Hirveän kaamea kipu!

Heippatihei! Täällä on yksi ensiodottaja joka kaipaa nyt kipeästi muiden tietämystä ja kokemuksia. Viikoissa mennään 20+1 tänään ja toissayö oli yhtä tuskaa.
Heräsin viimeyönä puolineljän aikaan kun avokki tuli töistä, nousin ylös ja lähdin pissalle jonka jälkeen iski järkyttävä kipu ja jouduin kävelemään kaksikerroin takaisin sänkyyn eikä kipu hellittänyt. Pienikin liike sattui ihan älyttömästi aivan alavatsaan, häpyluuhun sisälle emättimeen ja peppuunkin. Voisin uskoa että puukolla raiskatuksi tuleminen tuntuisi tuolta. Lisänä oli näitä harjotussuppareita eli kohtu kovettui joka tuntui epämiellyttävältä muttei aiheuttanut muuten kipua.Tunsin kuitenkin vauvan liikkeitä ja olin superväsynyt (4 rankkaa työpäivää takana) kipu alkoi hellittää ja löysin hyvän asennon jossa nukahdin. Heräsin uudelleen puoli seiskalta puhelinsoittoon ja menin käymään taas vessassa -> sama juttu mutta onneksi hieman lievempänä. Takaisin sänkyyn päästyäni otin aikaisemmin hyväksi havaitsemani asennon ja nukahdin suhteellisen helposti. Kun seuraavan kerran heräsin tunsin alapäässä jomottavaa ja pakottavaa kipua joka taas pahentui vessassa käymisen jälkeen enkä pystynyt kunnolla kävelemään ja kääntyminen sängyssä piti tehdä itkua vääntäen joten päätin soittaa äitipolille ja sieltä neuvottiin päivystykseen. Päivystyksessä pääsin onneksi tarkkailuhuoneeseen makoilemaan ja sain grammasen panadolin joka helpotti kipua. Verenpaine, verensokeri, tulehdusarvot ja pissanäyte kaikki normaaleja ja lääkärin tekemässä sisätutkimuksessa ei näkynyt verenvuotoa ja kohdunsuu oli normaali (tosin se metallihomma sattui ihan kauheasti). Samoja supistuksia tullut koko aamupäivän, välillä muutama ihan peräkkäinkin mutta lääkäri sanoi sen olevan normaalia. Mitään kunnon syytä ei sitten tälle saanut. Käski tulla takaisin jos alkaa veristä vuotoa tulla mutta muuten voi olla huoleti. Särkylääke on helpottanut oloa ja paikallaan istuminen ja makaaminen ei satu mutta käveleminen ja seisominen vielä hidasta ja tuskallista. Pikkuinen onneksi ilmoittelee taas itsestään, tälläkin hetkellä :) Ja perjantaina mennään rakenneultraan, pääsee näkemään mikä meininki siellä masussa on :)
Mieltä jäi kuitenkin kaivelemaan että mikä saa aiheutettua tuollaista kipua..? Onko kellään muulla ollut samanlaisia kipuja? Kolmena ekana kuukautena minulla oli paljon näitä liitos ja kasvukipuja, jotka tuntui lähinnä vatsassa ja kyljissä ja nyt on ollut iskias-tyyppistä kipua lonkassa/häntäluussa joka vaikeuttaa kävelyä mutta sekin taas ihan erilaista kuin tämä..
Nyt kipu on melkein kokonaan poissa, alaselässä oikealla puolella tuntuu vielä välillä jomottavaa kipua.
 
