Helsinki uudistaa työhönottoperiaatteitaan: ”Suomen kielen taidon vaatiminen voi olla syrjintää”

  • Viestiketjun aloittaja niin sitä pitää=)
  • Ensimmäinen viesti
"vieras"
Älä ny, ei sellaisia työpaikkoja olekaan.

Tein jokin aika sitten hupaisan havainnon ruotsinlaivojen rantasiivoojista. Yksikään ei ollut suomalainen. Kun minä olin nuori (ja siitähän on aikaa :xmas:) niin meistä monestakymmenestä rantasiivoojasta ehkä yhdellä oli maahanmuuttajataustaa. Mamut on siis vieneet suomalaisilta työt :(
Osansa asiaan on sillä, että yhteiskunta tukee sellaista työnantajaa joka palkkaa maahanmuuttajan, eli toisin sanoen yhteiskunta ei tue työnanatajaa joka palkkaa suomalaisen. Kässäätkö syyn ja seurauksen?
 
[QUOTE="vieras";26875102]Niin mutta jos osaa suomea välttävästi, ei todellakaan välttämättä riitä siihen että ymmärtäisi työasioita....Englanti auttaa työnantajan ja työntekijän väliseen kmmunikointiin, mutta jos työntekijällä on vähänkin asiakkaiden kansa tekemisissä olemista työssään, niin silloin pitäisi kyllä puhua ymmärrettävää suomea.[/QUOTE]

ELi vain hyvää suomea puhuva voi tehdä Suomessa töitä?
 
"vieras"
Ai onko Lappeenranta nykyään syrjäseutua?

Minä muistan kerran kun menin polvilumpion sijoiltaanmenon vuoksi päivystävälle, koska en kyennyt seisomaan jalan päällä ja olin tuolloin tehdastyössä josta suurin osa oli seisomatyötä (siis olihan lumpio jo tuolloin paikallaan). No, tämä nainen huonolla suomella sitten sanoi, että minä vain kuvittelen että polveen sattuu. Että se kipu on traumaperäistä. Sanoin että rouva hyvä, kun sitä polvea aivan oikeasti koskee, ja se että sitä muljuttelee ei asiaa ainakaan paranna. Kyllä hän sitten lopulta kun hammasta purren siinä aikani sanoin, etten sillä jalalla kykene kävelemään, tajusi etten ole työkykyinen sillä hetkellä.


Toinen hyvä oli kun olin ihotautilääkärillä, tämän henkilön kanssa ei ollut muuta ongelmaa (hän osasi työnsä todella hyvin), kuin se etten oikeasti tajunnut puoliakaan mitä puhuimme. Kysyin kyllä aina jos jotain oli.
Käynnin päätteeksi nainen sitten sanoi, että hän on lomalla loppuviikon tms, mutta puhelinpäivystys toimii. Maanantaina hän on taas olemassa.
No kyllä Lappeenranta on vähän syrjäistä seutua jo. Sitäpaitsi siinä kun on itäraja ihan vieressä niin varmaan päivänselvää mistä niitä lääkäreitä sinne tulloo :)
 
"vieras"
Alkuperäinen kirjoittaja Lilii lisänimetön;26875120:
ELi vain hyvää suomea puhuva voi tehdä Suomessa töitä?
En minä noin sanonut. Sanoin, että jos työhön kuuluu asiakkaiden kanssa kommunikointia niin se pitää pystyä hoitamaan suomen kielellä niin hyvin että kaikki osapuolet ymmärtävät ja tulevat ymmärretyiksi. Englanti ei asiakaspalvelukielenä riitä suomessa.
 
"vieras"
Alkuperäinen kirjoittaja Lilii lisänimetön;26875080:
"Välillistä syrjintää on esimerkiksi se, että työtehtävässä edellytetään hyvää suomen tai ruotsin kielen taitoa, vaikka se ei ole välttämätöntä työn tekemisen kannalta."

Kyllähän moni osaa suomea välttävästi ja englantiahan osaa iso osa mamuista melkein kuten suomalaisistakin.
Miksi Suomessa on pakkoruotsi, kun suomenruotsalaiset osaavat kuitenkin välttävästi suomea ja englantia?
 
[QUOTE="vieras";26875104]Kyllä täällä kehä kolmosen ulkopuolella kelpaa nuorille ja vähän vanhemmillekkin työ kuin työ, silti työttömyyttä on erittäin paljon.

