HIENOA Turku, Turussa puhkesi vaippasota

  • Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti
Mä en vaan voi käsittää.

Noi viranomaisten pointit olis kaikki ihan hyviä, jos ne koskis vaan kestoja. Yhtälailla niitä kakkapyllyjä pestään ja vaippoihin kosketaan kertistenkin kanssa. Se taas, tökkääkö paljaat sormensa paskaan vai ei, on ihan ihmisestä itsestään kiinni, ei siitä onko se vaippa jotain paperimassahöttöä vai kangasta.

Jos vaikka ryhmän jokaisella lapsella on kestot, niin ei ne vaippapyykkipussit vie jokaisen omassa naulakossa päivän päätteeksi yhtään sen enempää tilaa, kuin se, että jokaisella olisi pussillinen muuta pyykkiä siellä naulakossa. Ja taaperoryhmässä niitä pyykkipussejakin tulee, kun ruuan kanssa rähmätään ja kuivaksi opettelijoille sattuu vahinkoja.

Ne kertisroskikset, varsinkin jos ovat avoimia, haisevat ihan yhtälailla. Paska, oli se sitten nätisti pakattu tai ei, haisee. Se on selvä.
Ja vaikka olisi kannellinen roskis, niin kyllä se haju sieltä löytää tiensä sieraimiin aina kun se avataan, ihan yhtälailla kun siitä kestojen pyykkipussista.
Jos taas on tiivis Muovi/bioska/esim. PUL-kankaasta ommeltu pussi, niin ei ne sieltä mihinkään haise kun pussi on kiinni, saati pöpöt sieltä leviä sen paremmin kuin roskiksesta tai muista pyykkipusseista.

En vaan voi käsittää, en sitten millään.

(Ja jos se nyt mitenkään edes liittyy asiaan, niin meidän lapsilla on käytetty ja käytetään kertiksiä. Eikä kukaan niistä nyt ole tai lähiaikoina menossakaan päiväkotiin, varsinkaan Turkuun. Olen kuitenkin täysin valmis allekirjoittamaan adressin jos sellainen jossain on tai joku sen perustaa.)
 
siis mitä helvettiä?!?! hygieniasyistä?! sekö tuossa nyt on tärkeetä?

ok, selvä. oikein pitää olla oikein sitte turkulaisten päiväkotimammojen täytyy käyttää mustaa muovipussia alushousujen sijaan! minkä takia niillä pitää olla mukava olla jos ei lapsilla saa?
ja millä oikeudella ne päättää mitä TOISTEN lapset laittaa päälleen?!

tottakai päiväkodin pitää ite maksaa ne kertakäyttöset!
jotkut on valinnu ekonomisistä syistä kestovaipat.

ennen olin sitä mieltä että pietarsaari on ihan idiootti kaupunki.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Kirsikka:
Hmmm, tavallaan ymmärrän, tavallaan en. Meillä ainakin käytössä huomasi että kestoja piti vaihtaa useammin kuin kertakäyttöisiä.
Tämä on totta. Totta on myös se, että pientenkin ryhmässä on aina sellaisia jotka ovat ilman vaippoja, ja joita käytetään tiuhaan pissalla. En usko että tiheämpi vaipanvaihto siinä samalla vie paljoakaan enemmän aikaa.

Alkuperäinen kirjoittaja Kirsikka:
Haju on kummassakin sama, kyllä molemmat haisee omalta osaltaan, kenenkä paska tai pissa hajutonta olis.
Tämäkin on totta. Mutta erotuksena on se, että kertikset laitetaan kakkoineen roskiin josta ne jossakin välissä viedään ulos (joissakin päiväkodeissa useamman kerran päivässä, toisissa vain kerran). Kestikset taas huuhdellaan, joten niihin jää todella vähän kakkaa, jos ollenkaan. Sen jälkeen ne suljetaan tiiviiseen pussiin, joka ei päästä hajua ympäristöönsä.

