Hevosihmiset!!!

  • Viestiketjun aloittaja Arabitar
  • Ensimmäinen viesti
Arabitar
Minkälaiset suurinpiirtein on hevosen kuukausittaiset ylläpito kustannukset??
Me saatais esim.pitkälti kaura ja heinä omista pelloista.
Mutta tiedän että hevosen pitämiseen tarvitaan paljon muutakin kuin vaan kauraa ja heinää ;)
Ehkä, jos hyvin menee niin joskus oltaisiin hankkimassa hevonen,ehkäpä sitten ku nuo lapset tarpeeksi isoja jo...
Mutta olis tosiaan kiva tietää mitä teillä menee kuukaudessa hevoseen?? =)

viime viikolla näin ilmoituksen kengitys kurssista,sellanen parin päivän,ajattelin sinne ilmoittautuakin mut ei varmaan kannattais koska ei sitä omaa vielä tuossa ole.Tai onhan tässä kylällä näitä heppoja :whistle:
Mut tosiaan ajatellu oon että kävisin tuon kengitys kurssin jos niitä sit vielä myöhemmin on,tai sit tuo isäntä saa mennä. Se vaan mietityttää kans että voiko sen kengityksen oppia parissa päivässä... :/
 
Hei
Olen itse käynyt tuon kengityskurssin,oli siitä vähän hyötyä,esim.jos kenkä tippuu osaan lyödä takaisin kiinni.mutta empä muuten uskalla itse kengittää,voi mennä hyvä hevonen pilalle!!
Minulla on 3 hevosta ja poni ja 2 täysihoidossa,kaikilla mennään ilman kenkiä!!!kaviot vuollaan 3-4 kk välein(maksaa n. 20 per hepo).

Siis oikeasti jos heinät ja kaurat saisit omasta pellosta,ei ole hätää!!!!heinä on kaikkein suurin menoerä,1 hevosen heinään menee meillä n 70 e kuussa.

Voisin olettaa että sulla menisi pari kymppiä hevoseen kuussa,jos varusteita ei lasketa.
Käy hevostalli.netissä katsomassa markkinoilla käytettyjä varusteita.
Äläkä usko ihmisiä jotka alottaavat jauhamaisen ell kuluista ym. MULLA OLLUT HEVOSET 3 VUOTTA,JA ELL KÄYNYT 1 KERRAN.Hyvällä hoidolla pärjää : )
(hepa83@netti.fi)
 
Arabitar
\
Alkuperäinen kirjoittaja 18.09.2006 klo 14:58 Heidi kirjoitti:
Hei
Olen itse käynyt tuon kengityskurssin,oli siitä vähän hyötyä,esim.jos kenkä tippuu osaan lyödä takaisin kiinni.mutta empä muuten uskalla itse kengittää,voi mennä hyvä hevonen pilalle!!
Minulla on 3 hevosta ja poni ja 2 täysihoidossa,kaikilla mennään ilman kenkiä!!!kaviot vuollaan 3-4 kk välein(maksaa n. 20 per hepo).

Siis oikeasti jos heinät ja kaurat saisit omasta pellosta,ei ole hätää!!!!heinä on kaikkein suurin menoerä,1 hevosen heinään menee meillä n 70 e kuussa.

Voisin olettaa että sulla menisi pari kymppiä hevoseen kuussa,jos varusteita ei lasketa.
Käy hevostalli.netissä katsomassa markkinoilla käytettyjä varusteita.
Äläkä usko ihmisiä jotka alottaavat jauhamaisen ell kuluista ym. MULLA OLLUT HEVOSET 3 VUOTTA,JA ELL KÄYNYT 1 KERRAN.Hyvällä hoidolla pärjää : )
(hepa83@netti.fi)
Itse oon teininä käynyt eräällä ravitallilla hoitelees heppoja n.5v päivittäin ja täytyy muuten sanoa, nyt kun muistelen niin eipä niitä eläinlääkärikäyntejä montaa ollu ja siinäkin tallissa missä kävin oli kuitenkin parikymmentä hevosta =) Eli kyllä sillä hyvällä hoidolla pärjää pitkälle ;) =)
 
No ehkei se suurin meno erä ole kuitenkaan ne elli:n käynnit ja varusteet (mitä monelle hepolle tulee omat kamat kaupan yhteydessä joko samaan hintaan tai erikseen ostettuna)

Aikas ison menoerän omassa tallissa ottaaa kuitenkin
-sähkö
-vesi
-kuivikkeet
-rehut ja heinä

-kengitys
-madotus (no ei ehkä kuulu nyt tähän)
-laiduntaminen (jos ei omaa peltoa)

Kannattaa ottaa vaikka yks vuokralle, saa vähän siitä rahoja omillekin hepoille...

Sit on ne ainaiset loimien korjaukset, sähkölangat ja tolpat hajoo, vedet vuotaa, putket on jäässä, kaivo on täynnä, mihin laittaa lannat ja kuka ne huolii pois nurkista..