Että eipä yleistetä sitä, että maahanmuuttajia tarvitaan tekemään ne työt, mitkä ei suomalaisille kelpaa. Siellä pääkaupunkiseudullakin varmasti riittäisi ihan työttömiä suomalaisiaki siivoushommiin ja muihin matalapalkkaisiin töihin, kunhan palkkoja ja työoloja parannettaisiin, mutta ei, nekin rahat millä voitaisiin työllistää suomalaisia ihmisiä ja näin edesauttaa koko valtion taloutta pusketaan ulkomaille.[/QUOTE]

Toki matalapalkkatyöhön tulisi porukkaa, jos palkka olisi keskitasoa. Daa. Mutku.

Avaatko tuota viimeistä lausettasi vähän?
 
  • Tykkää
Reactions: Anatolia
[QUOTE="vieras";26875140]En minä noin sanonut. Sanoin, että jos työhön kuuluu asiakkaiden kanssa kommunikointia niin se pitää pystyä hoitamaan suomen kielellä niin hyvin että kaikki osapuolet ymmärtävät ja tulevat ymmärretyiksi. Englanti ei asiakaspalvelukielenä riitä suomessa.[/QUOTE]
Tietenkin noin. Kannattaa lukea vaikka vielä kerran tuo aloituksen uutinen.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Lilii lisänimetön;26875120:
ELi vain hyvää suomea puhuva voi tehdä Suomessa töitä?
Minusta ammatissaan pitää tulla toimeen valtaväestön kielellä. Jos sitä ei tarvita, niin sitä ei sitten tarvita. Mutta lääkärin työssä luulisi yhteisen kielen olevan erittäin ratkaisevassa asemassa. Ei voida olettaa, että potilas osaa lääketieteen sanastoa englanniksi tai ugabugaksi mutta voidaan olettaa, että lääkäri ymmärtää potilasta.

Vai saanko hankkia tulkin, jos joudun menemään kunnalliselle vaikka päivystykseen joskus? Maksaako kaupunki sen? :xmas:
 
  • Tykkää
Reactions: SoulSyndicate
[QUOTE="vieras";26875116]Viljasen logiikalla suomalaisilta ei voida vaatia pakkoruotsia, mutta tietenkään Viljasen logiikka ei yllä pakkoruotsin poistamiseen.[/QUOTE]

ei taida jonkun random Viljasen valtuudet riittää pakkoruotsin poistamiseen
 
Pikkusiskon lähipiiristä kuultua: siivojaksi ei pääse tuosta noin vain, siis opiskelija ei pääse. Paitsi jos on ulkomaalaistaustainen. Mistäs tämä uusi ilmiö sitten johtuu? Suomalainen tuntee oikeutensa työmarkkinoilla ja vaatii (herran tähden) edes jonkin minimipalkan mukaisen palkan?
 
Minusta ammatissaan pitää tulla toimeen valtaväestön kielellä. Jos sitä ei tarvita, niin sitä ei sitten tarvita. Mutta lääkärin työssä luulisi yhteisen kielen olevan erittäin ratkaisevassa asemassa. Ei voida olettaa, että potilas osaa lääketieteen sanastoa englanniksi tai ugabugaksi mutta voidaan olettaa, että lääkäri ymmärtää potilasta.
Tietysti. Uutisen pointtihan on se, että hyvää suomen kieltä ei tarvitse, jos työ ei sitä vaadi.

Lääkäriasia on ihan oma lukunsa. Jos ei oteta puolikielisiä lääkäreitä, niin ei ole lääkäreitä lainkaan tiettyihin paikkoihin. Yksikään lääkäri kun ei joudu olemaan työttömänä odottelemassa, joskos saisi töitä.
 
"vieras"
Pikkusiskon lähipiiristä kuultua: siivojaksi ei pääse tuosta noin vain, siis opiskelija ei pääse. Paitsi jos on ulkomaalaistaustainen. Mistäs tämä uusi ilmiö sitten johtuu? Suomalainen tuntee oikeutensa työmarkkinoilla ja vaatii (herran tähden) edes jonkin minimipalkan mukaisen palkan?
Työantajat saavat rahallista tukea mamun palkkaamisesta ja siksi suomalainen jää rekrytoinnissa kakkoseksi.
 
jopas on
Kuulostaa mielenkiintoiselle. Eikö tällaisessa tapauksessa siis syrjitä sitten suomalaista? Miksi suomalaiset jäävät automaattisesti kakkoseksi?
Aika jänniä nämä yhdenvertaisuus periaatteet...
Näinpä. Tässä syrjitään selvästi enemmistöön kuuluvaa. Todella räikeää toimintaa Helsingin kaupungilta.

