Hevonen potkas!

Alkuperäinen kirjoittaja mietin vaan:
Alkuperäinen kirjoittaja meah:
Alkuperäinen kirjoittaja hevosihmisiä seuranneena:
Jännää on mun mielestä se, että tosi moni hevosten kanssa tekemisissä oleva jotenkin tuntuu käyvän voimain mittelöä sen hevosen kanssa. Meidän lähellä on monta tallia ja usein tästä ohi menee ratsukoita. Ei ole yksi eikä kaksi kertaa, kun ratsastaja kiroaa kuin merimies siellä hevosen selässä ja karjuu eläimelle.

Samaten ystäväni tallilla on jotenkin sellainen kummallinen "tapa". Ei se ole tapa, mutta en osaa paremmin kuvailla. Hevosia tönitään ja tuupitaan ja niille äyskitään ja tiuskitaan. Ihan kuin niillä ei olisi aivoja ja tunteita ollenkaan.

Itse en tiedä miten hevosen kanssa kuuluu olla. En siis voi sanoa, onko tapa oikein vai väärin. Mutta näin maallikosta se tuntuu kummalle. En todellakaan haluaisi, että minua kohdeltaisiin niin. Tosin, en kyllä ole hevonen...

Voisiko joku hevosihminen kertoa, mistä moinen johtuu ja onko se ihan yleinen käytäntö?
Kyllä mäkin saatan tiuskaista jotain, jos käytös on ei-toivottua. Mutta myös kiitän ja palkitsen, kun toimitaan oikein.

Tuuppiminen ja töniminen... Vähän riippuu. Mun oma tamma lukee mun ajatuksia.

Mutta esim. töissä joudun monesti käskyn lisäksi tehostamaan. Jos haluan, että hevonen väistää koko kropallaan, tuuppaan kylkeen ja sanon "väistä".
Jos haluan sen kääntävän takapäätä, tuuppaan persuuksiin, ja jos taas etupäätä, niin tönäisen vähän lapaan.
Ei kyse ole mistään pahoinpitelystä, vaan siitä, ettei se hevonen pelkästä "väistä" käskystä välttämättä ymmärrä, mitä ja mihin.

Älytön mesoaminen ja riehuminen on lähinnä puuttuvaa auktoriteettia.
Töniminen ja tuuppiminen ja hevosen fyysinen ohjaaminen on täysin eri asia kuin piiskalla lyöminen tilanteessa jossa hevonen aikoo tulla päälle.
Ei mun vastauskaan liittynyt mitenkään piiskalla pieksemiseen. Koska siitä ei nimimerkki "hevosihmisiä seuranneena" mitään kysynyt. Mun mielestä tämä nimenomainen kysymys liittyi karjumiseen, ärjymiseen, tiuskimiseen ja tönimiseen.

Sulla on kyllä ihan puurot ja vellit sekaisin.
 
rider
Kun luin kaikki viestit läpi, niin kyllä huomaa kuinka monisäikeinen, oma maailmansa hevosmaailma on ns. maallikon silmin. Ei niitä hevosia oikeasti pieksetä, mutta jotkut hevoset on koulutettu niin huonosti/jne. ettei kunnioitusta ole. Jos joudut tällaiset possun kanssa tekemisiin, pahimmassa tapauksessa henkiriepu saattaa olla hädässä. Ja jos sinulla ei ole aikaa siinä 8 h pyöritellä liinassa ja pyöröaitauksessa ja kokeilla naksutteluja yms. niin kunnioitusta hankitaan mm. ärähtämisellä, ns. uhkaavalle eleellä, läppäämällä raipalla/riimunperällä. Tällä sanotaan: jos teet näin (esim. puret) siitä on seuraamus. Älä siis pure minua.

Terv. rider. Ratsastanut 5-vuotiaasta, ikää nyt 31. Oma hevonen ollut 27-vuotiaasta. Kyllä ne kaakit on vaan niin ihania, ettei voi kuvitella elämää ilman niitä.
 
