helvetillinen nukuttaminen, neuvoja!

Mä en enää jaksa. Meillä tapellaan joka ilta aivan helvetisti kun pitäis mennä nukkumaan. Poika 4kk. Vaihdetaan vaippa, tehdään iltapesut ja ollaan rauhassa. Sitten saa vielä tissiä ja sit pitäis mennä nukkumaan. Kun jalka astuu makuuhuoneeseen, alkaa jo itku ja yltyy vaan kun menee sänkyyn ja huutaa siellä todella kovaa. Sitä ennen todella iloinen.

En enää tiedä mitä tekisin! :( . Ollaan yritetty heijata sylissä ja antaa samalla tuttia ja rauhoitella siten ja laskea sänkyyn kun on rauhallinen mutta taas alkaa huuto. Kun nostaa pois, ei meinaa millään edes rauhoittua. Sängyssä on makuupussi jossa nukkuu jotta olis turvallisempaa. Päivisin nukkuminen onnistuu kohtalaisen helposti kun nukahtaa päiväunille vaunuihin.

Lähes joka ilta menetän hermot ja se ei ainakaan luo positiivista nukkumaanmeno tunnelmaa pojalle. Jo illalla pelottaa ja jännittää tuleva nukuttaminen, että kuinka onnnistuu ja sit oon ihan kireenä.
 
AP jos jaksat, kokeile tätä; meillä toimii seuraava; ennen nukkumaan menoaikaa annetaan tytölle ilmakylpy, siinä "tohottaa" energiaansa. Sitten mennään lämpimään suihkuun, vaikka vain ihan lyhyeeseen. Sitten rasvataan tyttö, ja huutaa niin maan p*rkeleesti koko rasvauksen ajan, toisaalta väsyttää siinä itseänsä. Kun puettu annetaan lämmintä maitoa (en siis imetä enää ) ja siinä vaiheessa jo yleensä alkaa silmät lupsumaan. Hetken kuluttua kun on juonut tarpeeksi, nukahtaa. Tyttö on 7vk vanha ja meillä myös todellisia nukutusvaikeuksia. Ei tuotakaan jaksa joka päivä tehdä, mutta usempana iltana viikosta. Jaksamista :hug:

P.S. Jos tuokaan ei tunnu auttavan, kannattaa kokeilla kapalointia, eli pikkumies vaan tiukasti käärölle. Ja ehkä myös laittaa lämminvesipullo sänkyyn hetki ennen vauvan laittoa. Kuulostaa varmasti monimutkaiselta, että eikö se nyt vaan voisi nukahtaa helposti, mutta uskon että ongelma helpottuu ajan myötä. Toivoa ainakin on.
 
Vähän eri asiaa,

mun 1 kk vanha tyttö on samanmoinen päiväsaikaan... mutta yöksi sitten rauhoittuu .
Nukutan parisängylle viereenn ja jätän siihen. Valot himmeenä/pimeenä - tarpeeksi ruokaa (= hirmuisesti=rinnoista ehkä 1,5 d + lisämaitoa 40-60 ml ja aika lämpimänä se juuri) - syötän ensin toisen rinnan - röyhtäytän , vaihdan vaipat jos tarvis - annan källätä 5 minuuttia, syötän toisen rinnan/annan lypsymaitoa/lkorviketta - välissä ja sitten lopuksi toisen rinnan- yleensä rauhoittuu siihen. Itse köllähdän viereen - se on merkitsevää myös, jos lähden heti pois - monesti herää.
Minusta tätä samaa ois hyvä harjoitella sun päivällä , eli samaa paikkaa ja tapaa , vaikka yhdet päiväunista - sulla varmaan pitää hermo silloin paremmin ?
Illalla klo 5-10 on meillä samaa kiljumista kun yritän nukuttaa unosille - eilen sitten skippasin sen suosiolla ja kantelin rintarepussa ja seukkailtiin - eli nukahtaa syliin/tuolisyötölle, mutta heti kun laskee sängylle niin 2-5-10 minuuttia - kuuluu kiljunta...
Yösyötöt on nyt yhdessä, siihen päästiin (toistaiseksi) tutilla , eli menee muutama yö, että pitää tuttia tarjoilla, sitten sekin alkaa jäämään.
Kokeilin myös : vauvan oman sängyn, lämmitety kaurapussit, kapaloinnin, pipot jne - ei niillä oikein ollut syy-yhteyttä millään..


