Heti raskaaksi?

  • Viestiketjun aloittaja Tiri
  • Ensimmäinen viesti
Tiri
Mulla on ollu just keskenmeno, vuodan vieläkin jonkin verran. Sitähän suositeltais vähintään yksiä menkkoja ennen seuraavaa yritystä, mut onko semmosia, jotka tulleet heti keskenmenon jälkeen uudestaan raskaaksi ja kaikki mennyt hyvin loppuun saakka? =)
 
Kauanko sulla jälkivuoto kestänyt..? Kaavintaa/tyhjennyslääkkeitä..? Mulla keskenmeno viikolla 9+0, ei lääkkeitä eikä kaavintaa, hurja vuoto kesti vain menkkojen verran... Ei edes mainittu että pitäisi odottaa menkkoja. Kysy viikon-parin viikon päästä tärppäsikö meillä...
Mutta olen kuullut useammankin kerran, että heti keskenmenon jälkeen alkanut raskaus on päättynyt hienosti... :) ihan tapauskohtaista varmasti... Mutta yleensä kaavinnan jälkeen suositellaan että uusi yritys alkaisi vasta 1-4 menkkojen jälkeen.
 
tiri
\
Alkuperäinen kirjoittaja 30.07.2006 klo 20:59 pink82 kirjoitti:
Kauanko sulla jälkivuoto kestänyt..? Kaavintaa/tyhjennyslääkkeitä..? Mulla keskenmeno viikolla 9+0, ei lääkkeitä eikä kaavintaa, hurja vuoto kesti vain menkkojen verran... Ei edes mainittu että pitäisi odottaa menkkoja. Kysy viikon-parin viikon päästä tärppäsikö meillä...
Mutta olen kuullut useammankin kerran, että heti keskenmenon jälkeen alkanut raskaus on päättynyt hienosti... :) ihan tapauskohtaista varmasti... Mutta yleensä kaavinnan jälkeen suositellaan että uusi yritys alkaisi vasta 1-4 menkkojen jälkeen.
Aloin vuotaan viikko sitten lauantaina ja vuodan edelleenkin eli ihan itekseen lähti tulemaan. Aluksi vuosin tosi runsaasti ja edelleenkin on kuin menkat olis. Rv oli 7. Aattelin kyllä soittaa tänään yksityiselle, josko kävis näytillä..


:\|
 
Minun keskimmäiseni (nyt 4-vuotias) sai alkunsa heti keskenmenon jälkeen. Sain keskenmenon noin viikolla 9 ja silloinkin sanottiin, että hyvä olisi vähintään yhdet kuukautiset odotella. Emme odotelleet ja hyvä niin. Raskausaika meni hienosti ja nyt neiti on siis jo 4-vuotias.
 
pippana
sain ihan varhaisen keskenmenon keväällä. En tarvinnut kaavintaa tms. Uusi raskaus oli lähtenyt alkuun heti seuraavasta kierrosta! Kieltämättä hoitohenkilökunta tuppasi urputtamaan että olisi ollut hyvä odottaa yhdet kuukautiset väliin mutta minkäs teet kun plussa tuli jo testiin! Nyt rv 18 ja kaikki mainiosti! Onnea yritykseen sinullekkin.
 
Minulla keskenmeno rv 8 (parhaillaan vuotaa) ja gyne sanoi, että voi olla ilma ehkäisyä ja saa tulla heti uudelleen raskaaksi. Kysyin asiaa erikseen.

Toivottavasti seuraava pysyy sisällä :) Onnea matkaan kaikille!
 
Tiri
Hipsukka! Ootko jo kauan vuotanu? Mulla keskenmeno alkoi viikko sitten lauantaina vuotaan ja aluksi vuosin tosi runsaasti!! Ja vuoto jatkuu edelleenkin, sais jo loppua! Täshän vuotaa ihan kuiviin! :(
 
