin.
Suomeeen pääsin, ja mutkien kautta metoon ja suuntana Itis. Metrossa seuraani haki eräs herra, joka esitteli itsensä nimellä Samir ?? Eli Samirit yrittivät iskeä, mennentullen.
Tämä jälkimmäinen olikin sitkeää sorttia, silmä kirkastui aina kun minut näki. Seuraa haki, vaikka osoitin etten sitä halua. Lopulta Samir nro 2 uskoi.
 

Yhteistyössä