Hepatoosi ja uusi raskaus.....

Mulle tuli ekassa raskaudessa sekä toksemia että hepatoosi, ihan loppuvaiheessa. Jälkitarkastuksessa lääkäri sanoi, että seuraavaa raskautta olis hyvä odottaa 2 vuotta. Riskinä on, että saan itse ilmeisesti maksakirroosin ja hepatoosi uusii seuraavassa raskaudessa suuremmalla todennäköisyydellä ja että se voi puhjeta jo aikasemmassa vaiheessa raskautta. Kerran kyselin tuolla mitäs nyt-palstalla samaa ja siellä joku kertoi, että hänelle oli sanottu, että odotusaika kannattaa olla 3 vuotta. Onko muita hepatoosin sairastaneita ja mitä teille on sanottu. Me haluttais kovasti toista lasta, eikä kamalan suurta ikäeroa, mutta sekä mun että tulevan vauvan terveyttä ei haluta tieten tahtoen riskeerata.
 
Toksemia ei todennäköisesti uusi jos on sama mies ja ei enempää kun 5-vuotta raskauksien välis.Mut hepatokestoosi tulee todennäköisesti joka raskaudessa ja silloin on jotain elimistössä pielessä kun tulee hepatokestoosi ja tämän takia syön itse tällä hetkellä kauheen määrän ravintolisiä yms. lääkärin määräämänä ja lääkäri sanoi minulle että en saa tehdä ennen lisää lapsii kun olen kunnos kun muuten voi vauval tulla neurologisia ongelmia..
 
Nooh, mulle kyllä sanottiin, että hepatoosin uusimisessa on 50% mahdollisuus tokassa raskaudessa,eli voi tulla tai olla tulematta. Itselläni se on tullut kahdessa ensimmäisessä raskaudessa, kolmannessa ei mitään oireita. Tokalla kerrallakin oli lievempi kuin ensimmäisellä, enkä joutunut edes sairaalaan etukäteen, kuten ekalla kerralla. Ja siitä synnystä ei ole tarkkaa varmuuttaa asiantuntijoillakaan. Epäillään, että kyse on siitä, että hepatoosiin sairastuvan maksa on tavallaan hiukan huonosti toimiva, mutta ei ihmisessä muuten mitään vikaa tarvi olla. :whistle: Kuitenkin, kun sinulla on se kerran ollut, neuvolassa tarkkaillaan seuraavalla kerralla erityisen tarkasti, ja asia kyllä huomataan heti, jos arvot alkavat nousta taas.

Raskausmyrkytyshän hyvin harvoin tulee enää toisella kerralla, mutta mahdollista sekin on. Jos mietityttää, niin käy juttelemassa jo etukäteen neuvolan terveydenhoitajan ja/tai lääkärin kanssa! :)
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 11.06.2005 klo 20:05 Saana kirjoitti:
Nooh, mulle kyllä sanottiin, että hepatoosin uusimisessa on 50% mahdollisuus tokassa raskaudessa,eli voi tulla tai olla tulematta. Itselläni se on tullut kahdessa ensimmäisessä raskaudessa, kolmannessa ei mitään oireita. Tokalla kerrallakin oli lievempi kuin ensimmäisellä, enkä joutunut edes sairaalaan etukäteen, kuten ekalla kerralla. Ja siitä synnystä ei ole tarkkaa varmuuttaa asiantuntijoillakaan. Epäillään, että kyse on siitä, että hepatoosiin sairastuvan maksa on tavallaan hiukan huonosti toimiva, mutta ei ihmisessä muuten mitään vikaa tarvi olla. :whistle: Kuitenkin, kun sinulla on se kerran ollut, neuvolassa tarkkaillaan seuraavalla kerralla erityisen tarkasti, ja asia kyllä huomataan heti, jos arvot alkavat nousta taas.

Raskausmyrkytyshän hyvin harvoin tulee enää toisella kerralla, mutta mahdollista sekin on. Jos mietityttää, niin käy juttelemassa jo etukäteen neuvolan terveydenhoitajan ja/tai lääkärin kanssa! :)
Ai niin, ja meillä lasten ikäero on noin 2v.
 
Nipu79
Mulla hepatoosi ekassa raskaudessa..
ei mulle ainakkaan mitään sanottu, ettei saisi raskaaksi tulla pariin vuoteen.. :eek:
tulinkin sitte, kun tyttö oli 9kk :)
toisessa raskaudessa hepatoosia ei tullut, onneksi!
 
vee
hei!