Alkuperäinen kirjoittaja rider:
Kun luin kaikki viestit läpi, niin kyllä huomaa kuinka monisäikeinen, oma maailmansa hevosmaailma on ns. maallikon silmin. Ei niitä hevosia oikeasti pieksetä, mutta jotkut hevoset on koulutettu niin huonosti/jne. ettei kunnioitusta ole.

Terv. rider.Ratsastanut 5-vuotiaasta, ikää nyt 31. Oma hevonen ollut 27-vuotiaasta. . Kyllä ne kaakit on vaan niin ihania, ettei voi kuvitella elämää ilman niitä.
Niinpä!!

Nyt vaan harmittaa ja pelkään, ettei tuu hevostelusta vähäänaikaan mitään tän käden kanssa. :( Mutta heti ku toivun, niin SITTEN TAAS. Ja taatusit meen saman hepan kanssa uudelleen tuon -mutta raipan kera.. |O
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja rider:
Kun luin kaikki viestit läpi, niin kyllä huomaa kuinka monisäikeinen, oma maailmansa hevosmaailma on ns. maallikon silmin. Ei niitä hevosia oikeasti pieksetä, mutta jotkut hevoset on koulutettu niin huonosti/jne. ettei kunnioitusta ole. Jos joudut tällaiset possun kanssa tekemisiin, pahimmassa tapauksessa henkiriepu saattaa olla hädässä. Ja jos sinulla ei ole aikaa siinä 8 h pyöritellä liinassa ja pyöröaitauksessa ja kokeilla naksutteluja yms. niin kunnioitusta hankitaan mm. ärähtämisellä, ns. uhkaavalle eleellä, läppäämällä raipalla/riimunperällä. Tällä sanotaan: jos teet näin (esim. puret) siitä on seuraamus. Älä siis pure minua.

Terv. rider. Ratsastanut 5-vuotiaasta, ikää nyt 31. Oma hevonen ollut 27-vuotiaasta. Kyllä ne kaakit on vaan niin ihania, ettei voi kuvitella elämää ilman niitä.
Mä en voi käsittää mitä ihanaa on luontokappaleessa joka yrittää vahingoittaa ihmistä.
 
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Mä en voi käsittää mitä ihanaa on luontokappaleessa joka yrittää vahingoittaa ihmistä.
Harvassa oikeesti on noi hepat, jotka tietyntarkoituksella potkaisevat noin tai pitää ottaa se raippa mukaan kävelytykseen ihan vain varanvuoksi.

Itselläni tämä oli eka tämän 20vuoden aikana. Usein hevoset voivat hieman piruilla, mutta ne harvoin vain vahingoittavat ihmistä.
 
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja rider:
Kun luin kaikki viestit läpi, niin kyllä huomaa kuinka monisäikeinen, oma maailmansa hevosmaailma on ns. maallikon silmin. Ei niitä hevosia oikeasti pieksetä, mutta jotkut hevoset on koulutettu niin huonosti/jne. ettei kunnioitusta ole. Jos joudut tällaiset possun kanssa tekemisiin, pahimmassa tapauksessa henkiriepu saattaa olla hädässä. Ja jos sinulla ei ole aikaa siinä 8 h pyöritellä liinassa ja pyöröaitauksessa ja kokeilla naksutteluja yms. niin kunnioitusta hankitaan mm. ärähtämisellä, ns. uhkaavalle eleellä, läppäämällä raipalla/riimunperällä. Tällä sanotaan: jos teet näin (esim. puret) siitä on seuraamus. Älä siis pure minua.

Terv. rider. Ratsastanut 5-vuotiaasta, ikää nyt 31. Oma hevonen ollut 27-vuotiaasta. Kyllä ne kaakit on vaan niin ihania, ettei voi kuvitella elämää ilman niitä.
Mä en voi käsittää mitä ihanaa on luontokappaleessa joka yrittää vahingoittaa ihmistä.
Ei joka ainoa hevonen pyri tahallaan vahingoittamaan ihmistä. Itseasiassa aika harva niistä.
Suurin osa hirveän herttaisia ja kunnioittavat ihmistä.

