Hermokipu lonkassa synnyttäessä??

Hei! Onko kenelläkään kokemuksia synnytyksen aikaisesta lonkassa tuntuvasta hel**tillisestä kivusta? Minulla meni lonkassa "spiriformis" (tai joku sellainen) -hermo jumiin/puristuksiin ja se kiristyi aina supistuksen aikana niin ettei pystyssä pysynyt..eikä kyllä makuultaan.. ei mitenkään. Kipu oli niin kauhea että sen jälkeen kun 20 h hermopuristuksen päätteeksi synnytin, se oli kuin lastenleikkiä :) synnyttäisin koska vaan uudestaan, mutta sitä lonkkakipua en halua enää ikinä! Siis: onko kenelläkään vastaavia kokemuksia?? Mikä auttoi, vai auttoiko mikään? Voiko mitenkään ennakoida/ varautua?? -toinen lapsi suunnitteilla..mutta...-
 
Kuulostaa tutulta! Mulla tosin alkoi just ennen ponnistusvaihetta vasta. Mitään muuta en synnytyksessä tuntenutkaan epiduraalin laiton jälkeen kuin loppuvaiheessa tuon järjettömän pistävän kramppaavan kivun lonkan sisällä. Neuvottiin vain, että kivusta tunnistan supistuksen, kun muuten en mitään tuntenut, ja aina silloin ponnistamaan. Suppareiden välillä tappelin väkisin vasenta jalkaa eri asentoon, koska selväsi lonkka koukussa, normi synnytysasennossa oli kaikista pahin.

Ei siihen silloin auttanut mikään, mutta lohdutukseksi se, että olin jo unohtanut koko jutun kunnes nyt luin aloituksen. Että kipu on kipua, kyllä se aikanaan unohtuu, jos ei mitään vauriota kuitenkaan saa aikaiseksi. Kauanko sulla synnytyksestä, kun tämän on näin vahvana vielä mielessä?
 
Synnytyksestä jo kohta 10 kk mutta trauma edelleen .. :( ehkä olisi helppo "päästä yli" jos ei olisi niin kova hinku saada toinen lapsi.. ja jotenkin kätilöidenkin asenteet oli perseestä.. "synnytyksen kuuluu sattua" jne. Mutta kun ei se lonkka ole mikään synnytyselin tms :headwall: nojoo, ehkä se avautumisvaihe on ensikerralla kivuttomampi.. hope so. Tahtoisin vain kuulla onko kenelläkään vinkkejä miten voisi varautua:confused:
 
Mulla takana kolme synnytystä, neljäs toivottavasti edessä alkuvuodesta. Helvetillinen lonkkakipu ollut kaikista, reisi- ja lonkan lihakset aivan hapoilla synnytyksen jälkeen. Epiduraali ollut kaikista, siitä ei ainakaan apua tähän ole. Mielelläni kuulen minäkin asiaan vinkkejä.
 
En ole varma oliko mulla kyse juuri tuosta, mutta se kipu kyllä vei kirkkaasti voiton ponnistuskivusta. Mulle siis iski se järjetön kipu vasta ponnistusvaiheessa ja ihan täysin esti ponnistamisen. Mä vaan huusin, että sattuu ihan sairaasti tonne jonnekin lonkan seutuville. Lopulta toinen kätilö keksi työntää mun toista jalkaa,jolloin kipu helpotti sen verran että sain ponnistettua vihdoin vauvan ulos. Kätilö siis painoi jalkaa mua kohti. Muissa synnytyksissä ei ole moista ollut eikä toivottavasti tule tässä viimeisessäkään, kunhan sen aika koittaa.
 