Ja mäkin haluun joskus ne omat (mitä ei vielä edes ole) omaan talliin omalle pihalle :heart: <br><br>
 
Jos alottaja saa heinät ja kaurat,ei muu paljon maksa.
Meillä purut 80 e kuudelle hevoselle vuodeksi.
Kaura on loppupelissä halpaa,mutta voi pentele että tuo heinä maksaa!!!!

Kengitys on (hyvällä kengittäjällä) 2 kk välein n. 50 e.
Suosittelen kokeilemaan ilman kenkiä :)

Vettä ei mene kun juomaksi ja välillä pesuun,joten etteköhän te pärjää :)
 
Arabitar
\
Alkuperäinen kirjoittaja 20.09.2006 klo 09:33 Heidi kirjoitti:
Jos alottaja saa heinät ja kaurat,ei muu paljon maksa.
Meillä purut 80 e kuudelle hevoselle vuodeksi.
Kaura on loppupelissä halpaa,mutta voi pentele että tuo heinä maksaa!!!!

Kengitys on (hyvällä kengittäjällä) 2 kk välein n. 50 e.
Suosittelen kokeilemaan ilman kenkiä :)

Vettä ei mene kun juomaksi ja välillä pesuun,joten etteköhän te pärjää :)
Heinä maksaakin tänä vuonna varmaan reippaasti enemmän kuin muina vuosina...Tänä vuonnahan tullu huonosti tuota heinää :(

Heidi: Missä päin te asutte?? =) <br><br>
 
Vohveli
Mulla Menee 220e kk tallivuokraan, 50e kengitykseen 8-10 vkon välein mut elläinlääkäriä ei ole tarttettu kun rokotuseen. Onneks! Varusteet hankin käytettynä ja tuttujen kautta, en osaa muuta neuvoa et kannattaa ottaa ekaks heppa vaikkas vuojralle niin siinä näkee miten selviää. Itse olen harrastanut hevosia 20v, ja sit vasta uskalsin ostaa oman.
 
Juu eihän se kotona kovin kalliiks tuo hevosen pitäminen tule, jos kyseessä on ihan tavallinen harrastepolle. Ja jos heinän ja kaurat saa itseltä, ei sille ylläpidolle kyllä hintaa tule juuri. Ell kuluja toki voi tulla, mutta ei ne ole yleensä/toivottavasti kuukausittaisia. Saattaapi olla tuo kengitys suurin säännöllinen menoerä. Kenkien tarvekin tietty riippuu hevosen käytöstä. Vuoltavahan on, vaikkei kenkiä oliskaan, tosin se tietysti on edukkaampaa. Multa menee kahteen hevoseen ehkä rapia satanen kuussa, kun joudun ostamaan kaiken.
 
itse olen yllättynyt miten hevosen on helppo olla ilman kenkiä! entisenä ravi-ihmisenä ei tullut mieleenkään,kunnes meille tuli tamma,joka piti rauhoitettuna kengittää. Tamma jäi kuitenkin niin kevyelle käytölle,että päätin jättää kengityksen väliin. Siitä lähti kipinä kaikkien hevosten kengättömään elämään =) Ei tarvitse niin sydän syrjällään olla kun nujakoivat tarhassa,että millon kuka potkii ketäkin. ei tippuneita kenkiä =)
Näin kavio pääsee kulumaan normaalisti,joten vuolu on käytöstä riippuen tehtävä 2-3 krt vuodessa.
Näin siis meillä,jollain toisella eri tavalla :)
 
Ihan pakko kommentoida miunki tuohon kengättömyyteen...
Mun entisellä hepalla, suokkiruuna, ei ollu kenkiä alla kun sen ostin (johtuen juuri käytön vähyydestä) se aristi aika paljo jalkojaan, ja oli yks lohkeemakin tullu. Sain sille kengittäjän kun oli vähä aikaa kerenny olla mulla, kun tuntu että tosi inhottava ratsastaa kun aristaa ja varo sit ensimmäisillä liukkailla muutenki. Kengittäjä sano että tuo lohkeema johtuu kun ollu niin pitkään ilman kenkiä. Oli muutenki aika "kengättömyys-vastainen" mut senhän toisaalta ymmärtää kun omasta leivästä kyse.
Juu no tää oli vaan tämmönen "asiaan perehtymättömän" suunvuoro =)
 
Niin tottakai riippuu hevosesta tuo kengättömyys .
ja ihmisen pitää olla kärsivällinen,että kaviot pikkusen kasvaa,ennen kuin alkaa sännöllinen liikunta.
meilläpäin maastot ovat kivan pehmeät,joten ei tarvitse hepojen aristella =) eriasia kunnon soratiet :(
 
