Henkilökohtaisen avustajan työstä kokemuksia???

Etsin osa-aikaista työtä. Yksi vaihtoehto voisi olla henkilökohtaisen avustajan työ. Minulla ei ole alan koulutusta, hoitotyöstä jonkin verran työkokemusta kyllä. Mitä olisi otettava huomioon? Paljonko voi pyytää palkkaa? Onko kenelläkään kokemusta ko. työstä?
 
Mä olin erään lapsen henk.koht. avustaja. Mullakaan ei alan koulutusta, ja sitä olisi todellakin tarvittu. Mun hermoilla sitä kesti 2kk ja tultiin tämän pojan äidän kanssa siihen päätökseen, että mä otan hatkat.

*muoks* tämä poika oli siis kehitysvammainen. Hänen diagnoosiaan en tiedä. Hän ei ollut ns. fyysisesti vammainen vaan henkisesti.
 
Ite teen tuota työtä varhaiskasvatuksen puolella, koulutukseltani olen lähihoitaja. Kunnalla palkka on vajaa 1500e (7h/pvä).
Koulutuksesta kyllä hyötyä kun noita avustettavia voi olla niin kaikenlaisia. Voi olla vain pientä tukea tarvitsevia tai ihan täysin avustettavia, niin kuin minun hoidokkini (aivoverenvuodon vuoksi sokea, liikuntakyvytön 4v poika) Oman avustettavani kanssa saan jatkuvasti tukea ja neuvoja mm. näkövammaisten ohjaajalta, vammaisten ohjaajalta ja fysioterapeutilta. Jumppari käy kerran viikossa ja häneltä saan hyviä vinkkejä lapsen nosteluun, liikutteluun yms. Eli ei tuosa hommassa tarvi yksin kärvistellä, tukea kyllä saa monelta taholta.... jos kunta/kaupunki vain siihen panostaa. Meillä tuo homma ainakin toimii tosi hyvin.
 
Minulla hiukan erikoinen työ...tai erityisen mukava ja rento. Olen 2v pojan henk.koht.avustaja hänen kodissaan,toisin sanoen hoitaja. Työ on määräaikainen eikä ehkä jatku kesäkuun jälkeen. Lapsi ei ole vammainen,mutta fyysisesti kehityksestä jäljessä sairastelun vuoksi. Lääkäri päättää jatkosta,meneekö päiväkotiin,sinne menisin mielelläni mukaan.
Tarjolla on paljon kyseistä työtä,mutta suurin osa on aikuisia jollain tapaa rajoittuneita henkilöitä,ja työ ei usein ole kokopäivätyötä, tällaiseen en lähtisi,koska vammaiset ei ole mun juttu eikä aikuisetkaan. Olen lähihoitaja,ja on siitä ollut hyötyä ainakin tässä hommassa,palkan maksaa kaupunki enkä voinut itse pyydellä mitään, kouluttamaton saa n. 200e vähemmän.
 
Henkilökohtaisen avustajan työ vaihtelee kovasti riippuen siitä, millaista ihmistä avustaa. Osa-aikaisia paikkoja on hyvin monenlaisia. Näkövammaisen aikuisen avustaminen voi tarkoittaa esim. kirjojen ja lehtien ääneen lukemista. Kaupoissa, pankissa ja muissa asioinnissa avustamista tai vaikka tandempyörälla etummaisena ajamista. Toinen mahdollisuus on esim. vaikeasti liikuntavammaisen avustaminen jolloin työ voi olla syöttämistä, pukemista, wc-auttamista jopa hoitotoimenpiteitä.  Näillä esimerkeillä haluan vain sanoa että vaikka et olisikaan hoitoalan kouluutettu, on myös sellaisia avustettavia joiden kanssa toimimiseen et tarvitse hoitoalan koulutusta.Yleensä avustajien palkat on ennalta määrätty avustaja keskuksen tai kunnan taholta.Avustajista on paikoitellen huutava pula.
 

Yhteistyössä