Mutta jos nyt sitten sattuu tekemään vaikka siitä harrastuksesta ammatin, niin tottakai siellä tulee vastaan joku ongelmatapauskin silloin ja tällöin.
Se on silti se duuni, mikä on tehtävä, ja sitten otetaan käyttöön ne tarvittavat apukeinot, ettei tarvitse ihan henkensä kaupalla sitä hommaa tehdä.
 
Esim. tämän päiväinen ratsu hevoseni oli oikein lammas. Kuuliaisesti se yritti tehdä mun kanssa kentällä vääntöjä, vaikkei aina ymmärtänyt mitä edes hain. Uskollisesti se yritti aina uudelleen ja uudelleen. Satuloidessani se oli kiltti kuin lammas, harjatessani nätisti paikallaan. Naamaa harjatessani, laittoi silmät kiinni ja nautti rapsutuksesta. Voipi myös kävelyttää pitkin naruin hevosen tullessa takana nätisti. Kun itse pysähtyy, hevonekin pysähtyy ja kaikki menee nätisti. Sille ei tarvitse tiuskia, eikä äyskiä.

Mutta sitten toi toinen.... :kieh: Rynnii surutta miten sattuu, suullaan hamuilee, puree riimua/riimun narua, jalkoja saa varoa. Raippa kävelyttämisessä, koska hevonen saattaa surutta vain rynniä päältä.... Tapakasvatus mennyt varsana aikalailla pieleen...
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja PipariSuu:
Esim. tämän päiväinen ratsu hevoseni oli oikein lammas. Kuuliaisesti se yritti tehdä mun kanssa kentällä vääntöjä, vaikkei aina ymmärtänyt mitä edes hain. Uskollisesti se yritti aina uudelleen ja uudelleen. Satuloidessani se oli kiltti kuin lammas, harjatessani nätisti paikallaan. Naamaa harjatessani, laittoi silmät kiinni ja nautti rapsutuksesta. Voipi myös kävelyttää pitkin naruin hevosen tullessa takana nätisti. Kun itse pysähtyy, hevonekin pysähtyy ja kaikki menee nätisti. Sille ei tarvitse tiuskia, eikä äyskiä.
Saat hevosesi kuulostamaan kiltiltä=)

Toivotaan ettei kädessäsi ole mitään isompaa vikaa b=)d

Nimimerkki Kätensä hevosella ratsastaessa katkaissut.
 
Paniikkiin mennyt hevonen on muuten aika pelottava ilmestys. Joskus teininä oltiin naapurissa kaverin tykönä ajelemassa reellä. No kyseinen hevonen oli entinen ravuri ja menopaineet kovat. Omistaja sitten sanoi, että hän menee lopuksi hevosen kanssa ringin pellolla että rauhoottuu.

No vauhti oli liian kova ja kurvissa reki kaatui. Ohjastaja tippui kyytistä, hevonen paniikissa juoksee eteenpäin kyljellään oleva reki perässä ja pitkät ohjat roikkuen miten sattuu. Omistaja huusi sieltä pellon toisesta päästä, että avatkaa portit. Se oli ainoa vaihtoehto siinä vaiheessa, koska se hevonen olisi tullut aitojen läpi. Portit avattiin ja hevonen juoksi suoraan talliin eli siis turvaan sen mielestä. Jalat vuosi verta ja pian tallin lattia oli tumman veren peitossa.

Oli kyllä aika hurja kokemus tuo. :|
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Scarlett O Harava:
Paniikkiin mennyt hevonen on muuten aika pelottava ilmestys. Joskus teininä oltiin naapurissa kaverin tykönä ajelemassa reellä. No kyseinen hevonen oli entinen ravuri ja menopaineet kovat. Omistaja sitten sanoi, että hän menee lopuksi hevosen kanssa ringin pellolla että rauhoottuu.