Kertiksissä on kemikaaleja ja laajenevia superabsorbenttejä jotka reagoivat pissan kanssa, ja päästävät näin voimakkaampia ja erilaisia hajuja kuin pissa itsessään. Kestoissa ei näitä kemikaaleja ole, joten haisevat vain pissalle (joidenkin lasten pissa ei haise juuri ollenkaan, toisten haisee jo pienenä voimakkaasti).

Alkuperäinen kirjoittaja Kirsikka:
Et jos 8h on lapsi hoidossa ja vaippoja menee 5 sinä aikana, sitä ei kukaan voi väittää että kesto olis pienempi koollisesti päiväkoti-ikäisellä kuin kerttis, aika pusseja siellä naulakossa roikkuu kun jokaisella 30 olis vaippapussit ja niissä olis esim. 5 vaippaa per pussi. Kuvitelkaa sitä likaisten vaippojen määrää eteises tuolla laskutavalla, yhteensä 150likaista vaippaa odottamas pesijäänsä :eek:
Meillä 5-6 vaippaa mahtui ihan hyvin sellaiseen pussiin joka oli n. puolet tavallisesta muovipussista. Meidän päiväkodin eteisessä on lisäksi 2 koukkua ja 2 hyllyä jokaislle lapselle, ja kun siihen laittaa repun ja ulkovaatteet, niin jää hyvin tilaa tuollaiselle kestispussille, ja ylikin. Tilaongelma ei minusta tässä ole mitään muuta kuin yksi aivan perustelematon turha argumentti (hajuhaitat voisin vielä ymmärtääkin, mutta kun nekin voi oikeasti välttää ) .

Alkuperäinen kirjoittaja Kirsikka:
Ja ihan samalla tavalla toki ne kerttiksetkin haisee, ei siinä mitään mut ei ne varmaan odota siinä eteises hakijaansa kuitenkaan? Ihan satavarmana 150vaipasta lähtee aika kaasut, mä meinasin pyörtyä tytön päivän kestovaippojen kanssa saati että niitä olis 150kpl :x Mutta tässä on puolensa kummassakin.
Ihan satavarma, että jos kaikki hankkivat kunnon pussin, niin niistä ei lähde hajua! Ja jos tosiaan olet ollut pyörtymisen partaalla vaippojen kanssa, niin olet säilyttänyt ne jotenkin väärin.
 
[quote="ölömölöIhan satavarma, että jos kaikki hankkivat kunnon pussin, niin niistä ei lähde hajua! Ja jos tosiaan olet ollut pyörtymisen partaalla vaippojen kanssa, niin olet säilyttänyt ne jotenkin väärin.[/quote]


En ole. Meidän tyttö kuuluu niihin joiden pissa haisee voimakkaalta ja kun on ruoka-aineallergikko niin ne kakka-asiatkaan ei oo aina mitään ns. normaaleja läjiä.
 
ööh
Alkuperäinen kirjoittaja Kirsikka:
Alkuperäinen kirjoittaja ööh:
Alkuperäinen kirjoittaja Kirsikka:
Niin ja muuten semmonen asia, et tuolla kosketusjutulla tarkoituttaneen sitä että kun se kakkavaippa laitetaan sinne pussiin, siihen pussiin kosketaan käsin jossa on niitä kakkapöpöjä, tietenkin koska käsissä on ollut kakkavaippa, sitten se vaippapussi kiikutetaan sinne eteiseen jossa sitä käy ohimennen pökkimäs ties kuka ja millä ruumiinosalla ja pussia kuljettaes taas kosketellaan ties mihin et kyllä mä sinänsä ymmärrän tuon hygieniapuolen. Ja jos siellä on ollu ongelmaa ko. asian kanssa et mahataudit on ollu enemmän läsnä kestojen kanssa? Tietääkö kukaan sitä puolta olisko tässä perää?
Helsingissä laitetaan se kakkakestovaippa erilliseen tiiviseen pussiin (esim. Minigrip) ja kyseinen pussi sitten vielä sinne vaippapussiin. Silloin ne kakkavaipat eivät ole irrallaan siellä niiden pissavaippojen joukossa.

