Hermo menee kun 1.5v ei suostu nukkumaan päiväunia!

Onko muilla tällaista: lapsi tulee 15 kertaa sängystään pois ja aina saa palauttaa takaisin. Selvästi siis testaa vanhempiaan...sitten kun vihdoin nukahtaa, ei torku kuin pienen hetken mikä on yleensä 15 minuuttia. Ihan turha yrittää nukuttaa tämän jälkeen. Alkaa olla omat voimat aika lopussa ja päivät tuntuu todella pitkiltä kun ei ole taukoa yhtään ja lapsi on tietysti väsynyt ja vinkuu. Huone on viileä ja pimeä ja kaiken pitäisi muutenkin olla ok, mutta mieletön rumba aina nämä nukkumaan menot. Illalla sama juttu. Ennen nukahti ihan kauniisti ilman mitään vaelteluja sängystä pois.
 
Miskan äiskä
Ekaksi tulee mieleen, että olisiko hampaita tulossa? Jos ei nukahda sisälle, niin lähde ulos lenkille johonkin varjoisaan paikkaan vaikka metsään jos löytyy läheltä, jos rauhottuisi siihen. Ota itselle kirja mukaan ja evästä ja istu alas kun nukahtaa, niin saat itsekin vähän hengähtää.
 
Meillä ei ihan oo tuommosta.. Tai siis on kyllä, mutta vaan päikkäreitten osalta. En oo vielä keksiny hyvää ratkasua tuohon hommaan :ashamed: Pitäis samalla keretä pitää tuo 5-viikkonen pikkuveikka tyytyväisenä.
Tänään taas huudettiin täyttä kurkkua ku likka juoksee ympäri yläkertaa ja huutaa äitiä hakemaan alas. Nukahti onneks ku sain velipojan nukkumaan, ja kiipesin ite tytön viereen meidän sänkyyn. Se onki kummallinen juttu, et päikkäreitä ei missään nimessä voi tytön mielestä nukkua omassa sängyssä :headwall: Illalla kyllä nukahtaa, juttelee vaan vähä aikaa leluilleen.

Tätä samaa sontaa on jatkunu siitä asti ku tyttö sai "isojen" sängyn. Eli maaliskuusta asti.

Ei kai tähän muu auta ku huudattaminen.. Tuo vaan jaksaa huutaa vaikka maan ääriin asti :/
 
Olen päättänyt, että periksi en anna enkä anna vaihtoehtoja eli jatkan samoja unirutiineja kuin ennenkin ettei lapsi luule että voi pyörittää vanhempiaan miten haluaa. Olen vain ihan valmis heittämään koko naperon seinään jos ei kohta ala nukkua, nimittäin olen viikolla 36 raskaana eikä tämä oma unentarve tästä ainakaan vähenny kun yölläkään ei saa nukutuksi. Pelkään, että tyttö jättää päiväunet kokonaan pois kun vauva syntyy. On huono omatunto siitä, että en tunne edes pahaa oloa tytön huudattamisesta. Mutta sekään ei tunnu auttavan, ei vaan nuku niin ei. En ymmärrä kenen unisykli edes kestää 15 minuuttia, itse jos nukahdan päivällä niin nukun ainakin tunnin heräämättä. Miten ihmeessä lapsen saa nukkumaan pidempään? Sekään ei haittaa jos nukuttamiseen menee aikaa, mutta saisi se ei ole mistään kotoisin että päiväunet kestää neljä kertaa vähemmän kuin nukahtaminen. Mihinkähän soppaan sitä onkaan lusikkansa pistänyt...ei kai auta kun jaksaa.
 
Olet varmaankin kokeillut mutta muistutan kumminkin, että aamupäivälle tekemistä, ulkoilua ja virikkeitä mahdollisimman paljon, niin luulisi väsyttävän. Meillä ainakin huomaa ellei olla ulkoiltu.
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 11.07.2006 klo 14:42 Kukkuja kirjoitti:
Olen päättänyt, että periksi en anna enkä anna vaihtoehtoja eli jatkan samoja unirutiineja kuin ennenkin ettei lapsi luule että voi pyörittää vanhempiaan miten haluaa. Olen vain ihan valmis heittämään koko naperon seinään jos ei kohta ala nukkua, nimittäin olen viikolla 36 raskaana eikä tämä oma unentarve tästä ainakaan vähenny kun yölläkään ei saa nukutuksi. Pelkään, että tyttö jättää päiväunet kokonaan pois kun vauva syntyy. On huono omatunto siitä, että en tunne edes pahaa oloa tytön huudattamisesta. Mutta sekään ei tunnu auttavan, ei vaan nuku niin ei. En ymmärrä kenen unisykli edes kestää 15 minuuttia, itse jos nukahdan päivällä niin nukun ainakin tunnin heräämättä. Miten ihmeessä lapsen saa nukkumaan pidempään? Sekään ei haittaa jos nukuttamiseen menee aikaa, mutta saisi se ei ole mistään kotoisin että päiväunet kestää neljä kertaa vähemmän kuin nukahtaminen. Mihinkähän soppaan sitä onkaan lusikkansa pistänyt...ei kai auta kun jaksaa.
:hug: :hug: koita jaksaa! ootko koittanu lyhentää yöunia, laittamalla myöhemmin nukkumaan illalla tms?
 
Vähän viiveellä tulee vastausta, kun ollaan oltu matkalla.

Joku kysyi unirytmistä. Lapsi nukkuu yöllä noin 8-7, tai puoli tuntia saattavat heittää myöhemmäksi nuo ajat. Kuitenkin herää viimeistään klo 8 ja on sitä ennen jo herännyt pariin otteeseen eli ei koskaan kuitenkaan nuku koko yötä putkeen tuonne asti. Iltaisi nukahtaa hyvin nykyään, ehkä siksi että on niin sairaan väsynyt kun ei nuku päivällä. Eli yössä tulee unta täyteen aika lailla 11 tuntia. Nyt on menty puolen tunnin päiväunilla muutama päivä, vaikka vaeltelut on ehkä vähän vähentyneet. Vaikka nukahtaisi kiltisti, ei nuku puolta tuntia kauempaa. Mielestäni ei kuitenkaan nuku yöllä liikaa, että niitä unia pystyisi millään vähentämään. Kun ei kerta ole nukkunut päivällä, on täysin valmis sänkyyn kahdeksan jälkeen. Ei myöskään nuku aamulla niin pitkään että viitsisin ennen seitsemää herätellä! En keksi mitään keinoa millä saisi unia pidennettyä päivällä.
 
Meillä on kanssa ollut tuolla nyt 2v4kk vanhalla sellaisia kausia,kun ei millään muka huvittaisi nukkua,olen vain kylmästi laittanut sänkyyn silti.Meillä neiti kömpii kirjan kanssa sänkyyn,jota sitten lueskelee kunnes nukahtaa.Olen ottanut rajaksi sen,että jos ei tuntiin nukahda,saa tulla pois,mutta noin on käynyt tosi harvoin.
Raskaana ollessani laitoin vain neidin omaan sänkyyn ja menin itse makamaan omaan,hetken aikaa kuuntelin ja sitten usein nukahdin itse ensin.
 
uhmaahan tuo vaikuttaisi olevan.. sitkeästi vaan pidät kiinni siitä että nyt on lepohetki ja sillä selvä. Meillä tuo vaihe on kestänyt reilu puoli vuotta. Vanhempien testausta selvästi koska kun nukuttajana on hoitaja(isovanhemmat) niin tätä ongelmaa ei ole! Meneehän tuokin vaihe sitten ohi kun uhma helpottaa muutenkin.
 

Yhteistyössä