No vauhti oli liian kova ja kurvissa reki kaatui. Ohjastaja tippui kyytistä, hevonen paniikissa juoksee eteenpäin kyljellään oleva reki perässä ja pitkät ohjat roikkuen miten sattuu. Omistaja huusi sieltä pellon toisesta päästä, että avatkaa portit. Se oli ainoa vaihtoehto siinä vaiheessa, koska se hevonen olisi tullut aitojen läpi. Portit avattiin ja hevonen juoksi suoraan talliin eli siis turvaan sen mielestä. Jalat vuosi verta ja pian tallin lattia oli tumman veren peitossa.

Oli kyllä aika hurja kokemus tuo. :|
Hevoset on kiellettävä ihmisille vaarallisina:attn:
 
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Saat hevosesi kuulostamaan kiltiltä=)

Toivotaan ettei kädessäsi ole mitään isompaa vikaa b=)d

Nimimerkki Kätensä hevosella ratsastaessa katkaissut.
Heppa on vuokralla vain, mutta on kiltti kuin lammas, ratsastuksessa reipas, kuunteleva ja yrittelliäs. Tosi hyvänluonteinen hevonen!

Voin melki lyödä vetoa, että vähintään hiusmurtuma tuolla on. Liikkeet on rajoittuneet. (mutta pystyn kämmenelläni kirjoittamaan tässä, eli ei ihan mäsä sentäs :D )
 
Eilen en jaksanut kirjautua ja kirjoitin tähän ketjuun nimimerkillä "hevosihmisiä seuranneena". Etsin ketjun äsken ja luin vastauksia. Kiitos teille, ketkä vastasivat kysymyksiini. Minua mietityttää edelleen se, että tarvitaanko oikeasti minkäänlaista väkivaltaa hevosen kanssa. Varmaan, jos muita keinoja ei ole. Mutta eikö niitä muita keinoja oikeasti ole? Vai onko se vaan ihmisen jääräpäisyyttä ettei haluta kokeilla muita tapoja kuin sitä, mitä on käytetty jo vuosikausia.

Oletteko lukeneet Tuire Kaimiosta? Hän on siis eläintenkouluttaja ja kouluttaa mm. elokuviin eläinnäyttelijöitä. Hän tekee työtään aina eläimen ehdoilla ja hyviä tuloksia on saavuttanutkin. Hän on ollut myös mukana Intiassa sellaisessa projektissa, joissa työnorsuja käyttäviä ihmisiä koulutetaan kouluttamaan niitä norsuja inhimillisemmin. Ja norsuhan on huomattavasti isompi eläin kuin hevonen. Luin jostain, että usein niitä työnorsuja kohdellaan todella väkivaltaisesti. Sellainen esim. on hyvin yleistä, että norsuilla pidetään isoa haavaa korvan takana ja sitä haavaa tökkimällä norsu saadaan "tottelemaan". Siis kipua hyväksi käyttäen. Tässä projektissa, jossa Kaimio on ollut mukana, on saatu hyviä tuloksia ja norsut oppivat tottelemaan kehuilla ja kiitoksilla. Siis että väkivaltaa ei tarvitse käyttää. Olisikohan sellainen mahdollista myös hevosten kanssa? Kuulostaa vaan niin pahalta joku raipalla tai köydellä hutkiminen.

Vai onko tää nyt sitä kukkahattutäti-meininkiä?
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja PipariSuu:
Juu tulin lääkäristä. Kuten arvasin niin murtuihan toi. Olisin ihmetellyt, jos ei olisi murtunut, senverran kova kavionisku se oli. Eli peukku murtui. Nyt on kipsi ja vaikea kirjoittaa tänne :/
Kuis pahasti murtui ja mistä kohtaa?
 