Tsemppiä, alussahan tää itsekelläkin on...

- papu &viuviu 4 vkoa
 
Meillä poika on 5.5kk ja sama juttu nukkumisen kanssa.Oma sänky on kauhistus, huuto alkaa välittömästi kun makuuhuonetta lähestytään!On kokeiltu lämpimät kylvyt, maidot, hieronnat, sylitykset, rintareput, kapaloinnit ja kaikki maan ja taivaan väliltä.Jopa olen pukenut huutavan pojan yökkärin päälle toppapuvun ja lähtenyt ulos myöhäisellä sitä työntelemään, jotta olen saanut huudon loppumaan ja pojun nukahtamaan, joten tiedän Inga 1 tunteesi :hug: Ainut, mihin pojan saa nukahtamaan ilman hysteeristä huutosirkusta, on syli ja kantaminen pötköttävää poikaa, samalla soi Anna Abrou:n levy( muuhun ei rauhoitu) ja äiti kävelee ja keinuttaa poikaa sylissä. Joskus nukahtaa minuutissa, mutta yleensä aikaa kuluu 10-30 min.Poika kuitenkin painaa jo yli 8 kiloa, joten mitään herkkua toi kantaminen ei ole :( Esikoinen oli samanlainen kannettava, joka rupesi nukkumaan ilman syliä vasta 8 kuisena...)Voimia sinulle :hug:
 
Meillä alkaa pikkuhiljaa toimia seuraavanlainen nukuttaminen...

Ennen nukkumaan menoa annetaan tutteli-omamaitosekoitusta pullosta niin paljon kuin napa vetää... röyhtäytetään ja laitetaan omaan sänkyyn joka on ihan oman sänkymme vieressä...

Heti kun huuto alkaa nostetaan pois ja annetaan tissiä maaten tai vaikkei haluakkaan tissiä niin tuodaan "tissin hajuun" ja kun taas silmät lupsii nostetaan sänkyyn. Toistetaan niin usein kun on tarve...kerrankin 5 kertaa tehtiin ja hermot meinasi mennä, mutta nyt ei tartte välttämättä kertaakaan nostaa tissille.
En anna nukahtaa viereen tissille, koska silloin säpsähtää ja herää ja itkukonsertti alkaa...

Jossain oli myös neuvo että päiväs aikaa vie sänkyyn leikkimään ja totuttaa sänkyä mukavammaksi...

Minulla on sängyssä peitto laitettu niinkuin pesäksi että vauvalla on turvallinen olla siellä...
 
Tadaa..Tääl myös syliinnukuttaja ja niin oon kaikki 4 aiempaakin nukuttanut.Mulla ei ole sydäntä huudattaa joten samaa täällä,kannetaan ja heijataan.
Laulan samalla jotain typerää... :whistle:

Poika simahtaa kyllä sut nopeeta eli n5 minsaa.

Kaikki muksut on oppineet nukahtamaan omaan sänkyyn jossain vaiheessa,ja se riittää mulle.
N.8-10 kk iässä on lapsi jo itekin halunnut nukkua muualle kuin syliin,joten sitä tässä ootellessa!!! :wave:
 
Voi olla tyhmä kysymys, mutta mihin aikaan yritätte nukutusta? Auttaisiko, jos annatte (ainakin aluksi) nukkumaanmenoajan siirtyä myöhemmäksi niin, että poika on varmasti väsynyt? Vain meneekö "uniaika" sitten kokonaan ohi?
 
