Hirsitaloja rakentaneet, miten hilata kustannuksia alas?

  • Viestiketjun aloittaja hirttä
  • Ensimmäinen viesti
hirttä
Te, jotka olette rakentaneet hirsitalon, niin mistä kannattaisi tilata hirret ja millainen talo rakentaa, että tulisi edullinen, mutta perinteinen talo?

Tilatako joku muuttovalmis toimitus joltakin isolta rakennuttajalta vaiko joku käsinveistetty ihan pieneltä yritykseltä/veistäjältä?
 
mutua
Alkuperäinen kirjoittaja hirttä;30624910:
Ei se auta, kun sit pitää laittaa lisäeristettä. Idea oli kysyä, mitkä siinä nostaa sitä hintaa.

Kumpi on kalliimpaa: isojen yritysten hirsitalopaketit, jotka tehdään teollisesti vaiko sit jonkun hirrenveistäjän itse tekemä?
Mutuna heitän paikallisen hirrenveistäjän tekevän edullisemmin. Perustelu: kiinteät kustannukset pienemmät kuin isoilla yrityksillä.
 
hirttä
Mutuna heitän paikallisen hirrenveistäjän tekevän edullisemmin. Perustelu: kiinteät kustannukset pienemmät kuin isoilla yrityksillä.
Toisaalta SUomessa työvoima aina maksaa ja varsinkin käsityö. Vrt suomalaiset tehtailla tuotetutut vaatteet / käsintehdyt vaatteet ompelijalla.

Olisi kiva tosiaan kuulla kokemuksia. Mistä niitä hirsiä kannattaa ostaa ja se pystytys?
 
edullisinta
kaataa puut itse ja myös itse veistää ;) No juu.. ei kaikilla ole metsää mistä kaataa, mutta edullisimmaks tulee ns.pitkästä tavarasta. Itse vain täytyy tai saa tehdä paljon ja jokusen hikipisarankin vuodattaa. Aikaakin kuluu. Mutta onpahan itse tehty!
 
mutua
Alkuperäinen kirjoittaja hirttä;30624933:
Toisaalta SUomessa työvoima aina maksaa ja varsinkin käsityö. Vrt suomalaiset tehtailla tuotetutut vaatteet / käsintehdyt vaatteet ompelijalla.

Olisi kiva tosiaan kuulla kokemuksia. Mistä niitä hirsiä kannattaa ostaa ja se pystytys?
Niin se työvoima maksaa tehtaallakin plus tehtaan koneet ja rakennukset.

Osta sellainen tontti josta saa hirret ja kenttäsirkkelillä sahatavara omasta puusta. Sit palkkaat kaksi heppua tekemään hirsikehikon ja siitä se sitten lähtee.
 
hirttä
kaataa puut itse ja myös itse veistää ;) No juu.. ei kaikilla ole metsää mistä kaataa, mutta edullisimmaks tulee ns.pitkästä tavarasta. Itse vain täytyy tai saa tehdä paljon ja jokusen hikipisarankin vuodattaa. Aikaakin kuluu. Mutta onpahan itse tehty!
Mä en voi sitä tehdä itse, koska teen niin paljon duunia itse. Mä kyllä rakennutan sen muilla. Ihme, ettei kukaan anna mitään vinkkejä, millä saa talonrakennuskuluja pienemmäksi. Mistä on ne kalleimmat ratkaisut?
 
hirttä
Niin se työvoima maksaa tehtaallakin plus tehtaan koneet ja rakennukset.

Osta sellainen tontti josta saa hirret ja kenttäsirkkelillä sahatavara omasta puusta. Sit palkkaat kaksi heppua tekemään hirsikehikon ja siitä se sitten lähtee.
Meinaatko, et kaupungin lähettyviltä saa jostain muka yli 1000m2 tontin, heh?
Tehtaalla idea juuri on, että koneet tekevät ne työt ja tarvitaan vähemmän ihmistyövoimaa -> halvemmat tuotantokustannukset.
 
Alkuperäinen kirjoittaja hirttä;30624965:
Mä en voi sitä tehdä itse, koska teen niin paljon duunia itse. Mä kyllä rakennutan sen muilla. Ihme, ettei kukaan anna mitään vinkkejä, millä saa talonrakennuskuluja pienemmäksi. Mistä on ne kalleimmat ratkaisut?
Talonrakennuskuluja saa pienemmäksi, kun ostaa halvan tontin, jossa pohja, johon on edullista tehdä maatyöt, sitten tekee pienen talon ja sisustaa halvalla.
 
viera.s
Rakennetaan kivestä, joten en tiedä. Eikä kukaan muukaan voi kyllä teille mitään varmaan vastausta antaa, sinun pitää vaan kilpailuttaa eri toimittajat. Mutta olethan tietoinen, että rungon kulut on vain murto-osa kustannuksista? Että ei nyt mikään ratkaiseva juttu pitäisi tämän olla, yksi kilpailutettava juttu muiden joukossa.