Alkuperäinen kirjoittaja ÄssänÄiti:
Oletteko lukeneet Tuire Kaimiosta? Hän on siis eläintenkouluttaja ja kouluttaa mm. elokuviin eläinnäyttelijöitä. Hän tekee työtään aina eläimen ehdoilla ja hyviä tuloksia on saavuttanutkin. Hän on ollut myös mukana Intiassa sellaisessa projektissa, joissa työnorsuja käyttäviä ihmisiä koulutetaan kouluttamaan niitä norsuja inhimillisemmin. Ja norsuhan on huomattavasti isompi eläin kuin hevonen. Luin jostain, että usein niitä työnorsuja kohdellaan todella väkivaltaisesti. Sellainen esim. on hyvin yleistä, että norsuilla pidetään isoa haavaa korvan takana ja sitä haavaa tökkimällä norsu saadaan "tottelemaan". Siis kipua hyväksi käyttäen. Tässä projektissa, jossa Kaimio on ollut mukana, on saatu hyviä tuloksia ja norsut oppivat tottelemaan kehuilla ja kiitoksilla. Siis että väkivaltaa ei tarvitse käyttää. Olisikohan sellainen mahdollista myös hevosten kanssa? Kuulostaa vaan niin pahalta joku raipalla tai köydellä hutkiminen.

Vai onko tää nyt sitä kukkahattutäti-meininkiä?
Hevosia ei yleisesti kouluteta väkivaltaisesti. Raipalla saatetaan mätkästä, mutta loppupeleissä se on tosi pieni kärpäsen mäjäys hevoselle. Ei siis verrattavissa norsulle tehtävään haavaan ja siitä satuttamiseen. Ja itseasiassa raipalla mätkäsy on jopa parempi keino esim. ratsastuksessa kuin pohkeiden antaminen liiallisesti, koska se raippa on pienempi paha kuin jatkuva pohkeiden potkinta esim.alkeiskurssilaisilla. Kun hevonen kerran tajuaa, että se raippa saattaa oikeasti sattua, niin oikeasti kunnioitus sitä raippaa kohden on melkoinen.

Itse olen lukenut Tuirea ja minusta osittain ihmiset katselee liikaa sen oppeja. Kiitos ja kehu on hyvä perusnuora, mutta monesti eläimelle tietynlainen kuri ja mustavalkoisuus on vain ja ainoastaan hyväksi. Myös Tuiren opetukset ovat pääosin niihin, joissa eläintä opetetaan tekemään jotain uutta, mutta tuskin Tuire päällekäyvän hevosellekaan ajattelee, että silitetään vaan päätä, vaan että tehdää kaikki, että estetään sen päälle tuleminen, vaikka se sitten satuttaisikin sitä eläintä. Jos raipan olemassa olo kädessä estää tämän, niin mitä todennäköisesti neuvoo ottamaan sen raipan mukaan, koska pääsee niin paljon helpommalla asiassa ja voipi jopa säästää oman henkensä sillä.
 
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja PipariSuu:
Juu tulin lääkäristä. Kuten arvasin niin murtuihan toi. Olisin ihmetellyt, jos ei olisi murtunut, senverran kova kavionisku se oli. Eli peukku murtui. Nyt on kipsi ja vaikea kirjoittaa tänne :/
Kuis pahasti murtui ja mistä kohtaa?
Murtui peukalon ekasta tyvestä, eikä näyttänyt kamalan pahalle kuvissa. Ei tarvittu leikkausta saati vääntelyä, koska sormi oli suht. ok asennossa. Nivel ei kyllä juuri liiku, ja siksi kuvat laitettiin erikoineelle lääkärille ja menen uusintakuvauksiin viikon päästä. Kipsi on nyt uusintakuvauksista riippuen 1-3vko.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja PipariSuu:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja PipariSuu:
Juu tulin lääkäristä. Kuten arvasin niin murtuihan toi. Olisin ihmetellyt, jos ei olisi murtunut, senverran kova kavionisku se oli. Eli peukku murtui. Nyt on kipsi ja vaikea kirjoittaa tänne :/
Kuis pahasti murtui ja mistä kohtaa?
Murtui peukalon ekasta tyvestä, eikä näyttänyt kamalan pahalle kuvissa. Ei tarvittu leikkausta saati vääntelyä, koska sormi oli suht. ok asennossa. Nivel ei kyllä juuri liiku, ja siksi kuvat laitettiin erikoistuvalle lääkärille ja menen uusintakuvauksiin viikon päästä. Kipsi on nyt uusintakuvauksista riippuen 1-3vko.
Murtuiko nivelestä?
 