No tuo on kyllä ihan fiksua jo mun mielestä, vähenee hajuhaitatkin varmasti huomattavasti mutta aina pino niitä minigrip-pussejakin sit saa kyllä olla. Tuoko vanhemmat nekin vai tuleeko ne päiväkodin puolesta?
Vanhemmat tuovat omat pussinsa. Voihan siinäkin käyttää esimerkiksi pieniä pul-pusseja/jotain solmittavia biohajoavia pusseja kakkavaipoille, tuo Minigrip oli vaan esimerkki. Ja eihän samalla lapsella yleensä hoitopäivän aikana kakkavaippoja yhtä (kaksi varmaan aika maksimi) enempää tule, joten ei niitä nyt lasta kohti mitään älytöntä kasaa tarvita.
 
Vanhemmat tuovat omat pussinsa. Voihan siinäkin käyttää esimerkiksi pieniä pul-pusseja/jotain solmittavia biohajoavia pusseja kakkavaipoille, tuo Minigrip oli vaan esimerkki. Ja eihän samalla lapsella yleensä hoitopäivän aikana kakkavaippoja yhtä (kaksi varmaan aika maksimi) enempää tule, joten ei niitä nyt lasta kohti mitään älytöntä kasaa tarvita.[/quote]


En mä sitä mietikkään, kun jäin nyt sitten vaan miettimään sitä että eikö niistä kestoista tavallaan katoa se ns. ekologisuus kun ne sullotaan vaikka just siihen minigrip-pussiin. Fiksuahan on laittaa ne biohajoavaan mut jos aletaan jossitella kunnolla, et ihminen laittaa ne minigrip-pussiin ja käyttääkö joku niitä uudelleen, ei varmaan nykypäivänä enää? Niin eiks niistä vaipoista katoa se ekologinen puoli kun ne sullotaan muovipussiin kuitenkin. *mietiskelee vain*

 
Alkuperäinen kirjoittaja ölömölö:
Alkuperäinen kirjoittaja Kirsikka:
En ole. Meidän tyttö kuuluu niihin joiden pissa haisee voimakkaalta ja kun on ruoka-aineallergikko niin ne kakka-asiatkaan ei oo aina mitään ns. normaaleja läjiä.
No kokeilitko esim. ämpäriä ja siihen etikkaa tai hajuöljyä?
Kaikki keinot kokeiltiin, se ei vain toiminut. Hajuöljy yhdistettynä allergiakakkaan oli aika... sanoisin mielenkiintoinen hajuyhdistelmä :x Että seuraavan kerran kun väännätte oikein makeat ruikulikakkat tai krapulapaskat, niin suihkauttakaa hajuvettä ilmoille niin tiedätte miltä meidän vessas hais sen jälkeen :x
 
kuule
Alkuperäinen kirjoittaja nibbler:
siis mitä helvettiä?!?! hygieniasyistä?! sekö tuossa nyt on tärkeetä?

ok, selvä. oikein pitää olla oikein sitte turkulaisten päiväkotimammojen täytyy käyttää mustaa muovipussia alushousujen sijaan! minkä takia niillä pitää olla mukava olla jos ei lapsilla saa?
ja millä oikeudella ne päättää mitä TOISTEN lapset laittaa päälleen?!

tottakai päiväkodin pitää ite maksaa ne kertakäyttöset!
jotkut on valinnu ekonomisistä syistä kestovaipat.

ennen olin sitä mieltä että pietarsaari on ihan idiootti kaupunki.
Oletko hiukan tyhmä? "Päiväkotimammojenko" kuvittelet tuon päätöksen tehneen? Ja kuvitteletko kaupungilla oelvan varaa maksaa lapsille vaippoja. On ihan selvä, että tuodessasi lapsen päiväkotiin joudut tekemään asioita, joita ei kotihoidossa tarvitsisi tehdä. Kuten nimikoimaan lasten vaatteet jne.