Sen verran olen tuttavien hirsirakentamisesta kuullut, että nykyään on aikast vaikea saada hirsitalo energiamääräysten mukaiseksi. Hekin meinaavat jotain tilapäisratkaisuja käyttää saadakseen talon tarkastuksen ajaksi riittävän tiiviiksi, jotka sitten poistetaan sen jälkeen.
 
helppoa
Alkuperäinen kirjoittaja hirttä;30624965:
Mä en voi sitä tehdä itse, koska teen niin paljon duunia itse. Mä kyllä rakennutan sen muilla. Ihme, ettei kukaan anna mitään vinkkejä, millä saa talonrakennuskuluja pienemmäksi. Mistä on ne kalleimmat ratkaisut?
Rakennuskulut saa pieneksi rakentamalla pienen talon minimivarustuksella.
 
  • Tykkää
Reactions: AivanSama
rungosta ei kannata tinkia. eristeeksi ehfottomasti ekovilla tms. ei tartte muovittaa. unohda myoskin kipsilevyt. tyolaat asentaa. jos levyja haluat niin huokolevy on ainoa hyva vaihtoehto. mut sisapuoli onkin toinen juttu saastaa. keirtion saa tonnil. kylpparin samoin. tai kymppitonnil jos haluaa. tassa monella lahtee lapasesta. et ku kerrankin tehdaan ni tehdaan kunnol ja hieno. tontti myos tarkea. hyva paikka. kallioo yms niin ei tartte paaluttaa ja ajaa soraa tonni tolkulla. pihapiiria kannattaa myos katsella silla silmalla. jos muuttaa kanervikkoon ja haluaa nurmikon niin tyota riittaa ja rahaa palaa. mites olis hirsirungon siirto? runkoja saa 1000-20 000e. tulee ovet ja ikkunat kaupanpaalle. hyvalla tuurilla uunit listat rappuset lattialaudat yms.
 
Hirsikoti maalle
Meillä sama projekti menossa, tontti ostettuna ja piirrustukset tehtynä.
Uutta taloa haluamme, ja ensin ajattelimme vanhaa kehikkoa. Kulut sen purkamiseen, siirtämiseen, lisäeristämiseen, jne. ovat kuitenkin samaa luokkaa kuin uudessa hirsitalossa, joten tämä vaihtoehto jouduttiin jättämään pois. Myös ohut hirsi lisäeristeellä ei ole mielestämme yhtä kosteus yms. turvallinen ratkaisu kuin pelkkä hirsi, joten päädyimme riittävän paksuun lamelli- tai höylähirsivaihtoehtoon.
Hintaa alas saa: -kilpailuttamalla hirsitalotehtaat ja valitsemalla hinta/laatusuhteeltaan hyvän. Kyselemällä suosituksia ja vierailemalla heidän tekemissään taloissa. Meillä tämä tarkoitti pientä hirsifirmaa läheltä, hieman kalliimpi kuin halvin, mutta ehdottomasti parhaat suositukset ja hyvä palvelu.
- Kyselemällä pystytystarjoukset talotehtailta ja rakennusfirmoilta jotka hirsitalojakin pystyttävät. Tässä meillä halvin vaihtoehto on paikallinen rakennusfirma. Yli 10 000e tipahti hinta.
- Miettiä pohjaratkaisua ettei tule turhia neliöitä ja ylimääräisiä kalliita erkkereitä, kattolyhtyjä, kulmauksia yms. Suorakaiteen mallinen ehjäkattoinen talo on halvin ja varmin, myös nopeampi rakentaa. 1 1/2 kerroksinen tulee halvemmaksi kuin samat neliöt yhteen tasoon, mutta tämä ei toki tarkoita että pientä taloa kannattaa rakentaa kahteen kerrokseen.
- Kaiken kilpailuttaminen ja itse tekeminen...
 
Hirsikoti maalle
Lisäys vielä edelliseen:
Kun vanhan kehikon siirtää, astuvat voimaan nykyiset rakennusmääräykset. Täytyy siis lisäeristää, laittaa ilmanvaihtoa koneelliseksi, muuttaa ne vanhat 2 kerroksiset ikkunat uusiksi, ulko-ovet uusiksi jne. Jos vanhoja haluaa käyttää niin vinkkinä: Niistä saa kivoja pihasaunoja, aittoja, autotalleja/katoksia yms. joissa ei nykymääräykset tee projektista lähes mahdotonta ja pilaa koko hirttä.
Ja tässä oli siis omia kokemuksia ja mielipiteitä asiasta, jokainen tehköön tyylillään =)
 
hirttä
Talonrakennuskuluja saa pienemmäksi, kun ostaa halvan tontin, jossa pohja, johon on edullista tehdä maatyöt, sitten tekee pienen talon ja sisustaa halvalla.
Tämä on hyvä vinkki, mutta meillä on jo tontti, niin tämä ei enää auta.
Eikä kaupunkien lähellä kyllä ole tarjolla halpoja tontteja. Tämä on toki valinta kysymys, mutta itse haluan että lapsi pääsee kävellen kouluun ja kavereille, enkä itse vietä 2h työmatkoissa päivittäin.
 
hirttä
Rakennetaan kivestä, joten en tiedä. Eikä kukaan muukaan voi kyllä teille mitään varmaan vastausta antaa, sinun pitää vaan kilpailuttaa eri toimittajat. Mutta olethan tietoinen, että rungon kulut on vain murto-osa kustannuksista? Että ei nyt mikään ratkaiseva juttu pitäisi tämän olla, yksi kilpailutettava juttu muiden joukossa.