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja PipariSuu:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja PipariSuu:
Juu tulin lääkäristä. Kuten arvasin niin murtuihan toi. Olisin ihmetellyt, jos ei olisi murtunut, senverran kova kavionisku se oli. Eli peukku murtui. Nyt on kipsi ja vaikea kirjoittaa tänne :/
Kuis pahasti murtui ja mistä kohtaa?
Murtui peukalon ekasta tyvestä, eikä näyttänyt kamalan pahalle kuvissa. Ei tarvittu leikkausta saati vääntelyä, koska sormi oli suht. ok asennossa. Nivel ei kyllä juuri liiku, ja siksi kuvat laitettiin erikoistuvalle lääkärille ja menen uusintakuvauksiin viikon päästä. Kipsi on nyt uusintakuvauksista riippuen 1-3vko.
Murtuiko nivelestä?
"Nivelpallo" murtui. Välitila nivelessä näytti olevan ihan jees, mutta voi olla, että luusta tuli jotain luupaloja.. Siksi siis uusintakuvaus.
 
viers
Auts! Toivottavasti käsi tulee nopeasti kuntoon!

Itse ratsastin pienenä, enää ei varaa, ja kerran yksi ilkeä pullea poni yritti litistää mut karsinan seinää vasten ihan tosissaan. Säikähdin kauheasti, kun olin noin 10-vuotias ja tikkulaiha, ja tämä poni puski minua täysillä seinään. Ilmat lähti pihalle aika tehokkaasti.

Mutta kyllä mä hevosista tykkään. Heti kun valmistun, aloitan taas harrastuksen. :)
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja PipariSuu:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja PipariSuu:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja PipariSuu:
Juu tulin lääkäristä. Kuten arvasin niin murtuihan toi. Olisin ihmetellyt, jos ei olisi murtunut, senverran kova kavionisku se oli. Eli peukku murtui. Nyt on kipsi ja vaikea kirjoittaa tänne :/
Kuis pahasti murtui ja mistä kohtaa?
Murtui peukalon ekasta tyvestä, eikä näyttänyt kamalan pahalle kuvissa. Ei tarvittu leikkausta saati vääntelyä, koska sormi oli suht. ok asennossa. Nivel ei kyllä juuri liiku, ja siksi kuvat laitettiin erikoistuvalle lääkärille ja menen uusintakuvauksiin viikon päästä. Kipsi on nyt uusintakuvauksista riippuen 1-3vko.
Murtuiko nivelestä?
"Nivelpallo" murtui. Välitila nivelessä näytti olevan ihan jees, mutta voi olla, että luusta tuli jotain luupaloja.. Siksi siis uusintakuvaus.
ok. Toivotaan parasta:)
 
Alkuperäinen kirjoittaja PipariSuu:
Alkuperäinen kirjoittaja ÄssänÄiti:
Oletteko lukeneet Tuire Kaimiosta? Hän on siis eläintenkouluttaja ja kouluttaa mm. elokuviin eläinnäyttelijöitä. Hän tekee työtään aina eläimen ehdoilla ja hyviä tuloksia on saavuttanutkin. Hän on ollut myös mukana Intiassa sellaisessa projektissa, joissa työnorsuja käyttäviä ihmisiä koulutetaan kouluttamaan niitä norsuja inhimillisemmin. Ja norsuhan on huomattavasti isompi eläin kuin hevonen. Luin jostain, että usein niitä työnorsuja kohdellaan todella väkivaltaisesti. Sellainen esim. on hyvin yleistä, että norsuilla pidetään isoa haavaa korvan takana ja sitä haavaa tökkimällä norsu saadaan "tottelemaan". Siis kipua hyväksi käyttäen. Tässä projektissa, jossa Kaimio on ollut mukana, on saatu hyviä tuloksia ja norsut oppivat tottelemaan kehuilla ja kiitoksilla. Siis että väkivaltaa ei tarvitse käyttää. Olisikohan sellainen mahdollista myös hevosten kanssa? Kuulostaa vaan niin pahalta joku raipalla tai köydellä hutkiminen.