Alkuperäinen kirjoittaja Vuokko:
Voi olla tyhmä kysymys, mutta mihin aikaan yritätte nukutusta? Auttaisiko, jos annatte (ainakin aluksi) nukkumaanmenoajan siirtyä myöhemmäksi niin, että poika on varmasti väsynyt? Vain meneekö "uniaika" sitten kokonaan ohi?
me tehtiin näin ja kummasti rauhoittui. en ensin ymmärtänyt että hän ei vielä ollut tarpeeksi väsynyt. :ashamed: :D
 
Meidän pojalla kun se rytmin on ollut alusta asti klo 00-02. Aika myöhäinen jo. Nyt ollaan tehty niin ettei olla enää nukutettu päivöunilla yli 18 tai 18.30 niin ollaan yleensä saatu poika nukkuun viimeistään klo 24. Välillä ollaan yritetty sänkyyn 21 ja siitä eteenpäin vähän väliä, niin että välillä saa tissiä ja välillä ollaan ja taas kello on kohta 24.
 
Meidän tyttö oli vauvana myös tuollainen yökukkuja. Unille sai vasta 24 jälkeen. Nukutin aina rinnalle ,koska en halunnut "taistella" asian kanssa. Tässä koneella istui tyttö rinnalla tai katsoi telkkua. Siitä siirryttiin perhepetiin. Nyt tyttö jo 1v3kk ja edelleen nuhataa syliin ja rinnalle ,mutta jo klo 21.30-23,josta nostan pinnikseen. Itse en syliin nukuttamista pidä alkuunkaan pahana. Nyt ,kun meidä vauva on jo iso niin monesti kaipaan näitä piiitkiä imetyshetkiä. Jouduimme myös jossakin vaiheessa "rajoittamaan" päiväunien kestoa ja noin 7 kk iässä nukkui enää yhdet päiväunet, jotta unta riitti yölle. Itse tein sen päätöksen ympäristön paineesta huolimatta ,että me eletään meidän tytön rytmien mukaan ,vaikka monet ihmetteli sitä miten myöhään tyttö valvoi. Suosittelen kokeilemaan mukautumista vauvasi rytmiin, jos et ole vielä kokeillut. Tämä ainakin vähentää sinun stressiä nukuttamisen suhteen ,jonka vauva sitten reagoi niin kuin kerroit. Muista myös itse nukkua päiväunia silloin kun vauvasi :) . Sitten ,kun vauvasi kasvaa niin rytmit vakiintuu. Näin meillä ainakin kävi. Anna vauvasi viedä sinua ja mukaudu hänen tarpeisiin :) ja nauti pikkuisestasi. Jaksuja.
 
Minun vauvani on vielä aivan pieni (8 päivää), mutta jo nyt yöunille nukahtaminen on vaikeaa. Vauva herää päivällä noin kello 16-17. Noin kello 19 yritän saada väsyneen neidin nukkumaan, mutta ei onnistu millään. Yleensä neiti nukahtaa tissille. Kun viedään sänkyyn nukkumaan, herää 5 minuutin päästä kitisemään ja samaa menoa voi jatkua ilta kymmeneen saakka. Viime aikoina olen alkanut "junttaamaan" uneen eli nukutan mahalleen ja toisella kädellä pukkaan kevyesti pyllystä ja toisella kädellä painan kevyesti selästä. Teen tuota rytmisesti noin 5-10 minuuttia. Pitää tietenkin katsoa toimiiko vielä jatkossakin, kun niin tuore nyytti =)
 
...että tässä on kysymys nyt väärästä rytmistä ja sitä mukaan yliväsymyksestä. Itselläni on 2 lasta, toinen yli 3v ja toinen jo 8kk. Joko vauvanne on yliväsyneitä tai sitten ylistimuloituneita ennen nukkumaanmenoa. Nyt en sano että oma rytmini on maailman paras mutta pakko sanoo että se toimii rautaisesti. Koskaan ei ole ollut nukuttamisen kanssa ongelmia kummankaan kanssa. Eli koska nyt puhutaan 4kk vauvasta meillä mentiin seuraavasti, kokeile jos haluat.
Huom.tämä rytmi on 7-19 että tiedätte heti alusta.