Minulla kolme tervettä poikaa. Ensimmäinen käynnistettiin hepatoosin takia viikolla 37, toisen kanssa oireet tulivat vasta viikolla 40 ja käynnisteltiin viikolla 41, kolmannella ei oireita ollenkaan. Ikäeroista en ole kuullut että olis mitään väliä? Meillä on kyllä ikäeroa vajaa kolme vuotta... Vissiin aika yksilöllistä uusiutuuko vai ei, ei kannata etukäteen surra :) Tarkkailee vaan itteensä ja neuvolassakin toki kontrolloivat tarkemmin.
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 01.08.2005 klo 20:14 hei kirjoitti:
mitä oireita teillä oli hepatoosin aikana?
Mulla oireet alkoi paria päivää ennen synnytyksen käynnistämistä (olin jo sairaalassa myrkytyksen vuoksi). Hepatoosin tunnistaa kamalasta kutinasta. Se alko kämmenistä ja jalkapohjista ja levisi sitten koko kroppaan. Hepatoosiin kuuluu maksa-arvojen nousu. Mulla sappihapot alkoi tulla naamasta läpi, ihan kun olis ollu pahinkin akne. Näppylät alkoi häviämään samaa tahtia kun maksa-arvot alkoi laskea vähitellen.
 
muumuu
olen 34 vuotias.mullakin oli hepatosgeesi ja nyt vauvakuume :eek: .en oikein tiedä riskejä mutta ajattelin mennä lääkärille/neuvolaan juttelemaan..esikoinen 4-vuotias.jos yksi lapsi ja sitten steriloisin itseni. :\|
 
Minä harkitsen myös uutta raskautta, hepatoosi oli ekassa raskaudessa. Kutinan takia soitin neuvolaan ja sieltä sairaalaan ja viikko synnytystä käynnisteltiin. Tyttö on nyt 2 v 9 kk.

Kävin parin gynen juttusilla uudesta raskaudesta, molemmat sanoivat että ei tarvi etukäteen pelätä. Nykyisin on hyvät lääkkeet ja mahdollisessa tulevassa raskaudessa oireita seurataan tarkkaan.

Maksa-arvot olivat yli 800 pahimmillaan, kävin synnytyksen jälkeen ultrassa jossa katsottiin maksan, munuaisten ja sappirakon kunto.

Minulla on myös gilbertin syndrooma, joka altistaa hepatoosille. Tämä vaiva on oireeton eikä siihen ole lääkkeitäkään. Bilirubiiniarvot ovat vain yli normaalien viitearvojen.
 
MissionX
Heissan!
Mulle tuli kakkosta odottaessa hepatoosi ja jouduin osastolle lääkityksen aloitukseen rv 32+ tai 33+ (en tarkkaan muista). Nyt odotan kolmatta ja raskauksien väliksi ei ihan ehtinyt 2 vuotta. Luin tuosta "tauosta" vasta jälkikäteen. Nyt on menossa tasan rv 18+0 ja viimeyönä alkoi kutina jalkapohjissa. Tartunkin luuriin ja soitan neuvolaan saadakseni lähetteen labraan... Eipä oo kiva, jos hepatoosi taas tulee ja vielä näin aikasteen! Mut hei, ei se kaikilla uusi, minulla EHKÄ...

Tsemppiä ja uutta putkeen!

M
 
Luin tätä vanhaa ketjua ja ajattelin kirjoitella kuulumisia. Nyt on raskausviikkoja 27, toistaiseksi kaikki ok. Maksa-arvot on hieman kohonneet mutta pysyneet normaalien rajoissa, ei ole kutinoita.

Mites muilla tähän ketjuun aiemmin kirjoittaneista, onko ollut oireita tms?
 
Hei!

Mulla tuli toisessa raskaudessa tuo hepatoosin kutina ja synnytys käynnistettiin viikolla 38. Tyttö on nyt 1v.3kk.
Mulla on nyt kolmas raskaus viikolla 32. Nyt vasta ensi kertaa kuulen, että olisi pitänyt pitää jotain väliä seuraavan lapsen hankintaan!!!

Tiedän, että mahdollisuus uuteen hepatoosiin on 50%. Minulla on kahden viikon päästä eli viikolla 34 ensimmäinen maksa-alojen arvojen mittaus, joten sitten selviää onko arvot koholla vai mitä..