Vai onko tää nyt sitä kukkahattutäti-meininkiä?
Hevosia ei yleisesti kouluteta väkivaltaisesti. Raipalla saatetaan mätkästä, mutta loppupeleissä se on tosi pieni kärpäsen mäjäys hevoselle. Ei siis verrattavissa norsulle tehtävään haavaan ja siitä satuttamiseen. Ja itseasiassa raipalla mätkäsy on jopa parempi keino esim. ratsastuksessa kuin pohkeiden antaminen liiallisesti, koska se raippa on pienempi paha kuin jatkuva pohkeiden potkinta esim.alkeiskurssilaisilla. Kun hevonen kerran tajuaa, että se raippa saattaa oikeasti sattua, niin oikeasti kunnioitus sitä raippaa kohden on melkoinen.

Itse olen lukenut Tuirea ja minusta osittain ihmiset katselee liikaa sen oppeja. Kiitos ja kehu on hyvä perusnuora, mutta monesti eläimelle tietynlainen kuri ja mustavalkoisuus on vain ja ainoastaan hyväksi. Myös Tuiren opetukset ovat pääosin niihin, joissa eläintä opetetaan tekemään jotain uutta, mutta tuskin Tuire päällekäyvän hevosellekaan ajattelee, että silitetään vaan päätä, vaan että tehdää kaikki, että estetään sen päälle tuleminen, vaikka se sitten satuttaisikin sitä eläintä. Jos raipan olemassa olo kädessä estää tämän, niin mitä todennäköisesti neuvoo ottamaan sen raipan mukaan, koska pääsee niin paljon helpommalla asiassa ja voipi jopa säästää oman henkensä sillä.
Mua alkoi jotenkin naurattamaan toi miten asian ilmaisit. Tottahan se on. Ja ei raipan olemassa oloa pelotteena todellakaan voi verrata haavaan tökkimiseen. Tarkoitin sillä vaan sitä, että norsukin isona eläimenä oppii ilman väkivaltaa, miksei siis hevonen. Mutta joo, jos se tilanne on päällä, niin ei siinä varmaan ole aikaa pohtia että mitenhän selittäisi ja silittäisi, jotta hepo ei potki henkeä pihalle. Ajattelin siis tuolla kannustamisella ja kiitoksella lähinnä sellaista pidempiaikaista koulutusta.
Ja olipa kyseessä mikä eläin tahansa, niin aina löytyy ihmisiä, jotka kohtelevat tahallaan väkivaltaisesti ja eivät välitä tuon taivaallista eläimestä. Siis kissat, koirat, hevoset, lehmät, mitkä vaan. Aina löytyy niitäkin, jotka ihan surutta pieksee ja se on surullista.

Hyvä, ettei peukku ollut ihan tuusan nuuskaksi mennyt, vaikka on tuossakin jo ihan tarpeeksi. Paranemisia!
 
Dodii, lisää tuloksia tuli. Peukussa onki 3mm irtoluupala, joka on lentänyt toiselle puolelle niveltä luunpäästä.. Kova potku siis rikkoi kuitenkin sen luun. Eipä ihme,ettei nivel juuri liiku, jos tuo luupala on lentänyt siitä läpi :(

Todennäköisesti jonkinasteinen leikkaus edessä... :'(
 

Yhteistyössä