Herättiin 7 vaippa ja pullo maitoa tai molemmista rinnoista syöttö.
Viim 9 päikkäreille, 45min max miksi max? koska vauvan päiväunet ovat erittäin tärkeät. Halusin hänen nukkuvan kunnolla päikkärit päivällä. Koska jos nyt nukkuu yli tunnin kaks, ei nuku kunnolla lounaan jälkeen mikä vaikuttaa taas koko iltapvään ja nukkumaanmeno aikaan.
Kun herää 10 käytiin yleensä ulkona lenkillä tunnin verran, laitoin pikkasen istuma-asentoon (erittäin vähän) että pysyi valppaana koko reissun.
Sitten 11 täys syöttö eli molemmat rinnat tai kunnon pullo sen jälkeen annoin vihanneksia pienen määrän(maistelua enemmänkin)
12-14 päikkärit, ittekkin nukuin aina sillon (onnex vielä isompikin nukkuu ja koska on samassa rytmissä, nukkuvat samaan aikaan!)
14.30 kunnon pullosyöttö tai molemmista rinnoista syöttö
16.30 aikaan annoin yleensä pikku huikan vettä
siinä 17.15 laitoin pojan kylppärin lattialle vaihtopöydältä otetun muovin päälle ilman vaippaa potkimaan kunnolla vimpat energiat pihalle, samalla kun fixasin kylpyä.
18 sitten valmis; pullo/rinta täys määrä. Sen jälkeen annoin hedelmäpuuroa.
19 viimeistään sänky selkään, tottakai vauvat aina vähän vastustaa ja on hankalia jossain vaiheessa mutta homman nimi on se että vauva on väsynyt, siitä ei pääse yli eikä ali.

Miten Sinä reakoit vauvan huutoon on tulee heijastumaan aika pitkälle sitten tulevaisuuteen...eli jos otat hyssytys linjan, tulet luultavasti tekemään sitä pitkään...lopulta ajelet autolla ympäri kylää nukuttaaksesi vauvan..tääkin on valitettavasti totta!
Anna pusu pidä sylissä muutama minuutti, hyvää yötä. Jos vauva huutaa, anna huutaa, kyllä maailmaan ääntä mahtuu! Lupaan että tulee rauhottumaan erittäin nopeasti tällä rymillä, koska on oikeasti VÄSYNYT.

Eli yhteenveto, max 3h unta 7-19 välillä yllämainittuihin aikoihin, pitäkää vauvaa paljon vauvagymmissä että saa sitä liikuntaa, jos istutatte babysitterissä tai vaunuissa väliajat, vauva ei saa energioitaan purettua. Muistakaa myös että vauvan pitää oppia oleen vähän itsekseenkin että teidän ei tarvitse olla kokoajan viihdyttämässä, muuten ette saa mitään hommia tehtyä ja mitä enemmän vauva kasvaa sitä vaikeemmaks muuttuu. Mun naapuri ei pääse edes vessaan....kamala huuuuutttooooo!
Piuf...nyt vaan sitten :wave:
 
Hei vaan. Olen kyllä kanssa enemmän pehmeän linjan kannattaja ja mielestäni siitä ei ole mitään haittaa, jos nukutat sylissä ja viereen. Tuntuu että liian monesti äidit ja isät ottavat hirveästi paineita siitä, että vauvan pitäisi jo heti syntymästään oppia nukkumaan omassa sängyssä, vaikka väkisin. Pieni vauva kaipaa maailmassa eniten turvallisuuden tunnetta ja monesti varsinkin iltaisin sitä turvallisuuden tunnetta vauva kokee saavansa vain äidin vierellä/sylissä. Ja mielestäni pienen vauvan äidin tehtävä on nimenomaan huolehtia, että vauva tätä turvaa voi kokea. Monia kävelylenkkejä ympäri kotia vauva sylissä ehkä joutuu tekemään ja aina se ei huutoon auta (usein vatsavaivoja vielä 4kk iässä) mutta sylissä huutaminenkin on vauvalle parempi, kuin yksin sängyssään.

Ensimmäisen lapsen kohdalla on monesti vaikea nähdä sitä, että kaikkia vaiheita ja kausia tulee, esim. näitä nukahtamisongelmia ja syömisongelmia ym. ym. mutta että ne järjestyvät ajallaan. Vauvat kehittyvät ja muuttuvat tosi nopeasti. Meillä on kolmea lasta nukutettu vieressä ja välillä kanniskeltu koliikissa pitkiäkin aikoja ympäriinsä. Kahta ensimmäistä enemmän, kolmannen halusin jo heti ottaa viereen nukkumaan, vaikka ehkä hyvinkin olisi omaan sänkyynsä osannut nukahtaa. Mutta kun se vauva aika on niiiin nopeasti ohi , ja lapsi oikeasti siirtyy isommitta ongelmitta jossain vaiheessa nukkumaan omaan sänkyynsä.