Sen verran olen tuttavien hirsirakentamisesta kuullut, että nykyään on aikast vaikea saada hirsitalo energiamääräysten mukaiseksi. Hekin meinaavat jotain tilapäisratkaisuja käyttää saadakseen talon tarkastuksen ajaksi riittävän tiiviiksi, jotka sitten poistetaan sen jälkeen.
No toki sen tiedän, että vesikattotoimitus kattaa noin 30% rakennuskustannuksista.
Toki kilpailutan toimijat, mutta idean juuri on, että millaisia ratkaisuja kannattaisi tehdä, jotta ei ota niitä asioita, jotka lisäävät hintaa ja työmäärää. Nurkat, katon muoto yms. Tehdäkö energiamääräykset tyättävät seinät, vai laittaako lisäeristettä.

Tämä on toki hankalaa, kun haluaa perinnetalon, mutta on tosiaan pakko sit laittaa koneellinen ilmanvaihto, muuten sitä pitää taas tehdä sellaisia u-arvoa parantavia ratkaksuja, että ne maksaisi ihan liikaa.
 
hirttä
rungosta ei kannata tinkia. eristeeksi ehfottomasti ekovilla tms. ei tartte muovittaa. unohda myoskin kipsilevyt. tyolaat asentaa. jos levyja haluat niin huokolevy on ainoa hyva vaihtoehto. mut sisapuoli onkin toinen juttu saastaa. keirtion saa tonnil. kylpparin samoin. tai kymppitonnil jos haluaa. tassa monella lahtee lapasesta. et ku kerrankin tehdaan ni tehdaan kunnol ja hieno. tontti myos tarkea. hyva paikka. kallioo yms niin ei tartte paaluttaa ja ajaa soraa tonni tolkulla. pihapiiria kannattaa myos katsella silla silmalla. jos muuttaa kanervikkoon ja haluaa nurmikon niin tyota riittaa ja rahaa palaa. mites olis hirsirungon siirto? runkoja saa 1000-20 000e. tulee ovet ja ikkunat kaupanpaalle. hyvalla tuurilla uunit listat rappuset lattialaudat yms.
No, mä olin ajatellut sellaista perinnetaloa, enkä tosiaan halua muovia. Olin ajatellut, että ostan siis yli 220mm paksua hirttä, johon ei tartte sit lisäeristystä.

Olen toki miettinyt myös hirsikehikon siirtoa, mutta olen kuullut, että moensti niiden siirtäminen maksaa loppupeleissa saman verran kuin uuden rakentaminen.
Ongelma vielä on, että tontti ei ole kovin iso, joten sinne ei mahdu millaista tahansa taloa. Olisi toki helppoa, jos tontti olisi vaan tasainen ja iso, jonne voisi laittaa talon kuin talon. Ikävä kyllä tontille käydään lännestä ja piha avautuu etelään, joten talon pitäisi sopia tontille. Ei oikean kokoista hirsikehikkoa oikein löydy ja mallinkin pitäisi sopia.

Eri asia olisi, jos olisi joku asiantuntija, joka löytäisi kehikon ja tietäisi, mitne se sopii tontille.
 
öhh siis
Alkuperäinen kirjoittaja hirttä;30625616:
No toki sen tiedän, että vesikattotoimitus kattaa noin 30% rakennuskustannuksista.
Toki kilpailutan toimijat, mutta idean juuri on, että millaisia ratkaisuja kannattaisi tehdä, jotta ei ota niitä asioita, jotka lisäävät hintaa ja työmäärää. Nurkat, katon muoto yms. Tehdäkö energiamääräykset tyättävät seinät, vai laittaako lisäeristettä.

Tämä on toki hankalaa, kun haluaa perinnetalon, mutta on tosiaan pakko sit laittaa koneellinen ilmanvaihto, muuten sitä pitää taas tehdä sellaisia u-arvoa parantavia ratkaksuja, että ne maksaisi ihan liikaa.
Vesikatto jos maksaa 30% rakennuskustannuksista, niin kyllä sitten saa olla muuten tosi halpa tölli tai kullattu sipulikupolikatto.

Rakensimme juuri ns. pitkästä tavarasta ja vesikaton osuus koko rakennuskustannuksista oli ehkä nopeasti arvioiden 3%. Pelkät välttämättömät pintamateriaalit ehkä 1% kokonaiskustannuksista.
 

Yhteistyössä