Suike
Itse kengättömiä vuolevana voisin tähän kommentoida, ettei halkeama johdu siitä, että on liian pitkään kengättä, vaan siitä, että on liian pitkään hoitamatta. Kavion seinämää kun täytyy jatkuvasti lyhentää joko kuluttamalla tai vuolemalla, muuten se repeää. Älkäähän ihmiset uskoko kaikkea mitä teille sanotaan. :) Vastailen kengättömyyteen liittyviin kysysmyksiin mielelläni s-postitse: suvi@virtala.net
 
No meillä myös hevoset omassa pihassa, suurimmat maksut tulevat kuivikkeista (meillä turvekuivitus, kuutio maksaa noin 8e), madotuksetx4 vuodessa, eläinlääkäriä käytetään hampaiden raspaukseen 1-2 kertaa vuodessa (tai tarpeen mukaan), kengitys (noin 50-60e kerta)täysrehut ja kivennäiset sekä tietenkin sähkö ja kaikki aitaus tarvikkeet+tarvikkeet. Mutta halvempaa varmaan on pitää omassa pihassa kun vieraalla, mutta oma vaivansa on kun aina pitäisi löytyä se lomittaja jos jonnekkin esim. yöksi lähdet, niissä kun ei ole sitä on/off-nappulaa:)
 
Tota kengättömyyttä ei tosiaan kannata suunnitella etukäteen tai suositella keskustelupalstoilla ihmisille, jotka eivät välttämättä asiaa edes ymmärrä. Tai jos lähtökohta on säästäminen...
On hevosia, jotka pärjäävät ilman kenkiä. Ne ovat yleensä hevosia, joilla ei paljon mitään tehdä tai hevosia, joita todellakin liikutetaan pääsääntöisesti pehmeällä pohjalla; peltoteillä tmv.
MUTTA jos ei ymmärrä hevosen terveydenhuollosta, kavion mekanismista ym. ei todellakaan kannata lähteä pelleilemään kengättömyydellä! Tai jos alustat, joilla liikutetaan, ovat kovahkoja. Silloin voi saada hevoselle elinikäiset ongelmat. Ystävällä on tälläinen hevonen... sai ilmaiseksi teuraaksi menossa olevan hevosen, joka EI KÄVELLYT. Oli ollut ihmisillä, jotka harrastivat sitä kengättömyysmetodia ja vuolija oli ollut ihan "omaan koulukuntaan kuulunut asiantuntija". Puoli vuotta meni, että hevonen edes käveli ilman kipua ja varomista, PALJON on sinä aikana tehty. Nyt hevonen on ollut ystävällä hieman yli kaksi vuotta ja kengitys vaatii todella osaamista, hevosen kavioista ei ole kahden vuoden aikana tarvinnut ottaa juuri mitään pois, koska kavio ei yksinkertaisesti tahdo edes kasvaa!!! Hevosella ei kaviota montaa senttiä ollut, kun ystävälle tuli... Mutta hoito on kannattanut: hyppää kuin unelma ja on pärjännyt kivasti kisoissa!

Heinän ja kauran lisäksi kuluihin tosiaan tulee:
-madotus 3-4x/vuosi
-hampaiden raspaus 1-2x/vuosi
-kengitys/vuolu 5-8vkon välein
-vitamiinit/kivennäiset ja suolakivi
-kuivikkeet (valinnassa selvitä, mihin saat lannan!!)
+mahdollinen lannan poiskuljetus
-sähkö+vesi

Aloitettaessa: (ja näähän kaipaa "huoltoa" aika-ajoin...)
-aitaustarvikkeet, sähköpaimen
-ruoka+juoma-astiat
-kottikärryt, talikot, lapiot, luudat
-varusteet, loimet, harjat
-"kotiapteekkivälineet" ; puhdistusaineet, pumpulit, sidetaitokset ym.

selvitä myös etukäteen, mistä saat hoitajan, jos olet itse poissa. samoin selvitä se lähin hevosia hoitava eläinlääkäri, koska vaikka kaveri tai täällä palstalla kirjoittavat eivät juuri koskaan lääkäriä tarvitse, et voi tietää, koska sinä sitä tarvitset!

Onnea matkaan!
Meillä on talli pihassa, ollut jo 10 vuotta. Eli voipi olla että jopa jotain jo unohdan....
 
Enttententten
Ei se hevosen osto ole kallista vaan se pitäminen! Jos on esimerkiksi vuokratalli niin yhtään omaa hevosta ei saisi olla että pääsisi plussan puolelle. Ja tuleehan niitä yllättäviäkin eläinlääkärikuluja joskus. Vakuutus kannattaa olla myös hyvä ja kattava. Mutta tosiaan heinä on se suurin meno ja vielä hyvä heinä!

Talvella ilman kenkiä en kyllä suosittelisi pidettävän,meillä ei edes shettis ole ilman. Enemmän haittaa revähtymästä tai kaatumisesta kuin kengityksestä. Jos hevonen kauan kengättä ja hyvin hoidetut ja hyvät kaviot niin kestää pehmeällä maalla mutta ei kovalla.

Terveisin hevosalan ammattilainen
 

Yhteistyössä