Ah ihana kuulla että on muitakin! Mulla kans nyt olisi tarkotus kevätvauva ponnistaa mutta aivan kamalat pelot että jos se hermo menee taas juntturaan:'( Ehkä näin jälkeen päin ajatellen ainoa mikä auttoi oli kun riuska kätilö supistuksen/ helvetillisen kivun aikana painoi peukalollaan kipukohtaan. Se jotenkin "vapautti" sen hermon. Mutta tosiasiahan on, ettei yksi kätilö voi olla minuutin välein mun luona jos saleissa on kuhinaa.. aaaargh! Mutta tosi inhottavaa että joutuu miettimään koko raskausajan sitä että kuoleeko "taas" siihen kipuun ja kuunnellaanko mua? Tuntui että olin ihan yksin sen kivun kanssa, eikä kukaan uskonut kuinka paljon se voi sattua. ..ja kun kyse ei olllut mistään avautumis/supistuskivusta jotka täysin luonnollisia.. No, ehkä tämä seuraava tulee vauhdilla etten ehdi montaa kertaa "tehdä kuolemaa".. hope so:saint:
 
Mulla oli joku hermokipu jossain takaliston paikkeilla.. Häntäluun lähettyvillä jossain. Sattu ihan järkyttävän paljon, siis paljon enemmän kuin yhtään mikään muu osa synnytyksessä, sain siihen jotain tiettyä lääkettäkin, epiduraali ei siihen mitenkään vaikuttanut, mutta ei se lääke tehonnut.
Eipä auttanut kuin kärsiä.. Odotan nyt kolmatta, ja se pirun kipu on se, mitä kauhulla odotan..
 
niimpä.. sitä kipua tässä kauhulla odotellaan...saitko juteltua kätilön kanssa synnytyksen jälkeen että mistä se mahtoi johtua? Olisi kiva tietää onko kuinka yleistä ja miten tiedossa tollanen kipu synnytys-sairaaloissa on..
 
Ei mä en nähnyt enää kätilöä synnytyksen jälkeen, eikä kukaan ole oikeastaan osannut selittää mulla koko asiaa.. Mistähän lie johtunut?! Mulla oli kyllä raskauden aikana tosi kipeä alaselkä, sellanen iskiastyyppinen kipu vasemmalla puolella, se ei ollut se nimenomainen kohta joka synnytyksessä sattu, mutta tosi lähellä.. Olisko jotain siihen liittyvää?
Tällä hetkellä mulla on samanlainen iskiaskipu samassa paikassa kuin edellisessä raskaudessa, voi kun ei kertoisi mistään hermokivuista synnytyksessä!!
 
Mä kävin synnyttämässä tän kolmannen lapseni, ja opin samalla jotain uutta.. Se kipu, mitä mulle ei kaksosia synnyttäessä osattu selittää, eikä kukaan tiennyt mistä oli kyse, oli se painon tunne, jonka vauva aiheuttaa alapäähän, kun supistaa jo tosi kovaa ja vauva jo matalalla..
Hieman noloa.. Sama kipu tuntui siis tällä kertaa siellä takaliston seutuvilla, ja oli ihan yhtä kamalaa kuin viimeksi, mutta mikään hermokipu se siis ei ollut, vaan ihan normaalia vauvan päällä painamista, jota epiduraali ei estä tuntemasta.. :D.
 
Minulla ollut lonkkakipua MUTTA raskausaikana kylläkin, toista odottaessa kova kipu käynnisti säännölliset supistukset rv 35 eli osastolle supistusten esto tippaan siinä joutu. Kipu oli todella kovaa ei pystyny liikkumaan...en koskaan ollut ollu niiiiiin tuskissani, no onneksi kipu sen verran helpotti että pystyin omin avui kävelee autoon ja osastolle. Jos sitä kipua joutuisi vielä kärsimään synnytyksessä ni voin vaan kuvitella sitä kivun määrää. Ite en siis pysty synnyttää alateitse, muusta syystä kylläkin. Synnytyksen jälkeen kävin hierojalla joka ei osannu tehä kivuille mitään (mulla siis oli lisäksi vielä häntäluukipu istuessa ja istumasta noustessa teki todella kipeää). Toisella hierojalla kun kävin niin jo loppu kivut,kävin pari tai kolmekertaa ja se kyllä mulle auttoi...nyt siis neljäs raskaus takana ja kahta viimeistä odottaessa lonkkakipua tuntui vaan jonkin verran.(häntäluukipu jäi sille hierojan pöydälle :D )
 

Yhteistyössä