Hirvitti oikein lukea läpi millaista kipua olet käynyt läpi! :eek:
Olen rv23+1 ja noin viikko takaperin heräsin itsekin kovaan kipuun, joka oli nimenomaan koko vatsaa peittävä kipu ja alapään vihlominen. Odotin ensimmäistä ja äidilläni on tullut keskenmeno joten pelkäsin tietenkin pahinta ja itkin hysteerisenä kahdeksaan asti kun neuvolan neuvontapuhelin aukesi jonne soitin. Mies lähti tätä ennen töihin ja käski mennä sairaalaan jos olo pahenee. Odotin kumminkin neuvolasta soittoa ja jatkoin hyvän asennon etsimistä sängyn päällä, sillä tuntui että jokainen asento sattuu kokoajan enemmän. Hätäpäissäni soitin myös 24/7 terveysneuvonta puhelimeen mistä pitäisi saada kaikki terveyteen liittyvät neuvot ja avut, mutta puhelimeen vastannut nainen oli aivan huuli pyöreänä, koska ei tiennyt mitään raskaudesta (myöhemmin neuvolassa kuulin, että heillä kaikki tietokannat auki ja olisi voinut kysyä apua työkaveriltaan), eli jäin kipujen kanssa odottamaan neuvolasta puhelua. Jossain vaiheessa kipu hellitti särkylääkkeellä ja sain unta tunnin verto. Koiria käyttäessä pelkäsin jo lapsiveden menoa. Kolmelta soittivat neuvolasta ja kysyivät tilannetta, kivut tässä vaiheessa hieman hellittäneet, ja neuvoivat särkylääkkeiden käytöstä ja mahdollisesti kättärille menosta. Särkylääkkeillä sain unesta kiinni ja heräsin pari tuntia myöhemmin. Seuraavana päivänä kävin neuvolassa pissatesteissä ja neuvolatäti ihmetteli kipuja, mutta veikkasivat niiden olevan kovia kasvukipuja(?) tai sopimaton ruoka. Tuon päivän jälkeen vastaavia vatsakipuja ei ole ollut, mutta kasvukipuja kyllä. Neuvolatäti onneksi kuunnellutti sydänäänet kipuja seuraavana päivänä ja sanoi että vauvalla kaikki hyvin ja liikkuu oikein reippaasti. Itkin siitä helpotuksen tunteesta että vauvalla on kaikki hyvin.

Toivottavasti siullakaan ei uusiudu tuo, mutta onneksi älysin hakeutua hoitoon, itse olin hieman kahden vaiheilla paniikissa, että jos ne nauraakin minut ulos päivystyksestä. Tässä vaiheessa ajatteluni tuntuu erittäin naurettavalta, mutta siinä vaiheessa tuntui muulta. Tästä tuskin oli apua, mutta tiedät ettet ole ainua kuka kärsii kovista "ihmekivuista" :)

Pikaista toipumista kivuista! :flower:
 
Minulla ainakin tuntui myös tuollaista kipuilua suunnilleen noilla viikoilla, taisi tuntua molemmissa raskauksissa. Mutten oikein saanut selvyyttä miksi koski, kipu oli juurikin tuota että vihloi ja tuntui siltä kuin joku olisi puukolla hakannut alapäähän.

Mutta kyllä minulla ainakin meni raskaudet ihan siihen nähden hyvin, siis noista kaikista kivuista huolimatta. Meni vielä yliaikaiseksi molemmat. Toisen kohdalla kärsin noista kivuttomista (välillä jopa kivuliaista) supistuksista rv 18 lähtien. Mutta oikeasti kivuliaita alkoi tulla vasta lasketun ajan jälkeen, jolloin olikin jo oikeita supistuksia.

Ne harjoitussupparitkin voi siis aiheuttaa välillä kipuilua vatsanalueelle, mutta kyllä ne erottaa oikeista suppareista. Tuosta alapään kipuilusta (jos on kovin usein toistuvaa) kannattaa kysellä neuvolasta.
 
Kivut ovat hellittäneet, onneksi. Eivät oikeastaan kestännet kuin sen yhden päivän mutta kyllähän ne säikäytti. Ensimmäisen kipuaallon aikana minua ei ois saanu ku ambulanssin paareilla pois sängystä. Nyt on enää ollut "normaalin" tuntuisia kipuja enimmäkseen kyljissä. Tuntuu että maha kasvaa ihan älytöntä vauhtia :) Käytiin rakenneultrassakin eilen ja siellä näkyi kaikki olevan kohdallaan ja pikkuinen prinssi olisi tulossa :))))))) Kovasti potkiskelee ja pyörähtelee masussa mikä välillä tuntuu aika epämiellyttävältä paineelta alavatsalla. Ja saa jo varoa ettei pissi housuun :) vielä olis nelisen kuukautta odotettava :)
 
Heippa hei, kovin on ollut kivulias sinun yösi kyllä, onneksi nyt on hellittänyt :)
Itselläni oli kylläkin hieman aikaisemmin samanlainen kipu, ei noin kova mutta yhtäkkinen joka kesti yhden yön, neukkulan täti mulle sanoi että kohtu se siellä vaan venyy ja paukkuu mutta ihmeellistä se on jos se noin kovin siellä sattuu. Onneksi ei ollut mitään huonosti ja pääset pian näkemään pienen ultrassa :) Kipuja tulee vielä olemaan ja ne tulee ja menee ja kaikki on uutta, itse allekirjoitan että niitä on jos jonkinnäköisiä...ja huolipeikkoja tulee kanssa matkan varrella :) oikein ihanaa odotusaikaa sinulle ja muista lepäillä ja nauttia raskaudesta, se on todella nopeasti ohi. Täällä siis itsellä menossa rv 33 ja pian on jo pieni täällä ja justiinsa vasta tuntu että testi näytti plussaa :)
 

Yhteistyössä