äiti-o4
Olen pohtinut samaa kysymystä. Olin kaavinnassa kaksi viikkoa sitten. rv12 mutta sikiö kuollut jo rv 9+6 keskeytynyt keskenmeno. ed.päivänä 2 cytotecia joista alkoi kova vuoto ja seuraavana päivänä kaavinta. kaikki sujui hyvin. Jälkivuotoa oli pari päivää eikä fyysisiä kipuja ollenkaan. Henkinen puoli olikin sitten eri juttu.. Minulle kaksi lääkäriä sanoi ettei tarvi odotella menkkoja ja yksi että yhdet pitäisi jotta kohtu palautuisi. Ota niistä nyt sitten selvää. Olen menossa jälkitarkastukseen jo tällä viikolla. Ajateltiin olla käyttämättä ehkäisyä. Jos jotakin opin tästä asiasta niin todelliset ystäväni ja toivon että kaikilla saman kokeneilla olisi edes yksi tosi ystävä joka osaa sanoa ne OIKEAT lohdutuksen sanat. Jaksamista! :hug:
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 01.08.2006 klo 15:37 äiti-o4 kirjoitti:
Olen pohtinut samaa kysymystä. Olin kaavinnassa kaksi viikkoa sitten. rv12 mutta sikiö kuollut jo rv 9+6 keskeytynyt keskenmeno. ed.päivänä 2 cytotecia joista alkoi kova vuoto ja seuraavana päivänä kaavinta. kaikki sujui hyvin. Jälkivuotoa oli pari päivää eikä fyysisiä kipuja ollenkaan. Henkinen puoli olikin sitten eri juttu.. Minulle kaksi lääkäriä sanoi ettei tarvi odotella menkkoja ja yksi että yhdet pitäisi jotta kohtu palautuisi. Ota niistä nyt sitten selvää. Olen menossa jälkitarkastukseen jo tällä viikolla. Ajateltiin olla käyttämättä ehkäisyä. Jos jotakin opin tästä asiasta niin todelliset ystäväni ja toivon että kaikilla saman kokeneilla olisi edes yksi tosi ystävä joka osaa sanoa ne OIKEAT lohdutuksen sanat. Jaksamista! :hug:
Juu mua ei ainakaan lohduta tippaakaan, kun mulle sanotaan että "no, siinä oli varmaan jotain vikaa sitten..." Vauvan näin keskenmenoa edeltävänä päivänä ultrassa ja oli lääkärin mukaan vahvan ja pontevan näköinen ja kaikki kunnossa... :'( vieläkin ikävä sitä masuasukkia... Jokatapauksessa, nyt uusi yritys meneillään...
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 01.08.2006 klo 12:58 Tiri kirjoitti:
Hipsukka! Ootko jo kauan vuotanu? Mulla keskenmeno alkoi viikko sitten lauantaina vuotaan ja aluksi vuosin tosi runsaasti!! Ja vuoto jatkuu edelleenkin, sais jo loppua! Täshän vuotaa ihan kuiviin! :(



Minulla vuoto alkoi viime lauantaina ja vuotaa edelleen ja luultavasti vielä pitkään :'(
Ahdistavaa tässä on sekin, että vuoto tulee tiputtelemalla. ainoastaan sunnuntain vuodin paljon, mutta nyt tällä viikolla vuotoa tulee välillä. Tällä menolla vuodan vielä kuukaudenkin päästä.
Minulle ei annettu lääkkeitä kohdun lopputyhjennykseen, sanottiin, että parempi että vuotaa itsekseen pois. Saitko sinä lääkkellisen lopputyhjennyksen?
Kipuja minulla kyllä on. Ulostaessakin vihloo aivan valtavasti alavatsaa ja peräsuolta myöten. Ei kiva.
 
Tiri
En oo saanu lääkkeellistä keskeytystä, ihan itekseen lähti tulemaan. Enkä oo käyny ees lääkärissä, soitellu oon ja kyselly, mut sanovat et ei voi mitään, se vuotaa niin kauan kuin vuotaa. Eikä ees tarvi käydä välttämättä, jos ei tuu haisevaa vuotoa tai nouse kuume tms. Mut sais jo loppua tää vuoto!!!!
 
mulla keskenmeno oli rv 5+5. Vuoto kesti 2 päivää ja oli runsasta ilman mitään kipuja.Ultrassa ei näkyny ketään joten tyhjeni ittekseen onneks.Kätilö sanoi et yhdet kuukautiset pitäis olla välissä, mulla menkat loppu eilen joten uutta yritystä vaan.Mä haluun lähettää kaikille saman kokeneille tosi tosi ison halin. Kyllä me vielä saadaan vauva, eiks vaan?Ajatellaan positiivisesti. Mä tosin olen miettiny et mulla on ihan varmaan joku hormonihäiriö minkä takia se raskaus ei pääse jatkumaan.Mulla on nimittäin akne.Onko muilla vastaavaa?Sehän johtuu kuitenki hormoneista aina. :/
 
