hiivan liikakasvu suussa tai vatsassa

moi :wave:
etsin kohtalotovereita ja lisätietoa hiivan liikakasvusta (hiivatulehdus) suussa tai vatsassa. (alapään hiivat ovat siis aivan eri juttu.)
olen jo jatketulla lääkekuurilla hiivan takia, enkä ole kuurin aikana syönyt lisätyn sokerin karkkeja tai mehuja, mutta silti suussa jyllää sammas ja mm. tomaattiset asiat maistuvat aivan hirveiltä.
onko kokemusta vastaavasta ja löytyisikö keltään helpottavia ohjeita? menen lääkärille uudelleen ensi viikolla, mutta mietin, että joltain saattaa löytyä "aikalais"tietoakin tästä asiasta :)
kiitos etukäteen mahdollisesta vastauksestasi!

irtis 12+3
 
mullei ole ollut suussa tai vatsassa, mutta jokunen vuosi sitten mulla oli iholla hiiva. silloin sain avun lääkkeestä, oliko joku daktariini, mutta lopullisesti pois lähti pysyvällä ruokavalioremontilla.
ei siis riitä, että karsii mehut ja karkit, pitää jättää (tai vähentää rajusti) myös kaikki vaaleat jauhot eli vaihda makaronit ja riisi tummaan. aluksi voi olla hyvä vähentää niiden ja perunan käyttöä ihan radikaalisti, korvaa vaikka pakastevihanneksilla.
sit varmaan olet kuullut jo karpalosta ja puolukasta? ne on niin happamia et auttaa nopeaa suun sammakseen.
 
anuuu kiitos vastauksestasi!
mitä muita jauhoja olet jättänyt pois vehnän lisäksi?

olen toivonut, että raskaudenajan liikahiiva on helpommin häädettävissä kuin muun ajan hiivatulehdus. olen vehnä- ja maitoallergikko, joten mahdolliset ruuat ovat nyt jo minimissä - siksipä tämä onkin nyt kova ongelma, kun ei mikään jäljellejäävistä ruokavaihtoehdoista tahdo enää maistua ollenkaan :( olen itsehoitanut suolalla kurlaamalla ja juomalla sitruunamehua (hapanta) ruokalusikallisen 3 x päivässä ennen lääkekuuria.
saapa nähdä, mitä lääkäri virittää avukseni ensi viikolla. saattaa olla vielä toinenkin lääke, jota voi raskauden aikana ottaa, jospa siitä olisi apua.
 
hei taas,
ei kyse ole niinkään mikä vilja on kyseessä vaan se millaisia hiilihydraatteja eli tavallaan sokereja niissä on. jos vaikka syö tosi perunapainoteisesti saa paljon hiilareita eli sokereita niin että hiiva viihtyy.

mut tosiaan toi puolukka ja karpalo on semmosia mitkä pitäis auttaa, etenki karpalo, siinä on kai jotain luonnon omaa hiivalääkettä.
 
kiitos taas viestistäsi!
jaahans, pitääpi kysyä lääkäriltä hiilariasiasta :) ja metsästää jostain karpaloita. karpalomehussa taitaa olla myös lisättyä sokeria, joten se ei ole ratkaisu. puolukoita inhoan ;)
 
anuuulle suurkiitos karpalovinkistä! *niiaa* :D löysin karpaloita kaupan pakkasesta ja vieläpä karpalomehua, johon ei ole lisätty sokeria. ja voin kertoa, että parin kuukauden pelkän vesilinjan jälkeen tää hapan karpalomehukin on aivan taivaallista vaihtelua! suussa myös tuntuu kivammalta, vaikka just söin leipää, josta yleensä jää ikävä, tahmainen olo.
lkr siirsi vastuun ihotautilääkärille, jonka tapaan ens viikolla, kunhan ensin oon ollut viikon ilman lääkettä, joka voisi sotkea uuden hiivakokeen tuloksia. muuten jatkuu sama linja, mutta lallallaa - karpalomehun voimin :D

nyt jo toiveikas irtis 12+5
 

Yhteistyössä