Temperamenteissa on eroja, mutta kun vauva itkee, sitä täytyy lohduttaa. Ja toisia enemmän kuin toisia. Jos tuntuu siltä, ettei itse saa tarpeeksi nukuttua ja kaikki aika menee vauvan kanniskeluun niin sitten vaan jaatte kanniskeluvuoroja isän kanssa, jos se vaan on mahdollista. Hermot menee vielä helpommin, jos ei saa itse yhtään nukuttua.

Telkkari on muuten hyvä keino saada omat ajatukset muualle, jos paljon joutuu kanniskelemaan tai illalla viereen nukuttaessa menee aikaa. Meillä telkkari siirrettiin makuuhuoneeseen juuri sen takia, ettei ajatukset pyöri liikaa vauvan nukahtamisen ja rauhoittumisen odottelussa. Vauva ei telkkarin välkkeestä häiriinny tuossa iässä kunhan se turvallinen ja rauhallinen! äiti on lähellä.

Voimia teille, kyllä te jaksatte!!!
:heart: :hug:
 
..yhteenveto; hyssytäkää, kantakaa, taas nostakaa sängystä, taas kantakaa, tuttia, tissiä...jne.? Kyllä mun täytyy nyt sanoa että VOIMIA TEILLE, KYLLÄ TE JAKSATTE. Niin näytti jaksavan sekin äiti joka jätti 11kk lapsensa pusikkoon tien viereen myyrymäessä vantaalla illalla myöhään..ihan normaali äiti kuulemma ja joutu vaan putkaan....Että kyllä te jaksatte...vauvaiän uniongelmat heijastuvat lapsuusikäänkin ja mitä pikimmin vauva rytmitetään ja annetaan terveelliset nukkumistavat, sitä parempi. Se että jo joku haluaa monta tuntia kestävân joka iltaisen shown, se on ihan ittestä kiinni. Eihän tässä kukaan ole heittämässä vauvaa sänkyyn ja ovi kiinni kylmästi, rauhalliset iltarutiinit joka ilta ja läheisyyttä, maito ja nukkumaan. Jo pienen pieni vauva osaa vaatia syliä/seuraa jos siihen on tottunut ja se totuttaminen tapahtuu helposti... :wave:
 
Ei tässä ketään pelotella vaan puhutaan ihan tosi asioista. Mä en ymmärrä miks pitää jaksaa ja jaksaa ns.helvetillistä nukuttamista kuukausia ja sitten pitää vaan jaksaa?????Lopussa siinä voi käydä hullusti kun pitää vaan jaksaa, mieti nyt yksinhuoltaja äitejä joilla ei ole apuja lähellä ja neuvolan pirkot vaan sanoo että kyllä se siitä...
 
Meillä on toiminut ja toimii edelleen molemmille lapsille musiikki. Joko itse laulettuna tai cd:ltä soitettuna. Esikoiselle kelpasi vauvana vain tietty unilaulu, nuoremmalle käy mikä vaan. Olen ollut omalla sängyllä pinniksen vieressä (tai lapsi vieressä meidän sängyssä) ja tarvittaessa silitellyt tukkaa tai juuri tuosta silmien välistä/kulmakarvoista ja laulanut/hyräillyt. Ja sillä keinolla on 6 kk:n ikään nukahdettu, sen jälkeen on molemmat nukahtaneet omaan pinnikseen napakasti peittoon kääräistyinä kainalossa kuunnellun unilaulun jälkeen.

