Herpeksen estolääkitys

Mitä tiedätte herpeksen estolääkityksestä? Mulla on hirmu harvoin oireillut, lähinnä vaan pistelyjä tuntenut. Ja nyt juuri, kun laskettu aika on ensi viikolla. En ole kyllä edes varma onko ne herpespistelyjä vai mitä lie, mutta sillä puolella millä se yleensä on esiintynyt. Tiedän, että se voi tarttua pistelyistäkin ja toisaalta, että sen kohdan voi peittää teipillä synnytyksessä. Nyt vaan alkoi pelottaa, jos se tarttuu vauvaan, vaikka ei ihan selkeästi oireile. Mua vaan on pelottanut ne lääkkeetkin, kun niissä muistaakseni on virusta niissäkin eikä tosiaan yleensä ole vaivannut moneen vuoteen.
 
Asiclovir on yleisesti käytetty estolääke raskauden loppupuolella. Tässä on kyse siitä mistä lääkkeiden kanssa aina, eli jos hyöty on suurempi kuin se minimaalisen pieni haittamahdollisuus, niin silloin lääkettä suositellaan. Olisi parempi, jos rakkuloita ei olisi synnytyksessä, toki ne voi peittää teipillä, mutta ehdottomasti parempi jos niitä ei ole. Alkuraskaudessa herpeksen estolääkettä ei yleensä suositella, mutta esim. minun kohdalla (oireet eivät häviä vaan leviävät jos en syö lääkettä) Naisten klinikan lääkäri totesi, että ilman muuta otat estolääkettä kun siltä tuntuu. Itse aloitan estolääkityksen ehdottomasti kuukautta ennen laskettua aikaa, varmuuden vuoksi vaikkei pistelyä olisikaan. Suosittelen, että juttelet omasta tapauksestasi lääkärin kanssa.
 
kip kip heti hakemaan lääkkukuuria varten resepti, itse söin n. 3 viikkoa ennen laskettua aikaa kunnes herra sitten syntyi. ei mitään vaaraa lapselle lääkkeestä. geavir oli lääkkeen nimi (suun kautta tabletteja siis)
 

Yhteistyössä