Alkaa huolestuttaa, kun ihmisille annetaan näin erilaisia ohjeita. Minulle sanottiin siis, että voi suoraan yrittää uutta raskautta. Toisille sanotaan, että täytyy odotella yhdet tai kahdet menkat :\|
Maalasijärjellä ajateltuna kyllä tuntuu, että voisi olla viisainta odotella että elimistö ja kohtu palautuu normaaliin, ennen uutta yritystä. Toisaalta..gyne sanoi ettei estettä yrittää heti uudelleen..tottakai se silloin tekee mieli kokeilla, ilman odotteluita..
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 02.08.2006 klo 15:42 Hipsukka kirjoitti:
Alkaa huolestuttaa, kun ihmisille annetaan näin erilaisia ohjeita. Minulle sanottiin siis, että voi suoraan yrittää uutta raskautta. Toisille sanotaan, että täytyy odotella yhdet tai kahdet menkat :\|
Maalasijärjellä ajateltuna kyllä tuntuu, että voisi olla viisainta odotella että elimistö ja kohtu palautuu normaaliin, ennen uutta yritystä. Toisaalta..gyne sanoi ettei estettä yrittää heti uudelleen..tottakai se silloin tekee mieli kokeilla, ilman odotteluita..
Niinpä, erikoista että on erilaisia ohjeita... Sen kyllä ymmärrän että kaavinnan jälkeen kannattaisi odottaa menkat, kuulema kohdun limakalvo tms saattaa kaavinnassa "kärsiä" hiukan enemmään kuin itsestään tyhjentyneessä keskenmenossa... Mulla keskenmeno kesti vain 5 päivää, kävin ultrassa varmistuksessa ja lääkäri ei antanut mitään ohjetta odotteluun tms. Neuvolan terkkakin sanoi että ei muuta kuin uusi yritys... Kohta tässä selviää tärppäsikö heti... Jännittää ja pelottaa...
 
murheellinen
Itselläni tuli keskenmeno viikko sitten, rv 5+3 eli hyvin varhainen keskenmeno. Hyvä kun olin plussan juuri saanut verikokeessa ja moni ei välttämättä vielä tietäisi edes olevansa raskaana. Vuosin melko runsaasti 3 päivää ja sen jälkeen vielä niukasti 2 päivää. Nyt on ollut 3 täysin vuotamatonta päivää. Kovan vuodon joukossa oli klönttejä eli kuvittelen kaiken tulleen kohdusta ulos. Vatsaa nipisteli melko voimakkaasti kovan vuodon aikana ja vieläkin tosin nipistelee jonkin verran. En tiedä, onk tämä normaalia. Soitin neuvolaan heti keskenmenon alettua ja sanoi, ettei tarvitse mennä näyttämään, ellei erityisiä kipuja tai kovin pitkittynyttä voimakasta vuotoa. Sanoi myös, että ei tarvitse odottaa yhtään, vaan saa alkaa yrittää heti uudestaan. Sanoivat, että jos tyhjenee itsestään, odotusta ei terveyden puolesta tarvitse. Kuulemma monet suosittelevat ensimmäisten kuukautisten odotusta siksi, että lasketun ajan määrittely on sillon helpompaa eli neuvolantädeille itselleen on "helpompaa". Mutta sanoi, että kyllä laskettukin aika saadaan selville, jos heti tärppää eikä terveydellisiä esteitä ole. Tämän mukaisesti en ajatellut odottaa yhtään, vaan saa tärpätä heti uudestaan, jos on tärpätäkseen. Pelko uudesta keskenmenosta on toki kova - samaten se, tuleeko plussausta ollenkaan.

Asia on henkisesti todella raskas, ajatukset pyörivät vain saman asian ympärillä. Itse en ole halunnut puhua asiasta ystävilleni eli ainoa tuki on mieheni. Toivotan kaikille saman kokeneille kovasti voimia ja jaksamista. Oli raskaus miten aikaisessa vaiheessa tahansa, on ilon ja odotuksen muuttuminen suruksi todella rankkaa.
 
äiti-o4
Moi taas kaikille! Ajattelin vielä palata asiaan. Kävin tänään jälkitarkastuksessa ja kohtu sekä limakalvot olivat palautuneet hyvin ultrassa näkyi myös puhkeamassa oleva munarakkula. Kysyin taas monesti onko turvallista yrittää heti uutta raskautta. lääkäri sanoi että on. On vanhentunutta tietoa että pitäisi odotella. Varmasti tämäkin on hyvin tapauskohtaista. Minun mielialani koheni huomattavasti kun kuulin että kaikki oli ok. Suosittelen lämpimästi lääkärissä käyntiä jos vähänkin huolettaa niin ei ainakaan tarvitse turhista murehtia. Tsemppiä kaikille jatkossa ja toivotaan että tärppää sitten kun on siihen henkisesti ja fyysisesti valmis!
 