Toki on todella tärkeää myös löytää se lapselle sopiva nukahtamishetki eli hyvä rytmi päivään. Omien lasteni kohdalla en ole noudattanut kirjaoppeja vaan olen antanut nukkua illallakin unet, jos on väsyneen oloinen. Pienempi nukkuu edelleen nyt 6 kk:n iässä n. tunnin unet kuuden kieppeillä ja silti on yhdeksään mennessä unessa. Joinakin iltoina (kuten tänään) ei niitä tarvitse, ja silti mennään nukkumaan samaan aikaan. Muutamana iltana kun iltaunet on jääneet nukkumatta, on lapsi ollut niin yliväsynyt, että vaan kikattaa tai sitten itkee, ja nukuttaminen on vaikeampaa. Eli elän myös lapsen ehdoilla, en pelkästään tuijota kelloon.

Onko teillä riepu tai harso lapsella käytössä? Se on meillä ehdoton molemmilla, jos harso ei kosketa poskea, niin ei myöskään nukuta. Ja sen nyplääminen illalla tuntuu rauhoittavan. Annan rievun usein jo iltatouhujen lomassa, jotta lapsi tietää, että kohta mennään nukkumaan.

Joskus kun on ollut vaikeampia nukahtamiskausia, olen laittanut vauvan rintareppuun, musan soimaan ja siivoilen/touhuan rauhallisesti. Siihen on sitten nukahdettu ja itse ei tuskastu, kun ei keskity pelkästään nukuttamiseen vaan ajatukset on muualla.

Mutta jaksamista ap:lle, kyllä se sieltä vielä se teille sopiva nukkumisrytmi ja nukahtamistapa löytyy. Ja neuvolasta ja ensikodeista saa apua, jos tuntuu ylivoimaiselta.
 
Meillä myös kauhea huuto alkaa ku pitäs nukkuu, välillä kyllä rasittaa tosi paljon ja annan miehelleni tehtävän nukuttaa, mut ei siitä oikeen mitään tuu, ku vaaveli sit jo niin yliväsyyt,,, hermoja raastavaa... no mutta ku kävelee ja heiluttelee ja hyssyttää niin kyllä se siihen syliin sitten nukkuu.. sänkyyn nukuttamista olen kokeillut mutta poika alkaa vaan höpöttää pinnasuoja mikkihiirelle ja akulle ym.. ja jos soittorasian pistää soimaan niin sitte ruvetaan kikattamaan...

mutta se on auttanut jos laitan rauhallista musaa ja hyssyttelen radion vieres, ni kyl uni tulee!!
 
Kerronpas pikaisesti neidin päiväunien aikaan oman tarinani. Myötätuntoni on kokonaan teidän puolellanne, jotka taistelevat pienokaistenne kanssa. Mikään oppikirja tai huutamaan jättäminen ei välttämättä ole mielestäni ratkaisu, ainakaan meidän kohdalla ei ole- ehkä joillakin toimii.

Meillä siis neiti nyt 5kk ja olemme menneet ehkä n.kuukauden ajan unille ihanan rauhassa. Meillä tyttö huusi ennen sitä kurkkusuorana nukkumaan mentäessä, ihan hysteriaan saakka ja sitä helvettiä en meinannut kestää ja tosiaan paniikkia iski, kun toinen näytti, että tukehtuu itkuunsa.

Neiti alkoi aina olla väsynyt jo klo.18-19.00 aikaan ja tietysti alettiin silloin jo yöpuuhiin. En tosiaan tajunnut, että vaikka onkin pieni vauva, niin ei välttämättä vielä niin aikaisin ole valmis yöunille. Nukkui siis tunnin ja heräsi ja minä epätoivoissani syötin ja yritin uudelleen unille ja eihän siitä mitään tullut. Ja kun yritettiin ja yritettiin, niin neiti aina vain huusi ja huusi enemmän ja sitä oli ihan puhki itse. Nyt olemme aivan ihanassa rytmissä, kun neiti nukkuu vielä tässä illalla päiväunet (klo.17-19.00 välisenä aikana n.1/2-1tuntia) ja alkaa sitten yöunille yhdeksän aikaan. Sitä ennen kuin mennään yöunille leikitään ja touhutaan, että varmasti tulee uni. Nyt,kun täytti 5kk, niin alettu syömään oikeaa puuroakin iltaisin. Iltasatu luetaan (nykyään n.3-4kirjaa) ennenkuin neiti ilmoittaa väsymystään. Laitan siis nukkumaan vasta, kun näen, että väsynyt on.