Tuo päätös kestovaippojen kieltämisestä on kuitenkin älytön ja toivottavasti pian kumotaan. Mutta jos haluat tuoda lapsesi hoitoon niin joudut noudattamaan niitä sääntöjä niin kauan kunnes päättäjien taholta niitä muutetaan.

nim. omilla lapsillaan kestoja käyttänyt lastenhoitaja
 
ööh
Alkuperäinen kirjoittaja Kirsikka:
Vanhemmat tuovat omat pussinsa. Voihan siinäkin käyttää esimerkiksi pieniä pul-pusseja/jotain solmittavia biohajoavia pusseja kakkavaipoille, tuo Minigrip oli vaan esimerkki. Ja eihän samalla lapsella yleensä hoitopäivän aikana kakkavaippoja yhtä (kaksi varmaan aika maksimi) enempää tule, joten ei niitä nyt lasta kohti mitään älytöntä kasaa tarvita.

En mä sitä mietikkään, kun jäin nyt sitten vaan miettimään sitä että eikö niistä kestoista tavallaan katoa se ns. ekologisuus kun ne sullotaan vaikka just siihen minigrip-pussiin. Fiksuahan on laittaa ne biohajoavaan mut jos aletaan jossitella kunnolla, et ihminen laittaa ne minigrip-pussiin ja käyttääkö joku niitä uudelleen, ei varmaan nykypäivänä enää? Niin eiks niistä vaipoista katoa se ekologinen puoli kun ne sullotaan muovipussiin kuitenkin. *mietiskelee vain*

[/quote]

Mä sanoinkin jo, että tuo Minigrip-pussi oli vaan esimerkki - huono sellainen. Älä siis takerru siihen. Pointti oli se, että kakkakeston voi laittaa erikseen tiiviseen pussiin, joka sitten laitetaan niiden pissakestojen joukkoon siihen isompaan vaippapussiin.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Kirsikka:
En mä sitä mietikkään, kun jäin nyt sitten vaan miettimään sitä että eikö niistä kestoista tavallaan katoa se ns. ekologisuus kun ne sullotaan vaikka just siihen minigrip-pussiin. Fiksuahan on laittaa ne biohajoavaan mut jos aletaan jossitella kunnolla, et ihminen laittaa ne minigrip-pussiin ja käyttääkö joku niitä uudelleen, ei varmaan nykypäivänä enää? Niin eiks niistä vaipoista katoa se ekologinen puoli kun ne sullotaan muovipussiin kuitenkin. *mietiskelee vain*
Ihan totta, tuota mietin minäkin. Mutta biohajoavat voi kuitenkin heittää kompostiin, eikä niihin kuitenkaan (yleensä ) ole tullut sitä kakkaakaan, joten hyvin voi heittää.
 
Alkuperäinen kirjoittaja ööh:
Alkuperäinen kirjoittaja Kirsikka:
Vanhemmat tuovat omat pussinsa. Voihan siinäkin käyttää esimerkiksi pieniä pul-pusseja/jotain solmittavia biohajoavia pusseja kakkavaipoille, tuo Minigrip oli vaan esimerkki. Ja eihän samalla lapsella yleensä hoitopäivän aikana kakkavaippoja yhtä (kaksi varmaan aika maksimi) enempää tule, joten ei niitä nyt lasta kohti mitään älytöntä kasaa tarvita.

En mä sitä mietikkään, kun jäin nyt sitten vaan miettimään sitä että eikö niistä kestoista tavallaan katoa se ns. ekologisuus kun ne sullotaan vaikka just siihen minigrip-pussiin. Fiksuahan on laittaa ne biohajoavaan mut jos aletaan jossitella kunnolla, et ihminen laittaa ne minigrip-pussiin ja käyttääkö joku niitä uudelleen, ei varmaan nykypäivänä enää? Niin eiks niistä vaipoista katoa se ekologinen puoli kun ne sullotaan muovipussiin kuitenkin. *mietiskelee vain*
Mä sanoinkin jo, että tuo Minigrip-pussi oli vaan esimerkki - huono sellainen. Älä siis takerru siihen. Pointti oli se, että kakkakeston voi laittaa erikseen tiiviseen pussiin, joka sitten laitetaan niiden pissakestojen joukkoon siihen isompaan vaippapussiin. [/quote]