Kävitkö muuten yksityisellä lääkärillä vai missä? Itselläni keskenmenosta 3 viikkoa (tapahtui rv9). Menkat eivät ole vielä alkaneet, mutta oviksen olin tuntevani n. viikko sitten. Odottelenkin kovasti, että menkat alkaisi mahdollisimman pian. Minulle sanottiin, että ainakin yhdet menkat kannattaisi odottaa. Mielipide tuntuu siis vaihtelevat kovasti.

Minulle ei sanottu, että pitäisi mennä lopputarkastukseen. Tosin ultrassa km-päivänä kohtu näytti olevan suht tyhjä. Suurin osa näyttää kuitenkin käyneen tarkastuksessa. Outoa, ettei minulle moista tarjottu.

Tsemppiä ja voimia kaikille km:n kokeneille! Ja kovasti onnea uuteen yritykseen!!!
 
Hienoa, äiti-o4! =) Nyt vaan uutta puuhaamaan.

Minullekaan ei sanottu mitään jälkitarkastuksesta.. oletan siis ettei sitä tarvita. Jos jotain ongelmia ilmenee..vuoto kestää kuukauden tms. niin sitten varaan ajan..muussa tapauskessa en, koska ei käsketty. Kuulema luonto hoitaa homman ja viimeiset palaset tulevat menkkojen mukana pois, jos ei vuoda sitä ennen kaikki.
Toki se mieltä rauhoittaisi, jos kävisi omatoimisesti jälkitarkastúksessa.
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 03.08.2006 klo 14:30 äiti-o4 kirjoitti:
Moi taas kaikille! Ajattelin vielä palata asiaan. Kävin tänään jälkitarkastuksessa ja kohtu sekä limakalvot olivat palautuneet hyvin ultrassa näkyi myös puhkeamassa oleva munarakkula. Kysyin taas monesti onko turvallista yrittää heti uutta raskautta. lääkäri sanoi että on. On vanhentunutta tietoa että pitäisi odotella. Varmasti tämäkin on hyvin tapauskohtaista. Minun mielialani koheni huomattavasti kun kuulin että kaikki oli ok. Suosittelen lämpimästi lääkärissä käyntiä jos vähänkin huolettaa niin ei ainakaan tarvitse turhista murehtia. Tsemppiä kaikille jatkossa ja toivotaan että tärppää sitten kun on siihen henkisesti ja fyysisesti valmis!
Kuinka pitkä aika sulla oli keskenmenosta kun kävit tarkastuksessa? Mulla ollu just keskenmeno ja en oo käyny koko aikana lääkärillä. Soittelin yksityiset ja julkiset ja kummassakin sanottiin, ettei alkuraskauden keskenmenossa tarvi käydä, jos ei halua. Myöskään sen jälkeen kun vuoto on loppunut, ellei vuoto muutu haisevaksi tai nouse kuumetta. Mulla ei mitään ongelmia oo ollu, joten en taida käydä.. :/
 