Josku

poika 3v, tyttö 1v.3kk, ? LA 28.2.07
 
Moi!
Mulla menossa kolmas raskaus viikolla 30+2. Viikko sitten todettiin heptogestoosin iskeneen ja jouduin olemaan 4 yötä sairaalassa. Ti todettiin arvojen laskeneen normaalille tasolle, joten nyt vain joudun ramppaamaan sairaalassa pari kertaa viikossa. Jollei muutoksia tule...
Ekassa raskaudessa tauti alkoi 38 ja käynnistettiin 38+5, tokassa tuli viikolla 34 ja käynnistys 39 ja nyt alkoi jo viikolla 29. Ei kuulemma päästetä viikon 38 yli vaikka arvot pysyiskin alhaalla.

Mulle ei myöskään ole mistään raskaustauoista puhuttu ikinä, tokan raskauden lääkäri suositteli kyllä ettei lisää lapsia enää tehtäisi :(
Ei mulla ollut mitään pahoja ongelmia hepatoosin kanssa, mutta lääkäri sanoi että nämä pahenevat usein kerta kerralta ja sitten jos jotain tapahtuu, niin riski on ollut tietoinen. Kivalla fiiliksellä lähdin tähän kolmanteen raskauteen :(

Tässä raskaudessa kyselin lääkäreiden mielipiteitä uusiutumisesta ja kaikki sanoivat että ei kannata kuvitella ettei uusisi. Voi olla uusimatta mutta yleensä ei. Ja niinhän siinä sitten kävi :)

Ja niin, mulla ekalla ja tokalla lapsella ikäeroa 1,4 v ja keskimmäisellä ja tulevalla melkein 4 vuotta. Et ei se taukokaan auttanut näemmä.
Sairaalassa mulle nyt puhuttiin että tätä ei koskaan voi ennustaa että tuleeko vaiko eikö, eikä myöskään voi tietää miten se käyttäytyy. Et vaikka mulla yt on ok arvot, niin ensi viikolla tilanne voi olla toinen jne. Mutta joka ikinen lääkäri näissä kolmessa raskaudessa on sanonut ettei näitä KOSKAAN päästetä täysiaikaisiksi. Sillä ihmettelen kun välillä saa lukea että joillakin on päästetty. Riski kun tässä kasvaa aina loppua kohti.

Mutta tsemppiä meille kaikille!!! :)

t.Tiitu
 
Moi!
Mulla menossa kolmas raskaus viikolla 30+2. Viikko sitten todettiin heptogestoosin iskeneen ja jouduin olemaan 4 yötä sairaalassa. Ti todettiin arvojen laskeneen normaalille tasolle, joten nyt vain joudun ramppaamaan sairaalassa pari kertaa viikossa. Jollei muutoksia tule...
Ekassa raskaudessa tauti alkoi 38 ja käynnistettiin 38+5, tokassa tuli viikolla 34 ja käynnistys 39 ja nyt alkoi jo viikolla 29. Ei kuulemma päästetä viikon 38 yli vaikka arvot pysyiskin alhaalla.

Mulle ei myöskään ole mistään raskaustauoista puhuttu ikinä, tokan raskauden lääkäri suositteli kyllä ettei lisää lapsia enää tehtäisi
Ei mulla ollut mitään pahoja ongelmia hepatoosin kanssa, mutta lääkäri sanoi että nämä pahenevat usein kerta kerralta ja sitten jos jotain tapahtuu, niin riski on ollut tietoinen. Kivalla fiiliksellä lähdin tähän kolmanteen raskauteen :(

Tässä raskaudessa kyselin lääkäreiden mielipiteitä uusiutumisesta ja kaikki sanoivat että ei kannata kuvitella ettei uusisi. Voi olla uusimatta mutta yleensä ei. Ja niinhän siinä sitten kävi :)

Ja niin, mulla ekalla ja tokalla lapsella ikäeroa 1,4 v ja keskimmäisellä ja tulevalla melkein 4 vuotta. Et ei se taukokaan auttanut näemmä.
Sairaalassa mulle nyt puhuttiin että tätä ei koskaan voi ennustaa että tuleeko vaiko eikö, eikä myöskään voi tietää miten se käyttäytyy. Et vaikka mulla yt on ok arvot, niin ensi viikolla tilanne voi olla toinen jne. Mutta joka ikinen lääkäri näissä kolmessa raskaudessa on sanonut ettei näitä KOSKAAN päästetä täysiaikaisiksi. Sillä ihmettelen kun välillä saa lukea että joillakin on päästetty. Riski kun tässä kasvaa aina loppua kohti.

Mutta tsemppiä meille kaikille!!! :)

t.Tiitu
 

Yhteistyössä