Hiipuvien munasarjojen omistajia??

Löytyisköhän vertaistukea porukastamme... Eli onko paikalla montaa jotka ovat saaneet riesakseen ennen aikojaan toimintaansa lopettelevat munasarjat.

Koko aihe on minulle periaatteessa vieras ja sain oman "diagnoosini" vasta kesän lopussa kun AMH verikokeen tulokset tulivat.

Homman nimihän on se että munasoluja ei tule isoillakaan hormonimäärillä montaa... ei välttämättä yhtä enempää... ja raskautuminen on hankalaa. (ja sille tulee kiire)

En tiedä yhtään mitä tältä pinolta haen... Ehkä tietoa, toivoa ja vertaistukea... Lohduttaisi tietää että meitä on täällä muitakin. Ja tietysti kaikki menestystarinat lohduttaisivat kovasti.
 
Heippa!

En tiedä onko minulla hiipuvat munasarjat vai onko ne todellisuudessa koskaan toimineetkaan, todennäköisesti ei. Mulla on ollut fsh17. Omissa hoidoissa munasoluja kyllä tuli, mutta ne olivat täysin kelvottomia. Onko sinulla tarkemmin epäilty jotakin aiheuttajaa tilanteelle?

Itse olemme olleet hoidoissa luovutetuilla munasoluilla, mutta toistaiseksi nekään eivät ole tuottaneet tulosta. Mutta varmasti luovutetut hoidot ovat ainakin sinulle hyvä vaihtoehto, jos omilla ei onnistu. Tosin olet vielä sen verran nuori, että uskon kyllä, että lääketiede etenee niin nopeaa tahtia, että saattaa olla, että esim. muutaman vuoden päästä hoidot ja tutkimukset ovat niin kehittyneitä, että omilla soluillakin voidaan hoitaa..
 
EI KANNATA LUOVUTTAA!

Omakohtaiset vinkkini:
- ilman muuta yksityiselle hoitoon
- kannattaa kokeilla vaihtoehtoisia hoitomuotoja lääketieteellisten hoitojen taustalla/tukena: akupunktio, homeopatia
- lisäravinteet ja vitamiinit
- ruokavalion tarkistus (ns. endometrioosi-dieetti voi auttaa)

Mulla oli korkea fsh mutta tulin silti lopulta hoidoilla (5.IVF) raskaaksi. Lääkäri kyllä alkoi jo vihjailemaan luovutetuista soluista, eikä se olisi ollut mikään mahdottomuus, itse asiassa olin jo päättänyt asiasta. Sitten tärppäsi. Mutta ei tässä vielä kaikki: raskauduin vielä uudelleenkin ja ihan luomusti. En olisi voinut ikinä uskoa, että niin käy.

Kaikki yllämainitut olivat itsellä käytössä. Ihme tai ei, mulla toimi.

Ei kannata luovuttaa. Jos tuntuu, ettet saa lääkäriltäsi tukea, etsi toinen lääkäri! Niitäkin löytyy, jotka hoitavat meitä hiipuvien munasarjojen omistajia. Fertinovan Niklas Simbergiä voinee ainakin suositella mutta on niitä muitakin.
 
Viimeksi muokattu:
Ja vielä yksi juttu. Se ei ole mitään satua, että vain yksi munasolu tarvitaan. Se on tasan juuri niin. Tottakai mahdollisuudet ovat kalliissa hoidoissa paremmat, jos kerralla saadaan pakkaseenkin alkioita mutta jos ei saada niin ei se tarkoita, etteikö hoidoilla voisi silti raskautua. Voi olla, että hiipuvien munasarjojen omistaja tarvitsee useampia hoitoja onnistuakseen. Mutta se ON mahdollista. Jos vain rahat ja henkinen kantti kestää.
 
Jep! Näin se on kun Ihmeidenaika sanoit, tarvitaan todellakin vaan se yksi. Tiedän monta ns. hiipuvien munasarjojen omistajaa, joilla on ollut fsh:t koholla, eikä niin hyvät amh:t, mutta ovat onnistuneet, toivo ei ole menetetty. Mutta kuitenkin haluan sanoa, että tämä on kyllä sieltä vaikeammasta päästä tämä ongelma, että kannatta varautua siihenkin, ettei joutuu enemmän yrittämään..
 
Hei, sattui silmään tämä pino, itsekin aloitin 1 ½ vuotta sitten näillä palstoilla kirjoittelun pinosta, jonka otsikko oli muistaakseni "yhtäkkiä toimimattomat munasarjat".