En mä takerrukkaan sen kummemmin, tuli vaan mieleen keskustelun edetessä :) Meni vähä ohi aiheen muutenkin tämä keskustelu mutta se sallittakoon avoimella keskustelupalstalla :) Ymmärsin pointtisi, ihmettelenkin myös sitä että kuinkei Turuus oo moista hokattu, sehän tosiaan vähentäis huomattavasti sitä hajuhaittaa.

 
imho
No jos ne on huolissaan noroista yms, niin miksi ne ei voi silloin ottaa määräykseksi sellaista, että lapsilla on oltava ripulin varalta kertiksiäkin hoidossa. Sitä paitsi kyllä noro-potilaiden pitäisi muutenkin olla kotona, eikä hoidossa :( Ja miten se haju sieltä pussista tulee, jos se vaippa siellä pussissa on? En ymmärrä.
 
imho
Alkuperäinen kirjoittaja ölömölö:
Alkuperäinen kirjoittaja Kirsikka:
Ihan totta, tuota mietin minäkin. Mutta biohajoavat voi kuitenkin heittää kompostiin, eikä niihin kuitenkaan (yleensä ) ole tullut sitä kakkaakaan, joten hyvin voi heittää.
Paitsi että ei saa heittää biojätekeräykseen, ja kuinka monella päiväkodilla on oma komposti?
 
Alkuperäinen kirjoittaja ölömölö:
Alkuperäinen kirjoittaja Kirsikka:
En mä sitä mietikkään, kun jäin nyt sitten vaan miettimään sitä että eikö niistä kestoista tavallaan katoa se ns. ekologisuus kun ne sullotaan vaikka just siihen minigrip-pussiin. Fiksuahan on laittaa ne biohajoavaan mut jos aletaan jossitella kunnolla, et ihminen laittaa ne minigrip-pussiin ja käyttääkö joku niitä uudelleen, ei varmaan nykypäivänä enää? Niin eiks niistä vaipoista katoa se ekologinen puoli kun ne sullotaan muovipussiin kuitenkin. *mietiskelee vain*
Ihan totta, tuota mietin minäkin. Mutta biohajoavat voi kuitenkin heittää kompostiin, eikä niihin kuitenkaan (yleensä ) ole tullut sitä kakkaakaan, joten hyvin voi heittää.
''


No tätä just. Tosin, oletan kyllä että kaikki, jotka käyttää kestoja ekologisuuden takia, ei kyllä niitä minigrip-pusseja ostele kun tietää toisenkin vaihtoehdon olevan olemas. Tai ainakin mä kuvittelisin niin että ovat niin fiksuja sitten tässäkin kohtaa.

 
imho
Alkuperäinen kirjoittaja ölömölö:
Ihan totta, tuota mietin minäkin. Mutta biohajoavat voi kuitenkin heittää kompostiin, eikä niihin kuitenkaan (yleensä ) ole tullut sitä kakkaakaan, joten hyvin voi heittää.
Paitsi että ei saa heittää biojätekeräykseen, ja kuinka monella päiväkodilla on oma komposti?


äh, meni lainaus huonosti...

 
shitty
No mä ymmärsin tän jutun niin että, paskavaippoja sisältävä roskis on helppo viedä ulos. Kun taas useampi LIKAINEN kertispussi pitää jättää päiväkodin sisätiloihin säilytykseen. Ja kun pienten puolella ollaan niin lapsethan työntävät kätensä (ja ehkä myös suunsa yäk) joka paikkaan..
Ja mä en tykkäis että oma lapseni viettää päivänsä paikassa jossa likaisia "roskapusseja" roikkuu naulakoissa tai on eteisessä jonassa pitkä rivi. Oli pussien sisällä sitten kertiksia tai kestoja.
Vaikka hajut pysyiskin pussin sisäpuolella, on se pussi likainen myös ulkopuolelta!
Vai luuletteko että hoitaja laitaa vaipan roskiin, pesee kätensä ja sen jälkeen sulkee pussin ja muutenkin vie sen jonnekkin ja sitten taas pesee kätensä..