mulla alkoi vuoto tiistaina, torstaina neuvolassa kuulu sydänäänet (rv7+5) illallla vuoto oli todella runsasta ja mukana todella paljon hyytynyttä verta. perjantaina oli ultra ja siellä ei mitään enää näkynyt :'(
olen saanut todella paljon tukea äidiltä , siskolta ja 2 ystävältä, mistä olen todella kiitollinen. muutamalle olen kertonut asiasta, kun mulle teki hyvää puhua jollekin.
ultran lääkäri sanoi että jos vuoto jatkuu vielä ensviikolla niin kannattaa mennä käymään lääkärissä. sano kyllä että kaavintaa ei varmaan tarttee tehdä, tiovottavasti ei. ja miks pitäs jos kohdussa ei enää mitään näkynyt? miksköhän mun pitäs käydä sit lääkärissä jos ei verenvuoto lopu? siinä tilanteessa en hoksannu kysellä mitään kun itketti vaan. mies ei ollu mukana kun sen piti hoitaa meidän poikaa (1v10kk) kun en sitä halunnut sinne mukaan. ja se lääkäri sano että kannattaa odottaa yhdet menkat, mut kyllä ollaan heti ilman ehkäisyä
voimia kaikille ja toivottavasti seuraavat pikkuset pysyy loppuun asti mukana kyydissä
iso :hug: kaikille
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 06.08.2006 klo 19:02 rasse04 kirjoitti:
mulla alkoi vuoto tiistaina, torstaina neuvolassa kuulu sydänäänet (rv7+5) illallla vuoto oli todella runsasta ja mukana todella paljon hyytynyttä verta. perjantaina oli ultra ja siellä ei mitään enää näkynyt :'(
olen saanut todella paljon tukea äidiltä , siskolta ja 2 ystävältä, mistä olen todella kiitollinen. muutamalle olen kertonut asiasta, kun mulle teki hyvää puhua jollekin.
ultran lääkäri sanoi että jos vuoto jatkuu vielä ensviikolla niin kannattaa mennä käymään lääkärissä. sano kyllä että kaavintaa ei varmaan tarttee tehdä, tiovottavasti ei. ja miks pitäs jos kohdussa ei enää mitään näkynyt? miksköhän mun pitäs käydä sit lääkärissä jos ei verenvuoto lopu? siinä tilanteessa en hoksannu kysellä mitään kun itketti vaan. mies ei ollu mukana kun sen piti hoitaa meidän poikaa (1v10kk) kun en sitä halunnut sinne mukaan. ja se lääkäri sano että kannattaa odottaa yhdet menkat, mut kyllä ollaan heti ilman ehkäisyä
voimia kaikille ja toivottavasti seuraavat pikkuset pysyy loppuun asti mukana kyydissä
iso :hug: kaikille
Mullekkin sanottiin, et jos vuoto jatkuu runsaana yli kaks viikkoo niin sitten kannattaa käydä näytillä. Kait se voi sitte olla, et kohtu ei ois tyhjentyny kunnolla, jos vuotaa niin kauan. Mä vuosin just kaks viikkoo enkä oo käyny missään näytillä, ku ei tullu mitään tulehdusoireita tms. Eikä myöskään käytetä mitään ehkäisyä tai odotella yksiä menkkoja, sillä tässähän on monille sanottu ettei tarvi odotella. Se on vain niitä itseä varten, et on helpompi laskea viikot, ku on ollu yhet menkat. Eli onnea vain teillekkin uuteen yritykseen! :hug:
 
Tämä ei ihan kuulu tänne, mutta kerronpa kumminkin: Tulin raskaaksi kesällä 2004, poikamme syntyi 25.3.2005, mutta kuoli synnytyksen aikaiseen hapenpuutteeseen. Järkytys ja suru sanoinkuvaamatonta. Kysyin lääkäriltä, uskallammeko koskaan yrittää...Oli vaikea tulla raskaaksi kun ensimmäistä "todenteolla tehtiin". Tyttö silloin 2.3 v. Sanottiin, että noin puoli vuotta pitäisi odottaa ennen uutta yritystä. Eipä siinä tullut heti mieleenkään raskaus, mutta KAKSI kuukautta pojan kuoleman jälkeen tein plussatestin. Toinen järkytys: kestääkö elimistö uuden raskauden heti perään vai pitääkö tehdä ABORTTI? Päätin, että katsotaan kuinka pitkälle raskaus etenee... 23.2.2006 syntyi terve tyttö suunnitellulla sektiolla, eli lähes 11 kuukautta väliä. Nyt ei vähään aikaan olla ilman ehkäisyä, jos kuitenkin tärppää...vaikkei tosiaankaan pitänyt.

Toivottavasti en pahoittanut kenenkään mieltä, sillä, että meillä on pari lasta. Ajattelin vaan kertoa, että raskaudet voi olla ihan peräkkäin, loppuun asti!
 
mulla oli km helmikuussa kaksi viikkoo tapahtuneesta verikoe ja jälkitarkastus.... ja kun oli viel jotain roippeita näkyvissä ni kaks viikkoo ja uus jälkitarkastus.... verikoetta ei toisella kerralla otettu kun raskaus hormooni taso oli pudonnut jo lähelle nollaa ekan tarkastuksen koittaessa ja kaikki tää hoidettiuin tyksissä....

niin ja sielä sanoivat että niin kauan hyvä oottaa että vuoto loppuu ja sittten saa vapaasti yrittää uutta.....
 

Yhteistyössä