Oli täyttämässä 40 vuotta, kun lapsettomuuslääkäri sanoi hormonimittausten perusteella, etten tule saamaan enää biologista lasta. FSH oli peräti 23! Onneksi en luovuttanut, vaan hakeuduin toiselle lääkärille, joka teki laajat tutkimuset ja oli sitä mieltä, että vielä kannattaa yrittää, ensin luomuna sitten hoidoilla.

FSH:t ovat vaihdelleet näin: 23, 9.9 ja 14. AMH oli 0.2 (sen alta testi ei kai enää mittaa). Munasarjoja yritettiin stimuloida monen monet kerrat ja rakkuloita tuli 1-2, yleensä vain tuo yksi. Moni hoitoyritys jäi sitten vain ovulaatioinduktioksi. Kaksi kertaa mentiin punktioon asti, vain yhdellä rakkulalla. Molemmissa hoidoissa saatiin siirtokelpoiset alkiot - ekasta nega, tokasta plussa. Raskaus meni kesken viikolla 9. Olimme sopineet, että tämä oli viimeinen hoitomme.

Siinä surussamme kävi kuitenkin melkoinen yllätys: kun kesällä palasimme pitkältä kaukolomamatkalta, toimme tuliaisina luomuplussan. Toistaiseksi kaikki vaikuttaa olevan hyvin, torstaina alkaa 14. viikko.

Kaksi vuotta meni, ja kaikki näytti tosi epätoivoiselta. Lääkärikin suositteli jo vuosi sitten lahjamunasoluja. Jonossa olimme ja lahjasoluhoito olisi ollut tänä syksynä.

Yhdellä rakkulalla koeputkihedelmöityksen tekeminen tällä iällä oli jo aikamoista, kun iso osa rakkuloista alkaa olla jo viallisia. Nuori ikä on puolellasi :heart:

Ehkä tuo edeltävästä hoidosta saatu plussa avitti tätä luomuraskautumista. Olen lukenut, että heti keskenmenon jälkeen olisi helpompi raskautua uudestaan, onko näin, en tiedä, mutta ehkä näin kävi kohdallani. Tasapainottiko se jotenkin hormonitoimintaani, lisäsi estrogeenin määrää edeltävässä kierrossa? Jos FSH on korkea, niin estrogeenin määrä on tuolloin matala. En tiedä oliko minulla laiskat munasarjat vai munasolut ihan loppumassa vai hormonitasapaino sekaisin...

Jos hoitoihin lähtee, kannattaa etsiä lääkäri, joka on aiemminkin hoitanut meitä vaikeita tapauksia! Lääkäri, jolla on intoa hoitaa vaikeitakin tapauksia. Voimia ja onnea sinulle!
 
Olen julkisella hoidossa ja oma melko karu lääkäri (joka on onneksi aika hyvin pysynyt samana) on juuri minun tyyppiseni. Hän ei turhia puhu eikä puhise. Oikeastaan onni on myös se että hän ei ole koskaan kertonut minulle fsh tuloksia eikä myöskään tuota amh tulosta numeroina vaan sanonut vain päätelmät tuloksista. (en pääse siis vertailemaan muihin)

Olen hyvin luottavainen hänen osaamiseensa. Olin alkuun hoidossa avalla ja en pitänyt yhtään lääkäristä joka siellä oli. Hän ei tuntunut kiinnostuvan pätkän vertaa ongelmista ja meni yli puolivuotta ennen kun sain avukseni edes clomit ja nekin omasta pyynnöstäni.

Olen miettinyt paljonkin noita vaihtoehtohoitoja... akupunktio nyt ehkä kiinnostavin, ja ei niin vaihtoehtoishoitona on tarkoitus kiropraktikolle mennä selkää suoristelemaan. Ruokavaliokokeiluja on tässä 2,5v aikana menty monia ja vähintään aina 3kk sykleissä.