Roskispusiin ei tarvi koskea kun tiputtaa vaipan sinne ja muutenkin on helpompi vahtia ettei lapsi koske yhteen roskikseen kun useaan eri paikassa olevaan kestopaskanyssykkään

joo älkää tajutko
 
ööh
Alkuperäinen kirjoittaja Kirsikka:
Alkuperäinen kirjoittaja ööh:
Alkuperäinen kirjoittaja Kirsikka:
Vanhemmat tuovat omat pussinsa. Voihan siinäkin käyttää esimerkiksi pieniä pul-pusseja/jotain solmittavia biohajoavia pusseja kakkavaipoille, tuo Minigrip oli vaan esimerkki. Ja eihän samalla lapsella yleensä hoitopäivän aikana kakkavaippoja yhtä (kaksi varmaan aika maksimi) enempää tule, joten ei niitä nyt lasta kohti mitään älytöntä kasaa tarvita.

En mä sitä mietikkään, kun jäin nyt sitten vaan miettimään sitä että eikö niistä kestoista tavallaan katoa se ns. ekologisuus kun ne sullotaan vaikka just siihen minigrip-pussiin. Fiksuahan on laittaa ne biohajoavaan mut jos aletaan jossitella kunnolla, et ihminen laittaa ne minigrip-pussiin ja käyttääkö joku niitä uudelleen, ei varmaan nykypäivänä enää? Niin eiks niistä vaipoista katoa se ekologinen puoli kun ne sullotaan muovipussiin kuitenkin. *mietiskelee vain*
Mä sanoinkin jo, että tuo Minigrip-pussi oli vaan esimerkki - huono sellainen. Älä siis takerru siihen. Pointti oli se, että kakkakeston voi laittaa erikseen tiiviseen pussiin, joka sitten laitetaan niiden pissakestojen joukkoon siihen isompaan vaippapussiin.
En mä takerrukkaan sen kummemmin, tuli vaan mieleen keskustelun edetessä :) Meni vähä ohi aiheen muutenkin tämä keskustelu mutta se sallittakoon avoimella keskustelupalstalla :) Ymmärsin pointtisi, ihmettelenkin myös sitä että kuinkei Turuus oo moista hokattu, sehän tosiaan vähentäis huomattavasti sitä hajuhaittaa.

[/quote]



Mä luulen, että Turussa on tehty nyt sellanen paniikkiratkaisu norsunluutornissa. On hutkittu, eikä ollenkaan tutkittu...:D
 
Vepasto
Kyllä huomaa, että nuo päätöksen tehneet eivät ole olleet tekemisissä kestovaippojen kanssa. :headwall: Onneksi en asu Turussa. Ja onneksi mun vaippaikäinen ei ole hoidossa.
 
Alkuperäinen kirjoittaja imho:
Alkuperäinen kirjoittaja ölömölö:
Alkuperäinen kirjoittaja Kirsikka:
Ihan totta, tuota mietin minäkin. Mutta biohajoavat voi kuitenkin heittää kompostiin, eikä niihin kuitenkaan (yleensä ) ole tullut sitä kakkaakaan, joten hyvin voi heittää.
Paitsi että ei saa heittää biojätekeräykseen, ja kuinka monella päiväkodilla on oma komposti?
Eihän niitä päiväkotiin jätettäiskään, vai oletatko sä että ennen autoon menoa ja kotiin lähtöä, jokainen availee ne biojätepussit ja vie päiväkodin kompostiin :) Ihan sama ne on kai roskikseenkin nakata siellä kotona, kyllähän ne maatuu kaatopaikalle päästyä sit kuitenkin ja aina se on parempi vaihtoehto kun muovipussi.
 
