Hermot menee!!!! (3-v;n hidastelu)

Kun aina tarvii hidastella kun pitäisi pukea tai tulla esim. keittiöön syömään niin kestää lyhyt matka puoli tuntia. Pukemiset pahimpia. Jos nappaan syliin ja aloitan itse pukemaan: raivari. Jos lähden huoneesta pois: raivari. MIten ihmeessä olette saaneet lapsenne puettua suht nopeassa tahdissa? Jäähy käytössä, mutta välillä sekin menee niin että heti jäähyn jälkeen taas raivari kun koitan pukea päälle, itse ei pue. Ja kun välillä on kertakaikkiaan niin kiire ettei ehdi sinne jäähyllekään pistää eikä riuhtovaa lasta voi kunnolla pukeakaan!!!! APUA!!!!
 
Ah, kuulostaapa tutulta.

Meillä ei varsinaista hidastelua ole, tyttö lähtee karkuun aina kun pitäis alkaa pukemaan. Muutaman kerran on meinannut hermot mennä, mutta oon päättäny että ite aion käyttäytyä mahdollisimman rauhallisesti ja vaan nappasen tytön syliin ja puen sen. Jalat muuttuvat rautakangiksi ja käsiä ei tahdo löytää. Tyttö koittaa kaikin tavoin olla auttamatta tai osallistumatta. Siinä ei meillä ainakaan auta muu kuin vain pukea se lapsi. Sitten kun vaatteet on päällä niin onkin jo toinen ääni kellossa.

On muuten huomattu että nykyään toi kiukkupussi luovuttaa paljon helpommin kun ollaan joka kerta vaan päätetty toimia samallatavalla. Tyttö tietää ettei se maha meille mitään :LOL:
Tyttö on siis 3 vuotta ja 3 kuukautta.
 
Meillä on ulos lähdöt ja pissalla käymiset yhtä hidastelua... tai toinen vaihtoehto, et poika innostuu ja rupee kirkuen juoksee pitkin kämppää... ens kuussa tulee 3v täyteen. MINÄ ITE -kausi on aika vahvasti päällä ja kauhulla odotan kesää, kun pitää taas lähtee hoitoon ja tekee nopeita lähtöjä (nyt oon pojan kanssa kotona), onneks kesällä nyt ei niin noita vaatteita tarviikaan...
Meillä jos ei muu auta, niin kirkuva ja sätkyvä poika otetaan syliin ja siinä hetki halitaan isoimmat vauhkoilut pois ja sitten puetaan. Välillä auttaa "ootko äidin kaveri ja tulet tänne?" tai "ootko iso poika ja puet itse?" tai sit uhkailut, et "äiti lähtee nyt ja sinä jäät sitten yksin kotiin" (välillä toteaa tähän, et joo, kivaa olla yksin). Välillä pukee tosi reippaasti itse ja siitä olen aina kehunut, ja välillä antaa pukea nätisti (jos on kiire), välillä taas tuo MINÄ ITE on niin vahvasti päällä, et siinä meinaa mennä hermot jokaisella... Pitää vaan ite pysyä mahdollisimman rauhallisena ja rauhallisella äänellä selittää lapselle, miksi nyt pitää pukea/antaa pukea nätisti, mitä mennään ulkona tekemään ja miksi. Joskus auttaa sekin, jos ollaan kauppaan menossa, kysyn pojalta, et haluutko ottaa pikkukärryn kaupassa (no tottakai haluaa) tai että mitä hedelmiä haluaa, että ostetaan kaupasta tms.
 
Meillä on pukemiset ihan samanlaista "vedätystä" kolme vuotiaan taholta. Yksi keino jolla olen meillä saanut ulkovaatteiden pukemisen edes jollain sujumaan suht koht oma-aloitteisesti on tarrataulu. Eli tein semmosen taulun keittiön seinälle johon lapsemme saa yhden tarran jos käy potalla ennen ulosmenoa. Toisen tarran hän saa jos alkaa pukemaan vaatteita oma-aloitteisesti (ei toki saa kaikkia vaatteita vielä ihan loppuun asti itse päälle mutta se riittää että aloittaa ja äiti sitten auttaa). Ja kolmannen tarran (bonustarran) olen antanut jos lapsemme tulee ulkoa sisälle hienosti eli kävelee itse sisälle eikä niin että äitin pitää kantaa. Alkuun tarrataulun sisäistäminen vaati lapselta jonkun verran aikaa, mutta koska tykkää tarrojen liimamisesta ja ensimmäisten ehkä neljänkymmenen tarran jälkeen oli taulun viereen ilmestynyt pieni paketti (tällä viikolla sai jo toisen paketin) niin nykyään on jo aika motivoitunut tarrojen kerääjä ja varmistelee jo etukäteen että onhan tälläkin kertaa mahdollista saada tarroja (nyt tarroja on taulussa jo noin sata). Siitä huolimatta ei uloslähtemiset aina suju tarrojen arvoisesti tai saa tarran vain jostain osiosta, mutta muistaa yleensä pettymyksen seuraavalla kerralla ja se sujuu taas edellistä paremmin. Mutta en tiedä toimisko tämä jos en olisi äitiyslomalla eli meillä kuitenkin on enemmän aikaa käytössä uloslähtemiseen kun siinä tapauksessa että ollaan aamulla lähdössä hoitoon. Mutta tarrataulu on nyt kuitenkin meillä tepsinyt ja olen aatellut jatkaa tätä niin kauan kun lapsi itse haluaa sitä käyttää eli siinä vaiheessa kun lapsi ei enää tarrojen perään kysele mutta pukeminen kuitenkin jollain lailla sujuu niin lopetan tarrojen käytön.
 
Meilläkään ei tällä hetkellä mikään suju, kun 3,5v. poika leikkii koppakuoriasta. Meidän oma Miska poika on etelässä ja tulee kesällä takaisin ja nyt täällä on tuollainen koppis, joka ei osaa mitään. :p

Me käytetään 10 laskemista ja jos siihen mennessä ei ole tapahtunut toivottua asiaa, niin sitten seuraa jokin sanktio. Pukeminen sujuu vaihtelevasti laskemisen avulla, mutta viimeistään sillon alkaa vaatteet mennä päälle, kun oon eteisessä itse lähdössä ulos pikku- veikan kanssa. Onneksi pahi talvikausi alkaa olla ohi, ainakin Hesassa, mutta kurahousut tuottaa vielä tuskaa, mutta pakko ne on tonne rapaselle pihalle laittaa päälle, niin on vaatehuolto vähän helpompaa.

Tsemppiä ja jaksamista kohtalotovereille! :hug:
 

Yhteistyössä