Meillä on koettu helvettiä kauan, välillä vähän helpottanut ja sitten taas alkanut.Kun tyttö alkoi kiljumaan 2kk iässä myös kurkkusuorana, aloin laittamaan tyttöä äitiyspakkauksesta saadun pussin sisään ja siinä nukkuu vieläkin. Luo ilmeisesti turvaa tytölle ja on siinä tyytyväinen. Unikaveri tietysti aina kainalossa.

Minä nukutan syliin ja nykyään nukahtaa siihen n.10minuutissa tai alle. En pidä sitä yhtään pahana asiana. Katson samalla tv:a, joko tosi hiljaisella äänellä tai äänettömänä, mutta ajattelen, ettei neiti olkkarissa koe oloaan tukalaksi ja väkisin nukutetuksi. Syliin on nukahtanut n.puoli kuukautta, sitä ennen epätoivoisena hyssyteltiin aina sitteriin (tiedän, että moni ärähtää), se toimi- oltiin niin helpottuneita. Siitä siirrettiin aina sänkyyn jatkamaan unia. Nyt ei enää sitteriä tarvitse, kun nukahtaa syliin- sylistä vien suoraan sänkyyn ja siellä jatkaa tyytyväisenä unia.

En tiedä, onko tästä nyt apua kenellekään, mutta näin meillä on edetty. Voin kertoa, että kaikki keinot käytetty: hyssyttelyt, kävelyt, syöttäminen jne. ja jotenkin tuntuu, että enkö aiemmin tajunnut laittaa vielä illalla päiväunille ja leikittää ja valvottaa neitiä niin, että on tosi väsynyt..:). Minulla esikoinen ja en tosiaan ole mikään asiantuntija, ja olen varma, että jokaisella niin erilainen vauva, että eri keinot toimii...mutta senkin vielä totean, että parisuhde alkoi olla tosi kovilla, kun minä iltaisin aina hermoromahduksen partaalla väsymyksestä (pelkästä nukuttamisesta)...osaan siis olla todella kiitollinen tästä tilanteesta. Meillä siis neiti nyttenkin päivunilla (nukkuu sohvalla musiikin soidessa)...

Pepsukka ja Amalia 5kk
 
Tuosta kirjavinkistä kannattaa ottaa vaariin!! On aivan ihmeitä tekevä nimittäin.

Meillä poika 3,5kk. Ennen mentiin näin: päiväunia korkeintaan 20min, joka ilta sai nukkumaan mennessä pidätellä hengitystä, että onnistuuko ja yöllä heräiltiin 6-13 krt. Nyt (olen vasta alussa) päiväunia yhteensä vaaditut 4-6h päivässä (jaettuna 3:n kertaan), yöunia n. 11h ja heräilyjä vain yksi!! Ja tämä äiti nukkuu yönsä hyvin.

Muutokseen ei vaadittu edes suuria operaatioita. Ja mikä parasta, SINUN EI TODELLAKAAN TARVITSE HUUDATTAA LASTASI!!!! Kirja kannattaa todellakin hankkia.

Yks vinkki Ingalle: Ilmeisesti sänky ei ole lapsellesi kovin miellyttävä paikka. Tee siitä sellainen: päivällä vietä lapsesi kanssa siellä hellittelyhetki, ilman nukkumispakkoa. (niin sinä siis siinä sängyn vieressä =) ) Ota mukaan vaikka lapsesi lempilelu tai olkaa ihan vain muuten vaan, ihan kahdestaan!

Voimia!
 
Alkuperäinen kirjoittaja Inga1:
Meidän pojalla kun se rytmin on ollut alusta asti klo 00-02. Aika myöhäinen jo. Nyt ollaan tehty niin ettei olla enää nukutettu päivöunilla yli 18 tai 18.30 niin ollaan yleensä saatu poika nukkuun viimeistään klo 24. Välillä ollaan yritetty sänkyyn 21 ja siitä eteenpäin vähän väliä, niin että välillä saa tissiä ja välillä ollaan ja taas kello on kohta 24.
Näin myös meilläkin.
 

Yhteistyössä