Olen ollut monesti vaikeassa tilanteessa lääkärissä, kun emme ole ymmärtäneet toisiamme. Kun sama ilmiö leviää vielä pahempana muillekin aloille, niin vaikeaksi menee eläminen omassa maassa.

Täällä ei näemmä enemmistöllä ole kohta enää mitään oikeuksia. Pienet vähemmistöeliitit eli ruotsinkieliset saavat palvelua omalla kielellään, mutta suomenkieliset palvelut lakkautetaan.
 
[QUOTE="vieras";26875201]Työantajat saavat rahallista tukea mamun palkkaamisesta ja siksi suomalainen jää rekrytoinnissa kakkoseksi.[/QUOTE]

Luonnollisesti. Ja kaikki on suomalaisten omaa syytä - luonnollisesti.
 
"vieras"
Näinpä. Tässä syrjitään selvästi enemmistöön kuuluvaa. Todella räikeää toimintaa Helsingin kaupungilta.

Olen ollut monesti vaikeassa tilanteessa lääkärissä, kun emme ole ymmärtäneet toisiamme. Kun sama ilmiö leviää vielä pahempana muillekin aloille, niin vaikeaksi menee eläminen omassa maassa.

Täällä ei näemmä enemmistöllä ole kohta enää mitään oikeuksia. Pienet vähemmistöeliitit eli ruotsinkieliset saavat palvelua omalla kielellään, mutta suomenkieliset palvelut lakkautetaan.
Hgin kaupungin arvojulistus on koominen. Ensin kerrotaan ettei Hki suvaitse minkäänlaista rasismia ja syrjintää ja sitten seuraavassa kappaleessa kerrotaan kuinka kaupunki suosii työnotossa ja vuokra-asuntojen jakamisessa maahanmuuttajia. Tätä ei uskoisi todeksi jos ei omin silmin näkisi.:D
 
"vieras"
Alkuperäinen kirjoittaja Lilii lisänimetön;26875189:
Tietysti. Uutisen pointtihan on se, että hyvää suomen kieltä ei tarvitse, jos työ ei sitä vaadi.

Lääkäriasia on ihan oma lukunsa. Jos ei oteta puolikielisiä lääkäreitä, niin ei ole lääkäreitä lainkaan tiettyihin paikkoihin. Yksikään lääkäri kun ei joudu olemaan työttömänä odottelemassa, joskos saisi töitä.
Niin mutta kerro mulle käytännössä sellainen työ joka ei vaadi hyvää suomenkielen taitoa? Kyllähän oikeastaan jokaisessa ammatissa täytyy pystyä kommunikoimaan kunnolla jonkun asikkaan/toisen työntekijän tms. kanssa, ja siihen eivälttävä suomenkielen taito todellakaan välttämättä riitä kun käytössä on ammattisanoja yms.
 
[QUOTE="vieras";26875233]Hgin kaupungin arvojulistus on koominen. Ensin kerrotaan ettei Hki suvaitse minkäänlaista rasismia ja syrjintää ja sitten seuraavassa kappaleessa kerrotaan kuinka kaupunki suosii työnotossa ja vuokra-asuntojen jakamisessa maahanmuuttajia. Tätä ei uskoisi todeksi jos ei omin silmin näkisi.:D[/QUOTE]

Oikeastaan pitäisi toivoa että kaupungin tiettyihin toimistoihin hakeutuisi töihin henkilöitä joiden kanssa kyseisten toimistojen työntekijät eivät pysty kommunikoimaan. Viljasellekin vaan assariksi tyyppi joka puhuu hoono soomi, mutta hyvä bulgaria :D

*muoks ja lisätään että mulla ei ole mitään bulgarialaisia vastaan ennen kuin joku keksii näin väittää. Hatusta temmattu maa.
 
Viimeksi muokattu:

Yhteistyössä