Mä en oikein osaa sanoa mitään joten en oikein tiedä miksi edes kommentoin.

Mä en ole ehdoton kummassakaan, omalle lapselle ei sopinut ne kestot mitä olin hankkinut ja kertiksillä mennään. Ja kyllä mäkin ihan niitä Libressejä käytän kun on menkat... Mä en oikein kyllä taas ymmärrä joidenkin ihmisten pointteja. Toki, en käy sitä kieltämään etteikö tämä Turun suunnan päätös ole... hullunkurinen. Ehkäpä niissä päiväkodeissa on käynyt hygieniatutkijoita tms. jotka ovat tuohon tulokseen tulleet. Tuskinpa valtuusto on vain päättänyt että "Hei, tehdäänpäs Turusta esimerkki kestovaippojen vastaisena kuntana!".

Aika sama mulle. Jos tollanen sääntö tulis niin sitten varmaan me ei kestoiltaisi tarhassa jos kestoiltaisiin muuten. Mun kanta on aika... meh :| .
 
Alkuperäinen kirjoittaja shitty:
No mä ymmärsin tän jutun niin että, paskavaippoja sisältävä roskis on helppo viedä ulos. Kun taas useampi LIKAINEN kertispussi pitää jättää päiväkodin sisätiloihin säilytykseen. Ja kun pienten puolella ollaan niin lapsethan työntävät kätensä (ja ehkä myös suunsa yäk) joka paikkaan..
Ja mä en tykkäis että oma lapseni viettää päivänsä paikassa jossa likaisia "roskapusseja" roikkuu naulakoissa tai on eteisessä jonassa pitkä rivi. Oli pussien sisällä sitten kertiksia tai kestoja.
Vaikka hajut pysyiskin pussin sisäpuolella, on se pussi likainen myös ulkopuolelta!
Vai luuletteko että hoitaja laitaa vaipan roskiin, pesee kätensä ja sen jälkeen sulkee pussin ja muutenkin vie sen jonnekkin ja sitten taas pesee kätensä..

Roskispusiin ei tarvi koskea kun tiputtaa vaipan sinne ja muutenkin on helpompi vahtia ettei lapsi koske yhteen roskikseen kun useaan eri paikassa olevaan kestopaskanyssykkään

joo älkää tajutko

Minä tajusin ja juur tätä yritin yllä selittää :) :wave:

 
vieras
Kaupungin hygieniahoitaja Niina Aalto toteaa kestovaipan hygieniariskin olevan isompi kuin kertakäyttöisen, joka viskataan heti roskiin.

Kestovaippayhdistyksen varapuheenjohtaja Stiina Aho katsoo kiellon perustuvan tietämättömyyteen.

http://www.iltalehti.fi/turku/200810098397250_tu.shtml
 
vieras
Tietämättömyyttä ja ennakkoluuloja

Kestovaippayhdistyksen varapuheenjohtaja Stiina Aho katsoo kiellon perustuvan tietämättömyyteen ja ennakkoluuloihin. Hän lähetti keskiviikkona asiasta vastineen.

- Tarkoitus heillä on epäilemättä ollut erinomaisen hyvä, mutta toteutus ei ole mennyt ihan nappiin, terveystoimen hygieniahoitaja Niina Aalto sanoo.

Turku on tiettävästi ensimmäinen kestovaipat kieltänyt kaupunki.

- Oulussa oli muutama kuukausi sitten puhetta, mutta se kaatui alkuunsa. Lisäksi jotkut päiväkodit ovat pyytäneet tuomaan kertakäyttövaippoja, kertoo kestovaippayhdistyksen varapuheejohtaja Stiina Aho.

http://www.turunsanomat.fi/kotimaa/?ts=1,3:1002:0:0,4:2:0:1:2008-10-09,104:2:569253,1:0:0:0:0:0:
 

Yhteistyössä