Tuntuu että huonommillakin munasarjojen toiminnoilla saadaan lapsia aikaan mutta eipä nuo hoitovuosien määrät oikeen houkuta... Toisaalta eipä tässä ole sitä hoitotaivaltakaan periaatteessa enää kuin vuosi tai puolitoista edessä... Siinä ajassa luultavasti on käytetty julkisen ivf:ät ja menty jo yksityisenkin puolelle... Toivottavasti meillä olisi käärö ennen vuotta 2014 :)
 
Itselläni vuosi sitten fsh 32 ja amh alle alimman arvon <0.5. Omia munasoluja niukanlaisesti eli en kelvannut hoitoihin omilla munasoluilla. Mistään lääkkeistäkään ei kuulemma ole enää apua. Ikää nyt 42v ja olen ihan tavallinen lapseton nainen. Tänään onnellisesti raskaana ihan luomuna vuoden yrityksen jälkeen (dhea + foolihappo + vitamiinit ja hivenaineet apuna). Matka on vasta alussa (vko 8) mutta kun annettiin spesialistien toimesta 1% mahdollisuus raskauteen niin uskon ja toivon että ihmeet kantavat loppuun asti!
 
Täältäkin terkut hiipuvasta munasarjasta. Mulla on aina ollut vain 1 munasarja, takana 14 v sitten kaksi ivf-hoitoa..ekalla kerralla tuli yksi munasolu, josta kehittyi hyvälaatuinen alkio, ei raskautta. Tokalla kerralla tuli kaksi munasolua, molemmista hyvä alkio, kaksi siirrettiin ja raskaus alkoi, tyttövauva tuli. Tosi isot annokset, siis maximiannos Gonal-F:ää ja silti ei enempää munasoluja, mutta ne riitti! Nyt ollaan aloittamassa uudet hoidot, lasta halutaan vielä kovasti..ikää 34 ja FSH 20, ultrassa kuitenkin näkyi follikkeleja joten lääkärin mielestä munasarjaa voi vielä stimuloida, koska estrogeeni arvo on hyvä. Koskaan ei soluja varmasti 1-2 enemåää tule, mutta jos se vielä kerran riittäisi!
 
Mielenkiintoista kun tämä keskustelu nousi pintaan. Sen voinen sanoa että ei tule meille kääröä ennen vuotta 2014. Takana on yli kymmenen alkionsiirtoa eikä yhden ainuttakaan plussan lupaustakaan.

Katsotaan mitä elämä tuo tullessaan mutta hoitojen kanssa alan olla jo luovuttanut.

Kuinka väärässä olinkaan kun luulin hoitojen olevan puolessatoista vuodessa ohi. Katitn kontit. Julkisella hoidot on hitaita ja nyt on käyty jo yksityiselläkin kääntymässä taas. (joskin en avaan olis enää ikuna menny takasin) Eli väestöliitoltakaan emme nyyttiä mukaamme saaneet. Nyt meen takaisinvielä tyksiin kuulemaan totuuksia ja sen jälkeen kohti uusia seikkailuja.
 
Nat
Soili ja Aamu-71

kiitos tuhannesti, että uskalsitte jakaa tarionoitanne.

samassa tilanteessa olen
korkea FSH mitätön AMH + 40 vuotta ikä

jos jaksaatte lisää kertoa, mikä on teidän diaagnosit? miksi IVF?

83yrittäjä
nuo kaikki hormooriarvot vain suuntaantavia IVF hoiton onnistumiselle. Ei se missään nimessä tarkoittaa että jos on FSH korkealla, tai AMH mitätön, tai antraali follikkelejä ei näy, ei voi tulla raskaaksi, EI

lääkärit itse sanovat että tässä tapauksessa ne eivät vaan voivat saada potilaan raskaaksi IVF:n avulla
paitsi, luusisin etta IVF in natural cycle voi olla pelastus tilanteessa kun lääkkeet eivät toimi

FSH vaihtelee kuukaudesta tioseen
AMH pysyy melko samana pitempi aikaa, edelleen ei kukaan tietää missä munasolun kehittymisvaiheessä tuo hormooni muodostuu
alle 1 AFC (antral follicles count) myöskään ei kerro että ei enää munasoluija

nämä kaikki arvot jos ovat poikeuksellisesti huonot voivat kertoa että IVF: in onnistumisen todennäköisyys on malalampi matalin

ja vaikka ovarit eivät tuota paljon, ei se tarkoittaa että se minimi mitä siellä kehittyy on huonolaatuinen.
surffaen olen lukenut tuhat ja yksi tarinoita kun munasarjat tuottavat monia kymmeniä follikkeliä, mutta ei mitään hedelmöityy. Minusta tämä on pahin ja masentavin


siiheen saakka kun on jotakin hedelmöity ja lähtee kasvaamaan aina on toivoa
 

Yhteistyössä